Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Sen finns ju redan tekniken för geotermisk lagring av koldioxid. Installera detta vid alla kolkraftverk och så blir även den utsläppsfri. Vad är problemet?

Sådan lagring drar troligen mer än vad kraftverket producerar om den ska fånga alla utsläpp

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Att ha en Nationalpark med namnet Stora Sjöfallet, med själva Stora Sjöfallet bortplockat och igenbyggt, det är en styggelse!

Men den dammen har ju gett oss ganska mycket energi genom åren så man kan ju förstå att det gjordes. Men mitt i en nationalpark är lite väl extremt för min smak

Speciellt när det var en national park före kraftverket byggdes, när man kom på den briljanta idén att det är ju perfekt för vattenkraft, då tar bort nationalparken bygget kraftverket, som gör att var det 7 sju sjöar, till en fruktansvärt stor och ställvis djup sjö och sedan blir området till nationalpark igen, som inget hade hänt

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sådan lagring drar troligen mer än vad kraftverket producerar om den ska fånga alla utsläpp

Man forskade vid Schwarze pumpe i tio år men la ned det pga det kostade för mycket 2014. Om man tappar 15% och samtidigt ska konkurrera med elpriser som övriga har så går inte kalkylen ihop. Sätt krav i hela EU på CSS på kolkraftverk då blir det konkurrens på lika villkor.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Det beror på hur man räknar. Räknar du verkningsgrad så kan du komma upp i närmare 100% men då krävs att även att rökgaserna återvinns till värme. Men vad som går ut till ren el är runt 50%. Resten är värme. Detta gör att, som i varmare breddgrader, är en dålig lösning och resursslöseri. Den energin som finns i överskottsvärmen går till spillo.

Jag räknar med installerad effekt i Tyskland. Alltså det är alltid några verk som håller på och skyfflar kol, och några som ligger och producerar för fullt.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Om vi vill att allting plockas bort får väl lagstiftarna fixa det, annars ser jag inget problem med att lämna kvar kablar och betong? Det verkar inte behövas någon vindkraftfond i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om vi vill att allting plockas bort får väl lagstiftarna fixa det, annars ser jag inget problem med att lämna kvar kablar och betong? Det verkar inte behövas någon vindkraftfond i alla fall.

Är rätt övertygad när det blir aktuellt, kommer det inte vara godkänt att kablar och fundament lämnas kvar.

Finns ju ingen annan verksamhet där det godkänns 2020 att man gräver över skiten och glömmer bort.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Är rätt övertygad när det blir aktuellt, kommer det inte vara godkänt att kablar och fundament lämnas kvar.

Finns ju ingen annan verksamhet där det godkänns 2020 att man gräver över skiten och glömmer bort.

Det är väl snarare praxis med allt som ligger under jord att du inte behöver gräva upp det. Undantag kanske är där du har förorenat marken och behöver sanera den, men betong och kablar förorenar inte marken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om vi vill att allting plockas bort får väl lagstiftarna fixa det, annars ser jag inget problem med att lämna kvar kablar och betong? Det verkar inte behövas någon vindkraftfond i alla fall.

Rimmar illa med det tänk och återvinning som råder. För är det okej att slösa på naturmaterial på det ena viset så varför är det då inte okej med det som är nu. Man gräver ned vingarna för att det är för dyrt att processera. Det finns ett fåtal aktörer som klarar av detta i dagsläget och kostar ca 1 miljon att genomföra. Vi har ju avgift på blyackar och det är den kostnad man får betala för att de ska återvinnas. Pengar som man aldrig får se röken av. Hur många skulle lämna in sina blyackar om det kostade 300kr/kg kadmium vid återvinningen? Jag ser heller inget problem med att betala en återvinningsavgift vid uppförandet då den kostnaden ändå skall tas ut när verket gjort sitt. Skillnaden är kapitalet är säkrat liksom miljön.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Rimmar illa med det tänk och återvinning som råder. För är det okej att slösa på naturmaterial på det ena viset så varför är det då inte okej med det som är nu.

Vad är det som inte är okej som det är nu?

Citat:

Man gräver ned vingarna för att det är för dyrt att processera. Det finns ett fåtal aktörer som klarar av detta i dagsläget och kostar ca 1 miljon att genomföra. Vi har ju avgift på blyackar och det är den kostnad man får betala för att de ska återvinnas. Pengar som man aldrig får se röken av. Hur många skulle lämna in sina blyackar om det kostade 300kr/kg kadmium vid återvinningen? Jag ser heller inget problem med att betala en återvinningsavgift vid uppförandet då den kostnaden ändå skall tas ut när verket gjort sitt. Skillnaden är kapitalet är säkrat liksom miljön.

Jag skriver om betong och kablar som ligger kvar i marken och du pratar om att gräva ned vingar. Det blir lättare att diskutera om vi diskuterar samma saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Antalet vetenskapligt bekräftade direkta dödsfall från världshistoriens värsta kärnkraftsolycka (Chernobyl) är 41 döda.

Antalet vetenskapligt bekräftade direkta dödsfall från världshistoriens värsta dammolycka (Banqiao & Shimantan) är ca 240000 döda och 11 miljoner förlorade sina hem.

Kan inte du motivera vilken av de två ovan möjliga konsekvenser som du tycker låter värst?

Jag kan ju säga att jag skulle vara stark motståndare av ett dammbygge som potensiellt kunde döda 240 000 personer om dammen fallerar! Not in my back yard!

Tvåa på din lista är 5000 personer i Indien. Jag skulle vara motståndare till det också. Och här är vi ju i häraden för FN's estimat över antal dödsfall i cancer på grund av Tjernobyl fram till 2006, en siffra som tickar på fortfarande förstås.

Båda dessa dammolyckor kostade inga pengar i 2018, medan Tjernobylolyckan fortfarande stod för 6-8% av Ukrainas statsutgifter det året. Skräpet som är under medioker kontroll än i dag (https://www.science.org/content/article/nuclear-reactions-reawaken-chernobyl-reactor) har inte lugnat sig på långa vägar.

Många gör ju tyvärr misstaget att tänka på Tjernobyl som något som hände 1986, när sanningen är att problemet började i 1986 och om inte något tekniskt genombrott sker så kommer det pågå längre tid framöver än katolska kyrkan existerat.

Det är förstås svårt att tänka i såna skalor därför blir ofta riskerna med kärnkraft avrundade till sånt som händer året då olyckan inträffade, "min livstid" eller andra mer begripliga enheter, men det leder alltså till grova underskattningar av de faktiska riskerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sådan lagring drar troligen mer än vad kraftverket producerar om den ska fånga alla utsläpp

Det är faktiskt den mest lovande lösningen, att pumpa ner det i gamla naturgasfält. I alla framtida scenarion från olika organ så är CCS en del av lösningen, det är nästan lika viktigt som att minska energiförbrukningen och öka grön el.

Kan tyckas lite kontraproduktivt då du kan driva bränsleceller på CO2 eller tillverka nytt bränsle, men det handlar om att få ner utsläppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag kan ju säga att jag skulle vara stark motståndare av ett dammbygge som potensiellt kunde döda 240 000 personer om dammen fallerar! Not in my back yard!

Ungefär lika stark motståndare som jag är till att Sverige skulle bygga en Grafitmodererad Kärnreaktor och sätta den under kontroll av en Militär diktatur som med hjälp av skräck och terrorvälde kan tvinga dess tekniska personal att stänga av dess säkerhetssystem för att forcera testning då kanske?

Not in my back yard either!

Skrivet av 0cool:

Tvåa på din lista är 5000 personer i Indien. Jag skulle vara motståndare till det också. Och här är vi ju i häraden för FN's estimat över antal dödsfall i cancer på grund av Tjernobyl fram till 2006, en siffra som tickar på fortfarande förstås.

Båda dessa dammolyckor kostade inga pengar i 2018, medan Tjernobylolyckan fortfarande stod för 6-8% av Ukrainas statsutgifter det året. Skräpet som är under medioker kontroll än i dag (https://www.science.org/content/article/nuclear-reactions-reawaken-chernobyl-reactor) har inte lugnat sig på långa vägar.

Problemet är att det är omöjligt att ge en korrekt uppskattning på antalet dödsfall som följd av cancer i fallet Tjernobyl. Gissningarna varierar från 0 till betydligt över 5000 beroende på källa.

Det största problement i fallet med Tjernobyl är att testning av cancer på Sovietiska landsbyggden var milt talat extremt bristfallig innan olyckan inträffade, så väldigt många cancerfall som redan existerade innan olyckan upptäcktes endast pga den extensiva testningen som skedde efteråt. Hur många av cancerfallen som är relaterade till strålningen från olyckan är omöjligt för någon att avgöra med större säkerhet. Det skulle i princip lika gärna kunna vara 50 som 5000, eller mycket mer.

Återigen ett problem vi inte har haft i några av de fåtal kärnolyckor vi haft i väst. Där har mig veteligen totalt 1 person avlidit som en följd av strålningen ( en arbetare vid Fukushima som i enlighet med Japansk hederstradition medvetet utsatte sig för en dödlig dos för att försöka hjälpa andra genom att få igång kylningen om jag minns rätt ).

Skrivet av 0cool:

Många gör ju tyvärr misstaget att tänka på Tjernobyl som något som hände 1986, när sanningen är att problemet började i 1986 och om inte något tekniskt genombrott sker så kommer det pågå längre tid framöver än katolska kyrkan existerat.

Det är förstås svårt att tänka i såna skalor därför blir ofta riskerna med kärnkraft avrundade till sånt som händer året då olyckan inträffade, "min livstid" eller andra mer begripliga enheter, men det leder alltså till grova underskattningar av de faktiska riskerna.

Det påståendet bygger på okunskap. Här är en länk till IAEAs officiella sammanfattning.

Nästan all strålning som släpptes ut i samband med Tjernobylolyckan ut var från isotoper med en halveringstid på mellan 8 dagar och 30 år. Det finns till och med de som flyttat tillbaka till utrymmingsområdet och strålningen är på många ställen nära olyckan idag inte värre än att bo i ett område med hög radonhalt eller jobba ombord på flygplan.

Du har rätt i att de ekonomiska kostnaderna är enorma och långtgående, men dessa kostnader bör också vägas mot både den 100 faldigt högre ekonomiska nytta som billig och pålitlig el från kärnkraften bidrar med ( speciellt med tanke på vad vi får betala för Miljöpartiets el i Sverige idag ), och från de miljontals dödsfall av att bränna olja & kol istället som kärnkraften har förhindrat.

Jag skulle också gärna vilja ha en källa till ditt påstående att Tjernobyl kostade Ukraina 6-8% av deras utgifter år 2018. Största kostnaden lär vara de 1,5 miljarder € för den nya sakrofagen men de pengarna har såvitt jag vet samlats in av en Europeisk fond under 20 års tid så det lär inte ha belastat Ukraina.

Som jämförelse producerade de 445 Kärnreaktorerna i drift globalt 2020 totalt 2553 TWh under det året vilket med EUs snittpris för elektricitet skulle vara värt ca 559 miljarder €. I Sverige har kärnkraften länge varit en kassako där Vattenfall delat ut miljardvinster till staten år efter år samt har lekt bort sina miljardvinster i inkompetenta affärer så som Nuon eller investeringar i Tysk kolkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Ungefär lika stark motståndare som jag är till att Sverige skulle bygga en Grafitmodererad Kärnreaktor och sätta den under kontroll av en Militär diktatur som med hjälp av skräck och terrorvälde kan tvinga dess tekniska personal att stänga av dess säkerhetssystem för att forcera testning då kanske?

Not in my back yard either!

Splendid! Skall vi kanske sträcka oss till att man inte heller bör öka antalet transporter med flera ton kärnavfall på allmänna vägar varje år heller (eftersom allt som krävs för en katastrof är en galning med en last konstgödsel som klurar ut när kolonnen från Forsmark åker förbi, helt oberoende av vilken sorts reaktor vi bygger) så har vi ju nästan uppnått samsyn i frågan!
(Skämtsamt menat, vi behöver inte fundera på några spekulationer).

Skrivet av Ixos:

Problemet är att det är omöjligt att ge en korrekt uppskattning på antalet dödsfall som följd av cancer i fallet Tjernobyl. Gissningarna varierar från 0 till betydligt över 5000 beroende på källa.

Håller helt med, kunde inte sagt det bättre själv - så det blir sällan bra att diskutera just cancerfallen, man kan i princip välja vad man vill tro där.

Skrivet av Ixos:

Återigen ett problem vi inte har haft i några av de fåtal kärnolyckor vi haft i väst.

I direkt anslutning till just kärnkraft har vi varit förskonade så långt men om du vidgar vyerna till att omfatta slarv med radioaktivt avfall så kommer du upptäcka att det har orsakat flertalet dödsfall. IAEA ägnar mycket tid och energi åt problemet: https://www.iaea.org/topics/radiation-sources/orphan-sources

Jag har nämnt ett antal exempel tidigare i tråden, här är ett välkänt fall till:
https://en.wikipedia.org/wiki/Goi%C3%A2nia_accident

Skrivet av Ixos:

Det påståendet bygger på okunskap.

Jag kanske inte var tydlig med vad jag menade - jag syftar på den smälta härden som fortfarande bokstavligen pyr under sarkofagen, inte de utsläppen som orsakade betesmarkproblem i bl a Lappland.

Detta är två olika saker. Du har rätt i att de områdena som drabbades flera hundra mil bort närmar sig slutet på sina kostnader från de utsläppen som inträffade för 30 år sedan (pausa lite här och betänk 30 år, 300 mil bort, och vi i Sverige betalar för det ännu: https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/miljoovervakning/radioaktiva-amnen/cesium-137-i-vildsvinskott/).

Det är ju bra för oss (än så länge), men huvudproblemet i Tjernobyl kvarstår alltså, och läget just nu är att ingen vet hur man skall göra för att lösa det. Med nuvarande kunskap och hantering får vi anta att det kommer ligga kvar, under en serie sarkofager som ersätter varandra de nästa tusentals åren. (Här kom liknelsen om katolska kyrkan in, men egentligen handlar det ju om mycket längre tid än så om ingen kommer på något hittills okänt).

Skrivet av Ixos:

Du har rätt i att de ekonomiska kostnaderna är enorma och långtgående, men dessa kostnader bör också vägas mot både den 100 faldigt högre ekonomiska nytta som billig och pålitlig el från kärnkraften bidrar med ( speciellt med tanke på vad vi får betala för Miljöpartiets el i Sverige idag ), och från de miljontals dödsfall av att bränna olja & kol istället som kärnkraften har förhindrat.

Jag skulle också gärna vilja ha en källa till ditt påstående att Tjernobyl kostade Ukraina 6-8% av deras utgifter år 2018. Största kostnaden lär vara de 1,5 miljarder € för den nya sakrofagen men de pengarna har såvitt jag vet samlats in av en Europeisk fond under 20 års tid så det lär inte ha belastat Ukraina.

Verkar som jag mindes aningen fel, här sägs det 5-7% för 2018, en siffra som även återfinns i ditt material för tidigare år.
https://news.un.org/en/story/2019/04/1037451

Håller med om att man skall väga fördelar och nackdelar men om du tror att sarkofagen var en relevant del av kostnaden så har du ju ett faktor-100 fel i ditt kostnadsestimat vilket ju gör jämförelsen sned.

Enligt estimat enbart från Belarus (grannlandet, alltså) har deras kostnader varit circa 235 miljarder USD, så 1.5 miljarder för sarkofagen är inte mycket i sammanhanget.

Och om Belarus lade 235 mrd, vad lade då Ukraina? Och hur mycket har Sverige lagt, England, Tyskland? På en olycka som alltså inträffade 30 år sen i Ukraina.

Är dessa summorna med i kalkylen när man pratar om "billig kärnkraft" kan man ju undra. Det kanske de är, jag vet faktiskt inte, men det är ju kostnader som växer fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

I direkt anslutning till just kärnkraft har vi varit förskonade så långt men om du vidgar vyerna till att omfatta slarv med radioaktivt avfall så kommer du upptäcka att det har orsakat flertalet dödsfall. IAEA ägnar mycket tid och energi åt problemet: https://www.iaea.org/topics/radiation-sources/orphan-sources

Jag har nämnt ett antal exempel tidigare i tråden, här är ett välkänt fall till:
https://en.wikipedia.org/wiki/Goi%C3%A2nia_accident

Radioaktiv avfall med en ytdosrat över 2 mSv/h betraktas som högaktivt avfall. Detta avfall går tack o lov inte på allmänna vägar utan transporteras mellan Ringhals, Forsmark och OKG/SKB med Sigrid. Sigrid är ett stort skepp som kärnkraftbolagen i Sverige gemensamt köpt. Den är relativt ny och ersatte Sigyn.
Lite kuriosa är att när jag var ute med min lilla båt utanför Bua i somras kom Sigrid farande i hissnande 15 knop. Någon hade dock problem att få igång sin motor i farleden och Sigrid tutade. Om jag minns rätt har M/S Sigrid dubbla skrov, så att agera isbrytare eller båtbrytare hade nog inte varit något problem egentligen. Speciellt inte för en 5 m båt

" Internationellt sett finns bara en handfull fartyg som är specialbyggda för transporter av radioaktivt avfall. Kraven på säkerhet är höga och Sigrid har bland annat ett dubbelt skrov, strålskydd, fyra motorer och andra flerdubbla system. För företaget kommer hon att bli mer än bara ett lastfartyg."

Ditt fall i Brasilien på 80-talet berör slarv på ett sjukhus?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Splendid! Skall vi kanske sträcka oss till att man inte heller bör öka antalet transporter med flera ton kärnavfall på allmänna vägar varje år heller (eftersom allt som krävs för en katastrof är en galning med en last konstgödsel som klurar ut när kolonnen från Forsmark åker förbi, helt oberoende av vilken sorts reaktor vi bygger) så har vi ju nästan uppnått samsyn i frågan!
(Skämtsamt menat, vi behöver inte fundera på några spekulationer).

Håller helt med, kunde inte sagt det bättre själv - så det blir sällan bra att diskutera just cancerfallen, man kan i princip välja vad man vill tro där.

I direkt anslutning till just kärnkraft har vi varit förskonade så långt men om du vidgar vyerna till att omfatta slarv med radioaktivt avfall så kommer du upptäcka att det har orsakat flertalet dödsfall. IAEA ägnar mycket tid och energi åt problemet: https://www.iaea.org/topics/radiation-sources/orphan-sources

Jag har nämnt ett antal exempel tidigare i tråden, här är ett välkänt fall till:
https://en.wikipedia.org/wiki/Goi%C3%A2nia_accident

Jag kanske inte var tydlig med vad jag menade - jag syftar på den smälta härden som fortfarande bokstavligen pyr under sarkofagen, inte de utsläppen som orsakade betesmarkproblem i bl a Lappland.

Detta är två olika saker. Du har rätt i att de områdena som drabbades flera hundra mil bort närmar sig slutet på sina kostnader från de utsläppen som inträffade för 30 år sedan (pausa lite här och betänk 30 år, 300 mil bort, och vi i Sverige betalar för det ännu: https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/miljoovervakning/radioaktiva-amnen/cesium-137-i-vildsvinskott/).

Det är ju bra för oss (än så länge), men huvudproblemet i Tjernobyl kvarstår alltså, och läget just nu är att ingen vet hur man skall göra för att lösa det. Med nuvarande kunskap och hantering får vi anta att det kommer ligga kvar, under en serie sarkofager som ersätter varandra de nästa tusentals åren. (Här kom liknelsen om katolska kyrkan in, men egentligen handlar det ju om mycket längre tid än så om ingen kommer på något hittills okänt).

Verkar som jag mindes aningen fel, här sägs det 5-7% för 2018, en siffra som även återfinns i ditt material för tidigare år.
https://news.un.org/en/story/2019/04/1037451

Håller med om att man skall väga fördelar och nackdelar men om du tror att sarkofagen var en relevant del av kostnaden så har du ju ett faktor-100 fel i ditt kostnadsestimat vilket ju gör jämförelsen sned.

Enligt estimat enbart från Belarus (grannlandet, alltså) har deras kostnader varit circa 235 miljarder USD, så 1.5 miljarder för sarkofagen är inte mycket i sammanhanget.

Och om Belarus lade 235 mrd, vad lade då Ukraina? Och hur mycket har Sverige lagt, England, Tyskland? På en olycka som alltså inträffade 30 år sen i Ukraina.

Är dessa summorna med i kalkylen när man pratar om "billig kärnkraft" kan man ju undra. Det kanske de är, jag vet faktiskt inte, men det är ju kostnader som växer fortfarande.

Inte för att vara sån (jo kanske lite) men inte ansvarar väl kärnkraften för alla incidenter med radioaktiva läckor? Röntgen och strålbehandlingsmaskiner är ju inte riktigt kärnkraftsdriftens ansvar att hålla koll på vad jag vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Radioaktiv avfall med en ytdosrat över 2 mSv/h betraktas som högaktivt avfall. Detta avfall går tack o lov inte på allmänna vägar utan transporteras mellan Ringhals, Forsmark och OKG/SKB med Sigrid. Sigrid är ett stort skepp som kärnkraftbolagen i Sverige gemensamt köpt. Den är relativt ny och ersatte Sigyn.

Ditt fall i Brasilien på 80-talet berör slarv på ett sjukhus?

Inte bara slarv, det var ett sjukhus/behandlingscenter som stängt ner och någon som snodde deras strålningsmaskin, öppnade den och lekte med det (bokstavligen) lysande pulvret inuti. Inte kopplat till kärnkraft alls utom möjligen att pulvret skapades i en reaktor (dock inte en kraftreaktor)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte bara slarv, det var ett sjukhus/behandlingscenter som stängt ner och någon som snodde deras strålningsmaskin, öppnade den och lekte med det (bokstavligen) lysande pulvret inuti. Inte kopplat till kärnkraft alls utom möjligen att pulvret skapades i en reaktor (dock inte en kraftreaktor)

Nej det är ju som du säger, garanterat inte skapat av en kraftreaktor. Studsvik gör ju en del ämnen till sjukhusmiljön som tidigare nämnts i tråden som ett exempel på hur farligt aktivt material hanteras ovarsamt (inte heller detta var relaterat till kärnkraften).

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Ännu en ögonblicksbild av elmarknaden:
Tyskland kör idag sin kolkraft på i princip max (56 % av installerad effekt. Säg att max de kan få ut är 60 % pga kolskyffling som jag nämnde tidigare i tråden)
Polen kör sin kolkraft på max (61 % av installerad effekt)
Vinden då? Jo den ger 7,86 % av installerad effekt i Tyskland. Sverige får lite mer 13,9 %.

Men det bästa är ändå att Sverige får 100,17 % av installerad effekt från sin kärnkraft. Måste bero på lägre vattentemperaturer som ger någon enstaka MW extra från turbinen. Tyskland får ut 99 % av installerad effekt av sin kärnkraft.
Att kärnkraften levererar idag är det inte någon som kan säga emot!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Oktobers siffror är sammanställda , det blåser i konungariket Sverige men som vanligt varierar det en hel del.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ännu en ögonblicksbild av elmarknaden:
Tyskland kör idag sin kolkraft på i princip max (56 % av installerad effekt. Säg att max de kan få ut är 60 % pga kolskyffling som jag nämnde tidigare i tråden)
Polen kör sin kolkraft på max (61 % av installerad effekt)
Vinden då? Jo den ger 7,86 % av installerad effekt i Tyskland. Sverige får lite mer 13,9 %.

Nej det är inte i princip max. I vintern kan de köra mer kol, 9 december 2020 körde de t.ex. 16 165 MW stenkol och 16 764 MW brunkol kl 10.00. Tittar vi på Electricity Map och andra källor från kl 09.00 idag (senaste timmen med siffror) så körde de 12 855 MW stenkol och 12 097 MW brunkol. 9 december 2020 motsvarar ca 65,7 %. Lägg därtill att de 3 november inte kör mycket naturgas. Eller för att jämför siffror rakt av 9 december 2020 kl 10.00 producera de 32 929 MWe från kol, 3 november 2021 kl 09.00 producerade de 24 952 MWe så gapen där emellan är 7977 MW. Några verk står alltid offline, några verk är för fjärrvärme och el och körs därför inte fullt. Lager av kol för enstaka timmar har de, många av verken går på 100 % effekt när de behövs.

Dvs det finns en anledning till att jag kallade det att ljuga.

Kol är Tysklands baskraft och var så när de glatt körde all sin kärnkraft. Runt 60 % av kapaciteten är också snitt för kolkraft i de flesta länder, inget som sticker ut.

Kärnkraft står som sagt för ca 5 % av världens energi, kol för ca 26 %. För världen så finns det inget val mellan kärnkraft och kol, du kan beställa hur mycket kärnkraft som helst, det kommer bara byggas så mycket som det finns kapacitet för. Eftersom efterfrågan på energi ökar snabbare än du kan bygga kärnkraft och grön el så finns det inget annat att göra än att minska energianvändningen om du ska minska utsläppen av CO2e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej det är inte i princip max. I vintern kan de köra mer kol, 9 december 2020 körde de t.ex. 16 165 MW stenkol och 16 764 MW brunkol kl 10.00. Tittar vi på Electricity Map och andra källor från kl 09.00 idag (senaste timmen med siffror) så körde de 12 855 MW stenkol och 12 097 MW brunkol. 9 december 2020 motsvarar ca 65,7 %. Lägg därtill att de 3 november inte kör mycket naturgas. Eller för att jämför siffror rakt av 9 december 2020 kl 10.00 producera de 32 929 MWe från kol, 3 november 2021 kl 09.00 producerade de 24 952 MWe så gapen där emellan är 7977 MW. Några verk står alltid offline, några verk är för fjärrvärme och el och körs därför inte fullt. Lager av kol för enstaka timmar har de, många av verken går på 100 % effekt när de behövs.

Dvs det finns en anledning till att jag kallade det att ljuga.

Kol är Tysklands baskraft och var så när de glatt körde all sin kärnkraft. Runt 60 % av kapaciteten är också snitt för kolkraft i de flesta länder, inget som sticker ut.

Kärnkraft står som sagt för ca 5 % av världens energi, kol för ca 26 %. För världen så finns det inget val mellan kärnkraft och kol, du kan beställa hur mycket kärnkraft som helst, det kommer bara byggas så mycket som det finns kapacitet för. Eftersom efterfrågan på energi ökar snabbare än du kan bygga kärnkraft och grön el så finns det inget annat att göra än att minska energianvändningen om du ska minska utsläppen av CO2e.

Ja självklart går verken på 100 % när de inte skyfflar kol. Jag har aldrig sett ett uttag över 65 % av installerad effekt trots elpriser över 2 kr. Och eftersom att det då är lönsamt även för Karlshamnsverket att bränna olja bör ju även kol vara ännu mer lönsamt? Vilket uttag hävdar du är max att plocka ut totalt ur Tysklands och Polens installerade kolkraft?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ja självklart går verken på 100 % när de inte skyfflar kol. Jag har aldrig sett ett uttag över 65 % av installerad effekt trots elpriser över 2 kr. Och eftersom att det då är lönsamt även för Karlshamnsverket att bränna olja bör ju även kol vara ännu mer lönsamt? Vilket uttag hävdar du är max att plocka ut totalt ur Tysklands och Polens installerade kolkraft?

Tror jag redan gav anledningar till varför alla verk inte körs på max.

Titta på andra länder och enstaka timmar/minuter så ser du höga uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte för att vara sån (jo kanske lite) men inte ansvarar väl kärnkraften för alla incidenter med radioaktiva läckor? Röntgen och strålbehandlingsmaskiner är ju inte riktigt kärnkraftsdriftens ansvar att hålla koll på vad jag vet

Så är det absolut, kärnkraftverksamheten skall bara belastas med kravet att hålla koll på sina strålningskällor förstås. Generellt gör den ju det bra (katastofer åsido) men de är inte felfria. Incidenter utan dödsfall är inte ovanliga och det har även inträffat dödsfall pga slarv på ett kärnkraftverk: https://world-nuclear.org/information-library/safety-and-security/safety-of-plants/tokaimura-criticality-accident.aspx

Men exemplen från andra verksamheter som sjukvård, industri och millitären understryker ju vikten av att hålla extremt bra koll när man hanterar strålningskällor.

Man hör ofta argumentet att kärnkraften skulle kunna vara billigare om inte det fanns så stränga säkerhetskrav, så det känns värt att påminna om att säkerhetskraven är motiverade.

Riskerna är ju väldigt abstrakta för en oinsatt människa, vi har med våra sinnen ingen chans att bedöma faran vilket ju alltid är ett problem.

Ett fall som fastnat i minnet är från Ryssland, ett mätinstrument med en stålkälla försvann i ett stenbrott på 70-talet och strålkällan återfanns på 80-talet i en sovrumsvägg i ett flerfamiljshus där ett märkligt antal dödsfall i leukemi ledde till upptäckten. Orsak och verkan är helt frikopplade för en oinsatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror jag redan gav anledningar till varför alla verk inte körs på max.

Titta på andra länder och enstaka timmar/minuter så ser du höga uttag.

Jag upprepar min fråga då du verkar ha missat den
Vad anser du är maximalt uttag? 65%? 70%?
Säg inte över 75% för det vet både du och jag är en lögn.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag upprepar min fråga då du verkar ha missat den
Vad anser du är maximalt uttag? 65%? 70%?
Säg inte över 75% för det vet både du och jag är en lögn.

Kolla själv, det som var relevant var att när du sa max så var det på ~53 % och 23 237 MW eller 9 692 MW mindre än 9 december 2020. Skulle vi stänga av en reaktor så skulle du inte kalla det att köra kärnkraften på max. Produktionsnivån är normal, något mer finns inte att säga.

Oktober 2020
https://i.imgur.com/NdZPqWo.png

Oktober 2021
https://i.imgur.com/pdn38fc.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kolla själv, det som var relevant var att när du sa max så var det på ~53 % och 23 237 MW eller 9 692 MW mindre än 9 december 2020. Skulle vi stänga av en reaktor så skulle du inte kalla det att köra kärnkraften på max. Produktionsnivån är normal, något mer finns inte att säga.

Oktober 2020
https://i.imgur.com/NdZPqWo.png

Oktober 2021
https://i.imgur.com/pdn38fc.png

Så allt detta för att du vill säga att produktionsnivån är normal? Ok. Jag kan sträcka mig till att 65 % av installerad effekt är max man kan plocka ut. Polen ligger på 61 % vilket i detta fall skulle motsvara 94 % av möjlig belastning av kolkraften. Vi nöjer oss där.

Produktionsnivån är normal även för kärnkraften i Sverige idag.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Så allt detta för att du vill säga att produktionsnivån är normal? Ok. Jag kan sträcka mig till att 65 % av installerad effekt är max man kan plocka ut. Polen ligger på 61 % vilket i detta fall skulle motsvara 94 % av möjlig belastning av kolkraften. Vi nöjer oss där.

Produktionsnivån är normal även för kärnkraften i Sverige idag.

Ja, för att du antydde att det inte var normalt och låg på max, dvs det är dina inlägg som gjorde det hela meningslöst.

65 % är inte max du kan producera, det är däremot mellan 65-66 % de låg i Tyskland när det var hög efterfrågan förra året som sagt. Hur mycket vindkraften producerar enstaka timmar avgör inte hur mycket CO2e deras elproduktion släpper ut över året och det finns ingen rätt eller fel väg, vi kan inte ersätta de fossila bränslena med andra kraftkällor (när du tittar globalt) och det är därför vi är i den situationen vi är. Tysklands tidigare satsning på kärnkraft var inte någon väg för att avveckla kol och naturgas, det är helt andra åtgärder som fått ner utsläppen och helt andra åtgärder som behövs för att minska utsläppen framöver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredrik94:

Nu flyttar du målstolparna. Du skrev explicit "beräknad livslängd för det som byggs idag" och jag gav dig fyra exempel på reaktorer som byggs idag där alla har en designad livslängd på 60 år.

Jag var inte helt tydlig, men du kan ju bara söka på det och se vad du hittar: https://www.google.com/search?q=lifespan%20of%20nuclear%20pla...

30-40 år. Spekulationer och förhoppningar undantaget. Sen kan man förstås som sagt modernisera och renovera i princip för evigt, men ska man ha ekonomi i det så gör man inte det särskilt länge.

Man kan också titta på våra kärnkraftverk och deras faktiska livslängd: Ringhals 1 och 2, nedstängda efter 45 år, 3 och 4 är yngre men ser ut att få ungefär samma livslängd. Barsebäck 1 avstängd efter 24 år, 2 efter 28 år. Oskarshamn 1 avstängd efter 45 år, 2 avstängd efter 40 år, 3 är 36 år i år, kommer den att drivas i tio år till? Det är skillnad på teoretisk livslängd, teknisk och kommersiell liksom.

Citat:

Om jag tolkar dig snällt, baserat på dina IAEA länkar, och antar att du menar reaktorerna som designades på 60-70 talet så måste du ta deras påstådda livslängd med en stor nypa salt. De visste inte vid den tiden hur exempelvis neutronstrålning försprödar stålet som utgör reaktortanken, vilket vi idag har bättre koll på. Därför gjordes mycket konservativa uppskattningar på tänkt livslängd - vilket nu visat sig vara en rejäl underskattning. Exempelvis börjar nu reaktorer i USA få driftstillstånd för 80 år (Turkey Point, Peach Bottom). Vi kan härmed skippa snacket om 30-40 års livslängd.

USA är, precis som de flesta länder, i en allt allvarligare situation. Det är för sent att bygga ny kärnkraft för att mota klimatförändringarna. Investeringar i de befintliga är ekonomiskt svåra att motivera men de har inte så mycket val då det är den lösningen de kan se på problemen de har. Och de har och har haft problem med energiförsörjningen i perioder under ganska lång tid. Problemet görs ju än värre av att de har "alltid" förlitat sig på fossil energi och behöver ersätta denna med annat i en takt som är svår att klara för helt förnybart.

Citat:

Ja, det finns en överdriven hype kring Gen-IV. Även fast det innebär många fördelar så är det ingen "silver bullet" som kommer lösa allt. Hoppas på tycker jag absolut att du kan göra, men jag ser inte varför vi måste vänta på dem när vi kan bygga tillräckligt bra LWR idag.

Men vad ska vi göra de närmaste decennierna innan den är på plats och när den bara ökar på våra utsläpp?

Citat:

“Don’t let the perfect be the enemy of the good.”

Samma sak borde man kanske ha i åtanke när man letar problem med vindkraften också.
[/quote]Det är väl inga större problem med SMR? Finns olika projekt igång på många håll runt om i världen. Ryssarna har redan flertalet igång (Akademik Lomonosov, isbrytare etc). Det är fundamentalt inget nytt med SMR - bara branschen som ändrar strategi för att lättare kunna konkurrera på andra typer av marknader.[/quote]

Vad den militären gör ligger lite utanför detta tycker jag, vi har haft atomubåtar under ganska lång tid men det betyder inte att det skulle vara kommersiellt gångbart. De bolag som de senaste åren har börjat utveckla SMR (för civilt bruk) har alla misslyckats eller fått stora problem med bland annat finansiering och efterfrågan. Exempelvis NuScale.

Citat:

Och hur ofta händer det? Ganska mycket påståenden, ganska lite källor. Ibland går saker sönder i kärnkraftverken - absolut, men det är förhållandevis ovanligt 10-15% är avstängda under perioden som kraftbolagen har högst fokus på - d.v.s. under vintern.

Jo men det talar ju emot vad som ofta framhålls, att kärnkraften är superstabil och alltid levererar. Den levererar alltid tills någon petitess, eller planerat underhåll, gör att de måste stänga ner i en relativt lång period.

Citat:

Ja det är väl ganska självklart? Noll risk är ju fysikaliskt omöjligt. Genom bl.a. probabilistisk säkerhetsanalys så kan du göra en sannolikhetsbedömning för olika haverier - och för dagligt tal är sannolikheten så pass låg att den kan anses vara i princip obefintlig. Självklart så kan man alltid komma på tänkbara scenarier som vi inte har skyddat oss för, men är de tillräckligt osannolika så lever jag hellre med den extremt låga risken för kärnkraftshaveri än med riskerna från ett misslyckande att bromsa klimatförändringarna.

Vad jag syftar på är att man hela tiden har sagt att kärnkraften är "idiotsäker" likväl har det hänt olyckor, man har reagerat och hanterat riskerna för dessa olyckor men det finns ju massvis av saker som kan gå fel i något så komplext. Jämför med mjukvara, exempelvis Windows. Jag vet att kraven på stabilitet och liknande inte finns för Windows jämfört med ett kärnkraftverk, men vi har ändå haft Windows rätt länge över miljoner installationer. Men hur många oupptäckta buggar tror du Windows hade haft om det bara fanns något hundratal installationer liksom? Det tar tid, driftstimmar, att upptäcka problem och kärnkraft är ett relativt nytt område med få installationer liksom.

Citat:

Jag hävdar att du inte kan dra slutsatser om dagens uranbrytning baserat på de där studierna. Ta den första som exempel

Som du ser slutade med gruvbrytning -89. Jag skulle aldrig påstå att det alltid har varit bra förhållanden i urangruvor - men idag är inte 50-talet. Vi ser högre säkerhet i nästintill alla branscher idag - varför skulle inte detsamma gälla vid brytning av uran?

Här finns nästan 150 sidor från OECD-NEA om hälsoeffekter från uranbrytning.

Det oroväckande i denna artikel är ju, om jag tolkar siffrorna korrekt, att den tidiga gruppen, som jobbade i gruvan 55-70 verkar vara relatvit säkrare än den senare gruppen 70-90. Det kan förstås bero på att folkhälsan i stort blev bättre snabbare än hälsan för gruvarbetare. Oavsett så är det knappast ett riskfritt arbete. Och detta är ändå Kanada, inte Kazakstan som står för den största delen av uranbrytningen i världen och där säkerhetsanordningarna sannolikt är sämre.

Oavsett är det inte så farligt på det stora hela, men det finns ju en anledning till att vi inte bryter uran här liksom.

Citat:

Våra reaktorer kan inte råka ut för samma sak som skedde i Fukushima Passiva haverifilter som finns installerat möjliggör ventilering av reaktorinneslutningen innan vätgas byggs upp i tillräckligt hög grad för att kunna detonera.

Jo absolut är vi skyddade från det specifika problemet. Men andra mer eller mindre oförutsedda problem kan ju uppstå och konsekvenserna ifall något händer kan ju bli enorma.

Citat:

Jag håller delvis med. Vattenkraften kommer absolut att behövas - men storleken och frekvensen av dess reglering påverkas av övriga elsystem. Dessutom skulle kärnkraften kunna köras lastföljande om vi vill. Exempelvis designas den franska EPR-reaktorn för att kunna reglera 5% per minut i intervallet 60-100%. Detta innebär lastföljning i storleksordningen 80 MW i minuten - och har vi 6-10 reaktorer med likande prestanda så skulle vi kunna lastfölja ett antal 100 MW per minut. Det vore fullt tillräckligt för dygnsföljning, eller förändring av vind etc.

Ja, om 20-30 år när vi har byggt dem. Vad ska vi göra tills dess?

Citat:

Här håller jag inte med. Frågan är visst tillräckligt utredd. Nu greppar regeringen bara efter halmstrån för att försena slutförvaret - en miljöpartistisk miljöminister vill inte/ kan inte gå till historien som den som slutligen "löste" kärnavfallsfrågan.

Fast det är ju just jägare/samlare det handlar om. Ansatsen är ju att civilisationen har havererat och en ny civilisation utan kompetens att detektera joniserande strålning lever i området ovanför slutförvaret. Jag ser det inte som ett problem öht. om en framtida avancerad civilisation börjar gräva just vid slutförvaret. Antingen är de avancerade nog att detektera joniserande strålning - eller så får de en möjlighet att utveckla den tekniken. Oavsett så är detta löjliga frågor att hänga upp sig på.

Jag tror vi löser de frågorna absolut, det är inte omöjligt på något sätt, men kostnaden är ju det stora problemet.

Citat:

Nja, om vi tar Söder som exempel (brukar ofta lyftas fram i Sverige) så säger han att det är möjligt , han säger inte att det är det billigaste eller mest leveranssäkra. Den enda studien som gjorts för Sverige där de förutsättningslöst försöker optimera en mix av kraftslag för framtiden baserat på att det ska vara billigt, leveranssäkert etc. är den från Svenskt näringsliv - och där ges att 1/3 kärnkraft, 1/3 vattenkraft och 1/3 vindkraft är det bästa.

Men svenskt näringsliv är ju en lobbyorganisation för våra storföretag. Här är en genomgång som säger typ motsatsen.

Citat:

Här begår du misstaget att inte sätta dig in varför projekten i EU dragit över tidplan och budget. Det har inte med EU att göra - utan snarare valet av reaktorleverantör. Areva sålde en reaktor som inte var färdig och när STUK började granska så krävde de ändringar i designen => tar mycket tid och är kostsamt. Detta kombinerat med att inga reaktorer byggts av fransoserna på sisådär 20-30 år gör att de saknade mycket kritisk kompetens inom företaget samt att de behövde bygga upp nya leveranskedjor etc. Skulle vi istället köpa av en leverantör som är van att bygga mycket, t.ex. KEPCO eller Rosatom så kan vi tänka oss 3-5 år för tillståndsprocess och sen 5-7 år för själva bygget. 10 år är långt ifrån orimligt, men låt oss säga 15 år för att ta hänsyn till långdragna domstolsprocesser.

Jag vet inte om det är en bra idé att låta Putins bolag bygga våra verk. Anledningen till att de har gjort bra ifrån sig på sistone är inte för att de är tekniskt bättre utan för att de erbjuder finansieringsalternativ subventionerade av ryska staten, för att öka på deras anseende och makt internationellt.

Sen borde väl det bästa sättet att bedöma hur lång tid det skulle ta här vara att titta på pågående byggen som är så lika oss som möjligt, framför allt när det gäller regleringar, och det är Finland och Frankrike, och där är det inte tal om några 10-15 år även om det var vad man trodde från början.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wyver:

Speciellt när det var en national park före kraftverket byggdes, när man kom på den briljanta idén att det är ju perfekt för vattenkraft, då tar bort nationalparken bygget kraftverket, som gör att var det 7 sju sjöar, till en fruktansvärt stor och ställvis djup sjö och sedan blir området till nationalpark igen, som inget hade hänt

Men man kan inte bevara allt tyvärr. Den nationalparken var heller inte så eftertraktad innan de byggde verket, delvis kanske för att man fick vandra en vecka för att komma dit innan vägarna för dammbygget kom till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Ungefär lika stark motståndare som jag är till att Sverige skulle bygga en Grafitmodererad Kärnreaktor och sätta den under kontroll av en Militär diktatur som med hjälp av skräck och terrorvälde kan tvinga dess tekniska personal att stänga av dess säkerhetssystem för att forcera testning då kanske?

Not in my back yard either!

Problemet är att det är omöjligt att ge en korrekt uppskattning på antalet dödsfall som följd av cancer i fallet Tjernobyl. Gissningarna varierar från 0 till betydligt över 5000 beroende på källa.

Det största problement i fallet med Tjernobyl är att testning av cancer på Sovietiska landsbyggden var milt talat extremt bristfallig innan olyckan inträffade, så väldigt många cancerfall som redan existerade innan olyckan upptäcktes endast pga den extensiva testningen som skedde efteråt. Hur många av cancerfallen som är relaterade till strålningen från olyckan är omöjligt för någon att avgöra med större säkerhet. Det skulle i princip lika gärna kunna vara 50 som 5000, eller mycket mer.

Återigen ett problem vi inte har haft i några av de fåtal kärnolyckor vi haft i väst. Där har mig veteligen totalt 1 person avlidit som en följd av strålningen ( en arbetare vid Fukushima som i enlighet med Japansk hederstradition medvetet utsatte sig för en dödlig dos för att försöka hjälpa andra genom att få igång kylningen om jag minns rätt ).

Ett par hundra barn har fått sköldkörtelcancer efter Fukushima hittills i alla fall, så kanske lite mer problem än en död på lite längre sikt.

Citat:

Det påståendet bygger på okunskap. Här är en länk till IAEAs officiella sammanfattning.

Nästan all strålning som släpptes ut i samband med Tjernobylolyckan ut var från isotoper med en halveringstid på mellan 8 dagar och 30 år. Det finns till och med de som flyttat tillbaka till utrymmingsområdet och strålningen är på många ställen nära olyckan idag inte värre än att bo i ett område med hög radonhalt eller jobba ombord på flygplan.

Du har rätt i att de ekonomiska kostnaderna är enorma och långtgående, men dessa kostnader bör också vägas mot både den 100 faldigt högre ekonomiska nytta som billig och pålitlig el från kärnkraften bidrar med ( speciellt med tanke på vad vi får betala för Miljöpartiets el i Sverige idag ), och från de miljontals dödsfall av att bränna olja & kol istället som kärnkraften har förhindrat.

Jag skulle också gärna vilja ha en källa till ditt påstående att Tjernobyl kostade Ukraina 6-8% av deras utgifter år 2018. Största kostnaden lär vara de 1,5 miljarder € för den nya sakrofagen men de pengarna har såvitt jag vet samlats in av en Europeisk fond under 20 års tid så det lär inte ha belastat Ukraina.

Som jämförelse producerade de 445 Kärnreaktorerna i drift globalt 2020 totalt 2553 TWh under det året vilket med EUs snittpris för elektricitet skulle vara värt ca 559 miljarder €. I Sverige har kärnkraften länge varit en kassako där Vattenfall delat ut miljardvinster till staten år efter år samt har lekt bort sina miljardvinster i inkompetenta affärer så som Nuon eller investeringar i Tysk kolkraft.

Kärnkraft är inte billig FFS! Vår kärnkraftsel är billig för att staten sponsrade bygget och tar merparten av risken för olyckor.