Anmäl dig till Roborock Challenge!

SweClockers Marknad 2.0 är här!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Fenrisulvfan:

Min fråga är dock inte besvarad, i vilka avseenden är Swish ett krav?
Annonsera?
Köpa?
Buda?

Skrivet av Falcon:

Måste vara för betalningen av själva annonsen till Swec.
Något annat tankesätt så har Swec skjutit sig själva rejält med hagelspraken i foten...

Swish är endast krav för att betala själva annonsen på SweClockers.

Vilket betalmedel som används mellan två parter vid avslutad affär lägger vi oss inte i. Kontanter, swish, banköverföring, byte mot annan vara (eller något annat).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Vad är risken menar du?

Någon tycker om att återbetala/betala pengar utan att fråga och blir därmed en donation till kommunen för den som lever på bidrag.

Skrivet av Falcon:

Måste vara för betalningen av själva annonsen till Swec.
Något annat tankesätt så har Swec skjutit sig själva rejält med hagelspraken i foten...

Det blir svårt att verifiera med mitt BankID då, då man måste ha en annonsåsna som redan har Swish, inte så kul att be en kompis lägga ut sina personuppgifter. Är det jobbigt eller dyrt att acceptera banköverföring?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det blir svårt att verifiera med mitt BankID då, då man måste ha en annonsåsna som redan har Swish, inte så kul att be en kompis lägga ut sina personuppgifter. Är det jobbigt eller dyrt att acceptera banköverföring?

@Jacob kan säkert svara på den.
Men ja, jag tror det är rätt dyra transaktionsavgifter för att ta betalt med t.ex kort.
Jag kan ha fel här. :/

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nja, man måste ha ett registrerat telefonnummer, något man helst undviker framförallt vid annonsering. Vilka stollar som helst kan ju börja ringa och leta upp var man bor.
Visst går det att skaffa en slit & släng nummer, men då kommer man behöva skrubba bort det numret i alla olika register annars kommer till exempel myndigheter börja tro att dem kan tala in röstmeddelanden och därefter räkna med att informationen är mottagen.
Ta emot pengar via Swish är hinder nummer 2, att få sitt bankkonto länsat av allsköns människor som kan ha sett telefonnumret är ingen trevlig upplevelse.
Då behöver man skaffa nytt bankkonto också.

Min fråga är dock inte besvarad, i vilka avseenden är Swish ett krav?
Annonsera?
Köpa?
Buda?

Eller så väljer man bara att dölja sitt nummer från t.ex. telefonkataloger?
Dessutom är det bara köparen/säljaren som ser ditt mobilnummer, om du inte skulle ha dolt dessa uppgifter och vara orolig för att någon av någon anledning skulle få för sig att jaga ner just dig.

Mitt privata mobilnummer som jag förövrigt använder till Swish dyker inte upp på exempelvis Hitta eller Eniro öht. Bara att ringa din telefonoperatör och se vad för möjligheter du har, du kan även kontakta diverse sajter direkt om inte annat också. Vill du undvika eventuella telefonförsäljare reggar du dig bara mot NIX, tar 2 minuter max.

Ser detta som ett självskapat icke-problem från din sida med att vägra registrerade telefonnummer eller Swish. Jag förstår om en person utav ekonomiska eller andra skäl inte kan ha Swish — Men att inte kunna/vilja ha ett bankkonto låter som något en person utan svenska ID-handlingar eller problem med finansinstiturer likt kronofogden skulle säga.

Om problem med ID-handling, skyddad identitet eller skulder inte är en sak, då känns det bara som en foliehatt-sak är kvar på listan. Och då kanske man inte borde skriva offentliga inlägg på forum, verkar inte som den bästa idéen om det är den nivån utav personlig integritet man eftersöker

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Skrivet av Hugashaka:

Det känns ju synnerligen ologiskt. Men man kan ju avvakta med att skapa annonsen tills man har flera objekt som man vill bli kvitt.

Så jag ska köra datorn utan kylare då medan jag väntar?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Fenrisulvfan:

Skrivet av Falcon:

@Jacob kan säkert svara på den.
Men ja, jag tror det är rätt dyra transaktionsavgifter för att ta betalt med t.ex kort.
Jag kan ha fel här. :/

När vi såg över alla tidigare betalalternativ var det över 98 procent (det är ingen överdrift!) som betalade med Swish. Vi kunde därför helt enkelt inte motivera driftkostnader, underhåll, osv. för övriga alternativ.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Vad svammlar du om?

Skrivet av Jacob:

När vi såg över alla tidigare betalalternativ var det över 98 procent (det är ingen överdrift!) som betalade med Swish. Vi kunde därför helt enkelt inte motivera driftkostnader, underhåll, osv. för övriga alternativ.

98% låter troligt, det är ju bara så jädra smidigt, så full förståelse på den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nja, man måste ha ett registrerat telefonnummer, något man helst undviker framförallt vid annonsering. Vilka stollar som helst kan ju börja ringa och leta upp var man bor.

Nej, det är i så fall nått din bank kräver och inte Swish i sig, jag gick faktiskt in och kollade vilket nummer jag reggat till Swish och det är ett kontaktkort och jag använder även Swish på flera andra enheter som inte har det simkortet i sig. Provade också att söka på numret via ett par tjänster och ingen gav nån info, bara operatören har mina uppgifter så mer registrerat och sökbart än så är det inte.
Jag får inte heller nån reklam vare sig till kontantkortstelefonen eller mitt sökbara nummer hos Telia för jag har nixat så det enda som kommer är notifierings sms från en del företag som jag tillåtit att skicka det.
Jag tror du oroar dig för nått som inte sker, åtminstone sker det inte via de system du tror om det sker.

Du betalar ju bara annonsen via Swish, du måste inte använda Swish för varan om du inte vill ge ut ditt nummer till köparen, du kan ta betalt i kontanter, vete eller guld om ni kommer överens om det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

du kan ta betalt i vete eller guld om ni kommer överens om det.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@mrqaffe tar du emot evig uppskattning som betalning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för att bilduppladdningen inte roterar bilderna 90 grader. Vet aldrig vilket håll bilden behöver vara för att "bli" rätt. Roterar telefonen fram och tillbaka för att få det att bli bra 😀

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av ch1ppo:

Håller tummarna för att bilduppladdningen inte roterar bilderna 90 grader. Vet aldrig vilket håll bilden behöver vara för att "bli" rätt. Roterar telefonen fram och tillbaka för att få det att bli bra 😀

Vi har tyvärr inte löst det problemet än. Men det finns givetvis på vår "to-do".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Om Sweclockers marknad hade varit det enda stället som man kan köpa andras saker ifrån så hade mitt svar antagligen lutat mot JA.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Skrivet av Hugashaka:

Om Sweclockers marknad hade varit det enda stället som man kan köpa andras saker ifrån så hade mitt svar antagligen lutat mot JA.

Tack för ditt förslag det känns som en oerhört bra lösning (ironi).

Permalänk
Medlem

Möjligheten till fler bilder hade inte skadat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Det känns ju snarare som att du vill ha kakan och äta den med.
Du vill komma åt Sweclockers användare för att få tag i det du söker, men du är motvillig att betala den ersättning som efterfrågas.
Hade det då inte varit mer logiskt att nyttja andra aktörer som kräver mindre eller ingen ersättning?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Eller så väljer man bara att dölja sitt nummer från t.ex. telefonkataloger?
Dessutom är det bara köparen/säljaren som ser ditt mobilnummer, om du inte skulle ha dolt dessa uppgifter och vara orolig för att någon av någon anledning skulle få för sig att jaga ner just dig.

Mitt privata mobilnummer som jag förövrigt använder till Swish dyker inte upp på exempelvis Hitta eller Eniro öht. Bara att ringa din telefonoperatör och se vad för möjligheter du har, du kan även kontakta diverse sajter direkt om inte annat också. Vill du undvika eventuella telefonförsäljare reggar du dig bara mot NIX, tar 2 minuter max.

Ser detta som ett självskapat icke-problem från din sida med att vägra registrerade telefonnummer eller Swish. Jag förstår om en person utav ekonomiska eller andra skäl inte kan ha Swish — Men att inte kunna/vilja ha ett bankkonto låter som något en person utan svenska ID-handlingar eller problem med finansinstiturer likt kronofogden skulle säga.

Om problem med ID-handling, skyddad identitet eller skulder inte är en sak, då känns det bara som en foliehatt-sak är kvar på listan. Och då kanske man inte borde skriva offentliga inlägg på forum, verkar inte som den bästa idéen om det är den nivån utav personlig integritet man eftersöker

Jag vill inte lägga ut hela mitt livs historia eller ens diskutera privatekonomi, du vill alltså tysta alla som har det svårt.

Men om vi tar ett exempel på hur dumt det kan bli bara om vi tittar på toppen av isberget. Ponera att man har ett registrerat telefonnummer och tandläkaren vill ha tag på dig för att boka en tid. Tandläkaren hittar då ditt nummer på en slumpvis sida på internet och ringer sedan upp dig kl 06:00 på morgonen, du är för trött att svara just då och samtalet går till röstbrevlådan.
När du sedan vaknar kl 08:00 så har du bråttom till jobbet och hinner inte fylla på kontantkortet, kanske är det i slutet av månaden så du ha 1 vecka kvar till löning. Du lyssnar därför inte av din röstbrevlåda (som ingen telefonoperatör jag frågat kan låta bli att ha) och får veckan senare ett "mysigt" inkassobrev på uteblivet besök hos tandläkaren.

Skrivet av Jacob:

Okej, då förstår jag. Då blir det inga annonspengar från mig, jag får annonsera på annat håll.

Skrivet av mrqaffe:

Nej, det är i så fall nått din bank kräver och inte Swish i sig, jag gick faktiskt in och kollade vilket nummer jag reggat till Swish och det är ett kontaktkort och jag använder även Swish på flera andra enheter som inte har det simkortet i sig. Provade också att söka på numret via ett par tjänster och ingen gav nån info, bara operatören har mina uppgifter så mer registrerat och sökbart än så är det inte.
Jag får inte heller nån reklam vare sig till kontantkortstelefonen eller mitt sökbara nummer hos Telia för jag har nixat så det enda som kommer är notifierings sms från en del företag som jag tillåtit att skicka det.
Jag tror du oroar dig för nått som inte sker, åtminstone sker det inte via de system du tror om det sker.

Du betalar ju bara annonsen via Swish, du måste inte använda Swish för varan om du inte vill ge ut ditt nummer till köparen, du kan ta betalt i kontanter, vete eller guld om ni kommer överens om det.

Det är möjligt, Swedbank är ganska nitiska, men både Felia & Telesnor brukar själva skicka ut reklam SMS.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Swish är väl en av dom bättre betallösning enligt väldigt många.

Ta emot pengar.
1. Du behöver inte ens ha en smartphone eller swishapp.
2. Du ser ju INTE kontot om du Swishar till något. Eller....telefonnummret blir ju

Tror du att folk skulle swisha pengar till dig för att djävlas med dig??

Var någonstans i Swishappen ser du reklam??

Tog bort otrevligheter. Håll god ton eller låt bli att diskutera. // Jacob
Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ch1ppo:

Inte så givande svar kanske då slutresultatet är detsamma men strictly speaking så är det inte bilduppladdningen som roterar bilderna utan kameraenheten. Här visas de "rättvänt". Det finns säkert andra bra metoder men jag brukar spara om mina bilder lite snabbt för att få dem vända rätt utan EXIF-datan.

Hunden går in lite närmare på saken på inlägget länkat nedan.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Hugashaka:

Det känns ju snarare som att du vill ha kakan och äta den med.
Du vill komma åt Sweclockers användare för att få tag i det du söker, men du är motvillig att betala den ersättning som efterfrågas.
Hade det då inte varit mer logiskt att nyttja andra aktörer som kräver mindre eller ingen ersättning?

Att "äta kakan och har den kvar" implicerar en paradox, något som är omöjligt. Ett lägre annonspris på sweclockers skulle absolut inte vara omöjligt, sweclockers skulle fortfarande kunna tjäna pengar och marknaden skulle bli mer användbar (ur mitt perspektiv) om priset var lägre, så det är absolut inget som är omöjligt.

Givetvis hade jag använt andra aktörer om det hade funnits andra alternativ, men jag tycker inte det finns några andra sidor med bra system för köpes annonser, facebook tex. har inte ens den funktionen över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

SweClockers marknad kanske inte är till för att lösa ALLA problem?

Om jag måste panikhandla mjölk klockan åtta (20:00) på kvällen så kanske jag inte vänder mig till SweClockers marknad.
Om jag har stukat foten, har ont i ryggen, är kåt eller deprimerad kanske jag inte heller vänder mig till SweClockers marknad.

Om man behöver något SNABBT så är det vanligtvis bättre att vända sig till lokal butik som har varan i lager eller företag som säljer på postorder och har varan i lager.
Ja det är vanligtvis dyrare än att köpa begagnat.
Men har jag bråttom, om tid är pengar. Då får jag helt enkelt ta den merkostnaden.
Eller så hade jag kanske inte så bråttom och får ha tålamod istället om jag är fattig eller snål?

Min teori är att SweClockers försöker skapa en tjänst som ska vara användbar och underlätta för många av deras medlemmar att handla saker av varandra.
Men att det samtidigt varken är eller försöker vara en tjänst som löser alla problem för alla, oavsett hur absurda de än må vara.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag vill inte lägga ut hela mitt livs historia eller ens diskutera privatekonomi, du vill alltså tysta alla som har det svårt.

Men om vi tar ett exempel på hur dumt det kan bli bara om vi tittar på toppen av isberget. Ponera att man har ett registrerat telefonnummer och tandläkaren vill ha tag på dig för att boka en tid. Tandläkaren hittar då ditt nummer på en slumpvis sida på internet och ringer sedan upp dig kl 06:00 på morgonen, du är för trött att svara just då och samtalet går till röstbrevlådan.
När du sedan vaknar kl 08:00 så har du bråttom till jobbet och hinner inte fylla på kontantkortet, kanske är det i slutet av månaden så du ha 1 vecka kvar till löning. Du lyssnar därför inte av din röstbrevlåda (som ingen telefonoperatör jag frågat kan låta bli att ha) och får veckan senare ett "mysigt" inkassobrev på uteblivet besök hos tandläkaren.

Alltså va, vad är det för svammel?! Det finns inte en tandläkare som bokar in dig på eget bevåg och SEN ringer för att bekräfta, genom ett nummer dem sökt fram på hitta.se Samt även låter tiden stå bokad, oavsett om du svarat eller inte. Det låter ju helt befängt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Om jag måste panikhandla mjölk klockan åtta (20:00) på kvällen så kanske jag inte vänder mig till SweClockers marknad.
Om jag har stukat foten, har ont i ryggen, är kåt eller deprimerad kanske jag inte heller vänder mig till SweClockers marknad.

Om man behöver något SNABBT så är det vanligtvis bättre att vända sig till lokal butik som har varan i lager eller företag som säljer på postorder och har varan i lager.
Men har jag bråttom, om tid är pengar. Då får jag helt enkelt ta den merkostnaden.
Eller så hade jag kanske inte så bråttom och får ha tålamod istället om jag är fattig eller snål?

Min teori är att SweClockers försöker skapa en tjänst som ska vara användbar och underlätta för många av deras medlemmar att handla saker av varandra.
Men att det samtidigt varken är eller försöker vara en tjänst som löser alla problem för alla, oavsett hur absurda de än må vara.

Tycker inte de är så absurt att vilja köpa en kylare. Och det är inte så att jag hade jättebråttom heller, är väl inte så konstigt att inte vilja vänta i flera veckor innan man får något man vill köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Okej, då förstår jag. Då blir det inga annonspengar från mig, jag får annonsera på annat håll.

Det är möjligt, Swedbank är ganska nitiska, men både Felia & Telesnor brukar själva skicka ut reklam SMS.

Mycket tveksam att det blir inkasso på ett obekräftat tandläkarbesök, och jag personligen (tack nix) blir inte uppringd av försäljare mer än max någon gång per vecka.

Faktum är att jag nog aldrig blir uppringd mer ön av min far och fru i princip. Sen så överdrivet sjukt smidigt med internet i fickan vart man än är. Men man får ha principer om man vill, stör inte mig direkt om du inte vill ha en telefon

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Kul med ändring och förbättring! Hoppas ni är öppna för den kritik som kommer komma bara (som ni vanligen är!)

Det ska vi absolut vara. Så vi får se hur det här landar dels baserat på feedback men också baserat på användningsdata.

Så även om det kommer ganska entydig feedback kommer vi också att kolla på användningsdatan också
Och sen om vi ska ändra något så tar det ju en liten smula tid i utveckling och lansering (beroende på vad det är för något förstås).

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Swec marknad existerar väl pga rena forumtransaktioner som var standard innan ofta blev problematiska och oklart hur man skulle lösa tvister

Marknaden drivs inte i vinstsyfte utan med målet att trygga köp och sälj i gemenskapen

Intäkterna är nog inte ens nog att täcka utgifterna för utvecklarna helt ärligt

Permalänk
Medlem

Jag gillar marknaden för att den är så pass seriös med bra säljare/köpare men varför ta betalt för "bumpning" när den är emot reglerna på forumet?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hahahaha.

Vad snackar du om egentligen? Herregud hahahaha

En tandläkare som googlar telefonnummer och bokar in dig utan bekräftelse och skickar inkasso.

Hahahahha

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Är ni sugna på att se hur det ser ut och fungerar med budgivning kan ni plåga utvecklar-Johan i hans annons här:
https://www.sweclockers.com/marknad/205153-marknad-2-0

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Swec marknad existerar väl pga rena forumtransaktioner som var standard innan ofta blev problematiska och oklart hur man skulle lösa tvister

Marknaden drivs inte i vinstsyfte utan med målet att trygga köp och sälj i gemenskapen

Intäkterna är nog inte ens nog att täcka utgifterna för utvecklarna helt ärligt

Har du källa på detta?
Jag anser inte att det är fel att ett vinstdrivande företag som geeks gör vinst, under 2020 gjorde de nästa 4 msek i vinst. Men jag undrar ändå om du har källa kring att de inte gör vinst på just marknaden?

Igår var det 19 annonser. Om vi tänker oss detta gånger 365 dagar så hamnar vi på 6 593 annonser för hela året, grovt räknat. Detta ger då 208 000 sek per år, exklusive eventuellt highlightninginkomster.

Sedan finns det en indirekt vinning att en bättre marknadsplats ger troligen en bättre sida som då gör att fler besöker och det genererar annonsintäkter i sig. Svårt att sätta en peng på det dock.