Sociala plattformar förlorar 85 miljarder kronor till IOS spårningsskydd

Permalänk
Melding Plague

Sociala plattformar förlorar 85 miljarder kronor till IOS spårningsskydd

Blockering av spårning och datainsamling i IOS uppskattas kosta Facebook, Youtube, Twitter och Snapchat sammanlagt miljardbelopp i annonsintäkter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ägd.

Permalänk
Medlem

Jag är inget direkt fan av Apple, men bra jobbat Apple!

Permalänk
Medlem

🎻

Permalänk
Medlem

Detta är alltså för att annonsörer inte kan mäta prestandan på sina annonser lika bra och därför inte är villiga att betala lika mycket.

Annars är det så att en annonsör kan se när ett köp görs vilka kampanjer och annonser de har sett tidigare (på olika plattformar dessutom) och sammanställa den informationen med stora datacenter för att ta reda på exakt var hur och till vem de ska annonsera för att få mest köp per krona

Jag tror inte alls vi ska gråta över annonsplattformarna som lever på vår data, och att sälja den. De klarar sig fint ändå eftersom de inte betalar skatt

Permalänk
Medlem

glädjande nyheter att höra

Permalänk
Avstängd

Tänk om man vill ha en yacht på alla sina sommarställen men nu bara ha råd med 5? Sadge

Permalänk
Medlem

"Det drabbar ingen fattig"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Glädjande nyheter! Man blir nästan sugen på att hoppa över till Apple endast för detta. Android har inte något liknande vad jag vet.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Suprisedpikachu.jpeg

Visa signatur

MSI X370 GAMING PRO CARBON | AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz | MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X | Corsair Vengeance C70 Military Green | Samsung 960 EVO 250GB | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Windows 10 64 |
CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Risken är att dem hittar andra sätt att få tillbaka dem annonsintäkterna...

Frågan är dock vem som är starkast, Apple eller övriga?

Å andra sidan så är det en av dem stora dragkrokarna för att jag ska köpa en iPhone så något gör dem rätt...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Jag tycker missriktade annonser är mest störande. Dessa reklam på pyramidspel och liknande är bara meningslös jag får, det är bättre att de då kan rikta in sig på rätt målgrupp.

En känsla jag har är att facebook inte aktivt kämpar så mycket på att bli av med annonser. Det räcker enbart lägga in ett filter på Greta Thurnberg ihop med bicoin och de har uteslutet annonser som i princip alltid är ren bedrägeri.

Permalänk
Medlem

Mjo jag minns att telefonförsäljare ringde till en och erbjöd nån form av kompensation för att delta i marknadsundersökningar på uppdrag av andra företag. Idag är det ”rent mjöl i påsen” folket som rättfärdigar den massiva datainsamlingen.
Man ska ju inse sitt värde någorlunda.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Hakeemzo:

Glädjande nyheter! Man blir nästan sugen på att hoppa över till Apple endast för detta. Android har inte något liknande vad jag vet.

Nej, och eftersom Android drivs av Google som har sina egna hästar i annonsloppet, så tror jag inte vi kommer se samma engagemang därifrån.

Ja, Apple ska ha en eloge för detta, men jag vet inte om jag är villig att stå ut med allt annat som kommer med att byta till iOS.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Goda nyheter! Det vore bra om hela annonsbranschen gick i kras så att internet kunde återgå till ett mindre kommersiellt format utan cancer som Facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K0DD4Z:

Goda nyheter! Det vore bra om hela annonsbranschen gick i kras så att internet kunde återgå till ett mindre kommersiellt format utan cancer som Facebook.

Håller väl med dig i sak men inser att internet skulle bli ganska mycket mindre utan just annonser då kostanderna för drift m.m inte direkt försvinner.

Permalänk
Skrivet av K0DD4Z:

Goda nyheter! Det vore bra om hela annonsbranschen gick i kras så att internet kunde återgå till ett mindre kommersiellt format utan cancer som Facebook.

Fast frågan är gur saker ska finanseras? Jag minns debatterna från när TV4 började marksändas. Där folk frågade varför all denna reklam, varför kan det inte bara vara gratis?

Angående kostnader för drift. Ska man ha en någorlunda vettig sida så är 1 person heltid minimum. Säg att denna person ihop med lite serverkostnader är 50 000kr/månaden. Lycka till att få in dessa pengar utan reklam. Även om man kör billigare serverlösningar så är kön den stora utgiften.

Permalänk
Medlem

Jag är inte emot annonser på Internet. Jag är emot kartläggning av mina Internet-vanor, handel med uppgifter om mig, autospelande videos, animerade eller blinkande banners, och popups.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Mycket bra. Blir nästan sugen på att byta till ios.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av medbor:

Detta är alltså för att annonsörer inte kan mäta prestandan på sina annonser lika bra och därför inte är villiga att betala lika mycket.

Annars är det så att en annonsör kan se när ett köp görs vilka kampanjer och annonser de har sett tidigare (på olika plattformar dessutom) och sammanställa den informationen med stora datacenter för att ta reda på exakt var hur och till vem de ska annonsera för att få mest köp per krona

Jag tror inte alls vi ska gråta över annonsplattformarna som lever på vår data, och att sälja den. De klarar sig fint ändå eftersom de inte betalar skatt

Jättebra tillägg! Det är precis som du påpekar framförallt just denna typen av riktade annonser som det går åt skogen för. Blir intressant att se om de kommer runt det med on-device eller dylikt. Känns som att någon kommer hitta ett kryphål förr eller senare.

Permalänk
Medlem

Att en så pass simpel åtgärd i en enda plattform kan minska företags intäkter med 85 miljarder kronor säger ju en hel del om hur jävla bisarr hela datainsamlingsindustrin verkligen är.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Min första iPhone någonsin blev just en iPhone 12. Till stor del beror det på min insikt i att Googles affärsmodell har mig (min ”användardata”) som användare som en del av kalkylen. Iaf till mycket störres utsträckning än vad Apples har.

Jag avstår dessutom alla Apples tjänster (och Googles) för att sprida risken ytterligare.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu råkar ju resultatet kanske bli önskvärt, mindre datainsamling och spårning över nätet.

Men jag ser ett stort problem med jätteföretag som Apple som använder sin kontroll över sin plattform för att sabotera för sina konkurrenters affärsmodeller. Det är en farlig trend.

Den här gången råkar Apples intressen sammanfalla med våra som slutanvändare, men så är det garanterat inte varje gång storföretag ska använda sina muskler på ett sånt här sätt.

Tro inte att Apple gör detta för vår skull.

Permalänk
Medlem

Det är ju bara bra, för oss privatpersoner iaf

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nu råkar ju resultatet kanske bli önskvärt, mindre datainsamling och spårning över nätet.

Men jag ser ett stort problem med jätteföretag som Apple som använder sin kontroll över sin plattform för att sabotera för sina konkurrenters affärsmodeller. Det är en farlig trend.

Den här gången råkar Apples intressen sammanfalla med våra som slutanvändare, men så är det garanterat inte varje gång storföretag ska använda sina muskler på ett sånt här sätt.

Tro inte att Apple gör detta för vår skull.

Vad skulle vara baktanken?

Permalänk

Känns som statistiken på undersökningen här sabbas lite av "använder inte iOS"-alternativet eller?
En formulering i stil med "Ni som använder iOS, använder ni spårningsskyddet" för att bara adressera iOS-användarna för det är väl bara de som är relevanta för frågan eller har jag fel?
Bara en tanke...

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Får hoppas Sailfish hoppar på samma spårningsskyddståg så finns en option för dom som inte vill köra Android men ändå vill köra Android appar då och då.

Permalänk
Medlem

Detta hindrar ju inte Apple själva att samla information och sedan sälja den. Även om de inte gör det idag så är det knappast svårt för dem att ta det steget.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fast frågan är gur saker ska finanseras? Jag minns debatterna från när TV4 började marksändas. Där folk frågade varför all denna reklam, varför kan det inte bara vara gratis?

Angående kostnader för drift. Ska man ha en någorlunda vettig sida så är 1 person heltid minimum. Säg att denna person ihop med lite serverkostnader är 50 000kr/månaden. Lycka till att få in dessa pengar utan reklam. Även om man kör billigare serverlösningar så är kön den stora utgiften.

Om viljan finns så kommer folk hitta lösningar. Det kanske blir mer rimligt med mikrotransaktioner för att besöka hemsidor? Prenumerera på SweClockers (lätt!)? Integrera någon betallösning i webbläsaren för pyttebetalningar?

Skrivet av Rågren:

Vad skulle vara baktanken?

En potentiell agenda: Makt. Apple kan ju fortfarande spåra dig. Nu stänger de ute de andra och behåller den datan själv. Vad de kommer använda den makten till är en annan femma, men pengar brukar vara relaterat.

Permalänk

Bra jobbat