Restriktioner bort imorgon - hur kommer ni jobba?

Permalänk
Medlem

Går från 3 dagar hemma och 2 dagar på kontoret till 3 dagar på kontoret och 2 dagar hemma. Fortfarande helt okej med två dagar hemma tycker jag men chefen sa att detta kommer att utvärderas efter en månad så i värsta fall blir det ännu färre dagar hemma.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Skitsvårt att bygga buss hemifrån, så det blir 5 dagar på min arbetsplats i vanlig ordning :).

Permalänk
Medlem

Har knappt märkt av någon pandemi mer än att man kanske inte satt lika tätt i lunchrummet, eller att vissa inte åt där alls. men imorgon ska vi alla bli bjudna på god mat av företaget (orelaterat till borttagandet av restriktioner) och då kommer förmodligen alla 50+ packas som sardiner i samma rum.

Permalänk
Vila i frid

Jobbet (312 anställda i sverige) tjuvstartade med att välkomna alla tillbaka den 8 september istället för att följa FHM:s rekommendationer. Själv får jag fortsätta jobba hemifrån pga lite udda orsaker.

Permalänk
Medlem

En annan är i produktion så jag har varigt på jobbet hela tiden...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Vi har haft lite rullande schema för kontor/hemma men nu är det slut på det. Chefen säger att vi haltar i effektivitet men ändå har vi kört all time high 5/8 månader. Alla ska vara 100% på kontoret och det är piss, speciellt då jag löser alla uppgifter lika bra hemifrån som på plats. Prata i telefon och jobba med datorn går lika bra hemma som på kontoret. Påpekar man detta blir chefen tyken, så det är väl bara börja ögonen öppna för nya tjänster.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Inaktiv

Försvinner möjligheten att jobba hemifrån så är bara det en stark anledning att byta jobb för mig.

Permalänk
Medlem

Fortsätter att jobba på kontoret fem dagar i veckan. Avskyr att arbeta hemma, trots utmärkt kontor.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Försvinner möjligheten att jobba hemifrån så är bara det en stark anledning att byta jobb för mig.

Instämmer. Jag som har 2 små barn har det så mkt lättare att få till vardagspusslet, som det så vackert kallas, när jag jobbar hemifrån.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Minst 3 dagar kontor blir det hos oss. Jag tycker det är en bra avvägning och har under pandemin insett att jag absolut inte vill ha ett jobb som sker helt på distans.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Well, mitt jobb kräver att jag är på plats i trucken så jag har aldrig kunnat jobba hemifrån.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se mig själv gå tillbaka till ett vanligt 8-17-arbete. Min långsiktiga plan har ju sträckt sig utanför covid. Men jag har valt att spara pengar och numera bo billigt för att istället följa mina drömmer. I dagsläget utvecklar jag ett modernt 2D-spel samt en 3D-shooter till retroplattformar (Amiga, Atari... Kan hända att det kommer till PC och Mega Drive också, vi får se) Pengarna kommer ta slut någon gång, men då kommer jag definitivt att konsulta via mitt eget bolag och ta mig an uppdrag där jag kan arbeta och leverera på distans mestadels. två gånger på kontoret i veckan känns lagom för möten och liknande, resten kan vara på distans.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Well, mitt jobb kräver att jag är på plats i trucken så jag har aldrig kunnat jobba hemifrån.

Jag har 21 år under bältet på verkstad innan jag för 3 år sen gled in på ett bananskal på ett kontor på ny firma. Det var mitt sämsta beslut hittills i min karriär. Byter mitt jobb mot din truck, alla dagar i veckan 😁

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Aldrig jobbat en sekund hemma och har inte möjlighet till det så blir fortsatt 5/6 dagar på jobbet och fortsätta slita

Visa signatur

En dator

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jobbar med renhållning o skötsel så kontoret 100%.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Som hantverkare så är hemarbete inte populärt, ingen kund har nappat på att betala för mitt altanbygge hemma..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Instämmer. Jag som har 2 små barn har det så mkt lättare att få till vardagspusslet, som det så vackert kallas, när jag jobbar hemifrån.

Samma här. Jag bor ca 10mil från mitt jobb så det har varit grymt skönt att jobba hemifrån. Vet inte riktigt hur det blir på mitt jobb ännu, dom håller på att ta fram riktlinjer. Men blir det för mycket på kontoret så måste jag leta efter annat då jag både har barn i förskoleålder och svinlångt till jobbet. Går inte ihop och dessutom går man sönder när man pendlar så mycket. Jag jobbade en hel del hemma redan innan pandemin så det ska nog vara lugnt, men annars blir det surt då jag i övrigt trivs bra på jobbet.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Vi måste vara minst 3 dagar på kontoret, och övriga dagar måste godkännas av närmsta chef, en vecka åt gången...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Blir 1-2 dagar i veckan på kontoret framöver får välja dagar själv efter vad som passar.
Ingen idé att åka in för att sen sitta i teamsmöten hela dagen.
Blir till att synca arbetsdagar med resten av teamet, sen är det lite skönt att träffas och gå ut och luncha lite med.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SiD:

Jag har 21 år under bältet på verkstad innan jag för 3 år sen gled in på ett bananskal på ett kontor på ny firma. Det var mitt sämsta beslut hittills i min karriär. Byter mitt jobb mot din truck, alla dagar i veckan 😁

Har aldrig jobbat på kontor, tänker förhoppningsvis aldrig i h-e göra det heller:D
Du vill inte ha mitt jobb heller;)

Permalänk
Medlem

Har jobbat hemifrån i över 10 år, inga förändringar här. Det har varit lite småroligt att följa hur folk upplevt den vardag jag haft i åratal. Funkar bra för vissa, inte alls för andra.

Permalänk

På nuvaranade jobb ska vi vara där 60% men ingen vill det i princip, världens sämsta kontor om man är utvecklare. Också ett av de mest deprimerande kontor jag nånsin sett faktiskt. Verkar som att chefen blundar ifall ingen på vår avdelning är där. Säger hellre upp mig än att vara där faktiskt.

I början av pandemin hade jag ett annat jobb och hade ett riktigt awesome kontor: frukostbuffé, tv-spel, satt i avskiljda inredda rum med stora skrivbord och bra utsikt över centrala Sthlm. Kunde få mycket bättre flow i mitt arbete där än hemma då, det varavades med en hel del tv-spel om dagarna. Så det var kul att åka dit!

Kan en arbetsgivare inte erbjuda bättre arbetsmiljö på kontoret än hemma så finns det inte en chans i h*lvetet att sätter mig där och utvecklar

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Hos oss tillåter vid hemarbete 2 dagar i veckan även framgent men går nu tillbaka stegvis. I första skeendet upp till 40% beläggning. Har själv suttit på kontoret under hela pandemin då jag inte mår särskilt bra av hemarbete (problemet med att bo själv i en liten lägenhet. Jobbar mycket i projekt och initiativ med andra från andra orter (främst Stockholm) så den största skillnaden blir att vi nu går tillbaka till att inte mötas på lika villkor. Dvs. antingen tar jag tåget till Stockholm (2.5 timme) eller så får jag vara den enda som närvarar via jabran som står på bordet i mitten av rummet. Inte optimalt, inte alls. Hoppas att min arbetsgivare inser att framtiden är digital och går tillbaka från aktivitetsbaserat till ett format med egna rum där alla runt om i landet kan mötas digitalt på lika villkor.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Fortsätter som vanligt med att alla får jobba vart dom vill(vilket vi kunde även innan pandemin).
Brukar sitta mestadels på kontoret, även under pandemin, men det kommer garanterat gå från bara några stycken på kontoret till rätt fullsatt igen.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Inget krav på kontorsjobb än. Under hösten är det sagt att man får komma in om man vill, men man vill se lite hur smittspridningen utvecklas innan vi pratar om krav på att komma till kontoret. Jag gissar att det kommer vara ganska flexibelt framöver.

Skrivet av Mocka:

Går från 3 dagar hemma och 2 dagar på kontoret till 3 dagar på kontoret och 2 dagar hemma. Fortfarande helt okej med två dagar hemma tycker jag men chefen sa att detta kommer att utvärderas efter en månad så i värsta fall blir det ännu färre dagar hemma.

Hehe, har de inte snart haft två år på sig att utvärdera hemmajobb?

Permalänk
Hedersmedlem

Innan pandemin så ville jag jobba så mkt som möjligt hemma. Sen blev det nu 1 1/2 år hemma och jag ska erkänna jag saknar kontoret en del. Som utvecklare kan jag jobba hemma utan problem, särskilt som alla möten även är online och vi har mkt kontakt med utvecklare i Polen = vi ändå har möten online. Men jag har noterat att möten via teams/Hangout och chattar via Slack inte riktigt kan ersätta den mänskliga kontakten och det där snacket som vi utveckalre kan ha om diverse samtidigt som vi spelar lite biljard eller går ut och äter lunch. De dagar jag varit inne tycker jag det gått mkt snabbbare att lösa saker eller diskutera än när jag behöver slacka någon, vänta på svar eller försöka jaga ifatt via telefon.

I början av hemmaarbetet brukade en kollega och jag ringa upp varandra via slack och lämna samtalet öppet så vi kunde prata medan vi jobbade. Jag har fru/barn så jag får det sociala här hemma men tror han saknade folk då han bor ensam.

Ideallt kommer för mig vara just 1-2 dagar på kontoret och resten hemma. Det passar dessutom mig bra då jag är tränare för både dottern och sonens fotbollslag. Att slippa stressa hem tidigare för träningar utan kunna jobba längre är guld värt. Jag undrar hur många småbarnsföräldrar har insett hur smidigt det är att kunna jobba hemma åtminstone några dagar och då inte behöva stressa för att hämta/lämna.

Det ska bli intressant att se hur det ser ut om 1-2 år. Går det att stänga lådan för hemmaarbete igen eller är hybrid-varianten det som många kommer köra ....?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Jobbar inom handels så inte jobbat en sekund hemma.
Inte förändrat något i mitt liv sedan Covid började så business as usual för mig.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk

Alla ska tillbaka varje dag så småningom, men till att börja med är det bara en dag i veckan för oss.
(ABW-miljö, och man vill undvika trängsel...)
Lite intressant att återgången förra hösten påbörjades nästan exakt samma datum (för att sedan stoppas).
Jag är skeptisk till om vi kommer tillbaka på 100%, men den som lever får se...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SiD:

Instämmer. Jag som har 2 små barn har det så mkt lättare att få till vardagspusslet, som det så vackert kallas, när jag jobbar hemifrån.

Det kan jag verkligen tänka mig! Vi har ju i ca 1,5 testat över en stor del av den arbetande befolkningen andra sätt att jobba på som avviker från kontorstid 8-17. Från arbetsgivarens sida bör man också se fördelar i att inte behöva ha alla på plats jämt.

Skrivet av Conqvistadoren:

Minst 3 dagar kontor blir det hos oss. Jag tycker det är en bra avvägning och har under pandemin insett att jag absolut inte vill ha ett jobb som sker helt på distans.

Kom på att VD'n skikat ut något idag (igår visade det sig) om planerna framåt som jag ögnade igenom. Minst 3 dagar på kontoret i veckan men förhandlingsbart. Håller på och crunchar inför deadline och föredrar faktiskt att göra det hemifrån. Går att skala bort rätt mycket tid om man kan göra jobbet lika bra hemifrån, om inte bättre då jag får jobba relativt ostörd. På kontoret försvinner koncentrationen på tok för lätt och timmarna susar iväg. Men nästa vecka ska jag förhoppningsvis in igen.

Skrivet av _genki:

Jag har svårt att se mig själv gå tillbaka till ett vanligt 8-17-arbete. Min långsiktiga plan har ju sträckt sig utanför covid. Men jag har valt att spara pengar och numera bo billigt för att istället följa mina drömmer. I dagsläget utvecklar jag ett modernt 2D-spel samt en 3D-shooter till retroplattformar (Amiga, Atari... Kan hända att det kommer till PC och Mega Drive också, vi får se) Pengarna kommer ta slut någon gång, men då kommer jag definitivt att konsulta via mitt eget bolag och ta mig an uppdrag där jag kan arbeta och leverera på distans mestadels. två gånger på kontoret i veckan känns lagom för möten och liknande, resten kan vara på distans.

Inspirerande! Är typ något sådant jag själv smått drömmer om att vilja göra, dvs arbeta med att ta fram ett spel. Kör FIRE och investerar minst 50% av lönen så de långsiktiga planen är att lämna det vanliga arbetslivet men likväl inte sluta jobba.

Så länge man har attraktiv kompetens är möjligheterna i det närmaste oändliga med. Livet går inte ut på att jobba 8-17 fem dagar i veckan.

Är spelet ett känt i media eller något du filar på mer hemligt tills vidare?

Skrivet av SanTeoX:

Samma här. Jag bor ca 10mil från mitt jobb så det har varit grymt skönt att jobba hemifrån. Vet inte riktigt hur det blir på mitt jobb ännu, dom håller på att ta fram riktlinjer. Men blir det för mycket på kontoret så måste jag leta efter annat då jag både har barn i förskoleålder och svinlångt till jobbet. Går inte ihop och dessutom går man sönder när man pendlar så mycket. Jag jobbade en hel del hemma redan innan pandemin så det ska nog vara lugnt, men annars blir det surt då jag i övrigt trivs bra på jobbet.

Det sista du nämner, med att i övrigt trivas bra, är en sån sak som gör det svårt att lämna mitt jobb. Finns en del faktorer som gör den svår att lämna, även om jag borde då jag haft samma jobb för länge. Och för att jag vill göra något annat.

10 mil, snackar vi 20 tur och retur/veckopendling så förstår jag verkligen. På tok för långt, kostar mycket dyrbar tid där. Och har du attraktiv kompetens så borde möjligheterna för nytt jobb vara hyffsade.

Permalänk
Medlem

Kommer nog bli 4/1. Halvdagar på kontoret Tisdagar och Torsdagar (p.g.a. möten på eftermiddagar som liktväl kan göras hemma).

Tycker om att vara på kontoret. Kanske blir 3/2, men på vårt företag ska det vara normen att alla ska återgå till kontoren. Dock sitter jag själv på IT och sitter on-site på en fabrik. Jobbar mot flera andra fabriker med, men någon måste vara lätt tillgänglig. Inte poppis om något styrsystem går ner, p.g.a. havererad switch och så finns ingen på IT på plats.

Som tur är har jag bara ett par km till kontoret och brukar åka hem på lunchen (blir en liten avkoppling då), så det fungerar fint.

Trivdes inte jättebra med att arbeta hemifrån varje dag, så jag gillar min arbetsplats hybrid. Men ska även poängtera att om jag hade haft längre till arbetsplatsen, hade jag förmodligen inte vart speciellt pepp på att pendla.

Jag arbetar med automation/IT/nätverk, så till viss del behöver jag vara på plats. Utvecklare och andra kan väl ha lättare att motivera hemarbete kan jag tänka mig.