VARFÖR är fysisk aktivitet "hälsosamt"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag tror samverkande faktorer om kunskap om hygien, bakterier, virus och förmågan att behandla människoskador.

Förr i tiden kunde ju en simpel blodförgiftning ha ihjäl dig för då var du inte bara dålig med hygien, det fanns inte heller någon antibiotika eller andra medicinska underverk.

För att dela ut en känga här: det är inte religion som har gjort att vi har kunna levt längre idag än förr utan det är endast tack vare vetenskapens självkorrigerande process!!! <3

Tack för ett intressant och givande svar. Då får man hoppas att så många som möjligt kan applicera det med fysisk aktivitet, för då kan vi bli än äldre och leva ett friskt och hälsosamt långt liv.

För egen del tar jag mest raska promenader på cirka en halvtimme vardera, cirka tre till fem promenader i veckan. Har tidigare tränat två till tre gånger i veckan på gym, men när pandemin slog till valde jag istället att röra på mig utomhus. Dessutom har jag sparat en slant på att inte betala för gymkort.
Förutom att kroppen rent fysiskt mår bättre, känner jag att jag även mår bättre psykiskt av att vara ute mycket. På mina promenader förskingrar jag ofta tankarna. Ibland lyssnar jag på musik när jag är ute och går - oftast på klassisk musik, eftersom det får mig att känna ett lugn.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av runeman:

Kanske relevant sammanställande artikel om ämnet: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2015.01890...
Den handlar om en annan typ av träning än den du verkar mest intresserad av, men en hel del av hälsoeffekterna är nog gemensamma. Det verkar som att författarna inte heller riktigt bryr sig om att "mjukt" definiera vad hälsa faktiskt är utan går ganska direkt på förbättringar respektive försämringar av tillstånd i kroppen. Ämnena och reaktionerna de pratar om verkar handla om både psykiskt välmående, fysiskt välmående för stunden respektive i det långa loppet (tex genom att titta på effekten av träningen på den förväntade livslängden).

TL;DR: sammanfattning av massor av fina fördelar med uthållighetsträning som studerats empiriskt i massor av studier, och den fysiska träningens (positiva) stress på kroppen ställs mot (den negativa) stressen vi upplever vid långvariga psykiskt påfrestande situationer

Tack för tipset! Jag ser nu när jag skummar att de verkar mest fokusera på aerobisk träning och troligen är det många löpstudier som lagt grunden för deras resonerande. Vore intressant att kunna hitta en systematisk översikt som tittar på "hälsoeffekter" just utifrån styrketräning, när man lyfter och drar i skrot så att säga!

Samtidigt har jag tänkt på just det aerobiska i styrketräning: hjärtat pumpar rejält vid mycket tunga lyft (främst benböj om du kör 10x10 50 kg) och då undrar jag om det till viss del bidrar till motion eller om det krävs att man "löper" för att få sådan konditionsmässiga effekt?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoffelundgren:

Tack för ett intressant och givande svar. Då får man hoppas att så många som möjligt kan applicera det med fysisk aktivitet, för då kan vi bli än äldre och leva ett friskt och hälsosamt långt liv.

För egen del tar jag mest raska promenader på cirka en halvtimme vardera, cirka tre till fem promenader i veckan. Har tidigare tränat två till tre gånger i veckan på gym, men när pandemin slog till valde jag istället att röra på mig utomhus. Dessutom har jag sparat en slant på att inte betala för gymkort.
Förutom att kroppen rent fysiskt mår bättre, känner jag att jag även mår bättre psykiskt av att vara ute mycket. På mina promenader förskingrar jag ofta tankarna. Ibland lyssnar jag på musik när jag är ute och går - oftast på klassisk musik, eftersom det får mig att känna ett lugn.

Hehe, jag har faktiskt en okänd främling att tacka för ett par veckor sedan.

Jag var ute och promenera min vanliga tur här i stan och jag höll nästan på att bli "med flit" påkörd av en vit liten skåpbil bakifrån på en lördag morgon kl.09:30 trots att jag gick på motgående körfält (fältet där bilar kör emot mig) och då vips hör jag ett högt tjut bakom mig då en vit liten skåpbil (liten 2-mannabil och rätt kort till storleken) som nästan ville köra på mig. Jag tror det var nästan med flit för personen verkade inte rycka tillbaka som om denne hade upptäckt att denne höll på att köra på mig. Kan inte veta varför dock. Jag hade ingen särskild klädsel förutom att jag gick med mössa och vantar?

Hursomhelst så slog det mig då att, "Nu är det dags att lägga ned promenader och komma tillbaka på gymmet igen!" Så då köpte jag mitt gymkort igen här i stan för 2,9 lax och då måste jag banne mig nyttja det för att få valuta för pengarna. Tur var jag bor jag bara ca 800 meter från gymmet och det har mycket bra öppettider för min livsstil. Observera nu att det är Jag som påstås vara "Allfobikern" här på forumet trots att jag är fullvaccinerad!

Jag älskar att lyssna på pianomusikversioner av populära låtar, TV-spelsmusik, filmmusik, samt några klassiska musikstycken som Liebestraum, Für Elise, The Swan Lake, Moonlight Sonata Movement 3, och ett par till som jag inte kan minnas nu på rak arm. Fast dessa lyssnar jag mest på när jag arbetar eller promenerar, på gymmet äré mer "peppig" musik som gäller.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Uppdatering 2: Jag har nu mejlat en docent inom neurovetenskap som studerar fysisk aktivitet och dess effekter på hjärnan.

Förhoppningsvis får jag ett svar som jag kan dela med mig av här. Jag frågade främst om en DOI-länk (särskilt länksystem för vetenskapliga studier) till en sammanställningsstudie som tittar på specifikt Styrketräningens effekter på hjärnhälsan då det verkar finnas gott om hur kondition påverkar hjärnhälsan. Jag håller tummarna på att få svar denna vecka i alla fall!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

En fråga jag dock funderar på är: Om människan är mindre fysiskt aktiv idag än för över 100 år sedan, hur kommer det då sig att vi blir äldre idag än vad människorna blev förr?

Ptja..
När min pappa var liten så jobbade man dygnet runt för att få mat på bordet..
Jag tänker att generellt slitage är orsaken till att vi dog tidigare.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Skaffa hund så får du automatiskt hälsoeffekter. Gå på promenad i alla väder och på okristliga tider är väldigt hälsosamt. Tyvärr har jag själv inte husdjur pga jobbet osv men när jag hade hund mådde jag mycket bättre.

En undran jag har är; hur kommer det sig att hundar inte tappar i tonus som vi människor gör. Tex hundars muskler känns alltid som våra gör när vi flexar eller spänner max.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

En faktor många inte pratar om är blodsocker. Rör du på dig mycket får du bättre blodsockerkontroll som påverkar massor av andra faktorer downstream.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoffelundgren:

En fråga jag dock funderar på är: Om människan är mindre fysiskt aktiv idag än för över 100 år sedan, hur kommer det då sig att vi blir äldre idag än vad människorna blev förr?

Modern medicin och läkarkonst såklart.

Folk hann inte dö av cancer/stroke/hjärtattack förr i tiden, de arbetade ihjäl sig eller dog av en förkylning istället när de var 50

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Jag ar nu fått mejlsvar av docenten om frågan av styrketräningens effekter på hjärnhälsan:

Citat:

"Hej AplAy!

Spännande fråga du lyfter som jag har försökt besvara för att titta på hur laktat etc påverkar hjärnceller, men inte kommit till ngn riktig konklusion .

Men om man tittar på epidemiologiska studier så finns det stark evidence för att aerobisk träning är bättre för långt liv. Däremot tror jag att styrketräning/högintensiv träning ökar tillväxtfaktorer mer som kan var bra för hjärnan. Män har lägre risk för Alzheimer än kvinnor.

Tack o lycka till med träning/studier!

Bästa hälsningar, Docent"

Det verkar vara, vilket jag var rädd för, en mycket dåligt studerad fråga medan fokuset har lagts mest på aerobisk träning i form av konditionsträning och dess effekter på hjärnhälsan.

Hursomhelst verkar styrketräning kunna öka tillväxtfaktorer och då blir nästa intressanta fråga vad det ger för gynnsamma biomarkörer. Docenten nämner lägre risk för Alzheimers hos män som styrketränar.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hjälpsam

Appropå rekommendationer av Hjärnstark kan jag även slå ett slag för "Born To Run".

En underhållande bok om en journalist som försöker hitta grunden till människans unika förmånga att springa långt och länge och var det härstammar ifrån.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tack för tipset! Jag ser nu när jag skummar att de verkar mest fokusera på aerobisk träning och troligen är det många löpstudier som lagt grunden för deras resonerande. Vore intressant att kunna hitta en systematisk översikt som tittar på "hälsoeffekter" just utifrån styrketräning, när man lyfter och drar i skrot så att säga!

Samtidigt har jag tänkt på just det aerobiska i styrketräning: hjärtat pumpar rejält vid mycket tunga lyft (främst benböj om du kör 10x10 50 kg) och då undrar jag om det till viss del bidrar till motion eller om det krävs att man "löper" för att få sådan konditionsmässiga effekt?

10x10 på 50 kg är snarare cardio, specifikt HIIT, än traditionell styrketräning. Det är inget man gör för att bli STARK som så. Mig veterligen.

I ett träningsprogram kan det väl inkluderas periodvis, men av andra orsaker än hypertrofi och ökad styrka.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Även jag slår ett slag för Hjärnstark. Anders Hansen gör det lättöverskådligt, underbyggt, och intressant. Han har som sagt även en karriär i bagaget som både läkare och psykiatriker, så att han skulle vara ämnesexpert tycker jag står som givet.

Alla psykiatriker är läkare.

Permalänk
Inaktiv

Egentligen bara för at det är det och behöver ingen närmare förklaring men endorfiner utlöses tydligen efter fysiskt aktivitet och en kropp som mår bra mår bra helt enkelt. Kort sagt det finns viktigare saker att tänka ut en förklaring till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon317915:

Egentligen bara för at det är det och behöver ingen närmare förklaring men endorfiner utlöses tydligen efter fysiskt aktivitet och en kropp som mår bra mår bra helt enkelt. Kort sagt det finns viktigare saker att tänka ut en förklaring till.

"Viktigare saker" är personligt i detta fall. Jag finner det ypperligt intressant precis som vissa finner det ypperligt intressant att arbeta med strössel. (vilken TV-serie refererar jag till?)

Finns nog många utanför denna digitala sfär som tycker att 99% av det som diskuteras på Sweclockers är "kort sagt finns det viktigare saker att diskutera här i världen".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elfsberg:

10x10 på 50 kg är snarare cardio, specifikt HIIT, än traditionell styrketräning. Det är inget man gör för att bli STARK som så. Mig veterligen.

I ett träningsprogram kan det väl inkluderas periodvis, men av andra orsaker än hypertrofi och ökad styrka.

Jovars, hur många sets är det tänkt att man skall orka för en given muskelgrtupp om vi tänker mellan 9-12 reps innan fail per set för att maximera hypertrofi? Själv skiter jag rätt i styrka (vill se lite ripped ut men långt ifrån en bodybuilder - usch imho) men vad jag förstått så behövs progressiv viktökning för att fortsätta göra framsteg i hypertrofin?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tack till alla som besvarade min fråga/fundering.

Skrivet av AplAy:

Hehe, jag har faktiskt en okänd främling att tacka för ett par veckor sedan.

Jag var ute och promenera min vanliga tur här i stan och jag höll nästan på att bli "med flit" påkörd av en vit liten skåpbil bakifrån på en lördag morgon kl.09:30 trots att jag gick på motgående körfält (fältet där bilar kör emot mig) och då vips hör jag ett högt tjut bakom mig då en vit liten skåpbil (liten 2-mannabil och rätt kort till storleken) som nästan ville köra på mig. Jag tror det var nästan med flit för personen verkade inte rycka tillbaka som om denne hade upptäckt att denne höll på att köra på mig. Kan inte veta varför dock. Jag hade ingen särskild klädsel förutom att jag gick med mössa och vantar?

Hursomhelst så slog det mig då att, "Nu är det dags att lägga ned promenader och komma tillbaka på gymmet igen!" Så då köpte jag mitt gymkort igen här i stan för 2,9 lax och då måste jag banne mig nyttja det för att få valuta för pengarna. Tur var jag bor jag bara ca 800 meter från gymmet och det har mycket bra öppettider för min livsstil. Observera nu att det är Jag som påstås vara "Allfobikern" här på forumet trots att jag är fullvaccinerad!

Jag älskar att lyssna på pianomusikversioner av populära låtar, TV-spelsmusik, filmmusik, samt några klassiska musikstycken som Liebestraum, Für Elise, The Swan Lake, Moonlight Sonata Movement 3, och ett par till som jag inte kan minnas nu på rak arm. Fast dessa lyssnar jag mest på när jag arbetar eller promenerar, på gymmet äré mer "peppig" musik som gäller.

Bra gjort av dig att skaffa gymkort, med tanke på det där med skåpbilen.

Jag lyssnar på mer varierande klassisk musik inom olika genrers när jag är ute och promenerar. Däremot har jag lyssnat på några pianoversioner av populära låtar samt en del filmmusik på Spotify när jag har suttit vid datorn. Förr lyssnade även jag ofta på musik meda jag arbetade, men nu blir det inte av lika ofta. När jag tränade på gym förut tyckte även jag att det var mer passande med poppigare låtar.

Skrivet av Elfsberg:

Ptja..
När min pappa var liten så jobbade man dygnet runt för att få mat på bordet..
Jag tänker att generellt slitage är orsaken till att vi dog tidigare.

Det måste ha varit tufft för din pappa, men jag vet att det var vanligt förekommande förr.
Så är det säkert.

Skrivet av Lagerlöf:

Modern medicin och läkarkonst såklart.

Folk hann inte dö av cancer/stroke/hjärtattack förr i tiden, de arbetade ihjäl sig eller dog av en förkylning istället när de var 50

Det är naturligtvis en bra anledning.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Det kan även jag skriva under på.

Har sett hans serie Din hjärna, som jag tycker är jättebra och lärorik. Där finns ju ett avsnitt om fysisk aktivitet

En fråga jag dock funderar på är: Om människan är mindre fysiskt aktiv idag än för över 100 år sedan, hur kommer det då sig att vi blir äldre idag än vad människorna blev förr?

Tja....ensidig kost = vitamin och mineralbrist, fysiskt tunga och upprepande arbeten sliter ut kroppen istället för att hålla den frisk.
Förr tränade man aldrig för att bygga upp sig för uppgiften, det var pang på rödbetan dag 1.
Sjukvården var under all kritik. På 1700 talet och en bra bit in på 1800 talet var det förenat med livsfara att besöka en doktor.
Doktorer och läkare tog nog död på lika många människor som sjukdomar osv gjorde.

Sen har vi det där med huskurer..förr försökte man ALLT och det fanns allt från att stoppa snus i sår till att dra en död hare mellan två träd för att bota alla möjliga åkommor.
Vi får ju inte glömma klassikerna åderlåtning och att klä på och värma folk som hade dödligt hög feber.
Den bästa är ju att man trodde att tobaksrök i rumpan var ett utmärkt sätt att rädda drunknade med.
https://www.facebook.com/varldenshistoria/posts/2103576783015...

Huvudsaken är att idag vet vi vad vi gör och varför på ett helt annat sätt, det är därför vi i medel har längre liv.
Forskningen och sjukvården utvecklas hela tiden och det finns garanterat saker vi gör idag, som man kommer skratta åt om 50 år. Vår livslängd och livskvalitet högt upp i åldrarna kommer att öka. Var den egentliga fysiska gränsen går vet vi inte idag.

Tyvärr är det så att i underutvecklade länder med liknande livskvalitet vi hade på 1800 talet har ungefär lika lång medel livslängd som vi hade i Sverige vid den tiden.

I Sierra Leone T.ex är medellivslängden 50.1 år.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Appropå rekommendationer av Hjärnstark kan jag även slå ett slag för "Born To Run".

En underhållande bok om en journalist som försöker hitta grunden till människans unika förmånga att springa långt och länge och var det härstammar ifrån.

Jag har inte läst boken men huvudpersonen, Caballo Blanco, dog medans han var ute och sprang. Möjligtvis till följd av att han hade fått ärrvävnad på sitt hjärta från att ha sprungit så mycket under sin livstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Tja....ensidig kost = vitamin och mineralbrist, fysiskt tunga och upprepande arbeten sliter ut kroppen istället för att hålla den frisk.
Förr tränade man aldrig för att bygga upp sig för uppgiften, det var pang på rödbetan dag 1.
Sjukvården var under all kritik. På 1700 talet och en bra bit in på 1800 talet var det förenat med livsfara att besöka en doktor.
Doktorer och läkare tog nog död på lika många människor som sjukdomar osv gjorde.

Sen har vi det där med huskurer..förr försökte man ALLT och det fanns allt från att stoppa snus i sår till att dra en död hare mellan två träd för att bota alla möjliga åkommor.
Vi får ju inte glömma klassikerna åderlåtning och att klä på och värma folk som hade dödligt hög feber.
Den bästa är ju att man trodde att tobaksrök i rumpan var ett utmärkt sätt att rädda drunknade med.
https://www.facebook.com/varldenshistoria/posts/2103576783015...

Huvudsaken är att idag vet vi vad vi gör och varför på ett helt annat sätt, det är därför vi i medel har längre liv.
Forskningen och sjukvården utvecklas hela tiden och det finns garanterat saker vi gör idag, som man kommer skratta åt om 50 år. Vår livslängd och livskvalitet högt upp i åldrarna kommer att öka. Var den egentliga fysiska gränsen går vet vi inte idag.

Tyvärr är det så att i underutvecklade länder med liknande livskvalitet vi hade på 1800 talet har ungefär lika lång medel livslängd som vi hade i Sverige vid den tiden.

I Sierra Leone T.ex är medellivslängden 50.1 år.

Tack för denna analys och förklaring.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av KingCobra:

Huvudsaken är att idag vet vi vad vi gör och varför på ett helt annat sätt, det är därför vi i medel har längre liv.
Forskningen och sjukvården utvecklas hela tiden och det finns garanterat saker vi gör idag, som man kommer skratta åt om 50 år. Vår livslängd och livskvalitet högt upp i åldrarna kommer att öka. Var den egentliga fysiska gränsen går vet vi inte idag.

Tyvärr är det så att i underutvecklade länder med liknande livskvalitet vi hade på 1800 talet har ungefär lika lång medel livslängd som vi hade i Sverige vid den tiden.

I Sierra Leone T.ex är medellivslängden 50.1 år.

Det som driver dagens högre medellivslängd är i hög grad den jämförelsevis obefintliga barnadödligheten, och på samma sätt är det den som drar ner medellivslängden i tredje världen. Tittar man på medianlivslängden istället ser man att den de senaste 1500 åren inte skiljt sig särskilt mycket från dagens, bortsett från sådant som när digerdöden härjade som värst under 1300-talet.
Kikar man på de människor som fortfarande lever i urtida jägar- och samlarsamhällen och inte har tillgång till modern vetenskap, medicin eller mat har även de en medianlivslängd som är nästan lika hög som ett modernt samhälle.

Vi vet en hel del mer om mänsklig fysiologi nu, men numera smäller vi i oss socker och transfetter, röker och super, stressar oss fram genom livet och skippar sömnen för att vi inte tycker oss hinna med annars. Visst är mycket bättre, men att vi kan förvänta oss leva väldigt mycket längre är en ren myt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Det som driver dagens högre medellivslängd är i hög grad den jämförelsevis obefintliga barnadödligheten, och på samma sätt är det den som drar ner medellivslängden i tredje världen. Tittar man på medianlivslängden istället ser man att den de senaste 1500 åren inte skiljt sig särskilt mycket från dagens, bortsett från sådant som när digerdöden härjade som värst under 1300-talet.
Kikar man på de människor som fortfarande lever i urtida jägar- och samlarsamhällen och inte har tillgång till modern vetenskap, medicin eller mat har även de en medianlivslängd som är nästan lika hög som ett modernt samhälle.

Vi vet en hel del mer om mänsklig fysiologi nu, men numera smäller vi i oss socker och transfetter, röker och super, stressar oss fram genom livet och skippar sömnen för att vi inte tycker oss hinna med annars. Visst är mycket bättre, men att vi kan förvänta oss leva väldigt mycket längre är en ren myt.

Frågan är dock vad som skulle hända med olika av dagens jägar- och samlarsamhällen som finns kvar om de exempelvis skulle få utbrott av COVID-19 och de saknar full inblick i ens vad det är för något som pågår. Möjligen skulle de allra "genetiskt" svagaste ryka då. Så även om de lever hyfsat hälsosamt så tror jag de skulle få mycket svårare än många av oss vid exempelvis olika akuta sjukdomar som hjärtfel, blodförgiftning, vissa bakteriella och virala sjukdomar, med mera.

Jovars, men transfetter är väl mer eller mindre eliminerat i Sverige på grund av förbud sedan ett bra tag tillbaka? Sedan om folk dum-importerar det så får de skylla sig själva antar jag.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pine-orange:

Jag har inte läst boken men huvudpersonen, Caballo Blanco, dog medans han var ute och sprang. Möjligtvis till följd av att han hade fått ärrvävnad på sitt hjärta från att ha sprungit så mycket under sin livstid.

