Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ganska jävla högt skulle jag säga. Det behövs ett rejält högt torn för att ens få några soltimmar mitt på dagen och på natten pratar vi förstås väldigt många gånger högre än de högsta konstruktionerna vi har byggt. Sen är ju frågan vad man skulle göra med ett sådant torn. Det lär inte få plats så många solpaneler där ändå liksom.

Jag bara funderade eftersom likande idéer finns ju att sätta paneler nära polerna på månen. Precis på polen behöver man ju ’bara’ komma över skuggan på planeten, som borde vara ungefär 11.5 grader (halva lutningen).

Jordens radie 6000km
tan (11.5 grader) ≈ 0.2

Tornet behöver vara ca 1000km högt

Ingen fara va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Känns enklare att köra solceller i rymden

Absolut sant, men rymdhiss är så bökigt och trådlös överföring känns galet (laser eller?!)

Enklast blir nog i så fall att använda den genererade kraften till att bygga industri i omloppsbana i så fall

Sorry för OT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag bara funderade eftersom likande idéer finns ju att sätta paneler nära polerna på månen. Precis på polen behöver man ju ’bara’ komma över skuggan på planeten, som borde vara ungefär 11.5 grader (halva lutningen).

Jordens radie 6000km
tan (11.5 grader) ≈ 0.2

Tornet behöver vara ca 1000km högt

Ingen fara va?

Det är i princip LEO, du får nog titta på https://en.wikipedia.org/wiki/Space_elevator istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är i princip LEO, du får nog titta på https://en.wikipedia.org/wiki/Space_elevator istället.

Det är 2.5x höjden av ISS till exempel, så ja det kan bli vissa problem helt klart

Bara ett tankeexperiment om inte det var uppenbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Absolut sant, men rymdhiss är så bökigt och trådlös överföring känns galet (laser eller?!)

Enklast blir nog i så fall att använda den genererade kraften till att bygga industri i omloppsbana i så fall

Sorry för OT

Laser hade kanske varit trevligt nattetid, men vi har redan lösningar för energilagring, bygg brutalt mycket på marken (som spårar solen) och använd en kombination av smältsalt och tryckluft för att driva turbiner de 8-10 månader det finns sol och använd syntetiska bränslen du gjort med elen under de där 2-4 månader när vi knappt har någon sol.

Anledningen till att detta kanske låter galet är för att du har vattenkraft, skog och vind i samma trakter... Lämna energilagringslösningarna och panelerna till de som har några gånger fler soltimmar och inte har någon vattenkraft skulle jag säga. Alla dessa länder kommer inte kunna bygga kärnkraft eller särskilt mycket kärnkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är 2.5x höjden av ISS till exempel, så ja det kan bli vissa problem helt klart

Bara ett tankeexperiment om inte det var uppenbart

Eftersom vi inte har material till att bygga rymdhiss är det också ett tankeexperiment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Går ju inte att prata om Skåne seriöst i något sammanhang

Gräv bort Skåneland så är det sen danskarnas problem. Är ändå de som vill ha elen.

Nog för att jag inte förstår vad de säger, men jag vill gärna åt deras potatis och vårprimörer!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Grejen är att om du sparar värme för varmvatten större delen av året att du då kan ha mer biomassa (oftast rent trädbränsle) att köra på vintern.

Rent krasst kan vi klara oss utan att öka andelen vind, biokraft behöver ökas om vi ska avveckla kärnkraften men inte om vi ska ligga på dagens nivå där. Besparingspotentialen täcker mer än väl nya förbrukningskällor som elbilar som ska laddas. Förbättrar du hemmen så de läcker mindre värme så räcker trädbränslet du sparar för att göra biokol (för reducering) och som energikälla till SSAB och LKAB för att göra stål utan fossila utsläpp. Det hela handlar mest om att samhället bara vill öka energianvändningen, vilket du inte kan göra om du kraftigt ska minska utsläppen.

Säg att 500 000 hus som kör elpatron för varmvattnet sparar 4000 kWh per hus med en ordentlig solfångaranläggning, då sparar du kanske 2 TWh el vilket är mer än vad alla solceller ger idag. Fast det är inte hela sanningen då de flesta kanske byter till mer effektiv panna när de installerar solfångare och får en större besparing än så. Viktigast där är dock att bygga hus som förbrukar mindre energi, alltså läcker mindre. Även i Sverige kan vi bygga hus som inte kräver något värmesystem utöver värmeåtervinning. Dessa hus behöver dock varmvatten och behöver en ackumulatortank för dito, varför det brukar ingå att installera solfångare. Ska du köra ett hus off grid med solceller går det givetvis, men det säger sig själv att kostnaden är mycket högre än att köra solfångare. Hustak är ganska bra för solfångare, men de är faktiskt inte optimala för solceller. Solceller ska du helst följa solen med och ska du ha lagring av energi krävs helt andra anläggningar än du kan ha i ett villaområde.

Edit: Kanske skulle skrivit det också, installerar du en vettig solcellsanläggning på samma 500 000 tak så kanske du hade fått 1-1,5 TWh el till högre installationskostnad och mer arbete för elnätet. Ackumulatortank har du redan eller kommer du ändå ha en om du bygger nytt.

Går ju inte att prata om Skåne seriöst i något sammanhang

Gräv bort Skåneland så är det sen danskarnas problem. Är ändå de som vill ha elen.

Detta är en jättebra idé. Ser jag bara som positivt som en Skåning. Tillbaka där vi hör hemma Får vi kanske t o m ordning och reda i Skåne Kan resterande Sverige sitta med sin lort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Nog för att jag inte förstår vad de säger, men jag vill gärna åt deras potatis och vårprimörer!

Du får väl vänta på potatisen i Småland eller så får vi bygga växthus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får väl vänta på potatisen i Småland eller så får vi bygga växthus

Bor själv i växtzon 0-1 så jag behöver inte vänta så länge från eget land 😃

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Bor själv i växtzon 0-1 så jag behöver inte vänta så länge från eget land 😃

Halland ligger i Skåneland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Halland ligger i Skåneland.

Därför alla pratar obegripligt här?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Därför alla pratar obegripligt här?

Halland var väl också danskt antar jag att det syftas på

Kanske släppa OT nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Halland var väl också danskt antar jag att det syftas på

Kanske släppa OT nu?

Du har alldeles rätt. Danmark har ju inte ens kärnkraft.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Känns enklare att köra solceller i rymden

De vill istället köra kärnkraft på både månen och på mars😀
Kan börja byggas i slutet av detta årtionde. Tills dess så sitter Sverige fortfarande och utreder hur vi gör med förvaring av bränslet och vi har säkerligen inte kommit till skott att börja bygga nya kärnkraftverk även om det skulle behöva påbörjas imorgon.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/nasa-vill-bygga-ka...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Petterk:

Du får väl vänta på potatisen i Småland eller så får vi bygga växthus

Som vi värmer upp med kylvatten från kärnkraftverk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Som jag nämnde i en annan tråd. Hade möte med ett högre höns på vattenfall som jobbar med strategi framåt. Han sade att SvK maskar för att de inser att utbyggnaden till norr är meningslös, dvs när den är klar finns inget att föra söderut. Det som också var intressant var att man iom hybrit mm inte kommer göra som man gör idag. Idag bryter man malmen i norr, sedan transporterar man den dit där det finns kol. Detta pga logistiska skäl. Med hybrit tar vi hem väldigt mycket produktion till Sverige igen.

Problemet är vätgasen. Om de som ska smälta stål ska bygga kapacitet för vätgas leder det till att ju mer lagringskapacitet som finns, desto mindre skillnader blir det i elpriset. Detta resulterar i sin tur till att det inte blir lönsamt att bygga kapacitet och allt faller som ett korthus.

Tydligen vill Vattenfall att man ska ta bort de enskilda markägarnas möjligheter att säga nej till utbyggnad av vindkraft mm. Problemet blir också att ju mer vind man bygger, desto sämre betalt får man när det blåser. Den planerade expansionen i Sverige med vind är det dubbla mot idag, minst!

Vi får se vad som händer framöver.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Som jag nämnde i en annan tråd. Hade möte med ett högre höns på vattenfall som jobbar med strategi framåt. Han sade att SvK maskar för att de inser att utbyggnaden till norr är meningslös, dvs när den är klar finns inget att föra söderut. Det som också var intressant var att man iom hybrit mm inte kommer göra som man gör idag. Idag bryter man malmen i norr, sedan transporterar man den dit där det finns kol. Detta pga logistiska skäl. Med hybrit tar vi hem väldigt mycket produktion till Sverige igen.

Problemet är vätgasen. Om de som ska smälta stål ska bygga kapacitet för vätgas leder det till att ju mer lagringskapacitet som finns, desto mindre skillnader blir det i elpriset. Detta resulterar i sin tur till att det inte blir lönsamt att bygga kapacitet och allt faller som ett korthus.

Tydligen vill Vattenfall att man ska ta bort de enskilda markägarnas möjligheter att säga nej till utbyggnad av vindkraft mm. Problemet blir också att ju mer vind man bygger, desto sämre betalt får man när det blåser. Den planerade expansionen i Sverige med vind är det dubbla mot idag, minst!

Vi får se vad som händer framöver.

Det är Hybrit och LKAB som reducerar malmen själva och stålverken behöver inte vätgasen utan de behöver naturgas och el till ljusbågsugnen, men den tillväxt (inkomst) LKAB förväntar sig kan knappast täcka kostnaden för denna ineffektiva process. Priset på järnsvamp är helt enkelt för lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är Hybrit och LKAB som reducerar malmen själva och stålverken behöver inte vätgasen utan de behöver naturgas och el till ljusbågsugnen, men den tillväxt (inkomst) LKAB förväntar sig kan knappast täcka kostnaden för denna ineffektiva process. Priset på järnsvamp är helt enkelt för lågt.

Det stämmer inte. Vätgasen ska produceras genom elektrolys och inte från naturgas (källa). Naturgas är ett fossilt bränsle, så de skulle inte kunna kalla sin järnsvamp för fossilfri om de använde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det stämmer inte. Vätgasen ska produceras genom elektrolys och inte från naturgas (källa). Naturgas är ett fossilt bränsle, så de skulle inte kunna kalla sin järnsvamp för fossilfri om de använde det.

Du förväxlade stålverken med järnsvampproducenten.

Naturgas kommer fortfarande användas hos SSAB, planen är helt enkelt att få fram tillräckligt med biogas för att ersätta den. Har de inte biogas är fortfarande järnsvampen fossilfri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du förväxlade stålverken med järnsvampproducenten.

Naturgas kommer fortfarande användas hos SSAB, planen är helt enkelt att få fram tillräckligt med biogas för att ersätta den. Har de inte biogas är fortfarande järnsvampen fossilfri.

Tanken med Hybritprojektet är att även kokset som används i stålverken ska ersättas med vätgas (Vattenfall).

I Oxelösund så verkar de ju fokusera mycket på biogas, så de kanske tänker sig en kombination av dessa två lösningar. I förlängningen så kanske man förädlar all järnmalm till järnsvamp och då behövs ju inga masugnar längre.

Men det är lite oroväckande att SSAB räknar med att sjunkande elpriser ska vara en del i att göra stålet konkurrenskraftigt (SSAB). Det känns som ett ganska så optimistiskt antagande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Tanken med Hybritprojektet är att även kokset som används i stålverken ska ersättas med vätgas (Vattenfall).

I Oxelösund så verkar de ju fokusera mycket på biogas, så de kanske tänker sig en kombination av dessa två lösningar. I förlängningen så kanske man förädlar all järnmalm till järnsvamp och då behövs ju inga masugnar längre.

Men det är lite oroväckande att SSAB räknar med att sjunkande elpriser ska vara en del i att göra stålet konkurrenskraftigt (SSAB). Det känns som ett ganska så optimistiskt antagande.

Jag vet vad järnsvamp är, det jag skrev är att det är naturgas och el som används i stålverket där du smälter ner järnsvampen till järn/stål. Naturgas försvinner inte för att de går över till ljusbågsugn. Ljusbågsugnen är inte effektiv utan tillsats av syrgas och naturgas.

Järnsvamp kan inte vara ekonomiskt tack och lov. Bara Hybrit är tänkt att använda mer energi än hela LKAB och SSAB tillsammans gör idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag vet vad järnsvamp är, det jag skrev är att det är naturgas och el som används i stålverket där du smälter ner järnsvampen till järn/stål. Naturgas försvinner inte för att de går över till ljusbågsugn. Ljusbågsugnen är inte effektiv utan tillsats av syrgas och naturgas.

Och din poäng är?

SSAB planerar att ersätta all naturgas med biogas och vätgas. Det som är relevant för den här diskussionen är att det tillsammans med övriga delar av omställningen till fossilfri stålproduktion leder till ökad elförbrukning. Omkring 55 TWh per år eller ca. 40 % av Sveriges nuvarande elförbrukning (SvD).

Skrivet av Petterk:

Järnsvamp kan inte vara ekonomiskt tack och lov. Bara Hybrit är tänkt att använda mer energi än hela LKAB och SSAB tillsammans gör idag.

Jag vet inte vad du menar med "tack och lov". Det är ju ett pågående projekt och man bygger en ny kraftledning (SR) och ett vätgaslager (Hybrit) i detta nu och en storskalig demonstrationsanläggning ska börja byggas om några månader (LKAB). Så om det inte löser sig är det många miljarder av statliga pengar som är bortkastade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Och din poäng är?

Att du verkar vilja misstolkas det man skriver? Då måste jag visst förtydliga i flera inlägg. Att de byter till biogas har jag redan tagit upp, det betyder inte att de alltid har tillgång till biogas. SSAB är delägare i Hybrit, så SSAB själva ska inte använda vätgas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Att du verkar vilja misstolkas det man skriver? Då måste jag visst förtydliga i flera inlägg. Att de byter till biogas har jag redan tagit upp, det betyder inte att de alltid har tillgång till biogas. SSAB är delägare i Hybrit, så SSAB själva ska inte använda vätgas.

Vätgaslagret som byggs i Luleå ska "försörja SSAB med vätgas" (SVT).

Inlägget som du svarade på när du inledde den här diskussionen om vilken typ av gas som används i olika steg av stålproduktionen handlade ju om att elförbrukningen i norra Sverige kommer att öka på grund av omställningen av stålindustrin. Menar du att den inte kommer att göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Tanken med Hybritprojektet är att även kokset som används i stålverken ska ersättas med vätgas (Vattenfall).

I Oxelösund så verkar de ju fokusera mycket på biogas, så de kanske tänker sig en kombination av dessa två lösningar. I förlängningen så kanske man förädlar all järnmalm till järnsvamp och då behövs ju inga masugnar längre.

Men det är lite oroväckande att SSAB räknar med att sjunkande elpriser ska vara en del i att göra stålet konkurrenskraftigt (SSAB). Det känns som ett ganska så optimistiskt antagande.

Detta är intressant! För som jag sade tidigare, att man bygger ut lagringskapacitet, kommer det göra att elpris fluktuerar mycket lite. Incitamentet till att bygga lager av vätgas är att producera gas när el är billigt. Om nu alla producerar vätgas när elen är billig har du ett klassiskt moment 22. Elpriset blir konstant/linjärt och ingen vill investera i lager då de ändå får betala lika mycket för elen.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Vätgaslagret som byggs i Luleå ska "försörja SSAB med vätgas" (SVT).

Läste artikeln? "Pilotanläggningen i Luleå är tänkt att ge bolaget Hybrit kunskapen som behövs för framtiden för att kunna lagra vätgas i större kvantiteter.".

Skrivet av Iskra:

Inlägget som du svarade på när du inledde den här diskussionen om vilken typ av gas som används i olika steg av stålproduktionen handlade ju om att elförbrukningen i norra Sverige kommer att öka på grund av omställningen av stålindustrin. Menar du att den inte kommer att göra det?

Inte om det är oekonomiskt förhoppningsvis, vad menar du? All vätgas i pilotanläggningen sker med elektrolys i norra Sverige, men några stora lager av vätgas är för tidigt att prata om. Jag hade nog hoppats på en mer energieffektiv process, vore en katastrof med 55 TWh el bara för järnsvamp (och nej alla kunder med ljusbågsugnar är inte fossilfria). Biokol hade varit mycket mindre energikrävande.

Permalänk
Medlem

Skulle det vara möjligt att driva en järnsvampanläggning med koncentrerat solljus eller blir temperaturen för låg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Detta är intressant! För som jag sade tidigare, att man bygger ut lagringskapacitet, kommer det göra att elpris fluktuerar mycket lite. Incitamentet till att bygga lager av vätgas är att producera gas när el är billigt. Om nu alla producerar vätgas när elen är billig har du ett klassiskt moment 22. Elpriset blir konstant/linjärt och ingen vill investera i lager då de ändå får betala lika mycket för elen.

Bingo! Helt korrekt. Det finns teknik redan idag för att utvinna vätgas för att implementeras nära ställverk så man får ut effekten där den behövs. Men vilket elbolag vill investera pengar i något som sänker avkastningen? Trots möjligheter att göra något helt grönt utan inblandning av kärnkraft så är naturligtvis marknaden emot allt som sänker sin profit. Det är därför det behövs politisk reglering av marknaden så att man säkerställer effekt och stabila elpriser så att företag vågar satsa på elektrifiering. Sen kan man se det på ett annat sätt. Billigaste elen att producera i dagsläget är vindkraften. Det kostar i snitt 30 öre per kWh för produktion. Även om det innebär att man tappar halva effekten på vägen så är 60 öre billigare än ny kärnkraft med 40 öre. Man slipper dessutom dyra överföringskablar med dålig verkningsgrad från norr till syd då kraften finns lokalt. Dessutom finns det möjlighet att reglera effekten genom lagring av vätgas (utjämning vid för hög effekt). Men som jag skrev innan så kommer aldrig marknaden att införa detta då det sänker lönsamheten.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Bingo! Helt korrekt. Det finns teknik redan idag för att utvinna vätgas för att implementeras nära ställverk så man får ut effekten där den behövs. Men vilket elbolag vill investera pengar i något som sänker avkastningen? Trots möjligheter att göra något helt grönt utan inblandning av kärnkraft så är naturligtvis marknaden emot allt som sänker sin profit. Det är därför det behövs politisk reglering av marknaden så att man säkerställer effekt och stabila elpriser så att företag vågar satsa på elektrifiering. Sen kan man se det på ett annat sätt. Billigaste elen att producera i dagsläget är vindkraften. Det kostar i snitt 30 öre per kWh för produktion. Även om det innebär att man tappar halva effekten på vägen så är 60 öre billigare än ny kärnkraft med 40 öre.

Varför behöver det vara ett elbolag? Varför kan det inte vara ett vätgaslagringsbolag som köper el när det är billigt istället? Om det inte ger något stabilt flöde kommer de väl bygga egna verk?

Citat:

Man slipper dessutom dyra överföringskablar med dålig verkningsgrad från norr till syd då kraften finns lokalt. Dessutom finns det möjlighet att reglera effekten genom lagring av vätgas (utjämning vid för hög effekt). Men som jag skrev innan så kommer aldrig marknaden att införa detta då det sänker lönsamheten.

Den totala förlusten kanske blir kring 10% när du transporterar el från norr till syd, så dålig verkningsgrad är det väl inte.