TV-apparater når högsta pris sedan 2012

Permalänk
Melding Plague

TV-apparater når högsta pris sedan 2012

Dyrare komponenter och ökad försäljning av prestandasegmentet driver upp snittpriset till rekordnivåer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Thank god att jag köpte förra årets toppmodell precis innan den gick ur sortiment för ett par månader sedan.

Slösa aldrig på en bra kris; höj priser på allt, skär ner på personal och därmed höj marginaler å skyll på komponentbrist så långt det går!

Permalänk
Medlem

Allt är miners fel!

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk

Det är inte så att vi också har en hög inflation?

Annars jag ska köpa en ny tv, men avvaktar till nästa år och köper samtidigt som senaste xbox eller playstation 5an.

Jag personligen tycker dock att 10 000kr får vara maxpriset för en 60". Det känns för mig att man bara får betala väldigt mycket extra för småsaker i de högre prisklasserna. Men det hade varit intressant med detta mer utrett, var mest tv för pengarna ligger oh var priset mer bara skenar iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Allt är miners fel!

Japp, min LG ger mig 0.00000001 BTC per år.

Permalänk
Medlem

Typiskt när man vill ha en billig tv till kontoret.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Helikopterpengarna i USA får konsekvenser.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Bidragande orsak kan väl också vara att fler vill ha större TV = högre pris.

Permalänk
Medlem

Min gamla LG b7 gav upp efter 4 år med pixelrand och oväntade shutdowns.
Blev en LG b1 istället som jag hoppas har lite längre livslängd. Den sen TVn var dock billigare än när jag köpte b7an.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Helikopterpengarna i USA får konsekvenser.

Helikopterpengar i USA gör inte oss fattigare, men jag håller med dig att allt för ofta ignorerar man ökningen i pengamängd och dess påverkan på priser.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Avstängd

Snart finns det inget mer att köpa i vår värld. När ska vi komma ikapp då jag gissar att brytning av metaller inte hänger med i utbyggnaden av fabriker som ska tillverka alla dessa halvledare?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Själv tyckte jag att LG A1 är sjukt prisvärda. Lätt värt att tappa en HDMI och ’bara’ 60Hz för nästan halva priset. För någon vecka sedan fanns ju 65” under 10000kr

Permalänk
Inaktiv

Priserna kommer sjunka igen, men pandemin gav oss hicka. Vänta tills räntehöjningarna kommer. Då blir det blodbad på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Priserna kommer sjunka igen, men pandemin gav oss hicka. Vänta tills räntehöjningarna kommer. Då blir det blodbad på riktigt.

Jag ser fram emot dem, då kanske de födda efter 1985 kan köpa sina första hus äntligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Snart finns det inget mer att köpa i vår värld. När ska vi komma ikapp då jag gissar att brytning av metaller inte hänger med i utbyggnaden av fabriker som ska tillverka alla dessa halvledare?

En än mer intressant fråga blir ju vad som händer när vi börjar närma oss slutet och har brutit ut de metaller som finns

"Återvinning!" kommer bara skjuta på problemet då det är omöjligt att återvinna 100% av metallerna.

Nu vet jag inte om vi talar om årtionden, århundraden eller årtusenden, men förr eller senare kommer det hända.

The Expanse är nog svaret som dyker upp i huvudet direkt.

Om inte klimatet utrotat oss redan.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strife91:

Helikopterpengar i USA gör inte oss fattigare, men jag håller med dig att allt för ofta ignorerar man ökningen i pengamängd och dess påverkan på priser.

[...]

Vad är det för grafer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag ser fram emot dem, då kanske de födda efter 1985 kan köpa sina första hus äntligen

Hus? Vad är det?

Du menar köpa något större än en tvåa?? Typ en trea eller, ta i trä, en fyr-rummare?

// årskull 1990.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tur att jag lyckades köpa min LG CX 65" redan för 13000 riktigt prisvärt för förra årets modell. Funkar riktigt bra som skärm.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normgivaren:

Vad är det för grafer?

Första bilden är förändring i pengamängd år till år Alltså ökningen av svenska kronor varje år.
https://scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmar...

Andra bilden är antal kronor i cirkulation.
https://tradingeconomics.com/sweden/money-supply-m1

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Auris:

Priserna kommer sjunka igen, men pandemin gav oss hicka. Vänta tills räntehöjningarna kommer. Då blir det blodbad på riktigt.

Eller så dödar folk sin konsumtiom. Skippar du hemmet eller semesterresan, restaurangbesöket, nya kläder, senaste TV? Hög ränta leder också till att hyrestorskarna får högre hyra. Vem tror du betalar hyresvärdens räntekostnader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Eller så dödar folk sin konsumtiom. Skippar du hemmet eller semesterresan, restaurangbesöket, nya kläder, senaste TV? Hög ränta leder också till att hyrestorskarna får högre hyra. Vem tror du betalar hyresvärdens räntekostnader?

Om priserna på bostäder går ner så borde hyror gå ner också. Det balanserar ut sig. Om det blir billigare att köpa(iaf för de som har mycket besparingar) så kommer folk välja det över hyra. Sen kan det såklart alltid finnas fördröjningar, om folk måste spara ihop mycket mer innan de köper.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pålis:

Bidragande orsak kan väl också vara att fler vill ha större TV = högre pris.

Det är på de stora storlekarna med 75+ tum som priserna har minskat som allra mest. Den summa pengar som för 10 år sedan gav 55 tum ger nu 85 tum. Det är vad som driver efterfrågan på större TV: lägre priser. Man betalar allt lägre pris för allt större TV.

Priserna sjunker år efter år i takt med att tillverkningsprocesserna optimerar större och större paneler. Där bieffekten blir att minsta storlek på många modeller är runt 48–50 tum för det finns inte längre någon större ekonomi i att tillverka modeller med mindre panelstorlekar.

Sharp hade för 8-9 år sedan 80 tum för runt 50.000 kronor. Full HD-panel och väldigt lite av det man tar för givet idag på en TV runt smartsystem, HDR, speloptimering etc. Det är enligt googling på dollarn motsvarande ≈63.000 kronor i dagens värde.

Idag ligger 85-tummarna i enklare toppklass och mellanklass typiskt under 25.000 kronor efter reasänkningarna för 2020-modellerna. De är teknisk och bildmässigt mycket mer kompetenta modeller än en 80-tums Sharp från 2012.

Backar man tillbaka till 2012 därikring räckte dagens 25.000 kronor till motsvarande runt 50 eller 55 tum beroende på modellkvalitet.

Permalänk
Medlem

Jag är så otroligt glad att jag knappt behövt köpa någon elektronik alls under denna tid.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är på de stora storlekarna med 75+ tum som priserna har minskat som allra mest. Den summa pengar som för 10 år sedan gav 55 tum ger nu 85 tum. Det är vad som driver efterfrågan på större TV: lägre priser. Man betalar allt lägre pris för allt större TV.

Priserna sjunker år efter år i takt med att tillverkningsprocesserna optimerar större och större paneler. Där bieffekten blir att minsta storlek på många modeller är runt 48–50 tum för det finns inte längre någon större ekonomi i att tillverka modeller med mindre panelstorlekar.

Sharp hade för 8-9 år sedan 80 tum för runt 50.000 kronor. Full HD-panel och väldigt lite av det man tar för givet idag på en TV runt smartsystem, HDR, speloptimering etc. Det är enligt googling på dollarn motsvarande ≈63.000 kronor i dagens värde.

Idag ligger 85-tummarna i enklare toppklass och mellanklass typiskt under 25.000 kronor efter reasänkningarna för 2020-modellerna. De är teknisk och bildmässigt mycket mer kompetenta modeller än en 80-tums Sharp från 2012.

Backar man tillbaka till 2012 därikring räckte dagens 25.000 kronor till motsvarande runt 50 eller 55 tum beroende på modellkvalitet.

Jag kommer ihåg när min kollega köpte denna Bang & Olufsen TV till Fjällstugan, 28" med rejäla högtalare och inbygg DVD, tyckte den va sjukt frän... kostade över 30.000kr

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är på de stora storlekarna med 75+ tum som priserna har minskat som allra mest. Den summa pengar som för 10 år sedan gav 55 tum ger nu 85 tum. Det är vad som driver efterfrågan på större TV: lägre priser. Man betalar allt lägre pris för allt större TV.

Priserna sjunker år efter år i takt med att tillverkningsprocesserna optimerar större och större paneler. Där bieffekten blir att minsta storlek på många modeller är runt 48–50 tum för det finns inte längre någon större ekonomi i att tillverka modeller med mindre panelstorlekar.

Sharp hade för 8-9 år sedan 80 tum för runt 50.000 kronor. Full HD-panel och väldigt lite av det man tar för givet idag på en TV runt smartsystem, HDR, speloptimering etc. Det är enligt googling på dollarn motsvarande ≈63.000 kronor i dagens värde.

Idag ligger 85-tummarna i enklare toppklass och mellanklass typiskt under 25.000 kronor efter reasänkningarna för 2020-modellerna. De är teknisk och bildmässigt mycket mer kompetenta modeller än en 80-tums Sharp från 2012.

Backar man tillbaka till 2012 därikring räckte dagens 25.000 kronor till motsvarande runt 50 eller 55 tum beroende på modellkvalitet.

Jag kommer ihåg när vi började sälja de första plasmorna för 120 000 kr men de var ju i vart fall tunnare än Sonys 100 kilos 36" CRTer, (båda var platt-tv men bara en av dem var tunn tv och den andra var tung tv)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Allt är miners fel!

inte riktigt, allt är KINAS fel

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är på de stora storlekarna med 75+ tum som priserna har minskat som allra mest. Den summa pengar som för 10 år sedan gav 55 tum ger nu 85 tum. Det är vad som driver efterfrågan på större TV: lägre priser. Man betalar allt lägre pris för allt större TV.

Priserna sjunker år efter år i takt med att tillverkningsprocesserna optimerar större och större paneler. Där bieffekten blir att minsta storlek på många modeller är runt 48–50 tum för det finns inte längre någon större ekonomi i att tillverka modeller med mindre panelstorlekar.

Sharp hade för 8-9 år sedan 80 tum för runt 50.000 kronor. Full HD-panel och väldigt lite av det man tar för givet idag på en TV runt smartsystem, HDR, speloptimering etc. Det är enligt googling på dollarn motsvarande ≈63.000 kronor i dagens värde.

Idag ligger 85-tummarna i enklare toppklass och mellanklass typiskt under 25.000 kronor efter reasänkningarna för 2020-modellerna. De är teknisk och bildmässigt mycket mer kompetenta modeller än en 80-tums Sharp från 2012.

Backar man tillbaka till 2012 därikring räckte dagens 25.000 kronor till motsvarande runt 50 eller 55 tum beroende på modellkvalitet.

Köpte en 50" Sony KDL50W805BBN för 6500 kr vid en utförsäljning 2015. Så priserna måste ha sjönk riktigt snabbt under några år. Undra om vi får se något liknande på OLED?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

En än mer intressant fråga blir ju vad som händer när vi börjar närma oss slutet och har brutit ut de metaller som finns

"Återvinning!" kommer bara skjuta på problemet då det är omöjligt att återvinna 100% av metallerna.

Nu vet jag inte om vi talar om årtionden, århundraden eller årtusenden, men förr eller senare kommer det hända.

The Expanse är nog svaret som dyker upp i huvudet direkt.

Om inte klimatet utrotat oss redan.

Håller med, vi har pratat om ”peak oil” under lång tid och samma sak måste gälla för koppar, guld och alla ädelmetaller som nu ingår i batterier och liknande.

Återvinning är viktigt men någon gång kommer vi stå där med skägget i brevlådan och slå varandra med träpåkar igen😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Strife91:

Om priserna på bostäder går ner så borde hyror gå ner också. Det balanserar ut sig. Om det blir billigare att köpa(iaf för de som har mycket besparingar) så kommer folk välja det över hyra. Sen kan det såklart alltid finnas fördröjningar, om folk måste spara ihop mycket mer innan de köper.

Hoppas du eller tror du på det själv? Varför skulle hyresvärdarna sänka hyran? För att deras kostnader har sjunkit när marknaden har kraschat. Snarare blir det ett sug efter hyreskvartar om folk som äger tvingas sälja? År 2000 köpte en bekant en borätt på 89kvadrat i Norrköping för 6000. Hyrorna dök inte , däremot hade polarens borätt sjunkit från 150K ned mot 0. Det var ju kris, men det blev inte sänkta hyror för det.

När jag bodde i hyresrätt så önskade jag inte att marknaden skulle krascha, för jag minns hur jävligt tufft det var för barnfamiljer som tvingades lämna sina hem. Att få köpa lyan billigt för att 70% av ska ha det dåligt. Ja du…. Och jag blir anklagad för att vara egoistisk @medbor

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Eller så dödar folk sin konsumtiom. Skippar du hemmet eller semesterresan, restaurangbesöket, nya kläder, senaste TV? Hög ränta leder också till att hyrestorskarna får högre hyra. Vem tror du betalar hyresvärdens räntekostnader?

Hög ränta leder också till att lånetorskarna får högre ränta på lånet och hyran.