Huvudperson och huvudperson, han är en del i historian. Det är mycket fokus kring Tarahumara och deras löpstil och traditioner. Caballo Blanco/Micah True hade en stark anknytning till Tarahumara.

Grundfrågan är hur kan Tarahumara och i förlängning förhistoriska människan springa så långt och länge utan att skada sig medan moderna människor får mängder med träningsskador, vad skiljer sig? Och författaren tar med läsaren på en resa kring världen om löpningens historia.

Väldigt underhållande Rekommenderas.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Det måste ha varit tufft för din pappa, men jag vet att det var vanligt förekommande förr.
Så är det säkert.

Ja, det var väl standard överallt utom i storstäderna, kanske. Bondesamhällen. Vi pratar ju faktiskt 1940.

Men jag är osäker på om tufft är onyttigt per se. Jag har fått intrycket av denna äldre generationen var och är duktiga på att ta ansvar för sina problem och jag befarar att det är en egenskap som kommer bli mindre sällsynt. (Se: ökad psykisk ohälsa bland unga)

Pappa har hjärtproblem och hade säkert varit död och begravd för 15-20 år sen om det inte vore för modern läkekonst.
Nån gång har jag fått förklarat för mig att många av alla dessa hjärtsjukdomar egentligen är en produkt av just slitage och det lät jäkligt vettigt. När man pratar om ärftlighet tycker jag man ska titta på djuren och hur vi avlar dem - riktigt så fungerar ju inte vårt samhälle idag. Det är väl få singlar som sorterar ut eventuella partners baserat på sjukdomsbilden i den tilltänktas släkte.

Iofs, om jag hade ALS kanske jag struntat i barn.

Sorry för utsvävning.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Inte sett den än, men är det denna "Hjärnstark" som det pratas om tidigare i tråden?

https://www.youtube.com/watch?v=ROt9ZE0g-Vg

Permalänk
Avstängd

Attans, skar mig mycket lätt i nedre läppen med rakapparaten, tur att koaguleringen är sjukt snabb där!

Nu har jag betat av 8 gympass på 2 veckor i stil: överkropp, underkropp, vila, överkropp, underkropp, vila vila, överkropp, underkropp, vila, överkropp, underkropp (idag fredag).

En sak som slog mig när jag tänkte på Hjärnstark OCH Behavior av Robert Sapolsky är att:

"Då vi människor är ingenting mer än våra hjärnor så betyder det mer eller mindre att vi förändrar delvis vilka vi är när vi fysiskt tränar eftersom det förändrar våra hjärnor på lång sikt!". Må hända att det låter lite deppigt eftersom det hävdar att, "Det finns ingen själ, utan vi är det som finns inuti pannbenet bärandes med skalet kroppen".

Å andra sidan kan vi se det så här: eftersom Vi är våra hjärnor och vi kan påverka/förändra våra hjärnor med regelbunden konsekvent fysisk aktivitet så kan vi alltså - i viss utsträckning - förändra vilka vi är genom fysisk aktivitet! Det om något är riktigt peppande tycker jag.

Okej, jag skall medge en sak till: #nofap men det skall ICKE diskuteras på detta forum. Googla och skratta åt det eller bli sugen att prova själv. Är själv på sjunde dagen. Nu blir det 1 dl proteinpulver till och sedan en sväng på stan med hög "särskild måttfullhet" sett till alkoholintaget!

Skrivet av Falcon:

Inte sett den än, men är det denna "Hjärnstark" som det pratas om tidigare i tråden?

https://www.youtube.com/watch?v=ROt9ZE0g-Vg

Det är exakt den.

Varmt rekommenderat och jag rekommenderar även att Du läser min livsinsikt ovan!

Trevlig h'älg som vi säger i mellersta Norrland!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

En fråga jag dock funderar på är: Om människan är mindre fysiskt aktiv idag än för över 100 år sedan, hur kommer det då sig att vi blir äldre idag än vad människorna blev förr?

För mycket fysisk aktivitet är inte heller bra. Som med allt annat.

Nuförtiden: i princip obefintlig risk för undernäring, mycket mindre risk för utslitning, mycket bättre sjukvård och mediciner. Vet inte hur pass välutbyggt skyddsnätet i samhället var för 100 år sedan heller, men antagligen sämre än nu.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Ja, det var väl standard överallt utom i storstäderna, kanske. Bondesamhällen. Vi pratar ju faktiskt 1940.

Men jag är osäker på om tufft är onyttigt per se. Jag har fått intrycket av denna äldre generationen var och är duktiga på att ta ansvar för sina problem och jag befarar att det är en egenskap som kommer bli mindre sällsynt. (Se: ökad psykisk ohälsa bland unga)

Pappa har hjärtproblem och hade säkert varit död och begravd för 15-20 år sen om det inte vore för modern läkekonst.
Nån gång har jag fått förklarat för mig att många av alla dessa hjärtsjukdomar egentligen är en produkt av just slitage och det lät jäkligt vettigt. När man pratar om ärftlighet tycker jag man ska titta på djuren och hur vi avlar dem - riktigt så fungerar ju inte vårt samhälle idag. Det är väl få singlar som sorterar ut eventuella partners baserat på sjukdomsbilden i den tilltänktas släkte.

Iofs, om jag hade ALS kanske jag struntat i barn.

Sorry för utsvävning.

Jag har fått samma intryck som du. Att det ser ut på det här viset, förbryllar mig. Varför mår så många yngre psykiskt dåligt idag när vi har det så bra ställt, i synnerhet med sjukvård, forskning och kunskap som räddar liv?

Att din pappa har kunnat levt mycket längre tack vare modern läkarkonst, är naturligtvis ett gott exempel på hur bra vi har det rent fysiologiskt/medicinskt, även om vi tyvärr har hamnat snett när det gäller den psykiska hälsan/sociala tillvaron.

Ingen fara. Jag kan säkert också vaea utsvävande ibland,

Skrivet av backfeed:

För mycket fysisk aktivitet är inte heller bra. Som med allt annat.

Nuförtiden: i princip obefintlig risk för undernäring, mycket mindre risk för utslitning, mycket bättre sjukvård och mediciner. Vet inte hur pass välutbyggt skyddsnätet i samhället var för 100 år sedan heller, men antagligen sämre än nu.

Så är det naturligtvis. Bra reflektioner.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoffelundgren:

Jag har fått samma intryck som du. Att det ser ut på det här viset, förbryllar mig. Varför mår så många yngre psykiskt dåligt idag när vi har det så bra ställt, i synnerhet med sjukvård, forskning och kunskap som räddar liv?

Att din pappa har kunnat levt mycket längre tack vare modern läkarkonst, är naturligtvis ett gott exempel på hur bra vi har det rent fysiologiskt/medicinskt, även om vi tyvärr har hamnat snett när det gäller den psykiska hälsan/sociala tillvaron.

Ingen fara. Jag kan säkert också vaea utsvävande ibland,

Så är det naturligtvis. Bra reflektioner.

Jag spekulerar starkt på en samverkande kombination av Klimathotet (när "En obekväm sanning" kom så vågade jag knappt titta på den som ungdom så jag kan bara föreställa mig hur dagens ungdomar måste känna när det är ännu mer "verkligt") och den passiva användningen av sociala medier.

Med passiv användning menar jag främst när du bara slöskrollar genom olika sociala medieflöden och ser "Hur fantastiska liv andra har det" medan du själv kanske ligger i soffan, i sängen, sitter på muggen, och då reflekterar över ditt eget liv och att "även jag borde ju kunna få ett bättre liv".

Hos unga tjejer blir det ännu mer orealistiska skönhetsidealet idag med skönhetsoperationer, supermycket smink plus photoshopping och filter. Och precis som med "fantastiska liv" så är det endast personer som faktiskt har något att visa upp som lägger upp något för majoriteten har inte det och få vill "råka" lägga upp något som inte får tillräckligt mycket tillfällig bekräftelse... ursäkta... jag menar "likes/hjärtan/följare".

Så majoriteten som då tittar på minoriteten som har något att vissa upp blir då inbillade på undermedveten nivå att, "Fan, alla har ju det så fantastiskt och ser så jävla snygga ut - varför inte jag också? T_T"

Att vara interaktiv på sociala medier och prata med folk man känner och som kanske bor långt bort från och för att det kan vara smidigare än vanliga SMS ibland kan däremot vara bra för den mentala hälsan så länge man undviker den passiva biten.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Apropå fysisk aktivitet så brukar jag vanligtvis gå mellan 15 000 - 25 000 steg per dag, Men idag när jag har varit lite förkyld och enbart gått hemma i lägenheten så har jag bara gått 5300 steg.

Skrivet av baner85:

Medicin, förbättrad vård osv.

Tidigare var det ju tex många barn som dog av diverse sjukdomar som man idag vaccineras mot.
En sticka i fingret kunde betyda döden innan uppkomsten av penicillin osv.

Dom som klarade sig undan det och allvarligare sjukdomar blev även dom gamla då.

Så är det såklart, vilket naturligtvis är en positiv utveckling.

Skrivet av AplAy:

Jag spekulerar starkt på en samverkande kombination av Klimathotet (när "En obekväm sanning" kom så vågade jag knappt titta på den som ungdom så jag kan bara föreställa mig hur dagens ungdomar måste känna när det är ännu mer "verkligt") och den passiva användningen av sociala medier.

Med passiv användning menar jag främst när du bara slöskrollar genom olika sociala medieflöden och ser "Hur fantastiska liv andra har det" medan du själv kanske ligger i soffan, i sängen, sitter på muggen, och då reflekterar över ditt eget liv och att "även jag borde ju kunna få ett bättre liv".

Hos unga tjejer blir det ännu mer orealistiska skönhetsidealet idag med skönhetsoperationer, supermycket smink plus photoshopping och filter. Och precis som med "fantastiska liv" så är det endast personer som faktiskt har något att visa upp som lägger upp något för majoriteten har inte det och få vill "råka" lägga upp något som inte får tillräckligt mycket tillfällig bekräftelse... ursäkta... jag menar "likes/hjärtan/följare".

Så majoriteten som då tittar på minoriteten som har något att vissa upp blir då inbillade på undermedveten nivå att, "Fan, alla har ju det så fantastiskt och ser så jävla snygga ut - varför inte jag också? T_T"

Att vara interaktiv på sociala medier och prata med folk man känner och som kanske bor långt bort från och för att det kan vara smidigare än vanliga SMS ibland kan däremot vara bra för den mentala hälsan så länge man undviker den passiva biten.

Tack för en mycket förklarande analys, och jag instämmer i det du säger.

Klimathotet ska man naturligtvis ta på allvar, även om jag försöker att inte bli alltför deprimerad av det.
Men däremot påverkas jag inte av det här med passiv användning av sociala medier. Den största anledningen lär vara att jag inte använder sociala medier med undantag för YouTube, där jag deltar med låg aktivitet. Däremot känner jag väl till problemet och jag känner några personer som definitivt tillhör denna grupp.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoffelundgren:

Apropå fysisk aktivitet så brukar jag vanligtvis gå mellan 15 000 - 25 000 steg per dag, Men idag när jag har varit lite förkyld och enbart gått hemma i lägenheten så har jag bara gått 5300 steg.

Så är det såklart, vilket naturligtvis är en positiv utveckling.

Tack för en mycket förklarande analys, och jag instämmer i det du säger.

Klimathotet ska man naturligtvis ta på allvar, även om jag försöker att inte bli alltför deprimerad av det.
Men däremot påverkas jag inte av det här med passiv användning av sociala medier. Den största anledningen lär vara att jag inte använder sociala medier med undantag för YouTube, där jag deltar med låg aktivitet. Däremot känner jag väl till problemet och jag känner några personer som definitivt tillhör denna grupp.

Jag vill uppmuntra dig att fortsätta med promenaderna OCH även få in styrketräning i ditt "träningsschema". Detta, kombinerat med mycket protein+rätt sömn, bygger upp en "muskelbuffert" så när den naturliga muskeldystrofin på grund av åldern slår in så kommer du att få fler fysiskt starka år (förutsatt inga genetiska sjukdomar) istället för att du blir som en 100-åring i kroppen redan som 60-åring exempelvis.

Samtidigt vill jag ställa mig kritiskt mot "stegräkning" eftersom hur långt är ett steg? Det kan variera mellan personer och hur exakt är stegräkningen av den använda pedometern (även inbyggda i smartphones eller de som tillämpar GPS)? Pedometer är dessutom högst ett tveksamt namn tycker jag!

Regelbunden fysisk aktivitet såsom löpning 30-45 minuter med konstant flås 3 ggr i veckan tycks sänka ångestnivåerna, stärka ens förmåga att hantera stress, samt kunna skapa en gladare personlighet, särskilt om man lyckas bränna bort fett i processen vilket tycks använda ämnen som kan vara depressionsinducerande medan muskler tycks använda ämnen som är gladlyntsinducerande. (hörde om det i Vetenskapens värld - Din Hjärna: Fysisk aktivitet)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |