Apple släpper nya Macbook den 18 oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och dessa "proffs" märker inte alls av någon prestandaskillnad ifrån när de jobbar från deras interna nmve ssd och en slö 1Gbit ethernet?
Apple var en av de första att implementera 10Gbit, t.ex. M1 Mac Mini har det. Så kostnaden ligger inte alls i att få en Apple dator med detta, utan att all utrustning runt omkring är så dyr. Och det är exakt samma problem på pc, då de har samma routrar och nas.

På de företag som jag arbetar på har man haft 10Gbit hur länge som helst, dock inte emot klientdatorerna. Det folk då gör är skaffa en usb ssd och ladda hem arbetsmaterialet till denna. Det är egentligen rent vansinne, men det är billigt. Jag skulle gissa att de du pratar om ovanför gör detsamma. När jag själv sysslade med lite videoredigering år 2010 så var 1Gbit Ethernet redan då för segt för att ha arbetsfilerna på för mina amatörbehov. Utan jag fick allt dra hem filerna och arbeta lokalt.

Du fortsätter killgissa lite..

Det räcker absolut med 1 Gbit för professionell videoredigering. Proffs jobbar inte som amatörer med filerna direkt ur kameran. Proffs har ett specifikt framtaget arbetsflöde för att vara så effektiva som möjligt och kunna jobba så många klienter som möjligt mot samma SAN. Du kan googla något i stil med "high resolution workflow" eller "Proxy workflows" så finns massor med info.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Du fortsätter killgissa lite..

Det räcker absolut med 1 Gbit för professionell videoredigering. Proffs jobbar inte som amatörer med filerna direkt ur kameran. Proffs har ett specifikt framtaget arbetsflöde för att vara så effektiva som möjligt och kunna jobba så många klienter som möjligt mot samma SAN. Du kan googla något i stil med "high resolution workflow" eller "Proxy workflows" så finns massor med info.

Kollade snabbt. https://www.youtube.com/watch?v=-b8VtZX62XA
Man skapar en komponerad kopia lokalt och arbetar med den. Ja det låter ju som ett vettigt arbetssätt av hur många anledningar som helst. Detta vet jag ingen som gjorde 2010 när jag sysslade med lite videoredigering.
Detta förklarar hur folk idag kan redigera även när datorn är slöare. Så otroligt segt allt gick när jag grejade med det på den tiden så jag tröttnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kollade snabbt. https://www.youtube.com/watch?v=-b8VtZX62XA
Man skapar en komponerad kopia lokalt och arbetar med den. Ja det låter ju som ett vettigt arbetssätt av hur många anledningar som helst. Detta vet jag ingen som gjorde 2010 när jag sysslade med lite videoredigering.
Detta förklarar hur folk idag kan redigera även när datorn är slöare. Så otroligt segt allt gick när jag grejade med det på den tiden så jag tröttnade.

Jag började jobba på TV 1999. Redan då var proxy filer standard. Vi hade väl 20 st Offline redigeringar på varje Online.

http://20questionsfilm.com/understanding-post-workflow-offlin...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv

En Mac mini har inte bättre kylning än t.ex. e

Skrivet av EntropyQ3:

Är också intresserad av en M1x Mini, men ABSOLUT INTE mindre storlek. Den befintliga Minin är tyst, för den har ett kylsystem som skulle "klara av" en i7:a (den hade problem). Om vi antar att de kommer att sälja en konfiguration med 8 P-cores och 32 GPU-cores, kommer de chippen att kunna dra hyfsat mycket de också, åtminstone 50W och möjligen lite till. Att pressa in det i en ännu mindre låda bådar inte gott för ljudnivån. Det finns verkligen ingen anledning att en 50W desktopdator skall vara annat än tyst - med mindre än att man f*ckar up designen helt i onödan. "Nu ännu tunnare".

En Mac mini har inte bättre kylning än den mycket mindre NUC. Samma fläkt, samma diameter och samma typ. Mac mini har faktiskt sämre kylning än en NUC när den skall kyla sin kraft också, på en NUC sitter kraften utanför.

Att den är större har inte med kylning att göra. Problemet är positionering i förhållande till Apple TV. En Mac mini är mycket dyrare trots att den har ungefär samma innehåll. Man tar i praktiken betalt för MacOS. Man löser det genom att ha en större och biffigare burk så köparen tror att denne får mer för pengarna.

En ny Mac mini med M1X skulle mycket väl kunna se ut som en NUC eller Apple TV. Det kommer den inte att göra. Måste se ut som den kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Problemet är positionering i förhållande till Apple TV. En Mac mini är mycket dyrare trots att den har ungefär samma innehåll. Man tar i praktiken betalt för MacOS. Man löser det genom att ha en större och biffigare burk så köparen tror att denne får mer för pengarna.

En ny Mac mini med M1X skulle mycket väl kunna se ut som en NUC eller Apple TV. Det kommer den inte att göra. Måste se ut som den kostar.

Intressant tanke. Har du hittat några artiklar om detta eller några uttalanden från Apple?

Min personliga tanke var att dom som köper mac mini skulle älska ett mindre format, så länge den är tyst. Undantaget är väl företag som har dom i rack som redan har bra lösningar, dom vill inte ha några ändringar i formfaktor.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av anon214822:

En Mac mini har inte bättre kylning än t.ex. eEn Mac mini har inte bättre kylning än den mycket mindre NUC. Samma fläkt, samma diameter och samma typ.

...Om inte metallskalet på Minin bidrar till kylningen. Det är inget jag vet, men det skulle inte förvåna mig.

Skrivet av anon214822:

Att den är större har inte med kylning att göra. Problemet är positionering i förhållande till Apple TV. En Mac mini är mycket dyrare trots att den har ungefär samma innehåll. Man tar i praktiken betalt för MacOS. Man löser det genom att ha en större och biffigare burk så köparen tror att denne får mer för pengarna.

Enligt samma resonemang skulle man kunna säga att en rackserver är mycket dyrare än en NUC trots att den har ungefär samma innehåll.
Nuvarande uppskattningar är att den kommande SoC:n i Appleprodukter kommer kunna dra ca 50W om man belastar CPU- och GPU-delarna samtidigt. Chipet i AppleTV är bokstavligen det som satt i iPhone XS/XR-generationen av telefoner. Äldre och färre kärnor, och mindre minne.

Skrivet av anon214822:

En ny Mac mini med M1X skulle mycket väl kunna se ut som en NUC eller Apple TV. Det kommer den inte att göra. Måste se ut som den kostar.

AppleTV-chassit hade möjligen räckt för en M1-baserad dator, men jag är ärligt talat inte säker. Dock går jag helt med på att de sannolikt kan minska storleken på Mini-chassit och fortfarande hålla sig inom värmeavledningsbehovet för (vissa? många? modeller av) sina nyare chip. Bottenarean är väl i princip oförändrad sen den första modellen, då Minin var en objektivt liten dator. Det har gått några år sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hoppas det löser sig för dig! Antar att du redan kört "powercfg /a" i kommandotolken för att se vilka lägen Windows tror du har. Själv var jag tvungen att peta lite i registret för att synliggöra/aktivera S3-läget.

Bara s0 som går...

Ska få till de övriga då.

Varför gör Windows så här, jag fattar inte..

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

...Om inte metallskalet på Minin bidrar till kylningen. Det är inget jag vet, men det skulle inte förvåna mig.

Enligt samma resonemang skulle man kunna säga att en rackserver är mycket dyrare än en NUC trots att den har ungefär samma innehåll.
Nuvarande uppskattningar är att den kommande SoC:n i Appleprodukter kommer kunna dra ca 50W om man belastar CPU- och GPU-delarna samtidigt. Chipet i AppleTV är bokstavligen det som satt i iPhone XS/XR-generationen av telefoner. Äldre och färre kärnor, och mindre minne.

AppleTV-chassit hade möjligen räckt för en M1-baserad dator, men jag är ärligt talat inte säker. Dock går jag helt med på att de sannolikt kan minska storleken på Mini-chassit och fortfarande hålla sig inom värmeavledningsbehovet för (vissa? många? modeller av) sina nyare chip. Bottenarean är väl i princip oförändrad sen den första modellen, då Minin var en objektivt liten dator. Det har gått några år sen dess.

Nuvarande Mac mini är löjligt stor i förhållande till vad den innehåller. Fläkten är rätt pyttig och har ingen särskilt bra kylkapacitet. Å andra sidan behöver fläkten inte vara bättre när det bara sitter en M1 i den.

Nästa Mac mini är en helt annan historia. Vad jag tror/hoppas att dom gör är en något mindre låda i yta, troligen tunnare också. Man plockar ut kraftmodulen och lägger den externt, inte för att den inte skulle kunna få plats utan för att ge plats för en riktigt stor och långsam fläkt som då kan kyla ett riktigt kraftfullt M1X utan att lådan blir högljudd.

Prismässigt har jag ingen aning om vad dom lägger sig på. Kan vara ett bra köp om den ger kraft och du behöver kraften. Mac mini med M1 tror jag utgår helt. Mac mini slutar att vara instegsmodell just för att hålla avståndet till Apple TV och kommande Apple Console. Mac mini blir en kompakt Pro-modell. Man överlåter åt billigaste iPad och MBA M1 att vara instegsmodell i respektive ekosystem.

Apple är grymt svårlästa just nu. Det är en helt ny situation och i denna nya situationen kan man kan göra precis vad man vill. Jag har väntat länge nu och har akut behov av ny Mac men jag vill se mer av deras framtida produktstrategi innan jag vet vad som är bäst för mig.

Folk klagar över att Mac är dyra. Å andra sidan lever dom hur länge som helst. Vilket gör att nya inköpet blir väldigt petigt, man kommer ju att sitta med eländet i 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Folk klagar över att Mac är dyra. Å andra sidan lever dom hur länge som helst. Vilket gör att nya inköpet blir väldigt petigt, man kommer ju att sitta med eländet i 10 år.

