Bygga en prisvärd dator med hyfsar låg ljudnivå

Permalänk

Bygga en prisvärd dator med hyfsar låg ljudnivå

Hej!

Efter att mina datorbyggarplaner har fått ligga på is ett tag så är det nu äntligen dags att börja bygga ihop en burk, så jag söker därför tips och råd. Jag tänker att totalkostnaden för bygget gärna får bli max 8000-9000 kr.

Mina prioriteringar för bygget är:
- Prisvärd
- Hyfsat framtidssäker (även om det är svårt att veta)
- Skapligt låg ljudnivå eftersom jag ofta lyssnar på musik från datorn
- Gärna optisk utgång på moderkortet eftersom jag kör optiskt i förstärkaren och då slipper köpa en d/a omvandlare

Delarna jag har hittills:
- GTX 970, eftersom marknaden för grafikkort är som den är just nu så fick det bli ett mer provisoriskt kort
- Fractal Meshify 2 compact, jag gick på ett chassi med bättre luftflöde eftersom att tester jag läst visade att ljudnivån från chassin med bättre luftflöde ofta ligger på en liknande eller lägre nivå än många ljudisolerade chassin pga att fläktarna inte behöver jobba lika hårt

Mest troligt kommer jag inte spela mer avancerade spel än LoL och Diablo 2 resurrected inom den närmaste framtiden men min gamla dator har varit med i över10 år så det hade varit trevligt med delar som kan vara med ett tag igen.

Vad har ni för tips? Vilka delar tycker ni att jag bör välja? Bör jag vänta en vecka eller två tills Intel har släppt sina nya processorer?

Permalänk
Medlem

Hej

Har en media server med dessa komponenter monterat i en HTPC chassi.
Helt tyst ligger i vardagsrummet. Hörs inte att den är igång. Supernöjd.

Asus Tuf Gaming B550-plus
Corsair Vengeance LPX Blak DDR4 3600 4x16 GB
Ryzen 7 5700G med 8 kärnor
Noctua NH-C14S

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deckard-Cain:

Hej!

Efter att mina datorbyggarplaner har fått ligga på is ett tag så är det nu äntligen dags att börja bygga ihop en burk, så jag söker därför tips och råd. Jag tänker att totalkostnaden för bygget gärna får bli max 8000-9000 kr.

Mina prioriteringar för bygget är:
- Prisvärd
- Hyfsat framtidssäker (även om det är svårt att veta)
- Skapligt låg ljudnivå eftersom jag ofta lyssnar på musik från datorn
- Gärna optisk utgång på moderkortet eftersom jag kör optiskt i förstärkaren och då slipper köpa en d/a omvandlare

Delarna jag har hittills:
- GTX 970, eftersom marknaden för grafikkort är som den är just nu så fick det bli ett mer provisoriskt kort
- Fractal Meshify 2 compact, jag gick på ett chassi med bättre luftflöde eftersom att tester jag läst visade att ljudnivån från chassin med bättre luftflöde ofta ligger på en liknande eller lägre nivå än många ljudisolerade chassin pga att fläktarna inte behöver jobba lika hårt

Mest troligt kommer jag inte spela mer avancerade spel än LoL och Diablo 2 resurrected inom den närmaste framtiden men min gamla dator har varit med i över10 år så det hade varit trevligt med delar som kan vara med ett tag igen.

Vad har ni för tips? Vilka delar tycker ni att jag bör välja? Bör jag vänta en vecka eller två tills Intel har släppt sina nya processorer?

Jag hade nog väntat, då priset på nuvarande processorer troligen kommer gå ner när alder lake landar, men kika något i den här stilen borde hålla ett tag:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av njanja:

Hej

Har en media server med dessa komponenter monterat i en HTPC chassi.
Helt tyst ligger i vardagsrummet. Hörs inte att den är igång. Supernöjd.

Asus Tuf Gaming B550-plus
Corsair Vengeance LPX Blak DDR4 3600 4x16 GB
Ryzen 7 5700G med 8 kärnor
Noctua NH-C14S

mvh
Njanja

Att den inte hörs att den är igång låter super. Vad kör du för nätagg?

Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag hade nog väntat, då priset på nuvarande processorer troligen kommer gå ner när alder lake landar, men kika något i den här stilen borde hålla ett tag:
https://komponentkoll.se/bild/VLszD.png

Det ser ut som ett vettigt paket! Har du någon uppfattning om hur länge man brukar få vänta tills priset går ner på tidigare generations processorer när de nya släpps? Är det någon idé att vänta även på ram-sidan och skaffa ddr5 och moderkort med stöd för det?

Jag skulle helst undvika vattenkylning, tror du att min gamla be quiet! Pure Rock Slim funkar till processorkyning även till en sådan processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deckard-Cain:

Att den inte hörs att den är igång låter super. Vad kör du för nätagg?

Köpte Corsair cx550f rgb.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deckard-Cain:

Att den inte hörs att den är igång låter super. Vad kör du för nätagg?

Det ser ut som ett vettigt paket! Har du någon uppfattning om hur länge man brukar få vänta tills priset går ner på tidigare generations processorer när de nya släpps? Är det någon idé att vänta även på ram-sidan och skaffa ddr5 och moderkort med stöd för det?

Jag skulle helst undvika vattenkylning, tror du att min gamla be quiet! Pure Rock Slim funkar till processorkyning även till en sådan processor?

Det varierar väldigt när priset ändras, ibland kan det ske en månad innan släpp, ibland någon månad efter, det är dock inte säkert att det rör sig alls. Jag tror inte DDR5 RAM kommer vara prisvärt förrän om cirka 2 år.

Gällande kylarn, så tror jag den kommer fungera helt okej i det chassit, men den kommer nog få jobba hårt och riskerar att låta en del.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Här har du ett bra och prisvärt paket med micro-atx kort som kommer passa fint i ditt compactchassi. Komplettera med valfritt grafikkort när du känner att det passar, gtx 3060 eller 3060ti säljs för 3890 respektive 4890.

Permalänk
Skrivet av Jesper_W:

Här har du ett bra och prisvärt paket med micro-atx kort som kommer passa fint i ditt compactchassi. Komplettera med valfritt grafikkort när du känner att det passar, gtx 3060 eller 3060ti säljs för 3890 respektive 4890.

https://komponentkoll.se/bild/IUfbP.png

Det var ett mycket prisvärt bygge!

Jag kikade tidigare lite på att komplettera med följande komponenter. Det blev lite dyrare men kanske mer framtidssäkert? Tycker det är svårt att veta vilket alternativ som blir mest prisvärt i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deckard-Cain:

Det var ett mycket prisvärt bygge!

Jag kikade tidigare lite på att komplettera med följande komponenter. Det blev lite dyrare men kanske mer framtidssäkert? Tycker det är svårt att veta vilket alternativ som blir mest prisvärt i längden.

https://komponentkoll.se/bild/bKMto.png

Båda är bra köp, men enligt tester om du bara ska gejma så är 11400f ett bättre köp enligt mig. För att bara spela så levererar 11400f mer prestanda och kostar cirka hälften så mycket.

Permalänk
Skrivet av Jesper_W:

Båda är bra köp, men enligt tester om du bara ska gejma så är 11400f ett bättre köp enligt mig. För att bara spela så levererar 11400f mer prestanda och kostar cirka hälften så mycket.

Ja, det är en väldigt bra poäng Jag kommer inte använda processorn till något speciellt avancerat annars, däremot brukar jag ha igång spotify, webbläsaren med några flikar samtidigt. Det kanske dock inte påverkar prestandan speciellt?

Tack för din input!