LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Songless:

Någon som sitter på en 77" C1 och kan säga om den är schysst? Blir det någon skillnad i flyt på en 77-tummare jämfört med tex en 65-tummare? Tänker att det är större yta som skall hinna med bildmässigt men jag kanske tänker helt fel då? 😅

Det är fortfarande en panel som uppdateras i 120 Hz etc. oavsett storleken. Den ritar inte bilden långsammare.

Dock kan det perifera seendet vara mer känslig/bättre på att upptäcka ryckighet i rörelser. Ju mer du täcker hela synfältet du engagerar, desto mer kan det verka som det blir ryckigare. Men där är avståndet mer betydande än storleken. Får ungefär samma synfält täckt av bilden ifall du sätter näsan cirka 30 cm från en 24-tummare som du får metern från en 77-tummare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är fortfarande en panel som uppdateras i 120 Hz etc. oavsett storleken. Den ritar inte bilden långsammare.

Dock kan det perifera seendet vara mer känslig/bättre på att upptäcka ryckighet i rörelser. Ju mer du täcker hela synfältet du engagerar, desto mer kan det verka som det blir ryckigare. Men där är avståndet mer betydande än storleken. Får ungefär samma synfält täckt av bilden ifall du sätter näsan cirka 30 cm från en 24-tummare som du får metern från en 77-tummare

Ja precis, det var det jag var ute efter. Jag sitter i dagsläget cirka 3-3,5 meter ifrån TVn. Skulle 77" fungera bra på det avståndet eller är det rimligare med en 65-tummare? Har idag en 55-tums C8 men känner att jag vill gå upp lite i storlek vid nästa uppgradering.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Songless:

Ja precis, det var det jag var ute efter. Jag sitter i dagsläget cirka 3-3,5 meter ifrån TVn. Skulle 77" fungera bra på det avståndet eller är det rimligare med en 65-tummare? Har idag en 55-tums C8 men känner att jag vill gå upp lite i storlek vid nästa uppgradering.

Du sitter på vilket avstånd du vill som fungerar för dig. Finns inget si eller så fungera bäst för det avståndet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du sitter på vilket avstånd du vill som fungerar för dig. Finns inget si eller så fungera bäst för det avståndet.

Alright.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att 77" sjunker i pris, verkar inte finnas så många i lager så det känns inte så hoppfullt. Har börjat inse att 65" kommer bli alldeles för litet på 6 meters avstånd.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Får hoppas att 77" sjunker i pris, verkar inte finnas så många i lager så det känns inte så hoppfullt. Har börjat inse att 65" kommer bli alldeles för litet på 6 meters avstånd.

77" tycker jag också blir för litet för 6m (blir ju nästan ett frimärke). Skulle nästan rekommendera att köra projektor med 120" duk eller liknande.

EDIT: Ifall du inte behöver C1 eller bättre så finns 77A1 hos Power.se för 19990 just nu: https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/lg-77-4k-oled-tv-oled77a1...

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

77" tycker jag också blir för litet för 6m (blir ju nästan ett frimärke). Skulle nästan rekommendera att köra projektor med 120" duk eller liknande.

EDIT: Ifall du inte behöver C1 eller bättre så finns 77A1 hos Power.se för 19990 just nu: https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/lg-77-4k-oled-tv-oled77a1...

Tack för tips men det verkar kunna bli väldigt dyrt och bökigt med en bra projektor samt att jag inte riktigt har något bra ställe att fästa den på om jag inte borrar upp den i taket ovanför soffbordet och det kommer tjejen inte uppskatta.
Tänkte även köpa en LG SP11RA när den kommer ned i pris så vill gärna para den med LGs a9-processsor.
Räknar med att det kommer vara ca 5,5-6m till TVn men får nog leva med att även 77 känns lite litet.
Går inte priserna ner rejält under BF får jag nog vänta till mellandagarna och ser det snålt ut då får jag kanske vänta tills vårkanten/sommaren.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.

Permalänk
Skrivet av Yucateco1889:

https://www.proshop.se/TV/LG-55-TV-OLED55C1-OLED-4K/2957783

Vet att man har pratat lite om skillnader mellan olika modeller i första sidan av denna tråd, men detta är alltså en C1 55 tum för 12500? De andra C1orna som slutar med modellnummer C15 C16 osv ligger på 20k....
Slog till och beställde eftersom jag behöver en tv. Även om Black Friday väntar, har svårt att se Elgiganten osv sänker priset på sina C1or från 19990 till under 11k. Förra året gick CX för 12000 som billigast enligt prisjakts historik.

Har du fått hem skärmen? Märkt av några skillnader på C11-versionen?
Det här priset är ju för bra för att vara sant 😊

Permalänk
Skrivet av Sjömansbiff:

Har du fått hem skärmen? Märkt av några skillnader på C11-versionen?
Det här priset är ju för bra för att vara sant 😊

Fick hem den i fredags och är galet nöjd! Kan tyvärr inte jämföra med andra C1or men min forskning på nätet visade att det endast är estetiska skillnader. Ryggen på min tv är vit t.ex, tror andra modeller är gråa.
Primära användningsområden är spelande på PS5 och filmtittande.

Permalänk
Bildexpert 📺

C11, C12 etc. är alltså samma modell genom olika försäljningskanaler. Sådant är tydligt när man jämför vilka som sälja vilka modeller på prisjakt.

Det finns en teknisk skillnad och det är C16 och G16 hanterar trådlösa högtalare med WiSA-systemet.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 65" A1 för ett par veckor sen.

Först av allt vill jag säga att jag är grymt nöjd med den, 60 hz räcker gott och väl till mig. Det blev en så sjuk uppgradering från min förra tv (Sharp Aquos LC-60LE741S). Jag hade aldrig upplevt varken 4K eller OLED innan förutom att man passerat någon som hastigast i någon elektroniklada, utan köpte den enbart baserat på recensioner på nätet, och jag säger bara WOW! Kontrasten / svärtan / skärpan är otroligt bra!

Men jag har dock ett störande problem...

Eftersom jag använder förstärkaren som hdmi-växlare för shield / telia box / blu-ray spelare osv och även sköter volymen via den så rör jag i stort sett aldrig tv'ns fjärr vilket resulterar i att den automatiskt vill stänga av sig efter 4 timmar.

Jag vet att det finns en sådan funktion i tv'ns inställningar men den är inaktiverad, och jag har provat att växla mellan aktiverad / inaktiverad flera gånger men den vill inte ge sig, den ska bara stänga av efter 4 timmar vilket börjar bli lite smått irriterande.

Någon som har upplevt samma problem och i så fall har ni någon fix? Har försökt googla men hittar ingen som har samma problem.

Har senaste firmware tror jag, den laddade automatiskt hem det första gången jag startade tv'n och nu hittar den iaf inga nya uppdateringar när man söker.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Eftersom jag använder förstärkaren som hdmi-växlare för shield / telia box / blu-ray spelare osv och även sköter volymen via den så rör jag i stort sett aldrig tv'ns fjärr vilket resulterar i att den automatiskt vill stänga av sig efter 4 timmar.

Jag vet att det finns en sådan funktion i tv'ns inställningar men den är inaktiverad, och jag har provat att växla mellan aktiverad / inaktiverad flera gånger men den vill inte ge sig, den ska bara stänga av efter 4 timmar vilket börjar bli lite smått irriterande.

Någon som har upplevt samma problem och i så fall har ni någon fix? Har försökt googla men hittar ingen som har samma problem.

Har senaste firmware tror jag, den laddade automatiskt hem det första gången jag startade tv'n och nu hittar den iaf inga nya uppdateringar när man söker.

Hade samma problem med min LG OLED65E6V från 2017. Ändrade i Eco-inställningen till 8 timmar, som var det enda alternativet, och har inte haft någon autoavstängning sen dess. Streamar allt från Apple TV 4K 2021.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Hade samma problem med min LG OLED65E6V från 2017. Ändrade i Eco-inställningen till 8 timmar, som var det enda alternativet, och har inte haft någon autoavstängning sen dess. Streamar allt från Apple TV 4K 2021.

Tack, men jag kan dessvärre inte ändra till 8 timmar på min modell. Jag kan välja "Insomningstimer" mellan 0 - 240 min med 10 minuters intervall eller "Autoavstängning" efter 4 timmar, endast av eller på.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur tillförlitlig RDEbutik är men de har just nu C1 77 för 33200:-. https://rdebutik.se/products/se/188/165708/sort/1/filter/0_0_...

CX:an var ju nere på 25k på slutet, känns ju orlimlig att C1:an kommer dit innan årsskiftet, men tror ni det finns en chans att den kommer ner söder om 30k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Nu vet jag inte hur tillförlitlig RDEbutik är men de har just nu C1 77 för 33200:-. https://rdebutik.se/products/se/188/165708/sort/1/filter/0_0_...

CX:an var ju nere på 25k på slutet, känns ju orlimlig att C1:an kommer dit innan årsskiftet, men tror ni det finns en chans att den kommer ner söder om 30k?

Jag skulle hålla mig väldigt långt borta från RDEbutik men går det att betala med faktura och du är beredd att vänta så visst, chansa.

CX 77" hade ett betydligt högre grundpris innan Black Friday 2020 vs vad C1 ligger på nu. Tror inte att den kommer <30k riktigt ännu men att den kommer gå för mellan 30-35k hos alla större kedjor är ingen vågad gissning.

25k kostade CX 77 i somras så väldigt lång resa dit för C1 tror jag.

Permalänk
Medlem

Hur är fotstödet på C1-modellerna? Står den stabilt om man struntar i att sätta dit främre delen? Tänker i det fall jag skall försöka få upp den en bit och sedan ha en front högtalare framför?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Shakermaker:

Står den stabilt om man struntar i att sätta dit främre delen?

Den står lika stabilt som en stekspade balanserad på högkant med skaftet uppåt.

Det vill säga C1-stativet, som är rätt bökigt, kräver båda delarna för att huvudtaget fungera. Vill du få annan höjd, ta till VESA-fästet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den står lika stabilt som en stekspade balanserad på högkant med skaftet uppåt.

Det vill säga C1-stativet, som är rätt bökigt, kräver båda delarna för att huvudtaget fungera. Vill du få annan höjd, ta till VESA-fästet.

Tack!

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Jag skulle hålla mig väldigt långt borta från RDEbutik men går det att betala med faktura och du är beredd att vänta så visst, chansa.

CX 77" hade ett betydligt högre grundpris innan Black Friday 2020 vs vad C1 ligger på nu. Tror inte att den kommer <30k riktigt ännu men att den kommer gå för mellan 30-35k hos alla större kedjor är ingen vågad gissning.

25k kostade CX 77 i somras så väldigt lång resa dit för C1 tror jag.

Jo precis. 25k räknar jag inte med. Hade hoppats på runt 30k. Går visserligen ingen nöd, skulle kunna vänta till maj när C2 släppts och priset dumpas, men vill-ha-begäret är stort Flyttade nyligen och känner att min nuvarande relativt lilla 1080p tv har gjort sitt.

När man kikar i historiken på Prisjakt, blev det ens någon deal på CX:an förra BF? Den verkade ju redan ha gått ned till 40k innan.

Permalänk
Medlem

LG USA har redan släppt sina priser för Black Friday, vet inte om det är intressant för någon här men kanske ger en fingervisning om ungefär vad priserna kommer ligga på i Norden...kanske är någon som läser här som bor i USA också.
https://www.lg.com/us/oled-tvs

Visa signatur

Permalänk
Medlem

12.500:- via Proshop är ett fint pris redan nu för C1 55", tror inte det kommer hamna så mycket lägre på Black Week:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5688344

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad mellan B1 och C1 serien på LG? Jag kommer ha Playstation inkopplat och om inte även datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Vad är det för skillnad mellan B1 och C1 serien på LG? Jag kommer ha Playstation inkopplat och om inte även datorn.

B1
A7 Gen 4 AI processor
2xHDMI 2.1 och 2xHDMI 2.0 portar

C1
A9 Gen 4 AI processor
4xHDMI 2.1 portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yugoboy:

B1
A7 Gen 4 AI processor

C1
A9 Gen 4 AI processor
4xHDMI 2.1 portar

Det är alltså ingen skillnad i bildkvalitén i sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SEBBL_85:

I praktiken liten till ingen skillnad men C1 når lite högre Peak Brightness än B1:
https://www.tvfindr.com/lg-oled-b1-vs-c1/

Permalänk
Medlem

Jag hittade denna information:

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b1-oled-vs-lg-c1-o...

Det är mindre skillnader som tidigare nämnt som jag förstår där t.ex. uppdateringsfrekvensen är bättre på C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yugoboy:

B1
A7 Gen 4 AI processor

C1
A9 Gen 4 AI processor
4xHDMI 2.1 portar

Skrivet av SEBBL_85:

Skrivet av edson:

I praktiken liten till ingen skillnad men C1 når lite högre Peak Brightness än B1:
https://www.tvfindr.com/lg-oled-b1-vs-c1/

Skrivet av ComeradJenko:

Jag hittade denna information:

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b1-oled-vs-lg-c1-o...

Det är mindre skillnader som tidigare nämnt som jag förstår där t.ex. uppdateringsfrekvensen är bättre på C

En annan sak är att vill man para sin SP11RA Soundbar så måste man ha a9 för LG AI Calibration tydligen.
Vore intressant att veta hur rapp A9 är jämfört med A7 när det kommer till menyer, app-uppdatering och liknande.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Markusas:

En annan sak är att vill man para sin SP11RA Soundbar så måste man ha a9 för LG AI Calibration tydligen.
Vore intressant att veta hur rapp A9 är jämfört med A7 när det kommer till menyer, app-uppdatering och liknande.

Generellt är det rappare ju mer avancerad processor. Så 8K-modellerna med a9-8K är rappare än C1 etc.

Permalänk
Skrivet av Markusas:

Jag köpte en 77" B1. Vi sitter på 5,5 meters avstånd. För mig och min sambo är det perfekt. Vi ser inte så ofta på tv så för oss är det otroligt att ha en sådan stor tv

Permalänk
Medlem

Webhallen har just nu kampanj på en hel del TVs, inklusive C1 och B1.