Det gör även PC enligt mig. Har bärbara PC som är lite under och lite över 10 år och förutom att ha bytt till SSD och poppat in lite mer RAM så har jag inte gjort mycket med de datorerna.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det gör även PC enligt mig. Har bärbara PC som är lite under och lite över 10 år och förutom att ha bytt till SSD och poppat in lite mer RAM så har jag inte gjort mycket med de datorerna.

Klart dom fortfarande funkar men en Macbook som min förra 2014 känns fortfarande helt ny efter 7 år.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbish:

Vi jobbar med tungdrivna plugins såsom kontakt 5 via native instruments och lägger effekter på alla kanaler och bussar vid mixning/mastering mm. Då räcker det inte längre efter ett tag utan att det börjar lagga ihop. Den orkar dock med bättre än förra datorn som hade samma mängd minne men annan arkitektur och inte m1 utan en i5 i 8000serien tror jag. Vilket den såklart borde också.

Skrivet av Jumpcut:

Okej, fattar, jag har också hajat att visa pluggar gör att det blir jobbigt. Själv har jag inte stött på någon deal-breaker ännu för FL Studio, men det är väl lite simplare.

På vilket sätt är FL simplare? Snarare tvärtom skulle jag säga. FL Studio och Ableton är väl snarare de DAWs som är ”go-to” nuförtiden + de man börjar med att lära sig idag om man är ny då Cubase/Logic/Reason/Protools är mest för gamla rock rävar 😁

Jag skulls säga att med den budgeten räcker en M1 långa långa vägar. Om man har mycket tungdrivna VSTs och plugins så får man ju ”convert/render to audio” å sedan tabort effekterna och pluggarna. Det är ju ett väldigt vanligt arbetssätt. Att betala massa extra för en dator för kunna driva mer effekter eller VSTS samtidigt är ju bara jätte onödigt om man inte har en obegränsad budget.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Klart dom fortfarande funkar men en Macbook som min förra 2014 känns fortfarande helt ny efter 7 år.

Syrrans Macbook Air kändes allt annat än ny 3-4 år efter att hon fått den. Det tog den typ 5-10 sekunder att bara acceptera lösenordet på låsskärmen och typ samma för att öppna/stänga YouTubes helskärmsläge. Efter en ominstallation däremot var det mycket bättre. Den HP från 2012 känns i princip lika snabb (om inte snabbare med W11) som den var när jag köpte den beggad 2016.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Syrrans Macbook Air kändes allt annat än ny 3-4 år efter att hon fått den.

Gamla MacBook Air gjordes bara för att vara liten och snygg. Inte ens det lyckades Apple med En av många anledningar till att jag kört Windows-laptops fram tills Apple släppte Air:en med M1.

Min sambo har en MacBook 12 från 2018 (sista modellen) och den är i mångt och mycket vad gamla Air borde ha varit. Lite synd att den serien lades ned. Hade varit perfekt med en M1 även i den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Gamla MacBook Air gjordes bara för att vara liten och snygg. Inte ens det lyckades Apple med En av många anledningar till att jag kört Windows-laptops fram tills Apple släppte Air:en med M1.

Min sambo har en MacBook 12 från 2018 (sista modellen) och den är i mångt och mycket vad gamla Air borde ha varit. Lite synd att den serien lades ned. Hade varit perfekt med en M1 även i den!

Hon har en Air 2016 modell

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

På vilket sätt är FL simplare? Snarare tvärtom skulle jag säga. FL Studio och Ableton är väl snarare de DAWs som är ”go-to” nuförtiden + de man börjar med att lära sig idag om man är ny då Cubase/Logic/Reason/Protools är mest för gamla rock rävar 😁

Äh det var mer jag som inte orkade tjöta mer. Jag kör FL Studio på min M1:a och är sjukt nöjd. Räcker för mig

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

En tanke. Macbook 15,6" eller 16" kommer säkerligen släppas och den kommer hamna i klass med arbetsdatorerna många har på sina arbeten. Där dessa laptops som folk på sitt jobb brukar ha oftast bara kännetecknas av att de är dyra. Så där här Apple stora möjligheter.

Men finns det inte en otroligt stor skara personer som skulle vilja ha en macbook i runt 15,6" utan att ha större krav på något? Alltså bättre av precis allt är bättre, men pris är ändå väldigt viktigt.

Jag har många äldre bekanta som i princip klarar sig med varenda 15,6" laptop som finns att köpa på våra elkedjor och då inkluderar jag chromebooks för 3000kr. Såklart att de kan betala mer för en Appledator men hur mycket? Skulle den billigaste 15,6"/16" kosta 20 000kr, så är det väldigt många konsumenter som får se efter något annat. Jag själv som student hade ej köpt en sådan dyr laptop.

Jag tror dock inte Apple kommer lansera en billigare normalstor laptop, för det kommer ta försäljning ifrån deras dyra. Min gissning är att majoriteten som vill ha en 15,6" till 16" macbook, hellre vill ha många tusenlappar extra kvar på sitt bankkonto än att ha det allra senaste.

*edit*
Min önskedröm macbok. Storlek 15,6". Cpu en M1a som är deffekt, de har fått stänga av någon kärna, inte köra i maxfrekvens. D.v.s exakt samma sak som att alla processorer på intel/Amd inte har maxcore/max frekvens. Skärmen, en standardskärm för en ny bra dator. 16GB ram och utbytbar 250GB m.2 ssd och ett pris runt 12 000kr. Ja, då hade jag köpt en för privat bruk att ha till lite olika saker.

Permalänk
Medlem

Ja, speciellt om man läser amerikanska forum typ Macrumors verkar folk helt betuttade i idén att en "proffsprodukt" måste vara klara såväl videoredigering som programmering som smör. Jag tror väldigt många proffsanvändare använder Mac främst till dokumenthantering, websurfning, etc. Antalet hemanvändare växer dessutom, och även där skiljer behoven starkt. Det är i mina ögon en ganska gammal sanning att proffsdatorer måste ha stark CPU och GPU och stora mängder minne - det stämmer inte längre på samma sätt som det stämde 1995-2005 exempelvis. (eftersom redan billiga CPUer idag är rejält snabba och operativsystem och officeprogram inte kräver så mycket mer än de gjorde för 10 år sedan)

Jag skriver detta på en 2009 Macbook Pro, 15" med SSD och 6GB minne (4GB är rejält sämre, 8GB en smärre förbättring). Jag skulle visserligen gärna ha en 13" Macbook Air med M1, den skulle i prestanda springa i cirklar runt min Macbook Pro, och ha en mycket bättre skärm. Men den är en smula för liten. (Jag vet, för det står en sådan 1 meter från mig i detta nu, inte min dock).
Jag skulle gärna köpa en 16" Macbook Pro med M1-processor, 8GB minne och 120GB SSD. För 10000. Och en sådan burk skulle nog räcka för de flesta som använder Macbook, möjligen undantaget lagringen. Men Apple har inget behov av att slå undan benen på sig själva och erbjuda en så billig 16"-dator.

Jag skulle egentligen vilja ha en billig stationär Mac. Men det finns ju ingen. Mac Pro är skyhögt över det jag behöver, Mac Mini är för begränsad - likaså iMac. Apple skulle självklart kunna göra en Mac Maxi, en Mac Mini i större skal, bättre fläktar, plats för expansioner. Sälja för 10000 (där motsvarande PC kostar runt 5000 - just nu finns dock ingen sådan PC, men tidigare var detså). Men varför skulle de?

2006 köpte jag min första nya PC (tidigare bara köpt begagnade), moderkort, cpu, etc, kostade under 5000. 4 år senare funkade den rätt ok (hade 2-kärnig CPU, 4GB minne osv) men jag ville köra OSX. Kollade vad en lämplig iMac skulle kosta. 4-kärnig CPU (core i7 870 var det nog som var valet då), 8 eller helst 16GB minne, SSD + intern lagring på minst 2TB, USB3, Bluraybrännare...nej, det var inte realistiskt att köpa värsta iMacen. Köpte moderkort med USB3 för under 1000kr, fyrkärnig intel-CPU för 1500, minne för en spottstyver, blurabrännare för en tusing, SSD + SSHD, installerade Win 7 och Snow Leopard (tror jag det var), och kom undan tusan så mycket billigare och bättre. Jag vill ha en billig Mac som går att expandera internt. Men Apple vill inte ha mig som kund. Jag förstår det. Men det är lite trist. Om några år kommer jag dock nog ändå att landa i någon slags Mac mini med "M3" eller nåt, då jag upplever såväl Windows som diverse Linuxar som undermåliga för mina behov.

Apple har valt färre kunder men högre lönsamhet per kund. Kanske strategiskt rätt. Men i takt med att app store etc drar in mer kanske man kan tänka sig billigare macar och iphone - helt garanterat kommer en iphone för 5000 räcka för folk flest, precis som en imac för 10 000 skulle göra. Eller Mac mini för 5000.

Nåja, ska bli intressant att se vad som presenteras på måndag. Jag kommer att hoppas på rejält starka Macbookar som sänker priserna på intel-macbooks rejält så jag kan haffa en på 15-16" på Tradera för en hyfsad penning Vill ha retinaskärm, och aningen bättre prestanda än jag sitter på nu på min 2009 Macbook - vissa websidor är ganska tröga numera och kräver mycket CPU...(typ HM tydligen, när min fru går in där osar det inte bara om bankkortet utan även om datorn)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, speciellt om man läser amerikanska forum typ Macrumors verkar folk helt betuttade i idén att en "proffsprodukt" måste vara klara såväl videoredigering som programmering som smör. Jag tror väldigt många proffsanvändare använder Mac främst till dokumenthantering, websurfning, etc. Antalet hemanvändare växer dessutom, och även där skiljer behoven starkt. Det är i mina ögon en ganska gammal sanning att proffsdatorer måste ha stark CPU och GPU och stora mängder minne - det stämmer inte längre på samma sätt som det stämde 1995-2005 exempelvis. (eftersom redan billiga CPUer idag är rejält snabba och operativsystem och officeprogram inte kräver så mycket mer än de gjorde för 10 år sedan)

Jag skriver detta på en 2009 Macbook Pro, 15" med SSD och 6GB minne (4GB är rejält sämre, 8GB en smärre förbättring). Jag skulle visserligen gärna ha en 13" Macbook Air med M1, den skulle i prestanda springa i cirklar runt min Macbook Pro, och ha en mycket bättre skärm. Men den är en smula för liten. (Jag vet, för det står en sådan 1 meter från mig i detta nu, inte min dock).
Jag skulle gärna köpa en 16" Macbook Pro med M1-processor, 8GB minne och 120GB SSD. För 10000. Och en sådan burk skulle nog räcka för de flesta som använder Macbook, möjligen undantaget lagringen. Men Apple har inget behov av att slå undan benen på sig själva och erbjuda en så billig 16"-dator.

Jag skulle egentligen vilja ha en billig stationär Mac. Men det finns ju ingen. Mac Pro är skyhögt över det jag behöver, Mac Mini är för begränsad - likaså iMac. Apple skulle självklart kunna göra en Mac Maxi, en Mac Mini i större skal, bättre fläktar, plats för expansioner. Sälja för 10000 (där motsvarande PC kostar runt 5000 - just nu finns dock ingen sådan PC, men tidigare var detså). Men varför skulle de?

2006 köpte jag min första nya PC (tidigare bara köpt begagnade), moderkort, cpu, etc, kostade under 5000. 4 år senare funkade den rätt ok (hade 2-kärnig CPU, 4GB minne osv) men jag ville köra OSX. Kollade vad en lämplig iMac skulle kosta. 4-kärnig CPU (core i7 870 var det nog som var valet då), 8 eller helst 16GB minne, SSD + intern lagring på minst 2TB, USB3, Bluraybrännare...nej, det var inte realistiskt att köpa värsta iMacen. Köpte moderkort med USB3 för under 1000kr, fyrkärnig intel-CPU för 1500, minne för en spottstyver, blurabrännare för en tusing, SSD + SSHD, installerade Win 7 och Snow Leopard (tror jag det var), och kom undan tusan så mycket billigare och bättre. Jag vill ha en billig Mac som går att expandera internt. Men Apple vill inte ha mig som kund. Jag förstår det. Men det är lite trist. Om några år kommer jag dock nog ändå att landa i någon slags Mac mini med "M3" eller nåt, då jag upplever såväl Windows som diverse Linuxar som undermåliga för mina behov.

Apple har valt färre kunder men högre lönsamhet per kund. Kanske strategiskt rätt. Men i takt med att app store etc drar in mer kanske man kan tänka sig billigare macar och iphone - helt garanterat kommer en iphone för 5000 räcka för folk flest, precis som en imac för 10 000 skulle göra. Eller Mac mini för 5000.

Nåja, ska bli intressant att se vad som presenteras på måndag. Jag kommer att hoppas på rejält starka Macbookar som sänker priserna på intel-macbooks rejält så jag kan haffa en på 15-16" på Tradera för en hyfsad penning Vill ha retinaskärm, och aningen bättre prestanda än jag sitter på nu på min 2009 Macbook - vissa websidor är ganska tröga numera och kräver mycket CPU...(typ HM tydligen, när min fru går in där osar det inte bara om bankkortet utan även om datorn)

Ett av Apples stora problem eller utmaningar är ju att dom är en enda tillverkare med en rad produkter som ska passa in i någon slags helhetsstrategi för företagets produkter. Det brukar ju alltid leda till problem och missförstånd när man drar den gamla slitna bilanalogin, men jag tycker ändå det passar här.

Om vi kollar på Apple och sedan jämför med en hyggligt premium biltillverkare, typ Porsche så är ju inte heller den tillverkaren komplett. Dom har en rad produkter som ska passa in i en övergripande strategi, vilket dom gör hyggligt, men dom passar långt ifrån alla bilköpare. Det finns en rad andra behov som andra biltillverkare löser mycket bättre. Grejen är att varken Porsche eller Apple har en vilja att vara den helt kompletta tillverkaren som löser alla användningsfall. Dom vill driva ett företag som tjänar massor av pengar till sina ägare, vilket båda dessa bolag får sägas göra.

För att lyckas med det dom gör har dom en strategi och ett tänk som gör att dom kan kräma ut så mycket pengar som möjligt för varje investerad krona. Uppenbarligen lyckas dom ganska bra med det eftersom det är väldigt lönsamma bolag. Jag brukar garva åt min granne som har en Macan Diesel från 2018. En bil som begagnad med typ 5000 mil på mätaren och ynka 258 HK kostar strax norr om 450 tkr. För samma pengar kan jag få en större bil, exempelvis en BMW X5 M50d med nära 400 HK, samma årsmodell, liknande mil och samma eller mer utrustning. Krona för krona och del för del är X5:an ett bättre köp för mig och dom "behov" jag har. Alternativt kan jag köpa en betydligt billigare bil än en Macan med ungefär samma specifikation, men den blir då inte riktigt lika "premium" som Porschen.

Såhär har det ju varit länge med Apple. Varje gång det släppts en ny Mac med Intel CPU och dess tillhörande ingående komponenter så lyckas dom sälja sina datorer till ett premiumpris trots att inte alla komponenter håller den höga nivån. Samma sak för Porsche. Tillbaks då till den övergripande strategin. Olika biltillverkare kommer ju alltid ha modeller som direkt konkurrerar och äter av varandras marknadsandel, det är liksom bara så och det är samma mellan olika datortillverkare. Men, inom en enda tillverkare så vill man ju inte ha produkter som kannibaliserar på sina egna produkter. Ett klassiskt exempel är ju när Porsche lanserade den betydligt billigare Boxster, en fantastisk bil som också hade en hel del av 911s delar. Hur prissätter man den så att den är attraktiv men samtidigt inte pajar försäljningen av 911 etc? Samma utmaning står ju såklart Apple inför. Man kan inte lansera FÖR bra och billiga modeller för då kommer ingen, eller för få, köpa i det övre segmentet.

Apple har ju lyckats ganska bra när det kommer till telefoner, där dom säljer äldre årsmodeller till ett något lägre pris samt ibland släpper SE modeller med ganska uppdaterad hårdvara men med några budgetval. Att dom skulle lyckas med samma sak gällande datorer är svårt att se. Kanske kan det dock börja bli så nu när dom även styr CPU/GPU helt och hållet. En M1 kommer fortfarande vara väldigt bra om några år. Kan man då köpa en dator av "årets modell" med hyggligt uppdaterad design, kanske samma schyssta skärm som premiummodellerna, men med 16 GB ram och en M1:a för ett rimligt pris. Ja, det kanske kunde vara något.

En sak är dock säker. Apple har sin strategi och sin produktflora utifrån vad dom tror kan ge mest pengar hållbart över tid. Man ska komma ihåg att Apple nästan gick i konkurs så sent som 1997 pga. av felaktiga strategier och ett kortsiktigt tänk och detta är inget dom glömmer i första taget.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag håller med er som postade sist - det finns ett intresse för billigare MacOS burkar. Och det som skulle hålla vinsterna uppe och aktieägarna glada är att det skulle dra in fler i Apples ekosystem av tjänster.
Det var min förhoppning att Apple Silicon skulle innebära att Apple tog den chansen. Med lägre kostnader för CPU (och grafikkort) finns det utrymme att sänka priserna vid en och samma kvalitetsnivå. Tyvärr använde de utrymmet för att höja marginalerna.
Det sagt, är M1 burkarna rimligt prissatta gentemot marknaden i övrigt. Vi får se hur de prissätter de kraftfullare maskinerna. Apple använder (liksom andra datortillverkare och andra brancher) ett nivåsystem för sina produkter som är till för att driva kunderna mot produkter med högre marginal. En 16” skärm är marginellt dyrare än en 13” skärm. För att inte tala om de få cent som några portar kostar (se billigare mot dyrare iMac 24”). Men det är en del av Apples nivåsystem. De använder det på alla produktlinjer. Färdiga menyer istället för pay-as-you-order. Så vill du ha créme brulée till dessert MÅSTE du betala för det där jävla rödvinet till huvudrätten och sitta och peta i någon förrätt du lika gärna kunde varit utan. Och plötsligt kostar din créme brulée 10000:- extra.

Det är frustrerande i alla sammanhang där det tillämpas.

Permalänk
Medlem

hur är det med mac books? Utvecklas de vid varje steg eller är det som Iphone att de bara gör en liten sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Prismässigt har jag ingen aning om vad dom lägger sig på. Kan vara ett bra köp om den ger kraft och du behöver kraften. Mac mini med M1 tror jag utgår helt. Mac mini slutar att vara instegsmodell just för att hålla avståndet till Apple TV och kommande Apple Console. Mac mini blir en kompakt Pro-modell. Man överlåter åt billigaste iPad och MBA M1 att vara instegsmodell i respektive ekosystem.

Fast Apple TV och Mac Mini är ju två helt skilda produkter med skilda användningsområden. Hur får du ihop det att dom två skulle konkurrera med varandra? Mac mini är en dator, Apple TV är en mediabox.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Så vill du ha créme brulée till dessert MÅSTE du betala för det där jävla rödvinet till huvudrätten och sitta och peta i någon förrätt du lika gärna kunde varit utan. Och plötsligt kostar din créme brulée 10000:- extra.

Det är frustrerande i alla sammanhang där det tillämpas.

Ja, även här funkar faktiskt jämförelsen mot Porsche riktigt bra. Säg att du ville ha nya GT2 RS när den lanserades. Spelade ingen roll om du kom in med 3 millar cash på ett Porschecenter. För att vara garanterad att få en bli var du tvungen att köpa lite andra bilar först. Typ nån halvtrött Cayenne eller så.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

hur är det med mac books? Utvecklas de vid varje steg eller är det som Iphone att de bara gör en liten sak?

Det är väl som med hårdvara generellt. Ibland är det stora steg, ibland små. Ibland gör dom en CPU-refresh på befintlig modell. Apple skiljer ju sig inte jättemycket från branschen i övrigt, det som uppfinns är det som finns att använda. Sen är det klart att steget till Apple Silicon var ett väldigt stort steg, ett så stort steg har ingen annan tillverkare tagit på väldigt länge.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

hur är det med mac books? Utvecklas de vid varje steg eller är det som Iphone att de bara gör en liten sak?

Beror på vem du frågar. Vissa förändringar är svinbra för någon men en annan ser bara ett högre pris på samma produkt.

Men det som kommer släppas nu kan nästan garanteras vara stor utveckling.
M1x / M2 / M440i eller vad den kommer heta + helt nytt skal

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Skrivet av downup:

hur är det med mac books? Utvecklas de vid varje steg eller är det som Iphone att de bara gör en liten sak?

Alla produkter når förhoppningsvis en punkt där de flesta förändringar är inkrementella snarare än revolutionerande. Den tvåårsperiod vi är mitt uppe i just nu, där Apple lovat gå bort från Intels chip till sina egna är förhoppningsvis en revolution vi inte behöver se mer än vart 15-20:e år, då sådana revolutioner också kommer med offrad mjukvara från utvecklare som inte har lust eller kan hänga med. Så: den här gången kommer vi av allt att döma få se proffslaptops där man inte behöver göra särskilt mycket av en kompromiss mellan energiförbrukning och prestanda. Framtida år kommer vi att få se "mindre" förändringar precis som på telefonen - om man nu kan kalla dem små.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanTeoX:

Fast Apple TV och Mac Mini är ju två helt skilda produkter med skilda användningsområden. Hur får du ihop det att dom två skulle konkurrera med varandra? Mac mini är en dator, Apple TV är en mediabox.

En Apple TV och en Mac mini är alltså i princip samma burk.

Släng ut fjärren och stoppa in lite mer minne, för ungefär samma pengar som fjärren kostar, så har du en Apple TV som är likvärdig med en Mac mini i prestanda. De flesta användare märker ingen skillnad på A12 och M1. Mac mini har några fler kontakter men det har marginell påverkan på tillverkningskostnaden.

Så i ena fallet kostar burken 2000 kr. I andra fallet kostar samma burk 8500 kr.

Hur skall Apple förklara den skillnaden i pris för sina kunder?

Svaret är givetvis att det måste framstå som helt olika produkter utan att egentligen vara det.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon214822:

En Apple TV och en Mac mini är alltså i princip samma burk.

Släng ut fjärren och stoppa in lite mer minne, för ungefär samma pengar som fjärren kostar, så har du en Apple TV som är likvärdig med en Mac mini i prestanda. De flesta användare märker ingen skillnad på A12 och M1. Mac mini har några fler kontakter men det har marginell påverkan på tillverkningskostnaden.

Så i ena fallet kostar burken 2000 kr. I andra fallet kostar samma burk 8500 kr.

Hur skall Apple förklara den skillnaden i pris för sina kunder?

Svaret är givetvis att det måste framstå som helt olika produkter utan att egentligen vara det.

Ställer man Apple TV med A12 mot basmodellen av M1 i MacMini har den senare

  • ungefär 70 % högre enkeltrådprestanda

  • ungefär 160 % högre multitrådprestanda

  • ungefär 270 % högre GPU-prestanda

  • 170 % mer RAM

  • massor med 100-tals % mer ML prestanda (bara M1 har en dedicerad accelerator för detta, används bl.a. i video och bildbehandling)

Så vet inte riktigt om jag skulle kalla dessa för "likvärdiga", man får rätt mycket mer med M1. Man kan i.o.f.s. argumentera att det majoriteten främst kommer känna skillnaden i är enkeltrådprestandan och där är skillnaden klart minst.

M1 har å andra sidan en av de högsta enkeltrådprestanda av någon CPU, oavsett segment.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

En Apple TV och en Mac mini är alltså i princip samma burk.

Ja.. fast nej.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av anon214822:

En Apple TV och en Mac mini är alltså i princip samma burk.

Släng ut fjärren och stoppa in lite mer minne, för ungefär samma pengar som fjärren kostar, så har du en Apple TV som är likvärdig med en Mac mini i prestanda. De flesta användare märker ingen skillnad på A12 och M1. Mac mini har några fler kontakter men det har marginell påverkan på tillverkningskostnaden.

Så i ena fallet kostar burken 2000 kr. I andra fallet kostar samma burk 8500 kr.

Hur skall Apple förklara den skillnaden i pris för sina kunder?

Svaret är givetvis att det måste framstå som helt olika produkter utan att egentligen vara det.

Jag har själv en Appletv, den ligger i garaget bredvid mina chromecast.
Men skillnaden är användningsområdena. I princip ingen använder en AppleTv som en dator och kopplar till en skärm, extern tangentbord + mus på den. Och App-utbudet är rejält begränsad..

När det gäller Apple så kan man på de flesta produkter säga att man får betala lite mer för att få lite bättre kvalite. Det finns dock 2st områden, där detta inte har gällt och det är kraftfulla laptops och desktops.
Ska man ha en desktop som presterar minst lika bra som många av de desktop som många här på forumet har, så har den billigaste från Apple kostar över 70 000kr. Vi får se vad dessa 16" laptop kostar, vi vet inte ännu. Men risken där är att de blir svindyra.

Motargumentet att datorerna från Apple inte på något sätt är jämförbara, ja det löser inte problemet att det inte fanns några datorer i klassen från dem.

Det jag dock tror att flest vill se är en enkelt runt 15'6" laptop. Folk i större skara kommer inte klaga på att specifikationen inte räcker till, utan att de skulle vilja ha en billigare.
Jag ser det lite som Samsung släppte deras Fold 3. De frågade runt kunder vad de saknades, några sa att kameran sög, de vill ha mycket bättre kamera. Samsung insåg dock att majoriteten tyckte priset var åt h-lvete för högt, så de valde att behålla kameran och sänka priset. Nå vi får se vad Apple gör. Men blir priset 20 000kr för billigaste laptoppen i standardstorlek så blir det väldigt mycket, speciellt när de flesta användarna idag som köper en icke gamingdator inte alls gör något krävande.
Man behöver inte gå många år tillbaka när i princip alla enbart brydde sig om spelprestanda av nya cpuer. Man kan ha olika åsikter/uppfattning om detta.

Jag tror dock otroligt många skulle vilja ha en runt 15,6" macbook med m1x fördelar som energisnål, tyst etc utan att för dens skull behöva ge 20 000k för datorn. (de kan sänka kravet på det mesta)

Tänk er äldre personer som vill ha en Apple dator, de ska ej göra något speciellt. Är 13" en bra storlek åt dessa? Skulle ni rekommendera en dator för 20 000kr för att kolla på facebook och lite aftonbladet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Ställer man Apple TV med A12 mot basmodellen av M1 i MacMini har den senare

  • ungefär 70 % högre enkeltrådprestanda

  • ungefär 160 % högre multitrådprestanda

  • ungefär 270 % högre GPU-prestanda

  • 170 % mer RAM

  • massor med 100-tals % mer ML prestanda (bara M1 har en dedicerad accelerator för detta, används bl.a. i video och bildbehandling)

Så vet inte riktigt om jag skulle kalla dessa för "likvärdiga", man får rätt mycket mer med M1. Man kan i.o.f.s. argumentera att det majoriteten främst kommer känna skillnaden i är enkeltrådprestandan och där är skillnaden klart minst.

M1 har å andra sidan en av de högsta enkeltrådprestanda av någon CPU, oavsett segment.

Nu var du lite stygg när du jämförde med M1. Du hade varit snällare om du jämfört med typ Core i3 (föregångaren till M1 på Mac mini basmodell). Enkeltrådat är A12 och i3 likvärdiga med viss fördel för i3 multitrådat. I den mån man nu skall prata multitrådat för en basmodell. Inte rätt publik.

Vad jag vill säga är att A12 duger bra för att dra runt macOS. En vanlig använder märker ingen skillnad mot Mac mini, M1 eller Intel-baserad. Som kvalificerad prestanda-nörd blir du säkert upprörd över det helgerån det ligger i att säga så men rent krasst är det nog så.

Jag sitter med två rätt gamla Intel-baserade Mac:ar som då kör macOS. En A12 är snabbare än dessa tillsammans, både enkeltrådat och multitrådat. Jag skulle gärna uppgradera bägge mina Mac:ar till Apple TV.

Edit:
Tänk inte som en tekniker, tänk som en säljare. Du står i en butik. Du säljer två olika burkar. De ser exakt likadana ut. De har samma grundfunktion: 220V in, HDMI ut. Resten är detaljer. Den ena kostar 2000 kr. Den andra kostar 8500 kr. Det enda som skiljer dom åt är att den ena har 70% bättre score på Geekbench 5.

In kommer en kund. Bägge burkarna är overkill för kundens behov. Kunden tror att Geekbench är en möbel. Som kunden inte vill ha. Hur gör du för att övertyga kunden att hala upp 8500 isf 2000 kr?

Som säljare vill man aldrig komma i den situationen. Får aldrig hända. Produkterna måste hållas åtskilda. Kallas för produktdifferentiering.

Jag vill inte köpa en Mac mini för 8500 kr när jag vet att den lika gärna kunde kosta 2000 kr. Jag bara gillar inte när Apple produktdifferentierar skiten ur mig.