Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mortal1ty:

Köpt en bostad med min flickvän för 2.2 och vi tänker lägga 30% kontantinsats, har för närvarande tittat på lån från SBAB, Nordea, LF och Danskebank där Danskebank leder med 1,17%(3år) ränta för SACO/TCO medlemmar, vilket jag är.

Var på personligt möte med en bankman på LF idag och den bästa räntan han kunde ge oss på 3 år var 1,56%, alt 1,25% på 2år, vilket fick mig att vilja avsluta mötet ganska omgående.

Kruxet är att hon skall studera, men jag tjänar ganska bra-(>40kkr) så vad är egentligen den lägsta räntan vi skulle kunna förvänta oss?
Hade vi haft 10% till så hade vi nog vänt oss till t.ex. hypoteket alt. stabelo, men nu har vi ej råd att lägga mer än 30% i kontantinsats.

Men du kan ju ha 85% belåningsgrad och ha 1,17% med Danske Bank i och med tco/Saco. Hellre ha 15% kvar i näven och ha lite manöverutrymme om det händer något med lyan. Ett badrum tex. Sen måste du ju inte nämna att tjejen ska börja studera. Ni kommer ju ha råd ändå liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag hade personligen låst den där dealen med Danske bank, speciellt om nu tjejen ska börja plugga, bra om utgifterna är förutsägbara. Även verkar väl räntorna vända uppåt.

Tack!

Det lutar åt det då det är ett treårigt program hon ansökt till, Nordea kunde ge oss 1.18 på 2 år, men 1.25 på 3 så jag har iallafall ställt frågan hur de ställer sig till den räntan, om vi kan få lägre eller ej.

Dock har man motkrav på månadsspar/pensionsförvaltning, vilket man inte har från DB i dagsläget vad jag förstått.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mortal1ty:

Tack!

Det lutar åt det då det är ett treårigt program hon ansökt till, Nordea kunde ge oss 1.18 på 2 år, men 1.25 på 3 så jag har iallafall ställt frågan hur de ställer sig till den räntan, om vi kan få lägre eller ej.

Dock har man motkrav på månadsspar/pensionsförvaltning, vilket man inte har från DB i dagsläget vad jag förstått.

Fri avtalsrätt i Sverige men det där med pensionsspar på banken suger 9/10 gånger just för att avgifter/utbud suger. Att just flytta pensionen är för mig otänkbart. Bara de där månaderna pengarna ska flyttas gör ju att det inte lönar sig.
Jag säger bara "Get good!".

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Men du kan ju ha 85% belåningsgrad och ha 1,17% med Danske Bank i och med tco/Saco. Hellre ha 15% kvar i näven och ha lite manöverutrymme om det händer något med lyan. Ett badrum tex. Sen måste du ju inte nämna att tjejen ska börja studera. Ni kommer ju ha råd ändå liksom.

Saken är att majoriteten utav resterande kontantinsats kommer från henne. Vi tänkte skriva en revers där jag betalar av 10tkr/mån till henne över en period så att hon har en inkomst utöver studiebidraget.

Tanken var att hålla nere månadsomkostnaderna(5667kr/mån för avgift+lån) med ränta på 1,17 och 70% belåning. Dvs, ~2800kr/var för boendet.

Alternativet är att investera pengarna och att hon då försöker ta ut avkastning att leva på, men det skulle gå ut över hennes rätt till CSN som jag förstår det, vi hade då fått räkna på att lägga 7821kr/mån eller ~3900kr var.

Permalänk
Medlem

Lyan är förövrigt ganska nyproducerad(10år sedan) och i väldigt gott skick, vi ser det som osannolikt att något större problem uppdagas inom de närmsta åren.

Skrivet av DavidtheDoom:

Fri avtalsrätt i Sverige men det där med pensionsspar på banken suger 9/10 gånger just för att avgifter/utbud suger. Att just flytta pensionen är för mig otänkbart. Bara de där månaderna pengarna ska flyttas gör ju att det inte lönar sig.
Jag säger bara "Get good!".

Såpass, det förklarar ju en del.

Jag har känslan av att man vill göra det krångligt för oss att byta bank framöver med denna manöver. Nu har jag inte gjort speciellt mycket med mina pengar som f.n. ligger hos allmänna pensionsfonden, men det verkar ju att tuffa på bra på det kontot trots allt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mortal1ty:

Saken är att majoriteten utav resterande kontantinsats kommer från henne. Vi tänkte skriva en revers där jag betalar av 10tkr/mån till henne över en period så att hon har en inkomst utöver studiebidraget.

Tanken var att hålla nere månadsomkostnaderna(5667kr/mån för avgift+lån) med ränta på 1,17 och 70% belåning. Dvs, ~2800kr/var för boendet.

Alternativet är att investera pengarna och att hon då försöker ta ut avkastning att leva på, men det skulle gå ut över hennes rätt till CSN som jag förstår det, vi hade då fått räkna på att lägga 7821kr/mån eller ~3900kr var.

Grymt! Det låter som ni har tänkt igenom det. Fördelen med 70% är att ni endast behöver amortera 1% istället för 2%. Som @Davidthedoom säger. Lås dealen med Danske Bank. Jag och sambon kör själva med den dealen. Bli inte förvånad att internetbanken suger hårt på DB. Bland de sämsta om inte den sämsta gui:t någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Lyan är förövrigt ganska nyproducerad(10år sedan) och i väldigt gott skick, vi ser det som osannolikt att något större problem uppdagas inom de närmsta åren.

Såpass, det förklarar ju en del.

Jag har känslan av att man vill göra det krångligt för oss att byta bank framöver med denna manöver. Nu har jag inte gjort speciellt mycket med mina pengar som f.n. ligger hos allmänna pensionsfonden, men det verkar ju att tuffa på bra på det kontot trots allt.

Ifall det är en med en puts fasad så bör ni ta reda på vilken sorts fasad lägenheten har för 10 år sedan så var enstegstätade fasader ganska vanligt.

Vissa enstegstätade fasader är risk konstruktioner och då bör man räkna med att föreningen behöver byta fasad om 20-30 år ifall inte byggherren gör det på garanti.

Edit Ett bra exmpel är att några BRF i Liljeholmen och Älvsjö har fått sin fasad utbytt på garanti av JM på grund av fukt problem efter 10-20 år.

https://www.mitti.se/nyheter/alla-fasader-byts-pa-unga-hus-i-...
https://www.mitti.se/nyheter/fasaden-pa-jm-hus-vid-liljeholme...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ifall det är en med en puts fasad så bör ni ta reda på vilken sorts fasad lägenheten har för 10 år sedan så var enstegstätade fasader ganska vissa enstegstätade fasader är risk konstruktioner och då bör man räkna med att föreningen behöver byta fasad om 20-30 år ifall inte byggherren gör det på garanti.

Edit Ett bra exmpel är att några BRF i Liljeholmen och Älvsjö har fått sin fasad utbytt på garanti av JM på grund av fukt problem efter 10-20 år.

https://www.mitti.se/nyheter/alla-fasader-byts-pa-unga-hus-i-...
https://www.mitti.se/nyheter/fasaden-pa-jm-hus-vid-liljeholme...

Det tål att tittas en gång extra på, det är puts men det ser väldigt reko ut. Är HSB som har byggt och föreningen har väldigt god ekonomi i vart fall men det vore tråkigt att råka ut för något sådant.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av blunden:

Nu höjde SBAB sin listränta för bolån bundna 2 år eller längre med 0,20 procentenheter. Vi får se om andra följer efter. De följde dock aldrig med i SBABs sänkning förut.

Hör nog ihop med deras nya "hussyn" på räntan: https://fastighetstidningen.se/sbab-tror-nu-pa-en-forsta-rant...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ja, nästan garanterat. Var väl inte helt oväntat heller.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av SunQ:

Det beror också på vilken belåningsgrad osv man har också. Men verkar som att sweetspot för min del var ca 60%. Det gav mig 0,85% ränta på SBAB. Dock var det med grönt bolån som ger 0,10% ränterabatt. Detta är 2 års bindningstid.

Om jag hade på 70% så närmade det sig 1% ränta.

Vilket år var detta och vad fick du för siffror med 85% belåning? Hur stort var lånet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Vilket år var detta och vad fick du för siffror med 85% belåning? Hur stort var lånet?

hehe detta var precis nu i dagarna och lånet är på 2,6 miljoner.
Testade inte med 85% belåning då jag dels behövde komma ner till 70% belåning för att nyttja 5 år amorteringsfritt pga nybyggnation och dels för att jag gillar att inte ha för mycket lån på lägenheten.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av SunQ:

hehe detta var precis nu i dagarna och lånet är på 2,6 miljoner.
Testade inte med 85% belåning då jag dels behövde komma ner till 70% belåning för att nyttja 5 år amorteringsfritt pga nybyggnation och dels för att jag gillar att inte ha för mycket lån på lägenheten.

Ah ok! Tänkte väl det.

Permalänk
Medlem

Har precis sålt gamla lägenheten och skrivit på för en ny. Funderar dock lite vad som nu blir smartast gällande bolån.

Den nya lägenheten kostar 4 miljoner. Vi har råd att betala den kontant. Å andra sidan med räntan som den är kanske det är smartare att låna 2 miljoner och köra amorteringsfritt, ligga och betala ränta på dessa 2 miljoner medans man har 2 miljoner till på Lysa/börsen/sparkonto etc?

Hur resonerar ni? Vad är rimlig obunden ränta på 50% av 4 miljoner? (just nu har vi 1,13 % på gamla lägenheten).

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jumpcut:

Har precis sålt gamla lägenheten och skrivit på för en ny. Funderar dock lite vad som nu blir smartast gällande bolån.

Den nya lägenheten kostar 4 miljoner. Vi har råd att betala den kontant. Å andra sidan med räntan som den är kanske det är smartare att låna 2 miljoner och köra amorteringsfritt, ligga och betala ränta på dessa 2 miljoner medans man har 2 miljoner till på Lysa/börsen/sparkonto etc?

Hur resonerar ni? Vad är rimlig obunden ränta på 50% av 4 miljoner? (just nu har vi 1,13 % på gamla lägenheten).

Beror på risk aptiten hos er. Men bättre ha cash i näven än allt i huset. Jag hade absolut inte cashat av den. Är ni försiktiga ta 50% belåning. Vill ni maximera mer avkastning, 85% belåning och ni investerar 3,4 miljoner. indexfonder och sen har ni ju fördubblat kapitalet på 7 år rent historiskt sett. Se till att inte falla för känslan ”trygghet”. Ni kan ALLTID casha av den om räntan sticker i väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Beror på risk aptiten hos er. Men bättre ha cash i näven än allt i huset. Jag hade absolut inte cashat av den. Är ni försiktiga ta 50% belåning. Vill ni maximera mer avkastning, 85% belåning och ni investerar 3,4 miljoner. indexfonder och sen har ni ju fördubblat kapitalet på 7 år rent historiskt sett. Se till att inte falla för känslan ”trygghet”. Ni kan ALLTID casha av den om räntan sticker i väg.

Ja, du har såklart rätt. jag är en sån j*vla trygghetsjunkie. Men låt säga att vi kör på det försiktiga spåret och har 2 miljoner i näven. Hur skulle vi investera dessa? Vi har noll övriga skulder, men vill ändå inte riska för mycket. Tänker också att med amorteringsfritt som vi har vid 2 miljoner kan vi ju månadsvis investera det vi annars hade amorterat, säg 5000 kr i månaden iaf.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jumpcut:

Ja, du har såklart rätt. jag är en sån j*vla trygghetsjunkie. Men låt säga att vi kör på det försiktiga spåret och har 2 miljoner i näven. Hur skulle vi investera dessa? Vi har noll övriga skulder, men vill ändå inte riska för mycket. Tänker också att med amorteringsfritt som vi har vid 2 miljoner kan vi ju månadsvis investera det vi annars hade amorterat, säg 5000 kr i månaden iaf.

Låt sambon bestämma. jag kör 1/3 Lysa, 1/3 Avanza 1/3 Nordnet, men allt som allt så är det breda indexfonder. * Om du vill skippa valutarisken så kör en Sverigefond. Den kommer gå upp och ned. Så viktigt är att du skiter i att titta på den stup i kvarten. Börsen kommer alltid igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag tycker att vi slängde in för mycket sist vi köpte lägenhet och det har stört mig, i framtiden lär jag inte lägga in mer än 15% om inte räntorna drar iväg. Bättre att bara slänga in de i indexfond än att binda de i bostaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tycker att vi slängde in för mycket sist vi köpte lägenhet och det har stört mig, i framtiden lär jag inte lägga in mer än 15% om inte räntorna drar iväg. Bättre att bara slänga in de i indexfond än att binda de i bostaden.

Efter lite funderande fram och tillbaka kommer vi peta in 2 miljoner kontant och lägga ca 2 miljoner på börsen, vi är nog inte modigare än så. Vi får ju amorteringsfritt men kommer ta den peng vi annars amorterat och peta in på Lysa varje månad. Sen om några år cashar vi nog av hela lägenheten av den enkla och dumma anledningen att vi vill vara helt skuldfria, men innan dess ska vi åtminstone ha byggt upp ett större kapital så att vi fortfarande har kvar ett gäng miljoner i sparandet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Efter lite funderande fram och tillbaka kommer vi peta in 2 miljoner kontant och lägga ca 2 miljoner på börsen, vi är nog inte modigare än så. Vi får ju amorteringsfritt men kommer ta den peng vi annars amorterat och peta in på Lysa varje månad. Sen om några år cashar vi nog av hela lägenheten av den enkla och dumma anledningen att vi vill vara helt skuldfria, men innan dess ska vi åtminstone ha byggt upp ett större kapital så att vi fortfarande har kvar ett gäng miljoner i sparandet.

Ja, problemet med pengar bundna i lägenhet är dock att man inte har någon nytta av dem. Pengar som investeras ger avkastning och kan enkelt betala för alla utgifter man har för lägenheten. Pratar man säkerhet så bör risken att hamna i trångmål vara högre om man har en lågbelånad bostad än om man har samma pengar hos Avanza. Så rent logiskt bör man sova bättre ännu mer pengar att ta av ifall det behövs.

Jag är ju dock också lite för trygg i mina tankar och har för mycket som buffert helt utan avkastning, slängt in för mycket i bostaden osv, men jag förbättrar mig över tid och försöker förändra det för det är dåliga ekonomiska beslut.

Permalänk

På mötet med Länet fick jag 1,14% i både botten- och topplån rörligt. Så jäkla nöjd. 85% belåning är ensamstående. 1000 kronor i månad i sparande i fonder var kravet. 👍

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jag hade istället kört belåning på 70% det känns hyfsat lagom. Då är det lagom låg amortering, finns utrymme att handla på börsen och det är relativt lätt att komma ned till 50% inom närtid. Amortering i 5 år så är man på 65% och med en bostadsmarknad som den varit senaste 5 åren kan 65% bli så lågt som 50% om vid en omvärdering efter 5år. Det känns händå hyfsat safe

Permalänk
Medlem

Kan man pressa räntan om man går ihop med någon inom familjen och söker lån samtidigt ? Både jag och brosans lån löper ut i början av nästa tillsammans skulle vi komma upp på nästan 10 miljoner i lån och < 50% belåning borde väl vara värt något tycker man.

Har 1.15% idag och brosan 1.25%

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Du förbiser något grundläggande här; om räntan sticker iväg kommer börsen djupdyka och innan OP tryckt sälj så finns inga 2 miljoner kvar. Är det illa är värdet nu 1 miljon.

Jag hade gjort precis som OP gjorde - 50% belåning och sedan investerat i 60% Spiltan Investmentbolag 20% eget valda och 20% guld.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av first:

Du förbiser något grundläggande här; om räntan sticker iväg kommer börsen djupdyka och innan OP tryckt sälj så finns inga 2 miljoner kvar. Är det illa är värdet nu 1 miljon.

Jag hade gjort precis som OP gjorde - 50% belåning och sedan investerat i 60% Spiltan Investmentbolag 20% eget valda och 20% guld.

Man behöver dock inte välja 100% aktier eller amortering. Riktigt så binärt behöver det ju inte vara Med t.e.x en allvädersportfölj för pengarna skulle jag med ro välja 85% belåning. Själv kör jag RikaTillsammans-portföljen som "amorteringsportfölj".

Men det är ju givetvis väldigt indivudellt och jag respekterar ändå folk som prompt vill amortera!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tycker det är lurigt att blanda in diskussion om investeringar i denna tråd. Finns inget som garanterar att kommande 20 år ger samma utfall som tidigare 20 år, snarare talar mycket emot det. Att då diskutera belåningsgrad kontra investera kontanter så hamnar tråden lite snett för de som primärt är intresserade av bolån. Annan tråd för diskussion om riskaptit med kapital?

On topic: Fått 1,05 rörlig ränta på bolån kring 5 milj, ca 70% belåningsgrad. När allting var iordning tänkte jag börja leta runt efter bindningstid, men precis som flera noterat ovan har SBAB höjt sina bundna räntor rejält.
Någon som har sett annan bank som ser mer optimistiskt på fortsatt lågränte miljö och binder lägre? Konsensus verkar ju vara räntehöjningar och inflation, men någon går väl på tvären kanske?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av first:

Du har så rätt så. Börsen ogillar hög ränta, men frågan finns ju alltid varför man ska sälja när börsen har dykt. Köp och behåll är det bästa över tid. Kan man hålla i tjugo år så kan man helt enkelt vänta till avkastningen har fördubblats och sen betala av huset.

Har aningen högre riskaptit än dig, men det spelar liksom ingen roll om börsen går ned 50%. Man köper på rea bara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Ja, problemet med pengar bundna i lägenhet är dock att man inte har någon nytta av dem. Pengar som investeras ger avkastning och kan enkelt betala för alla utgifter man har för lägenheten. Pratar man säkerhet så bör risken att hamna i trångmål vara högre om man har en lågbelånad bostad än om man har samma pengar hos Avanza. Så rent logiskt bör man sova bättre ännu mer pengar att ta av ifall det behövs.

Jag är ju dock också lite för trygg i mina tankar och har för mycket som buffert helt utan avkastning, slängt in för mycket i bostaden osv, men jag förbättrar mig över tid och försöker förändra det för det är dåliga ekonomiska beslut.

Det finns inget rätt eller fel, utan för att citera Caroline på Rikatillsammans ”man måste kunna sova gott om natten”. Mår man dåligt att börsen har gått ned 5%. Då kanske man inte ska ge sig in på marknaden överhuvudtaget.

Jag har gått samma resa som du. Hade 90% cash 2016. Nu har jag 10%. Hade jag investerat allt då. Då hade man haft råd att casha 2 radhus idag. Idag kan jag bara casha av ett :). Ränta-på-ränta effekten är helt galet.

En annan grej man får tänka på är humankapitalet. Är du sjuksyrra eller vänder du burgare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninotramp:

På mötet med Länet fick jag 1,14% i både botten- och topplån rörligt. Så jäkla nöjd. 85% belåning är ensamstående. 1000 kronor i månad i sparande i fonder var kravet. 👍

Då ser du till att köra deras LF Global Indexnära. 1,14% är bra. 0,20% i avgift. Men bra förhandlat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det vanligt att lånet blir nekat? Jag har aldrig hört någon som har fått lönelöfte fått sitt lån nekat.

SEB gav mig ett lånelöfte men sa nej när jag hade vunnit budgivningen, trots att det var ett lägre belopp än de hade räknat på. "Datorn säger nej" var deras förklaring. Hade iaf pratat med SBAB innan och där var det inga dom helst problem.