Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Microsoft Windows 11 ute nu

Permalänk
Skrivet av Krakkan:

Ganska nöjd med win 11 so far
https://i.imgur.com/5kCKCcT.png

Kör du translucenttb ? Någon som vet hur mycket CPU/minne den drar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Kör du translucenttb ? Någon som vet hur mycket CPU/minne den drar?

Jag kör med start11 och wallpaper engine

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Enligt guru3d så ska patchen komma denna månad
https://www.guru3d.com/news-story/windows-11-is-up-to-15-perc...

För min del så är det OK eftersom det är hyfsat snabbt men samtidigt otroligt klantigt av MS att inte ens göra grundläggande benchmarks innan release.

Skulle precis uppgradera när jag läste nyheten så avvaktar tills det är bekräftat att det faktiskt blev löst (man vet aldrig).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har en HTPC (i7 2600K @ 4GHz, 1080Ti, 16 GB ram 1600 MHz samt 2 SSD C-256GB D-1TB) kopplad till en Samsung UE46D8005 (bland de bästa 1080p Tv)
maskinen används inte, står egentligen i en skrubb & samlar damm... men tänkte fan jag kör in Win 11 & ser vad som händer

En modifierad iso krävs naturligtvis, har ju varken TPM eller ens Uefi-bios
Innan jag skriver hur man gör (fullt lagliga länkar, ingen aktivering-bypass)

Från start från usb till färdig installation, det tog jävlar imig knappt 5 minuter... väldigt imponerad!!

Jag är en extrem poweruser så finns inget jag inte kan fixa som jag vill ha det...

Jag valde att logga in med min hotmail.se (har typ 25 win pro licenser, så tyckte det var enklast... avinstallerar Onedrive med Revo så man slipper det, föredrar allt via webbläsaren)

Det första jag märkte var att skalningen & utseendet på Tv:n var helt perfekt direkt efter installation... nåt jag aldrig fick till riktigt i W10

Hur gör man då?
1. Ladda ner iso https://tb.rg-adguard.net/public.php <- eller uu poängen är länkar går till msdn helt lagligt , bara smidigare
2. Modifiera iso med https://forums.mydigitallife.net/threads/win-11-boot-and-upgr... medlem krävs, välj alt. 2 för en ren W11 iso
3. Skriv till usb(3 helst) med rufus <Partitionsschema GPT!!!> & resten säger sig självt

LYCKA TILL & ja windows update funkar... var ju mest virusdefinitioner

red: alltså en nyinstallation... rekommenderar inte att uppgradera

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Enligt guru3d så ska patchen komma denna månad
https://www.guru3d.com/news-story/windows-11-is-up-to-15-perc...

För min del så är det OK eftersom det är hyfsat snabbt men samtidigt otroligt klantigt av MS att inte ens göra grundläggande benchmarks innan release.

Den där AMD buggen i W11 ger mig kalla kårar.
En sådan bugg är så fundamental att det bara inte ska hända.
Det kanske inte är en bugg. Dom har kanske rentav haft en skit dålig quality control eller liknande. Kanske sparat in pengar.. Vad vet jag.
Det är riktigt allvarligt enligt mig.
Vad mer har dom missat?

Vi är där igen..
Detta är fan en beta version

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Skrivet av kotz:

Den där AMD buggen i W11 ger mig kalla kårar.
En sådan bugg är så fundamental att det bara inte ska hända.
Det kanske inte är en bugg. Dom har kanske rentav haft en skit dålig quality control eller liknande. Kanske sparat in pengar.. Vad vet jag.
Det är riktigt allvarligt enligt mig.
Vad mer har dom missat?

Vi är där igen..
Detta är fan en beta version

Hur menar du nu. Att AMD helt random råkat stoppa in gammal teknik i vissa CPU och i andra fungerande teknik?

Hade det varit så så hade väl hårdvarans brister även funnits i tex Win10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Hur menar du nu. Att AMD helt random råkat stoppa in gammal teknik i vissa CPU och i andra fungerande teknik?

Hade det varit så så hade väl hårdvarans brister även funnits i tex Win10.

Tror personen syftar på W11 och inte AMD

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Tror personen syftar på W11 och inte AMD

Ok men det ändrar ju egentligen ingenting, bara bollar över till andra laget.

Självklart kommer denna buggen att åtgärdas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Factorial112:

Det första jag märkte var att skalningen & utseendet på Tv:n var helt perfekt direkt efter installation... nåt jag aldrig fick till riktigt i W10

Mina två favorit-hatisar med W10 är just skalningen och att man måste växla mellan nya och gamla kontrollpanelen hela tiden.. båda är lösta i 11 så att jag skulle gå tillbaka finns inte på någon karta.

Körde uppgradering med nedladdad installer och hade noll problem med det, inga USB-pinnar inblandade.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Uppdaterade ena PC'n nu, gick mycket snabbare genom installationsprocessen än för win 10. Körde en clean installation och har dragit ner alla drivrutiner samt program som man körde förut. Fungerar mycket fint och känns rappare än windows 10 än så länge

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aphex:

Mina två favorit-hatisar med W10 är just skalningen och att man måste växla mellan nya och gamla kontrollpanelen hela tiden.. båda är lösta i 11 så att jag skulle gå tillbaka finns inte på någon karta.

Lindrade i alla fall; det händer ju fortfarande att man hamnar i de gamla dialogrutorna.

Permalänk
Medlem

är ganska nöjd med win 11 fungerar fin fint på min gamla burk kan harva ca 5 år till då
vad jag har kolla min tag Ps fick uppdatera bios sen gled win 11 in som smort.

Väntar hem TPM sticka till min Asrock Thachi kort ska testa om jag kan uppgradera den med till win 11 med

Kanske vi skulle ha en win 11 tråd för äldre datorer som går att köra på win 11 som man kan lägga in hur man löste problemen för att få in win 11 i dom .. en tanke

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Hittade denna nyhet och fick glädje för den bärbara datorn som har TPM 2.0 men är c:a 3 år gammal. Skall bli kul och se om dom lyckas nå fram för Win 11 på laptopen hade varit så nice.

https://www.techtimes.com/articles/265213/20210910/asus-now-d...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramixo:

Hittade denna nyhet och fick glädje för den bärbara datorn som har TPM 2.0 men är c:a 3 år gammal. Skall bli kul och se om dom lyckas nå fram för Win 11 på laptopen hade varit så nice.

https://www.techtimes.com/articles/265213/20210910/asus-now-d...

Om du har en fungerande TPM behöver du troligen inte någon BIOS-uppdatering. Förutsatt att du har möjlighet att aktivera den, stänga av CSM (brukar inte vara aktiverat på bärbara datorer) och eventuellt aktivera Secure Boot så är det bara att starta installationen från en USB-sticka.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Den där AMD buggen i W11 ger mig kalla kårar.
En sådan bugg är så fundamental att det bara inte ska hända.
Det kanske inte är en bugg. Dom har kanske rentav haft en skit dålig quality control eller liknande. Kanske sparat in pengar.. Vad vet jag.
Det är riktigt allvarligt enligt mig.
Vad mer har dom missat?

Vi är där igen..
Detta är fan en beta version

Hahahaah... omg. Är du en sån där som tror att allt funkar i version "11.0.0.0.000.0" typ, utan att det dyker upp patchar och nya versioner några dagar/ veckor efteråt?

Ta bara IOS 15: lanserades 20 september, 15.01 patchen var ute 6 oktober (bara ett exempel)
( Ref: https://en.wikipedia.org/wiki/IOS_version_history#iOS_15_/_iP... )

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testar på laptopen. För tidigt att uttala mig men gillar - kanske en av de största nyheterna - att klockan är högerjusterad (stället för centrerad över datumet).

... Lite roligt med tanke på allt annat som blivit centrerat.

Permalänk
Medlem

Nån annan än jag som tycker alla fonts är skarpare och enklare att läsa?
1080p.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Inaktiv

Alla pratar om 11an och jag uppskattade aldrig 10an.. så en utvärdering av 11an måste jag ju göra för att ha rätt till att ha en åsikt.
Bara för att blodpudding inte ser gott ut, så kan man inte säga att det är äckligt innan man smakat.

Då min labbdator inte uppfyller kraven så fick jag modda installations ISOn lite.
Det finns hopp för de som har 3-5år gamla datorer men snavar på mållinjen och för de med 7,8,10 home att få ett lokalt konto på datorn.
Min labbdator har första gen i5 juli 2011 Legacy bios med MBR snurrdisk och ett ännu äldre Nvidia grafikkort.

Någon tidigare i tråden länka till att ladda ner från en sida ISOn, men den finns att hämta på microsofts sida, så det finns ingen anledning till 3:e partsnedladdning.
Vid uppgradering från 10 till 11an så har microsoft själva gått ut med ett register tillägg.. Men vid clean install fungerar inte det trixet.
Så utan att använda några tredjeparts program för att lösa problemet så finns ett superenkelt trix att komma förbi systemchecken .

Gå in på https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 ladda ner verktyget för att skapa installationsmedia win10 och skapa usb minnet..
När det är klart gå sedan in på https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11 samma sak här ladda ner verktyget men skapa en win11 ISO
Öppna 11ans iso och gå in i mappen Sources Leta upp filen Install.wim (om den inte finns heter den i vissa fall "install.esd") Kopiera den filen och klistra in den i din skapade win10 usb sticka under Sources och ersätt 10ans install.wim(install.esd) med 11ans.
På så vis använder du dig av 10ans installationsprogram som inte kollar kraven men 11an kommer installeras. Inget tredjepart program som du inte vet vad det gör eller kommer ifrån, eller större hack av 11ans installationsprogram som oxå går, men mer jobb för inget.

Att komma förbi med Home edition att få lokalt användarkonto.. När installationsprogrammet vill koppla upp sig på nätet, anslut nätverkskabeln och klicka Nästa, och när den väl börjar söka efter uppdateringar drar du ur kabeln igen så den förlorar internet... Låt den tugga på tills den fattar läget att det finns inget internet... Då poppar det upp att fylla i namn för lokalt konto.
Om du enbart har tillgång till wifi, så går det inte bryta wifi-uppkopplingen, så då får du dra ur sladden ur routern så den förlorar internet.

Nu ska jag prova en modd av PRO utan cortana och store för att se om det fungerar i 11an då det gick i 10an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Testar på laptopen. För tidigt att uttala mig men gillar - kanske en av de största nyheterna - att klockan är högerjusterad (stället för centrerad över datumet).

https://i.imgur.com/NxNl3l0.png

... Lite roligt med tanke på allt annat som blivit centrerat.

Apropå aktivitetsfältet, jag saknar möjligheten att stänga av "hörnspillmenyn" som Microsoft kallar det på svenska. Det gick i W10.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Fick nyss en uppdatering i windows update OS build 22000.258 både på den stationära med en i7 8700k och även till min surface pro med en i7 7660U. Trodde intre det skulle bli nån uppdatering till surfacen eftersom den ju inte är godkänd för windows 11

Edit: Var med i insider programmet tills ett par dar före det skarpa släppet och hade då redan OS build 22000.194 på bägge.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Alla pratar om 11an och jag uppskattade aldrig 10an.. så en utvärdering av 11an måste jag ju göra för att ha rätt till att ha en åsikt.
Bara för att blodpudding inte ser gott ut, så kan man inte säga att det är äckligt innan man smakat.

Då min labbdator inte uppfyller kraven så fick jag modda installations ISOn lite.
Det finns hopp för de som har 3-5år gamla datorer men snavar på mållinjen och för de med 7,8,10 home att få ett lokalt konto på datorn.
Min labbdator har första gen i5 juli 2011 Legacy bios med MBR snurrdisk och ett ännu äldre Nvidia grafikkort.

Någon tidigare i tråden länka till att ladda ner från en sida ISOn, men den finns att hämta på microsofts sida, så det finns ingen anledning till 3:e partsnedladdning.
Vid uppgradering från 10 till 11an så har microsoft själva gått ut med ett register tillägg.. Men vid clean install fungerar inte det trixet.
Så utan att använda några tredjeparts program för att lösa problemet så finns ett superenkelt trix att komma förbi systemchecken .

Gå in på https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 ladda ner verktyget för att skapa installationsmedia win10 och skapa usb minnet..
När det är klart gå sedan in på https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11 samma sak här ladda ner verktyget men skapa en win11 ISO
Öppna 11ans iso och gå in i mappen Sources Leta upp filen Install.wim (om den inte finns heter den i vissa fall "install.esd") Kopiera den filen och klistra in den i din skapade win10 usb sticka under Sources och ersätt 10ans install.wim(install.esd) med 11ans.
På så vis använder du dig av 10ans installationsprogram som inte kollar kraven men 11an kommer installeras. Inget tredjepart program som du inte vet vad det gör eller kommer ifrån, eller större hack av 11ans installationsprogram som oxå går, men mer jobb för inget.

Att komma förbi med Home edition att få lokalt användarkonto.. När installationsprogrammet vill koppla upp sig på nätet, anslut nätverkskabeln och klicka Nästa, och när den väl börjar söka efter uppdateringar drar du ur kabeln igen så den förlorar internet... Låt den tugga på tills den fattar läget att det finns inget internet... Då poppar det upp att fylla i namn för lokalt konto.
Om du enbart har tillgång till wifi, så går det inte bryta wifi-uppkopplingen, så då får du dra ur sladden ur routern så den förlorar internet.

Nu ska jag prova en modd av PRO utan cortana och store för att se om det fungerar i 11an då det gick i 10an.

https://www.bildtagg.se/file/9mcnhmnk8ah1ob968ko2glp

Ja, precis exakt. Har varit motsträvig mot nya Windows OS uppdateringar osv länge men nu så rullar det minsann Windows 11 här och det gör det på en "icke kompatibel" maskin. Fungerar störtbra utan problem än så länge. Snyggt OS designmässigt men mycket mer är det inte. Tack så himla mycket för tips om hur man gör. Fungerar

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av septembro:

Ja, precis exakt. Har varit motsträvig mot nya Windows OS uppdateringar osv länge men nu så rullar det minsann Windows 11 här och det gör det på en "icke kompatibel" maskin. Fungerar störtbra utan problem än så länge. Snyggt OS designmässigt men mycket mer är det inte. Tack så himla mycket för tips om hur man gör. Fungerar

Varsågod, det är bara kul att hjälpa till med saker o ting, då jag kan massor windowstrix med 34år av microsofts OS och program i bakfickan.

Det komiska är ju att Jag använder inte ens windows själv sedan win7 mötte end of life, men när någon säger att detta kan man inte göra, då kliar det i fingrarna att ge mig på saker i livet om jag har tid över.. Utmaningar är kul här i livet och det är ju de som ger mer kunskap o mer insikter.
Jag saknar windows på riktigt.. Visst Linux Debian fungerar kalas o gör sitt jobb och är stabil och jag kan ändra vad sjutton jag vill då nästan allt är öppen källkod, men jag kan bara en tiondel om linux VS windows, så jag vill ju tillbaka för att underlätta för mig själv.. alla är vi lata. hi hi
Så en utvärdering av 11an var ett måste.

På plus sidan hittar jag
* Den går relativt resurssnålt... efter en hel del modifikation har jag nästan noll diskaktivitet och 0-1% cpu aktivitet(4kärnig 1gen i5), 945MB ram är använt och 69 aktiva processer.. installationen med firefox istället för edge hamnade på 21,7GB... så jag kan väl tänka mig att den rullar smidigare än 10an
* Mörkt tema.. Det gillas skarpt
* Den enligt rykten ska bara upprullas en gång om året.. Det betyder att det enbart behövs fixas under huven en gång om året jämfört med massor gånger med 10an, dock går det att förlänga det oändligt med registerhack men ändå få säkerhetsuppdateringarna.. Tills Microsoft kommer på det o spärrar det trixet.
* Det gick ganska smärtfritt att slita ur cortana, store, onedrive, camera och blotware utan att knäcka windows helt

Minus sidan ser jag
* Startmenyn.. .. 7an var smidig och lätt att customisera utan 3:e partsprogram.. 8.1 var en katastrof för en dator utan pekskärm.. 10an nja gillade 7an bättre men 10an hade en startmeny iallafall ... 11an... är 8.1 i repris bara att det är en liten ruta istället för ett helt fönster.. så 11an har tagit ett steg bakåt om man inte har pekskärm.
* Högerklicksmenyn.. vart tog de viktigaste sakerna vägen lixom.. jaha, dolt under "visa fler alternativ" vist det gick att lösa med registerhack.. dock borde det legat under inställningar att välja mellan enkel meny VS avancerad meny..
* Mycket mer telemetri i 11an än 10an.. mer att rensa upp bakom kulisserna o mer att spärra.
* Svårare att stänga av saker som går i bakgrunden.. vissa tjänster kan man inte ändra utan att ge sig in i registret.. lika så vissa schemalagda aktiviteter går inte ändra utan registerhack..
* Edge är så integrerad så även om man avinstallerar den och installerar ex. firefox så måste man ändra mängder av saker så det öppnas med firefox default. och man måste göra ett registerhack så den inte återinstallerar sig.. vilket säkert microsoft kommer förhindra när de kommer underfull med det.
* Det är rullande release som ofta ställer till med blåskärmar o annat strul.. dock med registerhack kan man stoppa upprullningen så det bara blir säkerhetsuppdateringar, så det är både plus och minus för rullande release
* Windows update är samma skit som i 10an.. ingen egen kontroll att installera manuellt om jag vill vänta 6månader bara för envishets skull eller annan anledning.. Dock går det manipulera, men som sagt.. win7 + 8.1 var bättre på den punkten
* Vill man ha de gamla små inbakade programmen istället för microsoft store programmen så är det ett pill.. samma i 10an men inte riktigt lika illa.
* Inställningar är sju spridda och en i klunga.. vissa inställningar är riktigt bökigt att hitta om man inte kan dem i huvudet o tar dem via "Kör" så där var 10an lite bättre då det gick att komma åt allt via gamla kontrollpanelen, så man slapp yra runt.
Osv osv. det finns fler Minus men jag skippar dem, så det inte blir en doktorsavhandling.

Tyvärr, blev det inte windows för mig denna gången heller.. så jag hoppas på win12
Så jag sa inte att blodpudding var äckligt innan jag smakade på den iallafall.

Men jag kan tänka mig att många av er som dras till moderna flashiga looks kommer gilla denna skarpt ..... före oss andra som bara gillar en clean ren funktionalitet o effektivitet då vi ofta skiter i OSet o jobbar med program.

Permalänk

Någon mer som har Kernel pnp 225?

10600k z490-f

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marie SWE:

Varsågod, det är bara kul att hjälpa till med saker o ting, då jag kan massor windowstrix med 34år av microsofts OS och program i bakfickan.

Det komiska är ju att Jag använder inte ens windows själv sedan win7 mötte end of life, men när någon säger att detta kan man inte göra, då kliar det i fingrarna att ge mig på saker i livet om jag har tid över.. Utmaningar är kul här i livet och det är ju de som ger mer kunskap o mer insikter.
Jag saknar windows på riktigt.. Visst Linux Debian fungerar kalas o gör sitt jobb och är stabil och jag kan ändra vad sjutton jag vill då nästan allt är öppen källkod, men jag kan bara en tiondel om linux VS windows, så jag vill ju tillbaka för att underlätta för mig själv.. alla är vi lata. hi hi
Så en utvärdering av 11an var ett måste.

På plus sidan hittar jag
* Den går relativt resurssnålt... efter en hel del modifikation har jag nästan noll diskaktivitet och 0-1% cpu aktivitet(4kärnig 1gen i5), 945MB ram är använt och 69 aktiva processer.. installationen med firefox istället för edge hamnade på 21,7GB... så jag kan väl tänka mig att den rullar smidigare än 10an
* Mörkt tema.. Det gillas skarpt
* Den enligt rykten ska bara upprullas en gång om året.. Det betyder att det enbart behövs fixas under huven en gång om året jämfört med massor gånger med 10an, dock går det att förlänga det oändligt med registerhack men ändå få säkerhetsuppdateringarna.. Tills Microsoft kommer på det o spärrar det trixet.
* Det gick ganska smärtfritt att slita ur cortana, store, onedrive, camera och blotware utan att knäcka windows helt

Minus sidan ser jag
* Startmenyn.. .. 7an var smidig och lätt att customisera utan 3:e partsprogram.. 8.1 var en katastrof för en dator utan pekskärm.. 10an nja gillade 7an bättre men 10an hade en startmeny iallafall ... 11an... är 8.1 i repris bara att det är en liten ruta istället för ett helt fönster.. så 11an har tagit ett steg bakåt om man inte har pekskärm.
* Högerklicksmenyn.. vart tog de viktigaste sakerna vägen lixom.. jaha, dolt under "visa fler alternativ" vist det gick att lösa med registerhack.. dock borde det legat under inställningar att välja mellan enkel meny VS avancerad meny..
* Mycket mer telemetri i 11an än 10an.. mer att rensa upp bakom kulisserna o mer att spärra.
* Svårare att stänga av saker som går i bakgrunden.. vissa tjänster kan man inte ändra utan att ge sig in i registret.. lika så vissa schemalagda aktiviteter går inte ändra utan registerhack..
* Edge är så integrerad så även om man avinstallerar den och installerar ex. firefox så måste man ändra mängder av saker så det öppnas med firefox default. och man måste göra ett registerhack så den inte återinstallerar sig.. vilket säkert microsoft kommer förhindra när de kommer underfull med det.
* Det är rullande release som ofta ställer till med blåskärmar o annat strul.. dock med registerhack kan man stoppa upprullningen så det bara blir säkerhetsuppdateringar, så det är både plus och minus för rullande release
* Windows update är samma skit som i 10an.. ingen egen kontroll att installera manuellt om jag vill vänta 6månader bara för envishets skull eller annan anledning.. Dock går det manipulera, men som sagt.. win7 + 8.1 var bättre på den punkten
* Vill man ha de gamla små inbakade programmen istället för microsoft store programmen så är det ett pill.. samma i 10an men inte riktigt lika illa.
* Inställningar är sju spridda och en i klunga.. vissa inställningar är riktigt bökigt att hitta om man inte kan dem i huvudet o tar dem via "Kör" så där var 10an lite bättre då det gick att komma åt allt via gamla kontrollpanelen, så man slapp yra runt.
Osv osv. det finns fler Minus men jag skippar dem, så det inte blir en doktorsavhandling.

Tyvärr, blev det inte windows för mig denna gången heller.. så jag hoppas på win12
Så jag sa inte att blodpudding var äckligt innan jag smakade på den iallafall.

Men jag kan tänka mig att många av er som dras till moderna flashiga looks kommer gilla denna skarpt ..... före oss andra som bara gillar en clean ren funktionalitet o effektivitet då vi ofta skiter i OSet o jobbar med program.

Jag fick en fråga om vilka modds jag gjorde för övrigt.. Jag dokumentera inte vad jag gjorde då jag gjorde lite då och då under två dagars tid.
Jag inaktivera onödiga saker (för mina behov) i Tjänster.. Sedan inaktiverade jag en hel del i Schemaläggaren då Microsoft använder det för att samla in telemetrin.. samt vissa saker som shadowcopy inaktiverade jag då jag använder mig av andra backup lösningar.. så det är bara onödig diskaktivitet... windows search inaktiverade jag oxå då indexeringen är störande.. de få gånger jag söker filer, så spelar det ingen roll om den söker o-indexerat vilket tar lite längre tid. osv osv osv.. jag minns inte allt nu i skrivande stund.

För att avinstallera edge och slippa få tillbaka skiten (om man föredrar annan läsare, som jag vill ha Firefox då den går att dressera resurssnålare osv) Dock vill inte windows själv fatta att nya webbläsaren är ända läsaren.. så man får ändra lite fil-associationer så windows fattar att den ska använda nya läsaren för saker o ting.
Avinstallera Edge gjorde jag via kommandotolken med kommandot:

"C:\Program Files (x86)\Microsoft\Edge\Application\90.0.818.66\Installer\setup.exe" --uninstall --system-level --verbose-logging --force-uninstall

Via utforskaren kolla upp mappen C:\Program Files (x86)\Microsoft\Edge\Application\??.?.???.?? och vad ni har för aktuellt nummer. Byt ut det numret ni har hos er har mot numret 90.0.818.66 som är i min cod rad om det skiljer sig på era installationer.

För att förhindra återinstallation man lägga till registernyckeln:

Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\EdgeUpdate] "DoNotUpdateToEdgeWithChromium"=dword:00000001

Kopiera denna koden och klistra in i notepad.. spara sedan filen som StopEdge.reg och kör den... eller så skapar ni registernyckeln manuellt.

Permalänk

Kan fortfarande inte installera trots "pass" på alla punkter 😔
BSOD och en

Tillägg
Permalänk

3070 och 10600k ganska ospelbart. någon som har samma problem?

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Gå in på https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 ladda ner verktyget för att skapa installationsmedia win10 och skapa usb minnet..
När det är klart gå sedan in på https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11 samma sak här ladda ner verktyget men skapa en win11 ISO
Öppna 11ans iso och gå in i mappen Sources Leta upp filen Install.wim (om den inte finns heter den i vissa fall "install.esd") Kopiera den filen och klistra in den i din skapade win10 usb sticka under Sources och ersätt 10ans install.wim(install.esd) med 11ans.
På så vis använder du dig av 10ans installationsprogram som inte kollar kraven men 11an kommer installeras. Inget tredjepart program som du inte vet vad det gör eller kommer ifrån, eller större hack av 11ans installationsprogram som oxå går, men mer jobb för inget.

Fungerade perfekt, testar det på min HTPC, eller om man så vill min minst viktiga dator. Hittills har det löpt på bra. Kändes ju rätt snopet att en tre år gammal Ryzen inte var ny nio för att göra en officiell installation.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Fick möjlighet via Windows Update idag och allt gick klockrent. Suttit med den nu flera timmar och systemet känns rappare än 10:an. Testat att spela också. En sak som ja upplever är bättre Font i systemet lättare att läsa text.

Nöjd så här långt

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Avstängd

Edit: Tänkte lägga in Win11 som kan installeras från USB, men icke, går ej.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kaleid:

https://www.youtube.com/watch?v=Z1iO7N22Um8

Edit: Tänkte lägga in Win11 som kan installeras från USB, men icke, går ej.
https://i.imgur.com/NMqgZe5.png

För er som inte orkar se videon.

  • Han testar enbart med Intel, eftersom AMD hade problem vid testtillfället.

  • Windows 10 och Windows 11 fungera ungefär lika bra.

  • VBS ger en viss sänkning av prestanda, det är dock inte påslaget som standard, kan dock vara påslaget för färdigbyggda datorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |