Nyheterna i färska Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Recension på Neowin, tar upp de flesta delarna i detalj och ger svidande kritik på ett par ställen. Som t.ex. val av standardprogram. I Windows 11 är det användarfientligt, antagligen för att de vill styra användarna mot egna Microsoftprodukter. Ett annat problem är att de valt att ta bort funktionalitet på ett flertal ställen utan att ersätta det med något alternativ.

Windows 11 review: Aesthetics over functionality
https://www.neowin.net/news/windows-11-review-aesthetics-over...

Kommentarerna var ännu bättre!

Citat:

Hmmm... maybe Windows 10 should have been the last version of Windows ever.

Yes I know that was a quote from a Microsoft representative and not an official policy... but maybe he was onto something...

Tycker det är tydligt att Windows 11 är byggt på Windows 10X som aldrig släpptes av en anledning. Tycker även synd om de som får Windows 11 på sina nya datorer och inte kan "uppgradera" till 10:an. Tur att Microsoft har fram till hösten 2025 att göra om och göra rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kommentarerna var ännu bättre!

Tycker det är tydligt att Windows 11 är byggt på Windows 10X som aldrig släpptes av en anledning. Tycker även synd om de som får Windows 11 på sina nya datorer och inte kan "uppgradera" till 10:an. Tur att Microsoft har fram till hösten 2025 att göra om och göra rätt

Ja så klart det är byggd på windows 10x såg man direkt på första bilderna som kom.
sen är det inte direkt oväntat. Skulle var rätt dumt att skrota ett nästan färdig operativsystem

Permalänk

Om man bara hade Windows 7 startmeny samt panel, så hade denna vart supersnygg.

Visa signatur

Vart ska man ta vägen, när alla hatar än. Ibland är det bättre att vara ond då räknar man ändå att blir hatad. För såna som mig kommer aldrig blir älskad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av onion1886:

Om man bara hade Windows 7 startmeny samt panel, så hade denna vart supersnygg.

Startmenyn kan du komma hyfsat nära med denna:

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ja det höll i några timmar denna gång innan jag återställde till min win10-installation från diskbackupen.

* Blackmagic UltraStudio USB3 fungerade inte utan dog varje gång jag startade DaVinci Resolve
* Det tillkommer en lågupplöst "extra swirl" under varje boot, indikerande att någonting är fel med drivrutiner/config (även när Blackmagic-pucken är borttagen.)
* Task manager är långsam som attan. En resize av rutan leder till massa frysning.
* Starta WoW tog märkbart längre tid. Väl inne verkade allt dock lira.

Lär ju vara någorlunda unikt till min setup men tredje punkten har jag läst andra som märkt av under betans gång.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Avstängd

Bara jag som känner att det är här för "tidigt"? Inte för att det skulle vara buggigt eller trasigt eller så, utan bara att det känns inte som något anmärkningsvärt nytt att man ska gå från Win10 till Win11? Särskilt inte om man då ska behöva installera om dussintals program+spel.

Jag gör som många tycks göra med AAA-spel, jag inväntar fler patcher och ser vad som händer med det!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Bara jag som känner att det är här för "tidigt"? Inte för att det skulle vara buggigt eller trasigt eller så, utan bara att det känns inte som något anmärkningsvärt nytt att man ska gå från Win10 till Win11? Särskilt inte om man då ska behöva installera om dussintals program+spel.

Jag gör som många tycks göra med AAA-spel, jag inväntar fler patcher och ser vad som händer med det!

Men du behöver ju inte installera om dussintals grejer. Många som frågat det här. Flertalet säger ju att det funkar att uppgradera och behålla sina spel/program.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zogez:

sen är det inte direkt oväntat. Skulle var rätt dumt att skrota ett nästan färdig operativsystem

Skrivet av AplAy:

Bara jag som känner att det är här för "tidigt"? Inte för

Problemet är nog att de kände sig tvungna att få ut det före julhandeln. Det känns ju inte som att problemen är särskilt tekniskt besvärliga (en högerklicksmeny här, ett menyalternativ där, mera konsekventa färger och liknade) men de är många och kräver att någon tänker igenom hur man vill ha det. Annars är det ju inget större fel på operativsystemet, men det har ju å andra sidan inte ändrats så det märks.

Permalänk
Medlem

Kan inte ladda ner spel via gamepass längre. Xbox appen.

Står bara ”förbereder nerladdning” men ingenting mer händer efter det.

Någon mer som råkat ut för samma?

Steam/epic/origin osv funkar felfritt att ladda ner spel i.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av palusa:

Kan inte ladda ner spel via gamepass längre. Xbox appen.

Står bara ”förbereder nerladdning” men ingenting mer händer efter det.

Någon mer som råkat ut för samma?

Steam/epic/origin osv funkar felfritt att ladda ner spel i.

Hade problem med att få igång spel på GoG (2077 och Styx), men plötsligt nu på morgonen så fungerar det.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Listas inte all ny datalagring som en nyhet? xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

PC Health Check säger att jag uppfyller krav till windows 11 men windows update säger att jag inte uppfyller det, vad ska jag göra?

Bugg, ignorera och ladda hem å installera. Hade samma

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krEJZi:

Listas inte all ny datalagring som en nyhet? xD

Är det någon skillnad då?

Permalänk
Medlem

"Personliga anpassningar och flexibilitet framhävs som stora poster" så kan man inte ens flytta startmenyn till "top" utan att ändra registryn, och då blir det ändå buggigt med rutor på fel ställen mm.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Netforce:

Min i7-5820k processor @ 5ghz stödjer ej windiows 11 så kan inte installera den.

5 år gammal cpu för gammal.

jaha det var jue kul.

Kör windows 10 pro 21H1 nu

Snarare strax 8 år gammal skitprocessor med total avsaknad av säkerhet

Permalänk
Inaktiv

Clean install.

Äntligen ett rätt fräscht OS från Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon271281:

Clean install.

Äntligen ett rätt fräscht OS från Microsoft.

https://i.imgur.com/qt1nbvI.png

De där pringelsen såg inte så goda ut

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av medbor:

@landmarks kan ni skriva en likadan artikel med alla funktioner som de tagit bort? Man måste till exempel ha grupperade fönster i taskbar och annat mög... känns lite som en sidgradering i flera fall

Kan inte lova något, men ska ha det i åtanke! Oavsett vad man tycker eller inte tycker om W11 så är det inte alls en dum idé med en jämförelse de två emellan rent funktionsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Inte för att jag inte håller med, men så stora grejer brukar väl inte hända? Hur mycket revolutionerande har egentligen hänt vid de senaste versionsbytena?

Jo, det har väl blivit någon trend som del i den allmänna fördumningen av världen.

Apple höll ju länge i macos 10 från 2001 till 2019 med 15 dot-versioner 10.x sen blev det 11 och 12 i rask följd.
Microsoft sa ju att Win10 var den sista windows-versionen och här sitter vi med 11... så de höll inte ut särskilt länge

...så nu blir det väl heltalsökning varje år framöver då från bägge för att man ska förstås hur otroligt ny och cool senaste uppdateringen är!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Får varning om att datorn inte uppfyller kraven. Ser ut som det är processorn som är problemet, 7700k.
Helt kört att få in Win11 då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hanzooon:

Får varning om att datorn inte uppfyller kraven. Ser ut som det är processorn som är problemet, 7700k.

Nej

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam, har också i7-7700K som inte kompatibel men ska väl uppgradera till nästa år, sen brukar det vara bäst att vänta lite medans de sedvanliga påkomna buggarna fixas till... handlar om Microsoft trots allt.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

De borde kallat det för 10.1, håller med om att det är en dot-release och inte en helt ny version, men klart man ska uppdatera (kostar ju inget)

Jag skulle vända på det: klart man inte ska uppdatera. Nytt betyder inte nödvändigtvis bättre bara för att det är gratis. Mitt win10 funkar bra och jag ser inga funktioner jag vill ha i win11 så det finns bara risk för mig att uppdatera.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Det här med "Show more options" på högerklick, är ju grymt störande, har massa program som troligtvis kommer hamna där (har inte installerat än).

Någon som vet om det går att lägga program typ WinRaR direkt i högerklick?

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Kan inte lova något, men ska ha det i åtanke! Oavsett vad man tycker eller inte tycker om W11 så är det inte alls en dum idé med en jämförelse de två emellan rent funktionsmässigt.

Menar bara att det kan vara kul att se båda sidor på något sett, men kanske blir svårt att hitta en bra vinkel? Det verkar oavsett vara många konstiga val de gjort, men jag har nog ingen dator som duger för kraven ändå på ett tag

Permalänk
Medlem

Är Start knapparna och andra fästade appar i mitten av aktivitetsfältet av standard? Kan man sätta Startknappen och fästade appar och öppnade appar till vänster? Hur gör man det? Har inte Windows 11 så kan inte leta upp det själv.

Permalänk
Medlem

Och varför har dom inte stoppat i nya Windows Store och fler appar direkt i installation?
Istället måste man uppdatera alla appar det första man gör?

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Ja det kan du men
"Microsoft har meddelat att den som ignorerar systemkraven inte är garanterad några uppdateringar i framtiden, inte ens säkerhetsuppdateringar."

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Baggis att installera, baggis att kringgå CPU krav (dock inte TPM2, de har jag) bra med dokumentation på MS site om det

Citat:

Warning:

Microsoft recommends against installing Windows 11 on a device that does not meet the Windows 11 minimum system requirements. If you choose to install Windows 11 on a device that does not meet these requirements, and you acknowledge and understand the risks, you can create the following registry key values and bypass the check for TPM 2.0 (at least TPM 1.2 is required) and the CPU family and model.

Registry Key: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup

Name: AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU

Type: REG_DWORD

Value: 1

Note: Serious problems might occur if you modify the registry incorrectly by using Registry Editor or by using another method. These problems might require that you reinstall the operating system. Microsoft cannot guarantee that these problems can be solved. Modify the registry at your own risk.

Installationen kör nu... alles verkar pärfäkt.

Dock har jag bara kört in det på en testburk jag använder för allsköns felsökning. Har haft det körandes virtuellt några månader...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GannTrader:

Ja det kan du men
"Microsoft har meddelat att den som ignorerar systemkraven inte är garanterad några uppdateringar i framtiden, inte ens säkerhetsuppdateringar."

För tydlighets skull så är ju alltså Microsofts officiella linje att om datorn inte uppfyller systemkraven för 11 så ska man fortsätta att köra 10, punkt slut.

Men ja, det finns sätt att installera ändå men då bör det inte vara någon viktig dator eftersom en sådan inte supportas nu och kanske inte ens fungerar i framtiden, dvs det kan gå lite hursomhelst med en sådan dator i kommande uppdateringar.
Man står liksom i ett hörn och målar vilt omkring sig i väntan på att se vad som ska hända...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304