Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tryckkokare/slowcooker/multicooker - koptips?

Permalänk
Medlem

Tryckkokare/slowcooker/multicooker - koptips?

Hemma hos oss har vi lagat det så trevligt att jag skoter allt i koket och min fru tar all tvatt och det mesta av stadningen - tar ratt mycket av min tid men av grader i helvetet så ar matlagning inte ens i narheten av tvatt/stad. Kan val till stor del bero på att jag tycker det ar kul att laga mat.

Hoppas nu man kan få lite tips från andra kulinariskt intresserade clockers. Såg i dag reklam for Amazons Instant Pot och slogs av tanken att det kunde vara kul med en riktigt tryckkokare hemma. Men, vilken ska man slå till på? En snabb googling gav att Instant Pot inte saljs i Norge och gissar att frakt/tull smakar mer an det kostar från Amazon så... ar det någon som har positiva erfarenheter från nån annan apparat?

Prisområdet ar val uppåt 2k men med goda argument kan det overstigas

*edit*

Har googlat runt en stund nu och upptacker att man också borde vurdera slowcookers och/eller multicookers. Den har såg ju riktigt intressant ut, som exempel: Crock Pot Multicooker

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Vi kör med en Instant Pot till allt möjligt, men kanske primärt att koka ris 1-2 ggr/vecka, kan bara rekommendera men såg precis som du att dom inte verkar leverera från amazon.co.uk/amazon.de något mer.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Ursäkta bump men detta är något jag söker på för att köpa till min fru som önskar sig en. Finns det rekommendationer så tar jag gärna emot sådana.

Permalänk
Medlem

@Triton242: Har en instant pot duo 6. Funkar riktigt bra. Skulle rekommendera att köra på instant pot märket och en av de mer vanliga modellerna. Då det är beprövat och man enkelt kan hitta många recept. Sedan så är det bra att kolla på tillbehören... triveten är viktig. Och en bra skål för indirekt tillagning som vid typ gröt.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Det är rätt stor skillnad på en slowcooker och en instant pot/tryckkokare. Slowcookern kör låg temp under vanligt tryck under lång tid. Tryckkokaren tillagar maten under högt tryck för att förkorta tillagningstiden. Kolla vad hon verkligen vill ha innan du köper något

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem

Var bra priser på slowcookers förra black friday så kan vara läge att vänta ett par veckor.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Var bra priser på slowcookers förra black friday så kan vara läge att vänta ett par veckor.

Japp. Tänkte slå till just då!

Permalänk
Medlem

slog till på denna idag.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4057900
Vet inte hur det är med storleken men jag hoppas som novis att dessa maskiner fungerar bra att använda till även lite mindre satser. Då kan man nämligen använda dem stort som litet i vår familj.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

slog till på denna idag.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4057900
Vet inte hur det är med storleken men jag hoppas som novis att dessa maskiner fungerar bra att använda till även lite mindre satser. Då kan man nämligen använda dem stort som litet i vår familj.

Kollade runt och hittade din tråd!
Såg att Clas Olsson hade exakt den produkten för 1000kr och det ser rimligt ut!
Har du fått möjligheten att testa den än? Återkom gärna med feedback så jag vet om det är den jag ska ha!

Permalänk
Medlem

Det var där jag beställde den också. Kan tyvärr inte meddela dig hur den är förens tidigast efter jul då det är en julklapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Var bra priser på slowcookers förra black friday så kan vara läge att vänta ett par veckor.

är Slowcooker för pensionärer som tidigare varit medlemmar på Sweclockers

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Det var där jag beställde den också. Kan tyvärr inte meddela dig hur den är förens tidigast efter jul då det är en julklapp.

Sitter och gråter lite, slut på lager, kan inte ens lägga en beställning och få den vid ett senare tillfälle. Får väl se om man hittar någon annan eller om man ska göra ett försök i butik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrooper:

Sitter och gråter lite, slut på lager, kan inte ens lägga en beställning och få den vid ett senare tillfälle. Får väl se om man hittar någon annan eller om man ska göra ett försök i butik!

Det fanns en lite mindre modell av samma på någon annan sajt om det kan fungera.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Det fanns en lite mindre modell av samma på någon annan sajt om det kan fungera.

Hmm, ska kika på det! Tack för förslaget

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter en multicooker, så tänkte se om någon har lite mer aktuella tips för dessa nu 2021.
Utbudet är fortfarande något begränsat i Sverige, men det finns helt klart bra alternativ nu.

Det jag lutar åt är en Instant Pot Duo Evo 6 (5.7 Liter)
Instant Pot Duo Evo 6 på whiteaway.se Prislapp runt 2100 kr.

Vad jag har läst mig till så är Instant Pot ledande tillverkare i staterna och denna modellen har presterat bra i test. Framförallt när det kommer till användarvänlighet och förmåga att nå rätt temperatur.

Någon som har erfarenhet kring dessa? Även fundersam angående Sous vide funktionen, är den duglig trots avsaknad av cirkulation på vattnet?

Det som saknas på modellen är en air frying funktion som t ex. Ninja Foodi MAX multicooker OP500EU elgiganten.se eller Instant Pot Crisp 8.0 L. Båda ligger snäppet upp i prisnivå och är betydligt mer skrymmande. Jag har ingen air fryer idag, men har varmluftsugn hemma. Ni som har "multicooker" idag, saknar ni en funktion att få en krispig yta på det som tillagas?

Modeller i prisklassen under som jag sneglat på är Crock Pot Express multicooker 5.7 L eller Hamilton Beach 5.7 L multicooker. Båda väl beprövade, något simplare och utan sous vide funktionen. Säljs för ca 1400 kr nu.

Permalänk
Medlem

Kan bara rekommendera Crock-Pot Express Multicooker 5,7L eftersom jag har en sådan själv.

Permalänk
Medlem

Åååh, älskar min Instant Pot! Köpte en Duo 60 på Black Friday för några år sen. Har bekanta i USA som smittade mig med hur praktisk den är. Idag kanske jag skulle snegla på en Pro eftersom den funkar som sterilisator också. Har en massa Mason jars för hemmakonservering och man borde göra mer plommonsylt eller äppelmos istället för att bara koka ner allt till saft.

Tips är att lära sig maskinen först, vad funkar, vad ska man låta bli. Sen kan man köpa tillbehör. Dock, glaslocket och extra tätningsringar ska man ha från början. Dom kan ta smak, så jag har olika ringar till kött, fågel, fisk, grönsaker, bakning. Glaslocket är praktiskt när man inte tryckkokar och vill kunna se vad som händer.

Hoppade det där med airfryerlock för jag har en separat sån. Har en vanlig CrockPot slowcooker med, den är bättre än Instant Pot på klassiska långkok, men IPn är vassare på annat. Typ köttfärssås som smakar långkok där tryckkokningen gör att man slänger ihop den kvickt.

Kul nog är det bra pris via Amazon och det finns massor med tillbehör i Europa nu. Kan vara idé att vänta in Black Friday, dom brukar vara nedsatta då. Ryckte åt mig en non-stickpanna och lite annat smått och gott inne på Target, men det var ju innan C19.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks