Permalänk
Medlem
Skrivet av huehuehue:

Aldrig hört allas om DUTZO innan, är det något att ha eller bara en OEM i mängden?

Oj, förlåt, blandade ihop trådarna, trodde jag skrivit i en tråd där DUTZO & Kompletts datorer avvägdes.
DUTZO är ett märke som danska proshop nyligen har startat, där man konfigurera datorn lite själv, ungefär som hos komplett. Det kan vara värt att kika på DUTZO-datorerna. Jag har bara bra erfarenheter från att beställa delar från proshop, hur deras hopbyggen är vet jag dock inte.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huehuehue:

Om du har koll på ultrawide marknaden så får du gärna rekommendera en för ok pris.
Jag skulle gärna vilja se en sån dator du pratar om för 10-13k låter svårt att få ihop?

Uppgraderade 2st burkar hemma med i5 10400f, vettiga moderkort med wifi och 16gb ram + 1tb m2ssd till båda. Det +ett lian li 205 chassi som jag vart jävligt imponerad utav gick på 10600kr om jag minns rätt..

Så du kan nog bygga en riktigt bra grund för 6-7k med chassi & psu.. sedan lägg bara till en gpu och windows så..

Ska köpa en curved 34isch 1440p uw till grabben på bf med om finns bra deals så. Och han har min gamla gtx 1080 i sin burk som funkade till min skärm innan så..
Kollar lite på forumen nu med i dom trådarna, men kravet från min sida nu är väl 144hz+, HDR och vettig pris 😅
Verkar vara runt 5k för en vettig med va panel.

Men kolla upp video reviews och ännu bättre om du kan se dom irl.. smaken är ju som baken 😆

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Oj, förlåt, blandade ihop trådarna, trodde jag skrivit i en tråd där DUTZO & Kompletts datorer avvägdes.
DUTZO är ett märke som danska proshop nyligen har startat, där man konfigurera datorn lite själv, ungefär som hos komplett. Det kan vara värt att kika på DUTZO-datorerna. Jag har bara bra erfarenheter från att beställa delar från proshop, hur deras hopbyggen är vet jag dock inte.

Ingen fara, okej då kikar jag där också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Jag personligen känner att det helt enkelt inte är värt att gå high end just nu pga dom huttlösa priserna

+

Skrivet av Archain:

Och varför ska du lägga 20k+ på en dator när ddr5 just släppts..

Ehh? Får inte ihop det där - först säger du att det inte är är värt att gå high end, och i meningen efter argumenterar du för att DDR5 är en bra idé.

DDR5 har högre MHz, ja - men det är inte allt. Men det kommer (enligt vad allt pekar på) att kosta kanske ~50%+ mer (dyrare tillverkning, "early adopter fee" samt hur det har sett ut vid generationsbyten tidigare). Och det DDR5 med mycket slappare timings. Dessutom har jag hört att det ska bli varmt. Det brukar gå ~1,5-2 år för en ny RAM-teknik i datorer att hamna i samma pris/prestanda-läge.

Jag hade absolut inte varit rädd för att köpa ett system med DDR4, speciellt nu när priserna har börjat gå ner en aning, så länge man inte ska ha det absolut värsta. Det kommer leva vidare i folks system flera år framöver, även i prestandasystem.

Köper man en speldator idag så får man nästan lägga 30-40% av totala priset på enbart GPUn om man ska prioritera spel. Så alla pengar som läggs på att köpa den senaste, dyraste RAM-tekniken ink. ny plattform (båda självfallet till premiumpriser initialt) är pengar man istället kan lägga på grafikkort som faktiskt gör stor skillnad i spel.

Skrivet av tomshardware:

"Historically, newer memory technology has always commanded close to a 30-40% premium over the previous generation. However, this time, DDR5 includes additional components that have driven the costs up further. As a result, we expect a 50-60% price premium compared to DDR4 at launch. It typically takes around 2 years to reach price parity with previous generations, and we expect trends to remain similar with DDR5 modules as well," wrote the MSI rep in the blog."

https://www.tomshardware.com/news/ddr5-will-probably-cost-50-60-percent-more-than-ddr4

That's my 5 cents.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

+

Ehh? Får inte ihop det där - först säger du att det inte är är värt att gå high end, och i meningen efter argumenterar du för att DDR5 är en bra idé.

DDR5 har högre MHz, ja - men det är inte allt. Men det kommer (enligt vad allt pekar på) att kosta kanske ~50%+ mer (dyrare tillverkning, "early adopter fee" samt hur det har sett ut vid generationsbyten tidigare). Och det DDR5 med mycket slappare timings. Dessutom har jag hört att det ska bli varmt. Det brukar gå ~1,5-2 år för en ny RAM-teknik i datorer att hamna i samma pris/prestanda-läge.

Jag hade absolut inte varit rädd för att köpa ett system med DDR4, speciellt nu när priserna har börjat gå ner en aning, så länge man inte ska ha det absolut värsta. Det kommer leva vidare i folks system flera år framöver, även i prestandasystem.

Köper man en speldator idag så får man nästan lägga 30-40% av totala priset på enbart GPUn om man ska prioritera spel. Så alla pengar som läggs på att köpa den senaste, dyraste RAM-tekniken ink. ny plattform (båda självfallet till premiumpriser initialt) är pengar man istället kan lägga på grafikkort som faktiskt gör stor skillnad i spel.

https://www.tomshardware.com/news/ddr5-will-probably-cost-50-60-percent-more-than-ddr4

That's my 5 cents.

Exakt det jag menar 😁 Om man kör ett för 10-14k nu som funkar bra i 1440p, och sedan bygger ett nytt om 3år eller mer då priserna på ddr5 och gpu stabiliserats. Sedan lär det finnas gpu ute då som verkligen är till för 4k+ och skärmar med..

Är ju räknat på att man har en bättre dator i under hela datorns livstiden om man istället för att köpa highend bygger medium,men uppdaterar oftare..

Fanns i5 med rtx 3060ti för så lågt som 11-12k oem i våras.. lär finnas på bf med..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

I pris/prestanda kommer det dröja ett par år innan det är lönt att byta till DDR5 och Alder Lake eller likn. Det mest ligger ändå på grafikkortet och det är där man bör lägga krutet i sitt bygge.

Om det är gaming vi pratar om då alltså.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Exakt det jag menar 😁 Om man kör ett för 10-14k nu som funkar bra i 1440p, och sedan bygger ett nytt om 3år eller mer då priserna på ddr5 och gpu stabiliserats. Sedan lär det finnas gpu ute då som verkligen är till för 4k+ och skärmar med..

Är ju räknat på att man har en bättre dator i under hela datorns livstiden om man istället för att köpa highend bygger medium,men uppdaterar oftare..

Fanns i5 med rtx 3060ti för så lågt som 11-12k oem i våras.. lär finnas på bf med..

Finns nu också https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/hp-pavil...

Permalänk
Medlem

3060 skulle jag inte köra för 1440p, särskklt inte om man vill köra uw3440x1440..
Om 3060 gpu kostade 2.5-3k så hade det varit ok som budget alternativ. Men med dagens priser gevså mycket för nåt som presterar som ett gtx 1080, hell no!

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

3060 skulle jag inte köra för 1440p, särskklt inte om man vill köra uw3440x1440..
Om 3060 gpu kostade 2.5-3k så hade det varit ok som budget alternativ. Men med dagens priser gevså mycket för nåt som presterar som ett gtx 1080, hell no!

Jag svarade på att det fortfarande finns oem med 3060 ti för under 12k att köpa.

Det är väl ett kort snäppet vassare än 2080 super. Sen hur bra datorn är annars är en annan diskussion.

Permalänk
Medlem

Jag satt & körde lite Linus tech tips på vägen hem efter jobbet i bilen, och denna dök upp i spellistan:

https://www.youtube.com/watch?v=R7CO9v9rpOk&t=823s

Enda gången jag har rekommenderat folk att se på OEMs, vart kanske i våras, när bristen på nästan allt datorrelaterad var som värst, och man var tvungen att ha nåt snabbt..
Och nu när man ser på denna med, så jag jag verkligen svårt att säga annat än bygg själv, alternativt köra en färdigpaket från inet, proshop, webhallen eller komplett..

Inte nog med att dom OEMs haft dålig kylning, halvdana komponenter, dålig uppgraderingsmöjlighet och vissa med egna special moderkort & egna PSU som ej har standardiserade kontakter, så verkar dom dumsnåla på annat med numera när man ser på klippet där som påverkar prestandan avsevärt..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk