Anmäl dig till Roborock Challenge!

Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av johanandersson:

Vid vilket elpris blir det billigare att värme med olja än värmepumpar?

Det är komplext att räkna ut, det är många parametrar att ta hänsyn till, väldigt många. Lite hjälp på traven:
värmepumpsguiden

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Det är komplext att räkna ut, det är många parametrar att ta hänsyn till, väldigt många. Lite hjälp på traven:
värmepumpsguiden

Det den guiden helt glömmer bort är nätavgiften som är ca 1 kr/kWh. Detta är ju oavsett elpris. Så om vi tar ett räkneexempel:
3,50 + 1 kr =4,50kr/kWh. COP värde på 3,5 ger 1,3 kr/kWh för att värma sitt hus. Men detta tar inte hänsyn till att en bergvärmeanläggning inte kan värma tappvarmvatten utan en elpatron. Så man får lägga på några kronor för tappvarmvatten. Själv kör jag pellets med ett bränslepris på 55 ör/kWh. För olja blir det lite sämre kalkyl då oljepriset nu är uppe i 80 $ fatet. Men just nu kan du få villaolja för 13 000 kr kubiken. Med 9 kW/L olja får vi alltså ett värmepris för oljan på 1,44 kr/kWh. Inte så långt borta alltså

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ingenjören:

Det den guiden helt glömmer bort är nätavgiften som är ca 1 kr/kWh. Detta är ju oavsett elpris. Så om vi tar ett räkneexempel:
3,50 + 1 kr =4,50kr/kWh. COP värde på 3,5 ger 1,3 kr/kWh för att värma sitt hus. Men detta tar inte hänsyn till att en bergvärmeanläggning inte kan värma tappvarmvatten utan en elpatron. Så man får lägga på några kronor för tappvarmvatten. Själv kör jag pellets med ett bränslepris på 55 ör/kWh. För olja blir det lite sämre kalkyl då oljepriset nu är uppe i 80 $ fatet. Men just nu kan du få villaolja för 13 000 kr kubiken. Med 9 kW/L olja får vi alltså ett värmepris för oljan på 1,44 kr/kWh. Inte så långt borta alltså

Jag tycker att det är dags att du kopplar en generator till en cykel och låter familjen cykla för att generera el. Både bra för folkhälsan och elkostnaden. Själv hoppas jag att elpriset hoppar upp till 10 kr/kWh. Då kanske kärnkraftsmotståndet knäcks när det kostar tusentals kronor per månad i elräkning. Jag har råd. Har ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Själv hoppas jag att elpriset hoppar upp till 10 kr/kWh. Då kanske kärnkraftsmotståndet knäcks när det kostar tusentals kronor per månad i elräkning. Jag har råd. Har ni?

För de flesta villaägare så blir det väl snarare tiotusentals kronor per månad?

Jag ligger på runt 18 000 kWh per år i förbrukning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ingenjören:

Tänk på barnen! Avfallet är ju farligt i 100 000 år! Det är ju sjukt länge. Så stäng ner all kärnkraft direkt, i hela Europa, den är ju livsfarlig! Bygg en miljard vindkraftverk, det blåser ju alltid någonstans! Energiwende fur alles!

Jag säger bara såhär. Det ni ser nu är bara början på något som kommer eskalera. Inom kort när gaspriserna fortsätter rusa kommer garanterat Tyskland och andra länder kicka igång fler kolkraftverk. Tanken var nog god i grunden men någonstans tog man fel beslut gällande kärnkraften.

Ang Ringhals så skulle man enl min bedömning kunna starta två block om ca två år. Men viljan finns inte varken hos vattenfall eller regeringen. I vattenfalls styrelse sitter många som sympatiserar med MP, bland annat Kåberger. Lycka till att få honom att ta ett beslut som ger mer kärnkraft. Han vill ju avveckla allt idag och bygga vindsnurror och solceller istället.

Ygeman vår store ledare uttalade sig nyligen på Twitter om att det är dåligt om Europa blir beroende av gas. Han har ju varit med och drivit utvecklingen?

Den här miljöpartisten återkommer ofta här känns det som i dina inlägg och jag skulle säga att du spelar upp hans roll rejält.

