Apple tjänar mer på spel än Sony och Nintendo

Permalänk
Medlem

Gacha-spel med whales, de genererar hutlösa pengar... Candycrush är garanterat ett annat spel som drar in mycket deg.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Är inte förvånad. Brorsönerna praktiskt taget skriker efter iTunes giftcards så de kan köpa skins och skit till sina spel.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Politikerna har arbetat alldeles för långsamt med att reglera sånt här. Det är ett vidrigt beteende från företagen. De vet att de skadar människor men fortsätter ändå för att de gör så stora vinster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Är inte förvånad. Brorsönerna praktiskt taget skriker efter iTunes giftcards så de kan köpa skins och skit till sina spel.

Aldrig mikrotransaktioner till små barn hellre en ny Switch konsol plus spel då skadliga mikrotransaktioner är mindre vanligt hos Nintendo.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

Jag bettar tre smurfhallon på att Apple blir första företaget som äger en stat eller ett land ☝️

De är typ 300 år för sena för att vara först med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag kan tänka mig att det åtminstone för vissa är sjukt beroendeframkallande och svårt att sluta när man väl börjat. Särskilt om man tagit sig långt i spelet. Typ "slutar jag nu har jag slösat det jag redan spenderat". Men det är ren spekulation från min sida, är ingen expert på spelberoende

Fanns ett exempel på lyxfällan som hade lånat 300 000 från sina föräldrar för Raid Shadow Legends

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

6550kr per år på spel? Låter inte direkt som dataspel, snarare hasardspel.

Vilket det i stort sett också är. I början av smartphone-eran så minns jag att det fanns gott om kvalitetsspel som inte innehöll mikrotransaktioner. Idag är det nästan omöjligt att hitta såna spel. De är designade för att fånga upp de som har lätt för att hamna i ett beroende, och hetsar dem till att göra småköp här och där genom olika tillvägagångssätt. 6550 kr per år är nästan 18 kr per dag. 18 kr låter kanske inte så farligt, men många bäckar små gör en stor å, och det är nog många som inte inser hur mycket de bränner iväg på mikrotransaktioner då det rör sig om så pass små belopp åt gången. 10 kr här, 10 kr där. Rätt som det är så är man uppe i tusentals kronor, och man drar sig från att sluta spela också, även om man kanske innerst inne vill sluta, för slutar man så har man ju bränt iväg tusentals kronor i onödan.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Inte bara Apple som tar 30%, även Googles Play Store och Steam tar ut en kostnad på 30%

Problemet är väl att Apple tar 30% på allt även efter man köpt spelet. Tycker det är märkligt, visst måste man få ta en del för att finnas på AppStore (speciellt om spelet är gratis), men 30% på alla transaktioner som görs via spelet är absurt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Problemet är väl att Apple tar 30% på allt även efter man köpt spelet. Tycker det är märkligt, visst måste man få ta en del för att finnas på AppStore (speciellt om spelet är gratis), men 30% på alla transaktioner som görs via spelet är absurt.

När det kommer till spel (inte gambling) måste det tyvärr även göras på Steam och Google också. Vet inte om gambling är inräknad i Apples analys.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Aldrig mikrotransaktioner till små barn hellre en ny Switch konsol plus spel då skadliga mikrotransaktioner är mindre vanligt hos Nintendo.

Jag lade nyligen 250:- på lite Aeos gems i Pokémon UNITE Sedan finns även ökända Fortnite och lite annat smått och gott till Nintendo Switch.

Däremot ger jag hellre pengar till Nintendo än andra aktörer i branchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Bryt upp teknologimonopolen!

Det är verkligen absurda andelar med tanke på vad Apple faktiskt sysslar med. Jag kan förstå att konsolltillverkare tar en motsvarande avgift, men då säljer de ändå själva produkten till förlust under en stor del av livslängden för att sen ta in pengar via spel. Här finns ju inget sånt, utan det handlar rent och skärt om att utnyttja en oligopolsituation.

Nej, Apple (m.fl) tillgodoser allt det logiska för dessa aktörer, allt från betalningsprocessen, kundrelationer, bandbredd osv osv. Inget av detta är gratis, som växer på träd eller dyker upp för att någon viftar med en trollstav.

Att peka på Apple, eller andra plattformsinnehavare, som problemet är lika missledande som det är falskt då vi får bara se deras andel av kakan. Det egentliga problemet är dessa gacha spel och de som står bakom dom.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yonaz333:

6500 är väl inte så mycket? Motsvarar ett spel per månad om man köper vanliga konsol/PC-spel.

Tänker man mängd svenska enkronor så ja, men personligen tycker jag mängden underhållning blir extremt mycket högre om man köper 12 olika spel än sitter med ett enda mobilspel som man matar med pengar. Känns inte som att mobilspel alls har samma djup som ett riktigt välutvecklat AAA spel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Då betalar du hellre 30000:- per år som utvecklare i Visual Studio samt 30% till Microsoft? Om det är någon som mjölkar oss på pengar, så är det väl Microsoft? De lockar in användarna med gratisprodukter, men ställer sedan krav på Enterprise-utgåvor så fort man vill göra lite mer.

Tja, det är väl lite skillnad ändå. Vill du utveckla spel för Windows kan du göra det i vilka verktyg du vill, och det finns gratisalternativ som räcker väldigt långt, sen kan du släppa de spelen hur du vill utan att ge en krona till MS om du inte väljer just deras butik förstås, shareware, skiva, Steam osv. Vill du ha spelen på XB så får du betala dock, men det är ju att förvänta sig. Ska man utveckla till IOS (förlåt Iphone OS respektive Ipad OS) så måste du köpa Apples hårdvara och sen ge dem 30% av intäkterna även från mikrotransaktioner eller prenumerationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

En polare berättade nyligen att han spenderar cirka 50 000 kr om året på ett mobil-RTS han spelar. De är en klan på fem pers där han är den som spenderar minst av dem.

Det är helt omöjligt för mig att förstå, nog för att han tjänar riktigt bra, men ändå...

Jag minns när jag spelade ett racing-spel på IOS där jag över ett drygt års tid spenderade 300 kr på mikrotransaktioner. I efterhand kände jag typ lite äcklad av mig själv hehehehe

Det känns som personer som borde introduceras till "riktiga" spel och inte mobilspelen

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Nej, Apple (m.fl) tillgodoser allt det logiska för dessa aktörer, allt från betalningsprocessen, kundrelationer, bandbredd osv osv. Inget av detta är gratis, som växer på träd eller dyker upp för att någon viftar med en trollstav.

Att peka på Apple, eller andra plattformsinnehavare, som problemet är lika missledande som det är falskt då vi får bara se deras andel av kakan. Det egentliga problemet är dessa gacha spel och de som står bakom dom.

Jag motsätter mig inte att de tar en del av kakan. Det förtjänar de definitivt.

Problemet är att 30% inte är någon typ av marknadsmässig andel. Den är specifikt så hög på grund av att det inte finns någon konkurrens. Om du använder en telefon med Android eller IOS så är det Google eller Apple som du köper av. Alternativ finns inte i praktiken.

Jämför man med vad betalningsförmedlare typ Paypal tar för sina tjänster så är Apples och Googles massiva. Paypal tar i de flesta fall 2-3% av det betalda beloppet. Bandbredd för att ladda ner en app på kanske några hundratals megabyte är ju ingenting heller. Det är långt till 30%...

Som jämförelse så tar bland annat Epic Games Store 12%. Jag kan godkänna att Apples/Googles andel större, men då pratar vi om enstaka procentenheter, inte mer än dubbelt upp.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sando:

Jag motsätter mig inte att de tar en del av kakan. Det förtjänar de definitivt.

Problemet är att 30% inte är någon typ av marknadsmässig andel. Den är specifikt så hög på grund av att det inte finns någon konkurrens. Om du använder en telefon med Android eller IOS så är det Google eller Apple som du köper av. Alternativ finns inte i praktiken.

Jämför man med vad betalningsförmedlare typ Paypal tar för sina tjänster så är Apples och Googles massiva. Paypal tar i de flesta fall 2-3% av det betalda beloppet. Bandbredd för att ladda ner en app på kanske några hundratals megabyte är ju ingenting heller. Det är långt till 30%...

Som jämförelse så tar bland annat Epic Games Store 12%. Jag kan godkänna att Apples/Googles andel större, men då pratar vi om enstaka procentenheter, inte mer än dubbelt upp.

Jo man borde verkligen tänka om kring det här. Handlar det om en ren betaltjänst, som exempelvis om man prenumererar på Spotify på sin Iphone, så borde det finnas ett tak på typ 5% eller så. Att ta lite betalt för hosting, säkerhetsgenomgång av koden (vilket knappt görs) och själva butiken gör ju att en engångsbetalning för en app kan få kosta mer förstås. Det blir svårare om vi pratar om gratisappar som omsätter mycket pengar via mikrotransaktioner som Fortnite eller liknande, det är svårt att få det rättvist. Från ett håll är ju appen gratis och det tillför värde till Iphone-användare exempelvis att det finns gratisspel med kvalitet eller så, alltså borde Apple vara glada för den typen av appar. Samtidigt tjänar ju utvecklarna ganska mycket pengar på Apples kunder genom alla mikrotransaktioner, så Apple ser väl det som en möjlighet att få ersättning för hostingen de måste ha för den ändå rätt stora och tunga gratisappen. 30% känns högt oavsett, det är ju större marginaler än de flesta fysiska butiker som ändå måste ha butiksyta, personal, lagerutrymme och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Som jämförelse så tar bland annat Epic Games Store 12%. Jag kan godkänna att Apples/Googles andel större, men då pratar vi om enstaka procentenheter, inte mer än dubbelt upp.

12% är även det oerhört mycket pengar i förhållande till vad de faktiskt tillhandahåller. Det är ett steg mot en marknadsanpassad nivå men långt mycket högre än vad vi skulle se på en marknad där det fanns vettig konkurrens och incitament till att pressa priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Och ändå tycker Apple att det är skäliga avgifter de tar. Spelutvecklare som kan lägga ner år av hårt arbete på en produkt vilken Apple sedan tar 30% av kakan utav bara så där.

Nej tack, Apple, jag avstår era produkter.

Precis därför jag gillar Apple och övriga bolag (Sony, Google, Nintendo). Så länge dom tjänar pengar på mjukvara och tjänster så kommer prio inte vara att bara släppa ny hårdvara och hämta in pengar den vägen.
Resultatet är att våra prylar får en längre livslängd och att dom får support från tillverkaren.
Vet inte hur Google distribuerar ut sina vinster, men om tillverkarna av telefoner fått en del av googlekakan så kanske vi sett Androider som levt lite längre med löpande uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Och det här är varför Epics enda vinst i domstolbeslutet för Epic v apple är en jätteförlust för apple, apptillverkare har nu rätt att länka till en extern betalningslösning, och apple har inte rätt att blockera de som gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och det här är varför Epics enda vinst i domstolbeslutet för Epic v apple är en jätteförlust för apple, apptillverkare har nu rätt att länka till en extern betalningslösning, och apple har inte rätt att blockera de som gör det.

Och om du läser vidare i domslutet så har Apple rätt till en del av köpet även för köp gjorda utanför deras egna lösning.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag motsätter mig inte att de tar en del av kakan. Det förtjänar de definitivt.

Problemet är att 30% inte är någon typ av marknadsmässig andel. Den är specifikt så hög på grund av att det inte finns någon konkurrens. Om du använder en telefon med Android eller IOS så är det Google eller Apple som du köper av. Alternativ finns inte i praktiken.

Jämför man med vad betalningsförmedlare typ Paypal tar för sina tjänster så är Apples och Googles massiva. Paypal tar i de flesta fall 2-3% av det betalda beloppet. Bandbredd för att ladda ner en app på kanske några hundratals megabyte är ju ingenting heller. Det är långt till 30%...

Som jämförelse så tar bland annat Epic Games Store 12%. Jag kan godkänna att Apples/Googles andel större, men då pratar vi om enstaka procentenheter, inte mer än dubbelt upp.

Apples servar kör mobilt bredband, de har 30 GB i månaden sen betalar de 10 kr per MB.... TRUE STORY!!!!

Steve som snålade och skrev 100 års avtal med AT&T.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bayhazed:

Och om du läser vidare i domslutet så har Apple rätt till en del av köpet även för köp gjorda utanför deras egna lösning.

låter som du också tittat på/läst om advokaten med en youtube-video om det hela....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Å så undrar folk varför blizzard ville göra ett diablo-spel för mobiler... företag vill tjäna pengar 😛

Är de Aktiebolag så VILL de inte bara tjäna pengar, de MÅSTE enligt lag vinstmaximera

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag kan tänka mig att det åtminstone för vissa är sjukt beroendeframkallande och svårt att sluta när man väl börjat. Särskilt om man tagit sig långt i spelet. Typ "slutar jag nu har jag slösat det jag redan spenderat". Men det är ren spekulation från min sida, är ingen expert på spelberoende

finns spel där man via mikrotransaktioner kan köpa sig fördelar utan någon form av chans
rakt av erbjudanden som visar precis vad du får och vad det kostar.

jag spelar ett sådant spel och lägger kanske runt 500kr i månaden men inget av det jag köper är chans utan jag vet vad jag får.
säga vad man vill om det men i det spelet måste man spendera för att vara någorlunda competetive och för mig är det en överkomlig summa för något jag tycker är kul att spendera slötid på.

det finns även chansartade transaktioner typ kistor med chans på bra loot, men de köper jag aldrig.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

En polare berättade nyligen att han spenderar cirka 50 000 kr om året på ett mobil-RTS han spelar. De är en klan på fem pers där han är den som spenderar minst av dem.

Det är helt omöjligt för mig att förstå, nog för att han tjänar riktigt bra, men ändå...

Jag minns när jag spelade ett racing-spel på IOS där jag över ett drygt års tid spenderade 300 kr på mikrotransaktioner. I efterhand kände jag typ lite äcklad av mig själv hehehehe

Samma här, när jag spelade ett liknande spel så spenderade får #1 i clanen 1000 euro per MÅNAD och då var vår clan "dålig" om man jämförde med andra större clans. helt brutalt vad valar spenderar i dessa spel

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ska man utveckla till IOS (förlåt Iphone OS respektive Ipad OS) så måste du köpa Apples hårdvara och sen ge dem 30% av intäkterna även från mikrotransaktioner eller prenumerationer.

Nja, man kan väl utveckla appar till iphone och ipad och sedan ta betalt utanför? Jag är osäker om autodesk och adobe skickar pengar till apple när jag har installerat photoshop och autocad på min ipad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sando:

Jag motsätter mig inte att de tar en del av kakan. Det förtjänar de definitivt.

Problemet är att 30% inte är någon typ av marknadsmässig andel. Den är specifikt så hög på grund av att det inte finns någon konkurrens. Om du använder en telefon med Android eller IOS så är det Google eller Apple som du köper av. Alternativ finns inte i praktiken.

Jämför man med vad betalningsförmedlare typ Paypal tar för sina tjänster så är Apples och Googles massiva. Paypal tar i de flesta fall 2-3% av det betalda beloppet. Bandbredd för att ladda ner en app på kanske några hundratals megabyte är ju ingenting heller. Det är långt till 30%...

Som jämförelse så tar bland annat Epic Games Store 12%. Jag kan godkänna att Apples/Googles andel större, men då pratar vi om enstaka procentenheter, inte mer än dubbelt upp.

Jag tycker det här kokar ner frågan väldigt väl - och jag håller med dig helt här.

Jag kan börja i andra änden här. Innan vi hade digital distribution kunde prispåslaget hos återförsäljaren vara 100%. Och kanske även 100% påslag i tidigare grossistled. Gamla tidens distribution kunde säkerligen innebära att 75% bara gick i distributionsleden.
Så på så sätt är det väldigt mycket bättre idag. Det har jag i åtanke här.

Men!

30%. Det är ju ändå tokhöga marginaler jämfört med vad det kostar att distribuera digitalt!

Att nöja sig med 30% blir för mig lite som att nöja sig med att epost tar 8 timmar att komma fram - för det är ju snabbare än vanlig post iaf. Det är ju sant att det är mycket snabbare än vanlig post. Men tekniskt sett kan epost levereras på några sekunder och då ser 8 timmar inte så bra ut - i förhållande till förutsättningarna som faktiskt finns.

Så hur tusan kan man då ta ut 30% när det går att distribuera billigare? Ja det är precis som du säger - för att återförsäljarledet av appar inte är konkurrensutsatt. Det är monopol på sina egna marknader som gäller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av htbtoma:

finns spel där man via mikrotransaktioner kan köpa sig fördelar utan någon form av chans
rakt av erbjudanden som visar precis vad du får och vad det kostar.

jag spelar ett sådant spel och lägger kanske runt 500kr i månaden men inget av det jag köper är chans utan jag vet vad jag får.
säga vad man vill om det men i det spelet måste man spendera för att vara någorlunda competetive och för mig är det en överkomlig summa för något jag tycker är kul att spendera slötid på.

det finns även chansartade transaktioner typ kistor med chans på bra loot, men de köper jag aldrig.

Några hundralappar i månaden låter fullt rimligt att spendera på något man tycker är kul Jämförelsevis kostar det ju inte mycket mer att exempelvis gå på bio två gånger på en månad.

Vet man vad man får är det nog enklare att hålla sig på en bra nivå, jämfört med lootboxes och andra köp där det blir ett mer gambling/chans-element. Sen finns det såklart många som kan hantera det också, men jag tror åtminstone att jag själv skulle ha svårare för det.

Permalänk
Medlem

Apple har lyckats med det de andra drömmer om och det är att få tag i den stora massan. Ganska imponerande måste jag säga då de knappast brukar ses som ett spel företag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Enkelt att lägga ut 5kr för en speciell enkel grej, det är ju inga pengar. Men när man gjort det 100ggr så är det helt plötligt inte så smått längre.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |