Jag var inte helt tydlig, men du kan ju bara söka på det och se vad du hittar: https://www.google.com/search?q=lifespan%20of%20nuclear%20pla...
30-40 år. Spekulationer och förhoppningar undantaget. Sen kan man förstås som sagt modernisera och renovera i princip för evigt, men ska man ha ekonomi i det så gör man inte det särskilt länge.
Man kan också titta på våra kärnkraftverk och deras faktiska livslängd: Ringhals 1 och 2, nedstängda efter 45 år, 3 och 4 är yngre men ser ut att få ungefär samma livslängd. Barsebäck 1 avstängd efter 24 år, 2 efter 28 år. Oskarshamn 1 avstängd efter 45 år, 2 avstängd efter 40 år, 3 är 36 år i år, kommer den att drivas i tio år till? Det är skillnad på teoretisk livslängd, teknisk och kommersiell liksom.
USA är, precis som de flesta länder, i en allt allvarligare situation. Det är för sent att bygga ny kärnkraft för att mota klimatförändringarna. Investeringar i de befintliga är ekonomiskt svåra att motivera men de har inte så mycket val då det är den lösningen de kan se på problemen de har. Och de har och har haft problem med energiförsörjningen i perioder under ganska lång tid. Problemet görs ju än värre av att de har "alltid" förlitat sig på fossil energi och behöver ersätta denna med annat i en takt som är svår att klara för helt förnybart.
Men vad ska vi göra de närmaste decennierna innan den är på plats och när den bara ökar på våra utsläpp?
Samma sak borde man kanske ha i åtanke när man letar problem med vindkraften också.
[/quote]Det är väl inga större problem med SMR? Finns olika projekt igång på många håll runt om i världen. Ryssarna har redan flertalet igång (Akademik Lomonosov, isbrytare etc). Det är fundamentalt inget nytt med SMR - bara branschen som ändrar strategi för att lättare kunna konkurrera på andra typer av marknader.[/quote]
Vad den militären gör ligger lite utanför detta tycker jag, vi har haft atomubåtar under ganska lång tid men det betyder inte att det skulle vara kommersiellt gångbart. De bolag som de senaste åren har börjat utveckla SMR (för civilt bruk) har alla misslyckats eller fått stora problem med bland annat finansiering och efterfrågan. Exempelvis NuScale.
Jo men det talar ju emot vad som ofta framhålls, att kärnkraften är superstabil och alltid levererar. Den levererar alltid tills någon petitess, eller planerat underhåll, gör att de måste stänga ner i en relativt lång period.
Vad jag syftar på är att man hela tiden har sagt att kärnkraften är "idiotsäker" likväl har det hänt olyckor, man har reagerat och hanterat riskerna för dessa olyckor men det finns ju massvis av saker som kan gå fel i något så komplext. Jämför med mjukvara, exempelvis Windows. Jag vet att kraven på stabilitet och liknande inte finns för Windows jämfört med ett kärnkraftverk, men vi har ändå haft Windows rätt länge över miljoner installationer. Men hur många oupptäckta buggar tror du Windows hade haft om det bara fanns något hundratal installationer liksom? Det tar tid, driftstimmar, att upptäcka problem och kärnkraft är ett relativt nytt område med få installationer liksom.
Det oroväckande i denna artikel är ju, om jag tolkar siffrorna korrekt, att den tidiga gruppen, som jobbade i gruvan 55-70 verkar vara relatvit säkrare än den senare gruppen 70-90. Det kan förstås bero på att folkhälsan i stort blev bättre snabbare än hälsan för gruvarbetare. Oavsett så är det knappast ett riskfritt arbete. Och detta är ändå Kanada, inte Kazakstan som står för den största delen av uranbrytningen i världen och där säkerhetsanordningarna sannolikt är sämre.
Oavsett är det inte så farligt på det stora hela, men det finns ju en anledning till att vi inte bryter uran här liksom.
Jo absolut är vi skyddade från det specifika problemet. Men andra mer eller mindre oförutsedda problem kan ju uppstå och konsekvenserna ifall något händer kan ju bli enorma.
Ja, om 20-30 år när vi har byggt dem. Vad ska vi göra tills dess?
Jag tror vi löser de frågorna absolut, det är inte omöjligt på något sätt, men kostnaden är ju det stora problemet.
Men svenskt näringsliv är ju en lobbyorganisation för våra storföretag. Här är en genomgång som säger typ motsatsen.
Jag vet inte om det är en bra idé att låta Putins bolag bygga våra verk. Anledningen till att de har gjort bra ifrån sig på sistone är inte för att de är tekniskt bättre utan för att de erbjuder finansieringsalternativ subventionerade av ryska staten, för att öka på deras anseende och makt internationellt.
Sen borde väl det bästa sättet att bedöma hur lång tid det skulle ta här vara att titta på pågående byggen som är så lika oss som möjligt, framför allt när det gäller regleringar, och det är Finland och Frankrike, och där är det inte tal om några 10-15 år även om det var vad man trodde från början.
Vill bara korrigera en felaktighet. R3 och R4 är planerade att drivas till 2045. Det är om jag nu inte räknar helt fel ca 60 år.
AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C