Hur stor påverkan har 1 människa bland 14 människor i styrelsen? Där han verkar dessutom vara den enda som har bakgrund inom miljö? (Docent i miljövetenskap, Professor i industriell energipolicy om någon undrar)

Jag håller med om att viljan inte verkar finnas dock, men det skulle jag säga snarare ligger på regeringen/riksdagen då det inte är konstigt att ett bolag inte vill investera i kärnkraft utan subventioner pga kostnaderna. Dessutom skulle återstart av blocken kräva lagändring i kärntekniklagen.

"15 a § En permanent avstängd kärnkraftsreaktor får inte åter tas i kommersiell drift. Lag (2010:948)."

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Den här miljöpartisten återkommer ofta här känns det som i dina inlägg och jag skulle säga att du spelar upp hans roll rejält.

Hur stor påverkan har 1 människa bland 14 människor i styrelsen? Där han verkar dessutom vara den enda som har bakgrund inom miljö? (Docent i miljövetenskap, Professor i industriell energipolicy om någon undrar)

Jag håller med om att viljan inte verkar finnas dock, men det skulle jag säga snarare ligger på regeringen då det inte är konstigt att ett bolag inte vill investera i kärnkraft utan subventioner pga kostnaderna. Dessutom skulle återstart av blocken kräva lagändring i kärntekniklagen.

"15 a § En permanent avstängd kärnkraftsreaktor får inte åter tas i kommersiell drift. Lag (2010:948)."

Han är nog tyvärr inte den enda i styrelsen med såna böjelser, men jag har ingen säker källa.
Och han jobbar mycket med rädsla för att skrämma in människor den riktning han önskar. Det tycker jag är illa. Många tror nog att det han säger stämmer med tanke på hans position men det är tyvärr inte fakta. Ta hans skrämseltaktik med missbildade barn efter Fukushima? Otroligt illa att en sån människa får sitta i styrelsen för ett bolag som bidrar med 30 % av sin energiproduktion i ett land från kärnkraft. Dessutom otroligt säkra kärnkraftverk, speciellt efter OBH.

Men om vi säger att det kostar 1 kr/kWh att producera el från ett nytt kärnkraftverk så borde det ändå bli mer rimligt än att som idag vara beroende av gas och kol eller vad tycker du? Vind och vatten i Sverige skulle ändå pressa ner Sveriges priser, om vi nu inte satt ihop med England och Tyskland som kommer få än mer horribla priser. Antar att det snart kommer leda till uppror i dessa länder om utvecklingen av prisbilden i vinter blir precis lika illa som jag befarar.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ingenjören:

Han är nog tyvärr inte den enda i styrelsen med såna böjelser, men jag har ingen säker källa. Men om vi säger att det kostar 1 kr/kWh att producera el från ett nytt kärnkraftverk så borde det ändå bli mer rimligt än att som idag vara beroende av gas och kol eller vad tycker du? Vind och vatten i Sverige skulle ändå pressa ner Sveriges priser, om vi nu inte satt ihop med England och Tyskland som kommer få än mer horribla priser. Antar att det snart kommer leda till uppror i dessa länder om utvecklingen av prisbilden i vinter blir precis lika illa som jag befarar.

Ja det tycker jag om det kostar 1kr/kWh. Jag anser att riksdagen ska ändra i lagen och budgeten ska subventionera de åtgärder som krävs för att återstarta den kärnkraft som blivit nedlagd. Förutom Barsebäck då, för då börjar väl dansken grina.

Jag kollade upp styrelsens medlemmar och ingen av dem verkar vara direkt några miljökämpar. Snarare industrinissar. Sen äger ju inte Vattenfall kärnkraftverken till 100% själva heller.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Ja det tycker jag om det kostar 1kr/kWh. Jag anser att riksdagen ska ändra i lagen och budgeten ska subventionera de åtgärder som krävs för att återstarta den kärnkraft som blivit nedlagd. Förutom Barsebäck då, för då börjar väl dansken grina.

Jag vill inte ha en återstart, skulle bli otroligt mycket jobb för mig
Barsebäck är dessutom helt orimligt att återstarta med tanke på alla säkerhetssystem som saknas där. Det har ju hänt en hel del sedan Barsebäck lades ner. Skulle kosta otroligt många miljarder att få ordning på de blocken.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ingenjören:

Jag vill inte ha en återstart, skulle bli otroligt mycket jobb för mig
Barsebäck är dessutom helt orimligt att återstarta med tanke på alla säkerhetssystem som saknas där. Det har ju hänt en hel del sedan Barsebäck lades ner. Skulle kosta otroligt många miljarder att få ordning på de blocken.

Att det blir jobb för dig är en risk jag är villig att ta. Ja, Barsebäck är ute ur ekvationen sedan länge på grund av både politisk spel och kostnader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Visst, smarta prylar finns, men det är ju långt ifrån smarta komplexa elnät. Om det finns ett fungerande större smart elnät i världen får du gärna länka ett här. Inte för att jag misstror dig utan för att jag är intresserad och inte lyckats hitta något.

Jag vet inte om det finns, jag jobbar inte med kraftnät så jag följer inte den branschen så noggrant, men det är liksom inte poängen. Smart-grids handlar om att koppla ihop befintlig teknik i en tjänst och få till avtal och en affärsmodell som medger detta, fjärde generationens kärnkraft är oerhört komplicerat och det behövs "ny fysik" och tekniker som man inte har lyckats lösa trots hundratals miljarder till forskning under många år. Snacka om att sila myggor och svälja kameler liksom.

Citat:

Skrev du det på högskolan kanske du tom kan länka till "diva" länken så man får läsa det? Jag är ju trots allt en intresserad senil ingenjör.

Jag tror inte du får ut så mycket värde av den, det var ingen större uppsats på något sätt utan mer en ögonblicksbild av läget då och mina hypoteser kring det. Men vi har tagit rätt stora steg åt det hållet sedan dess, de flesta har uppkopplade elmätare idag exempelvis och elbilar fanns knappt då.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

*ang styrelsen i vattenfall

Jag tänker bara på hur vattenfall kommunicerar. Nyligen skrevs ett inlägg på twitter om att "Vindkraft är i drift 95 % av tiden, det är mer än kärnkraften."
Det är ju inget annat än propaganda om du frågar mig. Det stämmer, men det betyder ingenting. Att vara i drift 95 % av tiden är inte som att leverera effekt 95 % av tiden.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Ja det tycker jag om det kostar 1kr/kWh. Jag anser att riksdagen ska ändra i lagen och budgeten ska subventionera de åtgärder som krävs för att återstarta den kärnkraft som blivit nedlagd.

För en återstartad R1 och R2 hade vi nog snarare pratat om 20 öre/kWh i produktionskostnad. Om ens det då de är helt avskrivna. Dessutom ger svensk kärnkraft 4 g CO2/kWh. Vind har som jämförelse 11g.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag tänker bara på hur vattenfall kommunicerar. Nyligen skrevs ett inlägg på twitter om att "Vindkraft är i drift 95 % av tiden, det är mer än kärnkraften."
Det är ju inget annat än propaganda om du frågar mig. Det stämmer, men det betyder ingenting. Att vara i drift 95 % av tiden är inte som att leverera effekt 95 % av tiden.

Inte heller att leverera sin (max/installerade) effekt 95% av tiden som de vill få det att låta

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ingenjören:

För en återstartad R1 och R2 hade vi nog snarare pratat om 20 öre/kWh i produktionskostnad. Om ens det då de är helt avskrivna. Dessutom ger svensk kärnkraft 4 g CO2/kWh. Vind har som jämförelse 11g.

Ja alltså jag anser att de behövs oavsett, jag anser att vindkraft har en fortsatt stor roll att spela för men det vi sett den senaste veckan är att på några dagar har priset pendlat mellan negativa nivåer ända upp till 220 öre. Vindkraften pressade ner elpriserna rejält en stund. Men sådana här extremt pendlande priser är inte hållbara - det borde vilken miljökämpe som helst se.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Inte heller att leverera sin (max/installerade) effekt 95% av tiden som de vill få det att låta

Nej precis, förstår inte riktigt syftet heller. Om det nu inte är att få folk att tro att man valt rätt strategi som lagt ner R12 och byggt mer vind?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Räknar jag rätt om svensk vindkraft producerar runt 31 procent av maxkapacitet? Det är mycket högre än jag trodde det skulle vara. Jag antog av vi som bäst fick ut 10-15 %

https://www.altea.se/nb/article/statistik-over-installerad-vi...
(27.5*10^12)/(10*24*365*10^9) = 0.31392694063

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Räknar jag rätt om svensk vindkraft producerar runt 31 procent av maxkapacitet? Det är mycket högre än jag trodde det skulle vara. Jag antog av vi som bäst fick ut 10-15 %

Använd denna istället

Tyskland maxar sin kol, och får ut under 1 % av sin vindkraft. Hade de haft några 1000 GW mer vind hade de kanske klarat sig...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ibland kan vi säkert få ut 31% eller till och med mer, men skulle bli förvånad om det är så högt i snitt. Under 10% känns mer rätt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

För de flesta villaägare så blir det väl snarare tiotusentals kronor per månad?

Jag ligger på runt 18 000 kWh per år i förbrukning.

Fattiga människor ska helt enkelt inte ha råd med sitt eget boende. Jag saknar vindkraftskramarna och solenergi. Egentligen behöver vi en mix. Det är jag för.

Gillar man miljö på riktigt så är kärnkraft ala Frankrike plus vattenkraften då. All fancysnack om smartgrids….jag tror det när jag ser det i stor skala. Vi måste ha en elprischock helt enkelt…. Är ju också ett sätt att låta folk flytta norrut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Använd denna istället

Tyskland maxar sin kol, och får ut under 1 % av sin vindkraft. Hade de haft några 1000 GW mer vind hade de kanske klarat sig...

Den är ju momentan medan jag räknar per år. De får 31,36 % just nu, men det kan förändras från sekund till sekund.

Enligt din egen sida låg tysk vind på 47 % av sin kapacitet igår kväll. Du borde nog läsa dina egna källor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En självklarhet i ett I-land som vill minska sin miljöpåverkan.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Men om vi säger att det kostar 1 kr/kWh att producera el från ett nytt kärnkraftverk så borde det ändå bli mer rimligt än att som idag vara beroende av gas och kol eller vad tycker du?

Beroende?

Vi är en del av en europeisk elmarknad och eventuell kärnkraft måste givetvis ta hela marknaden i beräkningen. Så länge vi ska ha elledningar till grannländer kommer det finnas en del kol och gas, har ju inget mer vår energimix att göra då vi lär nettoexportera vilket som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ibland kan vi säkert få ut 31% eller till och med mer, men skulle bli förvånad om det är så högt i snitt. Under 10% känns mer rätt?

30% är ganska standard för landsbaserade vindkraftverk så det ser ut att stämma, 50% eller högre för havsbaserade. Det beror delvis på hur höga subventionerna är eller var också, då kan du bygga på ett billigare ställe och nöja dig med en sämre kapacitetsfaktor. Det finns mycket skrämselpropaganda mot vindkraft med så det kan ha påverkat din känsla.

Permalänk

Den är ju momentan medan jag räknar per år. De får 31,36 % just nu, men det kan förändras från sekund till sekund.

Enligt din egen sida låg tysk vind på 47 % av sin kapacitet igår kväll. Du borde nog läsa dina egna källor.

Just när jag tittade i morse så låg den på 0,5 % (för Tyskland). jag får det dock aldrig till 47 %, säker att du kollar på rätt land?, som du själv skriver förändras det över tid såklart. Jag förstod aldrig att du menade per år, du var inte helt tydlig där. Inget att bli kränkt för

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Just när jag tittade i morse så låg den på 0,5 % (för Tyskland). jag får det dock aldrig till 47 %, säker att du kollar på rätt land?, som du själv skriver förändras det över tid såklart. Jag förstod aldrig att du menade per år, du var inte helt tydlig där. Inget att bli kränkt för

47 % var vid tio igår ikväll, vilket nu har försvunnit från deras graf.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon333222:

Jag tycker att det är dags att du kopplar en generator till en cykel och låter familjen cykla för att generera el. Både bra för folkhälsan och elkostnaden. Själv hoppas jag att elpriset hoppar upp till 10 kr/kWh. Då kanske kärnkraftsmotståndet knäcks när det kostar tusentals kronor per månad i elräkning. Jag har råd. Har ni?

Nu ger kärnkraft knappast billigast el utan det är vind/sol som ger mest effekt för pengarna.

