Permalänk
Medlem

QR-kod körkort iOS

På android kan man via google pay lägga till så man kan ha qr-koden på körkortet i digtalt format. Gissar att man på något sätt kan genererar en qr-kod som innehåller sitt personnr. Jag skulle vilja kunna göra samma sak på iOS, helst för wallet eller liknande. Det är mest för att slippa dra fram körkortet varje gång man ska blippa det i butik osv.

Någon som har erfarenhet och gjort något liknande?

Permalänk
Medlem

Eh... På vilket sätt ersätter detta körkortet i olika sammanhang?

Känns ju jäkligt diffust.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det bara qr-koden du behöver så fota av den och lägg i anteckningar eller liknande. Kag har gjort det med diverse kaffekort och liknande.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Det är inte en QR-kod på körkortet, utan en liknande teknik.

Kan du inte bara ta en bild på det och ta fram bilden på skärmen när du ska "blippa"?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är inte en QR-kod på körkortet, utan en liknande teknik.

Kan du inte bara ta en bild på det och ta fram bilden på skärmen när du ska "blippa"?

Ahh, det visste jag inte att det var något annat men liknande. Alltid lär man sig något nytt. Problemet med en bild är att de tenderar att sakta men säkert försvinna bland alla andra. Var mer ute efter en liknande lösning i google-pay där man kan generera fram det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Eh... På vilket sätt ersätter detta körkortet i olika sammanhang?

Känns ju jäkligt diffust.

Tycker det är ganska ofta man behöva dra fram körkortet för att blippa det. Hämta ut scanner, checka ut samt hämta ut packet i diverse kiosker. Så inte diffust alls. Känner att poängen med att ha betalkort i mobilen och kunna lämna plånboken hemma försvinner lite om jag ändå måste ha med mig körkortet överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är inte en QR-kod på körkortet, utan en liknande teknik.

Kan du inte bara ta en bild på det och ta fram bilden på skärmen när du ska "blippa"?

Det här hjälpte mig faktiskt lösa problemet. Googlade lite efter att du berättade att det var en "datamatrix". Finns en app som heter "pass4wallet" som fungerar tillsammans med apple wallet där man kan skapa cards baserat på olika typer av barcodes (qr/datamatrix osv osv).

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHN:

Ahh, det visste jag inte att det var något annat men liknande. Alltid lär man sig något nytt. Problemet med en bild är att de tenderar att sakta men säkert försvinna bland alla andra. Var mer ute efter en liknande lösning i google-pay där man kan generera fram det.

Då har jag en ännu enklare lösning: ta en bild, skriv ut den i lagom storlek och tejpa fast på insidan mobilfodralets "flärp" (om du har ett sånt, vilket alla borde), eller på baksidan av mobilen, eller i plånboken.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Då har jag en ännu enklare lösning: ta en bild, skriv ut den i lagom storlek och tejpa fast på insidan mobilfodralets "flärp" (om du har ett sånt, vilket alla borde), eller på baksidan av mobilen, eller i plånboken.

Känns lite medeltid kan jag tycka. Men absolut är det en lösning på problemet. Men hittade som sagt en lösning tack vare dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHN:

Det här hjälpte mig faktiskt lösa problemet. Googlade lite efter att du berättade att det var en "datamatrix". Finns en app som heter "pass4wallet" som fungerar tillsammans med apple wallet där man kan skapa cards baserat på olika typer av barcodes (qr/datamatrix osv osv).

Tack!

Gött!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Kan någon länka till lösningen i Android? Digiala IDn är här för att komma och det finns lösningar som denna: https://apps.apple.com/se/app/freja-eid/id1256552092?shortlin...
Man ska dock våga lita på dessa lösningar. Där jag mer restriktiv med körkortet än mitt stamkundskort på systembolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kan någon länka till lösningen i Android? Digiala IDn är här för att komma och det finns lösningar som denna: https://apps.apple.com/se/app/freja-eid/id1256552092?shortlin...
Man ska dock våga lita på dessa lösningar. Där jag mer restriktiv med körkortet än mitt stamkundskort på systembolaget.

Den lösningen jag var ute efter är inte riktigt något riktigt ID. Det skulle inte fungera att visa polisen t.ex. Vet inte om någon lösning i android-pay heller. Det min vän gjorde där var bara att generera den så kallade datamatrixen så den fanns som ett "card". Information är egentligen bara ditt personnr men som kan scannas in av olika apparater och scannrar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHN:

Tycker det är ganska ofta man behöva dra fram körkortet för att blippa det. Hämta ut scanner, checka ut samt hämta ut packet i diverse kiosker. Så inte diffust alls. Känner att poängen med att ha betalkort i mobilen och kunna lämna plånboken hemma försvinner lite om jag ändå måste ha med mig körkortet överallt.

Skrivet av JHN:

Den lösningen jag var ute efter är inte riktigt något riktigt ID. Det skulle inte fungera att visa polisen t.ex. Vet inte om någon lösning i android-pay heller. Det min vän gjorde där var bara att generera den så kallade datamatrixen så den fanns som ett "card". Information är egentligen bara ditt personnr men som kan scannas in av olika apparater och scannrar!

Det är just här som jag ändå upplever att det är rätt diffust. Inte varför du skulle tycka att det är praktiskt utan vilket sammanhang som någon som vill se en id-handling skulle vara intresserad av detta.

Det är ju där som man börjar undra vad denna QR-kod isf skulle innehålla, om den skulle duga. Likaså varför ett foto någonsin skulle vara okej.
Typ Bankid, Freja, osv känns ju mer som den typ av lösning som borde vara intressant för "mottagaren".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem

Körkorten kommer att upphöra att gälla som id handling och bara vara ett bevis att man får köra ett fordon. Så det är nog få som satsar på nån id lösning som baseras på körkort för det blir i princip bara nationellt id kort och pass som kommer att vara giltiga fysiska id-handlingar och det ska även komma en ny typ av e leg, det har pratats om att beslut om lagarna ska tas under 2022.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentli...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.