Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimaera72:

För en sån som mig som kör runt 800mil om året (har nära till jobbet och gör inga frekventa långresor i bil) så kommer det alltid att löna sig att köpa en bättre begagnad bil (60.000kr -> 100.000kr) och tanka bensin framför att behöva lägga ut 300.000+ för en mindre elbil. Alternativt leasa en bil som jag gör just nu. Leasar en Toyota Yaris(Bensin) för 1800:-/mån som drar i medel 0.58L/milen.

Problemen med laddning och räckvidd som tas upp ser jag personligen inte som ett problem eftersom jag inte använder bilen på det sättet.

Dock ser jag inte hur jag rent ekonomiskt skulle kunna motivera ett elbilsköp i dagsläget. Elbilar måste bli 'folkbilar' som alla kan ha råd med om vi någonsin ska kunna avveckla användning av fossila bränslen i våra bilar. Och det kommer från mig som tycker att jag har en hyfsat bra ekonomi där jag i snitt har kvar 30.000:- när skatten är dragen (vilket naturligtvis blir mindre än så när diverse huslån/el/vatten o soppor/bil-leasing och försäkringar etc. är betalda )

Kan även nämna att fru 'Chimaera72' som tjänar lite mer än mig ser på saken med samma ögon. Det är helt enkelt för dyra bilar, sen om man är villig att 'offra' vissa saker i sin levnad i vardagen till förmån att kunna köra elbil för miljöns skull så vassego, men där är inte vi rent mentalt i dagsläget... (detta är naturligtvis inte något man tänker på om man sitter på några millar i fonder/aktier, då kan man 'unna' sig att vara miljövänlig).

Tycker du har lite otur när du tänker i detta fall.

Det du kan säga är "Att köpa en begagnad bil är billigare än att köpa en ny bil". vilket du gör i din jämförelse.

Skall du jämföra en ny elbil, så bör du jämföra den emot en ny motsvarande bensinbil. Och tittar du på totalkostnaden så vinner oftast elbilen i de jämförelserna.

Sen precis som alla bilar, så måste du jämföra priser i samma klass, en tesla emot en yaris är inte heller en rättvis jämförelse, precis som att ingen borde köpa en bmw 340 då yaris är så mycket billigare

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimaera72:

För en sån som mig som kör runt 800mil om året (har nära till jobbet och gör inga frekventa långresor i bil) så kommer det alltid att löna sig att köpa en bättre begagnad bil (60.000kr -> 100.000kr) och tanka bensin framför att behöva lägga ut 300.000+ för en mindre elbil. Alternativt leasa en bil som jag gör just nu. Leasar en Toyota Yaris(Bensin) för 1800:-/mån som drar i medel 0.58L/milen.

Problemen med laddning och räckvidd som tas upp ser jag personligen inte som ett problem eftersom jag inte använder bilen på det sättet.

Dock ser jag inte hur jag rent ekonomiskt skulle kunna motivera ett elbilsköp i dagsläget. Elbilar måste bli 'folkbilar' som alla kan ha råd med om vi någonsin ska kunna avveckla användning av fossila bränslen i våra bilar. Och det kommer från mig som tycker att jag har en hyfsat bra ekonomi där jag i snitt har kvar 30.000:- när skatten är dragen (vilket naturligtvis blir mindre än så när diverse huslån/el/vatten o soppor/bil-leasing och försäkringar etc. är betalda )

Kan även nämna att fru 'Chimaera72' som tjänar lite mer än mig ser på saken med samma ögon. Det är helt enkelt för dyra bilar, sen om man är villig att 'offra' vissa saker i sin levnad i vardagen till förmån att kunna köra elbil för miljöns skull så vassego, men där är inte vi rent mentalt i dagsläget... (detta är naturligtvis inte något man tänker på om man sitter på några millar i fonder/aktier, då kan man 'unna' sig att vara miljövänlig).

Fast du kan ju leasea en elbil istället.

De 'folkbilar' du pratar om är gamla, begagnade bilar. Elbilar idag är inriktade på att attrahera nybilsköpare, och sådana som du är inte nybilsköpare. Om ett par år när de nya elbilarna som säljs idag, som är relativt billiga, återkommer som begagnade så kommer de attrahera din sorts bilköpare.

Elbilar för folket finns redan idag. Problemet är att de som har fossilbilar idag har ofta en massa argument varför de aldrig skulle fungera för dem. Och då kommer det aldrig komma en elbil som är tillräckligt bra. Det enda som kommer hjälpa är om det blir för dyrt att köra fossilbil, tyvärr.
Så det som behövs för avveckling av fossilbränslen är högre bensinpris eller kraftigt höjd skatt. Det är den dystra verkligheten.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Fast du kan ju leasea en elbil istället.

De 'folkbilar' du pratar om är gamla, begagnade bilar. Elbilar idag är inriktade på att attrahera nybilsköpare, och sådana som du är inte nybilsköpare. Om ett par år när de nya elbilarna som säljs idag, som är relativt billiga, återkommer som begagnade så kommer de attrahera din sorts bilköpare.

Elbilar för folket finns redan idag. Problemet är att de som har fossilbilar idag har ofta en massa argument varför de aldrig skulle fungera för dem. Och då kommer det aldrig komma en elbil som är tillräckligt bra. Det enda som kommer hjälpa är om det blir för dyrt att köra fossilbil, tyvärr.
Så det som behövs för avveckling av fossilbränslen är högre bensinpris eller kraftigt höjd skatt. Det är den dystra verkligheten.

DU glömde den lilla detaljen att man måste kunna ladda, eller bor alla i villa i din värld?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Evergrande lämnar fastigheter och ägnar sig helt åt elbilar. Vågar vi hoppas återupplivning av Saab?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon236072:

Nu snackade jag enbart om vad momsfritt gör för priset och att Norge är ett exempel på att det, tro det eller ej, blir väldigt mycket billigare om man inte tvingas lägga på 25% av priset i donation till staten..

No shit, poängen är att du försöker göra en direktjämförelse mellan två länder och försökte få det att se ut som att det bara är momsen som är enda anledningen till att det är fler elbilar i Norge. Du utelämnar en hel del variabler och då blir det bara fel. Men det är klart att jag inte borde förvänta mig mer från någon som kallar moms för stöld.

Permalänk
Skrivet av Taxas:

Vilken bilhandlare om man får fråga?

Hedin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Personligen hänger jag inte alls med i detta med el-bilar då jag gör bedömningen att nuvarande batteriteknik inte ens i närheten klarar av att möta mina krav. Men vilket år som helst kommer ju genombrottet...

Det jag fascineras av mest i hela "debatten" mellan el-bilarnas försvarare och motståndare är argumentet att el-bilar knappt kräver någon service. Enda skillnaden är ju motorn, eller hur? En modern förbränningsmotor behöver byta motorolja och oljefilter kanske vartannat år om man ska följa tillverkarnas rekommendationer, utöver detta tillkommer luftfilter och bränslefilter med runt 5-6år intervall för medelsvensson, samt tändstift för bensinarna.
Detta är inte mycket att spara in på, men visst slipper man detta på en el-motor. Men det är ju inga summor att tala om i det stora hela, utslaget årsvis så handlar det ju om kanske 1000:- om året, hälften om man orkar/kan göra det själv.
Utöver detta så tillkommer ju även det, av många så fasade, kamremsbytet... Detta är ju inte heller någon stor affär om man väljer rätt motor, det behöver ju i medelsvenssons fall enbart utföras max 2 gånger på en bils tekniska livslängd, oftast bara 1.

Alla andra slitdelar som du behöver byta lite då o då behöver du byta även på en el-bil. Styrleder, spindelleder, bussningar, hjullager, bromsar, stötdämpare, fjädrar.... Listan kan göras oändlig... Allt detta försvinner ju inte för att du ersätter förbränningsmotorn med en el-motor.
Det som dock tillkommer är otroligt avancerade och sofistikerade batterier, laddare och alla styrsystem som hanterar allt detta, hur funkar dessa efter 15-20 vintrar i saltslask när det börjar bli lite si o så med kontakten lite här o där? Det står fortfarande skrivet i stjärnorna.

Pragmatikern i mig förstår att förbränning av fossila bränslen behöver upphöra, men personligen tänker jag inte "gå i bräschen" och själv betala utvecklingen när miljö-situationen i världen ser ut som den gör.
Men jag är tacksam att det finns de entusiaster som vill detta, så att teknikens alla barnsjukdomar hinner åtgärdas tills jag själv tvingas ta klivet om en si så där 30-40år.... Men då räknar jag med att det sitter någon form av kärnreaktor under bagagegolvet som klarar av att förse bilen med den ström den behöver.

Håller med dig att argumentet för service inte är särskilt starkt, men är kanske inte heller ett huvudargument i debatten.

När det gäller teknik och framtiden tror jag dock att du kommer få ställa in dig på att ett skifte kommer gå bra mycket snabbare än 30-40 år. Tittar vi på den utvecklingen som varit senaste 10 åren har det hänt hiskeligt mycket och i den takt marknaden ökar kommer tekniken utvecklas än snabbare. Volvo uppskattar att de kommer ha elbilar som når 1000km på en laddning i slutet på det här decenniet LÄNK. När vi väl börjar nå dit finns det inte jättemycket argument kvar för att köra på fossila bränslen (förutsatt att vår infrastruktur klarar av det..)

Att köpa en begagnad bil är fortfarande ett bra miljöval, så förstår du att förbränning av fossila bränslen är dåligt men elbil fortfarande inte passar dig så är det ett lika bra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

En morgon förra månaden, då det hade regnat under natten och daggen låg tät lämnade jag in min bil på service och fick låna en diesel/el-hybrid. Kör en bensinare själv.
Blev förvånad över hur lång tid det tog innan jag kunde se något i backspeglar och genom sidorutor för att kunna köra iväg.
Enligt min erfarenhet är moderna diesel/bensin-bilar betydligt snabbare på detta än vad denna el-hybrid var.

Ni som har elbilar, vad är er erfarenhet?
Är elbilar sämre på detta område?
Kör ni klassiska kupevärmare eller finns det inbyggda kupevärmare i elbilar?

Det går fort att få värme i en elbil. Värre med diesel än bensin. Många hybrider kräver att förbränningen är igång för värme, så i ditt fall var det som att åka diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

med dagens elpriser är det billigare att dagspendla med 95 oktan...

Elen kostade 14 öre mellan 00-04 inatt med Tibber, hur är det dyrare än de 20kr/litern som soppan kostar menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Elen kostade 14 öre mellan 00-04 inatt med Tibber, hur är det dyrare än de 20kr/litern som soppan kostar menar du?

Ta det nu försiktigt och håll dig till riktiga priser. Tänk på att bensin ligger runt 17.80kr/l och dieseln strax över 19kr/l. Det är viktigt för alla norrlänningar som kör 90mil om dagen och alltid har ett påkopplat släpp på typ 3 ton. 😜

Jag blev rätt pepp på MG5:an. Mycket beror på pris för mig men mg har rätt aggressiva leasingpriser så tänkte det kunde vara värt att prova. Och nu när bensinen är så dyr så blir månadspriset samma för mig ändå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

DU glömde den lilla detaljen att man måste kunna ladda, eller bor alla i villa i din värld?

Jaså måste man bo i villa för att kunna ladda? Det var nytt för mig.

Inte ens för att kunna ladda hemma (kanske det du menade ) behöver man bo i villa, finns redan många både bostads och hyresrätter som har tillgång till laddning hemma och fler lär det bli.

Min egen hyresvärd är positiv till laddning i hemmet och eftersom vi har parkering med kallförråd i hyran planeras individuella laddboxar i detta området.

Så nej, bo i villa är inget krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jaså måste man bo i villa för att kunna ladda? Det var nytt för mig.

Inte ens för att kunna ladda hemma (kanske det du menade ) behöver man bo i villa, finns redan många både bostads och hyresrätter som har tillgång till laddning hemma och fler lär det bli.

Min egen hyresvärd är positiv till laddning i hemmet och eftersom vi har parkering med kallförråd i hyran planeras individuella laddboxar i detta området.

Så nej, bo i villa är inget krav.

Du kanske skall vänta tills laddstolparna finns på plats innan du säger att dom "finns", man köper knappast bilen innan laddningen är löst och NEJ det är inte "många" bostads- och hyresrätter som har laddning. Snarare extremt få. Och det finns inte särskilt många offentliga laddplatser heller.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Vad tror ni om Hyundai ioniq 5? är svag för halvkombis med retrostil och tyckte Honda E var lite för liten och dålig räckvidd så tror ni man skulle bli nöjd med en Hyundai ioniq 5 istället? ska man leasa? ta billån? köpa kontant? gillar inte att ha lån men kanske är lite farligt att köpa en elbil idag?

Bilen är en svindyr investering för mig så bara tjänar runt 35k innan skatt och har sparat många år för att ha råd med elbil därav är jag lite osäker på att köpa en i dagsläget då jag inte är gjord av pengar och fått slita ihop varenda krona och har väl typ 2 månadslöner kvar (tror jag kanske kan skrapa ihop mellan 550-600k om jag säljer av alla mina fonder) om jag cashar en sådan här bil med 58 kwh paketet advanced för 510k.

leasing kanske är det bästa i osäkra tider? har tillgång till egen laddplats för 600kr i månaden utanför min lägenhet.

https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5?gclid=CjwKCAjwq9mLBhB2Ei...

Kan du inte få en bättre avkastning på dina pengar än typ 2% eller vad räntan skulle hamna på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon236072:

Fråga till alla er elbilsägare: Hur är service- och underhållskostnad jämfört med en klassiskt bensin/diesel bil? Spontant så tänker jag att det är en enklare konstruktion med mindre rörliga delar = mindre fel, men jag har ingen egen erfarenhet av elbilar.

Hur tror ni att sverige kommer göra framöver för att främja övergången till elbilar?
I t.ex. Norge så är det ingen moms på elbilar vilket gör väldigt stor skillnad i pris.
En fullutrustad Mach E AWD long range kostar ca 600k i Norge, men 800k i sverige..

Mercas EQC verkar ha samma service-intervall som en bränslebil. 2500 mil gjordes den första, de bytte nåt filter och sparkade lite på däcken.. 2400kr.
Kunde ha fått spolarvätska påfyllt för det billiga priset av 50kr/L eller så

Skrivet av harmacy:

En morgon förra månaden, då det hade regnat under natten och daggen låg tät lämnade jag in min bil på service och fick låna en diesel/el-hybrid. Kör en bensinare själv.
Blev förvånad över hur lång tid det tog innan jag kunde se något i backspeglar och genom sidorutor för att kunna köra iväg.
Enligt min erfarenhet är moderna diesel/bensin-bilar betydligt snabbare på detta än vad denna el-hybrid var.

Ni som har elbilar, vad är er erfarenhet?
Är elbilar sämre på detta område?
Kör ni klassiska kupevärmare eller finns det inbyggda kupevärmare i elbilar?

i min EQC så kommer värmen nästan direkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

No shit, poängen är att du försöker göra en direktjämförelse mellan två länder och försökte få det att se ut som att det bara är momsen som är enda anledningen till att det är fler elbilar i Norge. Du utelämnar en hel del variabler och då blir det bara fel. Men det är klart att jag inte borde förvänta mig mer från någon som kallar moms för stöld.

Enda jämförelsen jag gjorde va på PRISET.
Alltså att priset blir lägre och motiverar fler att köpa en elbil om de är billigare. Logiskt för de flesta skulle man kunna tro 🙄
Har inte skrivit något om att det är fler eller färre bilar i det ena eller andra landet 🤦‍♂️

Permalänk
Medlem

Ser ut som det blir att leasa en MG Marvel R för mig till våren.

Sjukt bra pris på 3645 kr/mån. Får se om någon av de "vanliga" bilmärkena justerar sina priser lite som reaktion eller inte.

Hade tänkt en Kia EV6 annars men den ligger på 1000 kr/mån mer. Hade det skilt låt säga 200-300 kr hade jag tagit Kian men när det är 1000 kr får det bli MGn.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

MG har presenterat sin uppdaterade modell ZS årsmodell 2022. Något högre privatleasing pris på 2495 jämfört med 1995 per månad men de verkar å andra sidan ha fixat många av de designmissar/problem som 2021 modellen hade och ökat räckvidden från 27 mil till 44 mil. Ändrat laddluckan från en dålig design som riskerar att frysa fast på vintern till en som verkar funka bättre. Bytt ut infotainmentsystemet från långsamt skräp till något de påstår är mycket bättre (ingen verkar ha fått testa det än dock).

Kan nog bli en storsäljare.
https://mgmotor.eu/sv-SE/model/zs-ev

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

En morgon förra månaden, då det hade regnat under natten och daggen låg tät lämnade jag in min bil på service och fick låna en diesel/el-hybrid. Kör en bensinare själv.
Blev förvånad över hur lång tid det tog innan jag kunde se något i backspeglar och genom sidorutor för att kunna köra iväg.
Enligt min erfarenhet är moderna diesel/bensin-bilar betydligt snabbare på detta än vad denna el-hybrid var.

Ni som har elbilar, vad är er erfarenhet?
Är elbilar sämre på detta område?
Kör ni klassiska kupevärmare eller finns det inbyggda kupevärmare i elbilar?

Är jättenöjd med min VW ID3:a angående värmen. Kommer full värme ca. 30 sekunder efter jag startat bilen, så pass att man inte kan hålla handen mot utblåset för att det blir för varmt. Och självklart kan man starta värmen via mobilen ett tag innan så är all is och snö borta lagom tills man kommer ut. Körs direkt från batteriet, eller om du har bilen på laddning så tar den strömmen därifrån för uppvärmning av kupén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

När det gäller teknik och framtiden tror jag dock att du kommer få ställa in dig på att ett skifte kommer gå bra mycket snabbare än 30-40 år. Tittar vi på den utvecklingen som varit senaste 10 åren har det hänt hiskeligt mycket och i den takt marknaden ökar kommer tekniken utvecklas än snabbare.

Att köpa en begagnad bil är fortfarande ett bra miljöval, så förstår du att förbränning av fossila bränslen är dåligt men elbil fortfarande inte passar dig så är det ett lika bra alternativ.

Att köpa helt ny bil är fullständigt uteslutet för min del, det har jag aldrig gjort och kommer aldrig göra.
Jag har ett mycket stort motorintresse, är utbildad yrkeschaufför och bilmekaniker. Brukar köpa bilar som rullat runt 15.000mil, är runt 10 år gamla och med en prislapp runt 40-50.000:-, dessa kör jag sen tills de är slut. Har hittills lyckats se 5 bilar slå över 50.000mil på mätaren....

Så själva "skiftet" kommer bli en rejält utdragen process för mig då jag inte har några som helst problem med att köra/äga en 20-30år gammal bil. Bilen jag äger idag är en -09 med 21.000mil på mätaren, denna planerar jag att ha kvar i minst 8-10år till eftersom jag idag bor relativt centralt och kör med mina mått väldigt lite, runt 1500mil om året.

Det är nog i viss mån realistiskt att det kommer ett förbud mot nyförsäljning av bilar med förbränningsmotor inom... Va ska vi dra till med? 10-15år?
Men det är inte på något sätt rimligt att förbjuda fortsatt nyttjande av redan befintliga bilar, eller förbud mot försäljning av fossila bränslen, vilket i praktiken skulle innebära samma sak. Detta förbud måste varslas i mycket mycket god tid, då ett fordon har en teknisk livslängd på i alla fall minst 20-25år. Det skulle ju även innebära en enorm personlig ekonomisk smäll för de som hämtat ut en helt ny bil med förbränningsmotor straxt innan, detta kommer aldrig tillåtas.

Jag är 42år idag och jag räknar kallt med att kunna köra bil med förbränningsmotor tills det är dags att lämna in körkortet av hälsoskäl, detta anser jag på inget sätt är orealistiskt.
Jag kommer dock frivillig gå över till el-bil så fort batteritekniken utvecklats så pass att jag kan nyttja min bil som jag önskar, utan anpassningar eller begränsningar i min vardag.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Oavsett om 2-3kr milen är sant i längden. Vilket det kanske är för tillfället, det kommer bli dyrare väldigt snart.

Låt oss säga att man kör 2000mil per år.
2000 x 3kr = 6000kr för el.
2000 x 10,8kr = 21600kr för bränsle.
21600 - 6000 = 15600kr per år billigare.
Eller 46800kr besparing på 3 år.

Sen slår du ut det mot merkostnaden elbilen kostar mot bensinbilen.
Bränsle/elkostnaden är en försvinnande liten kostnad i ett bilägande.
Det är väldigt svårt att räkna hem merkostnaden på en elbil rent ekonomiskt trots miljöbilsbonus. Och detta är innan staten lagt på avgifter, skatter och andra krokben som kommer när tillräckligt många investerat.

Jag köpte min v70 vinterbil (gör inget om den rostar bort) förra året för 14000:- har köpt ett framjulslager, 2 styrleder, någon dunk olja o filter på autodoc. Kosta typ 1500:-.

Hur långt måste jag köra "teslan" innan det börjar gå plus?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boss302:

Jag köpte min v70 vinterbil (gör inget om den rostar bort) förra året för 14000:- har köpt ett framjulslager, 2 styrleder, någon dunk olja o filter på autodoc. Kosta typ 1500:-.

Hur långt måste jag köra "teslan" innan det börjar gå plus?

Din v70 har rostat bort innan du går plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Med dagens elpriser blir driftkostnaden ca 11 kronor per mil med en medelklass elbil, om man inte redan har ett treårsavtal eller längre med låg kostnad. Elpriserna kommer fortsätta skjuta i höjden fram tills att nya kraftverk byggs och tas i drift effektivt.

Min skruttiga bensindrivna bil drar ca 0.6 liter milen, med en literkostnad på 17.50 i genomsnitt blir milkostnaden 10.5 kronor.

Sen är en elbil en enorm investering, och batterierna behöver bytas ut med regelbundet mellanrum och kommer inte gå ned i pris. I längden förlorar man en hel del pengar på elbilar om inte vår regering löser energikrisen som redan har börjat. Svenssons märker inte ens att deras elräkningar har fördubblats eller mer redan. Autogiro är bekvämt. Skulle 100 000 svenskar skaffa elbil med laddare så kommer vi få planerade regionala elavbrott, rationerad el över vårt land. Eller tio gånger högre elpris eller mer för importerad smutsig el och straffavgifter för miljöns skull.

Men den där uträkningen stämde ju faktiskt inte det minsta.
Återkom när du räknat ut vad det kostar att ladda en elbil hemma och gör om jämförelsen..
Att priserna på el går upp upp i Sverige pga elbilar skulle jag gärna se ett bevis på. Jag skulle också vilja se bevis på att 100 000 bilar skulle skapa el-ransonering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Att köpa helt ny bil är fullständigt uteslutet för min del, det har jag aldrig gjort och kommer aldrig göra.
Jag har ett mycket stort motorintresse, är utbildad yrkeschaufför och bilmekaniker. Brukar köpa bilar som rullat runt 15.000mil, är runt 10 år gamla och med en prislapp runt 40-50.000:-, dessa kör jag sen tills de är slut. Har hittills lyckats se 5 bilar slå över 50.000mil på mätaren....

Så själva "skiftet" kommer bli en rejält utdragen process för mig då jag inte har några som helst problem med att köra/äga en 20-30år gammal bil. Bilen jag äger idag är en -09 med 21.000mil på mätaren, denna planerar jag att ha kvar i minst 8-10år till eftersom jag idag bor relativt centralt och kör med mina mått väldigt lite, runt 1500mil om året.

Det är nog i viss mån realistiskt att det kommer ett förbud mot nyförsäljning av bilar med förbränningsmotor inom... Va ska vi dra till med? 10-15år?
Men det är inte på något sätt rimligt att förbjuda fortsatt nyttjande av redan befintliga bilar, eller förbud mot försäljning av fossila bränslen, vilket i praktiken skulle innebära samma sak. Detta förbud måste varslas i mycket mycket god tid, då ett fordon har en teknisk livslängd på i alla fall minst 20-25år. Det skulle ju även innebära en enorm personlig ekonomisk smäll för de som hämtat ut en helt ny bil med förbränningsmotor straxt innan, detta kommer aldrig tillåtas.

Jag är 42år idag och jag räknar kallt med att kunna köra bil med förbränningsmotor tills det är dags att lämna in körkortet av hälsoskäl, detta anser jag på inget sätt är orealistiskt.
Jag kommer dock frivillig gå över till el-bil så fort batteritekniken utvecklats så pass att jag kan nyttja min bil som jag önskar, utan anpassningar eller begränsningar i min vardag.

Kan ju se det som du byter vissa begränsningar mot andra.

Exempel:
Måste åka till en mack för bränsle - laddar hemma till vardags
Dyra mil - billiga mil
90 mil på en tank - 45mil på en laddning

Personligen så ser jag att folk i Norrland tänker lite galet kring elbilar, speciellt om du bor utanför tätbebyggt område. Måste du åka 5-7mil till jobbet och har 2mil till macken är ju en elbil perfekt.

