Snabbkoll: Vilka sociala medier använder du?

Permalänk
Medlem

FB, Instagram, Linkedin, WhatsApp, Telegram, Discord och Signal och givetvis IRC (om det nu räknas)
Alla jag känner är inte på samma plattformar så är lite överallt, Linkedin har man för jobb relaterat.

Visa signatur

Mac Mini: Apple M1 3.2GHz, 16GB LPDDR4X, 4.2TB SSD, MacOS12
Jobb laptop: Ryzen7 Pro 4750U 1.7GHz, 16GB DDR4, 512GB SSD, Win10 Enterprise
34"iiyama 3440x1440 + Logitech MX Keys + MX Master 3 + Logitech Z-207
65"LG NANO75P 4K | 16TB QNAP NAS
OnePlus 7T 128GB | DJi Mini2 drone

Permalänk
Livsnjutare 😎

Säger samma sak som många andra här, Swec är en stor del utav mitt sociala liv vid skärmar.

Inte lika pretentiöst som Facebook/Instagram där alla bara söker bekräftelse genom att berätta hur bra deras liv och underbara deras ungar är. 🤮

Sweclockers är mer än ett forum, det är något som kan utveckla dig som person på många plan. ❤️ 👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Nylleboken, Twitter, Discord är dom jag använder som fanns i listan. Det som inte fanns med på listan och där jag är aktiv är Gab och VK. Lite högre i tak på Gab och VK än vad det är på nylleboken.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Använder Facebook mest för att "alla andra gör ju det", enkelt att komma i kontakt med folk genom Messenger. Kan nästan säga att jag uteslutande har mitt FB-konto p.g.a. Messenger och såklart för att bruka min Quest 2.

Däremot är jag flitig användare utav Discord på daglig basis för att hålla kontakt med vänner och de communities jag bekantar mig med. Twitter är en slags brigade när det kommer till att skälla på företag eller använda som nyhetsflöde till diverse Discord-servrar med autopost-bots.

Reddit är väl egentligen den enda "sociala plattformen" jag engarerar mig i när det kommer till att hjärnlöst skrolla igenom. Följer en del sjysta subs för inspiration, välmående o.s.v. Kan även vara en sjyst källa för att få nyheter kring spel- och teknik i ett kompakt format utan att behöva besöka alla diverse sajter en efter en (kan nästan säga att jag använder Reddit som en slags RSS).

Jag har ett avaktiverat facebook-konto sedan fem år tillbaka och kan använda Messenger ändå f.k.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enix:

FB, Instagram, Linkedin, WhatsApp, Telegram, Discord och Signal och givetvis IRC (om det nu räknas)
Alla jag känner är inte på samma plattformar så är lite överallt, Linkedin har man för jobb relaterat.

Därför facebook försöker köpa upp allt så du ska sitta på olika plattformar men under samma tak. Usch bara tanken på det företaget får mig på dåligt humör - och då tvingas jag använda två av deras tjänster just på grund av det du beskrev; alla är överallt och ingenstans.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Svarade ”ingen”.

För direktmeddelanden SMS/iMessage/Signal, för
realtidskommunikation telefon/FaceTime/Skype/Teams, för det sociala är det SweClockers och Disqus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jo, men det finns ju öppna grupper i telegram och discord också (och slutna i Facebook), så gränsdragningen är inte helt lätt.

Det var det jag menade och höll med om i ett tidigare inlägg.

Skrivet av medbor:

Sant att många använder det så, men kolla på Wintergatan till exempel, tillsammans med lite bottar och Airtable är det helt plötsligt ett ingengörsforum där folk försöker laga den trasiga maskinen (MMX).

Eftersom den kanalen är så uppstyrd och modererad väl så är det faktiskt ett praktiskt hjälpmedel helt i klass med annat. Långt ifrån en liten röstchatt till spel i alla fall

Oj, är ingen power user så hade faktiskt ingen aning om detta.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Justasnaru:

Någon som använder 9gag här? Eller ens vet vad det är.

9gag är liksom bottenskrapet när det kommer till "internet kultur"

Använde det för sådär 10 år sedan, innan det blev en hemsida för att reposta reposts som är tagna från repost-trådar på Reddit, som i sin tur tagit sina posts från imgur eller 4chan

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

~15000 svar?

Stämmer det verkligen eller räknar den antal bockar, man kan ha fler bockar per person?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

~15000 svar?

Stämmer det verkligen eller räknar den antal bockar, man kan ha fler bockar per person?

Omröstningar på framsidan kräver inte att man är inloggad, så det kan vara vem som helst som svarar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justasnaru:

Någon som använder 9gag här? Eller ens vet vad det är.

Jepp. Spenderar alldeles för mycket tid där!

Permalänk
Medlem

Mest Youtube och Swecklockers. Tröttnat på Facebook.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Har kvar helgon mest för att jag varit medlem sen 2003, men det är ju i fritt fall vad gäller medlemsantalet. Känner dock lite tacksamhetsskuld, ty mången dejter har genom åren startat med ett meddelande där. :’)

Nu för tiden kör jag i princip bara facebook Messenger; hade gärna skippat hela facebook men Windows 10-appen är ju helt värdelös. Hur byter man ljud vid meddelande?! Jag lyckas inte hitta nåt sätt, varje gång får jag bara Windows inbyggda superhöga DUNDUNDUNDUNNN och en stor banner nere i vänstra hörnet. Stänger jag av notiser för appen i sin 10 så blir det istället inget ljud alls. Sämst!

Permalänk
Medlem

Svarade "ingen".
Använder bara direktmeddelandeprogram.

Ett tips...
https://restoreprivacy.com/google-alternatives/

Skrivet av Jud1th:

Tog bort alla mina konton för några år sedan. Skönt att slippa skiten. Visst fanns det vissa fördelar men det mesta kändes meninglöst. Nu satsar jag på att bli fri från gmail. Får se hur det går?

Permalänk
Medlem

Använder man sociala medier om man bara är där för att prata med människor och inte postar status uppdateringar?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Efter att ha slutat logga in på Facebook för något år sedan så måste jag säga att vad otroligt mycket bättre man mår.
Initialt tyckte jag det var en utmärkt platform för att hålla kontakt med vänner i andra städer, låta dem och släkt följa barnen när de växte upp osv. Men de flesta sociala plattformar har ju gått utför kraftigt när det som styr hur mycket pengar de drar in är hur mycket "engagemang" deras plattformar genererar. Jag deltog i det omöjliga uppdraget att försöka diskutera med folk som delade lätt bevisad disinformation och lögner. En del fick man faktiskt att tänka om, men man märkte ju att för varenda en man kunde hjälpa upplysa kring fakta och källgranskning så dök det upp tio nya som ignorerade det.

Så inte bara mår man bättre utan det, man märker också hur nice mycket i livet faktiskt är när man inte hela tiden matas med negativitet

SweClockers är väl ett av de ställen som närmast kan liknas vid något socialt där man kan hänga och få lite positivitet istället

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jag deltog i det omöjliga uppdraget att försöka diskutera med folk som delade lätt bevisad disinformation och lögner. En del fick man faktiskt att tänka om, men man märkte ju att för varenda en man kunde hjälpa upplysa kring fakta och källgranskning så dök det upp tio nya som ignorerade det.

Sånt där är ju lönlöst från första början. Förstår inte att så många kan slösa bort sin fritid på att hetsigt diskutera kvällstidningsartiklar på Facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag är i vissa subreddits och i vissa Discord-"servrar". Men jag vet inte om jag vill kalla de jag använder för medier.
Jag tycker de är relativt avgränsade till vissa diskussions-ämnen, och ingen av dem har något direkt kommersiellt syfte heller. Jag ser dem som nyare (sämre) alternativ till PHPBB och IRC.

Ska jag vara uppriktig så är den nya designen på Reddit ett haveri. Förutom att den är segrodd så måste du klicka på "följ diskussion" i kommentarsfältet för att fortsätta läsa, men då visar den bara de närmaste kommentarerna. Ibland är den så extrem att du får klicka igen på följ diskussion för att fortsätta gräva dig nedåt i samma konversation. Klickar du på visa alla, så är det inte alla du får se, utan bara de som ligger längst ner i trädet. Så att gräva sig igenom kommentarsfältet på Reddit är en klickintensiv historia.

Annars så kan reddit innehålla en del matnyttigt. Men där slår oftast Stack Overflow allt i kunskapsväg Reddit.

Permalänk
Medlem

Har alltid vägrat Facebook.
Tittar mest i Sweclockers på datorn och Insta på mobilen.

Instämmer med er som hänger på Swec för att för en gång skull dela positiva aspekter av livet.
Ni är flera, framför allt på Discord som man lärt sig intressanta saker av eller bjudit på trevliga diskussioner. *kram*

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Svarade "ingen".
Använder bara direktmeddelandeprogram.

Ett tips...
https://restoreprivacy.com/google-alternatives/

Tack för tipset. Jag har kommit rätt långt i listan. Bara gmail och authenticator kvar...

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Tack för tipset. Jag har kommit rätt långt i listan. Bara gmail och authenticator kvar...

Authenticator går lätt att byta, finns många appar med stöd för samma format (Microsoft authenticator bland annat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Authenticator går lätt att byta, finns många appar med stöd för samma format (Microsoft authenticator bland annat)

Jag vet. Kom så långt att jag laddade ned Authy, men sen måste jag bara aktivera 2FA med den appen istället för googles variant. Jag är bara lite lat... Samma gäller gmail. Jag har haft protonmail och tutanota i flera år och alla nya kontakter sedan 2019 har någon av dessa adresser jag måste bara meddela/ändra de få kontakter som finns kvar samt hantera eventuella meddelanden jag vill spara från gmail. Har dock haft gmail sedan betan startade för jag vet inte hur många år sedan så det är en del att gå igenom.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Facebook, instagram o discord.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]