Microsoft Windows 11 ute nu

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Windows 11 ute nu

Nästa version av Windows är lanserat. Se om din dator uppfyller kraven och hur du kommer igång med installationen här.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kan ni länka till Microsoft app som visar vad som behövs för att köra Windows 11?

Permalänk
Medlem

Har visst MBR på min systemdisk, så kan inte aktivera Secure Boot... Antar att det går att ordna vid ren ominstallation? Men då blir det ju så mycket mer jobb

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Kanon! Kommer bli toppen. Vet inte vilken build jag haft rullande men det har fungerat klanderfritt.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan ni länka till Microsoft app som visar vad som behövs för att köra Windows 11?

Det har de ju gjort? "Med hjälp av Microsofts Datorhälsokontroll kan du kontrollera om du behöver åtgärda något på din dator för att komma igång med installationen." och så är det en länk inbakad där...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Det har de ju gjort? "Med hjälp av Microsofts Datorhälsokontroll kan du kontrollera om du behöver åtgärda något på din dator för att komma igång med installationen." och så är det en länk inbakad där...

Jag vaknade på fel sida av sängen idag tydligen.

Permalänk

Om 1,5år kör jag windows 11. Skulle kunna dra hem en version nu för att ha till VM. Men jag har svårt att se hur jag tidsmässigt skulle spara tid med mindre strul. Under mina år har jag lärt mig låt andra vara försökskaniner och få dem hitta fel och rapportera dessa.Ssamtidigt är det roligt att vara först, men windows 11 kommer inte med något coolt vad jag har sett. T.ex ReFS som standard filsystem.

Permalänk
Medlem

Den länken funkar inte, och på Microsoft står det " Windows 11 är nästan här " så den har inte kommit riktigt än.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Hmmm 🤔

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Skulle gärna uppgraderat om Microsoft inte hade varit förföljd av en långtgående historia av att eliminera användares data vid uppgradering av Windows. Ska man behöva börja om från början igen kan man lika gärna passa på att byta till OSX eller Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Har visst MBR på min systemdisk, så kan inte aktivera Secure Boot... Antar att det går att ordna vid ren ominstallation? Men då blir det ju så mycket mer jobb

Convert an MBR disk into a GPT disk
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/disk-...

Backa upp allt viktigt/oersättligt först!

Men detta kanske sopar data? Det ska gå att göra utan dataförlust. Men hinner inte leta upp det nu. Måste jobba..…

Jo, här är det:

MBR2GPT.EXE converts a disk from the Master Boot Record (MBR) to the GUID Partition Table (GPT) partition style without modifying or deleting data on the disk.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/mbr-to-gp...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Ingen har hört något om automatiska uppgraderingar, eller? Jag är livrädd för att min laptop uppgraderar vid fel tillfälle och jag blir stående med en icke fungerande dator inför en tenta. Vi måste använda skrämmande dålig mjukvara för tentor och jag är nästan helt säker på att den inte skulle fungera om operativsystem byts.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Spännande

Själv tänker jag nog vänta med Win 11 tills man bygger ny dator och man gör en helt ren installation. Orkar inte börja göra något sånt med min gamla och bygget ligger max något år bort. Har inga som helst problem med Win 10.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Spännande

schrödingers update - uppfyller jag kraven eller uppfyller jag inte kraven 😅

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Du kan gå in på inställningarna och sedan windows uptade så står det om din dator uppfyller kraven eller inte

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ingen har hört något om automatiska uppgraderingar, eller? Jag är livrädd för att min laptop uppgraderar vid fel tillfälle och jag blir stående med en icke fungerande dator inför en tenta. Vi måste använda skrämmande dålig mjukvara för tentor och jag är nästan helt säker på att den inte skulle fungera om operativsystem byts.

Visst är det kul när man ska ha en zoom-föreläsningen eller presentation och Windows inte ens kan starta pga att det skall stå och uppdatera i 30 minuter? Hur har Microsoft ens tänkt att det här operativsystemet skall fungera för arbetande människor?

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Den länken funkar inte, och på Microsoft står det " Windows 11 är nästan här " så den har inte kommit riktigt än.

Jag är halvvägs klar med installationen. Så länken funkade för mig iaf.

Permalänk
Medlem

Väntar nog med att uppgradera tills spelbenchmarks finns ute. I betan var det en del äldre spel som presterade sämre.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Konsekvent att de sätter en grön bock framför texten "Processorn stöds inte för Windows 11"

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Hade läst att man skulle kunna uppdatera till W11 även om man inte uppfyllde kraven genom en "clean install", så jag laddade ner ISO filen och bootade upp från USB-sticka, men fick meddelandet "Du kan inte installera då din dator inte uppfyller kraven"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ingen har hört något om automatiska uppgraderingar, eller? Jag är livrädd för att min laptop uppgraderar vid fel tillfälle och jag blir stående med en icke fungerande dator inför en tenta. Vi måste använda skrämmande dålig mjukvara för tentor och jag är nästan helt säker på att den inte skulle fungera om operativsystem byts.

Du kan avaktivera Windows update och återaktivera när du vill med detta program https://m.majorgeeks.com/files/details/destroy_windows_10_spy.... Har själv kört det förut och det fungerade prima för mig då, detta kan även ta bort alla appar och har lite andra funktioner, ta en titt på det 😎.

//Virtual

Permalänk
Medlem

Dags att luta sig tillbaka och slappna av medans Windows installeras....

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Någon som testat i en virtuell maskin?
Verkar som det ska gå att emulera TPM.
https://www.smoothnet.org/qemu-tpm/

Jag kör Windows 10 i en virtuell maskin på min linux desktop.
Tror inte den kör secure boot. Kan man se i Windows 10 om den gör det?

Permalänk
Medlem

Väntar och ser. Inga problem med win10 och kommer väl knappast vara nån skillnad i spel och program. Hoppas Microsoft bryter trenden att varannan version suger....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Konsekvent att de sätter en grön bock framför texten "Processorn stöds inte för Windows 11"

Vänta, du har rätt! Va i hela friden 😂

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan ni länka till Microsoft app som visar vad som behövs för att köra Windows 11?

https://aka.ms/GetPCHealthCheckApp

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har en "tech burk" som skall få detta asap. Blir kul...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag ligger förvisso i dev releasen.
Kört den sen maj.
Skulle säga att det varit stabilt i sin helhet.

Dock ett varnings finger för er som kör dev o jobbar med Microsoft office suiten.
Build 22463.1000 fungerade bra
22468.1000 samt senaste 22471.1000 gör att iaf officepaketet hänger sig och kraschar till och från.

Så är ni på väg att göra uppdatering till dessa eller redan gjort det ha detta i åtanke.
Mitt problem kanske inte gäller för alla men det existerar för mig.
Jobbigt att få roolback om man inte sparar dokument för frekvent.

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampen:

Jag ligger förvisso i dev releasen.
Kört den sen maj.
Skulle säga att det varit stabilt i sin helhet.

Dock ett varnings finger för er som kör dev o jobbar med Microsoft office suiten.
Build 22463.1000 fungerade bra
22468.1000 samt senaste 22471.1000 gör att iaf officepaketet hänger sig och kraschar till och från.

Så är ni på väg att göra uppdatering till dessa eller redan gjort det ha detta i åtanke.
Mitt problem kanske inte gäller för alla men det existerar för mig.
Jobbigt att få roolback om man inte sparar dokument för frekvent.

Bara för tydlighets skull för de som eventuellt inte vet vad "dev-releasen" innebär i nuläget. Det är alltså en tidig version av *nästa* version av Windows 11 (som förväntas släppas om ca ett år).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Proffsen! Är det någon idé att skaffa detta nu eller bör man vänta lite? för någon som är mindre insatt.