Microsoft Windows 11 ute nu

Permalänk
Sötast

Min muspekare hänger sig i c:a 3-5 sekunder en gång var 2-5e minut...

Någon annan med liknande?

Edit, inte bara mus nu, tangentbord också...

Edit: OOOOOF från 60fps "stabilt" i en stad i new world till 38 efter upgrade. noice.
80 fps stabilt utanför staden från 120+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Seriöst. Finns ingen lättare väg än pilla i register. Hur tänker MS? Det är väl inte det som klickat mest när man dör som vinner?

Öppna Kör (Run) och kör:
reg.exe add "HKCU\Software\Classes\CLSID\{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}\InprocServer32" /f /ve

Så slipper du gå in och pilla manuellt Starta om utforskaren så borde du ha "vanliga" context-menyn igen.
Det hela verkar vara ett Explorer-skin som visar nya menyn, vilket förmodligen är en anledning till att det är så förbannat segt att öppna. "Vanliga" menyn lider inte av den där fördröjningen innan den kommer fram..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av -SaLZa-:

Uppdaterade min dator via Windows11InstallationAssistant.exe, kommer jag tjäna något prestandamässigt på att göra en clean-install via USB-minne? Blir det likadant om jag skulle köra en systemreset med "remove everything"?

En vän till mig sa att när han uppgraderade till Windows 11 betan så var datorn mycket segare men efter att han gjorde en clean install så vart den mycket snabbare (lika snabb som Windows 10) så om du tycker att Windows 11 är mycket långsammare än Windows 10 så kanske

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

En vän till mig sa att när han uppgraderade till Windows 11 betan så var datorn mycket segare men efter att han gjorde en clean install så vart den mycket snabbare (lika snabb som Windows 10) så om du tycker att Windows 11 är mycket långsammare än Windows 10 så kanske

Allmänt kan det kanske vara värt att testa ominstallation om systemet av någon anledning har blivit slött, men uppgradering leder i normalfallet inte till detta.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Är nog det man får göra. Testade uppgradera och burken blev lika snabb som solnedgången. Så när jag skall byta till Windows 11 "på riktigt" får det bli clean install (återvände till Win10).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Allmänt kan det kanske vara värt att testa ominstallation om systemet av någon anledning har blivit slött, men uppgradering leder i normalfallet inte till detta.

Första gången jag uppgraderade en äldre dator till Windows 10 betan så var den också väldigt mycket segare än Windows 10, så då gick jag tillbaka till Windows 10 och väntade ett tag tills jag installerade Windows 11 beta (med nyare build) och då vart det bättre.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Lite information från AMD angående prestandan.

Just nu verkar AMD och Microsoft undersöka lite problem med prestandan.
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Lite information från AMD angående prestandan.

Just nu verkar AMD och Microsoft undersöka lite problem med prestandan.

Detta blev droppen som fick bägaren att rinna över för mig. Har nu rullat tillbaks till Win10. På det hela taget finns det flera saker jag gillar bättre med Win11 jämfört med 10:an, men det är alldeles för mycket problem och buggar just nu för att det ska kännas som en färdigutvecklad produkt redo för att släppas skarpt. Istället för att sitta och vänta på patchar och uppdateringar kan man helt enkelt använda Windows 10 som fungerar alldeles utmärkt och inte har dessa problem. Kommer säkert prova det igen om ett halvår eller så.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Detta blev droppen som fick bägaren att rinna över för mig. Har nu rullat tillbaks till Win10. På det hela taget finns det flera saker jag gillar bättre med Win11 jämfört med 10:an, men det är alldeles för mycket problem och buggar just nu för att det ska kännas som en färdigutvecklad produkt redo för att släppas skarpt. Istället för att sitta och vänta på patchar och uppdateringar kan man helt enkelt använda Windows 10 som fungerar alldeles utmärkt och inte har dessa problem. Kommer säkert prova det igen om ett halvår eller så.

Finns ju en snubbe här på SC (minns tyvärr inte namnet) som varit Windows buggjägare sen -94 som häcklade min okunskap på att söka på forum (gällande denna buggen som då var okänd). Kanske både MS och AMD skickat rymdraket för att hämta snubben så han kan knacka lite kod, så buggen är nog fixad lagom till eftermiddagsfikat idag 😎

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Convert an MBR disk into a GPT disk
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/disk-...

Backa upp allt viktigt/oersättligt först!

Men detta kanske sopar data? Det ska gå att göra utan dataförlust. Men hinner inte leta upp det nu. Måste jobba..…

Jo, här är det:

MBR2GPT.EXE converts a disk from the Master Boot Record (MBR) to the GUID Partition Table (GPT) partition style without modifying or deleting data on the disk.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/mbr-to-gp...

convert the drive from MBR to GPT
mbr2gpt /convert

övrigt information
Windows 11

för dom som frågar

Windows 11 Installation Assistant --> du får en fil som heter Windows11InstallationAssistant.exe

Create Windows 11 Installation Media -->det finns olika alternativ, allt från att välja språk till att spara iso-filen för senare användning eller skapa installationsmedia direkt via usb -minne

Download Windows 11 Disk Image (ISO)
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11
välj Windows 11 -> Ladda ner -> produktspråk väljer du här svenska och x64 får du en iso fil som då heter Win11_Swedish_x64.iso

Information på angående Windows 11
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Information på angående Windows 10
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Skapa installationsmedia för Windows
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/skapa-installatio...

Create installation media for Windows
https://support.microsoft.com/en-us/windows/skapa-installatio...

Display Driver Uninstaller (DDU) V18.0.4.4 8(with support for Windows 11)<--detta är ett användbart verktyg för att rensa bort drivrutiner för bland annat grafikkort och ljud

Known issues
Windows® 11 Performance Variation in Certain Applications on Compatible AMD Processors

Compatibility issues have been found between Oracle VirtualBox and Windows 11
Compatibility issues with Intel “Killer” and "SmartByte" networking software
Internet speeds might be slower than expected on affected devices.
Compatibility issues have been found between Cốc Cốc browser and Windows 11
Cốc Cốc browser might not open on Windows 11.

lagt till ytligare information angående Windows 11/Windows 10
Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Installerat. Ej imponerat

Många av mina snabbsätt att ta mig fram i windows är borta - 2-3 extra musklick per grej man ska göra. Mer OSX likt == Besvärligt för Power users men snyggare

// LZ

ditt snabbsätt kommer nog att behöva anpassas till hur det funkar i Windows 11

gissar jag bara men kanske också gäller att navigera mellan olika ställen?
Har du lust att dela med dig av hur du tidigare använde dig av ditt snabbsätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Installerat. Ej imponerat

Många av mina snabbsätt att ta mig fram i windows är borta - 2-3 extra musklick per grej man ska göra. Mer OSX likt == Besvärligt för Power users men snyggare

// LZ

Och jag är intresserad av vad det är som gör OS X (numera Mac OS igen) besvärligt för Power users?
Känner mig överlag inte mindre ”powered” i Mac OS än i andra operativsystem.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Installerade igår och det finns potential. T.ex. nya enhetliga inställningar, ny Windows Store med potential för automatiska uppdateringar (likt Mac, Linux, Android, iOS), widgets (Win+W), automatisering i form av Power Automate, ny Terminal, fönsterplacering genom Snap, och ny högerklick-meny då den gamla hade en tendens att bli bloated.

Tyvärr så finns det en del negativt där det överlag känns slöare (Intel i5-8400) och begränsningar. Fläktarna har börjat låta stundtals i idle (Chrome studsar upp på 25% helt plötsligt), den står konstant på 30% memory (32 GB ram) i task manager, och filnavigeringen känns långsamt. Taskbaren går inte att flytta eller ändra storlek på utan den tar upp värdefullt vertikalt utrymme. Applikationer i taskbaren grupperas och det går inte längre att se individuella fönster. Snap verkar sakna PowerToys möjlighet att hålla inne Shift för att enkelt placera fönstret på rätt ruta (Win+Z finns med en annan lösning). Det går fortfarande inte att välja vilka alternativ som ska finnas när man högerklickar. Widgets kommer med bloated clickbait-nyheter som inte går att plocka bort och jag aldrig varit i närheten av att klicka på förr (dvs ej användarbaserat).

Med facit i hand så hade jag avvaktat. Det är lite kosmetiska förändringar och rundade hörn. Övriga funktioner finns redan som standalone appar (t.ex. Windows PowerToys, Power Automate, Terminal) och istället åker man främst på en rad begränsningar (taskbar). Ge mig modifieringsmöjligheter, användbara widgets, få utvecklare att använda Windows Store, Android-appar, och fixa prestandaproblemen så kan det nog bli vettigt så småningom.

Permalänk

Första upplevelse av Windows 11

Mitt första intryck av operativsystemet är positivt men vägen till 11 var inte helt smärtfri.
Gjorde först en vanlig uppgradering från windows 10 och denna gick bra. Körde 11 några timmar innan jag gick in mer djupgående i windows update där det låg en uppdatering som hette hp firmware ()<har en hp-laptop). Brydde mig inte om den och lät den vara med bland uppdateringarna som kördes. Vid nästa omstart av windows påbörjades då en BIOS UPDATE och jag blev helt chockad av förvåning men tänkte att det går nog bra. BAM! svart skärm med stor ledsen smiley som säger att datorn måste startas om och så hamnar detta i en oändlig loop. Panik! Lyckas ta mig in i bios och ser att det står ett nytt versionsnummer. Ställer in bios på att boota från usb och skyndar mig sedan att skapa usb media för windows 11 på en annan dator i hemmet. en clean/ren installation fungerar och nu sitter jag här och skriver i Windows 11, igen och allt är bra. Men jösses alltså!

Jag har en liten fråga, förresten. Hur hittar jag under batteri-inställningar de val som styr t ex vad som händer när datorns lock stängs eller hur strömbrytaren fungerar osv? Tack!

Mvh jlufanatic

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Likadant för mig, antar att vi får vänta en dag eller två.

Har du fått tillgång till W11 än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlufanatic2000:

Jag har en liten fråga, förresten. Hur hittar jag under batteri-inställningar de val som styr t ex vad som händer när datorns lock stängs eller hur strömbrytaren fungerar osv? Tack!

Mvh jlufanatic

Finns i kontrollpanelen. Sök på energiinställningar typ så finns det där

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Skrivet av Elgot:

Skrivet av jnsson:

Första gången jag uppgraderade en äldre dator till Windows 10 betan så var den också väldigt mycket segare än Windows 10, så då gick jag tillbaka till Windows 10 och väntade ett tag tills jag installerade Windows 11 beta (med nyare build) och då vart det bättre.

Upplever det som rappt och snabbt men man undrar om det hade varit ännu snabbare med clean - får googla till mig benchmarks om det är någon som kan mäta sådant här - för många variabler antar jag.

Ett test hade varit ren Win10 och sedan uppgradera till Win11 för att jämföra benchmarks mot clean Win11

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2500+@10x225 | ABIT AN7 | SLK947U | Zalman ZM-F2 92 MM | 2x256MB OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition BH-6 (2-2-2-11) 1x512MB winmos Speed Premium PC-3200 512MB winbond BH-5| PowerColor 9800 Pro @ 425,25/688,5 MHZ VGPU/VDDR | Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA/150 8MB cache 7200RPM, Hitachi 7K250 250GB 7200RPM 8MB P-ATA, Seagate Barracuda 250GB 7200.8 P-ATA | SB Audigy 2 | NEC 3520A | Dell Ultrasharp 2005FPW Flat Panel Monitor |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Michaelscott:

Har du fått tillgång till W11 än?

Nej och nu vill jag vänta.
https://www.sweclockers.com/nyhet/32922-amd-ryzen-upp-till-15...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Räcker det med den för 56 kronor eller behövs paketet för 300?
Vad har du för wallpaper? Riktigt snyggt alltihopa!

Räcker med den för 56 kr. Men tror det går köra Trial mode först om du inte vill köpa innan test så att säga. Du kan ladda ner filen från deras server här: https://cdn.stardock.us/downloads/public/software/start/Start...

Bakgrundsbilden i 3840 x 1600 för att matcha min 38"are är från Imgur och denna länk. 72 bilder: https://imgur.com/r/ultrawidemasterrace/zjms9

Ikonraden jag har ovanför startmenyn är deras Objectdock, den kostade också runt 50 kr.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Min muspekare hänger sig i c:a 3-5 sekunder en gång var 2-5e minut...

Någon annan med liknande?

Edit, inte bara mus nu, tangentbord också...

Edit: OOOOOF från 60fps "stabilt" i en stad i new world till 38 efter upgrade. noice.
80 fps stabilt utanför staden från 120+

amd?

Permalänk
Sötast
Skrivet av blackoudan:

Faktiskt ja!

Nu löst med bios uppdatering!
Rätt roligt att jag tidigare trodde det var linux som bara hade ett random error (as always) och blev lack på linux.

W10 har jag inte haft problem med alls men W11 blev det strul direkt.

Skönt att hitta rootcause på ett problem jag inte insåg att jag hade!

Permalänk
Medlem

Med lite om och men lite bråk i bios så nu är Win 11 i burken.
Den klagar inte än

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Faktiskt ja!

Nu löst med bios uppdatering!
Rätt roligt att jag tidigare trodde det var linux som bara hade ett random error (as always) och blev lack på linux.

W10 har jag inte haft problem med alls men W11 blev det strul direkt.

Skönt att hitta rootcause på ett problem jag inte insåg att jag hade!

ja har inte uppdaterat än. ja har ryzen 9 5950 . borde man vänta kanske? måste ändå vänta för dom har ej gett mig update än xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Samma här.. Någon som vet hur man fixar det? Har lagt in nyaste bios till MSI B550 moderkortet där allt ska vara inställt och klart för windows 11. CPUn är en 5600x så inga problem där heller. Skumt.

Räcker med att du har något så banalt som Virtualbox installerat så "kvalificerar" du inte, eftersom den har kända buggar i Windows 11. WU tar nog med denna "svartlista", dum-appar tittar bara på om du uppfyller hw-kraven.

Skrivet av blackoudan:

ja har inte uppdaterat än. ja har ryzen 9 5950 . borde man vänta kanske? måste ändå vänta för dom har ej gett mig update än xD

Ja, de har ju inte patchat än för Ryzen, AMD-proppar ger "automagiskt" 10-15% sämre prestanda (läses, lägre FPS i spel) eftersom W11 inte använder sig av factory preferred cores som W10 gör. De löser det väl inom rimlig tid med patchar, men... Ptja

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KroesusSork:

Räcker med att du har något så banalt som Virtualbox installerat så "kvalificerar" du inte, eftersom den har kända buggar i Windows 11. WU tar nog med denna "svartlista", dum-appar tittar bara på om du uppfyller hw-kraven.

Ja, de har ju inte patchat än för Ryzen, AMD-proppar ger "automagiskt" 10-15% sämre prestanda (läses, lägre FPS i spel) eftersom W11 inte använder sig av factory preferred cores som W10 gör. De löser det väl inom rimlig tid med patchar, men... Ptja

Enligt guru3d så ska patchen komma denna månad
https://www.guru3d.com/news-story/windows-11-is-up-to-15-perc...

För min del så är det OK eftersom det är hyfsat snabbt men samtidigt otroligt klantigt av MS att inte ens göra grundläggande benchmarks innan release.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaleid:

För min del så är det OK eftersom det är hyfsat snabbt men samtidigt otroligt klantigt av MS att inte ens göra grundläggande benchmarks innan release.

Vet man att de inte har gjort det? De (och AMD) kanske bara inte hann lösa det tillräckligt snabbt (det var ju så bråttom att få ut windows 11).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Vet man att de inte har gjort det? De (och AMD) kanske bara inte hann lösa det tillräckligt snabbt (det var ju så bråttom att få ut windows 11).

Det borde väl inte ha rapporterats efter release? Dessutom så har egentligen MS inga som helst krav att släppa ett nytt OS snabbt, egentligen.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaleid:

Det borde väl inte ha rapporterats efter release? Dessutom så har egentligen MS inga som helst krav att släppa ett nytt OS snabbt, egentligen.

De gör såklart som de vill, men det är ju taktiskt att hinna klart före julhandeln och när planen väl är spikad kan man väl tänka sig att man inte gärna stoppar allt på grund av ett ändå ganska icke-kritiskt fel. De kanske har jobbat på det ett tag (utan att prata så mycket om det).

Jag har förstås ingen aning, men det känns osannolikt att de inte skulle ha god koll på hur det nya systemet fungerar på den hårdvara de säger sig ha stöd för.

Permalänk
Skrivet av jlufanatic2000:

Mitt första intryck av operativsystemet är positivt men vägen till 11 var inte helt smärtfri.
Gjorde först en vanlig uppgradering från windows 10 och denna gick bra. Körde 11 några timmar innan jag gick in mer djupgående i windows update där det låg en uppdatering som hette hp firmware ()<har en hp-laptop). Brydde mig inte om den och lät den vara med bland uppdateringarna som kördes. Vid nästa omstart av windows påbörjades då en BIOS UPDATE och jag blev helt chockad av förvåning men tänkte att det går nog bra. BAM! svart skärm med stor ledsen smiley som säger att datorn måste startas om och så hamnar detta i en oändlig loop. Panik! Lyckas ta mig in i bios och ser att det står ett nytt versionsnummer. Ställer in bios på att boota från usb och skyndar mig sedan att skapa usb media för windows 11 på en annan dator i hemmet. en clean/ren installation fungerar och nu sitter jag här och skriver i Windows 11, igen och allt är bra. Men jösses alltså!

Mvh jlufanatic

Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Energialternativ\Systeminställningar

Permalänk
Medlem

Ganska nöjd med win 11 so far