Permalänk
Medlem

Föräldrar som låter sina ungar slänga sin skit och leksaker runt om hela jävla lägenhetskvarteret. Trehjulingar, barnvagnar, dockor, plastleksaker. Ta in skiten efter er, varför ska jag behöva flytta på en jävla bobby car för att få ställa min cykel i cykelstället? Häromdagen låg det massa halvtomma chipspåsar och flaskor liggandes på vår uteplats, tog på mig handskar för att gå ut och slänga skiten för jag orkade inte se det från mitt hemmakontor och blir då tillsagd från en balkong att det "används av barnen", det var då fasen inga barn ute, om dom var det var dom inte i vårat kvarter och lekte.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Då var det dags för mig!

Varför skall långtradare köra om varandra på motorvägar då de har i stort sett samma hastighet, en omkörning kan ta flera minuter känns det som om det diffar 1km/h mellan ekipagen.
Kan bli väldigt trött på det när man stöter på det på vägarna.
Visst, kör om men ha lite fart då eller ge tusan i det.

Gubbgnäll

Ja, inte sällan ska de köra om i en lång uppförsbacke som slutar med två lastbilar som blockerar båda körfälten i typ 30 på en 110-väg.

Skrivet av Xangeon:

Föräldrar som låter sina ungar slänga sin skit och leksaker runt om hela jävla lägenhetskvarteret. Trehjulingar, barnvagnar, dockor, plastleksaker. Ta in skiten efter er, varför ska jag behöva flytta på en jävla bobby car för att få ställa min cykel i cykelstället? Häromdagen låg det massa halvtomma chipspåsar och flaskor liggandes på vår uteplats, tog på mig handskar för att gå ut och slänga skiten för jag orkade inte se det från mitt hemmakontor och blir då tillsagd från en balkong att det "används av barnen", det var då fasen inga barn ute, om dom var det var dom inte i vårat kvarter och lekte.

Nedskräpning vill jag inte försvara förstås men att lämna uteleksaker ute när barnen växt ifrån dem är ganska fint tycker jag. Däremot hade det gärna fått finnas någonstans att förvara dessa på gården så att de inte hamnar överallt. Här finns det, utanför varje port finns ett litet "hus" som tidigare hade soptunnan för sopnedkastet som nu är tomma och används för leksaker, barncyklar och liknande, och det funkar rätt bra. De flesta lägger tillbaka sakerna, men inte alal förstås.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Ja det där verkar vara ett lotteri, själv köpt handtvål för 95:- som är kanonbra men där det är meningslöst att köpa en refill för pumpen pajar ganska fort.

Jo, själva köper vi någon Dove eller Nivea och sen kör refiller och de pumparna håller i en evighet. Då kostar pump och innehåll ca 15 kr eller nåt.

Skrivet av Valonen:

Då var det dags för mig!

Varför skall långtradare köra om varandra på motorvägar då de har i stort sett samma hastighet, en omkörning kan ta flera minuter känns det som om det diffar 1km/h mellan ekipagen.
Kan bli väldigt trött på det när man stöter på det på vägarna.
Visst, kör om men ha lite fart då eller ge tusan i det.

Gubbgnäll

Håller med, hatar detta också och gärna så ska de göra omkörningen i en liten uppförsbacke så det blir ännu värre. Många utländska lastbilar har absolut inte kraft för att göra omkörningar alls men nog fan ska de försöka.

Skrivet av Xangeon:

Föräldrar som låter sina ungar slänga sin skit och leksaker runt om hela jävla lägenhetskvarteret. Trehjulingar, barnvagnar, dockor, plastleksaker. Ta in skiten efter er, varför ska jag behöva flytta på en jävla bobby car för att få ställa min cykel i cykelstället? Häromdagen låg det massa halvtomma chipspåsar och flaskor liggandes på vår uteplats, tog på mig handskar för att gå ut och slänga skiten för jag orkade inte se det från mitt hemmakontor och blir då tillsagd från en balkong att det "används av barnen", det var då fasen inga barn ute, om dom var det var dom inte i vårat kvarter och lekte.

Så ser det ut överallt nu för tiden och det gäller även villaträdgårdar där leksaker alltid ligger överallt. Barnen kan tyvärr inte längre leka själva så länge inte mamma eller pappa sitter bredvid och tittar på dem. Föräldrarna är inte ett spår bättre då de heller inte orkar plocka undan sakerna efter varken sig själva eller barnen.
När jag var liten så fick an lära sig att efter man lekt färdigt så la man tillbaka sakerna där de skulle vara. Allt blev så mycket lättare att både hitta och leka med nästa gång.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Föräldrar som låter sina ungar slänga sin skit och leksaker runt om hela jävla lägenhetskvarteret. Trehjulingar, barnvagnar, dockor, plastleksaker. Ta in skiten efter er, varför ska jag behöva flytta på en jävla bobby car för att få ställa min cykel i cykelstället? Häromdagen låg det massa halvtomma chipspåsar och flaskor liggandes på vår uteplats, tog på mig handskar för att gå ut och slänga skiten för jag orkade inte se det från mitt hemmakontor och blir då tillsagd från en balkong att det "används av barnen", det var då fasen inga barn ute, om dom var det var dom inte i vårat kvarter och lekte.

Och varför använda din uteplats som lager? Oförskämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jo, själva köper vi någon Dove eller Nivea och sen kör refiller och de pumparna håller i en evighet. Då kostar pump och innehåll ca 15 kr eller nåt.

Dove vill jag gilla, men det kliar som fasen efteråt(kanske han man skabb vem vet) men bra tips på Nivea!

Det jag har köpt är från Rituals, väldigt gott luktande men när pumpen fan knappt håller för första omgången så blir man lite sne. Dessutom bara nån 10:a billigare(kanske redan där kan man förstå och undvika).

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Par som är ute och handlar där den ena har munskydd men inte den andra?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Tipset är att köpa en billig plastflaska som ser hyggligt fin ut (är det för parfymerat låt din kvinna göra slut på den) och sen köra med valfri parfymfri tvål i den. Håller länge (min nuvarande med nått franskt ord på är inne på år 7) och kvinnan slänger den ändå inte, för den är fiiin

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Blev utsatt för ett mindre överfall i trafiken imorse.

Rondellen:

Höger fil = svänga höger/köra rakt fram
Vänster fil = endast vänster.

Påväg till jobbet, enfiligt med bussfiler som sedan övergår till tvåfiligt.

Personen som har hetsat bakom mig sen en bit tillbaka lägger sig i vänster fil, gasar inte på för att köra om utan fortsätter där.

Väl när vi når rondellen ligger vi bredvid varandra & han precis puttrar om mig på centimetern varpå han blinkar höger mot slutet (när min sväng närmar sig, dvs rakt fram i rondellen).

Vi missar varandra på F-håret och jag slänger mig på tutan med mitt finger i vädret.

Han stannar sin bil och hoppar ur sin bil (kan inte köra om pga refug). Får inte av bältet, lyckas bara öppna dörrfan och han kommer bort och börjar skrika en massa och jag skriker tillbaka med "Kan du inte trafikreglerna eller?".

Då spottar han mig i ansiktet/på mina kläder & går till sin bil.

Givetvis är jag riktigt jävla rasande vid detta lagret. Glömde ta regnummer...

Edit: Noterbart är att personen jobbar säkert i närheten av just denna rondell & inte är en 'turist' i området, för han svängde in på ett industriområde precis efter rondellen samt var klädd redo för arbete. Jag kommer garanterat stöta på personen igen och han var såklart inte "svensk".

Även noterbart är att denna jävla rondellen kryllar med folk som "försöker komma före" genom att köra så som den här idioten, fastän det är markerat så som beskrivet längre upp (vänster fil =vänster etc).

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Trafiken är ett fantastiskt ställe om man vill tappa hopp om lagar och regler. Var idag ca 20cm från att bli påkörd av en cyklist på ett övergångsställe. Kan acceptera om man cyklar mot rött, utan att störa någon annan. Men det är absurt när man cyklar på en plats där man inte har företräde och förväntar sig att bilar stannar. Knappast nytt problem, men man blir ganska less.

Sveriges trafiklagar är ju riktigt bra utformade för samspel i trafiken, men det bygger ju på att man följer dessa.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Skrotnisse92:

Men det är absurt när man cyklar på en plats där man inte har företräde och förväntar sig att bilar stannar.

Cyklister har aldrig "företräde" och inte någon annan för den delen heller. Men det finns vissa fal då trafiken i vägbanan har väjningsplikt mot trafikanter som korsar cykelpassager och då skall trafikanterna som skall korsa cykelpassagen sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara. Trafiken i vägbanan har alltid väjningsplikt mot trafikanter som korsar cykelöverfarter.

Skrivet av Skrotnisse92:

Var idag ca 20cm från att bli påkörd av en cyklist på ett övergångsställe.

Personligen var jag igår ungefär 20 cm ifrån att bli påkörd av en bilist framförande en skåpbil som passerade en cykelpassage efter att ha kört ut ur en cirkulationsplats. Det var väldig tur att jag hade sänkt hastigheten innan cykelpassage så att jag hann stanna för bilen som inte följde väjningsplikten. Ofattbart för mig att man inte tar det mer försiktigt när man framför ett fordon med så dålig sikt som en skåpbil?!?! Sen borde han ändå ha varit väl medveten om att jag var på väg att passera cirkulationsplatsen (enda vägen gc-banan leder) då han passerade mig precis innan han körde in i cirkulationsplatsen.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Mitt senaste gubbgnäll är av anledningen att nästan varje morgon går jag med min dotter till skolan, på vägen dit går vi på en dedikerad bred GÅNGVÄG, nästan varje dag möter vi lyckraklädda 45+are på dyra cyklar, gubbar & tanter på cykel och ibland mopeder.
Om ni som cyklar inte visste det så får man inte cykla på Gångvägar, om det inte är en kombo cykel/gångväg, är det bara en JÄTTESTOR påbudsskylt med en Farbror och ett barn på, ja så är det GÅNGBANA. Du får gärna leda din cykel eller cykla om du är upp till 8år (om cykelbana saknas)

NTF:
"Kan man få böter om man cyklar på gångbanan?

Barn upp till det år de fyller 8 år får cykla på gångbanan om cykelbana saknas.

För att räknas som gångbana krävs att den är markerad med vägmärke alternativt annan anvisning t.ex målad på marken eller att den är upptagen i lokal trafikföreskrift som gångbana. Trafikanter av alla slag är skyldiga att följa anvisning genom bl.a. genom vägmärken. Med utgångspunkt från detta kan en cyklist (straffmyndig) få böter enligt ansvarsbestämmelserna trafikförordningens 14 kap."

la till lite
Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Cyklister har aldrig "företräde" och inte någon annan för den delen heller. Men det finns vissa fal då trafiken i vägbanan har väjningsplikt mot trafikanter som korsar cykelpassager och då skall trafikanterna som skall korsa cykelpassagen sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara. Trafiken i vägbanan har alltid väjningsplikt mot trafikanter som korsar cykelöverfarter.

Problemet är ju att det är något förvirrat vad som är en cykelöverfart eller inte. Nu har vi fått ett vägmärke för det, som ser ut ungefär som det för övergångsställe men med en cyklist förstås, men jag tror inte det finns ett enda sånt i Göteborg exempelvis. Sen finns det en specialregel som gäller runt cirkulationsplatser om det finns en cykelbana, men i övrigt är det ju lite djungelns lag fortfarande liksom.

