Första Windows 11-uppdateringen förvärrar AMD:s prestandaförlust

Permalänk
Medlem

Kör det, rullar lika väl som W10, inga issues noterade öht.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Gillar win 11 rent allmänt. Har kört betorna i omgångar, min setup tappar ca1000 poäng i CB20 9400 till 8400. Vid hård last på diskarna så stannar datorn helt (skriv å läs) vid "normalt" användande märks inget alls.
Inte provat sen win11 gick skarpt men kommer nog avvakta ett tag till med win11 på datorn med AMD cpu.

Cpu 3950X
X570 master
32gb ram /3200mhz
4st 1tb nvme diskar.

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprite:

Gäller detta även Surface Laptops med Ryzen 5 CPU'er?

Det gäller alla Ryzen oavsett vems logga som sitter på skalet.

Permalänk
Medlem

Gäller windowsregeln att varannan version är ok och varannan är dålig? Känns lite så när man läser detta.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur kan en sådan här sak ha missat vid tester? Utifrån de strikta kraven bör ju user base som sitter med AMD vara minst lika många som sitter med en Intel.

Jag sitter på insider dev build och för en tid sedan började min w11 random krasha efter en ny build. Sen kom en ny för ca 5-6 veckor sedan. Den gick inte att installera på min 3600x krashar under installationen. Testade några dagar innan offenciella kom ut och de hade inte löst det än. Sista testen jag gjorde hade jag tagit ut alt på moderkortet utom grafikkort och testat med en annan hdd som jag först lågnivåformaterat. Så det ända som skiljde mitt system från andras kan vara vilken model av 570x moderkort de har. Så jag blir inte förvånad men inte häller glad då de gör sådana här fundamentala missar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Ja har tappat 3% i 3dmark (cpu score) när ja gick från win 10 -> 11. Känns inom felmarginal.
5950

Permalänk
Snusfri

Gällandes Vista så var det ett riktigt bra operativsystem.
Det största problemet var att folk försökte köra det på hårdvara som med nöd och näppe klarade av XP.

Sedan så var många drivrutiner rent kassa, och 99% var till lastgammal hårdvara som tillverkarna struntade i.

Detta gjorde så att folk helt felaktigt beskyllde Microsoft och sa att Vista var dåligt, fast det var användarnas fel kombinerat med hårdvarutillverkare.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan är om Vista 2.0 (Windows 11) kommer bli en operativsystem som först blir dags att börja använda när nästa version har kommit?

Man kan ju undra. Fast jag tycker det mer känns som Windows 8 2.0. En del av tänket från den samt windows phone känns det som i GUIt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Ville testa 11an men i Windows update står det bara "Goda nyheter – din dator uppfyller minimisystemkraven för Windows 11. En specifik tid för när det kommer att erbjudas kan variera eftersom vi förbereder det åt dig."
Kan säkert installera det genom USB men tycker det skulle vara smidigt att bara uppdatera, undra hur länge man behöver vänta? Vad måste dom förbereda innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Ville testa 11an men i Windows update står det bara "Goda nyheter – din dator uppfyller minimisystemkraven för Windows 11. En specifik tid för när det kommer att erbjudas kan variera eftersom vi förbereder det åt dig."
Kan säkert installera det genom USB men tycker det skulle vara smidigt att bara uppdatera, undra hur länge man behöver vänta? Vad måste dom förbereda innan?

Är väl inte nödvändigtvis att de förbereder så mycket i egentlig mening, utan mer att de på sedvanligt manér pytsar ut den nya versionen över tid.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Frånsett dessa "barnsjukdomar" så känns Windows 11 mer som ett färdigt OS än 10an. Lite störande att Startmeny-knappen inte går låsa fast i mitten av skärmen, hoppas det kommer, om ingen här har någon lösning på det?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Kör uppgraderingsverktyget om du vill föregå Windows Update?

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Ville testa 11an men i Windows update står det bara "Goda nyheter – din dator uppfyller minimisystemkraven för Windows 11. En specifik tid för när det kommer att erbjudas kan variera eftersom vi förbereder det åt dig."
Kan säkert installera det genom USB men tycker det skulle vara smidigt att bara uppdatera, undra hur länge man behöver vänta? Vad måste dom förbereda innan?

Behövs ingen USB

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11

Permalänk
Medlem

Testade PUBG (Players Unknown Bug Game) och efter uppdatering till W11 så blev min FPS skapligt bättre. Men å andra sidan innehåller PUBG massor av buggar som vi nu multiplicerar med Windows 11 buggarna. Så det blir väl -1*-1 = 1 antar jag 😅

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem

Windows 11 Beeeetttttaaaaaa i slowmotion

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Trodde latenser hos CPU L3 cache var en hårdvarugrej mer än att det var något som operativsystemet påverkade? Verkar som att jag trodde fel.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ronnylov:

Trodde latenser hos CPU L3 cache var en hårdvarugrej mer än att det var något som operativsystemet påverkade? Verkar som att jag trodde fel.

Jag har också funderat på hur de lyckats sabba L3:s prestanda.

Detta måste ställa till det för de som skall testa Intels senaste, de kan ju köra AMD på W10, men då testar de trots allt med olika OS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hoppar nog över 11:an. Varannan Windowsversion brukar vara dålig. Eller är 11:an den sista som ska släppas som bara ska uppdateras med tiden?...

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem

Haha exakt det några förutspådde, att W11 skulle så ka prestandan för AMD för att Intel skulle gynnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Haha exakt det några förutspådde, att W11 skulle så ka prestandan för AMD för att Intel skulle gynnas.

Tänk om det blir samma fenomen på nya intelchipsen också haha, får bara köra på dom sämre kärnorna eller nå

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk

Har själv uppgraderat till win11 och har ett ryzen 3600. Har inte märkt någon skillnad i prestanda, dock utan att egentligen ha mätt och jämfört. Tycker w11 är skitsnyggt och mer intuitivt än win10 samt allmänt bättre standardfunktioner än föregångaren.

Visa signatur

Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI | AMD Ryzen 5 3600 | EK-AIO Basic 240 | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming | Corsair 2x8GB DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance | Samsung 970 EVO PLUS NVMe 500GB | Samsung 860 QVO 1TB | Corsair SF600 600W 80+ Platinum | Louqe Ghost S1 Limestone + Ghost S1 MK3 - TopHat L Limestone | AOC AGON 24" LED FreeSync AG241QX |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Hur kan en sådan här sak ha missat vid tester?

Techpowerup skrev om detta igår, och läste då i kommentarerna där att det missades inte. Fixen finns till och med klar och redo på MS' egna developer ring, men istället för att lägga ut den la de istället ut en annan uppdatering som sänkte prestandan ÄNNU MER.

Som Arsenio Halls gamla grej, "things that make you go HMMM..."

Skrivet av ronnylov:

Trodde latenser hos CPU L3 cache var en hårdvarugrej mer än att det var något som operativsystemet påverkade? Verkar som att jag trodde fel.

Förmodligen beror detta på någon väldigt lågnivåfunktion eller optimering i processorn som aldrig aktiveras eller dylikt, interleave av primärminnet eller vad som helst som får till resultat att den effektiva latensen på L3:n går upp.

Windows sitter ju ovanpå sitt HAL, som är den som styr den faktiska hårdvaran. Så om något missas där får det genomslag.

Permalänk
Medlem

Har inte märkt nån försämring på min iaf. Jag är Tvärnöjd.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Har inte märkt något prestandatapp med min cpu

Samma här faktiskt. 5800X, men har inte märkt någon skillnad öht.
Men jag spelar och är glad iof, jag hade kanske reagerat om jag hade suttit och lekt med benchmarks

Så axelryckning för mig, speciellt med tanke på att det är identifierat och rättning kommer runt hörnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Samma här faktiskt. 5800X, men har inte märkt någon skillnad öht.
Men jag spelar och är glad iof, jag hade kanske reagerat om jag hade suttit och lekt med benchmarks

Så axelryckning för mig, speciellt med tanke på att det är identifierat och rättning kommer runt hörnet.

Precis! Grymt OS

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur kan en sådan här sak ha missat vid tester? Utifrån de strikta kraven bör ju user base som sitter med AMD vara minst lika många som sitter med en Intel.

Rätt kul när dem har tvingat på oss all möjlig övervakning att detta kan ske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Samma här faktiskt. 5800X, men har inte märkt någon skillnad öht.
Men jag spelar och är glad iof, jag hade kanske reagerat om jag hade suttit och lekt med benchmarks

Så axelryckning för mig, speciellt med tanke på att det är identifierat och rättning kommer runt hörnet.

Man måste nog komma upp i skillnader på 20-25% för att man ska "känna" det i spel, om man inte spelar väldigt FPS-känsliga spel.

Men samtidigt, får jag välja mellan 15% bättre prestanda eller en lite flashigare Utforskare och startmeny väljer jag 15% bättre prestanda...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Största problemet med vista var höga systemkrav som stängde ute folk från att använda det eller med dålig prestanda. Exakt samma sak är de med Windows 11.

Fast nu med strikta krav är ju situationen snarare den omvända. Kanske är att låsa ute gamla tröskverk ett försök att lösa Vista-problemet. De är ju inte helt tydliga med vad som är så viktigt med till exempel tpm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Man måste nog komma upp i skillnader på 20-25% för att man ska "känna" det i spel, om man inte spelar väldigt FPS-känsliga spel.

Men samtidigt, får jag välja mellan 15% bättre prestanda eller en lite flashigare Utforskare och startmeny väljer jag 15% bättre prestanda...

Kan säga att prestandan i win 11 är betydligt bättre än något annat windows. Allt laddar riktigt snabbt. Så jag vet inte vart man ska känna av prestandaförlusten som det skrivs om om man inte märker det i vanliga windows användningen och spelandet.

Permalänk
Medlem

Spelade lite CSGO och har enorma fryslagg fast på Intel-plattform.
Någon annan med Intel som har problem? Kan inte påstå FPSen är annorlunda, men spelat hackar till hela tiden.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop