Hur illa är eran coil whine? (3080 /3080 Ti / 3090)

Permalänk
Medlem

Webhallen hörde av sig idag och mitt kort kommer inte att bytas ut då det låter "normalt" men kunde få pengarna tillbaka, pengarna tillbaka känns inte som ett alternativ när det inte går att få ett nytt kort för 12990kr.
Hur de kom fram till att ett kort som låter som en stucken gris vid 150W last och 60FPS är normalt är väl en gåta i sig.

Enda jag kan testa nu är att byta nätagg.

Permalänk
Medlem

Alltid trisst med tjutande komponenter. Kan vara svårt att få ordning på om man inte är beredd på att börja byta ut hårdvara. Det kan skilja stort mellan olika moderkort också, inte bara PSU:n som påverkar. Hade själv ett 3090 från MSI som lät förskräckligt på min Ryzen rigg, men knäpptyst på Intelbrädan. Samma PSU.

Webhallen testade säkerligen din GPU på en annan uppsättning hårdvara, så resultatet blev ett annat.

Permalänk
Medlem

3090 FE det hörs endel när man spelar krävande spel och om man har på "high performance" men spelar mäst med lurar så gör inte så mkt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på det där med jordning, feedback loop samt ferritkärnor, tänkte testa lite då alla 3090 tjuter vid 60 fps +. Ska inhandla jordkabel och koppla moderkort, chassi samt psu, sätta ferritkärnor på alla pci e kablar samt huvudströmkabeln.

Kan tillägga att det tjuter på två system, ett intel och ett amd. Dock samma serie på PSU, Corsair 1xxxi

Har inte använt nya datorn sedan slutet på förra året pga detta och kommer inte använda den tills whinet är borta.

Permalänk
Skrivet av MrPofSweden:

Det har du helt rätt i.. fel av mig då det är 2 olika komponenter 😄

Liknade ljud kan även uppkomma ifrån kondensatorer. Det är förstås fel att kalla det för coil whine men då förstår alla hur det låter.

Har haft "coil" whine i en gammal PSU ifrån en kondensator. Jag provade att gjuta in kondensatorn i lamineringsepoxy men det gjorde ingen skillnad. Lamineringsepoxy blir glasklart och hårt. Det hade nog fungerat bättre med snabb epoxi eller smältlim som dämpar bättre. Det här var förstås ett experiment på en PSU som ändå skulle slängas så gör inte om det här.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Skrivet av cyan69:

Polaren köpte precis ett 3080 strix oc v2 på tradera. Och han störde sig på lite coilwhine. Satt en egen jordkabel från moderkortet till längst bak på chassit. Då dom har så mycket färg på vissa chassin. Så han tog bort en skruv slipade lite satt dit jordkabeln drog tebax skruven. Och det försvann MASSA coilwhine. Kan ju va värt och prova.
http://www.bilddump.se/bilder/20211006183030-46.59.70.138.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20211006183053-46.59.70.138.jpg

Mycket intressant. Min nuvarnade kort har inget coilwhine men kan vara bra att veta.
Dina bilder tycks inte fungera tyvärr.

Skrivet av MrPofSweden:

Jag vet inte om det är rätt eller fel, men "coilwhine" KAN ju också vara en kombination av dålig jord till chassie samtidigt som det är coilwhine inblandat.

Vet också att en del misstar coilwhine för "jordbrus".

Så jag testade iaf att ta en dremel och slipa bort färgen bakom skruvarna x4 som håller i psu n, eftersom att (psu n) ska föra jorden vidare till chassiet som kommer från strömkabeln till psu n, dock är det enda som oftast kan föra jorden vidare till chassiet just dessa 4 skruvar.

Eftersom samma problem finns med fastsättning av moderkortet dvs lackerade skruvar och lackerade standoffs så blir det svårt för moderkortet att hitta jord i chassiet den vägen, detta löste jag genom en kabel från en jordpunkt på moderkortet till en utav skruvarna som håller i psu n som nu är metallren efter slipningen.

Dom flesta har ju nuförtiden lackerade skruvar som medföljer moderna chassien, dessa är inte att föredra när det gäller psu n, har man som i mitt fall 4 st helt olackerade skruvar över dvs "metallrena" så använd dessa istället.

Mitt chassie hade dels grundfärg och sedan svart färg utanpå så det är ofta mycket färg i vägen som förstör jordslingan som många kanske inte tänker på (Phanteks).

Mitt coilwhine/jordbrus ville gärna följa med ut till mitt externa ljudkort (USB) och där kan vi snacka ohållbart, detta löste jag med en ifi idefender det kan ni googla på men allt oljud i högtalarna försvann.

Efter den extra jordslingan så blev oljudet från mitt nya 3080 ASUS Strix OC betydligt mildare, min tanke var ju att moderkortet och även allt som sitter monterat på det exempelvis gpu n måste ju självklart ha en bra jordpunkt.

Det resterande whinet löste jag genom att undervolta kortet lite lätt och nu är oljudet knappt hörbart, undervolta är ju oavsett att rekommendera.. jag fick ner min gpu cirka 8-10 grader i full load och har mer eller mindre samma FPS i exempelvis warzone.

Som extrainfo har jag gjort samma sak med min Ryzen 5600x dvs undervoltat, 10 grader i full load har den sjunkit med och prestanda droppet är omärkbart!

Hoppas detta kan hjälpa någon!

Mycket intressanta saker i inlägget. Tack!

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Webhallen hörde av sig idag och mitt kort kommer inte att bytas ut då det låter "normalt" men kunde få pengarna tillbaka, pengarna tillbaka känns inte som ett alternativ när det inte går att få ett nytt kort för 12990kr.
Hur de kom fram till att ett kort som låter som en stucken gris vid 150W last och 60FPS är normalt är väl en gåta i sig.

Enda jag kan testa nu är att byta nätagg.

Samma resultat för mig igår. Har haft diskussion fram och tillbaka med Webbhallens support, deras representant här på Sweclockers, Asus support, och konsumentrådgivningen här i Uppsala.
Summan av kardemumman blev:

  • Asus sa: Snacka med butiken

  • konsumentrådgivningen sa: Upp till mig att bevisa att spoltjutet existerar (vilket verkar pointless då det ända är det som uppmäts/bedöms i butik som spelar roll) och att om jag fått nekat från butiken är det sällan värt att ta upp frågan igen

  • Webbhallens representant här på forumet sa: "Kriterierna vi har för att vi ska få ersättning från leverantör är som sagt att det ska höras utanför ett datorchassi för att vi ska kunna få pengar för kortet, det är direktinformation från vår RMA-avdelning och det är dom som jobbar med detta på daglig basis. Har även tagit detta en vända förbi ovan nämnd avdelnings högsta chef och jag fick inget positivt svar där heller då vi blir sittande med ett begagnat kort som vi kommer tappa pengar på då vi inte kommer få ersättning av leverantör eller kunna sälja till fullpris."

  • Supporten sa: "Kikade vidare med min kollega på den centrala servicehubben hos oss som svarade kring vad som krävdes. Det måste låta högt utanför ett stängt chassi och betydligt högre än fläktarna på 70-80%, Samt att det måste tjuta konstant, inte bara under load, så kortet ska låta mycket utanför chassit även i princip i idle. Så som noterat verkar det som butiken upplevt inte gå under dessa tyvärr."

När jag hämtade ut kortet (strix oc 3080) så pratade jag även direkt med killen som testade det (Extremt schysst snubbe, sjukt service minded till skillnad från de som tog emot kortet när jag först lämnade in det som var rent utsagt otrevliga) och han förklarade att det i princip är upp till de i butik att bedöma...
Han svarade på alla mina frågor (tex verkar det inte finnas någon specifik "gräns" för db oljud skapat, även om mitt kort mättes upp till 51db medan det är speccat 44-48 på reviews) och berättade även att han testat kortet med ett Rog strix 1000w där i butiken och att han har en likadan PSU hemma med sitt suprime X - ingen spoltjut någonstans. Själv har jag testat med Rm750x (katastrofalt), Rm850x (bättre men ändå där) och ROG 850w (samma som Rm850x + weird stuff med elen hemma).

Han sa även att i teorin så har Nvidia rekomenderat 750w, asus/msi/etc har toppkorten på 850w, medan det i praktiken faktiskt behövs mycket mer kraftfulla PSUs. Hurvida det faktiskt stämmer, ingen aning.

Valde i slutändan att ta kortet då det är omöjligt att få samma kort för det pris jag gav. Hoppas att ett ROG 1000W ska ge ändring men det kostar skjortan... Väntar nog till black friday eller jul eller något. Förhoppningsvis har inet/webhallen/komplett någon sweclockers-samarbete där medlemmarna får en saftig rabatt. Hoppas kan man iaf.

Permalänk

*UPPDATERING*

Att byta PSU pg a ett Asus strix 3080 kommer förmodligen INTE att få bort coilwhinet på era kort!

Jag bytte från ett Rm850x till ett Seasonic 850w och det blev absolut ingen skillnad alls.

Vissa med andra kort verkar haft framgång med PSU byte dock ej med Strix iaf i mitt fall.

Tror att det i detta fall enbart handlar om kortet och inget annat... nu vet ni min utgång 😉

Permalänk
Skrivet av MrPofSweden:

*UPPDATERING*

Att byta PSU pg a ett Asus strix 3080 kommer förmodligen INTE att få bort coilwhinet på era kort!

Jag bytte från ett Rm850x till ett Seasonic 850w och det blev absolut ingen skillnad alls.

Vissa med andra kort verkar haft framgång med PSU byte dock ej med Strix iaf i mitt fall.

Tror att det i detta fall enbart handlar om kortet och inget annat... nu vet ni min utgång 😉

Kommer dock behålla kortet för det är grym prestanda!

Permalänk
Medlem

Palit 3080 gaming pro, tydlig coil whine i menyer och loading screens, mycket bättre under faktiskt spelande, inget alls i windows.

Har bytt PSU (av andra skäl) men kan inte säga att jag reagerade på någon skillnad.

Permalänk
Skrivet av 0cool:

Palit 3080 gaming pro, tydlig coil whine i menyer och loading screens, mycket bättre under faktiskt spelande, inget alls i windows.

Har bytt PSU (av andra skäl) men kan inte säga att jag reagerade på någon skillnad.

Bytte du till PSU med samma watt effekt?

Någonting slog mig här på kvällskvisten som 2 av er varit inne på!

Asus 30xx är överrepresenterade när det gäller coilwhine och då ofta dom mer strömkrävande varianterna dvs minst 850w psu rekommenderat.

Någon nämnde att samma gpu skrek på ett amd system men tyst på en intelbräda.. KAN det vara så att gpu n får fäktas om strömmen på ett amd system betydligt mer än på ett intel system med ett krävande strix 3080 kort exempelvis som kör med en 850w psu?

Främst då för att ryzen processorer och amd system överlag drar mycket mer ström än intel.. är ni med på vart jag vill komma?

Låt säga att man kastar ut 850w psu n och lägger sig långt över smärtgränsen med exempelvis en 1000w psu eller 1200w psu på ett amd system, kanske to m på ett intelsystem som har spoltjut på gpu n.

Kan det vara så att man ligger på smärtgränsen med en 850w psu i ett ryzensystem + strix 3080 oc!?

Kan spoltjutet från gpu n bero på störningar i strömdistributionen pg a en otillräcklig psu?

Vad tror ni? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPofSweden:

Bytte du till PSU med samma watt effekt?

Någonting slog mig här på kvällskvisten som 2 av er varit inne på!

Asus 30xx är överrepresenterade när det gäller coilwhine och då ofta dom mer strömkrävande varianterna dvs minst 850w psu rekommenderat.

Någon nämnde att samma gpu skrek på ett amd system men tyst på en intelbräda.. KAN det vara så att gpu n får fäktas om strömmen på ett amd system betydligt mer än på ett intel system med ett krävande strix 3080 kort exempelvis som kör med en 850w psu?

Främst då för att ryzen processorer och amd system överlag drar mycket mer ström än intel.. är ni med på vart jag vill komma?

Låt säga att man kastar ut 850w psu n och lägger sig långt över smärtgränsen med exempelvis en 1000w psu eller 1200w psu på ett amd system, kanske to m på ett intelsystem som har spoltjut på gpu n.

Kan det vara så att man ligger på smärtgränsen med en 850w psu i ett ryzensystem + strix 3080 oc!?

Kan spoltjutet från gpu n bero på störningar i strömdistributionen pg a en otillräcklig psu?

Vad tror ni? 🤔

750 vs 850 om jag inte minns fel, jag kör också på 8gen intel 6-core så själva cpun borde inte vara så farligt för spelburken.

Tror dock att du är inne på något, uppgraderade processor (dubblade antalet kärnor) på en burk och började få tjut från moderkortet under belastning, något som aldrig hände innan.

Permalänk

Har också ett TUF 3080 TI OC, hör inget märkbart coil whine...

Permalänk
Medlem

Coil whine är inget annat än dåligt designad buck dc-dc strömförsörjning.
När feedback loopen som håller utspänning inom spec är felbalancerad så uppstår coil whine.
Detta kan avhjälpas genom korrekt stegsvarstest vid kortets designtester. Och det bör ju ett duktigt designteam känna till men jag misstänker att något har fallit mellan stolarna vid utvecklingsarbetet. Kanske p.g.a outsourcing utan full kontroll vilket är vanligt i dagens industri.

Visa signatur

Honk

Permalänk

Dock ligger jag bra till enligt PSU kalkylatorer med mina komponenter och en 850w psu, så varför skulle det göra skillnad med exempelvis en 1000w psu kan man ju iof undra!

Finns säkert tusentals olika komponenter inom alla tillverkare som gör pc komponenter, kan ju vara såpass enkelt att allt bara är ett lotteri om hur mycket alla olika komponenter och kretsar tycker om varandra i ett komplett system som i sin tur kan skapa exempelvis spoltjut.

Lite märkligt iaf eftersom det skiljer mellan användare med mer eller mindre exakt samma komponenter 🤔

Permalänk
Medlem

Jag har ingen coilwhine.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Till min stora lycka upptäckte jag att mitt coil whine har försvunnit. Har ett 3090 EVGA FTW3 ultra, kör mest beräkningar o dyl vilket inte låter något, men hörde tydligt coil whine på de spel jag testade (War thunder, Fishing planet). Skillnaderna mellan de två testtillfällena är dock flera, och jag vet inte vilken eller vilka som gjorde att det försvann. Här är iaf det som ändrades:

Nätagg: Seasonic 750W (2 kontakter + 1 daisy chain, GPU på power limit 75%) --> Seasonic 850W 3 kontakter, ingen power limit

El: Det upptäcktes el-fusk under en badrumsrenovering här hemma, så jag satt ovetandes och körde ojordat Så det var alltså coilwhine när det var på ojordad kontakt, men nu på jordad kontakt är det borta. Bytte nätagg i samma veva, så vet inte om jordad kontakt enskilt hade fixat det.

Alltså:
Testtillfälle 1 MED coil whine:
750 W, 2 kontakter, 1 daisy chain
Ojordat uttag (eller alltså, uttaget var jordat, men jordkabeln var inte ansluten till halva boendet...)

Testtillfälle 2, UTAN coil whine
850W, 3 kontakter
jordat uttag

Annars har jag en 5950X.

Hoppas det hjälper någon!

Permalänk
Skrivet av MrPofSweden:

*UPPDATERING*

Att byta PSU pg a ett Asus strix 3080 kommer förmodligen INTE att få bort coilwhinet på era kort!

Jag bytte från ett Rm850x till ett Seasonic 850w och det blev absolut ingen skillnad alls.

Vissa med andra kort verkar haft framgång med PSU byte dock ej med Strix iaf i mitt fall.

Tror att det i detta fall enbart handlar om kortet och inget annat... nu vet ni min utgång 😉

Har ett Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum och upplever också coilwhine från mitt ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2. Jag är grymt nöjd med prestandan och jag tror inte jag kommer orka krångla med att försöka byta ut kortet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk

Ok då ska vi se

1.MSI 3090 Gaming trio X - Sjukt coilwhine tillbakasänt
2.Evga 3080 - lite coilwhine , Gick höra men hanterbart
3.Zotac 3070 Twin Edge - No coilwhine
4.Asus 3060 Ti dual OC - No coilwhine
5.Evga 3090 FTW Ultra - Går höra men hanterbart

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Ingenting här, 3090RTX Founders Edition

Permalänk

Köpte ett MSI RTX 3080 SUPRIM X (LHR) igår och blir lite orolig när jag läser den här tråden! Har en RM750X, och en R5 5600X som ju är relativt strömsnål jämfört med toppmodellerna, därför tänkte jag att PSUn nog räckte till för kortet och systemet i sin helhet. Har jag tänkt fel tro?

Ska åtminstone testa innan jag börjar tänka på att byta nätagg, hoppas väl på att jag får tur i lotteriet..

Visa signatur

Mobo: MSI B550 Gaming Edge Wifi | CPU: R5 5600X / Noctua NH-U12S | GPU: XFX RX 6700 XT QICK 319 | RAM: 16GB 3600MHz CL16 Ballistix | Chassi: Fractal Design Define S | PSU: Corsair RM750X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av winterlogic:

Köpte ett MSI RTX 3080 SUPRIM X (LHR) igår och blir lite orolig när jag läser den här tråden! Har en RM750X, och en R5 5600X som ju är relativt strömsnål jämfört med toppmodellerna, därför tänkte jag att PSUn nog räckte till för kortet och systemet i sin helhet. Har jag tänkt fel tro?

Ska åtminstone testa innan jag börjar tänka på att byta nätagg, hoppas väl på att jag får tur i lotteriet..

Jag kör ett MSI RTX 3080 Ti Suprim X i min lilla låda, det är knäpptyst, kör Corsair SF750.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Jag har testat flertalet kort och kan säga att alla låter. Vissa mer än andra.

Värsta korten:
Asus TUF 3090 (undervolt tog bort 80% av ljudet)
MSI gaming X trio 3090 (Värst!!! Lät över alla fläktar)
MSI gaming x trio 3080 (2st)

3060/ti har varit tysta
Asus TUF 3070ti lät en del..

Gigabyte aorus master 3080(2st): nästan helt tyst men det är där om jag lyssna nära.

Evga 3090 FTW3 Hybrid: lät lite men pumpljudet dolde det…..

Asus TUF 3080 OC LHR: acceptabelt lågt med tanke på hur de andra är.

Trist när man har ett annars knäpptyst system..

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Skrivet av CarlOscar:

Jag har testat flertalet kort och kan säga att alla låter. Vissa mer än andra.

Värsta korten:
Asus TUF 3090 (undervolt tog bort 80% av ljudet)
MSI gaming X trio 3090 (Värst!!! Lät över alla fläktar)
MSI gaming x trio 3080 (2st)

3060/ti har varit tysta
Asus TUF 3070ti lät en del..

Gigabyte aorus master 3080(2st): nästan helt tyst men det är där om jag lyssna nära.

Evga 3090 FTW3 Hybrid: lät lite men pumpljudet dolde det…..

Asus TUF 3080 OC LHR: acceptabelt lågt med tanke på hur de andra är.

Trist när man har ett annars knäpptyst system..

Jag har fått känslan ju mer w ju mer coilwhine
Har 2st 3060 Ti som är tysta , ett Zotac 3070 knäpptyst.. srn har jag haft Msi 3080 gaming trio som lät som ett flygplan där kapten va full... Ett evga 3080 som de hördes på men va ok.. samt ett evga 3090 FTW ultra.. hörs men ok

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Musikälskare

Inget coil whine på mitt MSI 3080 Ti 12GB SUPRIM X

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Samma resultat för mig igår. Har haft diskussion fram och tillbaka med Webbhallens support, deras representant här på Sweclockers, Asus support, och konsumentrådgivningen här i Uppsala.
Summan av kardemumman blev:

  • Asus sa: Snacka med butiken

  • konsumentrådgivningen sa: Upp till mig att bevisa att spoltjutet existerar (vilket verkar pointless då det ända är det som uppmäts/bedöms i butik som spelar roll) och att om jag fått nekat från butiken är det sällan värt att ta upp frågan igen

  • Webbhallens representant här på forumet sa: "Kriterierna vi har för att vi ska få ersättning från leverantör är som sagt att det ska höras utanför ett datorchassi för att vi ska kunna få pengar för kortet, det är direktinformation från vår RMA-avdelning och det är dom som jobbar med detta på daglig basis. Har även tagit detta en vända förbi ovan nämnd avdelnings högsta chef och jag fick inget positivt svar där heller då vi blir sittande med ett begagnat kort som vi kommer tappa pengar på då vi inte kommer få ersättning av leverantör eller kunna sälja till fullpris."

  • Supporten sa: "Kikade vidare med min kollega på den centrala servicehubben hos oss som svarade kring vad som krävdes. Det måste låta högt utanför ett stängt chassi och betydligt högre än fläktarna på 70-80%, Samt att det måste tjuta konstant, inte bara under load, så kortet ska låta mycket utanför chassit även i princip i idle. Så som noterat verkar det som butiken upplevt inte gå under dessa tyvärr."

När jag hämtade ut kortet (strix oc 3080) så pratade jag även direkt med killen som testade det (Extremt schysst snubbe, sjukt service minded till skillnad från de som tog emot kortet när jag först lämnade in det som var rent utsagt otrevliga) och han förklarade att det i princip är upp till de i butik att bedöma...
Han svarade på alla mina frågor (tex verkar det inte finnas någon specifik "gräns" för db oljud skapat, även om mitt kort mättes upp till 51db medan det är speccat 44-48 på reviews) och berättade även att han testat kortet med ett Rog strix 1000w där i butiken och att han har en likadan PSU hemma med sitt suprime X - ingen spoltjut någonstans. Själv har jag testat med Rm750x (katastrofalt), Rm850x (bättre men ändå där) och ROG 850w (samma som Rm850x + weird stuff med elen hemma).

Han sa även att i teorin så har Nvidia rekomenderat 750w, asus/msi/etc har toppkorten på 850w, medan det i praktiken faktiskt behövs mycket mer kraftfulla PSUs. Hurvida det faktiskt stämmer, ingen aning.

Valde i slutändan att ta kortet då det är omöjligt att få samma kort för det pris jag gav. Hoppas att ett ROG 1000W ska ge ändring men det kostar skjortan... Väntar nog till black friday eller jul eller något. Förhoppningsvis har inet/webhallen/komplett någon sweclockers-samarbete där medlemmarna får en saftig rabatt. Hoppas kan man iaf.

Skrivet av 0cool:

Palit 3080 gaming pro, tydlig coil whine i menyer och loading screens, mycket bättre under faktiskt spelande, inget alls i windows.

Har bytt PSU (av andra skäl) men kan inte säga att jag reagerade på någon skillnad.

Skrivet av MrPofSweden:

Bytte du till PSU med samma watt effekt?

Någonting slog mig här på kvällskvisten som 2 av er varit inne på!

Asus 30xx är överrepresenterade när det gäller coilwhine och då ofta dom mer strömkrävande varianterna dvs minst 850w psu rekommenderat.

