3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av langvisaren:

Let's agree to disagree.

Jag skulle vilja påstå att i lagens mening faller hela ditt resonemang på min punkt 1. Varan finns inte att tillgå längre. LHR är inte samma produkt då det rör sig om en icke oväsentlig skillnad mellan produkterna.

Även om en LHR-produkt skulle anses vara samma produkt anser jag att du gör en för grov tolkning av kraven på orimligt. Det rör sig inte direkt om en vara som sålts på rabatt av misstag av en handlare. Och ja jag har också läst dispositionen till lagen en gång i tiden och känner inte att jag behöver läsa den igen för att ge en bedömning på hur ARN kommer agera.

Oavsett så ska det bli kul att se vad folk får för svar hos ARN.

Din punkt 1 är irrelevant, säljaren får ändå inte häva köpet. Det blir då en fråga om att leverera en produkt som motsvarar den som är beställd (läs KKLs 16 paragraf), men vilken produkt det skall vara är en senare diskussion.

Håller med om att ARNs beslut blir intressant, vill bara inte att felaktigheter står oemotsagda och blåsta köpare som diskuterar här väljer att inte anmäla till ARN på felaktiga grunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozgar23:

Jag har läst 5 sidor på den här tråden och kunde inte sluta tänka på alla som skriver här... Men gud gott folk varför kontaktar ni inte konsumentverket eller ARN, ju mer det är som anmäler ju fortare går det.

Som ensam anmälare till ARN gällande Comviq och en Samsung S10 Ultra inklusive abonnemang tog det 1 år tills jag fick alla pengar tillbaka inklusive abonnemang jag använt för att Comviq vägra reklamations rätt.

Processen med som involverar ARN är ganska lång och kräver en hel del involverande från personen ifråga. Därför dras folk ifrån processen om den inte är ekonomiskt viktig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av langvisaren:

Sen förstår jag inte hur Elgiganten kunde ha agerat annorlunda. De kunde ju knappast ha kringgått kretsbristen. Jag är är övertygad om att de försökte lägga vantarna på vartenda kort som gick att få tag i. Och de har ju meddelat köparen som alltid kunnat begära återbetalning.

De kunde t ex
1. Inte sålt en massa kort de inte hade i lager
Eller
2. begärt garantier från tillverkare/grossist om ersättning i fall det inte fick de kvantiteter av kort som de blivit lovade.

Nu tog de en chansning och har själva satt sig i denna sitsen, då får de väll betala sig ur. Det drabbar ingen fattig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Det har jag redan gjort. Läs KKL själv. Bara rakt upp och ned.

Det mesta i KKL behandlar sådant som gäller när ett avtal finns på plats. Köpvillkoren kokar mestadels ner till att handlaren förbehåller sig rätten att inte ingå avtal med alla kunder. Köpvillkoren har ingen bärighet i den mån de bryter mot KKL. Om de ger kunden större rättigheter än vad lagen kräver så är de förstås giltiga.

Det ter sig för mig som att de flesta handlare idag försöker dra ut på att sluta avtalet så långt det går eftersom de då är fria att att just avbryta en beställning, dvs att inte ingå avtal. När väl avtalet är ingånget så gäller allt i KKL och då har dom förstås ingen rätt att bryta ingångna avtal bara för att det passar dom.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av langvisaren:

Sen förstår jag inte hur Elgiganten kunde ha agerat annorlunda. De kunde ju knappast ha kringgått kretsbristen. Jag är är övertygad om att de försökte lägga vantarna på vartenda kort som gick att få tag i. Och de har ju meddelat köparen som alltid kunnat begära återbetalning.

Enkelt. De kunde tagit kontakt med köparna i god tid eller tagit och erbjudit kort så billigt som de kunde. I detta fallet har man valt att göra ingetdera och istället valt att avsluta folks köp utan folks vetskap. Vilket i sig kan vara en olaglig handling eftersom ett kontrakt inte kan brytas bara för att ena parten fick för sig att denne inte ville vara med på det längre.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av langvisaren:

Hur menar du med det sista? Det kan ju rimligtvis antas att både säljare och köparen varit fullt medvetna om situationen och där köparen har valt att vänta. Jag antar att Elgiganten löpande uppdaterat om att varan försenas.

Kunden har fullföljt sin del av avtalet genom att betala. Elgiganten har inte fullföljt sin del i att leverera den betalda varan. Enligt vad åtskilliga här skriver har kommunikationen från EG varit obefintlig eller icke-existerande.

Citat:

Enligt min mening så är väl ändå hela situatonen oväntad? Jag hade fan vart rik om jag förutsätt kretsbristen

Absolut, än viktigare då att EG försöker lösa sina kunder tidigt istället för att sitta på pengarna i ett års tid.

Citat:

Sen förstår jag inte hur Elgiganten kunde ha agerat annorlunda. De kunde ju knappast ha kringgått kretsbristen. Jag är är övertygad om att de försökte lägga vantarna på vartenda kort som gick att få tag i. Och de har ju meddelat köparen som alltid kunnat begära återbetalning.

Som påpekats, EG har själva valt att sälja produkten, de har valt att inte omedelbart häva köpen och återbetala pengarna när deras system fallerade, de har valt att sälja snarlika inkomna kort till andra kunder istället för att ta en mindre ekonomisk förlust och lösa de kunder som stått i kö. Ett flertal personer i tråden har därtill förklarat hur de under resans gång försökt kommunicera med EG för att få till stånd en lösning, med ointresse eller uteblivna svar som resultat från EGs håll.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Jag pratade med dem på årsdagen efter att inte ha hört ett ljud från dem på ett helt år och fick besked om att jag kommer få mitt kort den 20e oktober.
Nu har jag läst här i tråden att flera fått MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC avbokade då de inte längre tillverkas.

Det blir spännande att se hur de ska leverera mitt kort till den 20e då..

Det kortet beställde jag och dom så att det kortet hade utgått från deras sortiment i fredags så jag har blivit helt snuvad mitt kort och väntat i ett år i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Har folk som väntar på beställningar fått samma besked från andra återförsäljare än elgiganten? (Öppen fråga här alltså)
Jag tänker att det kan vara värt för oss att lyfta upp detta kanske men vill ha lite mer kött på benen.

Mitt 3080 ventus sa dem bara att dmm inte fanns längre i sortimentet så tog dom bara bort in order.

Permalänk
Medlem
Skrivet av langvisaren:

Man kan se det ur två synvinklar.

Vad är moraliskt och affärsmässigt riktigt? Om Elgiganten varit smarta så hade de erbjudit LHR till samma pris och tagit kostnaden.

Vad säger lagen?
En handlare måste inte genomföra köpet om det innebär orimliga uppoffringar. Jag skulle i detta fall kalla det orimligt att 1. Leverera en vara som inte finns att tillgå. 2. Tvingas erbjuda en liknande vara som innebär en förlust motsvarande varans pris. Jag ser det därför som orimligt att ARN eller en domstol skulle bifalla eventuella krav i detta fall.

En likvärdig vara finns att tillgå. Ja den är dyrare, men bara för att den är dyrare innebär det inte en orimlig uppoffring. Inte ens att det innebär en förlust är en orimlig uppoffring. Om det finns ett avtal så kommer sannolikt ARN eller domstol att låta handlaren stå för fiolerna.

Vad lagen säger i detta fall är:

12 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör köpet.

Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet.

Om man sen läser den intilliggande kommentaren så inser man att det krävs en hel del för att säljaren ska kunna undandra sig at leverera:

Köparen har rätt att kräva att säljaren fullgör köpet. Om det skulle kräva stora ekonomiska och fysiska uppoffringar från säljaren att fullgöra så kan han frånkomma sin plikt men det ska vara objektivt omöjligt, det får alltså inte vara något som beror på säljaren som person. Det kan t.ex vara en vara som är helt unik och den har förstörts.

Ock i de fall där då säljaren kan undgå att leverera så innebär de inte att denne går fri från konsekvenser utan blir nog skadeståndsskyldig. Kommentaren till 14 § säger en del om vad som krävs för att undgå skadeståndsskyldighet:

Köparen kan få skadestånd för alla skador som uppstått på grund av säljarens dröjsmål, både direkta och indirekta skador. Se 32 §.

Säljaren kan bli fri från skadeståndsansvar om det har legat utanför hans s.k kontrollansvar. För att det ska vara fallet så krävs:

1. att det förelegat ett hinder,
2. det har legat utanför säljarens kontroll,
3. det ska ha varit oförutsett och säljaren ska inte ha förväntas räkna med hindret vid köpet
4. och säljaren kunde inte skäligen ha undvikit eller övervunnit hindret genom aktivt ingripande.

Det är säljaren som ska kunna bevisa att alla fyra punkterna är uppfyllda och om han kan det så är han fri från skadeståndsskyldigheten. Hindret som skall ha uppkommit ska objektivt sett omöjliggöra leveransen. Det är inte tillräckligt att det försvårar eller ger säljaren ökade kostnader att leverera trots hindret. En rimlighetsbedömning kan dock göras för att bedöma vilka uppoffringar säljaren är skyldig att tåla. Hindret får inte heller ha orsakats inom säljarens kontrollområde, något som säljaren i det enskilda fallet haft möjlighet att påverka. Det kan vara inom hans egen organisation eller bero på planering, övervakning eller liknande. Säljaren har även ansvar för personal och kontrakterade medarbetare.

Det är omtvistat om sådant som personalstrejk, brand och stöld faller inom säljarens kontrollansvar. Kunde säljaren skäligen förutse hindret vid köpet, oavsett om det ligger inom hans kontrollområde eller inte, så är han skadeståndsskyldig. Säljaren är alltså skyldig att hålla sig informerad om vilka risker som finns för att leveransen kan bli försenad.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

Tummen upp till Sweclockers som väljer att länka till denna tråd med rubriken, "Elgiganten kräver mellanskillnad för att uppgradera ordrar på Geforce RTX 3080".

Det är ingen precis samarbetsvänlig titel för en eventuell annonsör på sidan. 100% respekt att Sweclockers vågar sätta press på en samarbetspartner att skärpa sig om de skall få fortsätta annonsera här!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

SNÄLLA kan ingen av de drabbade anmäla till ARN och skapa en separat tråd? Hade varit väldigt kul att följa

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag erkänner, att kalla det för att inte leverera enligt avtal är fel. Men det lovades (väl?) av Nvidia direkt att de skulle gå i god för alla beställningarna som lades första månaden? Vem var det annars som sa det? Tror knappast svenska ÅF gjorde det på eget bevåg...

Nej, introduktionspriserna sattes direkt vid lansering på ett antal modeller hos några olika tillverkare. ASUS var den enda som lovade ett visst pris för alla beställningar inom ett visst datumspann. Om de i slutändan höll detta även för LHR eller om butikerna gått back även på TUF LHR-korten de levererade vet jag ej.

Däremot känns det högst sannolikt att Nvidia var de som subventionerade denna initiala rabatt eller åtminstone på något sätt kompenserade tillverkarna som gjorde detta. Marginalerna var redan ovanligt små för dessa modeller och TUF-korten var alldeles för påkostade rent komponentmässigt för att vara ett MSRP-kort om de inte kompenserades för detta på något sätt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag vet att köparen måste följa lagen...

Skrivet av sptr112:

Din punkt 1 är irrelevant, säljaren får ändå inte häva köpet. Det blir då en fråga om att leverera en produkt som motsvarar den som är beställd (läs KKLs 16 paragraf), men vilken produkt det skall vara är en senare diskussion.

Håller med om att ARNs beslut blir intressant, vill bara inte att felaktigheter står oemotsagda och blåsta köpare som diskuterar här väljer att inte anmäla till ARN på felaktiga grunder

Jag vet att säljare måste följa lagen...

Men om elgiganten står fast i sin/sina beslut om att köparen kan få GPU v2 för 3k+ dyrare för att v1 inte säljs längre / inte tillverkas.

Och kunden inte accepterar den lösningen efter att ha väntat 1-10 månader förskottsbetalt eller för beställt.

Då säger elgiganten att de avbryter/avslutar/häver köpet om kund inte tar den lösningen.

Vad tycker du att kund ska göra då?
Kontakta ARN eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozgar23:

Jag vet att säljare måste följa lagen...

Men om elgiganten står fast i sin/sina beslut om att köparen kan få GPU v2 för 3k+ dyrare för att v1 inte säljs längre / inte tillverkas.

Och kunden inte accepterar den lösningen efter att ha väntat 1-10 månader förskottsbetalt eller för beställt.

Då säger elgiganten att de avbryter/avslutar/häver köpet om kund inte tar den lösningen.

Vad tycker du att kund ska göra då?
Kontakta ARN eller inte?

Trodde det framgick i mitt inlägg du citerade att jag tycker alla drabbade här bör kontakta ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

SNÄLLA kan ingen av de drabbade anmäla till ARN och skapa en separat tråd? Hade varit väldigt kul att följa

ARN-anmälningar kan ta 6 månader innan någon ens tittar på dom så det blir en seg tråd.

