Är de värt att ha win 11 nu?

Permalänk
Medlem

Är de värt att ha win 11 nu?

Har lite fundering.

jo är de så pass bra att ha (Windows 11 Pro) på datorn just nu eller ska man vänta några veckor?
Är de bättre prestanda i spel o andra saker när man fixar den nya Uppsatte.
Försöker läsa lite om de men hittar inge prestanda tester enu, Vet ni vart sånt finns hittade inte något speciellt på YT,

Här har ni min dator spec,
ASUS PRIME Z390-A
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB+
Intel SSD 660p 512GB NVMe 3.0 x4, Bundle (M.2 SSD ska bytas snarast. Långsam är den.)

Sen vill jag testa de på en bärbar dator som inte har denna modul 2.0.
kan man kring gå hur då som, har läst de någon stans men vill testa de på en äldre maskin = Bärbardator
HP / intel core i5 4310u / 4GB + 8GB = 12GB 1600Mhz / 120GB SSD + 500GB HDD. Hur kan jag installera win 11 på denna datorn försökte via ICO men kom upp att jag kan inte installera de på grund av TPM 2.0.
Har någon ide att kunna kring gå de?
pls Hjälp med detta

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Rekordmedlem

Det dröjer längre än några veckor innan de värsta buggarna är fixade, de börjar i praktiken betatesta och du bör snarare se den första större uppdateringen som att de släpper en skarp version.
Dessutom är det ju inte mycket nytt som innebär nån direkt fördel på dagens hårdvara så vänta åtminstone på den första stora uppdateringen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat 1-2 år iaf då W10 fungerar fint. Men det är jag det.

Permalänk
Medlem

Kör dev betan sedan i torsdags. Märker ingen skillnad så tror inte du behöver stressa

Permalänk
Medlem

Värt? Bytte från 7 till 10 pga EOL. Vad har W11 för fördelar över W10?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Värt? Bytte från 7 till 10 pga EOL. Vad har W11 för fördelar över W10?

Det är svårare att av "misstag" inte använda Edge som webbläsare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Värt? Bytte från 7 till 10 pga EOL. Vad har W11 för fördelar över W10?

Microsoft får lov att ta hand om dina kryptonycklar:
https://www.fsf.org/news/lifes-better-together-when-you-avoid...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Jag hade väntat 1-2 år iaf då W10 fungerar fint. Men det är jag det.

Jag har haft buggar långt senare än så i win10..
__
Win11 förutom AMD buggen är inte alls annorlunda för min del just nu. Det känns mest som en ny skin på bara, men jag har moddat in äldre taskbar, startmenu m.m.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag skulle fortsatt köra Windows 10 så länge det finns support på den eller att Windows 11 får funktioner som är direkt nödvändiga för just dig.

Permalänk
Medlem

Har kört insider några veckor å det funkar bra. Gillar centrerad taskbar. saknar klockan på flera skärmar + väder app grejen dom nyligen lade till i win 10. Har 3900x så har tappat 15% cpu prestanda i spel?? I verkligheten 0% pga allt är gpu bottleneck

Permalänk
Medlem

Nej. Paradnumret med androidappar har dessutom inte släppts än.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Intel SSD 660p 512GB NVMe 3.0 x4, Bundle (M.2 SSD ska bytas snarast. Långsam är den.)

Jag har en Intel SSD 660p 512GB för Windows och en Intel SSD 660p 1TB för program/spel.
Är mycket nöjde, köpte 1TB efter denna video.
Den är inte långsam tror det är en myt, vid verklig användning bara 25 sekunder långsammare vid
Installation Windows men i spel så som Grand Theft Auto 5 laddar den en karta lika snabbt som dyrare SSD
Men flyttar men väldigt stor filer ofta så finns bättre SSD.

Kolla in detta på Youtube:

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonCraft:

jo är de så pass bra att ha (Windows 11 Pro) på datorn just nu eller ska man vänta några veckor?
Är de bättre prestanda i spel o andra saker när man fixar den nya Uppsatte.
Försöker läsa lite om de men hittar inge prestanda tester enu, Vet ni vart sånt finns hittade inte något speciellt på YT,

Nä, högst osannolikt. Det finns inga kritiska eller halvkritiska features in Win11 som folk måste ha omedelbart idag 2021-10-11, det har ju dessutom inte vart ute en vecka ens till allmänheten.

Låt du Microsoft och mjukvaruföretag ta ett var varv till på det så även ev. små barnsjukdomar är fixade, det ser nog bättre ut om några veckor eller säg ett par månader. Drivrutiner har fått nån liten revision, tredjepartsprogram är mer testade på plattformen (eller testade över huvud taget), för dom flesta så har de ju inte ens hittils haft kunder som kör Win11 så de kan inte ha sprungit på patrull den vägen.

Jag skulle sitta lugnt på Windows 10 ett litet tag till i alla fall.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Körde in Win 11 och det funkade helt okej först, men det började krascha rätt så gott när jag spelade eller körde GPU mining. Fann aldrig vad problemet kunde vara så backade till Win 10 och allt fungerar perfekt. Kör nog Win 11 om kanske ett år, då har förhoppningsvis en del buggar försvunnit och stabila drivrutiner finns.

Permalänk

känns lite linux med win 11

Permalänk
Skrivet av baggehög:

känns lite linux med win 11

Du menar det är bra nog att driva majoriteten av servrar där ute men lite oslipat för generell skrivbordsanvändning? Jag har svårt att tro det. 😆

Permalänk
Medlem

I vanlig ordning så känner jag inte igen dom flesta buggar som beskrivs, men har å andra sidan hårdvara från tiden när 8700K & 1080Ti släpptes så det är ju väldigt mainstream och inget ovanligt. Windows 11 flyter på precis som Windows 10 både till vardags, plugg och spelande för min del så jag hade rekommenderat det. Har kört det sedan dev-stadiet och den enda buggen, medvetna buggen, är att man inte kan avgruppera ikoner i systemfältet eller ha klockan på båda skärmarna. Löste det förvisso med StartAllBack så ska inte klaga

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Som svar på topic, varför inte? Det är ju gratis.
Jag märker absolut ingen prestandaskillnad och jag gillar det nya utseendet.
Det enda jag hängt upp mig på, som flera andra gjort, är att klockan inte syns på flera skärmar samt att vädret inte visas bredvid klockan, det var ju en ny grej med w10 så det är konstigt att det inte följde med till w11. Kommer kanske senare.

Annars funkar allt prima. Även mining som någon tidigare i tråden hade problem med.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Vila i frid

11? Nä, jag fortsätter med 7 tills ESU avslutas (även 8.1) 2023, sen blir det icke-FAT och icke-NTFS på partitionerna.

Permalänk
Musikälskare

Väntar några år tills det är dags att byta mitt GFX, då blir det nytt windows också, det är alldeles för tidigt att hoppa på 11an tycker jag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv

Värt att byta för att få mer prestanda? Nej, för de flesta är den likvärdig.

Byta för att det är kul att testa något nytt? Ja.
Byta för att få det nya utseendet? Ja.

Permalänk

När jag kollar under Windows Update ser jag sen en tid tillbaka ett meddelande som säger 'This PC can run Windows 11' och även 'Specific timing for when it will be offered can vary as we get it ready for you.'.

Ni som redan kör Windows 11, har ni laddat ner och installerat det själva eller har ni redan hunnit få det via Windows Update?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WebMaximus:

När jag kollar under Windows Update ser jag sen en tid tillbaka ett meddelande som säger 'This PC can run Windows 11' och även 'Specific timing for when it will be offered can vary as we get it ready for you.'.

Ni som redan kör Windows 11, har ni laddat ner och installerat det själva eller har ni redan hunnit få det via Windows Update?

Windows update. Sjukt smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

När jag kollar under Windows Update ser jag sen en tid tillbaka ett meddelande som säger 'This PC can run Windows 11' och även 'Specific timing for when it will be offered can vary as we get it ready for you.'.

Ni som redan kör Windows 11, har ni laddat ner och installerat det själva eller har ni redan hunnit få det via Windows Update?

windows 11 installation assistant:
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11

så slipper du vänta, kräver ingen ominstallation utan uppgraderar befintligt OS

Permalänk
Medlem

Har du Windows 10 idag och det fungerar bra, så ser jag ingen anledning alls att byta. If it isn't broken, don't try to fix it

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Uppdaterade main riggen med Win 11 och än så längre rullar allt på kalas fint, sköna och mjuka övergångar.
Hela datorn känns mycket mjukare och flyter på.

Det som jag kan komma på att gnälla lite över är väl högerklicks menyn om man väljer "fler alternativ" den menyn kunde väl fått vara lika snygg som övriga.
Ej att förglömma kontrollpanelen fortfarande en kombo av nya och gamla och lika luddigt att hitta i.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

OK, tack för era svar.

Eftersom min burk rullar på bra utan problem med Windows 10 har jag ingen brådska. Mer lite allmänt nyfiken bara och ville få en uppfattning om hur många som redan blivit "erbjudna" att uppdatera via Windows Update.

Skulle vara intressant att veta vad som styr när man får möjligheten - ifall det styrs av vilken hårdvara man har t ex eller om det bara är helt slumpartat.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av bärplockaren:

Ej att förglömma kontrollpanelen fortfarande en kombo av nya och gamla och lika luddigt att hitta i.

Inflation av versionsnummer är vad det är. Egentligen borde det heta Todays Windows med dagens tidsstämpel som referens. Orka, tvingad att vänta in Patch Tuesday på instanserna i slöa molnet och validera på test-instansen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Värt att byta för att få mer prestanda? Nej, för de flesta är den likvärdig.

Byta för att det är kul att testa något nytt? Ja.
Byta för att få det nya utseendet? Ja.

Instämmer till 100%. Designen och utseendet hos W11 är mycket bättre än W10. Allt känns väldigt "smooth".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Uppgraderat från 10 Home till 11 Home 64bit och här är mitt första intryck.
- Kunde först inte installera då mitt Asus Z370-A inte var inställt för TPM2.0. Fick göre en ändring UEFI Bios. Gick fortfarande inte uppdatera via Windows Update trots att PC Health Check sa att jag nu uppfyller kraven. Uppdaterade således via Microsoft direkt.
- Installationen gick mycket snabbt och smidigt. Efter installation hämtade den tre mindre uppdateringar via update.
- Min dator är stationär och används i princip enkom för spel så jag har inte så mycket installerat på den.
- Den enda skillnaden jag såg direkt var att aktivitetsfältets ikoner var centrerade och att mappikonerna fått den nya designen. I övrigt såg allt ut som innan vilket verkar betyda att jag inte förlorat något!
- Kör ett klassiskt rent skrivbord med ikoner och använder inga widgetar (stängde av den ikonen i aktivitetsfältet direkt) så därav att skillnaden rent visuellt är minimal.
- Ändringarna under start är inte så stora men till det bättre tycker jag.
- Ägnade kanske max 20 minuter på att ändra om lite i startmenyn och lade till några funktioner i den lilla taskbaren i underkant av Start.
- Gillar verkligen att startmenyn poppar upp mitt i bild och den lilla taskbaren längst ner.
Det råder delade meningar om fönstrens rundade hörn men jag gillar dom verkligen. Fluid Design är i mina gamla ögon snyggt.
- Systemljuden hade hickat igång igen vilket höll på att skrämma slag på mig. Stängdes av på samma sätt som i W10.
- Alla spel och spelklienter funkar utan problem. Steam, Epic, Battle Net, Origin mfl.
- Övrigt jag kört utan problem är Discord, Mod Organizer 2, Vortex Mod Manager, VLC, Qbitorrent, Filmora mfl
- Inga problem med småprogram som Garmin Express, Adobe Digital Editions samt diverse småprogram för moddning av spel (dom har ibland krånglat vid tidigare windowsuppdateringar)
- Windows 11 känns väldigt rappt (vilket även 10 gjorde) men bjuder inte på några större förändringar för vanliga privatanvändare som mig (använder inte datorn för arbete).
- Nyheterna med Virtuella skrivbord, Fästlayouter och inbyggt Teams är inget jag har behov av på min privatdator men som jag säkert uppskattar mer den dag jag får W11 i jobbet. Stödet för Android-appar har jag heller ingen glädje av just nu då jag kör iPhone/iPad. Förbättringar för laptops ser lovande ut.
- Hade det inte varit gratis hade jag INTE uppgraderat då förändringen för mig är minimal även om jag definitivt föredrar 11as aktivitetsfält/startmeny. Mer avancerade användare hittar säker mer godsaker under huven.
Mvh
Främling

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|