Någon nämnde att samma gpu skrek på ett amd system men tyst på en intelbräda.. KAN det vara så att gpu n får fäktas om strömmen på ett amd system betydligt mer än på ett intel system med ett krävande strix 3080 kort exempelvis som kör med en 850w psu?

Främst då för att ryzen processorer och amd system överlag drar mycket mer ström än intel.. är ni med på vart jag vill komma?

Låt säga att man kastar ut 850w psu n och lägger sig långt över smärtgränsen med exempelvis en 1000w psu eller 1200w psu på ett amd system, kanske to m på ett intelsystem som har spoltjut på gpu n.

Kan det vara så att man ligger på smärtgränsen med en 850w psu i ett ryzensystem + strix 3080 oc!?

Kan spoltjutet från gpu n bero på störningar i strömdistributionen pg a en otillräcklig psu?

Vad tror ni? 🤔

Fick äntligen tummen ur och testade 1000w PSU från Asus med mitt strixOC3080. Kan inte säga att jag märkte någon skillnad, kanske pyttelite men inte nog för att vilja behålla dne nya PSUn..

Permalänk
Medlem

Har Asus TUF 3080 v2 och det är förvånansvärt tyst.

Permalänk
Medlem

Nyligen fått hem "super silent" burk ifrån Komplett och på skrivbordet kan jag höra lite pipande ljud när jag flyttar musen och vid belastning i spel så blir det grovt högt ljud som får än tro att den går sönder när som helst.
- Osäker om detta ljud är coilwhine (som är mer tjutande mot mitt grova brusande?) så jag blev nyfiken på det ni skrev om jordbrus. Det är alltså att man vill bättra jorden mellan grafikkortets metallplatta och chassiet?

* ASUS GeForce RTX3070 ROG Strix OC V2 LHR
* Corsair RM1000x 1000W PSU GOLD (för jag ville att fläkten aldrig startar)

Inser att jag kan avbryta mitt ärende hos komplett för butiker verkar inte hjälpsamma vad jag ser bland era erfarenheter.

Nyfiken att veta mer om man bör använda den kabellösning med 2st 8pin där det är samma kabelkit till PSU eller om man ska trixa med att sära på det mer?

Kan dela med mig liknande erfarenhet om att belasta PSU fel... Jag monterade massa 140mm Noctua fläktar i chassiet. Parade ihop 3fläktar på samma kabel och dessa lät på låga varv. Blev besviken. Men så testade jag att koppla fläktarna var för sig och det blev tyst(are).
Säkert något alla utom jag som visste. Så kommer i högsta mån sätta alla fläktar på egna portar, även cpufläktens par.

[edit] Komplett erbjöd inte att felsöka utan enda valet var att lämna tillbaka kortet och få pengar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Gigabyte 3090 Gaming OC: Hörbart och irriterande coilwhine i all FPS. Jordgeting till spaceman.
EVGA 3080 FTW3 Ultra: Lite vid max belastning. Nästan ingenting med undervolt.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Hejsan.

I början av tråden finns bilder på hur jag jordar moderkortet ordentligt ihop med nätaggregatet, då jordpunkten till datorn sitter inuti nätaggregatet som kommer ifrån vägguttaget.

So far so good, nu har alltså moderkortetet garanterad jord såvida man inte har något jordfel i sin elanläggning.

Dock trodde jag att alla pcie kort exempelvis en GPU jordar via pcie kontakten vilket verkar vara fel, plåten som sitter bak på grafikkortet dvs den delen man skruvar fast på baksidan av datorn, sitter i sin tur fast med skruv i själva grafikkortet vilket den jordar genom.

Dessvärre kvarstår exakt samma problem med grafikkortets bakplåt mot chassiet med tjockt lager färg vilket bör resultera i mycket dålig jord till grafikkortet mellan metallplattan och chassiet.

Jag ska prova att slipa även där på min dator för att garantera bra jord till grafikkortet och se om mitt coilwhine/jordbrus förbättras då det ännu inte blivit gjort.

Återkopplar!