Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bygger nytt hus - både fiber och koax?

Permalänk
Medlem

Bygger nytt hus - både fiber och koax?

Bygger nytt hus och har per automatik bett byggarna installera fiber/data-uttag och vanlig koax TV-uttag i varje rum i hela huset. Frågan är om jag behöver koax? Kan inget om detta och tänkte nog från början att en TV-box av något slag i tekniskt rum kan vidaresända via koax så att en TV kan kopplas in med vanlig antennkabel... men det kanske inte fungerar så i dagens läge? Hur används i så fall data/fiber-uttagen? Har inte förstått hur en TV kopplas in i ett sådant uttag. Någon som enkelt kan förklara hur ett system bör se ut? Man sätter väl inte TV-antenn på tak numera?

Permalänk
Medlem

Jag lät dem dra koax då det ingick men om jag skulle fått pröjsa för det så skulle jag hoppat.

Om man skulle skaffa iptv så går det övet tcp/ip sladd och inte koax, visst man skulle väll kunna vidaresända till andra rum men då får alla se på samma kanal(oinsatt).

Nackdelen är att det hänger X antal oinkopplade coax kablar i det pyttelille medieskåpet och tar plats. Har redan dragit ur ett par koax kablar för att dra fiber patch kabel istället.

Jag har ingen tv antenn och skulle inte få för mig att sätta upp varken en ful antenn eller parabol.

Om man inte har internet till huset så kanske man gör andra val än ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stockbro:

Man sätter väl inte TV-antenn på tak numera?

Klart man gör, alternativt parabol. Däremot är det knappast på tal om att ansluta till kabel-tv, även om vissa nyproducerade lägenheter(fastigheter) väljer att göra det.

Vill du ha traditionell tv utsändning väljer du antingen ip-tv (ingen koax, över fiber/koppar-lan) Eller så sätter du upp en antenn eller parabol. Vet du med dig att du inte kommer sätta upp antenn eller parabol behöver du ingen koax.

Huset jag bor i hade tv via parabol, och internet via adsl. Nu har vi internet via fiber som drogs in för något år sedan, men tv via parabol. Om det blir störningar i bilden eller om det är dåligt väder, byter boxen automatiskt över till ip-tv, med något sämre bildkvalitet som resultat. Tror även vi sparar några kronor på detta jämfört med ren ip-tv. Sparar ju kapacitet i nätet om vi istället tar emot bild via dvb-s.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Vill du ha traditionell tv utsändning väljer du antingen ip-tv (ingen koax, över fiber/koppar-lan) Eller så sätter du upp en antenn eller parabol.

Detta är lite hokus pokus för mig, men om jag tolkar det rätt så behöver man koax till parabol?
Vi är kanske inne på en antennlösning ändå - vill inte sitta med abonnemang flera hundra i månaden till ingen nytta. Vi kan se det vi vill se på play via chromecast och därtill nyheter på 1,2 och 4.
(i båten har vi vanlig antenn och koax och får in 6 kanaler med ganska bra kvalitet)

Undrar däremot vad IP-TV är för något?
Vi har fått in fiber med datauttag i hela huset - kan detta användas till IP-TV?
Är det förknippat med någon form av abonnemang?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Stockbro:

Detta är lite hokus pokus för mig, men om jag tolkar det rätt så behöver man koax till parabol?
Vi är kanske inne på en antennlösning ändå - vill inte sitta med abonnemang flera hundra i månaden till ingen nytta. Vi kan se det vi vill se på play via chromecast och därtill nyheter på 1,2 och 4.
(i båten har vi vanlig antenn och koax och får in 6 kanaler med ganska bra kvalitet)

Undrar däremot vad IP-TV är för något?
Vi har fått in fiber med datauttag i hela huset - kan detta användas till IP-TV?
Är det förknippat med någon form av abonnemang?

Jagsjälv hade valt bort koax, IPTV är framtiden

IP-TV går över internet och använder alltså fibern du har in i kåken för att få TV att fungera. Detta kräver en speciell databox som din internetleverantör brukar förmedla. IP-TV har många fördelar blandannat högre kvalitét på bilden och inte allt för sällan billigare eller inbakade abbonemang. Dvs att IP-TV med basutbud ingår i abbonemangsavgiften för internet. Detta bör du dock kolla upp med din fiber/internetleverantör.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

IP-TV har många fördelar blandannat högre kvalitét på bilden och inte allt för sällan billigare eller inbakade abonnemang.

Tidigare har bildkvaliteten varit bättre via parabol jämfört med IP-TV men det har kanske ändrats sista åren? Jag har inte riktigt hängt med när det gäller utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Finns en hel del fibernät som kör DVB-C över fiber, så att du har en omvandlare från en av fibertrådarna till koax. Smidigt ifall det finns ett basutbud som sänds okrypterat eller om man har kort i TVn, så nej det handlar inte bara om gamla kabel-tvnät på koppar, TV-antenn eller parabol. Om du vill använda den inbyggda mottagaren vill du ha IEC och/eller F-kontakt på väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jagsjälv hade valt bort koax, IPTV är framtiden

IP-TV går över internet och använder alltså fibern du har in i kåken för att få TV att fungera. Detta kräver en speciell databox som din internetleverantör brukar förmedla. IP-TV har många fördelar blandannat högre kvalitét på bilden och inte allt för sällan billigare eller inbakade abbonemang. Dvs att IP-TV med basutbud ingår i abbonemangsavgiften för internet. Detta bör du dock kolla upp med din fiber/internetleverantör.

//Pontus

Ursäkta mig, kan ju inte påstå att jag bor på något centralt.. men Fiber och IP-TV är ju installerat sedan 2010 typ. Före 2011 iaf, att frågan/diskussionen kommer upp 2021 om man ska installera Coax är ju lite ska man köpa sig en Mini disc spelare eller satsa på iPod. IPtv har bara fördelar jämfört med markbunden eller en antenn lösning. Hos operatören hos mig så kostar ”kabel tv” procentuellt avsevärt mycket mer än iptv.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Finns en tråd på samma tema som inte är så gammal:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1642559-fyller-antennk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Ursäkta mig, kan ju inte påstå att jag bor på något centralt.. men Fiber och IP-TV är ju installerat sedan 2010 typ. Före 2011 iaf, att frågan/diskussionen kommer upp 2021 om man ska installera Coax är ju lite ska man köpa sig en Mini disc spelare eller satsa på iPod. IPtv har bara fördelar jämfört med markbunden eller en antenn lösning. Hos operatören hos mig så kostar ”kabel tv” procentuellt avsevärt mycket mer än iptv.

Ptja går fibern av, eller leverantören har driftstörningar, kan du fortfarande se på tv med antenn/parabol (marksänd=antenn, satellit=parabol, kabel-tv=kabel-tv).

Sen kan du med parabol göra massa annat spännande, typ som att ha en motorstyrd monster parabol på taget och plocka in utsändningar som någon som bor i lägenhet inte kan, men det är onödigt extra nörderi för supernördar inom en viss kategori av rf.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Finns ingen som helst orsak att dra coax. Dra dubbla nätverkskablar istället.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Det kanske lutar åt IP-TV om Bahnhof kan erbjuda något vettigt, men en förutsättning är i så fall att man klarar sig med en box i centralen (tekniskt rum) som därifrån sprider ut till husets alla skärmar... för jag vägrar att ha en box till varje skärm.

Inget lätt beslut. Ser till 99,9% på linjär TV idag. Att t.ex streama serier eller sport finns inte på kartan. Då halkar vi väl tillbaks till koax igen?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Samsung:

Jagsjälv hade valt bort koax, IPTV är framtiden

Jag har hört att 5G och 6G är framtiden. Kablar be gone!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stockbro:

Det kanske lutar åt IP-TV om Bahnhof kan erbjuda något vettigt, men en förutsättning är i så fall att man klarar sig med en box i centralen (tekniskt rum) som därifrån sprider ut till husets alla skärmar... för jag vägrar att ha en box till varje skärm.

Inget lätt beslut. Ser till 99,9% på linjär TV idag. Att t.ex streama serier eller sport finns inte på kartan. Då halkar vi väl tillbaks till koax igen?

Finns inga TV-boxar som grejar det.

Vill du ha betalkanaler över antenn/parabol/kabeltv och antenn-uttag/koax i flera apparater behöver du CA-modul och TV-kort till varje TV. Fria kanaler (SVT + TV4 i marknätet) behöver du bara antenn och koppla in TVn till antennuttaget för.

Vet inte riktigt vad du menar med att streama serier och sport, massvis med sport finns bara på streaming numera. Serier finns ju 4K-UHD numera och kvalitén är bra när de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns inga TV-boxar som grejar det.

Vill du ha betalkanaler över antenn/parabol/kabeltv och antenn-uttag/koax i flera apparater behöver du CA-modul och TV-kort till varje TV. Fria kanaler (SVT + TV4 i marknätet) behöver du bara antenn och koppla in TVn till antennuttaget för.

Vet inte riktigt vad du menar med att streama serier och sport, massvis med sport finns bara på streaming numera. Serier finns ju 4K-UHD numera och kvalitén är bra när de vill.

Det beror väl på hur det IP-TV är gjort. Hos min leverantör kan man i princip skippa IP-TV boxen om man har någorlunda ny smart tv. De har en app som loggar med sina uppgifter och har precis samma innehåll och funktioner som med IP-TV boxen. Appen finns till IOS och android.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Stockbro:

Bygger nytt hus och har per automatik bett byggarna installera fiber/data-uttag och vanlig koax TV-uttag i varje rum i hela huset. Frågan är om jag behöver koax? Kan inget om detta och tänkte nog från början att en TV-box av något slag i tekniskt rum kan vidaresända via koax så att en TV kan kopplas in med vanlig antennkabel... men det kanske inte fungerar så i dagens läge? Hur används i så fall data/fiber-uttagen? Har inte förstått hur en TV kopplas in i ett sådant uttag. Någon som enkelt kan förklara hur ett system bör se ut? Man sätter väl inte TV-antenn på tak numera?

Dubbla ethernet-kablar till alla platser där en TV kan tänkas stå. En kabel bär IPTV och in i TV-box. Den andra bär nätverk för enheter som ska kopplas i nätverket eller internet. Att bara dra en kabel är att skjuta sig i foten. Jag tittar ju iof inte på TV men tjejen gör och hon vill nog iaf att några kanaler ska kunna uppbringas.

Koax känns förlegat och även förbaskat fult att ha på väggarna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Dubbla nätverkskablar och ett rejält mediaskåp hade jag satsat på.
Har slitit ut all koax och ersatt med nätverkskabel/-uttag här hemma.
Sen har vi å andra sidan aldrig haft parabol eller antenn heller så när leverantören (Telia) klippte kabel-tv-nätet så fyllde koaxen inte direkt någon funktion längre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Det beror väl på hur det IP-TV är gjort. Hos min leverantör kan man i princip skippa IP-TV boxen om man har någorlunda ny smart tv. De har en app som loggar med sina uppgifter och har precis samma innehåll och funktioner som med IP-TV boxen. Appen finns till IOS och android.

Han frågade om IPTV-mottagare och Bahnhof, Bahnhof kör Serverado för TV och har ingen app. Det finns inte några mottagare som skickar ut flera olika kanaler till olika TV-apparater från TV-leverantörerna i Sverige. Om du strippar HDCP kanske du kan få till att du skickar samma kanal till alla apparater.

Finns leverantörer med Samsung-appar och liknande, men de har inte samma funktionalitet eller är lika enkla att använda som boxarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fooesque:

Dubbla nätverkskablar och ett rejält mediaskåp hade jag satsat på.
Har slitit ut all koax och ersatt med nätverkskabel/-uttag här hemma.
Sen har vi å andra sidan aldrig haft parabol eller antenn heller så när leverantören (Telia) klippte kabel-tv-nätet så fyllde koaxen inte direkt någon funktion längre..

Jag hade istället satsad på ett riktigt nätverkskåp. Ingen stor fan av dessa mediaskåp.

Här har du ett vettig skåp: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djayy:

Jag hade istället satsad på ett riktigt nätverkskåp. Ingen stor fan av dessa mediaskåp.

Här har du ett vettig skåp: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Jag använde troligen fel term. Själv har jag ett mindre väggskåp från IKEA. Huvudsaken är att lösningen täcker behovet, oavsett om det innefattar 19" rack eller en fyraportars zyxel-switch från 2002.

Permalänk
Medlem

Så länge du inte vill köra appar, chromecast, box vid varje tv hade jag dragit coax. Med iptv behöver du abonnemang och boxar. Men dra inte överdrivet med coax. Hur du vill göra handlar om hur du konsumerar TV

Permalänk
Medlem

IPTV ser ju ut som skit om man jämför med DVB-S/satellit
Klart man har en sunkig antenn på taket så man kan se 1,2,4 i alla rum där man inte har abu//IP-box. Du lär ju inte köpa 5 IP boxar? blir dyrt

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Jag hade dragit två nätverkskablar (cat6) och en coax (RG6). Men coax bara där man vill ha TV. Om man ej behöver det och tycker det fult kan man ju köra keystone och ta bort det i framtiden eller gömma det. Det är fördelen med keystone kontakter. De är väldigt flexibel.