Anmäl dig till Roborock Challenge!

Apple släpper nya Macbook den 18 oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ny Air ryktas dock inte komma förrän under nästa år. Gissar att de vill ha upp alla modeller på egna chip innan de börjar om och förnyar modeller som redan är över.

Va? Vad är det för halvsketen Macbook presentation dom ska hålla då? Pass....

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Va? Vad är det för halvsketen Macbook presentation dom ska hålla då? Pass....

Moget..
Air och "lilla" Pro är ju deras instegsmodeller. De som förväntas presenteras på måndag är proffsmodellerna för dem som behöver fler än 4 prestandakärnor, mer än 16GB minne, eller fler än 8 grafikkärnor.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Det jag känner saknas är multiskärm lösning annars är lösningen att skippa docka och köra en skärm som har USB-C med PowerDelivery, riktigt najs att bara ha en USB-C kabel till datorn istället för en docka som tar upp plats.

Möjlighet att använda 2st skärmar anser jag mer eller mindre är ett krav för att en laptop ska påstå sig vara riktad åt professionellt bruk. Även om såklart en skärm i 42" och en otroligt bra mjukvara för att splittra den hade fungerat lika bra eller kanske to.m. bättre för de flesta.

Men docka vid sidan av underlättar och en riktigt bra docka behöver ej vara så stor. (kanske kan dockan haA13 Bionic i sig) På mitt jobb har typ alla 3st skärmar och har krav att dockan stöder detta. Men nu när skärmarna blir större så 2st 32" duger åt i princip alla. Att många idag kör med 3st beror främst på att de har 3st gamla 24" skärmar.

*edit*
Min poäng är antal skärmar är irrelevant, det är skärmyta folk behöver. Och med bra mjukvara så kan man minska ner på antalet skärmarna. Men runt 2st 27" eller 32" anser jag att en utvecklare behöver, även om de i 20år med superbra syn såklart kan ha mindre.

Permalänk
Medlem

Har nog inte varit såhär pepp på ett Apple event på bra länge.

Även om jag inte äger en enda Apple pryl än så länge så är ju sjukt imponerad över vad de lyckats åstadkomma med sitt smått revolutionerande M1 chip.

Ska bli väldigt intressant och se hur M1X/M2 chippet presterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min poäng är antal skärmar är irrelevant, det är skärmyta folk behöver. Och med bra mjukvara så kan man minska ner på antalet skärmarna. Men runt 2st 27" eller 32" anser jag att en utvecklare behöver, även om de i 20år med superbra syn såklart kan ha mindre.

Håller med, hade helst sett någon smidigare lösning på problemet än dockor, en enda kabel (USB-C med PD) till datorn som sköter allt vore drömmen, så daisy-chaining (som gamla firewire stödde) eller något liknande hade varit j-kligt coolt om man kunde göra med skärmar.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig en M1X Mac Mini om de har vettigt pris, och lite mindre storlek.
Grymt med energieffektiva datorer (har bytt mitt min Xeon server till en mac mini 2011 och gick från 80W till 8W i idle )

Har dock lite svårt för att mitt MX Keys insisterar på att köra i mac läge i mac (vilket iof är rimligt), men som gammal och aktiv .net kodare så vill jag ha måsvingar på CTRL 7/8, inte OPT-CMD + 7/8 (eller vad det nu är för kombo)

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Med betoning på Windows Det går att få lång standby även på en Windows laptop, men utmaningen ligger i att Microsoft sabbar det hela i var och varannan uppdatering.

Kör med "S3"-läget i PowerCfg och nu klarar sig min XPS i "veckor" utan att behöva laddas.

Men Microsoft vill gärna tvinga in "Connected Standby" som dödar batteriet på ett par dagar.

Wow tack så mycket! Detta är nog precis vad jag letar efter.

Ha en bra dag

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Wow tack så mycket! Detta är nog precis vad jag letar efter.

Ha en bra dag

Hoppas det löser sig för dig! Antar att du redan kört "powercfg /a" i kommandotolken för att se vilka lägen Windows tror du har. Själv var jag tvungen att peta lite i registret för att synliggöra/aktivera S3-läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Får man fråga vad det är för total budget och vad ni planerar köpa för Mac?

Du får ju en M1 iMac med 16 GB RAM (kan inte jämföras med RAM på en Intelmaskin) för under 26 tusen inkl. moms och i det priset ingår då även Logic Pro. Komplettera med en extra skärm för några tusenlappar och du har en rätt trevlig rigg för Logic. Så under 30 tusen för en riktigt bra rigg. Sen beroende på inriktning på studion kanske ni behöver feta på med ett dyrt ljudkort men det kan man ju inte lasta Apple för.

Totalbudget är ca 75000kr för utrustning inklusive dator. I synnerhet mikrofon och ljudkort är stora utgifter utöver datorn. Hade vi inte velat ha en dator som även går att jobba med video på också så hade vi kunnat strunta i t.ex. grafikkort och klarat oss med 16gb minne och en hyfsad cpu och hamnat i den prisklass du nämner. När du jobbar med musik och video (om inte på nybörjarnivå) så behöver du definitivt minst 16gb för att orka driva det smärtfritt. Spelar ingen roll att det är i ett Applebygge. Det sker liksom ingen magi inuti apple datorer som ökar minnesmängden även om de kommer på optimeringar för hur de arbetar.

Det behövs också minst 27" skärm (om du avsåg 24" modellerna), gärna två skärmar om man inte använder skärm i TV-storlek mm också. Det är hursomhelst extremt dyrt sett till prestandan i komponenterna när det är många som bara sneglar på Mac pga att man vill kunna utnyttja _ett_ program. Det är väl min frustrerade kontenta. En långvarig frustration.

Till er som svarade mig i stil med formuleringar som "ja men kolla på deras nya cpus etc". Ja, jag har följt utvecklingen och tycker också det är spännande med m1 och kommande släpp kring cpus och integrerade kretsar hit och dit. Men det tar inte bort det faktum eller problemet för oss som bara är beroende av ett program men inte vill lägga hälften av pengarna på design och hur datorn är byggd. Plus att det är omöjligt att byta komponenter själv och allt sånt.

De tar ju typ 100% markup på komponenter i deras byggen liksom. Say no more.

Men ja, jag har helt enkelt hatat Apple länge. Ni behöver inte relatera till det. Jag får väl önska att jag var rikare eller nåt!

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Skrivet av anon336981:

Jag ser mer fram emot MacOS 12…hoppas det släpps samtidigt.

Det verkar högst sannolikt.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Om de bara kunde fixa Safari med nästa uppdatering... Att ersätta tabbar med (felfärgade) knappar, och att sudda ut kanten mellan verktygsrad och webbsida var ingen smart ide...

De verkar fortfarande fila på det där:

https://www.macrumors.com/2021/10/13/safari-tweak-macos-monte...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Jag skulle kunna tänka mig en M1X Mac Mini om de har vettigt pris, och lite mindre storlek.

Är också intresserad av en M1x Mini, men ABSOLUT INTE mindre storlek. Den befintliga Minin är tyst, för den har ett kylsystem som skulle "klara av" en i7:a (den hade problem). Om vi antar att de kommer att sälja en konfiguration med 8 P-cores och 32 GPU-cores, kommer de chippen att kunna dra hyfsat mycket de också, åtminstone 50W och möjligen lite till. Att pressa in det i en ännu mindre låda bådar inte gott för ljudnivån. Det finns verkligen ingen anledning att en 50W desktopdator skall vara annat än tyst - med mindre än att man f*ckar up designen helt i onödan. "Nu ännu tunnare".

Permalänk

Verkligen intresserad av dom här. Den främst jag hoppas på är åtminstonde en USB-A port och kanske även en HDMI port. Ifall den har det (inklusive USB-C såklart) skulle de vara perfekt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbish:

Totalbudget är ca 75000kr för utrustning inklusive dator. I synnerhet mikrofon och ljudkort är stora utgifter utöver datorn. Hade vi inte velat ha en dator som även går att jobba med video på också så hade vi kunnat strunta i t.ex. grafikkort och klarat oss med 16gb minne och en hyfsad cpu och hamnat i den prisklass du nämner. När du jobbar med musik och video (om inte på nybörjarnivå) så behöver du definitivt minst 16gb för att orka driva det smärtfritt. Spelar ingen roll att det är i ett Applebygge. Det sker liksom ingen magi inuti apple datorer som ökar minnesmängden även om de kommer på optimeringar för hur de arbetar.

Det behövs också minst 27" skärm (om du avsåg 24" modellerna), gärna två skärmar om man inte använder skärm i TV-storlek mm också. Det är hursomhelst extremt dyrt sett till prestandan i komponenterna när det är många som bara sneglar på Mac pga att man vill kunna utnyttja _ett_ program. Det är väl min frustrerade kontenta. En långvarig frustration.

Till er som svarade mig i stil med formuleringar som "ja men kolla på deras nya cpus etc". Ja, jag har följt utvecklingen och tycker också det är spännande med m1 och kommande släpp kring cpus och integrerade kretsar hit och dit. Men det tar inte bort det faktum eller problemet för oss som bara är beroende av ett program men inte vill lägga hälften av pengarna på design och hur datorn är byggd. Plus att det är omöjligt att byta komponenter själv och allt sånt.

Men ja, jag har helt enkelt hatat Apple länge. Ni behöver inte relatera till det. Jag får väl önska att jag var rikare eller nåt!

Det är ju precis det det är? Magi. Ram med ARM alltså.

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbish:

Vi har nog alla varit där av olika anledningar.

Men just Apple Silicon har gjort MacBook Air och Mac Mini som extremt prisvärda alternativ:
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Apple-M1-MacBook-v...

Citat:

From a performance standpoint, the new Apple M1 MacBooks do fairly well considering that they are using a complete processor based around the ARM instruction set and software that is likely not fully optimized yet. But compared to a typical desktop workstation from Puget Systems that is around 2-3x faster on average (albeit at a higher cost), they certainly can't keep up.

These units only cost around $1,500 as configured, however, so the fact that they are half the performance shouldn't be unexpected since they are also half the cost. What will be very interesting to see is how performance will shake out as Adobe improves support for native Apple Silicon and when (or if) Apple launches a higher-end laptop - or even better, a more powerful desktop variant than the Mac Mini.

Detta testet gjordes innan mjukvarorna var optimerade för M1:an!

Nedan är en jämförelse när Creative Suit körs native på M1 (bild som clickbait!):

https://soyacincau.com/2021/06/10/adobe-apps-83-faster-apple-...

Jag tvivlar faktiskt inte på att en Mac Mini med M1X kommer att kunna matcha en AMD Ryzen 7 5800X med NVIDIA GeForce RTX 3080 i ett par av momenten från testen ovan. Räkna sedan med elkostnaden, så sparar Macen pengar åt er i slutändan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Är också intresserad av en M1x Mini, men ABSOLUT INTE mindre storlek. Den befintliga Minin är tyst, för den har ett kylsystem som skulle "klara av" en i7:a (den hade problem). Om vi antar att de kommer att sälja en konfiguration med 8 P-cores och 32 GPU-cores, kommer de chippen att kunna dra hyfsat mycket de också, åtminstone 50W och möjligen lite till. Att pressa in det i en ännu mindre låda bådar inte gott för ljudnivån. Det finns verkligen ingen anledning att en 50W desktopdator skall vara annat än tyst - med mindre än att man f*ckar up designen helt i onödan. "Nu ännu tunnare".

Nuvarande M1 mac mini är ju halvtom iom att man tagit samma chassi som minin haft de senaste 10 åren, med hårdvara som krävde betydligt bättre kylning. Så lite finns nog att ta av där

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vi har nog alla varit där av olika anledningar.

Men just Apple Silicon har gjort MacBook Air och Mac Mini som extremt prisvärda alternativ:
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Apple-M1-MacBook-v...

Detta testet gjordes innan mjukvarorna var optimerade för M1:an!

Nedan är en jämförelse när Creative Suit körs native på M1 (bild som clickbait!):

https://cdnen.soyacincau.com/2021/06/apple-m1-vs-intel-adobe-test-chart.png

https://soyacincau.com/2021/06/10/adobe-apps-83-faster-apple-...

Jag tvivlar faktiskt inte på att en Mac Mini med M1X kommer att kunna matcha en AMD Ryzen 7 5800X med NVIDIA GeForce RTX 3080 i ett par av momenten från testen ovan. Räkna sedan med elkostnaden, så sparar Macen pengar åt er i slutändan!

Man lever för hoppet, men gör de prestanda-leaps så tar de betalt också. Kostnaden är fortfarande problematisk när 8gb minne kostar 2500kr extra per 8gb osv t.ex. Tycker inte det är försvarbart nånstans. Om de levererar så pass bra i rättvist jämförbara scenarion så absolut är det ju aktuellt att bli lite mindre opepp.

Jag vill dock se det i praktiken att deras datorer orkar med att klippa video (som inte är extremt basic) eller större musikprojekt för mer rimliga slantar. Kan de hålla sig under 25000kr strecket och vara framtidssäker för video/musikproduktion upp till semiproffessionell nivå. Då blir jag nyfiken. För i alla fall Macbooks (inklusive sista generationen) och mac minis har inte alls levt upp till förväntningarna i musikproduktion för min del eller folk jag känner som sysslar med det. Min polare köpte en av de nya macbook pro för 16000kr minst nyligen. Den duger bara att göra utkast på. Vilket var stor bummer för han, det är otroligt mycket pengar för honom, och det räckte inte alls. Är bara på deras imacs (minst med i7 och 16gb ram/ssd) och mac pros jag har kunnat jobba hyfsat smärtfritt på även med plugins och fler än typ 4-5 kanaler. Förmodligen kanske m1 orkar tillräckligt för att inte flaska men att det behövs absolut minst 16gb minne är sedan länge. 8gb minne började vara flaskhals i Logic om man är förbi nybörjarnivå redan typ 2013. Oavsett om minnena jobbar annorlunda ihop med m1 osv nu så ja, det krävs mer! Rekommenderas nog minst 16-32gb minne nuförtiden för musikproduktion som är mer avancerad än basic. Ännu mer för videoproduktion förmodar jag.

Som referensram kan ni kolla min åldrande dator i min signatur som är min hemdator/gamingdator. Den flyter ljusår bättre än min kompis brand new macbook som dessutom kostar 25% mer än vad mitt bygge gjorde nytt. Både i videoproduktion såväl som musik. Kan dock inte använda Logic på min dator, men de program jag har prövat ska ses som likvärdiga. Logic är favoriserat av anledningar. I huvudsak är det effekterna och plugins som kräver mycket av prestandan. Men min jobbar stabilare och orkar med mer än min väns nya.

Hursomhelst är väl hela min input i diskussionen lite OT så ska vika hädan. Hoppas att få bli chockad i framtiden av Apple att de skulle tänka mer prisvärt för folk som oss.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbish:

Köp en mac mini med 16Gb för 10.995kr med en extern SSD och skärm. Klart eller skit i Logic och köp en PC istället.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Köp en mac mini med 16Gb för 10.995kr med en extern SSD och skärm. Klart eller skit i Logic och köp en PC istället.

Jag önskar det vore så enkelt. Logic är i stora delar av musikproduktionsbranschen en standard att använda. Jag har uteslutande använt det både när jag pluggade musik såväl som efter. Svårt att byta program efter att ha jobbat in dig i ett i 10-15 år. Det är större skillnader än man tror även om det inte är omöjligt att "börja om". Det är en jobbigare startsträcka än man kan tro som lekman..

Men ja Mac mini lär kunna bli ett hett alternativ i något studiobygge framöver, men kanske inte just denna gång när det även ska kunna gå att redigera video på samma dator.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbish:

En M1:a med 16 GB RAM går alldeles utmärkt att redigera video på i exempelvis Davinci Resolve och för musik är Logic som var den mjukvara du nämnde optimerat för M1. Det sker ingen magi gällande minne, men eftersom arkitekturen ser annorlunda ut går det inte att jämföra med en Intel Mac med 16 GB RAM, det bara är så. Du kan utan problem redigera 4K på en M1:a med 8 GB RAM. Själv redigerar jag BRAW 6K på min M1:a med 16 GB. Jag kör dock inte Logic utan FL Studio och Reason och det rullar sjukt bra på min M1:a. Det rullar bättre än på en fullsmetad Intel Macbook Pro.. Det som kanske inte är helt hundra ännu är väl Ableton, men det är ju inget problem om ni ändå inte ska köra det..

Så allt snack om att det inte skulle funka kan du lägga ner direkt. Det inte bara funkar, det funkar stört bra.

Lite referenser för Logic: https://www.youtube.com/watch?v=SBRSjA5zB8Q&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=K81z-vDQtcw&t=120s

Lite referenser för Resolve: https://www.youtube.com/watch?v=jLfnlfwxIXc
https://www.youtube.com/watch?v=bNcRB-dQC5Y

När det gäller skärmar så klarar sig iaf en av mina kunder som levererar både till Netflix och vanliga TV-kanaler med en 24" och en 27" i kombo. Ni kanske har några specialkrav, vad vet jag? Men då borde ha en betydligt större budget än 75 tusen?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbish:

Men ja Mac mini lär kunna bli ett hett alternativ i något studiobygge framöver, men kanske inte just denna gång när det även ska kunna gå att redigera video på samma dator.

FCP eller Davinci är på en m1 Mac mini med 16 GB är extremt bra på redigering av video. Grade och SFX blir lite tuffare, men det beror på hur mycket effekter och grejer man faktiskt ska lägga på. Men ska man göra extremt mycket sådant så har man ändå budget för det får man hoppas.

Visa signatur

Permalänk

När det gäller filmredigering så får vi hoppas att Macbook Pro får 10Gbit ethernet. Det går åt hutlöst mycket data att lagra filmer och även om man skulle köpa en laptop med denna lagringsmängd, så är det inte lite galet att lagra dessa filmer lokalt på en portabel enhet. Det stora hindret inom filmredigering är att konsument nas plus konsument "router" som klarar 10Gbit är så fruktansvärd dyra så man i princip kan säga att de ej är konsumentgrejer.

Permalänk
Medlem

En riktigt grym docka hade ej varit fel. Det är lite det som ska till för att laptopparna ska känna vara riktade åt professionellt bruk, typ alla andra laptop emot denna målgrupp hade detta. Nu finns det flera olika 3:e parts dockor, men en original som hela tiden bara fungerar utan det minsta strul hade ej varit fel. Listar lite olika alternativ som finns, där ingen direkt imponerar. https://macworld.idg.se/2.1038/1.680006/usb-c-docka-macbook-p...

*edit*
Tänk om macbook Pro kommer med 2st usb 4.0 portar bredvid varandra och de släpper en docka som använder dubbla usb 4.0. Då blir det lite som citat: The new Macbook Pro 2021"! Throw your old laptop away. It's a piece of shit. https://www.youtube.com/watch?v=_2yjjHzifL8

Att hela branchen gått mot USB-C och varianter på thunderbolt/displaylink är ju katastrofalt. Maken lite värdelösa dockor som kostar 4000kr är ju skrämmande.

Kör mac (pro 15" med 4 usb-c) och måste koppla 3 kablar för att få 2 skärmar o ström. Om vartannat slutar en port fungera, så får jag göra NVRAM reset eller dylikt. Dockor (eller adapters) har jag testat och den enda som är stabil över lång tid är apples epiga hdmi-laddare-usba och den ger inte några fler portar och bryter i porten onödigt mycket.

På lenovosidan, som är den andra delen med många användare, gick dom ju bort från mekaniska dockan till förmån för en som har två USB-C-kontaker. Dessa glappar och skärmar funkar ibland osv. Felsökning är hemsk, vad är det som är fel? Nån drivare, firmware osv osv.

Och apple stödjer ju inte andra thunderbolt dockor, tex kan jag använda usb portarna på lenovo dockan men skärmen speglas bara över dom två DP kontakterna (nått apple inte stödjer i DP protokollet) och ethernet funkar inte heller..

Nä att ha en mac med nån slags dockning är helt döfött och köper man kina-adapters överhettas dessa och krashar datorn ibland om man stoppar i en usb enhet eller skärm och dom kostar ju endå 1500kr+

Men apple tänker väl att man ska sitta vid ett tomt bord utan nått än just macen... ladda får du göra på lunchrasten för det är ju tråååådlöst.

Permalänk
Medlem

När det gäller filmredigering så får vi hoppas att Macbook Pro får 10Gbit ethernet. Det går åt hutlöst mycket data att lagra filmer och även om man skulle köpa en laptop med denna lagringsmängd, så är det inte lite galet att lagra dessa filmer lokalt på en portabel enhet. Det stora hindret inom filmredigering är att konsument nas plus konsument "router" som klarar 10Gbit är så fruktansvärd dyra så man i princip kan säga att de ej är konsumentgrejer.

finns ju thunderbolt 10gbe du kan köra, dongles är ju deras metod. Dom kommer aldrig sätta en rj45 kontakt på datorn, den är för tjock.

Permalänk
Medlem

Jag blir lika full i skratt varje gång.. De flesta proffs sitter fortfarande och jobbar mot SAN på vanlig 1Gbit alternativt mot ett TB NAS vilket funkar kanon och sedan kommer kommentarer i stil med "Det stora hindret inom filmredigering är att konsument nas plus konsument "router" som klarar 10Gbit är så fruktansvärd dyra".

Sen är det klart att dom stora high end posthusen är standardiserade på 10 Gbit, men där kostar det också typ 1000 dollar i timmen så ja, dom har råd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Nuvarande M1 mac mini är ju halvtom iom att man tagit samma chassi som minin haft de senaste 10 åren, med hårdvara som krävde betydligt bättre kylning. Så lite finns nog att ta av där

Jag vill inte ägna mig åt concern trolling. Vi får vänta och se.
Själv skulle jag inte ha något emot en Xbox sx i mikroformat! Cute and quiet!
Men Apples formgivare skulle hellre hoppa från Golden Gate bron än riffa på Microsofts design.
De kanske skulle kunna kalla det en högre AppleTV.

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Jag blir lika full i skratt varje gång.. De flesta proffs sitter fortfarande och jobbar mot SAN på vanlig 1Gbit alternativt mot ett TB NAS vilket funkar kanon och sedan kommer kommentarer i stil med "Det stora hindret inom filmredigering är att konsument nas plus konsument "router" som klarar 10Gbit är så fruktansvärd dyra".

Sen är det klart att dom stora high end posthusen är standardiserade på 10 Gbit, men där kostar det också typ 1000 dollar i timmen så ja, dom har råd.

Och dessa "proffs" märker inte alls av någon prestandaskillnad ifrån när de jobbar från deras interna nmve ssd och en slö 1Gbit ethernet?
Apple var en av de första att implementera 10Gbit, t.ex. M1 Mac Mini har det. Så kostnaden ligger inte alls i att få en Apple dator med detta, utan att all utrustning runt omkring är så dyr. Och det är exakt samma problem på pc, då de har samma routrar och nas.

På de företag som jag arbetar på har man haft 10Gbit hur länge som helst, dock inte emot klientdatorerna. Det folk då gör är skaffa en usb ssd och ladda hem arbetsmaterialet till denna. Det är egentligen rent vansinne, men det är billigt. Jag skulle gissa att de du pratar om ovanför gör detsamma. När jag själv sysslade med lite videoredigering år 2010 så var 1Gbit Ethernet redan då för segt för att ha arbetsfilerna på för mina amatörbehov. Utan jag fick allt dra hem filerna och arbeta lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

En M1:a med 16 GB RAM går alldeles utmärkt att redigera video på i exempelvis Davinci Resolve och för musik är Logic som var den mjukvara du nämnde optimerat för M1. Det sker ingen magi gällande minne, men eftersom arkitekturen ser annorlunda ut går det inte att jämföra med en Intel Mac med 16 GB RAM, det bara är så. Du kan utan problem redigera 4K på en M1:a med 8 GB RAM. Själv redigerar jag BRAW 6K på min M1:a med 16 GB. Jag kör dock inte Logic utan FL Studio och Reason och det rullar sjukt bra på min M1:a. Det rullar bättre än på en fullsmetad Intel Macbook Pro.. Det som kanske inte är helt hundra ännu är väl Ableton, men det är ju inget problem om ni ändå inte ska köra det..

Så allt snack om att det inte skulle funka kan du lägga ner direkt. Det inte bara funkar, det funkar stört bra.

Lite referenser för Logic: https://www.youtube.com/watch?v=SBRSjA5zB8Q&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=K81z-vDQtcw&t=120s

Lite referenser för Resolve: https://www.youtube.com/watch?v=jLfnlfwxIXc
https://www.youtube.com/watch?v=bNcRB-dQC5Y

När det gäller skärmar så klarar sig iaf en av mina kunder som levererar både till Netflix och vanliga TV-kanaler med en 24" och en 27" i kombo. Ni kanske har några specialkrav, vad vet jag? Men då borde ha en betydligt större budget än 75 tusen?

Jag skrev ett längre svar men råkade ta bort fliken..
Men kortfattat, ja det funkar bättre med m1 än på datorn innan, men nej minnet räcker inte, för oss i alla fall.
Vi jobbar med tungdrivna plugins såsom kontakt 5 via native instruments och lägger effekter på alla kanaler och bussar vid mixning/mastering mm. Då räcker det inte längre efter ett tag utan att det börjar lagga ihop. Den orkar dock med bättre än förra datorn som hade samma mängd minne men annan arkitektur och inte m1 utan en i5 i 8000serien tror jag. Vilket den såklart borde också.

Video kan jag inte uttala mig om, men går det bra att göra det utan grafikkort på amatör/semiproffsig nivå?
På macbooken min vän har gör vi bara relativt enkel videoredigering i Premiere utan några direkta krusiduller, det har fungerat bra för nivån det använts till.

Hursomhelst tack för din och övrigas input.

Skrivet av Jumpcut:

FCP eller Davinci är på en m1 Mac mini med 16 GB är extremt bra på redigering av video. Grade och SFX blir lite tuffare, men det beror på hur mycket effekter och grejer man faktiskt ska lägga på. Men ska man göra extremt mycket sådant så har man ändå budget för det får man hoppas.

Tror inte effekter och sånt är högprio. Men vill safea upp att den klarar enklare gradings osv med för att kunna göra t.ex. hyfsat professionella musikvideos. Förmodar det är bra att både ha en stark cpu, minst 16gb minne och någon form av grafikkort med då?

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbish:

Jag skrev ett längre svar men råkade ta bort fliken..
Men kortfattat, ja det funkar bättre med m1 än på datorn innan, men nej minnet räcker inte, för oss i alla fall.
Vi jobbar med tungdrivna plugins såsom kontakt 5 via native instruments och lägger effekter på alla kanaler och bussar vid mixning/mastering mm. Då räcker det inte längre efter ett tag utan att det börjar lagga ihop. Den orkar dock med bättre än förra datorn som hade samma mängd minne men annan arkitektur och inte m1 utan en i5 i 8000serien tror jag. Vilket den såklart borde också.

Video kan jag inte uttala mig om, men går det bra att göra det utan grafikkort på amatör/semiproffsig nivå?
På macbooken min vän har gör vi bara relativt enkel videoredigering i Premiere utan några direkta krusiduller, det har fungerat bra för nivån det använts till.

Hursomhelst tack för din och övrigas input.

Tror inte effekter och sånt är högprio. Men vill safea upp att den klarar enklare gradings osv med för att kunna göra t.ex. hyfsat professionella musikvideos. Förmodar det är bra att både ha en stark cpu, minst 16gb minne och någon form av grafikkort med då?

Okej, fattar, jag har också hajat att visa pluggar gör att det blir jobbigt. Själv har jag inte stött på någon deal-breaker ännu för FL Studio, men det är väl lite simplare.

När det gäller videoredigering på M1 så är FCP eller Resolve dom starka korten, du får betydligt bättre prestanda än i Premiere som ligger lite efter. För semipro duger det absolut med en M1, det man får räkna med är att det tar lite längre tid att lägga grade och rendera ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

(Någon form av emulerad) Bootcamp <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Måste vara en dröm för en dator chassi designer. Låg värmeutveckling, och ett moderkort så litet. I princip allt man gör som är mindre än dagens modell kommer vara en design succé.