Corsair visar DDR5-minne i serien Vengeance

Permalänk
Melding Plague

Corsair visar DDR5-minne i serien Vengeance

Populära Vengeance-serien av primärminne uppdateras med ny design lagom till lanseringen av DDR5 och Intel "Alder Lake".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inget gör ju en så upphetsad som bilder på ram-minnen och cpu:er... eller?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Detta DDR5-minne är nog inget minne du vill ha när du bygger en gaming dator.

Permalänk
Snusfri

Inväntar Dominator Platinum.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Sämre än dagens DDR4 minnen och dyrare låter som ett givet köp
Som vanligt så är det bäst att avvakta lite innan man hoppar på tåget och snabbare minnen kommer med bättre timings. Priserna lär väl gå ner framöver också bara kretsbrist och utveckling kommer ikapp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Detta DDR5-minne är nog inget minne du vill ha när du bygger en gaming dator.

RGB behövs inte för och inte kallas en gaming dator.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Måste bli hemsk lagg när man spelar med DDR5.

Permalänk
Medlem

Riktigt snygga, stilrena, svarta och UTAN RGB

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av Rapidact:

Detta DDR5-minne är nog inget minne du vill ha när du bygger en gaming dator.

Gaming dator låter något som bara fjortonåringar gör. En dator tycker jag inte endast ska användas till gaming.

Och varför skulle detta inte passa för gaming?

Skrivet av Rapidact:

Måste bli hemsk lagg när man spelar med DDR5.

Då vet du inte mycket om minnen fungerar eller DDR5.

Permalänk
Medlem

"Mycket talar dock för att DDR5, till skillnad från DDR3 och DDR4, lanseras med minnesmoduler med högre klockfrekvenser och tightare timings än grundnivån standardiseringsorganet JEDEC satt"

JEDEC har ju satt tre sub-nivåer för varje frekvens, A, B & C, som är CL42, 40, 34 för DDR5-4800. Betyder detta att vi kommer se under CL34 för 4800Mhz ganska direkt, eller hur ska man tolka texten? Eller syftar det på att vi även kommer få minnen enligt "C" (fast standard)?

Tycker denna bit med DDR5 är rätt spännande ändå, väldigt ofta så är det inte direkt mycket frågetecken kring lanseringar, man brukar kunna gissa sig till ganska korrekt hur saker och ting kommer se ut. Men ska bli väldigt intressant och se hur DDR4 vs DDR5 kommer spela ut sig i praktiken! Och kommer bli en del svåra val för köpare...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dinkefing:

Gaming dator låter något som bara fjortonåringar gör. En dator tycker jag inte endast ska användas till gaming.

Kan säga att jag har en dator (den i sign) som används regelrätt för "gaming", alltså spelande. Ska jag jobba med att skriva en artikel, göra research för en uppsats i skolan eller redigera bilder, då använder jag andra maskiner jag har till mitt förfogande som är bättre ämnade för uppgiften.

Varför?

För video- eller bildredigering är min PG278Q helt enkelt klappkass med korrekt färgåtergivning, därför behöver jag en annan skärm för det. För skrivande har jag bättre komfort med en laptop i knäet, antingen sittandes i soffan eller recline fotöljen, vilket indirekt ökar min produktivitet. Jag har olika tangentbord beroende på om jag lär vara tystare mot kvällen, eller om jag kan lyxa till det med smattriga blåa 'cherrys' på dagtid.

Don efter fason som ett gammalt ordspråk lyder
Självfallet är det fullt okej att ha endast en dator som ska göra allt man vill också. Men det finns legitima anledningar att ibland ha mer än en maskin, flera skärmar eller roterande kringutrustning - Ser därför ingen anledning att kalla en spelmaskin för "fjortis"-uttryck.

Dold text
Skrivet av Dinkefing:

Och varför skulle detta inte passa i en gaming dator?

