SweClockers Marknad 2.0 är här!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av medbor:

Swec marknad existerar väl pga rena forumtransaktioner som var standard innan ofta blev problematiska och oklart hur man skulle lösa tvister

Marknaden drivs inte i vinstsyfte utan med målet att trygga köp och sälj i gemenskapen

Intäkterna är nog inte ens nog att täcka utgifterna för utvecklarna helt ärligt

Stämmer, det är i första rummet en funktion för vår gemenskap mer än någon stor intäktskälla. Vi hade kunnat lägga ned Marknad imorgon utan att det skulle påverka företaget nämnvärt. Skulle Marknad börja orsaka en massa huvudbry vore ett sådant beslut inte särskilt avlägset. Men självklart är målet att vi på sikt ska kunna ta igen utvecklingskostnaden, men då talar vi på längre sikt.

SweClockers Marknad är en del av helheten som utgör vår gemenskap. Som vi upprepar gång på gång har vi inga ambitioner att bli ett nytt Blocket eller Tradera, det finns inget självändamål att maximera antalet annonser på bekostnad av kvalitet. Givetvis vore fler annonser trevligt för alla på SweClockers, men till syvende och sist vill vi ha "rätt" annonser där affärer sker mellan likasinnade nördar.

Pingar in dig här @PlogarN97

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Alltså va, vad är det för svammel?! Det finns inte en tandläkare som bokar in dig på eget bevåg och SEN ringer för att bekräfta, genom ett nummer dem sökt fram på hitta.se Samt även låter tiden stå bokad, oavsett om du svarat eller inte. Det låter ju helt befängt.

Det har hänt mig, som tur var lyckades jag få tandläkarn att dra tillbaka sina fordringar eftersom jag kunde bevisa att jag försökt kontakta tandläkarn, men tandläkarn hade inte kunnat svara under sin telefontid. Givetvis går jag aldrig till den tandläkarn igen och avråder andra.
Detta är dock bara toppen på isberget, Arbetsförmedlingen, försäkringskassan, vårdcentralen m.fl gör precis likadant.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Testade att lägga upp en annons nu;
https://www.sweclockers.com/marknad/205158-fm-sandare-till-io...

Kan flika in med 2 saker som bör fixas.

Bilderna är tagna med en iPhone, vid uppladdning så roteras dessa och blir "liggnade".
Detta var en bugg i förra marknaden också, och ni var medvetna om det.
Hade varit ett mindre problem om man kunde välja att rotera en redan uppladdad bild.

Något som funkade förr var att man kunde ladda upp ett gäng bilder och sedan flytta runt ordningen på dem, för vilken som skulle vara först, andra osv i "bildsnurran".
Detta verkar inte gå längre.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av andreas_dock:

Testade att lägga upp en annons nu;
https://www.sweclockers.com/marknad/205158-fm-sandare-till-io...

Kan flika in med 2 saker som bör fixas.

https://i.ibb.co/vwVZGF9/felv-nda-bilder.png

Bilderna är tagna med en iPhone, vid uppladdning så roteras dessa och blir "liggnade".
Detta var en bugg i förra marknaden också, och ni var medvetna om det.
Hade varit ett mindre problem om man kunde välja att rotera en redan uppladdad bild.

Något som funkade förr var att man kunde ladda upp ett gäng bilder och sedan flytta runt ordningen på dem, för vilken som skulle vara först, andra osv i "bildsnurran".
Detta verkar inte gå längre.

Tjena!

Det här med felroterade bilder är tyvärr ett site-wide-problem. Det vill säga det drabbar även redaktionen när de skapar artiklar, galleriet osv osv.
Det finns på agendan att lösa det men det är ett betydligt större ingrepp än det vi fixat idag på marknaden

Flytta runt hade jag faktiskt inte koll på att man kunde, vet ej om vi har återanvändningsbar kod för det @jrekelund?
Annars får vi sätta upp på todon

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av UndaC:

Tjena!

Det här med felroterade bilder är tyvärr ett site-wide-problem. Det vill säga det drabbar även redaktionen när de skapar artiklar, galleriet osv osv.
Det finns på agendan att lösa det men det är ett betydligt större ingrepp än det vi fixat idag på marknaden

Flytta runt hade jag faktiskt inte koll på att man kunde, vet ej om vi har återanvändningsbar kod för det @jrekelund?
Annars får vi sätta upp på todon

Imgbb har just den där funktionen när man laddar upp bilder, så den känner av meta-datan och frågar dig om du vill att den autoroterar eller ej, kanske kolla in lite hur de gjort ?

Man får alternativet när man väljer att ladda upp en bild.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag vill inte lägga ut hela mitt livs historia eller ens diskutera privatekonomi, du vill alltså tysta alla som har det svårt.

Men om vi tar ett exempel på hur dumt det kan bli bara om vi tittar på toppen av isberget. Ponera att man har ett registrerat telefonnummer och tandläkaren vill ha tag på dig för att boka en tid. Tandläkaren hittar då ditt nummer på en slumpvis sida på internet och ringer sedan upp dig kl 06:00 på morgonen, du är för trött att svara just då och samtalet går till röstbrevlådan.
När du sedan vaknar kl 08:00 så har du bråttom till jobbet och hinner inte fylla på kontantkortet, kanske är det i slutet av månaden så du ha 1 vecka kvar till löning. Du lyssnar därför inte av din röstbrevlåda (som ingen telefonoperatör jag frågat kan låta bli att ha) och får veckan senare ett "mysigt" inkassobrev på uteblivet besök hos tandläkaren.

Okej, då förstår jag. Då blir det inga annonspengar från mig, jag får annonsera på annat håll.

Det är möjligt, Swedbank är ganska nitiska, men både Felia & Telesnor brukar själva skicka ut reklam SMS.

Jag har svårt att tro att du har försökt få det som du vill för jag tycker det verkar rimligt lätt att styra det via inställningarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Fyller på med ytterligare en bugg;

När man väljer vilken bild man vill ha som huvudbild i annonsen så markeras det i redigeringsläget, men det händer inte på den riktiga annonsen sedan.

Provade även en annan webbläsare för att utesluta att det var inte vad cache'ad data eller dylikt.

Visa signatur

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av andreas_dock:

Imgbb har just den där funktionen när man laddar upp bilder, så den känner av meta-datan och frågar dig om du vill att den autoroterar eller ej, kanske kolla in lite hur de gjort ?

Man får alternativet när man väljer att ladda upp en bild.

Ja precis det är ju att vi inte har en funktion för att läsa metadatan i dagsläget som är problemet
Så ambitionen är absolut att det ska lösas för alla funktioner både "internt" och "externt" så att säga! Men jag vågar inte säga när det kan ske.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Har du källa på detta?
Jag anser inte att det är fel att ett vinstdrivande företag som geeks gör vinst, under 2020 gjorde de nästa 4 msek i vinst. Men jag undrar ändå om du har källa kring att de inte gör vinst på just marknaden?

Igår var det 19 annonser. Om vi tänker oss detta gånger 365 dagar så hamnar vi på 6 593 annonser för hela året, grovt räknat. Detta ger då 208 000 sek per år, exklusive eventuellt highlightninginkomster.

Sedan finns det en indirekt vinning att en bättre marknadsplats ger troligen en bättre sida som då gör att fler besöker och det genererar annonsintäkter i sig. Svårt att sätta en peng på det dock.

Jag menar inte att de går back på marknaden, men tror inte den bär sina egna utgifter ens. Självklart får de in pengar, men 200k täcker ju bara en månadslön eller två för en utvecklare typ, och då räknas inte moderering eller andra saker som kan kosta också

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Tycker inte de är så absurt att vilja köpa en kylare. Och det är inte så att jag hade jättebråttom heller, är väl inte så konstigt att inte vilja vänta i flera veckor innan man får något man vill köpa?

Det är kul att köpa saker till rätt pris!
Men jag har samtidigt insett att om det är något specifikt som jag vill ha billigt så kan det ibland innebära att jag får leta runt i veckor eller kanske månader om jag vill ha det till "rätt pris".
Ibland får jag helt enkelt välja mellan att utöka min budget för köpet, avstå helt eller ha tålamod likt björnen som går i ide och väntar in våren.

Säg att jag har 200kr i budget för att köpa en kylare.
Jag hittar inget. Jag tröttnar på att vänta men behöver fortfarande kylaren.
Jag utökar budgeten med 500kr och har plötsligt 700kr att köpa kylare.
Då är 30kr för en annons inte så mycket i det stora hela. Dessutom kan jag hitta helt nya processorkylare med garanti som säljs av välkända företag för 700kr så jag behöver inte ens annonsera längre.

Säg om man går till Ica och handlar ät och drickbara artiklar.
Blir lätt en femhundring eller mer utan att behöva storhandla.
Några hundralappar är inte så mycket i dagens samhälle.
Ska jag istället lägga ett halvår på att leta olika marknader för att hitta prylen till rätt pris?
Ja kanske om man köper en bil eller båt eller hus eller något där man kanske kan spara tiotusentals eller kanske hundratusentals kronor på att köpa rätt objekt till rätt pris så är det kanske värt det.
Men ska jag lägga månader på att leta runt för att spara hundralappar?
Då är det helt enkelt inte värt det för mig.
Då får jag antingen utöka budgeten eller avstå.

Är detta ditt största problem så kan du skratta dig lycklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har svårt att tro att du har försökt få det som du vill för jag tycker det verkar rimligt lätt att styra det via inställningarna.
https://i.imgur.com/V0G9p8n.png
https://i.imgur.com/L7Oxft9.png

Tack för tipsen, men jag har inte ens ett mittKonto, vill inte ha.
Det går inte att ringa 133 ens. "Numret kan inte nås från det här abonnemanget" svarar rösten.
Telesnor hade en tjänst där man tillfälligt kunde stänga av röstbrevlådan, men bara i upp till 1 månad.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Det är kul att köpa saker till rätt pris!
Men jag har samtidigt insett att om det är något specifikt som jag vill ha billigt så kan det ibland innebära att jag får leta runt i veckor eller kanske månader om jag vill ha det till "rätt pris".
Ibland får jag helt enkelt välja mellan att utöka min budget för köpet, avstå helt eller ha tålamod likt björnen som går i ide och väntar in våren.

Säg att jag har 200kr i budget för att köpa en kylare.
Jag hittar inget. Jag tröttnar på att vänta men behöver fortfarande kylaren.
Jag utökar budgeten med 500kr och har plötsligt 700kr att köpa kylare.
Då är 30kr för en annons inte så mycket i det stora hela. Dessutom kan jag hitta helt nya processorkylare med garanti som säljs av välkända företag för 700kr så jag behöver inte ens annonsera längre.

Säg om man går till Ica och handlar ät och drickbara artiklar.
Blir lätt en femhundring eller mer utan att behöva storhandla.
Några hundralappar är inte så mycket i dagens samhälle.
Ska jag istället lägga ett halvår på att leta olika marknader för att hitta prylen till rätt pris?
Ja kanske om man köper en bil eller båt eller hus eller något där man kanske kan spara tiotusentals eller kanske hundratusentals kronor på att köpa rätt objekt till rätt pris så är det kanske värt det.
Men ska jag lägga månader på att leta runt för att spara hundralappar?
Då är det helt enkelt inte värt det för mig.
Då får jag antingen utöka budgeten eller avstå.

Är detta ditt största problem så kan du skratta dig lycklig.

wow, så mycket text utan att säga något vettigt alls.

Permalänk
Medlem

Hade varit nice med någon form av karma, och att man vid budgivningar kan blockera personer med låg eller negativ karma.

Exempelvis:
Kalle budar på Nisses grafikkort, vinner, ångrar sig och skiter i att svara på Nisses PM. Nisse sätter minuskarma på Kalle för att han betett sig som en djävla mupp.
Nästa vecka ska Johan sälja sitt grafikkort, då ställer han in i sin annons att personer med negativ karma inte får buda, för Johan har ett liv utanför Sweclockers och har inte tid för muppar. Kalle får då inte buda på Johans grafikkort och Johan säljer det istället till någon annan, både säljare och köpare är glada över en smidig transaktion.
Med tiden lär sig Kalle att man inte kan bete sig som en mupp och genomför flera lyckade transaktioner med andra medlemmar, Kalles karma blir positiv igen, och han kan åter delta i budgivningar.

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

wow, så mycket text utan att säga något vettigt alls.

Kontentan är att om lägga någon hundralapp extra på en processorkylare är ditt största problem så har du det otroligt bra.

Ibland kan man inte få allt. Men var tacksam för det du har.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Kontentan är att om lägga någon hundralapp extra på en processorkylare är ditt största problem så har du det otroligt bra.

hahaha

Permalänk
Medlem

Jag struntar i alla förbättringar förutom den absolut bästa! Sökknappen är mer logiskt placerad! ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av galenmyra:

Jag har blivit lurad en gång och blivit utsatt för ett flertal försök.

Här på swec eller på blocket?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det enda som saknas nu är omdömen. Tex denna säljare har 4/5 i betyg baserat på 12 omdömen.

Så att det enkelt och tydligt syns direkt hur säljaren har hanterat sina tidigare affärer.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av GuessWho:

Skrivet av galenmyra:

Att försöka få till en konstruktiv dialog verkar gå sådär, så nu släpper vi den diskussionen.

Skrivet av Elektron:

Det enda som saknas nu är omdömen. Tex denna säljare har 4/5 i betyg baserat på 12 omdömen.

Så att det enkelt och tydligt syns direkt hur säljaren har hanterat sina tidigare affärer.

Det står i artikeln att det är på gång.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Finns det/kommer det finnas en guide för hur man gör annonser?

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det står i artikeln att det är på gång.

Det är ju absolut strålande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tore_a:

Finns det/kommer det finnas en guide för hur man gör annonser?

Du klickar på Skapa annons och fyller i alla obligatoriska fält?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Klorixx:

Kul att det händer grejer!
Ska bli spännande och se den nya funktionaliteten

Jag missade öppet mål, så jag sparkar in bollen nu.

Det händer mer idag än när du var anställd. Puss.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funkar inte för mig, BankID får inget att signera från Swish. Men det kan ju vara fel hos Swish. Oh well.

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Jag missade öppet mål, så jag sparkar in bollen nu.

Det händer mer idag än när du var anställd. Puss.

Någon utvecklare som leker med gilla-knappen vad är det som fått det här inlägget att få 1300 gilla på en timme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Någon utvecklare som leker med gilla-knappen vad är det som fått det här inlägget att få 1300 gilla på en timme?

https://i.ibb.co/GTj1K9r/post.png

Ja det var 1337 likes först…

Dom busar med varandra.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av galenmyra:

Skrivet av PlogarN97:

Ja det var 1337 likes först…

Dom busar med varandra.

Här busas inte. Jag är helt enkelt så bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Verkar rimligt för mig, @Jacob är bara så bra helt enkelt

Permalänk
Medlem

Om jag söker på något och sen låter sidan vara uppe och försöker uppdatera efter ett tag så får jag 404 och måste göra om sökningen från scratch. Detta problem har funnits länge. Jag skulle nog använda marknaden mer om jag inte behövde göra nya sökningar varje gång, eftersom jag alltid gör samma sökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tack för tipsen, men jag har inte ens ett mittKonto, vill inte ha.
Det går inte att ringa 133 ens. "Numret kan inte nås från det här abonnemanget" svarar rösten.
Telesnor hade en tjänst där man tillfälligt kunde stänga av röstbrevlådan, men bara i upp till 1 månad.

Tele2 går det stänga av röstbrevlåda permanent. Har inte haft det sedan 2013.