Seko vs Unionen. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Seko vs Unionen. Vad tycker ni?

Hejsan

Jag har legat på nästan samma lön som jag gjort när jag började på Telias företagsupport sedan jag blev fast anställt. Har varit fast anställd i snart 4 år. Har fått totalt 400kr efter skatt i löneförhöjning under denna tid. Jag har mer ansvar och mer uppgifter så jag har logiskt sätt rätt till mer lön. Jag sitter och funderar från att gå från Unionen till Seko eftersom jag hört bättre ryckte om dessa. Har hört att dom t.om biland själva hör av sig till den anställde om dom märker att denna person inte har rätt lön t.ex.

Har ni några andra saker att tillägga för att jag ska gå från Unionen till Seko som mitt nya val som fackförbund?

Är egenligen endast kvar i Unionen endast för att jag får rabbat på min bilförsäkring och bostadsförsäkring och dom är billigare. Sedan är det inte helt fel att få både glögg, hambugare och annat fika från Seko medans Unionen endast kommer med några små Juleskum i december.

Vad har ni för tankar?

Mvh Laars

Ursäkta: Felrättning (fast anställd i 4 år ska det va) (1 år anställd på bemanningsföretag).

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Hm... 1, Kolla vilket kollektivavtal som gäller på ditt jobb för er anställda. Unionen är ett förbund för chefer egentligen, inte för arbetare.

2, Ring det förbundet ni är kopplade till, om ni är kopplade till något, och gå med där, sedan tar du kontakt med den lokala klubben OM det finns en sådan på ditt jobb, och eftersom Telia är en rätt stor arbetsplats antar jag att det borde finnas.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Hm... 1, Kolla vilket kollektivavtal som gäller på ditt jobb för er anställda. Unionen är ett förbund för chefer egentligen, inte för arbetare.

Ovanstående är direkt felaktigt. Möjligen tänker du på fackförbundet Ledarna.

Jag skulle rekommendera att i första hand förhandla lönen själv. Har du bara fått 400:- på 5 år så har du fått extremt låga höjningar och bör haft en del samtal med din chef redan om varför och vad du behöver göra för att få högre lön. Det har du rätt till enligt kollektivavtal som jag antar ni har.

Men vill du gå med i fackförbund skulle jag gått med i det som har en lokal klubb, då kan du få bäst och snabbast hjälp i frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Hejsan

Jag har legat på nästan samma lön som jag gjort när jag började på Telias företagsupport sedan jag blev fast anställt.
...
Vad har ni för tankar?

Byt jobb skulle jag säga spontant

Ang. facket, så är jag med i Unionen tack vare deras inkomstgaranti. Men i övrigt känns det mest som bortkastade pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Hm... 1, Kolla vilket kollektivavtal som gäller på ditt jobb för er anställda. Unionen är ett förbund för chefer egentligen, inte för arbetare.

Unionen är ett fackförbund för tjänstemän oavsett nivå så vet inte var du fått det från.

För att svara trådstartaren, vilket av förbunden äger kollektivavtalet för din arbetsplats? Är det Unionen som äger avtalet är du med i rätt förbund redan och Seko kan inte göra så mycket för dig. Är det Seko som äger avtalet så kan det absolut vara idé att byta fackförbund.

Det sagt kan inte facket göra så mycket åt din lön om den ligger i nivå med gällande avtal för din typ av tjänst och anställningstid. Ligger den lägre än den borde enligt avtalet så kan de hjälpa dig att hamna rätt. Ligger du på miniminivå utifrån avtalet så är resten upp till dig själv att förhandla.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd

Det beror väldigt mycket på både företaget och fackklubben skulle jag säga. Där jag jobbar har vi Unionen och Sveriges ingenjörer och Unionen är mycket mer aktiva.

Att du får så pissig löneökning vet jag inte vad det beror på, för pissig är den. När jag satt i löneförhandlingsgruppen i facket på mitt förra jobb, också Unionen, så förhandlade vi kring potten. Det normala var ju att titta på industriavtalet, vilket brukar ligga någonstans kring 2-2,5% och detta får oftast cheferna sen fördela efter eget tycke, men om löneskillnaderna är oskäliga så kan ju facket säga ifrån, speciellt om det beror på diskriminering förstås men även utanför det så måste ju företaget kunna motivera exempelvis varför du får en mindre ökning än din kollega med samma jobb. Ofta har företaget också en egen struktur för detta, exempelvis att alla får en viss procent minst, typ 1,5 eller så, sen får chefen fördela ut resten. På samma sätt ska ju kompetensutveckling och nya arbetsuppgifter avspegla sig i ökningen också, men det är mer godtyckligt i mina ögon. Sist fick jag sämre ökning för att jag hoppade in och täckte upp för en produktägare som höll på att gå in i väggen; "När man byter arbete så är man ju inte lika erfaren på det nya..." bullshit!

Permalänk
Medlem

Ursäkta: Felrättning (fast anställd i 4 år ska det va) (1 år anställd på bemanningsföretag).

Skrivet av narya:

Ovanstående är direkt felaktigt. Möjligen tänker du på fackförbundet Ledarna.

Jag skulle rekommendera att i första hand förhandla lönen själv. Har du bara fått 400:- på 5 år så har du fått extremt låga höjningar och bör haft en del samtal med din chef redan om varför och vad du behöver göra för att få högre lön. Det har du rätt till enligt kollektivavtal som jag antar ni har.

Men vill du gå med i fackförbund skulle jag gått med i det som har en lokal klubb, då kan du få bäst och snabbast hjälp i frågan.

Bland normen på vår avdelning på Telia har jag mer ansvar och ligger bra till i mina mål. Förra året var jag nära på Mycket bra arbetsprestation över hela året. Jag har förbättrat det nu så borde ligga på mycket bra nu. Så ja finns ju klart bra argument till ett samtal kring lön.

Sen har jag Cisco certifikat och 2 år utbildning som stadsingenjör med godkända betyg men det är inget som dom tar med. Chefen är intresserad av siffror i prestation och inget annat. Men ja jag förstår Chefen också.

Det är 3 stycken jag känner. En ledare och två hedersmedlemmar i Seko som jobbar på Telia. Dom har även ett eget rum på Telia endast för Seko. Så ja det känns vettigt att gå över till Seko. Så det är nog det du menar med Lokal klubb. Jag jobbar och bor i Sundsvall. Då kan man gå och fråga dom också.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk

Tror vi fått typ 1.5% per år ungefär sen jag började här 2019 eller nå sånt så typ +350:-/mån per år innan skatt ungefär jag har If metall men tror inte de är aktuella som telefonförsäljare dock.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Utanför det så måste ju företaget kunna motivera exempelvis varför du får en mindre ökning än din kollega med samma jobb.

Min kollega som jobbat 1 år längre än mig säger att han fått ganska bra i ökning på sin lön under tiden han varit på Telia. Han har dock jobbat med andra jobb innan (på posten i typ 5 år) medans jag ej haft en fast anställning tidigare. Han gör lite mer jobb och är lite viktigare som kollega i prestation i min avdelning men jag ligger inte långt efter. Så låt säga om han får ut 2000kr mer än mig efter skatt varje månad, så borde jag kunna använda det som argument? Men chefen får väl inte säga vad sina kollegor har i lön eftersom det är tystnadsplikt på det. Behöver jag ta det i så fall med facket så får dom kolla upp om det är skillnad i lönerna så får dom i sin tur kontakta min chef för att säga att han behöver öka min lön?

Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror vi fått typ 1.5% per år ungefär sen jag började här 2019 eller nå sånt så typ +350:-/mån per år innan skatt ungefär jag har If metall men tror inte de är aktuella som telefonförsäljare dock.

Jobbar inte som telefonförsäljare. Jobbar med teknisk felsökning (support).

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Ursäkta: Felrättning (fast anställd i 4 år ska det va) (1 år anställd på bemanningsföretag).

Bland normen på vår avdelning på Telia har jag mer ansvar och ligger bra till i mina mål. Förra året var jag nära på Mycket bra arbetsprestation över hela året. Jag har förbättrat det nu så borde ligga på mycket bra nu. Så ja finns ju klart bra argument till ett samtal kring lön.

Sen har jag Cisco certifikat och 2 år utbildning som stadsingenjör med godkända betyg men det är inget som dom tar med. Chefen är intresserad av siffror i prestation och inget annat. Men ja jag förstår Chefen också.

Det är 3 stycken jag känner. En ledare och två hedersmedlemmar i Seko som jobbar på Telia. Dom har även ett eget rum på Telia endast för Seko. Så ja det känns vettigt att gå över till Seko. Så det är nog det du menar med Lokal klubb. Jag jobbar och bor i Sundsvall. Då kan man gå och fråga dom också.

Du borde ta reda på vad du fått i löneökning i % de senaste 3 åren och jämföra det med vad kollektivavtalet gav. Om du ligger långt under (som det låter som) så ska du ta med det i din nästa löneförhandling. Speciellt om du ligger på så bra arbetsprestation.

Tycker det låter vettigt att gå med i Seko om de nu har en lokal klubb.

Har varit ordförande i lokal klubb och vi ifrågasatte alltid om någon av våra medlemmar låg lågt i lönerevisionen och lyckades flera gånger höja lönen för våra medlemmar. Det var dock SACO.

Ett annat tips som ibland fungerar är att gå till chefen utanför den ordinarie revisionen, dvs några månader senare. Vissa organisationer är väldigt låsta under ordinarie lönerevisionen till "potten" i kollektivavtalet, och vill man ha en större ökning så kan det vara bra att gå utanför och försöka få ändrad tjänstebeskrivning eller liknande tillsammans med högre lön vid annat tillfälle.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du skall strunta i facket och ta diskussionen själv. För att få en högre lön måste man dels leverera värde nog för att motivera lönen och kräva att få den. Ställer man inga krav (ibland med hot om att man är omotiverad eller tänker sluta) så är det svårt att få några större höjningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laars:

Min kollega som jobbat 1 år längre än mig säger att han fått ganska bra i ökning på sin lön under tiden han varit på Telia. Han har dock jobbat med andra jobb innan (på posten i typ 5 år) medans jag ej haft en fast anställning tidigare. Han gör lite mer jobb och är lite viktigare som kollega i prestation i min avdelning men jag ligger inte långt efter. Så låt säga om han får ut 2000kr mer än mig efter skatt varje månad, så borde jag kunna använda det som argument? Men chefen får väl inte säga vad sina kollegor har i lön eftersom det är tystnadsplikt på det. Behöver jag ta det i så fall med facket så får dom kolla upp om det är skillnad i lönerna så får dom i sin tur kontakta min chef för att säga att han behöver öka min lön?

...

Fråga dina kollegor om deras lön, det är det bästa sättet att få reda på det och att få upp diskussionen. Flera gånger har jag varit med om att jag fått en "extra" löneökning och chefen har bett mig att vara tyst om det då de inte vill att "alla" ska kräva samma sak. Du kan också prata med någon av dina kollegor som är med i fackets förhandlingsgrupp och/eller lönesättande chef, fråga om din låga löneökning, hur de motiverar att du i realiteten har fått en lönesänkning varje år (för det har du ju om man räknar bort inflationen). Har de argument så begär en plan för hur du ska få mer nästa år, vilka områden du behöver förbättra dig på, om det finns några utbildningar som skulle hjälpa och liknande.

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att få en skitlön i slutändan är nog att passivt acceptera vad facket maler fram år efter år.

Permalänk
Medlem

Byt jobb. Om de är helt dränkta i fack så är din löneutveckling, för att använda ett slitet uttryck, fackad.

Du får fundera på om du premierar stabilitet och i praktiken negativ löneutveckling framför att t.ex. kunna köpa lägenhet och bil etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Woaini:

Bästa sättet att få en skitlön i slutändan är nog att passivt acceptera vad facket maler fram år efter år.

Du menar passivt acceptera vad chefen ger dig?

Men jag håller med, det är väldigt sällan man får något extra utan att be om det, även om det har hänt mig några gånger. Å andra sidan, om man är bra på sitt jobb eller bundis med chefen så brukar man ju få lite mer än "märket", vilket fortfarande inte är några direkt imponerande ökningar förstås men bättre än att få ungefär inflationen bara.

Men ska man gå upp i lön mer än några få procent så får man helt enkelt byta jobb, det är det enda sättet. Sen kanske ens nuvarande arbetsgivare plötsligt hittar lite pengar och erbjuder vad man vill ha, efter man har sagt upp sig alltså, så då har man ett bra förhandlingsläge. Ofta är det inte så dock, man kan tycka att man är hur viktig som helst på en arbetsplats och skulle kosta massa pengar att ersätta med upplärning och allt, men att få en ok löneutveckling för att inte säga upp sig kan ändå vara för mycket begärt.