Hjälp med detta felmeddelande vid uppgradering av Windows!

Permalänk

Hjälp med detta felmeddelande vid uppgradering av Windows!

Försöker installera en uppdatering av Windows. Det spelar ingen roll om jag provar en Windows 10 installation eller en Windows 11 installation. Jag får detta felmeddelande ändå. Någon som vet hur jag kommer vidare och kan dela med sig av lösningen?

Felmeddelandet lyder:
Installationsprogram för Windows 10

Vi kan inte avgöra om datorn är redo att fortsätta installationen av Windows 10. Prova att starta om installationsprogrammet.

----
PS. Jag startar installationsprogrammet genom att montera ISO filen och sedan trycka på "Setup" så att jag kan behålla mina filer.

Permalänk
Medlem

Har du provat att använda Media Creation Tool för Windows 11 och skapat en bootbar USB?

Jag uppgraderade med en bootbar USB skapad av Media Creation Tool för Windows 11 och standardinställningen är att behålla program och filer, så man måste inte använda ISO-fil för det alternativet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Williamhoghielm:

Försöker installera en uppdatering av Windows. Det spelar ingen roll om jag provar en Windows 10 installation eller en Windows 11 installation. Jag får detta felmeddelande ändå. Någon som vet hur jag kommer vidare och kan dela med sig av lösningen?

Felmeddelandet lyder:
Installationsprogram för Windows 10

Vi kan inte avgöra om datorn är redo att fortsätta installationen av Windows 10. Prova att starta om installationsprogrammet.

----
PS. Jag startar installationsprogrammet genom att montera ISO filen och sedan trycka på "Setup" så att jag kan behålla mina filer.

Montera isofil ? Det låter underligt, du ska skapa ett botbart usbminne med MS verktyg och boota från det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Montera isofil ? Det låter underligt, du ska skapa ett botbart usbminne med MS verktyg och boota från det.

Att montera iso-filen och uppgradera har åtminstone historiskt (åtminstone sedan Vista) fungerat för att uppgradera från en Windows-version till en annan. Anledningen är att installationsprocessen kopierar de filer som behövs i första steget och sedan kör från dessa.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Jag gjorde som ni föreslog och bootade från en USB och det löste sig! Nu har jag Windows 11 installerad på min dator med en Intel Core I5-4460.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Williamhoghielm:

Jag gjorde som ni föreslog och bootade från en USB och det löste sig! Nu har jag Windows 11 installerad på min dator med en Intel Core I5-4460.

Om du nu vill uppdatera Windows 10 och behålla alla filer behöver man inte skapa nån USB sticka alls, Men visst den kan ju vara bra att ha i ett senare tillfälle förstås..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

ska det gå eller inte
Jag försökte att uppdatera en gammal dell med i-7 4770 / 4GB / TPM1.2 med diverse info från nätet men det sket sig
tar gärna tips på hur det ska gå till om det funkar

PS det löste sig med att köra convert legacy to uefi