Sedan varför just dessa moduler (Vengeance 4800mhz/cl40) inte skulle göra sig bäst i en spel-orienterad maskin är att kombinationen utav 4 800 MHz med en Cast-latens om 40 gör att minnena effektivt kommer prestera sämre än exempelvis DDR4-moduler som körs i 3 600 MHz med en CL om 16. Spel kontra till exempel bild- och videoredigering ställer olika krav på minnesmodulerna. Spel föredrar låga latenser, medan mer linjära program premierar mängd över allt annat (även om hastighet och latens spelar in).

Kort och gott finns det en ekvation att göra mellan hastighet-/-latens som räknar ut den "riktiga" latensen som räknas i nanosekunder. Jag ska visa ett exempel, men du kan annars slå in värden och se vilken latens en given modul har här.

Exempel (ns=nanosekunder): 3600mhz x cl 16= 8,8ns -- 4800mhz x cl 40 = 16,6ns.

Med andra ord kan vi se att DDR4 minnen med 3600/16 effektivt sett är dubbelt så snabbt som DDR5 4800/40-modulerna som Corsair nu presenterar. Åtminstone sett till latensen, som åter igen, är relativt viktigt för maximal prestanda i spel.

Citat direkt från Crucial:

"Example: if the speed rating of a standard module and a gaming module is the same (i.e. DDR4-2666) but the CAS latencies are different (i.e. CL16 vs. CL19), then the lower CAS latency will provide better performance".

Dold text
La till latens-kalkulator och exempel. Städade upp grammatik och gjorde det mer lättläsligt.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Som med många nya minnen kommer dessa prestera sämre än bättre minnen av föregående generation. rejält slappa timings på dessa tycker jag. blir nog bättre med lite tid.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag avvaktar tills jag får se vilka CL minnena har. Jag har alltid varit svag för lågt CL. Fast förr eller senare måste man uppgradera oavsett.

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Kan säga att jag har en dator (den i sign) som används regelrätt för "gaming", alltså spelande. Ska jag jobba med att skriva en artikel, göra research för en uppsats i skolan eller redigera bilder, då använder jag andra maskiner jag har till mitt förfogande som är bättre ämnade för uppgiften.

Bättre ämnade för den uppgiften? Vad är bättre ämnade för dig? Du kan även skriva på en spelorienterad dator med bra grafikkort. En speldator som ska köra 1440P eller högre idag är en åttacore och med ett bra grafikkort typ RTX 3060 Ti eller 6700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Bättre ämnade för den uppgiften? Vad är bättre ämnade för dig? Du kan även skriva på en spelorienterad dator med bra grafikkort. En speldator som ska köra 1440P eller högre idag är en åttacore och med ett bra grafikkort typ RTX 3060 Ti eller 6700XT.

Kanske en Mac med MacOS

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dinkefing:

Bättre ämnade för den uppgiften? Vad är bättre ämnade för dig? Du kan även skriva på en spelorienterad dator med bra grafikkort. En speldator som ska köra 1440P eller högre idag är en åttacore och med ett bra grafikkort typ RTX 3060 Ti eller 6700XT.

Jag skrev till en sektion i mitt ursprungliga svar. Ligger under "varför?" inom spoilertagg, men kan skriva ut det här med då jag misstänker att du hann börja svara innan du såg min edit

"För video- eller bildredigering är min PG278Q helt enkelt klappkass med korrekt färgåtergivning, därför behöver jag en annan skärm för det. För skrivande har jag bättre komfort med en laptop i knäet, antingen sittandes i soffan eller recline fotöljen, vilket indirekt ökar min produktivitet. Jag har olika tangentbord beroende på om jag lär vara tystare mot kvällen, eller om jag kan lyxa till det med smattriga blåa 'cherrys' på dagtid.

Don efter fason som ett gammalt ordspråk lyder
Självfallet är det fullt okej att ha endast en dator som ska göra allt man vill också. Men det finns legitima anledningar att ibland ha mer än en maskin, flera skärmar eller roterande kringutrustning - Ser därför ingen anledning att kalla en spelmaskin för "fjortis"-uttryck."

-- postlänk

Dold text

Kort och gott så finns det olika användningsområden för diverse datorer eller kringutrustning, även om det såklart är fullt gångbart att endast använda en för allt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Gaming dator låter något som bara fjortonåringar gör. En dator tycker jag inte endast ska användas till gaming.

Och varför skulle detta inte passa för gaming?

Vadå "ska" inte endast användas till gaming? Får jag inte bygga en dator enbart för spel om det nu är min hobby? Jag har en laptop från jobbet att jobba på, och jag har inte något intresse av att spendera min fritid med arbetssysslor ändå, och jag har svårt att spela datorspel som jag vill spela på något annat än en dator. Eller måste jag vara 14 år för det?

Sen att allt ska heta just Gaming i produktsammanhang är en helt annat femma. Där har det helt klart gått överstyr

Och nej, de här passar nog väldigt dåligt i en "gaming dator" eftersom spel ofta även vill ha tighta timings. T.ex. får du i många fall bättre FPS med ett 3200 MHz CL14-kit än ett 3600MHz CL18-kit. Och det här specifika DDR5-kittet som presenteras är alltså på 4800 MHz CL40, dvs. med väldigt slappa timings...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Undra vilka barnsjukdomar denna plattform kommer ha första året?

Permalänk
Medlem

Är det någon som enkelt kan förklara varför just RAM minnen alltid är så "dåliga" vid ny generation? Ingenting annat är ju sämre vid ett gen skifte.

Permalänk
Medlem

Beställde precis 32gb (4x8) vita dominator 3600Mhz rgb för 2035 kr. Får duga ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Undra vilka barnsjukdomar denna plattform kommer ha första året?

Det lär vi se. X99 hade rätt många barnsjukdommar om jag kom ihåg rätt. Men senaste konsumentplatformarna har ju klarat sig rätt bra utan några. Men mycket nytt och skulle jag klassa denna nya platformen uppe där gamla HEDT låg (lär säkert få hedt alder lake också med ännu mer godsaker) så finns risk för strul med alla nya grejer.
Windows kommer säkert vara stor anledning till strul med nya W11 i kombination

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

Kul att se. Vengeance utan RGB är alltid mitt första val när jag köper RAM.

Permalänk
Medlem

https://videocardz.com/press-release/adata-overclocks-its-xpg...

Verkar ju finnas lite utrymme åtminstone, så man kan ju hoppas på att en hel del tweaking är möjligt även i början

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Squallie:

Är det någon som enkelt kan förklara varför just RAM minnen alltid är så "dåliga" vid ny generation? Ingenting annat är ju sämre vid ett gen skifte.

Det korta svaret:
Utveckling och produktion.

Det lite längre svaret:
Det tar tid att ställa om/bygga maskiner ämnade för de nya modulerna. Sedan ska allt testas, valideras och sättas i produktion. Är rätt säker på att exempelvis Crucial och andra tillverkare har hållit på i flera år med detta redan. Men istället för att vänta tills de når bättre resultat väljer de att börja sälja de produkterna som helt enkelt uppnår JEDEC standard, för att sedan släppa bättre moduler så fort de har tillräckligt bra med "yields" och lagersaldo att tillgång för att få det ekonomiskt försvarsbart med snabbare moduler.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

https://videocardz.com/press-release/adata-overclocks-its-xpg...

Verkar ju finnas lite utrymme åtminstone, så man kan ju hoppas på att en hel del tweaking är möjligt även i början

Hiskeliga 24.5-25.5 latens dock (mot snabbaste DDR4 som ligger nånstans runt 9ns).

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Jag skrev till en sektion i mitt ursprungliga svar. Ligger under "varför?" inom spoilertagg, men kan skriva ut det här med då jag misstänker att du hann börja svara innan du såg min edit

"För video- eller bildredigering är min PG278Q helt enkelt klappkass med korrekt färgåtergivning, därför behöver jag en annan skärm för det. För skrivande har jag bättre komfort med en laptop i knäet, antingen sittandes i soffan eller recline fotöljen, vilket indirekt ökar min produktivitet. Jag har olika tangentbord beroende på om jag lär vara tystare mot kvällen, eller om jag kan lyxa till det med smattriga blåa 'cherrys' på dagtid.

Don efter fason som ett gammalt ordspråk lyder
Självfallet är det fullt okej att ha endast en dator som ska göra allt man vill också. Men det finns legitima anledningar att ibland ha mer än en maskin, flera skärmar eller roterande kringutrustning - Ser därför ingen anledning att kalla en spelmaskin för "fjortis"-uttryck."

-- postlänk

Dold text

Kort och gott så finns det olika användningsområden för diverse datorer eller kringutrustning, även om det såklart är fullt gångbart att endast använda en för allt.

De flesta använder en dator för allt. Är väl rätt vanligt att köra en stationär och en bärbar för att skriva på. Men ergonomiskt är en stationär bäst.

Permalänk
Medlem

Alder Lake med DDR4 måste vara det intressantaste alternativet att jämföra mot AMD's Ryzen.

Permalänk
Medlem

Trevligt, jag ser fram emot kombo-moderkort med 2 platser för DDR4 & 2 platser med DDR5, ungefär som min gamla dator har med DDR2 & DDR3.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Squallie:

Är det någon som enkelt kan förklara varför just RAM minnen alltid är så "dåliga" vid ny generation? Ingenting annat är ju sämre vid ett gen skifte.

Svaret är att de både är bättre och "sämre". Tittar man på JEDEC, det organ som sätter standarden, är nya generationer bättre – men! Som det står i artikeln har DDR4 mer än åtta år bakom sig och minnestillverkare har haft gott om tid att optimera kretsarna. Det gör att det finns gott om överklockningsmarginal från fabrik som ofta sträcker sig långt över JEDEC:s övre gräns för DDR4, vilket är en effektiv klockfrekvens om 3 200 MHz att jämföra mot 4 800 MHz för DDR5.

Att en ny generation är "sämre" har således med överklockning att göra, snarare att den äldre standarden i sig är bättre (det är den inte). Vi kan räkna med DDR5 förhållandevis snabbt går om merparten av de bästa och mer påkostade DDR4-modulerna. Det finns redan utspel om klockfrekvenser långt över 4 800 MHz, såna utspel såg vi inte alls i samma utsträckning inför övergångarna till DDR3 och DDR4.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Svaret är att de både är bättre och "sämre". Tittar man på JEDEC, det organ som sätter standarden, är nya generationer bättre – men! Som det står i artikeln har DDR4 mer än åtta år bakom sig och minnestillverkare har haft gott om tid att optimera kretsarna. Det gör att det finns gott om överklockningsmarginal från fabrik som ofta sträcker sig långt över JEDEC:s övre gräns för DDR4, vilket är en effektiv klockfrekvens om 3 200 MHz att jämföra mot 4 800 MHz för DDR5.

Att en ny generation är "sämre" har således med överklockning att göra, snarare att den äldre standarden i sig är bättre (det är den inte). Vi kan räkna med DDR5 förhållandevis snabbt går om merparten av de bästa och mer påkostade DDR4-modulerna. Det finns redan utspel om klockfrekvenser långt över 4 800 MHz, såna utspel såg vi inte alls i samma utsträckning inför övergångarna till DDR3 och DDR4.

Får inte glömma att DDR5 kommer med inbyggt ECC som standard med, det är ju en markant skillnad mot DDR4 eller DDR3. Så DDR5 bör väl egentligen jämföras med DDR4ECC, men där har de sällan lagt krut på att överklocka kretsarna osv.