Visa signatur

i7 9700k @4.9GHz w/ NH-D14, RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nej, introduktionspriserna sattes direkt vid lansering på ett antal modeller hos några olika tillverkare. ASUS var den enda som lovade ett visst pris för alla beställningar inom ett visst datumspann. Om de i slutändan höll detta även för LHR eller om butikerna gått back även på TUF LHR-korten de levererade vet jag ej.

https://i.imgur.com/YJIfnML.png

Däremot känns det högst sannolikt att Nvidia var de som subventionerade denna initiala rabatt eller åtminstone på något sätt kompenserade tillverkarna som gjorde detta. Marginalerna var redan ovanligt små för dessa modeller och TUF-korten var alldeles för påkostade rent komponentmässigt för att vara ett MSRP-kort om de inte kompenserades för detta på något sätt.

Gött!

Då ska i så fall Asus ha sin beskärda del av bajskorven som träffar fläkten. De har då valt att inte leverera korten som EG sålt. Den delen ligger på deras bord, och äts helst varm mellan två skivor bröd. De har valt att prioritera andra modeller och inte upprätthålla sitt löfte till de köande. De är såklart inte ensamma att skita i detta, men det är utanför EGs möjlighet att påverka vilka kort Asus tillverkar antar jag. Kön som finns hos EG är ju i sig en kö mot Asus.

Igen EG har sitt eget ansvar att fullfölja ordrar och lösa kundrelationer, men inte ensamt ansvariga för ALLT i denna situation

(Vet inte hur man gör en mention till Asus.David)

Skrivet av Asus.David:
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gött!

Då ska i så fall Asus ha sin beskärda del av bajskorven som träffar fläkten. De har då valt att inte leverera korten som EG sålt. Den delen ligger på deras bord, och äts helst varm mellan två skivor bröd. De har valt att prioritera andra modeller och inte upprätthålla sitt löfte till de köande. De är såklart inte ensamma att skita i detta, men det är utanför EGs möjlighet att påverka vilka kort Asus tillverkar antar jag. Kön som finns hos EG är ju i sig en kö mot Asus.

Igen EG har sitt eget ansvar att fullfölja ordrar och lösa kundrelationer, men inte ensamt ansvariga för ALLT i denna situation

Det är dock inte omöjligt att de fortfarande levererar LHR-kort som ersättning för att fylla dessa ordrar. Vi skulle behöva få bekräftat av någon butik vad som gäller där. De fortsatte också att sakta men säkert leverera korten till det lägre priset åtminstone fram tills att icke-LHR helt fasats ut, många månader senare. Med andra ord levererade ASUS extremt många fler MSRP-kort än andra tillverkare. Att Elgiganten inte lyckades få tag på några av dessa är ju lite lustigt kan jag tycka.

Glöm inte att Elgiganten, om man ska tro tråden här, fortsatte med erbjudandet efter att kampanjen var slut. Det kan inte skyllas på någon annan än dem själva.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gött!

Då ska i så fall Asus ha sin beskärda del av bajskorven som träffar fläkten. De har då valt att inte leverera korten som EG sålt. Den delen ligger på deras bord, och äts helst varm mellan två skivor bröd. De har valt att prioritera andra modeller och inte upprätthålla sitt löfte till de köande. De är såklart inte ensamma att skita i detta, men det är utanför EGs möjlighet att påverka vilka kort Asus tillverkar antar jag. Kön som finns hos EG är ju i sig en kö mot Asus.

Igen EG har sitt eget ansvar att fullfölja ordrar och lösa kundrelationer, men inte ensamt ansvariga för ALLT i denna situation

(Vet inte hur man gör en mention till Asus.David)

Skrivet av blunden:

Det är dock inte omöjligt att de fortfarande levererar LHR-kort som ersättning för att fylla dessa ordrar. Vi skulle behöva få bekräftat av någon butik vad som gäller där. De fortsatte också att sakta men säkert leverera korten till det lägre priset åtminstone fram tills att icke-LHR helt fasats ut, många månader senare. Med andra ord levererade ASUS extremt många fler MSRP-kort än andra tillverkare. Att Elgiganten inte lyckades få tag på några av dessa är ju lite lustigt kan jag tycka.

Glöm inte att Elgiganten, om man ska tro tråden här, fortsatte med erbjudandet efter att kampanjen var slut. Det kan inte skyllas på någon annan än dem själva.

Det verkar ju också (om jag tolkat inlägg rätt) som att elgiganten levererat kort av rätt modell (ej LHR) till vissa som beställt efter intropriset.
Om det stämmer så är det ännu jävligare, då elgiganten medvetet valt att fullfölja dyrare ordrar för att tjäna en extra hacka.
Hur ser KKL på att ÅF AKTIVT förhindrar ett fullföljande av ordrar?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Är det spikat att det inte kommer fler 3080 TUF OC version 1? (non-lhr alltså)

Fick från @webhallen support senast för 2-3veckor sen att det skulle komma in fortfarande

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmir:

ARN-anmälningar kan ta 6 månader innan någon ens tittar på dom så det blir en seg tråd.

Ja, men det är ju bättre det än att man ska sitta och läsa igenom allt som skrivs i denna tråd det kommande halvåret bara för att man vill höra vad ARN säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Hur kommer det sig att flera andra butiker så som inet, webhallen osv har fått in dessa grafikkortsmodeller under årets gång. Det låter orimligt att EG inte skulle ha fått in några kort alls. Kan EG påvisa att det fallit utan deras kontroll enligt kkl 30 så kan det accepteras. För mig anser jag det orimligt.

Svårt att jämföra Inet, Webhallen, osv., som specialiserar sig egentligen på datorer/-tillbehör, medan El-Giganten har ett så pass mycket bredare sortiment, och rimligtvis är försäljning av grafikkort en icke-prioriterad del av deras omsättning. Just icke-prioriterad tror jag är nyckelorden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Det är ju ett komplicerat läge, om ARN skulle besluta att konsumenterna ska få antingen likvärdiga kort/eller få göra täckningsköp så kommer det blir rätt så stora svallvågor på marknaden hos alla butiker.

ARN kan iofs inte besluta någonting, utan de lämnar bara rekommendationer. Sedan är det fritt för återförsäljare att välja huruvida de vill följa denna rekommendation eller ge blanka f-n i det.

Permalänk
Medlem

Fick svar från konsumentverket angående Elgiganten:
"När företaget häver ett köp kan du ha rätt att göra ett så kallat täckningsköp. Om företaget inte kan ersätta dig med en likvärdig vara kan du alltså ha rätt att köpa en likvärdig vara från ett annat företag. Om det är en prisskillnad mellan de båda köpen kan du alltså ha rätt att få tillbaka mellanskillnaden från företaget. Ett täckningsköp ska göras med omsorg och inom skälig tid från det att köpet hävdes. Att göra köpet med omsorg innebär att du undersöker marknaden och tar reda på var grafikkortet säljs till bästa pris och köper det därifrån.

Om du har fått en felaktig vara ska du inte drabbas av några kostnader. Eftersom företaget ändå verkar kunna erbjuda en likvärdig vara kan det vara bra om du kontaktar dem på nytt och ber att få den varan levererad. Du kan argumentera för att du inte ska drabbas av en prisökning till följd av att det grafikkort du köpte inte fungerade."

Har även fått ett mail från Elgiganten om att de avbröt köpet:
"Digitalt kvitto på ditt inköp 21.10.05 Elgiganten
Bästa kund,
Tack för att du har valt att handla hos oss.
Enligt överenskommelse skickar vi kvittot med e-post, så att du enkelt kan spara det."

Jag har inte accepterat någon överenskommelse alls, de skickade detta utan att fråga mig först.
Kommer skicka ett till mail till konsumentverket

Permalänk
Medlem

Jag måste hålla med er alla att EG sköt sig dåligt, men varför inte gå efter asus också det är ju dem som skall levererar korten till EG, eller har de valt att skita i EG och fokusera på de tre stora? Jag menar asus david sa ju bara att de inte vill kommentera vad som sägs mellan dem och de olika företagen som handlar ifrån dem. Asus måate ju ha vetat om hur många beställningar EG haft eller?

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Zeppan:

Är det spikat att det inte kommer fler 3080 TUF OC version 1? (non-lhr alltså)

Fick från @webhallen support senast för 2-3veckor sen att det skulle komma in fortfarande

Japp hade tippat mina dineros på att det aldrig kommer in v1 versioner igen. Det kundtjänst tittat på är troligen våra liggande ordrar som vi måste ha mot leverantör för att få någon form av tilldelning.

Så v2 all the way är det som gäller numera.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Köttburken:

Jag måste hålla med er alla att EG sköt sig dåligt, men varför inte gå efter asus också det är ju dem som skall levererar korten till EG, eller har de valt att skita i EG och fokusera på de tre stora? Jag menar asus david sa ju bara att de inte vill kommentera vad som sägs mellan dem och de olika företagen som handlar ifrån dem. Asus måate ju ha vetat om hur många beställningar EG haft eller?