Citat:

Personligen var jag igår ungefär 20 cm ifrån att bli påkörd av en bilist framförande en skåpbil som passerade en cykelpassage efter att ha kört ut ur en cirkulationsplats. Det var väldig tur att jag hade sänkt hastigheten innan cykelpassage så att jag hann stanna för bilen som inte följde väjningsplikten. Ofattbart för mig att man inte tar det mer försiktigt när man framför ett fordon med så dålig sikt som en skåpbil?!?! Sen borde han ändå ha varit väl medveten om att jag var på väg att passera cirkulationsplatsen (enda vägen gc-banan leder) då han passerade mig precis innan han körde in i cirkulationsplatsen.

Jag var extremt nära att bli påkörd igår när jag körde min bil i en rondell och det kom en extremt sunkig och krockad skåpbil väldigt fort, den fick tvärnita så hårt att däcken verkligen skrek och lämnade flera meter långa streck i asfalten. Jag stannade också inne i rondellen för jag såg ju hur fort de körde, men det blev så att jag stannade på spårvagnsspåren som korsade vilket inte alltid är så bra. Jag fattar inte att folk hetsar på så på smågator. Jag misstänker att skåpbilen gasade på för den trodde att de skulle hinna före, antagligen genom att jag skulle sakta ned när jag såg dem, men så bråttom kan man väl inte ha?

Permalänk

Måste bara tipsa er som/om ni gnäller på bilar som inte stannar när ni går rakt ut på ett övergångsställe.

Trafikförodningen
Kapitel 7,
4 § Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället.
Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.

Översatt till Svenska: Du ska ta mig fan se dig för innan du knallar ut.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Problemet är ju att det är något förvirrat vad som är en cykelöverfart eller inte. Nu har vi fått ett vägmärke för det, som ser ut ungefär som det för övergångsställe men med en cyklist förstås, men jag tror inte det finns ett enda sånt i Göteborg exempelvis. Sen finns det en specialregel som gäller runt cirkulationsplatser om det finns en cykelbana, men i övrigt är det ju lite djungelns lag fortfarande liksom.

Förvirringen beror delvis på det genialiska i att det som tidigare var en cykelöverfart nu är en cykelpassage... Genialiskt, som sagt, men det blir väl så när cykelideologerna har lekstuga, precis som i Stockholm där MP envisas med att man ska få cykla mot enkelriktningen mest överallt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Förvirringen beror delvis på det genialiska i att det som tidigare var en cykelöverfart nu är en cykelpassage... Genialiskt, men det blir väl så när cykelideologerna har lekstuga, precis som i Stockholm där MP envisas med att man ska få cykla mot enkelriktningen mest överallt.

Jo men det var ju lika förvirrat när jag tog körkort för över tjugo år sedan också liksom. Jag kom ihåg att min körlärare försökte förklara att om vägbanan var upphöjd till den korsande cykelbanans nivå så skulle man lämna företräde men inte om cykelbanan gick ner till vägens nivå. Det kanske låter logiskt men i praktiken så är väldigt många överfarter något mellanting, typ farthinder som höjer vägbanan men inte lika högt som trottoaren/cykelbanan eller liknande.

Permalänk
Medlem

Mot-trafikanter stör man sig på ofta, men man behöver inte köra mer än 100 meter innan man stöter på någon som borde ta färdtjänst istället så snart förvånas man inte längre.

Men lite gubbgnäll då: Vad är det med det här att parkera mot färdriktningen?
Man får bara parkera/stanna på höger sida i färdriktningen om det inte är enkelriktad väg.
Men nu är det nästan fler som står på "fel" håll än rätt. Varför kan man undra.

Och här i Hässleholm har vi Powermeet/Cruising någon gång om året, men då åker allt vett ur hjärnkontoret.
Nu sist blockerade de stora rondeller som jag förstår det på ren jäkelskap?
De skulle österut, men inte en chans i helvetet att de släppte fram oss som skulle norr/söder, de medvetet trängde sig in på sida och framför.
Fick gå ur och säga till några stycken att de kanske kunde ta och använda mer än en hjärncell och låta folk komma genom, cruisingens hastighet var trots allt runt 0,2km/h så de hade ingen nytta av att stå och blockera.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av adfactory:

Mitt senaste gubbgnäll är av anledningen att nästan varje morgon går jag med min dotter till skolan, på vägen dit går vi på en dedikerad bred GÅNGVÄG, nästan varje dag möter vi lyckraklädda 45+are på dyra cyklar, gubbar & tanter på cykel och ibland mopeder.

För att inte tala om de vuxna människor som cyklar på smala trottoarer. Såg två av dessa dårar som höll på att frontalkrocka med varandra igår. Rätt åt dem på alla sätt och vis när de envisas med att klämma in sig på gångbanan...
Det är snäppet värre än de som är ute och går i separat cykelbana.

Skrivet av snajk:

Problemet är ju att det är något förvirrat vad som är en cykelöverfart eller inte.

Det kan jag inte hålla med om, en cykelöverfart skall ju förutom att vara skyltad med B8 cykelpassage som du säger, även vara markerad med markering M14 väjningslinje (hajtänder) som tydligt visar att den i vägbanan har väjningsplikt mot de som kommer från cykelbanan.

Skrivet av snajk:

jag tror inte det finns ett enda sånt i Göteborg exempelvis.

Delsjövägen, Gropegårdsgatan, Stockholmsgatan, Säröbanan, Toleredsgatan, Torpagatan och Tuvevägen för att nämna några. Inga inne i stan vad jag känner till utan främst på större pendlingsstråk.

Skrivet av snajk:

Sen finns det en specialregel som gäller runt cirkulationsplatser om det finns en cykelbana, men i övrigt är det ju lite djungelns lag fortfarande liksom.

Det finns regler, men de är på tok för komplexa och det är alldeles för få som känner till dem. För att veta hur man skall göra i varje korsning och om en cykelbana är obruten eller ej så skulle man behöva ha en jurist med sig varje gång man skall ut i trafiken. Jag förstår inte varför man inte oftare målar ut markering M14 väjningslinje (hajtänder) både i körbana och cykelbana för att förtydliga vad som gäller. Typ som här!

En lokalgata som jag ofta använder där högerregeln tidigare gällde har fått ny beläggning och i samband med det en markering M14 väjningslinje (hajtänder) som gör att jag numera har väjningsplikt varje gång jag passerar där, men att väja gör jag så gärna då ingen följde högerregeln där ändå innan eftersom att den ena vägen är lite mindre och dessutom tog slut i korsningen så innan tänkte de flesta att den större var huvudled vilket blev väldigt konstigt när någon tänkte högerregeln och körde ut rakt framför.

Skrivet av snajk:

Jag misstänker att skåpbilen gasade på för den trodde att de skulle hinna före, antagligen genom att jag skulle sakta ned när jag såg dem, men så bråttom kan man väl inte ha?

Vilken tur att ni hann stanna. Det är så orimligt det här med att trafikanter skyndar på för att hinna före en annan medtrafikant. Både gående, cyklister och bilister håller på med detta ovett. Skulle någons tid i enstaka sekunder vara mer värd än vår trafiksäkerhet och människoliv?

Skrivet av ztenlund:

men det blir väl så när cykelideologerna har lekstuga

Cykelinfrastrukturen är Transportstyrelsens största försöksverksamhet.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

70 och 80 väg med vajerräcke/omkörningsförbud och det bildas kö , mindre tungt lastad typ dumper med lgf-skylt ligger lägst fram i kön så det går inte fort , bara gilla läget tills den ska svänga av några kilometer längre fram , men jag får en lastbilsdj-vel ett par meter bakom mej som lägger sej och pressar hela vägen... , det går inte köra om eller köra fortare men lik förbannat tycks idioten som kör lastbilen tro att det går fortare ju närmare framförvarande fordon man ligger. Vad hade hänt om jag behövt bromsa ? då hade jag suttit som ett frimärke i fronten på lastbilen och hur kul är det som bilist... Tyvärr är det i min mening inte ett ovanligt beteende hos förare av tyngre fordon , jo jag kör några tusen mil om året så jag får se lite av varje på vägarna.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

...
Det kan jag inte hålla med om, en cykelöverfart skall ju förutom att vara skyltad med B8 cykelpassage som du säger, även vara markerad med markering M14 väjningslinje (hajtänder) som tydligt visar att den i vägbanan har väjningsplikt mot de som kommer från cykelbanan.

Jo men det är sällan det ser ut precis så. "Hajtänder" finns ofta där det inte är cykelöverfart eller så sitter de lite konstigt. Kollar vi exempelvis på Delsjövägen vid korsningen med Olbergsgatan och Welandersgatan så har de skyltat cykelöverfart, och det finns hajtänder vid övergångsstället och vid infarten till cirkulationsplatsen, men inte vid cykelbanan. Där finns i alla fall skyltar så det är ju jättebra, men vägmarkeringarna är inte så tydliga.

Jo absolut, men det är också en väldigt enkel korsning egentligen, en cykelbana som korsar en bilväg liksom. Värre är när det är en fyrvägskorsning med cykelbanor och gångbanor från alla håll exempelvis. Det blir många hajtänder, sockerbitar och linjer att måla och risken är att det blir så rörigt att ingen fattar något.

Citat:

Delsjövägen, Gropegårdsgatan, Stockholmsgatan, Säröbanan, Toleredsgatan, Torpagatan och Tuvevägen för att nämna några. Inga inne i stan vad jag känner till utan främst på större pendlingsstråk.

Ja ok, jag har inte cyklat så mycket på ett par år nu, men jag borde ha sett några av de i alla fall tycker jag.

Men det finns ju pendlingsstråk för cyklister även i stan liksom, jag cykelpendlade exempelvis från Majorna till Lisebergs station via Vasagatan över Heden och det var tjockt med trafik. Tittar vi exempelvis på korsningen Vasagatan/Heden och Södra vägen finns inga cykelpassager vad jag har sett däremot konstiga metallbulor i vägbanan för att sakta ner biltrafiken. Samma på andra sidan Heden. Men de som cyklar där verkar tro att bilarna stannar för de cyklar på utan hänsyn.

Citat:

Det finns regler, men de är på tok för komplexa och det är alldeles för få som känner till dem. För att veta hur man skall göra i varje korsning och om en cykelbana är obruten eller ej så skulle man behöva ha en jurist med sig varje gång man skall ut i trafiken. Jag förstår inte varför man inte oftare målar ut markering M14 väjningslinje (hajtänder) både i körbana och cykelbana för att förtydliga vad som gäller. Typ som här!
https://happyride.se/wp-content/uploads/2016/03/DSC_05991-1800x1200.jpg

En lokalgata som jag ofta använder där högerregeln tidigare gällde har fått ny beläggning och i samband med det en markering M14 väjningslinje (hajtänder) som gör att jag numera har väjningsplikt varje gång jag passerar där, men att väja gör jag så gärna då ingen följde högerregeln där ändå innan eftersom att den ena vägen är lite mindre och dessutom tog slut i korsningen så innan tänkte de flesta att den större var huvudled vilket blev väldigt konstigt när någon tänkte högerregeln och körde ut rakt framför.

Min erfarenhet säger mig att ingen tänker högerregeln typ någonstans. Jag antar att de tänker antingen "Jag ska rakt fram så då har jag företräde..." eller "Vägen jag åker på är större och därför har jag företräde...". Men absolut är det bra med tydlighet.

Citat:

Vilken tur att ni hann stanna. Det är så orimligt det här med att trafikanter skyndar på för att hinna före en annan medtrafikant. Både gående, cyklister och bilister håller på med detta ovett. Skulle någons tid i enstaka sekunder vara mer värd än vår trafiksäkerhet och människoliv?

Jo jag vet inte heller varför en del har så himla bråttom, än värre är det när någon gör allt för att komma före en själv för att sen typ krypköra. Varför så bråttom först och sen all tid i världen liksom?

Citat:

Cykelinfrastrukturen är Transportstyrelsens största försöksverksamhet.

Jo, mycket ligger nog på städerna eller kommunerna också. Malmö har ju generellt mycket bättre infrastruktur för cyklister än Göteborg exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men det är sällan det ser ut precis så. "Hajtänder" finns ofta där det inte är cykelöverfart eller så sitter de lite konstigt. Kollar vi exempelvis på Delsjövägen vid korsningen med Olbergsgatan och Welandersgatan så har de skyltat cykelöverfart, och det finns hajtänder vid övergångsstället och vid infarten till cirkulationsplatsen, men inte vid cykelbanan. Där finns i alla fall skyltar så det är ju jättebra, men vägmarkeringarna är inte så tydliga.

Kollade lite i Google maps på cirkulationsplatsen där Delsjövägen, Olbergsgatan och Welandersgatan möts.
Som bilist ska man köra med låg hastighet och ge cyklande och mopedister tillfälle att passera när man kör ut ur en cirkulationsplats och ska passera en obevakad cykelpassage. Detta gäller även då man svängt i en korsning.

Men, det gäller lite olika när man ska köra in i cirkulationsplatsen. Det beror nämligen på hur väjningspliktsskylten och hajtänderna är placerade.
Sitter de innan cykelpassagen har man som bilist väjningsplikt, annars inte.
Den virriga med ditt exempel är att det verkar vara olika beroende på från vilket håll man kör in.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Dags för nytt gnäll i denna tråd.
Tvålpumpar, man kan köpa en skräptvål som innehåller 99% vatten för under 10kr hos några handlare men där samtidigt själva pumpen håller en evighet eller så tycker man att det hade varit snyggt med en pump i porslin eller metall som ser lite stilig ut för allt mellan 100kr och uppåt men då håller själva pumplösningen max ett år och oftast inte ens det.
Hur fan lyckas man spara in så mycket på själva pumpen när det tydligen redan finns billiga som används till alla andra engångs?

Någon mer som håller med mig?

Instämmer.
Vi har "löst" problemet genom att köpa engångs som var snygg och ta bort etiketten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mackanj:

Kollade lite i Google maps på cirkulationsplatsen där Delsjövägen, Olbergsgatan och Welandersgatan möts.
Som bilist ska man köra med låg hastighet och ge cyklande och mopedister tillfälle att passera när man kör ut ur en cirkulationsplats och ska passera en obevakad cykelpassage. Detta gäller även då man svängt i en korsning.

Men, det gäller lite olika när man ska köra in i cirkulationsplatsen. Det beror nämligen på hur väjningspliktsskylten och hajtänderna är placerade.
Sitter de innan cykelpassagen har man som bilist väjningsplikt, annars inte.
Den virriga med ditt exempel är att det verkar vara olika beroende på från vilket håll man kör in.

Jo kanske, men om man har en cykelöverfartskylt så gäller ju samma regler som för en gående vid ett (skyltat) övergångsställe; bilisterna ska lämna företräde för cyklister på väg mot passagen. Det ska vara markeringar på marken också men finns inte de så gäller ju ändå skylten, eller? Det är ju inte ovanligt att de sätter upp skyltar tillfälligt (men inte några speciella tillfälliga skyltar) för övergångsställen utan markeringar i marken vid vägbyggen och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo kanske, men om man har en cykelöverfartskylt så gäller ju samma regler som för en gående vid ett (skyltat) övergångsställe; bilisterna ska lämna företräde för cyklister på väg mot passagen. Det ska vara markeringar på marken också men finns inte de så gäller ju ändå skylten, eller? Det är ju inte ovanligt att de sätter upp skyltar tillfälligt (men inte några speciella tillfälliga skyltar) för övergångsställen utan markeringar i marken vid vägbyggen och liknande.

Det räcker med antingen hajfenor eller skylt, så båda behöver inte finnas.
Samma sak gäller för övergångsställen. Kan finnas endast en skylt eller målade streck.

Denna pdf från Trafikverket beskriver vad som gäller vid cykelöverfarter och -passager:
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/trafikant/produkter/cykelpassager-och-cykeloeverfarter-a5-webb.pdf
Den tar dock inte riktigt upp alla fall.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mackanj:

Det räcker med antingen hajfenor eller skylt, så båda behöver inte finnas.
Samma sak gäller för övergångsställen. Kan finnas endast en skylt eller målade streck.

Denna pdf från Trafikverket beskriver vad som gäller vid cykelöverfarter och -passager:
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/trafikant/produkter/cykelpassager-och-cykeloeverfarter-a5-webb.pdf
Den tar dock inte riktigt upp alla fall.

Jo jag har läst de där reglerna ganska noggrant, jag krockade med en annan cyklist för några år sedan på vägen till jobbet och han krävde mig på pengar medan jag, efter att ha tänkt igenom situationen, ansåg att han var vållande (jag kom från höger i en T-korsning där min cykelbana korsade en bilväg innan korsningen). Jag ringde upp polisen och diskuterade frågan och de var hjälpsamma men kunde inte säga helt hundra vad som gällde utan hänvisade till våra försäkringsbolag, även om de lutade åt att jag hade rätt. Men det är ju problemet liksom, om inte ens polisen kan säga vem som gjorde rätt och fel vid en sådan incident så är det ganska mycket begärt att man som cyklist ska känna till exakt vad som gäller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Instämmer.
Vi har "löst" problemet genom att köpa engångs som var snygg och ta bort etiketten.

Jo, det är ju så man gör men det konstiga är hur en engångspump med innehåll kan kosta 10kr och håller i evigheter medans dyra fina håller max något år innan skiten slutar pumpa.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jo, det är ju så man gör men det konstiga är hur en engångspump med innehåll kan kosta 10kr och håller i evigheter medans dyra fina håller max något år innan skiten slutar pumpa.

Ja, instämmer.
Har varit samma med de dyra jag köpt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Jo, det är ju så man gör men det konstiga är hur en engångspump med innehåll kan kosta 10kr och håller i evigheter medans dyra fina håller max något år innan skiten slutar pumpa.

Min upplevelse följer inte detta riktigt. Engångsflaskorna (som vi kör med på toan) håller inte i evighet utan brukar fallera efter ett år eller två. Däremot köpte jag en pumpflaska i keramik, dock plast i pumpen, från någon billig skitaffär, kan ha varit Lagerhouse eller liknande, som vi använder för handdiskmedel i köket och den har funkat bra i ganska många år nu. Den får visserligen inte lika mycket användning heller, men i alla fall.

Permalänk
Medlem

Tar för givet att lampan med skymningsrelä jag haft som nu behöver bytas ska finnas men, nepp. Utgått.............

Skulle köpa trappstege på samma firma för någon månad sen, utgått.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

Jag hatar dill. Jag hatar verkligen dill. Och jag hatar antagligen dig för att du gillar dill.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/ica-aaterkallar-ch...

Aldrig mer grillchips för min del. Håll ögonen öppna där ute, dillhatarkamrater.

Permalänk
Vila i frid

Köpte en Rydbergs Potatissallad Original 400g igår till spjällen, innehållet var deras crème fraiche. Bläk!