Permalänk

Sista koll innan köp

Skulle uppskatta lite sista hjälp innan jag klicka hem min nya dator för de närmsta åren.
Budget: runt 20k
Spel som ska spelas: LoL, CSGO, RDR2, New World, mm
Skärm: 1440P

Frågor:
Är denna dator det bästa jag kan få runt 20k?

Är det verkligen värt att vänta på Intel Alder Lake?
Tänker att väntetid och extra kostnad kan bli ett problem.

Spelar det någon roll vilket 3070-kort man väljer?
Palit GeForce RTX 3070 GamingPro
ZOTAC GeForce RTX3070 Twin Edge OC LHR
ASUS GeForce RTX3070 TUF OC V2
Gainward GeForce RTX 3070 Phoenix GS

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Byt kylare till en luft, eller en 240mm AIO.
Den är ett bra köp just nu, framtiden kan vi bara spekulera i.
GPU variant spelar ganska liten roll.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Byt kylare till en luft, eller en 240mm AIO.
Den är ett bra köp just nu, framtiden kan vi bara spekulera i.
GPU variant spelar ganska liten roll.

Tack för svar, någon specifik luftkylare som du kan rekommendera?

Permalänk
Skrivet av huehuehue:

Tack för svar, någon specifik luftkylare som du kan rekommendera?

Någon av Noctuas är väl vettiga. NH-D15 kanske?

Visa signatur

Ryzen 5600x | Asus x Nocuta RTX 3080 OC | Corsair 16GB 3600MHz | Asus Strix B550-F

Permalänk
Medlem

Black friday är bara runt hörnet, så jag skulle nog vänta lite. Med din budget så kan du nog få in en bättre grund för framtida uppgraderingar.
Skulle börja med en vettig chassi, en fullt modulär psu på 750w plus och även en snabare 1tb m2 ssd med minst 5000mb/s läs & skriv hastighet.
Många delar lär du kunna göra kap på under black friday, och den vinsten kan du lägga på en vettig gpu/bättre nivå på samtliga delar.
Bara bestäm 3 chassin du vill ha, 3 psu osv. Sedan kör mobo sets med som uppfyller dina krav och ha alla på en lista på prisjakt och under black friday slår du till på dom bästa dealsen i din färdiga alternativ lista 😁

Stavfel.. mobil...
Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Black friday är bara runt hörnet, så jag skulle nog vänta lite. Med din budget så kan du nog få in en bättre grund för framtida uppgraderingar.
Skulle börja med en vettig chassi, en fullt modulär psu på 750w plus och även en snabare 1tb m2 ssd med minst 5000mb/s läs & skriv hastighet.
Många delar lär du kunna göra kap på under black friday, och den vinsten kan du lägga på en vettig gpu/bättre nivå på samtliga delar.
Bara bestäm 3 chassin du vill ha, 3 psu osv. Sedan kör mobo sets med som uppfyller dina krav och ha alla på en lista på prisjakt och under black friday slår du till på dom bästa dealsen i din färdiga alternativ lista 😁

- Phanteks P400A är ett bra chassi.
- PSUn är semimodulärt. Ser ingen anledning till varför han skulle behöva ha fullt modulär. 650W är inom Nvidias rekommendationer för ett 3070.
- En SSD med 5000 MB/s är fullständigt bortkastade pengar om det han ska göra är att spela. Hade inte märkt nån skillnad om han haft en 500 MB/s SATA-SSD. Den WB Black som ingår är fullt tillräckligt.

De senaste 5 åren har det knappt funnits några "bra deals" på black friday. Det enda företagen rear ut nuförtiden är sånt som säljer dåligt. Visst kan man vänta men tror inte det skulle påverka priset på en färdigbyggd som denna. Att börja bygga själv blir en helt annan grej.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

- Phanteks P400A är ett bra chassi.
- PSUn är semimodulärt. Ser ingen anledning till varför han skulle behöva ha fullt modulär. 650W är inom Nvidias rekommendationer för ett 3070.
- En SSD med 5000 MB/s är fullständigt bortkastade pengar om det han ska göra är att spela. Hade inte märkt nån skillnad om han haft en 500 MB/s SATA-SSD. Den WB Black som ingår är fullt tillräckligt.

De senaste 5 åren har det knappt funnits några "bra deals" på black friday. Det enda företagen rear ut nuförtiden är sånt som säljer dåligt. Visst kan man vänta men tror inte det skulle påverka priset på en färdigbyggd som denna. Att börja bygga själv blir en helt annan grej.

650w för ett 3070 ja.. Men man märker att sannolikheten att nästa generations gpu är mer strömkrävande för dom bättre korten är hög.
Har själv en 3070 i min burk, och får jag tag på på en 3080ti så kommer jag att behöva köpa ny psu jag med, då min ligger på 650w för jag dumsnålade för ett gäng år sedan..
Det är bara någon hundring extra för att slippa byta psu i framtiden om man tex får tag på en rtx 3080 eller så..

Sedan så tror jag du kan få tag på en bättre m2 ssd på bra deal under BF.
Enda du inte lär kunna få någon deal på under denna bf är ju gpu...
Men resten lär du kunna i alla fall gå upp en snäpp på varje del om du har tur för samma peng. I alla fall när budgeten ligger på 20k..
Det är nog budgetsegmentet som ej kommer ha några deals på alls denna black friday..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av huehuehue:

Tack för svar, någon specifik luftkylare som du kan rekommendera?

1. CM ML240L V2 ARGB Komplett Edition (bäst)
2. Cooler Master Hyper 212 Black Edition (billig)
3. Noctua NH-U12S (tyst)

Av dem som komplett har, annars är det nog:
1. Arctic freezer II 280 (om den får plats i toppen)
2. Noctua D15 (om den får plats i chassit)
3. Noctua U14S

som jag brukar rekommendera.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Får jag tag på på en 3080ti så kommer jag att behöva köpa ny psu jag med, då min ligger på 650w för jag dumsnålade för ett gäng år sedan..

Varför skulle du behöva köpa en ny PSU för 3080 Ti? Hela systemet drog 445 W med 3080 Ti i SweClockers test.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Varför skulle du behöva köpa en ny PSU för 3080 Ti? Hela systemet drog 445 W med 3080 Ti i SweClockers test.

Beror lite på modell med. Sedan ska man räkna in resten som cpu & allt annat som drar ström med i ekvationen.. Finns en orsak dom rekommenderar 750/850w för dom starkare gpu..
Jag skulle aldrig snåla på en PSU för att spara några hundringar, när man har annat i datorn värt bra bit över 15-20k.
Sedan så får man tänka på att en starkare PSU brukar väl vara tystare i drift med, när den inte ens är nära max belastning den är gjord för.
650w är det jag brukar rekommendera för "budget" byggen.

Med den budgeten trådstartaren har, så kommer det garanterat bli en GPU uppgradering i framtiden med, innan det är dags att byta cpu & moderkort, så någon hundring extra är ingen stor sak för att ha en marginal att byta till en starkare gpu i farmtiden(rtx 3080/3090 beg, eller RTX 4000/5000 serien när den väl släpps.
Att behöva byta PSU när man ska byta gpu ju mer tidskrävande & införskaffandet utav ny psu + slänga/sälja den gamla är ju pengar i sjön för att man dumsnålade..

I "värsta" fall om han inte behöver byta psu i farmtiden, har han lagt nån hundring extra för att få en tystare psu som slits mindre för den går i låg belastning hela tiden..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

- Phanteks P400A är ett bra chassi.
- PSUn är semimodulärt. Ser ingen anledning till varför han skulle behöva ha fullt modulär. 650W är inom Nvidias rekommendationer för ett 3070.
- En SSD med 5000 MB/s är fullständigt bortkastade pengar om det han ska göra är att spela. Hade inte märkt nån skillnad om han haft en 500 MB/s SATA-SSD. Den WB Black som ingår är fullt tillräckligt.

De senaste 5 åren har det knappt funnits några "bra deals" på black friday. Det enda företagen rear ut nuförtiden är sånt som säljer dåligt. Visst kan man vänta men tror inte det skulle påverka priset på en färdigbyggd som denna. Att börja bygga själv blir en helt annan grej.

Nja.. Laddtider i vissa spel kan påverkas en hel del. Särskilt med tanke på att många nyare spel är 100gb+ på hårddisken.
Blir det bara några hundralapps skillnad på BF, är det värt att slå till som jag sa, men inte annars

Sedan så brukar dom även ha lite kampanjer på färdigbyggda burkar på BF. I alla fall så man kan ta en modell snäppet högre för samma peng om man ändå ska köpa färdigbyggd.
Många större OEMs kommer nog ha bra deals som inet, komplett & webhallen mm kommer att behöva förhålla sig till med sina färdigbyggda ex.

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Beror lite på modell med. Sedan ska man räkna in resten som cpu & allt annat som drar ström med i ekvationen.. Finns en orsak dom rekommenderar 750/850w för dom starkare gpu..
Jag skulle aldrig snåla på en PSU för att spara några hundringar, när man har annat i datorn värt bra bit över 15-20k.
Sedan så får man tänka på att en starkare PSU brukar väl vara tystare i drift med, när den inte ens är nära max belastning den är gjord för.
650w är det jag brukar rekommendera för "budget" byggen.

Med den budgeten trådstartaren har, så kommer det garanterat bli en GPU uppgradering i framtiden med, innan det är dags att byta cpu & moderkort, så någon hundring extra är ingen stor sak för att ha en marginal att byta till en starkare gpu i farmtiden(rtx 3080/3090 beg, eller RTX 4000/5000 serien när den väl släpps.
Att behöva byta PSU när man ska byta gpu ju mer tidskrävande & införskaffandet utav ny psu + slänga/sälja den gamla är ju pengar i sjön för att man dumsnålade..

I "värsta" fall om han inte behöver byta psu i farmtiden, har han lagt nån hundring extra för att få en tystare psu som slits mindre för den går i låg belastning hela tiden..

Håller med dig gällande PSU vid nyköp. Köpte själv en 650 W PSU till mitt system som egentligen drar mycket mindre. Det jag reagerade på var att det kändes onödigt att köpa en ny PSU då du redan har en tillräcklig.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

650w för ett 3070 ja.. Men man märker att sannolikheten att nästa generations gpu är mer strömkrävande för dom bättre korten är hög.
Har själv en 3070 i min burk, och får jag tag på på en 3080ti så kommer jag att behöva köpa ny psu jag med, då min ligger på 650w för jag dumsnålade för ett gäng år sedan..
Det är bara någon hundring extra för att slippa byta psu i framtiden om man tex får tag på en rtx 3080 eller så..

Sedan så tror jag du kan få tag på en bättre m2 ssd på bra deal under BF.
Enda du inte lär kunna få någon deal på under denna bf är ju gpu...
Men resten lär du kunna i alla fall gå upp en snäpp på varje del om du har tur för samma peng. I alla fall när budgeten ligger på 20k..
Det är nog budgetsegmentet som ej kommer ha några deals på alls denna black friday..

Man kan inte hålla på och köpa saker i tron om vad som kommer existera i framtiden, ett 1000W PSU kan vara inkompatibelt med nästa generation grafikkort ändå. Ett 650W går säkert alldeles utmärkt att köra ett RTX 3080Ti på även om 750W rekommenderas, så länge du inte ska para det med en 11900k och överklocka röven av det. Frågan blir väl snarare varför det ens vore värt besväret att byta ut ett 3070 mot ett 3080Ti om det är så besvärligt att byta PSU.
(Jag bytte brorsans PSU till ett ett jag hade för att se om det var PSU som var kass, det tog c.a 15 minuter och då var det inte ens modulära PSU.)

Hade man fått fler Watt/krona med ett TX750M hade jag gått med på ditt argument men ett TX650M kostar 985:- hos komplett och ett TX750M kostar 275:- extra. Det blir 1,68Kr/Watt istället för 1,51Kr/W.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Man kan inte hålla på och köpa saker i tron om vad som kommer existera i framtiden, ett 1000W PSU kan vara inkompatibelt med nästa generation grafikkort ändå. Ett 650W går säkert alldeles utmärkt att köra ett RTX 3080Ti på även om 750W rekommenderas, så länge du inte ska para det med en 11900k och överklocka röven av det. Frågan blir väl snarare varför det ens vore värt besväret att byta ut ett 3070 mot ett 3080Ti om det är så besvärligt att byta PSU.
(Jag bytte brorsans PSU till ett ett jag hade för att se om det var PSU som var kass, det tog c.a 15 minuter och då var det inte ens modulära PSU.)

Hade man fått fler Watt/krona med ett TX750M hade jag gått med på ditt argument men ett TX650M kostar 985:- hos komplett och ett TX750M kostar 275:- extra. Det blir 1,68Kr/Watt istället för 1,51Kr/W.

Bygger man en dator för 20k så känns någon hundring sparade på psu dumsnålt. 1000w är overkill, det håller jag med om.
Men man glömmer lätt att det är inte bara gpu & cpu som drar ström i en dator.
Ska man överclocka cpu sedan med en riktigt bra kylare och sedan har en hel del annat inkopplad i datorn som drar ström tex tråldösa lurar, musmattor med inbyggda trådlösa mobilladdare mm så vill man ändå ha en buffert..

Sedan så verkar gpu allmänt gå till mer strömtörstiga hållet när man kollar på senaste generationerna och när datordelarna allmänt kostar som dom gör så vill man ju inte snåla på delen som försörjer allt med ström..
Fråga bara dom som fick delar förstörda pga sina gigabyte psu...

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk

Hittade nu att de kör lite erbjudande på datorer:
OEM med 3070 för 16.500kr https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-rog-strix-ga15-sta...

OEM med 3080 för 23.000
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Vet att det är OEM men känns fortfarande värt det om man kolla på den stora prisskillnaden i jämförelse med att "bygga egen, komplett".

Någon som har tips/invägningar om dessa 2 OEMs?
Har möjlighet att köpa vilken som.

@Archain , @Fenrisulvfan , @Scarabeo , @Raynstorm

Permalänk
Medlem
Skrivet av huehuehue:

Hittade nu att de kör lite erbjudande på datorer:
OEM med 3070 för 16.500kr https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-rog-strix-ga15-sta...

OEM med 3080 för 23.000
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Vet att det är OEM men känns fortfarande värt det om man kolla på den stora prisskillnaden i jämförelse med att "bygga egen, komplett".

Någon som har tips/invägningar om dessa 2 OEMs?
Har möjlighet att köpa vilken som.

@Archain , @Fenrisulvfan , @Scarabeo , @Raynstorm

Mycket hellre Asus. Nu är jag inte helt 100% men jag är rätt säker på att Asus ändå använder standardstorlekar/kopplingar på sina komponenter (i motsats till framför allt HP men även Lenovo), även om det troligtvis är Asus egna varianter.

Dessutom känns Asus-datorn som en bättre deal. 16 500kr för ett 3070 är riktigt bra.

Sen hade jag själv vart mer bekväm med att köpa en pre-built i en lägre spec då kylning och strömförsörjning blir mer kritiskt ju högre upp i prestandasegmentet du kommer.

Sen ser väl inte luftflöde på chassit ut att våra någe vidare även på Asus-datorn jämfört med om man bygger själv.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av huehuehue:

Hittade nu att de kör lite erbjudande på datorer:
OEM med 3070 för 16.500kr https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-rog-strix-ga15-sta...

OEM med 3080 för 23.000
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Vet att det är OEM men känns fortfarande värt det om man kolla på den stora prisskillnaden i jämförelse med att "bygga egen, komplett".

Någon som har tips/invägningar om dessa 2 OEMs?
Har möjlighet att köpa vilken som.

@Archain , @Fenrisulvfan , @Scarabeo , @Raynstorm

På rak hand ser den med 3080 mycket bättre ut, men kolla om du hittar reviews på youtube om dom modellerna. Behöver inte vara exakt damma delar i den, men modellerna är lika i grundutförandet och byggkvaliten oftast. Sitter på jobbet nu så orkar inte söka med mobilen efter reviews 😅

Men jag skulle nog vänta 1 månad på black friday. Dom släpper i 12xxx cpu nu och det i kombination med bf lär göra att du kan hitta kap på oem med 11xxx cpu i dom..
Och med din budget på 20k så kan du bygga själv med så titta inte blint på färdiga paket från inet, komplett mm heller. Lär finnas folk på forumet som kan hjälpa dig bygga med som bor nära 😁
Alla mina rekkomendationer är bara baserade vad jag personligen skulle göra.. finns folk som är mycker mer instta i forumet i varenda små detalj så 😅

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av huehuehue:

Hittade nu att de kör lite erbjudande på datorer:
OEM med 3070 för 16.500kr https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-rog-strix-ga15-sta...

OEM med 3080 för 23.000
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Vet att det är OEM men känns fortfarande värt det om man kolla på den stora prisskillnaden i jämförelse med att "bygga egen, komplett".

Någon som har tips/invägningar om dessa 2 OEMs?
Har möjlighet att köpa vilken som.

@Archain , @Fenrisulvfan , @Scarabeo , @Raynstorm

Nu kollade jag lite närmare på dom. Rtx 3080 med bara 512gb hårdisk för 24k känns ju som att bli rånad.. oems där man inte kan se in ser ju oftast ut att vara byggda på 90 talet inne i burken när man sett reviews med så därför dom gått bort för mig. (Undvik oems där innehållet inte kan ses.. dom har fuskat så jävla mycket med delar har man sett på linus tech tips mm)

Jag skulle säga att du kan få tag på rtx 3060ti för 7-8k lätt numera så en mini tower med bra luftflöde och en i5 12400 med 1tb snabb m2ssd kan du nog bygga för under 15k lätt.

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk

Tack för svar!
Såg en review om Lenovo datorn och det verkade rätt så positivt: https://www.youtube.com/watch?v=ChmOrwZmDcY&t

Även kika på review av Asus datorn har inte varit lika positivt men ändå helt ok!

@Raynstorm
@Archain

Permalänk
Medlem

Hittade en review på T7 i alla fall. Kan inte kolla på den själv just nu, men se på den du så får du kanske en bättre bild..
https://youtu.be/ChmOrwZmDcY

Och här en på asus Ga15
https://youtu.be/q2Qmbk8Sl68

Även om delarna kan skiljas sig åt, så brukar byggkvaliten och luftföden mm vara detsamma.. och som någon nämt redan, luftflöde & oems brular inte vara dom bästa vänner 🤣

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Skrivet av Archain:

På rak hand ser den med 3080 mycket bättre ut, men kolla om du hittar reviews på youtube om dom modellerna. Behöver inte vara exakt damma delar i den, men modellerna är lika i grundutförandet och byggkvaliten oftast. Sitter på jobbet nu så orkar inte söka med mobilen efter reviews 😅

Men jag skulle nog vänta 1 månad på black friday. Dom släpper i 12xxx cpu nu och det i kombination med bf lär göra att du kan hitta kap på oem med 11xxx cpu i dom..
Och med din budget på 20k så kan du bygga själv med så titta inte blint på färdiga paket från inet, komplett mm heller. Lär finnas folk på forumet som kan hjälpa dig bygga med som bor nära 😁
Alla mina rekkomendationer är bara baserade vad jag personligen skulle göra.. finns folk som är mycker mer instta i forumet i varenda små detalj så 😅

Du har nog rätt med Black Friday, lär kunna hitta en bra OEM dator då, om jag inte hittar vettigt pris på komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huehuehue:

Tack för svar!
Såg en review om Lenovo datorn och det verkade rätt så positivt: https://www.youtube.com/watch?v=ChmOrwZmDcY&t

Även kika på review av Asus datorn har inte varit lika positivt men ändå helt ok!

@Raynstorm
@Archain

Japp såg helt ok ut. Men tycker ändå priset inte är alls lika prisvärd som Asus-datorn.

För det priset hade jag förväntat mig minst 1tb NVME och 32GB ram.

Tycker datorn med 3070 är bättre balanserad och mer rätt i pris. 3070/5600X är också fullt tillräckligt.

Vilken monitor tänker du para datorn med? edit: läser dåligt.

För 1440p så absolut 3070.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av huehuehue:

Hittade nu att de kör lite erbjudande på datorer:
OEM med 3070 för 16.500kr https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-rog-strix-ga15-sta...

OEM med 3080 för 23.000
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Vet att det är OEM men känns fortfarande värt det om man kolla på den stora prisskillnaden i jämförelse med att "bygga egen, komplett".

Någon som har tips/invägningar om dessa 2 OEMs?
Har möjlighet att köpa vilken som.

@Archain , @Fenrisulvfan , @Scarabeo , @Raynstorm

Jag har för mig att jag sett recensioner på bägge dessa och luftflödet ska vara förvånansvärt bra i dem. Bägge använder dock proprietära moderkort och nätagg, som inte specificeras mer än det ena 850W-vaddå? och moderkortet generiskt B550.
Av dessa två skulle jag rekommendera den med ett RTX3070, skillnaden mellan ett 3070 & 3080 är inte värt 6500:-, sedan gillar jag personligen handtaget på Asus datorn. Jag skulle dock hellre köpt både Dutzo'n och komplett datorn.
MediaMarkt kan vara lite knepiga med returer, så testa gärna datorn på plats om du kan.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på en sak. Din 1440p skärm, är den ultrawide eller inte? Och har du planer på att gå upp till 4k dom närmaste 3åren?

För är den 2560x1440 och du ska ha den i alla fall 2-3 år till så är ju rtx 3080 eller bättre kanske lite overkill..
Du kan nog lätt köpa/bygga en vettig burk då för ca 12k som ändå mäktar med bra. Det som blir över kan du ju spara för nästa bygge om tex 3 år det finns gpu som driver 4k bra och en passande 4k skärm då 😁

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Skrivet av Archain:

Kom att tänka på en sak. Din 1440p skärm, är den ultrawide eller inte? Och har du planer på att gå upp till 4k dom närmaste 3åren?

För är den 2560x1440 och du ska ha den i alla fall 2-3 år till så är ju rtx 3080 eller bättre kanske lite overkill..
Du kan nog lätt köpa/bygga en vettig burk då för ca 12k som ändå mäktar med bra. Det som blir över kan du ju spara för nästa bygge om tex 3 år det finns gpu som driver 4k bra och en passande 4k skärm då 😁

Detta är min nuvarande skärm: https://www.webhallen.com/se/product/314124-AOC-CQ27G2U-27-14...

Men har vilja gå ultrawide eftersom att jag inte gillar att ha flera skärmar.

Permalänk
Medlem

23 000 för en dator med 3080 är ett bra pris, särskilt i dagens läge. 3080 är inte overkill för 1440p/144 Hz, det kräver väldigt mycket av grafikkortet att komma upp i 144 FPS i 1440p (mer eller mindre beroende på spel såklart). Tycker dock det är konstigt att den endast har en 512 GB SSD samt 16 GB RAM. Skulle kolla upp om det är lätt att lägga till mer RAM och lagring vid behov.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av huehuehue:

Detta är min nuvarande skärm: https://www.webhallen.com/se/product/314124-AOC-CQ27G2U-27-14...

Men har vilja gå ultrawide eftersom att jag inte gillar att ha flera skärmar.

Gick själv från 2st 27 tums till en curved 34 tums uw 1440p skärm typ 2018.
Gav 9k för den då och ångrar det inte en sekund. Inlevelsen i spelen blev så mycket bättre!
Finns mycket bättre skärmar i samma storlek och upplösning för en bråkdel nu.. bytte till en rtx3070 för att driva den i våras och funkar fint. Tanken var 3080, men kunde inte motivera priset..
Sedan att när det kommer vettiga 4k UW curved skärmar för vettig peng så kommer en rtx 3080/3090 knappt duga...

Nu när jag installerade far cry 6 så kräver den 11gb gpu för hd texturer med, så min tanke på att uppgradera till 3080ti och ge min 3070 till grabben försvann hyffsat snabbt 🤣

Jag personligen känner att det helt enkelt inte är värt att gå high end just nu pga dom huttlösa priserna i kombination med att för bra 4k gaming om nåt år så kommer man ändå vilja uppgradera..
Och varför ska du lägga 20k+ på en dator när ddr5 just släppts..

Kör en vettig burk med tex i5 11400f/12400 & rtx 3060ti/3070 för 10-13k och låt din nuvarande skäm leva i 2-3 år. Sedan kör du då en riktig 4k gpu och en 4k curved uw när nuvarande kretsbristen är löst 😁

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Skrivet av Archain:

Gick själv från 2st 27 tums till en curved 34 tums uw 1440p skärm typ 2018.
Gav 9k för den då och ångrar det inte en sekund. Inlevelsen i spelen blev så mycket bättre!
Finns mycket bättre skärmar i samma storlek och upplösning för en bråkdel nu.. bytte till en rtx3070 för att driva den i våras och funkar fint. Tanken var 3080, men kunde inte motivera priset..
Sedan att när det kommer vettiga 4k UW curved skärmar för vettig peng så kommer en rtx 3080/3090 knappt duga...

Nu när jag installerade far cry 6 så kräver den 11gb gpu för hd texturer med, så min tanke på att uppgradera till 3080ti och ge min 3070 till grabben försvann hyffsat snabbt 🤣

Jag personligen känner att det helt enkelt inte är värt att gå high end just nu pga dom huttlösa priserna i kombination med att för bra 4k gaming om nåt år så kommer man ändå vilja uppgradera..
Och varför ska du lägga 20k+ på en dator när ddr5 just släppts..

Kör en vettig burk med tex i5 11400f/12400 & rtx 3060ti/3070 för 10-13k och låt din nuvarande skäm leva i 2-3 år. Sedan kör du då en riktig 4k gpu och en 4k curved uw när nuvarande kretsbristen är löst 😁

Om du har koll på ultrawide marknaden så får du gärna rekommendera en för ok pris.
Jag skulle gärna vilja se en sån dator du pratar om för 10-13k låter svårt att få ihop?

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

23 000 för en dator med 3080 är ett bra pris, särskilt i dagens läge. 3080 är inte overkill för 1440p/144 Hz, det kräver väldigt mycket av grafikkortet att komma upp i 144 FPS i 1440p (mer eller mindre beroende på spel såklart). Tycker dock det är konstigt att den endast har en 512 GB SSD samt 16 GB RAM. Skulle kolla upp om det är lätt att lägga till mer RAM och lagring vid behov.

Jo det var min tanke också, kommer troligtvis behöva uppgradera RAM i framtiden för spelutveckling.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag har för mig att jag sett recensioner på bägge dessa och luftflödet ska vara förvånansvärt bra i dem. Bägge använder dock proprietära moderkort och nätagg, som inte specificeras mer än det ena 850W-vaddå? och moderkortet generiskt B550.
Av dessa två skulle jag rekommendera den med ett RTX3070, skillnaden mellan ett 3070 & 3080 är inte värt 6500:-, sedan gillar jag personligen handtaget på Asus datorn. Jag skulle dock hellre köpt både Dutzo'n och komplett datorn.
MediaMarkt kan vara lite knepiga med returer, så testa gärna datorn på plats om du kan.

Aldrig hört allas om DUTZO innan, är det något att ha eller bara en OEM i mängden?