LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

aha, jag kommer sätta den på väggen samt i sovrummet
jag kommer använda den mest med hörlurar ändå när jag spelar och de gånger jag ser en serie innan jag ska sova så kommer jag nog nöja mig med det inbyggda ljudet ändå
hdmi-cec heter tekniken som gör att du kan styra genom tvn

Ja, du kommer nog vara nöjd med ljudet. Det finns en ljudinställning för om man har TV:n på foten eller väggmonterad, så den kan anpassas till förutsättningarna.

Wow, jag visste inte att HDMI CEC fungerade på det sättet. Min förra TV var från 2011, så det är mycket nytt att upptäcka!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

Jag (som bor i Finland) beställde just en LG 65" c1 till ett riktigt bra pris enligt mig.

I skrivande stund så blir priset i kronor
1,535 Euro = 15,403 kr

Jag tror inte det kommer bli mycket billigare än så trots att black friday är runt hörnet.

Så tips till er som bor i Finland.
https://www.hobbyhall.fi/fi/elektroniikka/televisiot-ja-kotit...

Ska bli intressant att se vad 1LB i modellnumret står för (OLED65C11LB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cambudgie:

Jag (som bor i Finland) beställde just en LG 65" c1 till ett riktigt bra pris enligt mig.

I skrivande stund så blir priset i kronor
1,535 Euro = 15,403 kr

Jag tror inte det kommer bli mycket billigare än så trots att black friday är runt hörnet.

Så tips till er som bor i Finland.
https://www.hobbyhall.fi/fi/elektroniikka/televisiot-ja-kotit...

Ska bli intressant att se vad 1LB i modellnumret står för (OLED65C11LB)

Galet pris, nästan halva priset

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Hoppas vi får se något liknande i Sverige i samband med Black Week. (Eller ännu tidigare!)

Permalänk
Medlem

Pratade nyss med en säljare angående att ta hem fler A1:or både i storlekarna 48" och 55" men det verkar som att de inte kommer ta in mer vilket betyder att de är utgående?
För någon som är helt nöjd med en A1. Hur står sig LG's Nanocell tv serie mot en A1?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwingis:

Pratade nyss med en säljare angående att ta hem fler A1:or både i storlekarna 48" och 55" men det verkar som att de inte kommer ta in mer vilket betyder att de är utgående?
För någon som är helt nöjd med en A1. Hur står sig LG's Nanocell tv serie mot en A1?

Och hur mycket tror du denna säljare vet om världen? Möjligen föreslag han/hon/den/det att du skulle köpa en dyrare modell? De existerar trots allt bara för att sälja NU! Varför skulle en panel ha ~6 månaders livstid på marknaden jämfört med vanliga ~18 månader?
Nanocell är i låg / medel-klass segmentet av TV så inte alls jämförbar bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Och hur mycket tror du denna säljare vet om världen? Möjligen föreslag han/hon/den/det att du skulle köpa en dyrare modell? De existerar trots allt bara för att sälja NU! Varför skulle en panel ha ~6 månaders livstid på marknaden jämfört med vanliga ~18 månader?
Nanocell är i låg / medel-klass segmentet av TV så inte alls jämförbar bild.

Tack! Säljaren sa det inte explicit så jag antar att det bara var kedjan som inte tar in fler av den modellen. Synd för jag hade 20% rabatt på just den kedjan veckan ut.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwingis:

Pratade nyss med en säljare angående att ta hem fler A1:or både i storlekarna 48" och 55" men det verkar som att de inte kommer ta in mer vilket betyder att de är utgående?

Jag har också hör att A1 end of life, det var på Elgiganten.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Bildexpert 📺

El-Giganten generellt eller "...random dude/dudette på golvet på El-giganten..." är per definition ingen källa för tillförlitlig information om saker som har sitt ursprung utanför El-gigantens väggar. Eller för den delen innanför väggarna heller.

Permalänk

https://www.proshop.se/TV/LG-55-TV-OLED55C1-OLED-4K/2957783

Vet att man har pratat lite om skillnader mellan olika modeller i första sidan av denna tråd, men detta är alltså en C1 55 tum för 12500? De andra C1orna som slutar med modellnummer C15 C16 osv ligger på 20k....
Slog till och beställde eftersom jag behöver en tv. Även om Black Friday väntar, har svårt att se Elgiganten osv sänker priset på sina C1or från 19990 till under 11k. Förra året gick CX för 12000 som billigast enligt prisjakts historik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yucateco1889:

https://www.proshop.se/TV/LG-55-TV-OLED55C1-OLED-4K/2957783

Vet att man har pratat lite om skillnader mellan olika modeller i första sidan av denna tråd, men detta är alltså en C1 55 tum för 12500? De andra C1orna som slutar med modellnummer C15 C16 osv ligger på 20k....
Slog till och beställde eftersom jag behöver en tv. Även om Black Friday väntar, har svårt att se Elgiganten osv sänker priset på sina C1or från 19990 till under 11k. Förra året gick CX för 12000 som billigast enligt prisjakts historik.

Galet. Jag fick min C1 som jag beställde från computersalg igår.. Men jag behövde betala hela 800kr mer ön dig

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yucateco1889:

https://www.proshop.se/TV/LG-55-TV-OLED55C1-OLED-4K/2957783

Vet att man har pratat lite om skillnader mellan olika modeller i första sidan av denna tråd, men detta är alltså en C1 55 tum för 12500? De andra C1orna som slutar med modellnummer C15 C16 osv ligger på 20k....
Slog till och beställde eftersom jag behöver en tv. Även om Black Friday väntar, har svårt att se Elgiganten osv sänker priset på sina C1or från 19990 till under 11k. Förra året gick CX för 12000 som billigast enligt prisjakts historik.

Samtidigt kostar A1 55 19.300:-
https://www.proshop.se/TV/LG-55-TV-OLED55A1-OLED-4K/2959338

Ser ut som ett misstag men computersalg har sålt för runt samma pris
tror sista siffran bara är landsnummer, typ sverige har 15, finland 16 tror jag osv osv, kanske skiljer med appar/alexa support osv mellan olika länder, kanske olika tuners -_-

Permalänk

Jag slog också till på ProShops fantastiska deal på 55” C1. Vet inte hur de kan få ner priset till den nivån, men jag klagar inte!

Permalänk
Medlem

Ställer frågan här också. Någon som analyserat priser och lager och tror att 65 tum C1 kommer falla ned mot 17 000 under Black Friday?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Ställer frågan här också. Någon som analyserat priser och lager och tror att 65 tum C1 kommer falla ned mot 17 000 under Black Friday?

Tror man får vara glad om den når 19-20k. Inet har den på rea nu för 25k

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Slog också till på en 55" C1 för 12500 kr. Tack för tipset!

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Skrivet av gwingis:

Slog också till på en 55" C1 för 12500 kr. Tack för tipset!

Ingen orsak!

Någon som kan sammanfatta hur det ser ut med garantin hos LG? Måste jag registrera min tv på LG:s hemsida efter att jag fått hem den från proshop?
Är främst garanti mot burn-in som jag är intresserad av, för att känna mig trygg

Permalänk
Medlem

Hur ska man tänka när det kommer till C1 vs B1? Verkar som att kvalitén på bilden är snarlik , framför allt för det otränade ögat som kommer från en 8 år gammal TV.
C1 har VRR ner till under 20hz och B1 endast ner till 40hz. Hur stort problem blir det för mig som vill spela spel från PS5/PC ?
Nu ser det ut som de flesta spelen till PS5 kommer antingen i 30fps 4k (låst framerate) eller i något slags performance mode där upplösningen dras ner för att hålla 60fps. Och kopplar jag datorn till TVn så håller jag över 40fps i de flesta spelen med ett GTX 3080.

Priset är många 1000-lappar billigare på B1 så kan någon förklara för mig om jag missar något eller kommer ångra mig starkt om jag tar den billigare vägen ?

Permalänk
Medlem

Jag klurar på att köpa en OLED55A16LA. Kommer att koppla den till en Onkyo förstärkare som klarar 4k/60Hz och kommer mestadels att se serier/filmer och ibland spela på Ps5an. Den kommer även att vara upphängd på väggen.

Tror ni att man blir nöjd i och med användningsområdet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Hur ska man tänka när det kommer till C1 vs B1? Verkar som att kvalitén på bilden är snarlik , framför allt för det otränade ögat som kommer från en 8 år gammal TV.
C1 har VRR ner till under 20hz och B1 endast ner till 40hz. Hur stort problem blir det för mig som vill spela spel från PS5/PC ?
Nu ser det ut som de flesta spelen till PS5 kommer antingen i 30fps 4k (låst framerate) eller i något slags performance mode där upplösningen dras ner för att hålla 60fps. Och kopplar jag datorn till TVn så håller jag över 40fps i de flesta spelen med ett GTX 3080.

Priset är många 1000-lappar billigare på B1 så kan någon förklara för mig om jag missar något eller kommer ångra mig starkt om jag tar den billigare vägen ?

Avråder dig att kompromissa bort möjligheten till 120hz vrr. Du kommer ångra dig. Det gör mer skillnad än vad man först tror!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Hur ska man tänka när det kommer till C1 vs B1? Verkar som att kvalitén på bilden är snarlik , framför allt för det otränade ögat som kommer från en 8 år gammal TV.
C1 har VRR ner till under 20hz och B1 endast ner till 40hz. Hur stort problem blir det för mig som vill spela spel från PS5/PC ?
Nu ser det ut som de flesta spelen till PS5 kommer antingen i 30fps 4k (låst framerate) eller i något slags performance mode där upplösningen dras ner för att hålla 60fps. Och kopplar jag datorn till TVn så håller jag över 40fps i de flesta spelen med ett GTX 3080.

Priset är många 1000-lappar billigare på B1 så kan någon förklara för mig om jag missar något eller kommer ångra mig starkt om jag tar den billigare vägen ?

Det är små skillnader rent tekniskt och i praktiken tror jag inte du skulle se några större skillnader.

Det som är värt att notera är att C1 har en bättre processer vilket kanske inte gör så mycket för performance (idag) men väg in att en C1-modell sannolikt kommer få de senaste uppdateringarna / firmware innan B1-modellen. (A9 vs A7)

Vi är (för) nära Black Week nu så jag skulle vänta. Mycket snack om att TV-priserna är på väg upp, att lastfartygen inte hinner fram i tid med mera. Jag tror dock att vi kommer få se fina priser på LG OLED med start Black Week.

Om det justifierar prisskillnaden på B1/C1 kan du såklart bara avgöra själv men dagens priser är inte riktigt jämförbara mot vad jag tror vi kommer se om några veckor. Den som lever...

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b1-oled-vs-lg-c1-o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliok89:

Avråder dig att kompromissa bort möjligheten till 120hz vrr. Du kommer ångra dig. Det gör mer skillnad än vad man först tror!

Båda modellerna stödjer VRR 120HZ. Det som skiljer åt är att B1 går mellan 40hz-120hz och C1 <20hz - 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Det är små skillnader rent tekniskt och i praktiken tror jag inte du skulle se några större skillnader.

Det som är värt att notera är att C1 har en bättre processer vilket kanske inte gör så mycket för performance (idag) men väg in att en C1-modell sannolikt kommer få de senaste uppdateringarna / firmware innan B1-modellen. (A9 vs A7)

Vi är (för) nära Black Week nu så jag skulle vänta. Mycket snack om att TV-priserna är på väg upp, att lastfartygen inte hinner fram i tid med mera. Jag tror dock att vi kommer få se fina priser på LG OLED med start Black Week.

Om det justifierar prisskillnaden på B1/C1 kan du såklart bara avgöra själv men dagens priser är inte riktigt jämförbara mot vad jag tror vi kommer se om några veckor. Den som lever...

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b1-oled-vs-lg-c1-o...

Självklart inväntar jag Black Week! Men tror inte att vi kommer se 65" C1 på mycket mindre än 20k då det var precis vad 65" CX kostade förra året på black week och då låg dem på samma pris innan black week som nu alltså ca 24-25k.

Alltså tror jag C1 hamnar runt 20k på black Friday och B1 hamnar nog runt 15k för storlek 65" och då undrar jag helt enkelt om denna skillnad i VRR är värd att betala 5000kr eller mer i prisskillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AyEss:

Jag klurar på att köpa en OLED55A16LA. Kommer att koppla den till en Onkyo förstärkare som klarar 4k/60Hz och kommer mestadels att se serier/filmer och ibland spela på Ps5an. Den kommer även att vara upphängd på väggen.

Tror ni att man blir nöjd i och med användningsområdet?

Beställde en C1 55” efter ganska mycket läsning. Kändes dumt att vara dumsnål när det inte skiljde så mycket i pris.

Permalänk
Medlem

48-tummaren för 13 000 kr på Mediamarkt. Frågan om man skall slå till.

Lär nog inte bli mycket billigare än så på Black Friday.

Edit: Å andra sidan sålde LG den (med Benify) för 11 500 kr för en månad sedan...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

48-tummaren för 13 000 kr på Mediamarkt. Frågan om man skall slå till.

Lär nog inte bli mycket billigare än så på Black Friday.

Edit: Å andra sidan sålde LG den (med Benify) för 11 500 kr för en månad sedan...

Du har ju 55" C1 modellen för 12 500 kr via Proshop om du kan tänkas gå upp lite i storlek.

https://www.proshop.se/TV/LG-55-TV-OLED55C1-OLED-4K/2957783

Permalänk
Medlem
Skrivet av AyEss:

Du har ju 55" C1 modellen för 12 500 kr via Proshop om du kan tänkas gå upp lite i storlek.

https://www.proshop.se/TV/LG-55-TV-OLED55C1-OLED-4K/2957783

Det skall vara som datorskärm så 48 tum är max.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lallo:

B1 hamnar nog <15k för storlek 65" och då undrar jag helt enkelt om denna skillnad i VRR är värd att betala flera 1000kr för I prisskillnad.

Vad dom är värt vad för just dig kan ingen svara på. Men ifall det viktigt för dig att spel spel med variabel frekvens på PC under 40 FPS? I sådana fall fördel C1. Annars lär de flesta använda VRR för att hålla spelen flytande vid 60+ FPS och konsolspelen som kör 30 FPS brukar ändå hålla sig på 30 FPS och inte variera – eller sakna förmåga att använda VRR i vilket fall.

B1 är som C1 fast lite enklare på just dessa funktioner och lite lägre ljusstyrka. Ifall det bara skiljer sig 1000-lappen kan det ur FOMO-perspektiv kanske vara värt att ta en C1 och aldrig mer oroa dig över att du valde "fel"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad dom är värt vad för just dig kan ingen svara på. Men ifall det viktigt för dig att spel spel med variabel frekvens på PC under 40 FPS? I sådana fall fördel C1. Annars lär de flesta använda VRR för att hålla spelen flytande vid 60+ FPS och konsolspelen som kör 30 FPS brukar ändå hålla sig på 30 FPS och inte variera – eller sakna förmåga att använda VRR i vilket fall.

B1 är som C1 fast lite enklare på just dessa funktioner och lite lägre ljusstyrka. Ifall det bara skiljer sig 1000-lappen kan det ur FOMO-perspektiv kanske vara värt att ta en C1 och aldrig mer oroa dig över att du valde "fel"?

Tack för svaret!
Skrev fel i mitt tidigare inlägg det skiljer en del mer upp mot 5000kr eller mer mellan C1 och B1 modellerna när det gäller samma storlek.

Men jag förstår hur du menar det är ju helt och hållet personligt om man tycker det är värt. Önskar det fanns möjlighet att jämföra sida vid sida!

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på en 77" C1 och kan säga om den är schysst? Blir det någon skillnad i flyt på en 77-tummare jämfört med tex en 65-tummare? Tänker att det är större yta som skall hinna med bildmässigt men jag kanske tänker helt fel då? 😅