Permalänk
Medlem

Köra cpu fläkt på 150%

Hej sweclockers, jag har en luftkylare som inte duger till till min nya processor. Finns det något sätt att köra cpu fläkten på mer än 100%?
Helst så att man kan stegra den så att den inte alltid går på till exempel 150%.
Bryr mig inte om hur mycket den låter. Kommer att köpa en ny snart om jag inte kan lösa det på något annat sätt.
För info så har jag en Be Quiet som bara kan snurra cirka 1500rpm. Den lever inte om så den skulle lätt kunna snurra 500 varv extra utan att störa mig.

Permalänk

Byta hela kylaren.

Permalänk
Medlem

100% innebär att man inte begränsar hastigheten på fläkten på något sätt, d.v.s. det är samma hastighet som man får om man bara kopplar fläkten direkt till ett 12V-uttag utan någon styrning. Så det enda sättet att få fläkten att snurra snabbare är att öka spänningen på något sätt, vilket inte rekommenderas eftersom det kan vara direkt farligt.

Om du vill ha en fläkt som flyttar mer luft så bör du med andra ord byta till en annan fläkt istället, eller som sagt byta kylare helt.

Permalänk

mata den med 18V istället för 12V

dock föreligger väl viss risk att den rasar väldigt fort eller bränner lindningarna typ instant och istället får en helt obrukbar dator.

se bara till att inget annat är i elektrisk kontakt med fläkten då moderkort osv nog inte gillar att ev bli backmatade med 18v...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Som sagt, 100% är... 100%, dvs max som den klarar. Du kan ju testa att montera om den, med bra kylpasta. Sitter den inte perfekt just nu så kan det göra stor skillnad. Fungerar inte det är det nog ny kylare som gäller..

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Rekordmedlem

https://www.banggood.com/sv/HSDJETS-S-EDF-Semimetallic-Electr...

Montera på en sån och koppla den bara inte till moderkortet för då hinner den inte börja roteras innan moderkortet brunnit upp

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast

Rätt så safe att köra fläkten på runt 14-15Volt, men efter det tror jag att den brinner.
Dock inget du gör från moderkortet eller ditt nätagg, så du får lägga mer pengar på ett separat nätagg för bara fläkten vilket är liiite mer galet än att bara köpa en ny fläkt.

Skrivet av mrqaffe:

https://www.banggood.com/sv/HSDJETS-S-EDF-Semimetallic-Electr...

Montera på en sån och koppla den bara inte till moderkortet för då hinner den inte börja roteras innan moderkortet brunnit upp

Haha 8KG thrust.
Kan nog nära på marklyfta hela chassit med den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Rätt så safe att köra fläkten på runt 14-15Volt, men efter det tror jag att den brinner.
Dock inget du gör från moderkortet eller ditt nätagg, så du får lägga mer pengar på ett separat nätagg för bara fläkten vilket är liiite mer galet än att bara köpa en ny fläkt.

Haha 8KG thrust.
Kan nog nära på marklyfta hela chassit med den!

När man är för lat för att flytta sin stationära dator för hand och istället gör om den till en drönare.
Ljudligt? Check.
Dyrt? Check.
Nödvändigt? Absolut.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jodiodine:

När man är för lat för att flytta sin stationära dator för hand och istället gör om den till en drönare.
Ljudligt? Check.
Dyrt? Check.
Nödvändigt? Absolut.

Blåser som en jetmotor? Japp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Som sagt, 100% är... 100%, dvs max som den klarar. Du kan ju testa att montera om den, med bra kylpasta. Sitter den inte perfekt just nu så kan det göra stor skillnad. Fungerar inte det är det nog ny kylare som gäller..

Kommer att köpa en ny, den sitter inte som den ska som det är nu. Arctic mx4 tror jag pastan heter.
Problemet är att den inte riktigt passar på moderkortet som jag har.

Permalänk
Skrivet av Sovenn:

Kommer att köpa en ny, den sitter inte som den ska som det är nu. Arctic mx4 tror jag pastan heter.
Problemet är att den inte riktigt passar på moderkortet som jag har.

då är det nog snarare monteringen som är problemet än fläkten.

med dålig montering så kommer det troligen inte göra mycket skillnad även om du lyckas överklocka fläkten då du handikappar värmeöverföringen från cpu till kylflänsen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

då är det nog snarare monteringen som är problemet än fläkten.

med dålig montering så kommer det troligen inte göra mycket skillnad även om du lyckas överklocka fläkten då du handikappar värmeöverföringen från cpu till kylflänsen.

Jo så är det ju, tänkte försöka kompensera det med högre rpm tills det att jag har bytt. Men kanske bara får vänta. Det tar ändå lång tid innan den blir för varm när jag spelar.

Permalänk
Medlem

Har du -5V nånstans i datorn, så kan du ju få upp den i motsvarande 17V. Men det är ju en bit över 12V som fläkten troligen är gjord för.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Sovenn: vad är det för kylare/processor/moderkort du har?
En del märken erbjuder ju ett konverteringskit som gör att kylaren passar andra fästen.
Kan ju bli billigare om det är en bra kylare än att köpa en ny

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Sovenn: vad är det för kylare/processor/moderkort du har?
En del märken erbjuder ju ett konverteringskit som gör att kylaren passar andra fästen.
Kan ju bli billigare om det är en bra kylare än att köpa en ny

Tack men det är inte det som är problemet. Problemet är att kylaren stöter i en "sköld" som sitter på moderkortet. Z490 mpg gaming edge wifi heter moderkortet.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Sovenn:

Tack men det är inte det som är problemet. Problemet är att kylaren stöter i en "sköld" som sitter på moderkortet. Z490 mpg gaming edge wifi heter moderkortet.

Aha då är jag med.

Vad är det för kylare? Då tråden är sökbar så kan det vara bra för andra att veta

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Aha då är jag med.

Vad är det för kylare? Då tråden är sökbar så kan det vara bra för andra att veta

Det är en be quiet kommer inte ihåg exakt vilken modell men den ser ut typ som shadow rock LP men tror inte att det är exakt den. Köpt för 6-7 år sen ungefär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovenn:

Tack men det är inte det som är problemet. Problemet är att kylaren stöter i en "sköld" som sitter på moderkortet. Z490 mpg gaming edge wifi heter moderkortet.

Själva flänsarna i tornet slår i kylaren alltså? (Inte nån del av monteringen?)

Du kan inte komma undan problemet med nödlösningen att rotera kylaren 90 grader, eller slår den i på andra ledden då?
Eller du kanske kan modifiera kylaren genom att kapa i typ understa flänsen? (skada inte heatpipesen bara)
Annars är det nog köpa ny kylare som gäller...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Själva flänsarna i tornet slår i kylaren alltså? (Inte nån del av monteringen?)

Du kan inte komma undan problemet med nödlösningen att rotera kylaren 90 grader, eller slår den i på andra ledden då?
Eller du kanske kan modifiera kylaren genom att kapa i typ understa flänsen? (skada inte heatpipesen bara)
Annars är det nog köpa ny kylare som gäller...

Jo jag har kapat den redan lite grann men det blev inte riktigt bra ändå. Har provat snurra på den också men då slår den i ram minnena istället.

Permalänk
Skrivet av Sovenn:

Jo jag har kapat den redan lite grann men det blev inte riktigt bra ändå. Har provat snurra på den också men då slår den i ram minnena istället.

gissar att det är klossen/kylflänsen längst upp på modermodemet som tar i?

alternativt den mot i/o plåten?
https://asset.msi.com/resize/image/global/product/product_8_2...

dock ser det ju ut som att du skulle ha utrymme för den men svårt att säga med ett grovkalibrerat ögonmått.
https://www.inet.se/produkt/6308900/be-quiet-shadow-rock-lp

som sagt köp ny eller klipp mer i flänsarna tills det går fritt.

sen är väl inte den där kylare direkt högpresterande speciellt inte när den typ är blockerad i alla riktningar så varmluften knappt kan röra sig.

den där typen av kylare kräver ju i princip att du har fritt flöde under kylaren åt alla håll.

köp denna.
https://www.inet.se/produkt/5323254/cooler-master-hyper-212-e...

tror det är ungfär vad du skulle behöva spendera för att överklocka befintliga fläkten till 150% med risken för instant fläktras.

monterar du dessutom på nuvarande 120mm fläkten på den också med ett par buntband till en push/pull konfiguration så tror jag den skulle prestera ganska bra såvida tdp på 150W är tillräckligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

gissar att det är klossen/kylflänsen längst upp på modermodemet som tar i?

alternativt den mot i/o plåten?
https://asset.msi.com/resize/image/global/product/product_8_2...

dock ser det ju ut som att du skulle ha utrymme för den men svårt att säga med ett grovkalibrerat ögonmått.
https://www.inet.se/produkt/6308900/be-quiet-shadow-rock-lp

som sagt köp ny eller klipp mer i flänsarna tills det går fritt.

sen är väl inte den där kylare direkt högpresterande speciellt inte när den typ är blockerad i alla riktningar så varmluften knappt kan röra sig.

den där typen av kylare kräver ju i princip att du har fritt flöde under kylaren åt alla håll.

köp denna.
https://www.inet.se/produkt/5323254/cooler-master-hyper-212-e...

tror det är ungfär vad du skulle behöva spendera för att överklocka befintliga fläkten till 150% med risken för instant fläktras.

monterar du dessutom på nuvarande 120mm fläkten på den också med ett par buntband till en push/pull konfiguration så tror jag den skulle prestera ganska bra såvida tdp på 150W är tillräckligt.

Tack för tipset, den var väldigt billig i jämförelse med vad jag har tittat på. Jag kikade på en noctua nh u12a.
Är dom jämförbara i ljudnivå och temperatur? Eller är noctuan väldigt mycket bättre?
Det stämmer som du säger att den tar där du beskriver och det är olika vilken som är i vägen beroende på hur man vrider den. Försökte först göra nya hål för fästena men den passade ändå inte riktigt bra.

Permalänk
Skrivet av Sovenn:

Tack för tipset, den var väldigt billig i jämförelse med vad jag har tittat på. Jag kikade på en noctua nh u12a.
Är dom jämförbara i ljudnivå och temperatur? Eller är noctuan väldigt mycket bättre?
Det stämmer som du säger att den tar där du beskriver och det är olika vilken som är i vägen beroende på hur man vrider den. Försökte först göra nya hål för fästena men den passade ändå inte riktigt bra.

212an är väl lite av en budgetkylare troligen sämre än nochtua men troligen bättre än det du har och inte total hästskit iaf.

Ser ut att vara ganska likvärdiga.

Dock säger ju inte idle så mycket men orkar inte googla på telefonen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

212an är väl lite av en budgetkylare troligen sämre än nochtua men troligen bättre än det du har och inte total hästskit iaf.

Ser ut att vara ganska likvärdiga.
https://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=3671&admin=0a8fcaad6b03da6a6895d1ada2e171002a287bc1

Dock säger ju inte idle så mycket men orkar inte googla på telefonen.

Det får nog bli en sån även om den kanske är lite sämre, det var så stor prisskillnad, tack för hjälpen