Ofta tar man extrema särfall som orsaken till att det inte fungerar. ”Men jag åker ju till fjällen med två skotrar på släpet en helg per år!” :).

Elbilen är inte för alla men skulle man komma hem till folk och lämna en moderna elbil och installera en laddbox så skulle 98% klara vardagen galant. Speciellt nu när 200kw laddare börja komma på bilarna.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tror många inte riktigt inser att det inte är så enkelt som att bara smälla upp en laddstolper lite och där. Har fått höra från såna som jobbar med elinstallationer på industriell nivå att tex elnät inom tex bostadsrätters domäner inte skulle klara påfrestningarna av så höga effektuttag och att många föreningar inte ens skulle få tillstånd att montera ladd stolpar även om dom kunde.

Är ingen expert men dom som är insatta har en tendens att skaka på huvudet när dom hör politiker och elbilsförespråkare prata om hur bra elbilen är och hur enkelt det är att ge alla en egen elbil.

Vad jag inte förstår är varför det inte pratas mer om bio bränsle och vätgas?🤷‍♂️

Permalänk
Skrivet av Maaxan:

Tror många inte riktigt inser att det inte är så enkelt som att bara smälla upp en laddstolper lite och där. Har fått höra från såna som jobbar med elinstallationer på industriell nivå att tex elnät inom tex bostadsrätters domäner inte skulle klara påfrestningarna av så höga effektuttag och att många föreningar inte ens skulle få tillstånd att montera ladd stolpar även om dom kunde.

Är ingen expert men dom som är insatta har en tendens att skaka på huvudet när dom hör politiker och elbilsförespråkare prata om hur bra elbilen är och hur enkelt det är att ge alla en egen elbil.

Vad jag inte förstår är varför det inte pratas mer om bio bränsle och vätgas?🤷‍♂️

Jag är ingen elektriker men jag har aldrig sett en fastighet där det inte skulle gå att dra om el för laddstolpar. Visst, man kan behöva lastbalansera lite och/eller begränsa laddeffekten om nu alla skulle ladda samtidigt och det kan bli ganska dyrt, man kan behöva höja huvudsäkringarna/abonnemanget till effektmätning, att installera ibland men att det inte skulle gå tror jag inte på.

Däremot snabbladdare, där kan det faktiskt vara svårt/nästan omöjligt (iaf orimligt) att dra tillräckligt med effekt till.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag har aldrig sett en fastighet där det inte skulle gå att dra om el för laddstolpar. Visst, man kan behöva lastbalansera lite och/eller begränsa laddeffekten om nu alla skulle ladda samtidigt och det kan bli ganska dyrt ibland men att det inte skulle gå tror jag inte på.

Däremot snabbladdare, där kan det faktiskt vara svårt/nästan omöjligt (iaf orimligt) att dra tillräckligt med effekt till.

Jag hade blivit lycklig att bara kunna få en schuko 230V att ladda från här hemma.
Åker nu tumba <-> KTH, typ 2-2.5 mil och förbrukar redan 8 mil och då är vi inte så nära 0:an ute

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Att köpa helt ny bil är fullständigt uteslutet för min del, det har jag aldrig gjort och kommer aldrig göra.
Jag har ett mycket stort motorintresse, är utbildad yrkeschaufför och bilmekaniker. Brukar köpa bilar som rullat runt 15.000mil, är runt 10 år gamla och med en prislapp runt 40-50.000:-, dessa kör jag sen tills de är slut. Har hittills lyckats se 5 bilar slå över 50.000mil på mätaren....

Så själva "skiftet" kommer bli en rejält utdragen process för mig då jag inte har några som helst problem med att köra/äga en 20-30år gammal bil. Bilen jag äger idag är en -09 med 21.000mil på mätaren, denna planerar jag att ha kvar i minst 8-10år till eftersom jag idag bor relativt centralt och kör med mina mått väldigt lite, runt 1500mil om året.

Det är nog i viss mån realistiskt att det kommer ett förbud mot nyförsäljning av bilar med förbränningsmotor inom... Va ska vi dra till med? 10-15år?
Men det är inte på något sätt rimligt att förbjuda fortsatt nyttjande av redan befintliga bilar, eller förbud mot försäljning av fossila bränslen, vilket i praktiken skulle innebära samma sak. Detta förbud måste varslas i mycket mycket god tid, då ett fordon har en teknisk livslängd på i alla fall minst 20-25år. Det skulle ju även innebära en enorm personlig ekonomisk smäll för de som hämtat ut en helt ny bil med förbränningsmotor straxt innan, detta kommer aldrig tillåtas.

Jag är 42år idag och jag räknar kallt med att kunna köra bil med förbränningsmotor tills det är dags att lämna in körkortet av hälsoskäl, detta anser jag på inget sätt är orealistiskt.
Jag kommer dock frivillig gå över till el-bil så fort batteritekniken utvecklats så pass att jag kan nyttja min bil som jag önskar, utan anpassningar eller begränsningar i min vardag.

OK? Förstår inte er som kidnappar den här tråden med era livshistorier.

OnT: Verkar som om VAG har lite kampanjer på gång, såg priser på annat forum strax över 4000kr på privatleasing för Q4 35.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Kan ju se det som du byter vissa begränsningar mot andra.

Exempel:
Måste åka till en mack för bränsle - laddar hemma till vardags
Dyra mil - billiga mil
90 mil på en tank - 45mil på en laddning

Ofta tar man extrema särfall som orsaken till att det inte fungerar. ”Men jag åker ju till fjällen med två skotrar på släpet en helg per år!” :).

Elbilen är inte för alla men skulle man komma hem till folk och lämna en moderna elbil och installera en laddbox så skulle 98% klara vardagen galant. Speciellt nu när 200kw laddare börja komma på bilarna.

Du behöver utveckla en djupare förståelse för att alla använder inte bilen på samma sätt som du och de i din närhet.

Alla har inte ens möjlighet att "ladda hemma", de kanske parkerar på gatan?

90mil på en tank, som du sen kan fylla upp på någon av alla till antalet oändliga mackar som finns utspridda över hela landet på 2min o sen fortsätta..... Är den ganska gigantisk skillnad mot att köra 45mil men det måste vara "rätt väg", åka omväg på 8mil för att hitta en laddstation o sitta där i timmar.

Det du drar upp som exempel på "extrema särfall" är vanligt förekommande vardag för väldigt många, själv har jag 35mil till sommarstugan och släpkärran hänger bakom bilen nästan varje resa eftersom nått behöver släpas med...

För att el-bilar skall duga till något mer än "2a bil" som komplement i en familj som även har en riktig bil som kan rycka in när det behövs så behöver de klara minst runt 45-50mil på en laddning, detta då även under ofördelaktiga förhållanden.
De behöver kunna dra husvagnen, släpkärran och båten.
Men framförallt så behöver laddstationerna bli lika vanligt förekommande som dagens bensinmackar, samt laddningen skyndas på. När man kan snacka minuter istället för timmar för en laddning så kan det börja bli intressant.

Du snackar också om "billiga mil" och "dyra mil"... Jag kan garantera dig att även om min bensingris förbrukar 0,7l/mil och bensinen kostar 19kr/l så åker jag billigare än samtliga el-bilar på marknaden, om man räknar på totalekonomin.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag är ingen elektriker men jag har aldrig sett en fastighet där det inte skulle gå att dra om el för laddstolpar. Visst, man kan behöva lastbalansera lite och/eller begränsa laddeffekten om nu alla skulle ladda samtidigt och det kan bli ganska dyrt, man kan behöva höja huvudsäkringarna/abonnemanget till effektmätning, att installera ibland men att det inte skulle gå tror jag inte på.

Däremot snabbladdare, där kan det faktiskt vara svårt/nästan omöjligt (iaf orimligt) att dra tillräckligt med effekt till.

Är ingen expert heller men redan nu, när elbil för alla än så länge är i sin vagga, kan man se problemen. Personligen har jag extremt svårt att tro att elbil i sin nuvarande form är en långsiktig lösning. Känns mer som en mode fluga snarare än ett seriöst försök att ersätta fossila bränslen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Elen kostade 14 öre mellan 00-04 inatt med Tibber, hur är det dyrare än de 20kr/litern som soppan kostar menar du?

Om du nu har timbaserat rörligt elpris, kom ihåg att tala om toppnoteringarna med.
Oavsett så är det dit genomsnittspris som är intressant i en jämförelse.