För att det är inte tillverkarens fel rent juridiskt om en ÅF tar på sig att sälja saker.

För att rita upp ett scenario; Du går in på Volvo i Göteborg och pratar med en säljare. Du gör klart att du vill köpa en Opel Kadett splitt ny av Volvo (fel märke alltså). Säljaren och bolaget går med på affären. Sen hör och häpna så säger Opel nej till Volvos säljare och du står utan bil. Du skulle ju knappast vara arg på Opel eller?
Överdrivet exempel men det förklarar läget. Man är bara ansvarig nedströms i sina affärer, aldrig uppåt.

Visa signatur

Nybyn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Köttburken:

Jag måste hålla med er alla att EG sköt sig dåligt, men varför inte gå efter asus också det är ju dem som skall levererar korten till EG, eller har de valt att skita i EG och fokusera på de tre stora? Jag menar asus david sa ju bara att de inte vill kommentera vad som sägs mellan dem och de olika företagen som handlar ifrån dem. Asus måate ju ha vetat om hur många beställningar EG haft eller?

Avtalet för de som köpt grafikkort är med Elgiganten. Asus är inte kundens avtalspart och kunden har hart när omöjligt att hävda några rättigheter gentemot Asus i den uppkomna situationen. Med tanke på att det finns ett flertal återförsäljare som verkar sköta det hela bra så känns Asus också lite som fel träd att skälla på i allmänhet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Avtalet för de som köpt grafikkort är med Elgiganten. Asus är inte kundens avtalspart och kunden har hart när omöjligt att hävda några rättigheter gentemot Asus i den uppkomna situationen. Med tanke på att det finns ett flertal återförsäljare som verkar sköta det hela bra så känns Asus också lite som fel träd att skälla på i allmänhet.

Bra sagt, jag ville inte säga att det är asus fel, men de måste ha känt till att om EG gör en beställning på 300 kort, att de också måste bli allokerade kort eller? Kanske har EG helt skitit i att beställa så det täcker bokningarna? Det är så många frågor som cirkulerar och hoppas att en av dem går ut och bekräftar vad som hänt mellan dem och asus.
Önskar att de som går vidare till konsumentverket får rätt emot EG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CybranM:

Fick svar från konsumentverket angående Elgiganten:
"När företaget häver ett köp kan du ha rätt att göra ett så kallat täckningsköp. Om företaget inte kan ersätta dig med en likvärdig vara kan du alltså ha rätt att köpa en likvärdig vara från ett annat företag. Om det är en prisskillnad mellan de båda köpen kan du alltså ha rätt att få tillbaka mellanskillnaden från företaget. Ett täckningsköp ska göras med omsorg och inom skälig tid från det att köpet hävdes. Att göra köpet med omsorg innebär att du undersöker marknaden och tar reda på var grafikkortet säljs till bästa pris och köper det därifrån.

Om du har fått en felaktig vara ska du inte drabbas av några kostnader. Eftersom företaget ändå verkar kunna erbjuda en likvärdig vara kan det vara bra om du kontaktar dem på nytt och ber att få den varan levererad. Du kan argumentera för att du inte ska drabbas av en prisökning till följd av att det grafikkort du köpte inte fungerade."

Har även fått ett mail från Elgiganten om att de avbröt köpet:
"Digitalt kvitto på ditt inköp 21.10.05 Elgiganten
Bästa kund,
Tack för att du har valt att handla hos oss.
Enligt överenskommelse skickar vi kvittot med e-post, så att du enkelt kan spara det."

Jag har inte accepterat någon överenskommelse alls, de skickade detta utan att fråga mig först.
Kommer skicka ett till mail till konsumentverket

Tycker att alla från swec som drabbats av samma strul sluter upp och skickar varsitt mail.

Permalänk
Medlem

Tjenare. Idag fick jag meddelande från Inet att byta mitt msi ventus 3080 mot ett evga geforce rtx 3080 10gb ftw3 ultra lhr.
Jag beställde 24/11 och för ett par veckor sedan låg jag på plats 65 i kön.

Supertråkigt för er som drabbats av Elgiganten och en stor eloge till Inet för att de hittar lösningar till sina kunder!

Visa signatur

Q9450 @ 3200Mhz | 2*8800GT Geforce @ 700/1715/1840 | 8gb Ocz platinum 2 @ 1000Mhz | 2*500gb Seagate Barracuda @ raid 0