Anledningen till att det är dyrt just nu är däremot mer komplex. Det handlar om att vi har byggt ihop vårt elnät med europa och satt marknadspriser på eltillverkningen. Längre ner i Europa används gas i stor utsträckning för att tillverka el. Och gaspriserna har rusat i taket senaste tiden.
Det innebär att det är dyrt att producera el i stora delar av EU. Det medför att spotpriserna går upp. Även om vi i Sverige har överproduktion på el - vilket vi just nu har så säljer elproducenterna hellre till andra delar av europa som är villga att betala högre elpris. Vill skånigarna ha el så får de se till att betala mer likt länder på mer sydliga breddgrader.
Så i nuläget är det marknadsekonomi i elsystemet och dyra gaspriser som pressat upp priserna.

Här är länk till kontrollrummet. Som du ser exporterar elområde SE4 till alla länder för vi har överskott just nu. Och ändå höga priser i syd.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Det är rimligt att priserna varierar i ett elnät som är konkurrensutsatt. Det hör till. Det är inge vidare kul. Men på sikt blir det billigare at betala lägre priser generellt - och ta att det ibland kommer toppar (knappast första gången - och inte heller sista) än att alla länder ska betala för att ha överproduktion som inte används annat än ibland. Alternativ 2 ger nämligen högre totalkostnader utslaget över tid. Eller ja, det är iaf tanken med det marknadsekonomiska upplägget kring ihopkoppling av elsystemen mellan länderna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Nu ger kärnkraft knappast billigast el utan det är vind/sol som ger mest effekt för pengarna.

Anledningen till att det är dyrt just nu är däremot mer komplex. Det handlar om att vi har byggt ihop vårt elnät med europa och satt marknadspriser på eltillverkningen. Längre ner i Europa används gas i stor utsträckning för att tillverka el. Och gaspriserna har rusat i taket senaste tiden.
Det innebär att det är dyrt att producera el i stora delar av EU. Det medför att spotpriserna går upp. Även om vi i Sverige har överproduktion på el - vilket vi just nu har så säljer elproducenterna hellre till andra delar av europa som är villga att betala högre elpris. Vill skånigarna ha el så får de se till att betala mer likt länder på mer sydliga breddgrader.
Så i nuläget är det marknadsekonomi i elsystemet och dyra gaspriser som pressat upp priserna.

Här är länk till kontrollrummet. Som du ser exporterar elområde SE4 till alla länder för vi har överskott just nu. Och ändå höga priser i syd.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Det är rimligt att priserna varierar i ett elnät som är konkurrensutsatt. Det hör till. Det är inge vidare kul. Men på sikt blir det billigare at betala lägre priser generellt - och ta att det ibland kommer toppar (knappast första gången - och inte heller sista) än att alla länder ska betala för att ha överproduktion som inte används annat än ibland. Alternativ 2 ger nämligen högre totalkostnader utslaget över tid. Eller ja, det är iaf tanken med det marknadsekonomiska upplägget kring ihopkoppling av elsystemen mellan länderna.

Kör igång Ringhals och klipp kablarna till EU och framförallt danskjävlarna. Så får du se humana priser till svenskarna. Rimligt att det är dyrt. Tänk på att Sverige är ett kallt land. Det är det inte i Spanien. Varför ska de få köpa vår el billigt medan svenskarna får betala dyrt. Tänk på att Tyskarna tjänar mer och kan betala mer. Ska Svensken som är fattigare få frysa istället. Priserna på SE4 toppar imorgon. Tur att man bor i SE3. Det är synd som Skåne.

Sen ligger produktions priserna på kärnkraft under 30öre, vindkraft måste ha 50öre. Hur går det med matten @Söderbäck

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Kör igång Ringhals och klipp kablarna till EU och framförallt danskjävlarna. Så får du se humana priser till svenskarna. Rimligt att det är dyrt. Tänk på att Sverige är ett kallt land. Det är det inte i Spanien. Varför ska de få köpa vår el billigt medan svenskarna får betala dyrt. Tänk på att Tyskarna tjänar mer och kan betala mer. Ska Svensken som är fattigare få frysa istället. Priserna på SE4 toppar imorgon. Tur att man bor i SE3. Det är synd som Skåne.

Sen ligger produktions priserna på kärnkraft under 30öre, vindkraft måste ha 50öre. Hur går det med matten @Söderbäck

Vi kommer inte klippa några kablar, det är inte så det fungerar i en fri marknad. Konkurrens brukar leda till lägre priser i längden, kan du länka till några källor som förklarar varför det inte skulle vara så här?
Texas har ett elsystem som inte är uppkopplat till resten förresten, det gick väl sådär för dem när deras riskkalkyler nyligen visade sig vara felaktiga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Vi kommer inte klippa några kablar, det är inte så det fungerar i en fri marknad. Konkurrens brukar leda till lägre priser i längden, kan du länka till några källor som förklarar varför det inte skulle vara så här?
Texas har ett elsystem som inte är uppkopplat till resten förresten, det gick väl sådär för dem när deras riskkalkyler nyligen visade sig vara felaktiga.

Fri marknad. Jag ser bara elpriset skena. Hur förklarar du för de som bor på
sE4. Vad ska de dra ned på nu i vinter? Norrmännen utreder exportstopp. Det borde vi med göra. När har vi någonsin behövt utlandet om vi fick behålla Barsebäck, Ringhals och Oskarshamn? Vi behövde ingen. Glöm inte det. Om Tyskarna vill betala 8kr/kWh. Kan skåningen göra det också? Där har du problemet. Texas hade inte tillräckligt med planerbar el. Tänk att ett kärnkraftverk kan köra 80% och om det kommer en köldknäpp och det behövs mer kräm i nätet. Då skruvar man upp den till 90 eller 100%. Försök att få det blåsa mer när du behöver mer el. Så alla intermittenta kraftkällor förblir just intermittenta. De sabbar för kärnkraften samtidigt drömt beroende av kärnkraften som baskraft.

Som svar på din fråga. Det är all time high nu. In an avregleringen låt priset på 15-20öre per kWh. Vad ligger vi på idag? Det enda som fungerat med avregleringen, är telefonin och det beror på att operatörerna kan bygga egna nät och konkurrera. Det gör vi inte i med elnät.

Bilprovningen…. Är det billigare nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon333222:

Kör igång Ringhals och klipp kablarna till EU och framförallt danskjävlarna. Så får du se humana priser till svenskarna. Rimligt att det är dyrt.

Det är inte så säkert att det skulle bli billigare. Vi har redan nettoexport och kan därmed förbättra kalkylerna för vår installerade effekt genom att sälja av överskottet. Att begränsa den möjligheten kommer innebära att vi får in mindre pengar till drift vilket istället ökar på våra egna priser. Grundtanken med att bygga ihop näten är just den att man inte ska behöva sitta med lika mycket utbyggd överkapacitet i nätet som inte ens kan användas. Så det där låter lite väl populistiskt. Njää säger jag på den.

Skrivet av anon333222:

Tänk på att Sverige är ett kallt land. Det är det inte i Spanien.

Ja ok. Nu tänker jag på det.
Men tänk på det här då. Spanien är ett varmt land. Det är inte Sverige.

Skrivet av anon333222:

Varför ska de få köpa vår el billigt medan svenskarna får betala dyrt. Tänk på att Tyskarna tjänar mer och kan betala mer.

Spanien har dyrare elpriser än Sverige.
Även tyskland har dyrare elpriser än Sverige.

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?...

Skrivet av anon333222:

Ska Svensken som är fattigare få frysa istället.

Nej.

Skrivet av anon333222:

Priserna på SE4 toppar imorgon. Tur att man bor i SE3. Det är synd som Skåne.

Ja det är ett surt läge. Frågan är om man skulle ha samma pris i hela landet - eller om befintlig modell är bättre där marknadsekonomin ska locka in investeringar med högre elpriser till SE4. Jag vet inte vad som är bäst. Produktion saknas iaf i det området.

Skrivet av anon333222:

Det står väl till här. Vind och sol är billgare än kärnkraft vid nybygge.
Ämnet är komplext. Läs gärna mer på exempelvis wikipedia då de har en sammanställning av läget med en mängd olika sätt att räkna:
https://en.wikipedia.org/wiki/Cost_of_electricity_by_source

Sedan kräver kärnraften väldigt långa ledtider innen det blir vinst igen. Med tanke på att det politiska landskapet kan svänga kring kärnkraftsfrågor så innebär så långa ledtider ytterligare risker vilket gör det ganska oattraktivt att investera i för privata marknaden.
De kärnkraftverk sombyggs - de byggs för skattepengar där ekonomin är sekundär. Lite mer planekonomiskt tänk. Det är OK för att säkra infrastruktur. Men knappast för att det är mest ekonomiskt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled