Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Duglig, dock är Amundi fortfarande Nederländsk och Nederländerna saknar skattehanteringsutbytet med USA, således får man inte tillbaka källskatten på utdelningarna som de underliggande bolagen betalar ut till Amundi-fonden.

Jag hade övervägt Lysa/Omni och alla andra "fondrobotar" som har skattehemvist i Sverige eller använder fonder som inte är placerade i länder där skattehantering med USA saknas. Annars är Avanza Auto väldigt smidig om man ändå har Avanza.

Jag har en liten plutt Avanza Auto på ett gemensamtkonto med fästmön. Däremot stängde jag min Lysa just för att jag tyckte styckesfonder på Avanza var bättre, roligare och presterade bättre efter 18 månader (säger absolut ingenting på det stora hela).

Avanza Auto är bättre att använda oavsett än att du sitter utanför börsen och har stålar liggandes på kontot.

Finns det någon historikgraf där man kan se hur Avanza Auto utvecklats?

Skrivet av HickeHiskelig:

min far har aktier i dala energi, som gått från 35 till 112k, ha kvar eller sälja? tänker att de har en ordentlig peak, 100% upp senaste året typ. samtidigt har ju energibolag framtiden för sig? tredubbling av elpriset osv

https://www.pepins.com/shc/dala-energi-a/trading

Var köper man Dala Energi? Finns inte på Avanza.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dinkefing:

Finns det någon historikgraf där man kan se hur Avanza Auto utvecklats?

Till exempel på fond sidan för fonden?
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/788394/avanza-aut...

Jag hade dock fel. Det verkar som att Amundi som bolag är Franskt. Vet inte varför jag tänkte Nederländskt.

Citat:

Var köper man Dala Energi? Finns inte på Avanza.

Du får handla på Pepins, tidigare "Alternativa listan". Det är månads/kvartalshandel på aktierna där och courtaget är hyfsat dyrt.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag tänkte diversifiera med kryptovalutor. Det är dock svårt att finna någon seriös sida som beskriver kostnader och säkerhetsaspekter på ett objektivt sätt. Det gäller Ethereum XBT på Avanza såväl som aktörer som Etoro, Trijo mm. Vilka aktörer ter sig mest seriösa för er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Jag tänkte diversifiera med kryptovalutor. Det är dock svårt att finna någon seriös sida som beskriver kostnader och säkerhetsaspekter på ett objektivt sätt. Det gäller Ethereum XBT på Avanza såväl som aktörer som Etoro, Trijo mm. Vilka aktörer ter sig mest seriösa för er?

Tror ETHEREUM ZERO, eller BITCOIN ZERO på avanza är bäst ur avgiftsperspektiv så länge du inte säljer det du köper inom ett år, läs faktabladen.

Permalänk
Medlem

Var har du hittat att de har en avgift?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

"Avgift per år exkl. avgift för köp & sälj"

2,5%
beräknas sedan som vanliga lån och räntor om årets alla bankdagar eller hur det nu kan tänkas vara.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

"Avgift per år exkl. avgift för köp & sälj"

2,5%
beräknas sedan som vanliga lån och räntor om årets alla bankdagar eller hur det nu kan tänkas vara.

Det är den maximala avgiften men om vi kollar Valours hemsida så står det att den är noll just nu och har varit det sen de startade produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är den maximala avgiften men om vi kollar Valours hemsida så står det att den är noll just nu och har varit det sen de startade produkten.

Cool!

Hur kan det vara så, vet du?

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Cool!

Hur kan det vara så, vet du?

Jag vet faktiskt inte, jag tycker det är förvirrande. Den maximala avgiften nämns i faktabladet och Avanza kanske vill vara på den säkra sidan ifall Valour plötsligt höjer från noll?

Permalänk
Medlem

De heter ju Zero pga noll avgift. Det lockar investerare till deras andra kryptovalutor som är avgiftsbelagd. Se det som reklam.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

De heter ju Zero pga noll avgift. Det lockar investerare till deras andra kryptovalutor som är avgiftsbelagd. Se det som reklam.

Som jag förstår det är det inte noll avgift utan avgiften sker via "spread". Artikel om Bitcoin Zero.

Permalänk
Medlem

Det du betalar när du köper av market makern är det som står, precis som om jag själv skulle lägga ut en säljorder, du betalar inget extra till mig och inte heller till market makern. Spreaden är endast skillnaden mellan köp och sälj.

https://www.nordnet.se/blogg/kunskapsbanken/aktier/orderdjup-...

Tex köper du och säljer direkt så förlorar du "spread" då ask/bid aldrig kan vara samma pris för då skulle det bli ett avslut.

Är du en trader så avslöjar spreaden oftast likviditeten. Är du inte det så är det inget att bry sig om.

BITCOIN ZERO:
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/...
http://idoc.ngm.se/20201202141627983308.pdf

Betyder således att skillnaden på köp/sälj får max vara 4%.

Spreaden ligger normalt på 0.2%.

Cardano:
http://idoc.ngm.se/20210517140622394427.pdf

Solana:
http://idoc.ngm.se/20210915071444023418.pdf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer ni in på Avanza med mobilt bank-id, eller är det bara jag?

Edit: går varken via mobilapp eller webläsare.

Edit2: ok, de har tekniska problem

"Vi har just nu tekniska problem med hemsidan/appen. Felsökning pågår."

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Kommer ni in på Avanza med mobilt bank-id, eller är det bara jag?

Funkar här

Endel sidor är dock väldigt sega så kanske är nå strul...

Och där kom meddelande upp att dom har problem 👍

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonas13:

Jag tänkte diversifiera med kryptovalutor. Det är dock svårt att finna någon seriös sida som beskriver kostnader och säkerhetsaspekter på ett objektivt sätt.

Du har alltid motpartsrisk såvida du inte har BTC i lokal wallet. Så hur gardera sig mot motpartrisk? Genom att sprida ut antalet motparter... keep it simple.

Sålde Telsa med 45% avkastning lol årets trade. Plåster på såren att jag köpte Qt Group dagen innan det rasade 20%... marknaden är lite som Longwolf var inne på i Fill & Kill podden, man springer på ett minfält och hoppas att man inte trampar snett. Helt random vad marknaden premierar och straffar just nu verkar det som.

Permalänk
Medlem

Flocken springer lätt vilse ibland.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur har ni som gick in i Volvo Car gjort? Sålde ni på topp eller ligger kvar? Kursen är ju fortfarande lite på plus jämfört med introduktionen men utvecklingen ha kanske inte varit så rolig på sistone bortsett från den första toppen där jag gissar många började sälja för att plocka hem lite vinst och det satte kanske igång en snöboll i backen.

Jag vågade mig inte in, inte av orsaken att jag tyckte det verkade vara ett dåligt papper men snarare att om alla ska in samtidigt finns ju som inte mycket till affärslust kvar efter introduktionen. De som redan köpt väntar på en kursuppgång och de som vill in ser väl helst en nedgång gärna till under introduktionskurs så de kan känna de gjort ett klipp.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Hur har ni som gick in i Volvo Car gjort? Sålde ni på topp eller ligger kvar?

Jag sålde på runt 60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag sålde på runt 60.

Tjusigt. Är det en aktie du tänkt satsa på igen om det gynnsamt tillfälle dyker upp, eller var det mer tänkt som ett snabbt klipp och aldrig mer för din del?

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX

Permalänk
Medlem

Sålde efter någon kvart. Alldeles för låg tilldelning och egentligen inte intresserad av att äga ett bolag där en storägare sitter på 80% av rösterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Hur har ni som gick in i Volvo Car gjort? Sålde ni på topp eller ligger kvar? Kursen är ju fortfarande lite på plus jämfört med introduktionen men utvecklingen ha kanske inte varit så rolig på sistone bortsett från den första toppen där jag gissar många började sälja för att plocka hem lite vinst och det satte kanske igång en snöboll i backen.

Jag vågade mig inte in, inte av orsaken att jag tyckte det verkade vara ett dåligt papper men snarare att om alla ska in samtidigt finns ju som inte mycket till affärslust kvar efter introduktionen. De som redan köpt väntar på en kursuppgång och de som vill in ser väl helst en nedgång gärna till under introduktionskurs så de kan känna de gjort ett klipp.

Jag fick tilldelning och tänker inte sälja. Jag är alltid långsiktig i mina köp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Tjusigt. Är det en aktie du tänkt satsa på igen om det gynnsamt tillfälle dyker upp, eller var det mer tänkt som ett snabbt klipp och aldrig mer för din del?

Jag kan tänka mig att gå in i den långsiktigt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Sålde efter någon kvart. Alldeles för låg tilldelning och egentligen inte intresserad av att äga ett bolag där en storägare sitter på 80% av rösterna.

Tråkigt höra om låg tilldelning men en liten hacka blev det förhoppningsvis.

Skrivet av griid:

Jag fick tilldelning och tänker inte sälja. Jag är alltid långsiktig i mina köp.

Intressant! Kan du rentav tänka dig att öka ytterligare inom närtid eller nöjd med aktuellt innehav?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

En vettig vinflaska ungefär efter att courtaget äter upp så stor del av vinsten.
Håller ögonen öppna lite om ägarstrukturen ändras något och priset kryper ner under 50, då kan cars vara intressant under förutsättningen att volvo får fart på sin elektrifiering. XC40 och C40 är inte alls imponerande elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Intressant! Kan du rentav tänka dig att öka ytterligare inom närtid eller nöjd med aktuellt innehav?

Ja, det tror jag. Vill inte ha en alltför stor post i volvo car, men lite till kommer jag nog köpa på mig.

Visa signatur

Permalänk

En fråga som jag hoppas någon som har lite erfarenhet kan hjälpa mig med.
Har lite pension hos SAF-LO sedan tidigare anställningar. En del i AMF traditionell försäkring och en del hos Swedbank Fond försäkring.

Aldrig rört någon av dem och skulle vilja flytta på dem.
Någon som har tips på vad jag ska flytta dem till?
Skulle inte ha något emot AP7, men den finns ju inte där.
Är det AMF fond jag ska flytta allt till då, eller tex Länsförsäkringar?
Sverige och/eller globalfond med låg avgift är väl det som lockar mest. Tror inte jag har något större intresse av hålla på och byta fonder fram och åter.

Här har ni vad som är valbart, inte en aning om hur någon av deras sidor ser ut.
https://www.fora.se/privat/hantera-din-tjanstepension/valj-pl...
(har inga andra åtaganden med något av bolagen på listan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inter_1908:

En fråga som jag hoppas någon som har lite erfarenhet kan hjälpa mig med.
Har lite pension hos SAF-LO sedan tidigare anställningar. En del i AMF traditionell försäkring och en del hos Swedbank Fond försäkring.

Aldrig rört någon av dem och skulle vilja flytta på dem.
Någon som har tips på vad jag ska flytta dem till?
Skulle inte ha något emot AP7, men den finns ju inte där.
Är det AMF fond jag ska flytta allt till då, eller tex Länsförsäkringar?
Sverige och/eller globalfond med låg avgift är väl det som lockar mest. Tror inte jag har något större intresse av hålla på och byta fonder fram och åter.

Här har ni vad som är valbart, inte en aning om hur någon av deras sidor ser ut.
https://www.fora.se/privat/hantera-din-tjanstepension/valj-pl...
(har inga andra åtaganden med något av bolagen på listan).

Jag personligen har allt hos AMF, och där valt att flytta från traditionell förvaltning till fondförvaltning.
Entrelösningen på 75 / 25 Global och Sverige är inte dålig, men inte heller bra.

Ta exempelvis 60 % global och 40 % AMF Småbolag som avkastat en CAGR på 20,69 % senaste 5 åren.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Skrivet av gothenburg:

Jag personligen har allt hos AMF, och där valt att flytta från traditionell förvaltning till fondförvaltning.
Entrelösningen på 75 / 25 Global och Sverige är inte dålig, men inte heller bra.

Ta exempelvis 60 % global och 40 % AMF Småbolag som avkastat en CAGR på 20,69 % senaste 5 åren.

https://i.imgur.com/gdikPh0.png

Tack, precis vad jag letade efter som svar

Permalänk
Medlem

Har vi några föräldrar här och hur placerar ni barnens sparpengar?
Vi sparar barnbidraget på ISK konton där de handlas några fonder, men fondfördelningen känns just nu lite ogenomtänk så jag letar lite inspiration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Har vi några föräldrar här och hur placerar ni barnens sparpengar?
Vi sparar barnbidraget på ISK konton där de handlas några fonder, men fondfördelningen känns just nu lite ogenomtänk så jag letar lite inspiration.

ISK är ju rätt typ av konto så fortsätt på det. Fondval beror på intresse. Enklast är allt i bankens billigaste globalfond. Alternativet är någon Sverigefond, säg 20%. Tre bra fonder i den kategorin:

Spiltan investmentbolag. Är nog bland de allra bästa fonderna senaste 10 åren, frågan är om bolagen kan växa till himlen. Premierna är väldigt höga idag.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/325406/spiltan-ak...

PLUS Småbolag Småbolag växer snabbare än "stora" över tid.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/789175/plus-smabo...

PLUS Allabolag Sverige Bredare fond än den ovan, så mindre svängningar men troligtvis mindre potential över tid.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1151293/plus-alla...