3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Japp hade tippat mina dineros på att det aldrig kommer in v1 versioner igen. Det kundtjänst tittat på är troligen våra liggande ordrar som vi måste ha mot leverantör för att få någon form av tilldelning.

Så v2 all the way är det som gäller numera.

/Patrik

Hur ser det ut med svarta ASUS strix 3080? Har sett att ni får in vita i mellanåt men svarta känns de inte som de dyker upp några. Är de bara att glömma och hålla utkik efter när ni får in vita som gäller? Då jag gissar att dom erbjuds till de som stått i kö på v1 non-lhr?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charon242:

De har rätten att ändra ordern just därför att det inte är en orderbekräftelse utan en beställningsbekräftelse.

Följande är citerat ur deras beställningsbekräftelse jag fått senast utav dem "Detta är inte en juridiskt bindande orderbekräftelse och vi förbehåller oss rätten att avbryta din order på grund av tryckfel, tekniska problem, leveranssvikt och liknande situationer."

Flera återförsäljare använder sig utav liknande friskrivelse med lagen på deras sida.

Som sagt, av det beslut jag länkade i ARN så verkar det inte vara skäl nog att anse att avtal inte ingåtts. Utan Elgiganten behöver uttryckligen skriva att avtal inte ingås när orderbekräftelsen sker. Och som jag också påpekade så säger Elgiganten att de skickar en "orderbekräftelse" i sina köpvilkor på sin site och inte en "beställningsbekräftelse".

Elgiganten köpvillkor

Att ha de villkor på sin hemsida och sedan ta betalt men sedan i efterhand i orderbekräftelsen man skickar ut lägga till "Detta är inte en juridiskt bindande orderbekräftelse och vi förbehåller oss rätten att avbryta din order på grund av tryckfel, tekniska problem, leveranssvikt och liknande situationer." tror jag är väldigt skakigt då de då inte räknas som lätt tillgängliga för konsumenten innan denna beställer.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Och som jag också påpekade så säger Elgiganten att de skickar en "orderbekräftelse" i sina köpvilkor på sin site och inte en "beställningsbekräftelse".

Frågan är inte vad EG säger att de skickar. Frågan är vad de faktiskt har skickat och hur de betett sig.

Jag har inte sett om någon säger sig ha fått beställningsbekräftelse eller orderbekräftelse. Inte för att termerna i sig har någon speciell juridisk innebörd, utan det intressanta är om EG gjort något som kan anses vara en accept så att ett avtal kommit till stånd.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Frågan är inte vad EG säger att de skickar. Frågan är vad de faktiskt har skickat och hur de betett sig.

Jag har inte sett om någon säger sig ha fått beställningsbekräftelse eller orderbekräftelse. Inte för att termerna i sig har någon speciell juridisk innebörd, utan det intressanta är om EG gjort något som kan anses vara en accept så att ett avtal kommit till stånd.

Det känns ju som en rätt enkel rimlighetsanalys:
EG: "Vi vill sälja X."
Kund: "Jag vill köpa X. Här är pengar för X."
EG: "Tack för dina pengar för X." *behåller pengarna i ett år*

Som du säger spelar det då i sammanhanget ingen större roll vad EG väljer att kalla sina respektive utskick, de har gladeligen accepterar kundernas pengar utan att under ett års tid påtala att något är fel.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Det känns ju som en rätt enkel rimlighetsanalys:
EG: "Vi vill sälja X."
Kund: "Jag vill köpa X. Här är pengar för X."
EG: "Tack för dina pengar för X." *behåller pengarna i ett år*

Som du säger spelar det då i sammanhanget ingen större roll vad EG väljer att kalla sina respektive utskick, de har gladeligen accepterar kundernas pengar utan att under ett års tid påtala att något är fel.

Tar man betalt med ett pris så är det en accept. Spelar ingen roll vad som står på bekräftelsen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Gött!

Då ska i så fall Asus ha sin beskärda del av bajskorven som träffar fläkten. De har då valt att inte leverera korten som EG sålt. Den delen ligger på deras bord, och äts helst varm mellan två skivor bröd. De har valt att prioritera andra modeller och inte upprätthålla sitt löfte till de köande. De är såklart inte ensamma att skita i detta, men det är utanför EGs möjlighet att påverka vilka kort Asus tillverkar antar jag. Kön som finns hos EG är ju i sig en kö mot Asus.

Igen EG har sitt eget ansvar att fullfölja ordrar och lösa kundrelationer, men inte ensamt ansvariga för ALLT i denna situation

(Vet inte hur man gör en mention till Asus.David)

Hej!

Bara för att en butik tar emot tusentals av förbeställningar och jobbar med oss betyder inte det att vi kan garantera att levera lika mycket som dem tar förbeställning på. Vi är beroende av material, minnen och gpu'er för att kunna bygga korten. Pga bristen som pågått har vi aldrig kunnat garantera en viss kvantitet till någon förutom det som vi faktiskt vet är producerat och på väg till våra nordiska partners. Flertalet butiker tog förbokningar vid release på olika sätt och vi har sen release haft konstant kö på samtliga våra 3080 modeller från våra partners så oavsett vilken modell vi har levererat har vi inte kunnat möta efterfrågan.

Från våran sida kommer vi fortsätta att försöka leverera så mycket vi kan till våra nordiska kunder av samtliga modeller utefter den tillgång av GPU'er vi får från nVidia och AMD. Vad som faktiskt är på väg till respektive butik och hur mycket dem får/fått eller info om priser kan jag inte kommentera då detta är konfidentiell information och jag kan endast hänvisa till respektive butik.
Vi håller våra partners informerade veckovis om vad som är på väg och vad dem kan förhålla sig till.
Vi jobbar daligen med att försöka få fler kort levererade till Norden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Hej!

Bara för att en butik tar emot tusentals av förbeställningar och jobbar med oss betyder inte det att vi kan garantera att levera lika mycket som dem tar förbeställning på. Vi är ju beroende av material, minnen och gpu'er för att kunna bygga korten. Pga av bristen som pågått har vi aldrig kunnat garantera en viss kvantitet till någon förutom det som vi faktiskt vet är producerat och på väg till våra nordiska partners. Flertalet butiker tog förbokningar vid release på olika sätt och vi har levererat så många kort vi kan och levererar fortfarande till våra partners. Vi har sedan release haft ständig kö på samtliga 3080 modeller från våra partners så oavsett vilken modell vi har levererat har vi inte kunnat möta efterfrågan.

Från våran sida kommer vi fortsätta att försöka leverera så mycket vi kan till våra nordiska kunder av samtliga modeller utefter den tillgång av GPU'er vi får från nVidia och AMD. Vad som faktiskt är på väg till respektive butik och hur mycket dem får/fått eller info om priser kan jag inte kommentera då detta är konfidentiell information och jag kan endast hänvisa till respektive butik.
Vi håller våra partners informerade veckovis om vad som är på väg och vad dem kan förhålla sig till.
Vi jobbar daligen med att försöka få fler kort levererade till Norden.

Tja! Undrar bara hur kvalitetskontrollen blivit på senare tid. Hade själv ett tuf kort med vad som verkade vara snedinstallerade thermal pads vilket kanske var anledningen till att mina fläktar körde runt 90% vid gaming.

Har alltid använt asus och köpte nyss ett strix idag. Undrar bara om du vet något om detta, tycker det hade varit intressant att få veta 😁.

Tack

Edit: för att klargöra så har jag annars vad jag kan minnas alltid haft bra erfarenhet med asus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Hej!

Bara för att en butik tar emot tusentals av förbeställningar och jobbar med oss betyder inte det att vi kan garantera att levera lika mycket som dem tar förbeställning på. Vi är ju beroende av material, minnen och gpu'er för att kunna bygga korten. Pga av bristen som pågått har vi aldrig kunnat garantera en viss kvantitet till någon förutom det som vi faktiskt vet är producerat och på väg till våra nordiska partners. Flertalet butiker tog förbokningar vid release på olika sätt och vi har levererat så många kort vi kan och levererar fortfarande till våra partners. Vi har sedan release haft ständig kö på samtliga 3080 modeller från våra partners så oavsett vilken modell vi har levererat har vi inte kunnat möta efterfrågan.

Från våran sida kommer vi fortsätta att försöka leverera så mycket vi kan till våra nordiska kunder av samtliga modeller utefter den tillgång av GPU'er vi får från nVidia och AMD. Vad som faktiskt är på väg till respektive butik och hur mycket dem får/fått eller info om priser kan jag inte kommentera då detta är konfidentiell information och jag kan endast hänvisa till respektive butik.
Vi håller våra partners informerade veckovis om vad som är på väg och vad dem kan förhålla sig till.
Vi jobbar daligen med att försöka få fler kort levererade till Norden.

Är det sådana försvarshemligheter i gpu branschen nu? Men EG måste ju ha meddelat er att vi har så många bokningar kan ni leverera kort eller inte? Tycker det ska bli bra ifall det blir en rättslig prövning så kommer fakta fram på bordet både ifrån er eller EG. Hur ställer ni på asus er att som EG säger att v2 korten är en helt ny produkt. Enda skillnaden är ju att det inte går att mina eth på dessa kort lila effektivt som v1.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UtanGrafikkort:

Tja! Undrar bara hur kvalitetskontrollen blivit på senare tid. Hade själv ett tuf kort med vad som verkade vara snedinstallerade thermal pads vilket kanske var anledningen till att mina fläktar körde runt 90% vid gaming.

Har alltid använt asus och köpte nyss ett strix idag. Undrar bara om du vet något om detta, tycker det hade varit intressant att få veta 😁

Tack

Hej!

På TUF RTX 30xx kort har jag inte hört om att vi skulle haft problem med thermal pads. Vi hade problemet med TUF RX5800-serien innan som vi behövde åtgärda för 1-2år sen men på nya TUF RTX serien som är en ny TUF kylare till skillnad mot den tidigare har jag inte hört något om att det skulle vara något utbrett.
Är dem felmonterade ska du givetvis skicka din det för reparation(fix) eller utbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det känns ju som en rätt enkel rimlighetsanalys:
EG: "Vi vill sälja X."
Kund: "Jag vill köpa X. Här är pengar för X."
EG: "Tack för dina pengar för X." *behåller pengarna i ett år*

Som du säger spelar det då i sammanhanget ingen större roll vad EG väljer att kalla sina respektive utskick, de har gladeligen accepterar kundernas pengar utan att under ett års tid påtala att något är fel.

Det viktiga är inte vad man kallar sina utskick utan vad de förmedlar. Läs gärna igenom ARNs Beslut 2017-06-14; 2016-09392 (PDF).

Skrivet av anon333222:

Tar man betalt med ett pris så är det en accept. Spelar ingen roll vad som står på bekräftelsen.

Nej det är det inte. I ovanstående beslut från ARN kan man läsa:

Nämnden anser därför att något bindande avtal inte har ingåtts mellan parterna. Att köpesumman har dragits från FR:s konto i samband med beställningen ändrar inte den bedömningen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Nej, de kan jag inte bekräfta och vi kan tyvärr inte kommentera våra samarbetspartners och affärsstrategier här på forumet heller.

Sen är det som Anton skrev ovan gällande V1 och LHR. Just nu ser vi endast LHR på väg in.

Men bäst info får man från respektive butik då vi uppdaterar distributörer eller butiker med vad just som kommer levererat till dem specifikt.

Anser du att det är skillnad på dessa kort i Spelprestanda? Om nej så borde det vara en lämplig utbytes produkt till de som använder sitt kort för spel.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det viktiga är inte vad man kallar sina utskick utan vad de förmedlar. Läs gärna igenom ARNs Beslut 2017-06-14; 2016-09392 (PDF).

Nej det är det inte. I ovanstående beslut från ARN kan man läsa:

Nämnden anser därför att något bindande avtal inte har ingåtts mellan parterna. Att köpesumman har dragits från FR:s konto i samband med beställningen ändrar inte den bedömningen.

Det ärendet gällde dock en situation där företaget inom "kort tid" efter beställningen meddelade att köpet hävts. I fallet med EG har dock närmast ett år passerat, omständigheterna är därmed helt annorlunda och slutsatser om hur det skulle bedömas kan inte dras baserat på detta ARN-ärende. Hade EG gjort detsamma och annulerat beställningarna kort tid efter köpet hade dagens situation aldrig uppstått.

Citat:

FS AB har inte skickat någon orderbekräftelse till FR. Kort tid efter beställningen tog företaget kontakt med honom och förklarade att köpet annullerades. Nämnden anser därför att något bindande avtal inte har ingåtts mellan parterna.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Hej!

Bara för att en butik tar emot tusentals av förbeställningar och jobbar med oss betyder inte det att vi kan garantera att levera lika mycket som dem tar förbeställning på. Vi är ju beroende av material, minnen och gpu'er för att kunna bygga korten. Pga bristen som pågått har vi aldrig kunnat garantera en viss kvantitet till någon förutom det som vi faktiskt vet är producerat och på väg till våra nordiska partners. Flertalet butiker tog förbokningar vid release på olika sätt och vi har levererat så många kort vi kan och levererar fortfarande så mycket vi kan. Vi har sedan release haft ständig kö på samtliga 3080 modeller från våra partners så oavsett vilken modell vi har levererat har vi inte kunnat möta efterfrågan.

Från våran sida kommer vi fortsätta att försöka leverera så mycket vi kan till våra nordiska kunder av samtliga modeller utefter den tillgång av GPU'er vi får från nVidia och AMD. Vad som faktiskt är på väg till respektive butik och hur mycket dem får/fått eller info om priser kan jag inte kommentera då detta är konfidentiell information och jag kan endast hänvisa till respektive butik.
Vi håller våra partners informerade veckovis om vad som är på väg och vad dem kan förhålla sig till.
Vi jobbar daligen med att försöka få fler kort levererade till Norden.

Jag har dålig koll på vem som har gjort mest fel här, men om någon lovat att fylla ordrar före ett visst datum för ungefär ett år sedan, och att dessa fortfarande inte är helt fyllda, trots att vad det verkar levereras mångfaldigt fler av liknande kort under andra namn sedan dess så är det ju helt klart någonstans en prioritering som gjorts.

Känns för mig tydligt att någon valt att leverera de korten som levererar större intäkter än de som väntat längst. Det ligger ju i så fall utanför ÅF eller slutkunds möjlighet att påverka.

Jag förstår att ni (måste säga att ni) gör ert bästa, men det känns helt klart som att löftet med första månadens ordrar blev ett för stort löfte att fylla. Jag förstår också att om ni gör det helt ur egen ficka utan stöd/hjälp an Nvidia så skulle ni göra det med förlust, det är såklart inte hållbart.

Nu tror jag inte jag kan få något direkt svar i en tråd på detta forum, det kan säkert få otrevliga och dryga legala konsekvenser, men det skulle vara trevligt att faktiskt få fram hur detta sett ut bakom kulisserna på något sätt.

Känns i alla fall som att det finns vissa brister i Asus agerande i frågan. Detta gäller såklart jättemånga andra aktörer och delar också. Bara så svårt för oss utanför loopen att få någon känsla/insikt i vad som faktiskt händer och har hänt. Speciellt när andra ÅF gör på helt andra sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Hej!

På TUF RTX 30xx kort har jag inte hört om att vi skulle haft problem med thermal pads. Vi hade problemet med TUF RX5800-serien innan som vi behövde åtgärda för 1-2år sen men på nya TUF RTX serien som är en ny TUF kylare till skillnad mot den tidigare har jag inte hört något om att det skulle vara något utbrett.
Är dem felmonterade ska du givetvis skicka din det för reparation(fix) eller utbyte.

Hej!

Okej kanske var ett enstaka fel eller liknande! Snackade med asus support och de sa det var något fel/lät dåligt.

Skickade tillbaka det och väntar nu på ett strix 😎 riktigt snyggt grafikkort asså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmir:

ARN-anmälningar kan ta 6 månader innan någon ens tittar på dom så det blir en seg tråd.

Inte om man anmäler som grupp, då slipper ARN gå igenom flera enskilda fall. Det är som när Tesla bilar strular då får en bunt amerikaner rätt i rättsmål mm. men men vi är i Sverige så jag vet inte om de jobbar så ärligt talat däremot känns det bara rimligt att det ska gå så, blir inte överraskad om de säger nej, enskild fall, skicka in bevis, brev/mailväxla mm per person när det vore så mycket enklare bara att jaga ner Elgiganten och säga hörru du din gubbjavel följ lagen.

Har själv haft ARN ärende mot Comhem, Comviq och nån El cyckel e-handlare
Comhem gick det 2-3mån
Comviq 8 månader
E-handlare nästan två år
Tills jag fick tillbaka mina pengar produkt som inte funka eventuellt tjänst för att de vägra reklammera.

Men mycket är ju orimligt i Sverige, men fan är man glad när solen skiner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det ärendet gällde dock en situation där företaget inom "kort tid" efter beställningen meddelade att köpet hävts. I fallet med EG har dock närmast ett år passerat, omständigheterna är därmed helt annorlunda och slutsatser om hur det skulle bedömas kan inte dras baserat på detta ARN-ärende. Hade EG gjort detsamma och annulerat beställningarna kort tid efter köpet hade dagens situation aldrig uppstått.

Nu påstod jag inte heller att det var detsamma som i detta fall med EG.

Vad som var relevant i sammanhanget där jag tog upp det som exempel är att beslutet dels att visar på att det är innebörden av utskicket som avgör om det är en accept eller inte, inte vad man kallar det, dvs en orderbekräftelse behöver inte nödvändigtvis vara en accept. Dels visar beslutet också på att det faktum att pengar dras från kontot vid beställningen inte heller i sig utgör en accept.

Dvs, två saker som behandlades i de inlägg som jag svarade på.

Edit:
För att förtydliga, det går alltså inte att peka på någon av dessa enskilda saker och säga att det finns ett avtal. Bekräftelsen och betalningen i sig innebär inte att det måste föreligga ett avtal.

Däremot är det givetvis så att den sammantagna tolkningen kan göra att det anses att det finns ett avtal. Den bedömningen hoppas jag någon vänder sig till ARN för att få gjord. Personligen tror jag att tidsaspekten i de fall där EG hållit på pengarna skulle kunna anses utgöra en tyst accept.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Webhallen
Skrivet av 93Clocker:

Hur ser det ut med svarta ASUS strix 3080? Har sett att ni får in vita i mellanåt men svarta känns de inte som de dyker upp några. Är de bara att glömma och hålla utkik efter när ni får in vita som gäller? Då jag gissar att dom erbjuds till de som stått i kö på v1 non-lhr?

Vi har faktiskt lite v2 svarta på lager, vår kundtjänst har i uppgift att beta av i köordning (erbjuda v2 till v1) men det tar sin lilla tid, från när är din bokning?

EDIT:
Tog mig en titt.

Alla som har bokat ett ASUS RTX 3080 STRIX OC upp till senast 9 dec 2020 kan PM mig för att få sitt kort utbyt mot ett v2 kort.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk

Komplett

Står att komplett har öppet köp i 60 dagar.
Kan jag då köpa ett grafikkort och använda/testa den i 60 dagar för att sedan lämna tillbaka och få mina pengar ifall jag t.ex hittar den billigare på webhallen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Står att komplett har öppet köp i 60 dagar.
Kan jag då köpa ett grafikkort och använda/testa den i 60 dagar för att sedan lämna tillbaka och få mina pengar ifall jag t.ex hittar den billigare på webhallen?

Såhär skriver Komplett om öppet köp: "Du är ansvarig endast för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion."

Mao, om du använder grafikkortet mer än för att fastställa att det funkar som du tänkt dig (vilket du per definition nog gör om du bara lämnar tillbaka det om du hittar det billigare någon annanstans) så kan du få betala för värdeminskningen på kortet. Sen om någon kan bedöma hur mycket du använt kortet låter jag vara osagt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Köttburken:

Är det sådana försvarshemligheter i gpu branschen nu? Men EG måste ju ha meddelat er att vi har så många bokningar kan ni leverera kort eller inte? Tycker det ska bli bra ifall det blir en rättslig prövning så kommer fakta fram på bordet både ifrån er eller EG. Hur ställer ni på asus er att som EG säger att v2 korten är en helt ny produkt. Enda skillnaden är ju att det inte går att mina eth på dessa kort lila effektivt som v1.

Alla stora återförsäljare hade tusentals beställningar och fick en bråkdel av vad de beställt från tillverkarna. Släpptes statistik på detta från exempelvis Proshop tidigt som visade att de fått någon enstaka procent av alla kort de beställt om jag minns rätt. Har för mig att andra butiker i Europa också släppte liknande information.

https://www.tomshardware.com/news/danish-retailer-posts-rtx-3...

Elgiganten kan mycket väl ha lagt en beställning som täckte deras beställningar men det betyder inte att de tilldelas alla dessa, precis som att andra butiker också hela tiden fått väldigt små leveranser.

V2-korten är tekniskt sett en ny SKU, men det som är relevant är om de kan anses vara en likvärdig ersättningsprodukt, vilket de flesta nog skulle hålla med om.

Skrivet av LebronJames23:

Står att komplett har öppet köp i 60 dagar.
Kan jag då köpa ett grafikkort och använda/testa den i 60 dagar för att sedan lämna tillbaka och få mina pengar ifall jag t.ex hittar den billigare på webhallen?

Oavsett om du tekniskt kan göra det eller inte så är det enligt mig att missbruka deras frikostiga öppet köp-regler och högst tveksamt moraliskt. Med tanke på att de kommer att dra av pengar för värdeminskningen är det ju också högst tveksamt om du kommer att spara några pengar på att göra det. Sedan är det ju givetvis helt upp till dig.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Processen med som involverar ARN är ganska lång och kräver en hel del involverande från personen ifråga. Därför dras folk ifrån processen om den inte är ekonomiskt viktig.

Jag har vart i tre ARN fall hittills. Comhem 2-3mån, Comviq 11mån, El cyckel E-handlare 2 år.

Är du som jag och blir lite omställd när du märker att
Exempel
1. Comviq "distans-köpslagen" inte tar en reklammation "15-17 dagar efter köpet" när du har betalat för en Samsung S20 Ultra för 11-15k när batteriet inte klarar av 06:00-13:00 Kameran fungerade inte heller så pass bra i appar.
Med massa samtal, Kundtjänst: om du gör service anmälan och du får tillbaka mobilen och det är fortfarande problem så kan du skicka in den i verkstaden igen efter tredje gången du skickar in den så får du häva köpet.
Kundtjänst två nej du får en ny mobil, vadå kundtjänst vid andra gången sa gå köp en ny mobil medans du väntar!!!!!
varför gjorde du det?!!! vadå säkerhetskopiera mobilen och skicka in den, det tar bara minst två veckor i verkstad ibland skickar vi bara ut den samma dag efter felsökning. 10 mer/mindre samtal 50min kötid, leva på budget mobil.

2. Comhem Beställer bredband, fungerar inte sen dag ett, de kunde inte lösa problemet efter 5 dagar vänte tid, avakta sa de vi skickar tekniker måndag nästa vecka, de kunde inte lösa det, avakta med att säga upp abonnemanget som inte funkar vi pratar nästa vecka, vadå du vill säga upp det du har bindningstid, nej spelar ingen roll att vi bad dig att avakta eller att det inte funkar.
du får kontakta din hyresvärd eller beck fibermontör mm. Du jag har börjat spela in mina samtal sen jag märkt stora företag som är bara ute efter ens pengar, jag litar inte på någon som drar pengar från mitt konto, så är du säker på det du säger till mig nu? med de här samtalen går jag till reklammations nämnden och du hålls ansvarig när dessa samtal kommer till din chefs bord? Ja svarar hen med en darrig röst, a men då har jag inget mer att säga, tack ha en fin dag.

3.E-handlare elektrisk enhjuling, låt mig inte börja prata om den här skiten, över 2 år med problem med säljaren och 2 år därtill i ARN. Det luktade skumt bara i början när jag köpte.

Är du jag som stöter på dessa grejjer och tar fan i att de tar dina pengar...

Eller är du en utav de som bara aja en tack och hej leverpastej...

När de kommer undan... då fortsätter de... sen kommer arbetsförmedlingen och ska ha en bit av kakan... bara de som är inskriven där förstår vad jag menar herregud haha... Ps. jag spelar in alla samtal AMF och tar screenshots.. det ska bli Historiens fetaste Jo-anmälan eller möjligtvis en Youtube/Netflix dokumentär...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det...

Skrivet av sptr112:

Trodde det framgick i mitt inlägg du citerade att jag tycker alla drabbade här bör kontakta ARN.

Jag tycker de borde åtminstone prata med ARN per telefon trots att ARN är opartiska och inte ger råd.
Hej ARN, Elgiganten behandlar mig och 100+ andra likadant jag vill anmäla min sak men jag vill inte ge dig huvudvärk eller vara en utav de hundra som anmäler och du får ett rum för dig själv med 100 högar papper för 100 enskilda mål mot Elgiganten som blir klar mm kanske tills filmen "fantastiska vidunder 4" kommer ut på bio. Så kan du inte bara ringa Elgiganten och

berätta--->
att de bryter mot kundköplagen eller något fiffigt och att ni får in samtal med kunder som säger: vi har betalat nästan ett år sedan
sen slutar de sälja varan så de erbjuder V2 med liknande spec men vill ha mera pengar...

MEN ---> vad jag var intresserad utav från sptr112

Vad tycker du att kund ska göra då?
Kontakta ARN eller inte?

Permalänk
Medlem

Elgiganten

Skrivet av Blackie:

Skulle du kunna klargöra vilka rättigheter som de frångår?

När det är så pass många kunder och jäkligt många grafikkort och sååååå myyycket pengar som kan kosta företaget, där en del ansvariga för den här pankakan...Sannolikheten att de Ansvariga vare sig VD, mellan chef, butikschef mm... SANNOLIKHETEN är 100% att de söker runt på Google ---> Elgiganten lura mig, Elgiganten gpu v2 mm... för att hitta sånt här innehåll... helvete om inte det är en grupp anställda på företaget som försöker hitta kryphål eller kanske kunder som skriver/läser denna tråd och bara skriva vända på kunder så de inte kontaktar ARN eller Konsumentverket...

Du min herre, jag misstänker dig "no offense" u had it coming to you...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Japp hade tippat mina dineros på att det aldrig kommer in v1 versioner igen. Det kundtjänst tittat på är troligen våra liggande ordrar som vi måste ha mot leverantör för att få någon form av tilldelning.

Så v2 all the way är det som gäller numera.

/Patrik

Kan jag Pm:a dig om byte då? Eftersom jag redan fått erbjudande om o byta 1 månad sen, men när jag fråga då sa kundtjänst

att det fortfarande såg ut som att ni skulle få in de så jag blev kvar i gamla v1 kön

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Köttburken:

Är det sådana försvarshemligheter i gpu branschen nu? Men EG måste ju ha meddelat er att vi har så många bokningar kan ni leverera kort eller inte? Tycker det ska bli bra ifall det blir en rättslig prövning så kommer fakta fram på bordet både ifrån er eller EG. Hur ställer ni på asus er att som EG säger att v2 korten är en helt ny produkt. Enda skillnaden är ju att det inte går att mina eth på dessa kort lila effektivt som v1.

Är absolut inte ett dugg konstigt att en representant har en tämligen strikt NDA och begränsade befogenheter att uttala sig utan godkännande från högre ort; och med tanke på vilka cash som det numera rör sig om är det faktiskt inte långt ifrån "försvarshemligheter" då det som vi alla vet inte är något annat än pengar som spelar nån roll i slutändan

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gött!

Då ska i så fall Asus ha sin beskärda del av bajskorven som träffar fläkten. De har då valt att inte leverera korten som EG sålt. Den delen ligger på deras bord, och äts helst varm mellan två skivor bröd. De har valt att prioritera andra modeller och inte upprätthålla sitt löfte till de köande. De är såklart inte ensamma att skita i detta, men det är utanför EGs möjlighet att påverka vilka kort Asus tillverkar antar jag. Kön som finns hos EG är ju i sig en kö mot Asus.

Igen EG har sitt eget ansvar att fullfölja ordrar och lösa kundrelationer, men inte ensamt ansvariga för ALLT i denna situation

(Vet inte hur man gör en mention till Asus.David)

Jag misstänker att Asus är delansvarig i hela den här soppan men @asus.david kommer aldrig svara på den kritiken.
Dom vill inte ens svara på om Elgiganten fortfarande är en samarbetspartner..Det är "affärsstrategier" att kommentera det.

Och Asus har fortfarande inte kommenterat mitt sista inlägg, gav dom även chansen att höra av sig till mig privat.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det är dock inte omöjligt att de fortfarande levererar LHR-kort som ersättning för att fylla dessa ordrar. Vi skulle behöva få bekräftat av någon butik vad som gäller där. De fortsatte också att sakta men säkert leverera korten till det lägre priset åtminstone fram tills att icke-LHR helt fasats ut, många månader senare. Med andra ord levererade ASUS extremt många fler MSRP-kort än andra tillverkare. Att Elgiganten inte lyckades få tag på några av dessa är ju lite lustigt kan jag tycka.

Glöm inte att Elgiganten, om man ska tro tråden här, fortsatte med erbjudandet efter att kampanjen var slut. Det kan inte skyllas på någon annan än dem själva.

Vi kan prova att omnämna @Webhallen men dom är väl lika transparenta som Asus när det kommer till sådana "affärsstrategier".

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Köttburken:

Jag måste hålla med er alla att EG sköt sig dåligt, men varför inte gå efter asus också det är ju dem som skall levererar korten till EG, eller har de valt att skita i EG och fokusera på de tre stora? Jag menar asus david sa ju bara att de inte vill kommentera vad som sägs mellan dem och de olika företagen som handlar ifrån dem. Asus måate ju ha vetat om hur många beställningar EG haft eller?

Tyvärr missar många det i den här tråden, att Asus också förtjänar en del av kritiken.
Kommunikationen mellan Asus och Elgiganten verkar inte fungera överhuvudtaget, Elgiganten har inte fått in några kort från Asus på evigheter och har inga planer på att ta in LHR-versionen heller.

Så ja samarbetet mellan Asus och Elgiganten verkar i princip vara obefintlig när det kommer till hårdvarudelen.

Och Asus vägrar att kommentera om dom fortfarande har kvar ett samarbete med Elgiganten eller inte, bara det säger en hel del.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Zeppan:

Kan jag Pm:a dig om byte då? Eftersom jag redan fått erbjudande om o byta 1 månad sen, men när jag fråga då sa kundtjänst

att det fortfarande såg ut som att ni skulle få in de så jag blev kvar i gamla v1 kön

Absolut! PM mig med ordernummer

Skrivet av muSashi:

Vi kan prova att omnämna @Webhallen men dom är väl lika transparenta som Asus när det kommer till sådana "affärsstrategier".

Om du menar att blåsa kunder genom att visa 999+ i lager under hela hösten på de mest åtråvärda RTX 3080 korten så var det inte en del av vår affärsstrategi.

Alla som har bokat ett V1 kort som i sin tur har blivit ersatt av ett V2 kort kommer bli erbjuden ersättaren till det bokade priset.

Jobbar fortfarande på lösning på andra RTX 3080 köer som står stilla sedan ett år tillbaka (har man en sådan order (inte Asus) och inte har busat runt och köpt massa grafikkort under tiden så kan man PM mig så hittar vi på något)

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Om du menar att blåsa kunder genom att visa 999+ i lager under hela hösten på de mest åtråvärda RTX 3080 korten så var det inte en del av vår affärsstrategi.

Alla som har bokat ett V1 kort som i sin tur har blivit ersatt av ett V2 kort kommer bli erbjuden ersättaren till det bokade priset.

Jobbar fortfarande på lösning på andra RTX 3080 köer som står stilla sedan ett år tillbaka (har man en sådan order (inte Asus) och inte har busat runt och köpt massa grafikkort under tiden så kan man PM mig så hittar vi på något)

/Patrik

Ledsen att jag lät lite otrevlig i min kommentar, ni är utan tvekan den butiken som skött den här lanseringen bäst, och varit mest transparenta. Och du har ingen skyldighet att kommentera mitt inlägg överhuvudtaget.

Det som vore kul att veta är om Asus fortfarande levererar kort för introduktionspris till er, eller om ni är tvungna att stå för mellanskillnaden?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233