Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag var inte helt tydlig, men du kan ju bara söka på det och se vad du hittar: https://www.google.com/search?q=lifespan%20of%20nuclear%20pla...

30-40 år. Spekulationer och förhoppningar undantaget. Sen kan man förstås som sagt modernisera och renovera i princip för evigt, men ska man ha ekonomi i det så gör man inte det särskilt länge.

Man kan också titta på våra kärnkraftverk och deras faktiska livslängd: Ringhals 1 och 2, nedstängda efter 45 år, 3 och 4 är yngre men ser ut att få ungefär samma livslängd. Barsebäck 1 avstängd efter 24 år, 2 efter 28 år. Oskarshamn 1 avstängd efter 45 år, 2 avstängd efter 40 år, 3 är 36 år i år, kommer den att drivas i tio år till? Det är skillnad på teoretisk livslängd, teknisk och kommersiell liksom.
USA är, precis som de flesta länder, i en allt allvarligare situation. Det är för sent att bygga ny kärnkraft för att mota klimatförändringarna. Investeringar i de befintliga är ekonomiskt svåra att motivera men de har inte så mycket val då det är den lösningen de kan se på problemen de har. Och de har och har haft problem med energiförsörjningen i perioder under ganska lång tid. Problemet görs ju än värre av att de har "alltid" förlitat sig på fossil energi och behöver ersätta denna med annat i en takt som är svår att klara för helt förnybart.
Men vad ska vi göra de närmaste decennierna innan den är på plats och när den bara ökar på våra utsläpp?
Samma sak borde man kanske ha i åtanke när man letar problem med vindkraften också.
[/quote]Det är väl inga större problem med SMR? Finns olika projekt igång på många håll runt om i världen. Ryssarna har redan flertalet igång (Akademik Lomonosov, isbrytare etc). Det är fundamentalt inget nytt med SMR - bara branschen som ändrar strategi för att lättare kunna konkurrera på andra typer av marknader.[/quote]

Vad den militären gör ligger lite utanför detta tycker jag, vi har haft atomubåtar under ganska lång tid men det betyder inte att det skulle vara kommersiellt gångbart. De bolag som de senaste åren har börjat utveckla SMR (för civilt bruk) har alla misslyckats eller fått stora problem med bland annat finansiering och efterfrågan. Exempelvis NuScale.
Jo men det talar ju emot vad som ofta framhålls, att kärnkraften är superstabil och alltid levererar. Den levererar alltid tills någon petitess, eller planerat underhåll, gör att de måste stänga ner i en relativt lång period.
Vad jag syftar på är att man hela tiden har sagt att kärnkraften är "idiotsäker" likväl har det hänt olyckor, man har reagerat och hanterat riskerna för dessa olyckor men det finns ju massvis av saker som kan gå fel i något så komplext. Jämför med mjukvara, exempelvis Windows. Jag vet att kraven på stabilitet och liknande inte finns för Windows jämfört med ett kärnkraftverk, men vi har ändå haft Windows rätt länge över miljoner installationer. Men hur många oupptäckta buggar tror du Windows hade haft om det bara fanns något hundratal installationer liksom? Det tar tid, driftstimmar, att upptäcka problem och kärnkraft är ett relativt nytt område med få installationer liksom.
Det oroväckande i denna artikel är ju, om jag tolkar siffrorna korrekt, att den tidiga gruppen, som jobbade i gruvan 55-70 verkar vara relatvit säkrare än den senare gruppen 70-90. Det kan förstås bero på att folkhälsan i stort blev bättre snabbare än hälsan för gruvarbetare. Oavsett så är det knappast ett riskfritt arbete. Och detta är ändå Kanada, inte Kazakstan som står för den största delen av uranbrytningen i världen och där säkerhetsanordningarna sannolikt är sämre.

Oavsett är det inte så farligt på det stora hela, men det finns ju en anledning till att vi inte bryter uran här liksom.
Jo absolut är vi skyddade från det specifika problemet. Men andra mer eller mindre oförutsedda problem kan ju uppstå och konsekvenserna ifall något händer kan ju bli enorma.
Ja, om 20-30 år när vi har byggt dem. Vad ska vi göra tills dess?
Jag tror vi löser de frågorna absolut, det är inte omöjligt på något sätt, men kostnaden är ju det stora problemet.
Men svenskt näringsliv är ju en lobbyorganisation för våra storföretag. Här är en genomgång som säger typ motsatsen.
Jag vet inte om det är en bra idé att låta Putins bolag bygga våra verk. Anledningen till att de har gjort bra ifrån sig på sistone är inte för att de är tekniskt bättre utan för att de erbjuder finansieringsalternativ subventionerade av ryska staten, för att öka på deras anseende och makt internationellt.

Sen borde väl det bästa sättet att bedöma hur lång tid det skulle ta här vara att titta på pågående byggen som är så lika oss som möjligt, framför allt när det gäller regleringar, och det är Finland och Frankrike, och där är det inte tal om några 10-15 år även om det var vad man trodde från början.

Vill bara korrigera en felaktighet. R3 och R4 är planerade att drivas till 2045. Det är om jag nu inte räknar helt fel ca 60 år.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet inte om det är en bra idé att låta Putins bolag bygga våra verk. Anledningen till att de har gjort bra ifrån sig på sistone är inte för att de är tekniskt bättre utan för att de erbjuder finansieringsalternativ subventionerade av ryska staten, för att öka på deras anseende och makt internationellt.

Sen borde väl det bästa sättet att bedöma hur lång tid det skulle ta här vara att titta på pågående byggen som är så lika oss som möjligt, framför allt när det gäller regleringar, och det är Finland och Frankrike, och där är det inte tal om några 10-15 år även om det var vad man trodde från början.

Varför blanda in presidenten? Det som skiljer de åt är att de insåg att de tappat kompetens och tillverkningskapacitet och valde att bygga upp ny, det har inte de andra kärnkraftsbolagen egentligen gjort och det var en lång resa. När de levererade komponenter till Astravets så var det första reaktorn Atommash hade levererat på 29 år, delarna till tidigare VVER från 90-talet och framåt hade tillverkats på annat håll. Styrsystemen utvecklas numera av Framatome och Siemens (VVER-TOI) även för deras egna varianter, tidigare var det egentligen bara Finland som körde styrsystem från de västerländska bolagen.

De tar sig sakta framåt, medan andra bolag knappt kan få något de startat bygga klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Oktobers siffror är sammanställda , det blåser i konungariket Sverige men som vanligt varierar det en hel del.

https://i.imgur.com/Nvfa5QP.png

Med batteri-backup ser den grafen ut att stödja kanske 2000-2500MW max (i stabil produktion menar jag då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Med batteri-backup ser den grafen ut att stödja kanske 2000-2500MW max

Vilken tur att vi inte behöver den tekniken.

jan-okt har vindkraften producerat ca 21,5 TWh. Månadsproduktionen har varit allt mellan 1,35-3,2 TWh. Om 5 år lär vi ha dubbelt så mycket vind, så vad du kan göra med dagens mängd i ett hittepåscenario är ju inte så himla intressant. Något annat kan du inte bygga ut lika snabbt, det är ju varför det växer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Vill bara korrigera en felaktighet. R3 och R4 är planerade att drivas till 2045. Det är om jag nu inte räknar helt fel ca 60 år.

Jo ok, fint att du håller med om resten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Varför blanda in presidenten? Det som skiljer de åt är att de insåg att de tappat kompetens och tillverkningskapacitet och valde att bygga upp ny, det har inte de andra kärnkraftsbolagen egentligen gjort och det var en lång resa. När de levererade komponenter till Astravets så var det första reaktorn Atommash hade levererat på 29 år, delarna till tidigare VVER från 90-talet och framåt hade tillverkats på annat håll. Styrsystemen utvecklas numera av Framatome och Siemens (VVER-TOI) även för deras egna varianter, tidigare var det egentligen bara Finland som körde styrsystem från de västerländska bolagen.

De tar sig sakta framåt, medan andra bolag knappt kan få något de startat bygga klart.

Tja, det tar emot lite att lägga så extremt mycket av våra skattepengar i ett statligt ägt ryskt bolag, och i förlängningen i Putins fickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, det tar emot lite att lägga så extremt mycket av våra skattepengar i ett statligt ägt ryskt bolag, och i förlängningen i Putins fickor.

Alternativet är ju att sätta eld på de, Finland valde båda vägarna.

Tja, kanske leverantörens pengar som brinner men de får ju ingen el än heller.

Finansiering får nog elbolagen fixa själva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Alternativet är ju att sätta eld på de, Finland valde båda vägarna.

Jo, jag vet inte vad finnarna tänkte där riktigt. Men ett annat alternativ är ju att inte bygga kärnkraft.

Citat:

Tja, kanske leverantörens pengar som brinner men de får ju ingen el än heller.

Finansiering får nog elbolagen fixa själva.

Jo det hade ju varit bra, men det innebär ju bara att det inte blir några fler kärnkraftverk. Det finns inga bolag som kan ta en så stor kostnad med så långsam återbetalningstid och samtidigt så stora risker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, jag vet inte vad finnarna tänkte där riktigt. Men ett annat alternativ är ju att inte bygga kärnkraft.
Jo det hade ju varit bra, men det innebär ju bara att det inte blir några fler kärnkraftverk. Det finns inga bolag som kan ta en så stor kostnad med så långsam återbetalningstid och samtidigt så stora risker.

Finland bygger kärnkraft eller så importerar de fossila bränslen från Ryssland. De har haft ett bra samarbete hela tiden, de sätter villkoren men har enda sedan kalla kriget hittat sätt att arbeta med grannen. Att inte kunna ha en bra relation med grannländer är värre. Bolagen som bygger rysk reaktor hade inte någon annan att vända sig till, hade EPR gått bra eller hade AP1000 faktiskt byggts i flera exemplar i västvärlden hade det kanske sett annorlunda ut. Någon konkurrens fanns inte i det skedet.

H2 Green Steel vill ta in kapital och lån på 25 miljarder SEK, skulle säga att fossilfri järnsvamp är betydligt mer riskfyllt projekt (otroligt energikrävande) än att bygga kärnkraft. Självklart vill bolag ha garantier, men i dagsläget är nog leverantörernas opålitilighet det stora problemet och det problemet löser du inte med garantier eller att staten bygger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Finland bygger kärnkraft eller så importerar de fossila bränslen från Ryssland. De har haft ett bra samarbete hela tiden, de sätter villkoren men har enda sedan kalla kriget hittat sätt att arbeta med grannen. Att inte kunna ha en bra relation med grannländer är värre.

H2 Green Steel vill ta in kapital och lån på 25 miljarder SEK, skulle säga att fossilfri järnsvamp är betydligt mer riskfyllt projekt (otroligt energikrävande) än att bygga kärnkraft. Självklart vill bolag ha garantier, men i dagsläget är nog leverantörernas opålitilighet det stora problemet och det problemet löser du inte med garantier eller att staten bygger.

Nej absolut. Samtidigt beräknas uppstädningen av Fukushima kosta närmare två biljoner kronor, risken att stå med den räkningen slipper man inom stålproduktion hur avancerad, komplicerad och oprövad den än är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej absolut. Samtidigt beräknas uppstädningen av Fukushima kosta närmare två biljoner kronor, risken att stå med den räkningen slipper man inom stålproduktion hur avancerad, komplicerad och oprövad den än är.

Skulle säga att det är större risk att göra sig av med 25 miljarder av andras pengar på oprövad teknik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Skulle säga att det är större risk att göra sig av med 25 miljarder av andras pengar på oprövad teknik.

Nja, det är väl så man kommer framåt. Uppenbarligen räknar någon med att de kommer tjäna på det i längden, annars hade de inte investerat. Risken är helt enkelt att de blir av med pengarna, risken med att bygga ett kärnkraftverk är dels den biten med lönsamhet över tid men också risken att det ska gå käpprätt åt helvete och man får mycket större problem än att man inte får tillbaka sin investering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, det är väl så man kommer framåt. Uppenbarligen räknar någon med att de kommer tjäna på det i längden, annars hade de inte investerat. Risken är helt enkelt att de blir av med pengarna, risken med att bygga ett kärnkraftverk är dels den biten med lönsamhet över tid men också risken att det ska gå käpprätt åt helvete och man får mycket större problem än att man inte får tillbaka sin investering.

Skulle säga att risken för de som driver H2 Green Steel och liknande verksamhet är att bli mördade eller sitta resten av livet i fängelse, att hantera så mycket pengar utan teknik eller kunder leder nog inte till något bra.

Kärnkraftverk finansierar du istället i huvudsak med lån, inte med pengar från lycksökare. Långivarna kan ta över verksamheten och har en tillgång med värde de kan driva eller sälja av. Ett totalmisslyckat stålverk har inget värde tyvärr och investerarna har ingen rätt till tillgångarna. Än så länge har de väl fått ihop 1 miljard av sina 25 och lovar produktion 2024, någon storskalig anläggning kommer knappast stå klar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ett par hundra barn har fått sköldkörtelcancer efter Fukushima hittills i alla fall, så kanske lite mer problem än en död på lite längre sikt.

Enligt FNs vetenskapliga kommitté för effekterna av atomstrålning, UNSECAR, så är andelen fall av sköldkörtelcancer bland barn inte högre i området kring Fukushima än i övriga Japan. (källa)

Enligt dem så är orsaken till att man hittar fler cancerfall att man gör fler och noggrannare tester. För att jämföra så har man gjort liknande noggranna tester i andra delar av Japan, och det är så som man kommit fram till att det inte är onormalt många cancerfall i området kring Fukushima.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Enligt estimat enbart från Belarus (grannlandet, alltså) har deras kostnader varit circa 235 miljarder USD, så 1.5 miljarder för sarkofagen är inte mycket i sammanhanget.

Och om Belarus lade 235 mrd, vad lade då Ukraina? Och hur mycket har Sverige lagt, England, Tyskland? På en olycka som alltså inträffade 30 år sen i Ukraina.

Är dessa summorna med i kalkylen när man pratar om "billig kärnkraft" kan man ju undra. Det kanske de är, jag vet faktiskt inte, men det är ju kostnader som växer fortfarande.

Vitryssland fick huvudparten av nedfallet, mer än Ukraina.

Trotts det så tolererade de Ignalinas RBMK fram till stängningen 2009 och byggde egen kärnkraft. Finns länder som är i betydligt sämre läge, men de vill inte köra naturgas för alltid skulle jag tro fast det kommer leda till höjda elpriser. Priset tror jag inte de haft några inbillningar om.

Permalänk
Medlem

Ny kärnkraft kostar ca 1 kr per producerad kwh. Vindkraft kostar 40 öre kWh. Nackdelar/fördelar mellan dessa två vet de flesta vi det här laget. Man har länge sagt att elen blir dyrare med mer kärnkraft men jag tror att dom skulle vara glada i område S4 om priset stannade vid 2 kr/kWh. Nu är det ju efterfrågan och tillgång som styr priserna mer än vilket energislagets ursprung. Så det där med att mer kärnkraft kommer ge högre energipriser är ren lögn då det blir fler och fler tillfällen då spotpriset är 0 kr. Allt handlar om tillgång och efterfrågan. Tysklands energipolitik kommer drabba oss hårt.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av hakan78:

Man har länge sagt att elen blir dyrare med mer kärnkraft men jag tror att dom skulle vara glada i område S4 om priset stannade vid 2 kr/kWh.

...eller under 16 kr/kWh som England i tisdags mellan 18-19. 1 kr/kWh låter som ett kap.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo ok, fint att du håller med om resten.

Du vet att jag innerst inne alltid håller med dig 🥰

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakan78:

Ny kärnkraft kostar ca 1 kr per producerad kwh. Vindkraft kostar 40 öre kWh. Nackdelar/fördelar mellan dessa två vet de flesta vi det här laget. Man har länge sagt att elen blir dyrare med mer kärnkraft men jag tror att dom skulle vara glada i område S4 om priset stannade vid 2 kr/kWh. Nu är det ju efterfrågan och tillgång som styr priserna mer än vilket energislagets ursprung. Så det där med att mer kärnkraft kommer ge högre energipriser är ren lögn då det blir fler och fler tillfällen då spotpriset är 0 kr. Allt handlar om tillgång och efterfrågan. Tysklands energipolitik kommer drabba oss hårt.

Här är det kanske lämpligt att lägga till att produktionskostnaden för respektive energislag inte är samma som vi betalar. Det är precis som du säger att det är faktorer som tillgång och efterfrågan på en större marknad som avgör här.
Flera olika energislag och flera länders politik spelar in i hur billig el vi får här hemma - även om vi har överproduktion.

Det man kan säga är att vi låter marknaden bygga ut elproduktionen. Och marknadskrafterna önskar gå plus. Därför satsas det såklart på de energikällor som ger bäst marginaler. Det är där riskkapitalet önskar placera pengar. För man vill inte sälja el med noll vinst. Man vill sälja el med egna marginaler.
Så i nuläget spelar det väldigt stor roll vilka energikällor som kan prodiucera el billigt. För de ger bra klirr i kassan. Ska riskkapitalet riktas mot kärnkraft så behöver kärnkraften också gå med vinst. Helst inte efter 50 år heller utan inom överskådlig tid.
Marknadskrafterna gör att kärnkraften är mindre attraktiv.
En rimlig fråga är om marknaden är så väl lämpad att självreglera tillgången efter efterfrågan - eller om infrastruktur så som elförsörjning kanske ska skötas av staten.
Statlig drift har sina egna problem de också. Men det skulle rimligen öppna upp för möjligheten att titta på alla energislag - alltså även kärnkraft på ett helt annat sätt än rådande maknadsekonomi klarar av att ta in.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Radioaktiv avfall med en ytdosrat över 2 mSv/h betraktas som högaktivt avfall. Detta avfall går tack o lov inte på allmänna vägar utan transporteras mellan Ringhals, Forsmark och OKG/SKB med Sigrid. Sigrid är ett stort skepp som kärnkraftbolagen i Sverige gemensamt köpt. Den är relativt ny och ersatte Sigyn.
Lite kuriosa är att när jag var ute med min lilla båt utanför Bua i somras kom Sigrid farande i hissnande 15 knop. Någon hade dock problem att få igång sin motor i farleden och Sigrid tutade. Om jag minns rätt har M/S Sigrid dubbla skrov, så att agera isbrytare eller båtbrytare hade nog inte varit något problem egentligen. Speciellt inte för en 5 m båt

" Internationellt sett finns bara en handfull fartyg som är specialbyggda för transporter av radioaktivt avfall. Kraven på säkerhet är höga och Sigrid har bland annat ett dubbelt skrov, strålskydd, fyra motorer och andra flerdubbla system. För företaget kommer hon att bli mer än bara ett lastfartyg."

Ditt fall i Brasilien på 80-talet berör slarv på ett sjukhus?

Information om coola fordon uppskattas alltid, tackar!

Ja fallet i Brasilien var (om man avrundar) slarv på ett sjukhus, och jag vill understryka att jag inte nämner den sortens incidenter för att säga att kärnkraften bär någon skuld i dessa, utan enbart för att illustrera hur ofta slarvet inträffar och vilka konsekvenser det får även när det handlar om väldigt små mängder.

Jag tror att problemet med slarv är oundvikligt i praktiken, eftersom vanliga människor i sin vardag inte har någon chans att inse hur farligt det de hanterar egentligen är. Även proffs som har utbildningen har genom historien gjort bort sig, kolla tex historien om Louis Slotin.

Det krävs rigorös disciplin som inte får tummas på för att kunna upprätthålla säkerheten, och om "kunskapskedjan" skulle brytas blir säkerheten plötsligt obefintlig. Den som slängde skräpet på tippen visste inte att det var dödligt farligt att bara befinna sig i närheten av innehållet förstås, annars hade de inte betett sig som de gjorde.

Jag ser alltså människors brister som den största säkerhetsrisken med kärnkraft, och tycker det är synd att diskussionen ofta handlar om hur säker själva reaktorn kan göras.

Det påminner mig om hur vi alla har fått ta skorna av oss på flygplatserna i decennier efter att den första terroristen som försökte dölja en bomb i sina skor blev stoppad. Det är ju inte skorna som är problemet, det är bomben.

På samma sätt är det inte reaktorn som är problemet med kärnkraften utan själva innehållet i den. Det gör ingenting om reaktorn exploderar om den är tom, och det gör ingenting om reaktorn är hel om innehållet har spridits av andra skäl istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Och om Belarus lade 235 mrd, vad lade då Ukraina? Och hur mycket har Sverige lagt, England, Tyskland? På en olycka som alltså inträffade 30 år sen i Ukraina.

Fast de sifforna är inte bara faktiska kostnader de lagt, utan inkluderar även spekulativa indirekta förluster så som "Missed profits and investment opportunities". Liknande beräkningar inkluderar ofta även hur mycket pengar de skulle kunna fått från att sälja el om olyckan aldrig hänt utan kraftverken stått och puttrat på i 30 år och genererat vinst, samt potentiell tillväxt och omsättning från de områden som evakuerades.

Svårt att veta utan att lusläsa studierna men några av de mest radikala Greenpeace studierna kring faror och kostnader som orsakas av kärnkraft som jag läst hade till och med fräckheten att räkna in sannolikheten och kostnaden för globalt kärnvapenkrig samt potentiella dödsfall från dem som belastatning för kärnkraftens kalkyl...

Det är till och med mer absurdt än det skulle vara att räkna in dödsfall från och kostnader för andra världskriget som en negativ post på vattenkraftens kostnader och risker eftersom vattenkraftsel användes för att tillverka vapen och aluminium till bombplanen som användes då...

Alla typer av kraftgeneration medför faror och risker, både för människoliv och för ekonomiska/miljömässiga belastningar från haverier. De flesta mer rimliga vetenskapliga studierna ger att vid faror för människoliv och miljö så är kärnkraft överlägset bäst, medans de eknomiska riskerna för haverier är störst ( mycket pga att kärnkraft är så koncentrerat till ett fåtal väldigtstora anläggningar ). De största vattenkraft dammarna kommer kanske i närheten när det kommer till ekonomisk risk vid kollaps då de också kostar många miljarder att bygga och riskerar att förstöra enorma landområden.

Angående farorna med kärnavfall så ja, där finns det ämnen som har betydligt längre halveringstider. Men det intressanta i mina ögon är att den vetenskapliga anledningen att de avger strålning är att det finns energi kvar i dem som vi inte lyckats utvinna då dagens Gen 3 reaktorer i huvudsak är baserade på teknologi från 1960 talet.

Där finns en spännande möjlighet med 4:e Generationens och framtida reaktorer som kan utvinna betydligt större andel av energin (strålningen) ur kärnbränslet och som även i visa fall kan drivas med dagens kärnavfall som bränsle. Dessa är inte så många årtiondens forskning bort och finns i vissa fall även redan som experimentella reaktorer. Kinas första Gen IV reaktor uppnåde en stabil reaktion för mindre än två månader sedan. Här är några av de största fördelarna:

• Nuclear waste that remains radioactive for a few centuries instead of millennia

• 100–300 times more energy yield from the same amount of nuclear fuel

• In some reactors, the ability to consume existing nuclear waste in the production of electricity, that is, a closed nuclear fuel cycle.

Jag anser mig vara miljövänn och jag är övertygad om att Gen IV kärnkraft är vår enda realistiska möjlighet att uppnå våra klimat och koldioxidmål. Miljöflummets aktivistiska planer på att förbjuda bilism, plastkassar, flygresor och betongproduktion kommer snarast att få omvänt resultat mot vad de hoppas uppnå eftersom vår bästa chans är att blicka frammåt, inte att återgå till den industriall revolutionens fossilkraft eller medeltidens väderkvarnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Här är det kanske lämpligt att lägga till att produktionskostnaden för respektive energislag inte är samma som vi betalar. Det är precis som du säger att det är faktorer som tillgång och efterfrågan på en större marknad som avgör här.
Flera olika energislag och flera länders politik spelar in i hur billig el vi får här hemma - även om vi har överproduktion.

Det man kan säga är att vi låter marknaden bygga ut elproduktionen. Och marknadskrafterna önskar gå plus. Därför satsas det såklart på de energikällor som ger bäst marginaler. Det är där riskkapitalet önskar placera pengar. För man vill inte sälja el med noll vinst. Man vill sälja el med egna marginaler.
Så i nuläget spelar det väldigt stor roll vilka energikällor som kan prodiucera el billigt. För de ger bra klirr i kassan. Ska riskkapitalet riktas mot kärnkraft så behöver kärnkraften också gå med vinst. Helst inte efter 50 år heller utan inom överskådlig tid.
Marknadskrafterna gör att kärnkraften är mindre attraktiv.
En rimlig fråga är om marknaden är så väl lämpad att självreglera tillgången efter efterfrågan - eller om infrastruktur så som elförsörjning kanske ska skötas av staten.
Statlig drift har sina egna problem de också. Men det skulle rimligen öppna upp för möjligheten att titta på alla energislag - alltså även kärnkraft på ett helt annat sätt än rådande maknadsekonomi klarar av att ta in.

Man är egentligen inte så förtjust i "överskott", oavsett om marknaden ska få bestämma, om det nu inte handlar om kassalikviditeten. Det där med säker tillgång på el är ganska enkelt att få till om det finns politisk vilja. Bestäm ett maxpris per kWh inom Sveriges gränser och att det ska finnas en minimum effekt oavsett. Med de spelreglerna så kommer man vilja maximera elföräljningen över gränserna samtidigt som vår industri får bra villkor att sadla om till el.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Här är några av de största fördelarna:

• Nuclear waste that remains radioactive for a few centuries instead of millennia

• 100–300 times more energy yield from the same amount of nuclear fuel

• In some reactors, the ability to consume existing nuclear waste in the production of electricity, that is, a closed nuclear fuel cycle.

Jag anser mig vara miljövänn och jag är övertygad om att Gen IV kärnkraft är vår enda realistiska möjlighet att uppnå våra klimat och koldioxidmål.

Det spelar ingen roll om något är teoretiskt möjligt om det inte kan tillämpas i verkligheten och det återstår att se.
Om teknikoptimism är vår enda realistiska möjlighet att uppnå våra mål har vi ett ganska stort problem tycker jag.

Skrivet av hakan78:

Man är egentligen inte så förtjust i "överskott", oavsett om marknaden ska få bestämma, om det nu inte handlar om kassalikviditeten. Det där med säker tillgång på el är ganska enkelt att få till om det finns politisk vilja. Bestäm ett maxpris per kWh inom Sveriges gränser och att det ska finnas en minimum effekt oavsett. Med de spelreglerna så kommer man vilja maximera elföräljningen över gränserna samtidigt som vår industri får bra villkor att sadla om till el.

Det är troligtvis olagligt statsstöd så det kommer inte hända i dagens regelverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Fast de sifforna är inte bara faktiska kostnader de lagt, utan inkluderar även spekulativa indirekta förluster så som "Missed profits and investment opportunities".

Det är riktigt, men den delen av siffran är ju också redovisad separat i källan, den är bara 13 miljarder av de 235.

Man kan debattera om man skall räkna den, det är förstås ett argument att man förlorade pengar när mark som tidigare var lösam betsmark inte kan användas överhuvudtaget de nästa 10000 åren - den siffran är ju inte 0. Sedan är ju det bara ett av alla drabbade länder, lägger man ihop alla de andra, inte minst landet där olyckan faktiskt inträffade, så kanske man får dubbla den?

Men mitt syfte här är inte att klyva hårstrån, om det är 235 miljarder eller 320 miljarder eller 150 miljarder är inte det viktiga egentligen utan att skingra tanken att sarkofagen var den relevanta delen av kostnaderna.

Jag delar annars helt din avsky för falska argument och överdrivna hittepåsiffror, det är just därför jag reagerar lite. Det viktiga tycker jag är att inse att det oftast förekommer på båda sidor av ett argument, och om man identifierat såna från ena sidan så betyder det inte att andra sidan har den faktiska sanningen per automatik.

Betänk att på samma sätt som propaganda om Tjernobyl kan höja dödssiffror så kan motsatt propaganda sänka kostnader.
Att sarkofagens kostnad på 1.5 mrd euro skulle vara den största delen av kostnaden är vad jag kan se från IAEA och andra källor troligen en faktor 100 underskattning av den faktiska kostnaden.

Skrivet av Ixos:

Jag anser mig vara miljövänn och jag är övertygad om att Gen IV kärnkraft är vår enda realistiska möjlighet att uppnå våra klimat och koldioxidmål. Miljöflummets aktivistiska planer på att förbjuda bilism, plastkassar, flygresor och betongproduktion kommer snarast att få omvänt resultat mot vad de hoppas uppnå eftersom vår bästa chans är att blicka frammåt, inte att återgå till den industriall revolutionens fossilkraft eller medeltidens väderkvarnar.

Då skulle jag säga att den stora skillnaden mot min övertygelse är att jag har större optimism för möjligheterna att lösa de återstående problemen med exempelvis solkraft än att lösa de återstående problemen med kärnkraft. Kan vi det så är det ju kärnkraften som är den förlegade gamla tekniken och blicken framåt handlar om solpaneler, effektivitet, batterier, kanske vätgas mm.

Det är förstås bara min åsikt, det är en komplex fråga. Om du efter att ha justerat din bedömning av kostnader och risker utifrån rimliga källor ändå tycker att kärnkraften är vår bästa chans så har jag inga problem med det, du kan för allt jag vet ha rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vitryssland fick huvudparten av nedfallet, mer än Ukraina.

Trotts det så tolererade de Ignalinas RBMK fram till stängningen 2009 och byggde egen kärnkraft. Finns länder som är i betydligt sämre läge, men de vill inte köra naturgas för alltid skulle jag tro fast det kommer leda till höjda elpriser. Priset tror jag inte de haft några inbillningar om.

Kan lätt köpa att Belarus lagt mestadelen av pengarna, men det är ändå sammanlagt mycket pengar. Sverige verkar ha lagt nära en miljard kronor, vi passerade 900mill i 2016. https://sverigesradio.se/artikel/6409481

jag kan inte klandra Ukraina för ignalina heller, den gången. (Särskilt inte nu som det lagts ner och jag förmodar omhändertagits korrekt).

Solpaneler, batteribackup och andra tankar har ju seglat upp som trovärdiga alternativ värda att åtminstone utreda först de senaste få åren, på grund av den dramatiska prisutvecklingen. Det är främst därför jag tycker det kan vara läge att omvärdera var pengarna och forskningen skall läggas framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det spelar ingen roll om något är teoretiskt möjligt om det inte kan tillämpas i verkligheten och det återstår att se.
Om teknikoptimism är vår enda realistiska möjlighet att uppnå våra mål har vi ett ganska stort problem tycker jag.

Varför inte fråga de kineserna som tillämpade det i verkligheten nyligen om det går att tillämpa i verkligheten?

Låt mig fråga dig en fråga. Hade de dagliga bekvämligheter som du och jag åtnjuter idag varit möjliga om generationera före oss inte varit teknikoptimister utan istället nöjt sig med att leva samma liv som sina förfäder utan att vara optimistiska och tro på en bättre framtid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Då skulle jag säga att den stora skillnaden mot min övertygelse är att jag har större optimism för möjligheterna att lösa de återstående problemen med exempelvis solkraft än att lösa de återstående problemen med kärnkraft. Kan vi det så är det ju kärnkraften som är den förlegade gamla tekniken och blicken framåt handlar om solpaneler, effektivitet, batterier, kanske vätgas mm.

Jag är också optimistisk för möjligheterna att utvidga solkraft, speciellt globalt närmre ekvatorn. Men det finns ett antal tekniska fakta som gör det till en i dagsläget väldigt ineffektiv och dyr lösning för Sverige.

• Vårt största energibehov är för uppvärmning på vintern, den årstid vi har minst soltimmar samt problem med solpaneler som blir täckta av snö eller is. Tvärt emot sydligare breddgrader där solpanelerna är mycket bättre lämpade för deras höga energibehov för kylaggregat som sammanfaller bra med ökat solsken.

• Även utan att ta hänsyn till årstiderna så får vi ungefär 20 gånger mindre solsken än t.ex. Kalifornien, så innan solenergi är ekonomiskt likvärdigt med andra alternativ för oss måste det vara 20 gånger mer lönsamt än alla konkurrernade alternativ i Kalifornien, vilket det garranterat inte är idag.

• Lagring och distribution av energi är båda väldigt komplexa och dyra problem att lösa när vi pratar om att ersätta 20% eller mer av vår elproduktion med oplannerbara källor som sol och vind. Detta ser vi redan början på idag när elpriset kan variera mellan flera kr/KWh till negativt i Sverige och Danmark. Detta kommer bara bli ett större problem ju mer vi bygger ut dem ( som även minskar lönsamheten för sol & vind då elpriset blir negativt när de producerar som mest, och skyhögt när de inte producerar något alls ).

Skrivet av 0cool:

Det är förstås bara min åsikt, det är en komplex fråga. Om du efter att ha justerat din bedömning av kostnader och risker utifrån rimliga källor ändå tycker att kärnkraften är vår bästa chans så har jag inga problem med det, du kan för allt jag vet ha rätt.

En mycket komplex fråga, det håller jag med om utan att tveka. Synd att det finns så få andra forum där en sansad debatt och utbyte av fakta och åsikter kan hållas på en sådan nivå som det för det mesta sker här.

Tittar man bara utifrån de miljontals som dör globalt till följd av föroreningar från kolkraft så är min åsikt att vi kommer behöva alla sorters rena energikällor vi kan hitta med sol-, vind-, vatten- och kärn-kraft som arbetar tillsammans där de är bäst lämpade för att leverera en renare elmix så snart som möjligt. Och skall vi vara realistiska så är nog viss investering i Gen IV kärnkraft också vårt bästa alternativ för att lösa problemet med kärnavfall vi har byggt upp också helt oavsett hur konkurrenskraftig den visar sig vara ekonomiskt.

Ny kärnkraft är inte billigt, fast å andra sidan så är livstidsförlängningar av våra nuvarande befintliga kärnkraftverk mer lönsamma än någon annan energiinvestering enligt alla större vetenskapliga undersökningar. Att ta våra befintliga kärnkraftverk ur drift i förtid för att ersätta dem med (importerad) kol & olja när vinden inte blåser är en enorm fölust både ekonomiskt, i människoliv och för naturen.

Jag tror dock att huvudanledningen att ny kärnkraft är så dyrt idag är att nästan ingen har byggt några sedan Tjernobyl. Det skulle vara intressant att veta hur billigt kärnkraft skulle kunna bli om man började massproducera en ny generation av säkrare reaktorer. På 60 och 70 talet när Kärnkraft byggdes ut i stor skala gick det både snabbt och billigt, och jag har svårt att se varför det inte skulle kunna vara fallet idag också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Varför inte fråga de kineserna som tillämpade det i verkligheten nyligen om det går att tillämpa i verkligheten?

Det var jag som först länkade artikeln här.
Frågan är om det går att uppnå de olika teoretiska målen som du nämnde på ett kostnadseffektivt sätt och det har vi inget svar på än. Om vi ska satsa på ny kommersiell kärnkraft borde det vara beprövad teknik som Gen III, det eliminerar många okända faktorer som kan påverka kostnaden och fördröja bygget i slutändan.

Citat:

Låt mig fråga dig en fråga. Hade de dagliga bekvämligheter som du och jag åtnjuter idag varit möjliga om generationera före oss inte varit teknikoptimister utan istället nöjt sig med att leva samma liv som sina förfäder utan att vara optimistiska och tro på en bättre framtid?

Jag har inget emot att drömma men vi behöver inte satsa vår framtid på teknikens eventuella framsteg. Till exempel borde det i så fall inte spela någon roll för dig hur vi uppnår målet. Vi kan likaväl köra 100% sol- och vindkraft i kombination med batterier. Vi har ju teknikoptimismen på vår sida. Vi kan singla slant för att avgöra om det blir Gen IV eller förnybar plus lagring.

Permalänk

Jag vill bara lyfta just hur WANO arbetar med erfarenheter från andra verk. En incident som inte nämnts i tråden är Davis Besse. Det var en tryckare som pga slarv och mänskliga faktorn höll på att få ett hål i reaktortanken. Detta pga av borutfällningar vid ett läckage som ignorerade för att det alltid varit så. Denna bor käkade sig genom 15 cm kolstål i reaktortanklocket och det var slutligen bara det rostfria inandömet på några mm som höll emot det stora trycket på 160 bar ö. Vad lärde man sig av detta? Jo att ledningen på det blocket jagade pengar, de satte inte säkerheten först. Detta fall är ändå i min värld bra att det hände för det hade kunnat gå käpprätt åt helvete. Nu gjorde det inte det men man fick ändå möjlighet att kabla ut denna erfarenhet över hela världen för att informera. Inte just bara om detta specifika fall, utan även om själva brister i organisation. Detta handlar ju mycket om MTO. Nu går alla verk i hela världen en utbildning i ämnet och varför man alltid måste vara på tårna när man upptäcker en anomali på ett kärnkraftverk. Degraderingar av detta slag är inte bra. Därför har man sedan länge i Sverige arbetat med house keeping. Det handlar om att det ska vara rent och snyggt, tänk ett pedantstädat processutrymme med blanka fina golv. Är det bröte som ligger överallt och smutsigt så blir det svårare att upptäcka potentiella fel i anläggningen.

Jag vet att om vi skulle få hål i reaktortanken så skulle OBH rädda oss. Vi kan pumpa in nytt vatten tills reaktorn är kallt avställd igen, men sörjan i inneslutningen skulle inte vara så kul att tvätta ren. Tänk våtservetter med sprit...
Nu scannar vi av reaktortanken regelbundet och kollar alla detaljer. Detta har jag för mig att man skippat på Davis Bessie pga att snabbt kunna komma upp igen efter revisionsavställningen. Iaf locket var inte undersökt på länge, för denna skada tar år att skapa. Frågor på det? 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jag tror dock att huvudanledningen att ny kärnkraft är så dyrt idag är att nästan ingen har byggt några sedan Tjernobyl. Det skulle vara intressant att veta hur billigt kärnkraft skulle kunna bli om man började massproducera en ny generation av säkrare reaktorer. På 60 och 70 talet när Kärnkraft byggdes ut i stor skala gick det både snabbt och billigt, och jag har svårt att se varför det inte skulle kunna vara fallet idag också.

Det här är väl varför SMR är populärt just nu. Mindre investering per reaktor samt bättre möjlighet till stordriftsfördelar.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!