Apple planerar kraftfullare M1-processorer för stationära datorer

Permalänk
Melding Plague

Apple planerar kraftfullare M1-processorer för stationära datorer

Nya uppgifter talar för att Apple skalar upp M1 för proffsorienterade Mac Pro, där upp till 40 kärnor och en rejäl grafikdel står på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag vill fortfarande se M1 Pro eller M1 Max i Mac Mini!

Permalänk
Medlem

Ryktas att en ny Mac Mini med ny design kommer att presenteras samtidigt som Imac i början av nästa år, ryktas dessvärre också att den blir dyr.

Visa signatur

9950X3D PRO X670-P WIFI 96-6000c30 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32-6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64-3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 780M 1TB 980Pro

Permalänk
Medlem

Undrar hur illa det kommer se ut med ’intra-core latency’ och sånt. Man vill ju inte hamna i första gen Epyc/Threadripper med massa olika NUMA-noder och sånt

Dock kan det ju fungera med bra interconnect och rätt mängd cache som i Zen2 och framåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ryktas att en ny Mac Mini med ny design kommer att presenteras samtidigt som Imac i början av nästa år, ryktas dessvärre också att den blir dyr.

Har dem dessa processorer så kan jag förstå det. En M1 Max Mini skulle ju bli ett monster i ett litet paket

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se vad Apple kan kräma ur för prestanda i chippen till mac pro. Kan ju enligt specen tycka att M1:an från förra året känns väldigt.. slimmad i jämförelse. Är dock fortfarande väldigt nöjd med min Macbook air som arbetsdator, har inte vikt ner sig än så länge med den last som jag kastat på den.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hotfuzz08:

Ska bli spännande att se vad Apple kan kräma ur för prestanda i chippen till mac pro. Kan ju enligt specen tycka att M1:an från förra året känns väldigt.. slimmad i jämförelse. Är dock fortfarande väldigt nöjd med min Macbook air som arbetsdator, har inte vikt ner sig än så länge med den last som jag kastat på den.

Köpte 14" base modellen och jag trodde att 16GB ram skulle bli för lite men tänkte att man kunde testa och jag älskar den! RAM är inga problem för mig och då är jag en flitig användare utav många tabbar, vscode, Xcode osv.
Riktigt bra maskin för pengarna så att säga.

Edit:
Skärmen är otrolig! XDR med ProMotion

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

[...] ryktas dessvärre också att den blir dyr.

We would not have it any other way
Kommer ihåg när de lanserade mini som ett sätt att locka över PCanvändare som råkade ut för Vista och den kostade cirkus 500 dollar, nu börjar den på 699.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Inaktiv

Det var lite märkligt när Intel jämförde sina processorer mot en bärbar variant, men nu kan det bli skoj när pojkarna får spela i samma (eller liknande) TDP. 😈

Har länge försökt hitta huruvida Apple Silicon på sikt skulle kunna köras likt Intel och AMD i servermiljö (flera CPU’s). Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Tycker ärligt talat priserna för Apples M1?-baserade datorer är helt fair. Prestandan är riktigt grym.
Problemen kommer snarare när man inte använder datorerna till det som Apple främst riktar sig till. Exempelvis om man behöver mycket RAM för VMs eller containers. Eller om man game:ar.

Priset för att uppgradera "RAM" minnet är inte så farligt heller om man tänker på att det dessutom är VRAM. Vilken PC kan du bygga idag med 64GB VRAM? Ganska dyrt. Problemet som sagt är att dom flesta inte behöver så extremt mycket VRAM utan vanligt RAM.

Och det är väl där Apple är som sämst, flexibilitet.
Med det sagt, använder man dom som dom är "tänkt" så är dom extremt bra och även bra pris för det man får.

Sen klarar sig ju majoriteten av folk med 16GB, eller t.om. 8GB. Grundmodellen med 8GB V/RAM är fullt tillräckligt för en massa folk. Byggkvalitén är bra och dom håller länge samt har bra andrahandsvärde.

Frågan då blir väl snarare om man vill ha macOS eller ej

Permalänk
Medlem

Enligt The Information ska även nästkommande kretsar från Apple vara del av M1-generationen, vilket bör innebära att även dessa baseras på samma arkitekturer som första M1. Det ska istället dröja till år 2023 innan Apple släpper något helt nytt och då tillverkat på TSMC:s 3-nanometersteknik, som går in i storskalig produktion samma år.

Kanske nya Airen som ryktas till 2022 då bara.. fortsatt har en M1:a i sig? Lite tråkigt, hade gärna se en ännu biffigare grafikdel i den, plockad från A15.

Fick äntligen klämma och känna ordentligt på Macbook Air med M1 i helgen och det kändes på sin helhet som det spektakulära skutt som internetet har tjatat om faktiskt. Sjukt vad man kan göra utan behov av aktiv kylning ens!

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag vill fortfarande se M1 Pro eller M1 Max i Mac Mini!

Ja, behöver inte fler cpu kärnor än vad som finns i m1, vill ha bättre grafikkrets i en mac mini.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Att det blir dyrt var nog ändå lite underförstått känner jag

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Det var lite märkligt när Intel jämförde sina processorer mot en bärbar variant, men nu kan det bli skoj när pojkarna får spela i samma (eller liknande) TDP. 😈

Har länge försökt hitta huruvida Apple Silicon på sikt skulle kunna köras likt Intel och AMD i servermiljö (flera CPU’s). Någon som vet?

Finns redan flera sätt att köra M1 (vanligen Mac Mini M1) som server. Finns noder på Azure och andra moln sedan länge

Permalänk
Skrivet av anon336981:

Finns väl inget tekniskt hinder men jag tror inte Apple är intresserade av den marknaden för fem öre. ”Ingen” kör moderna servrar på annat än Linux, som också är det bästa serveroperativet för ARM.
Enda unika användningsområdet är väl annars som CI-farm för Xcode.

Permalänk
Skrivet av Hotfuzz08:

Ska bli spännande att se vad Apple kan kräma ur för prestanda i chippen till mac pro.

Pro och Max verkar ju skala ganska förutsägbart jämfört med vanliga M1, så med undantag för eventuella artefakter av kopplingen mellan chiplets - vilka säkert kompenseras för av Apples bibliotek i viss mån - tror jag definitivt prestandan hamnar på par med vad vi sett hittills, med höjd tagen för antal CPU- och GPU-kärnor

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Finns väl inget tekniskt hinder men jag tror inte Apple är intresserade av den marknaden för fem öre. ”Ingen” kör moderna servrar på annat än Linux, som också är det bästa serveroperativet för ARM.

Ingen = typ alla svenska företag och myndigheter som mest kör Windows vad jag vet.
Det beror på vad man gör, mycket frontend webutveckling har säkerligen gått över till linux. Men få företag har linuxbaserade produktionsservrar, likaså vår infrastruktur i övrigt.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ingen = typ alla svenska företag och myndigheter som mest kör Windows vad jag vet.

För sina legacysystem och i de fall de kör MSSQL, absolut, men det är talande att Microsofts egen molntjänst har mindre än 50% Windowsservrar. Oavsett detta är det bara att se hur Apples macOS Server gått från att vara en användarvänlig implementation av Unixtjänster till en nätt och jämnt tjänlig device managementlösning för att se hur intresserade de är av servermarknaden.

Permalänk

För sina legacysystem och i de fall de kör MSSQL, absolut, men det är talande att Microsofts egen molntjänst har mindre än 50% Windowsservrar. Oavsett detta är det bara att se hur Apples macOS Server gått från att vara en användarvänlig implementation av Unixtjänster till en nätt och jämnt tjänlig device managementlösning för att se hur intresserade de är av servermarknaden.

Microsoft molntjänst Azure är speciell. Den är väldigt dyr att hosta vanliga vms i och de som hostar där gör då ofta något annat än att bara flytta ut sina maskiner

Sedan legacy är inte svartvit, ja visst är det föråldrade system och tankesätt. Men byta ut det är inget man bara gör sådär. Vi pratar om kritiska system som har vuxit upp från när kunden nyttjade detta lite, till att idag utnyttja det rejält. Det dröjer säkert minst 15år innan det finns ett bra alternativ skapat på nya tekniker och då är dessa också gamla.
Jag har inom olika områden sett moderna lösningar som bara fungerar till pyttesmå anläggningar med begränsad funktionalitet.

Permalänk
Medlem

Blir som vanligt fantasipriser så blir bra med win som dessutom är trevligare än mac os & ska vi gissa en sapphire rapids med dubbel prestanda & 1/2 a priset. men kul att apple e me & leker lite. imponerande telefonchip

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Men så fort man säger eller skriver Apple kostar det 100$....... men tar de 250spänn för en bit tyg så ........ 🤣

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Meh.

Vart är alla prisvärda alternativ

M1 16" laptop.
M1 Imac 27"

Vart är dessa ;O

M1 Macbook air kom och man tänkte ok rätt sp prisvärd för apple.
Imac 24" med m1 kom, man tänkte ok också prisvärd för Apple.

Då tänkte man, då kommer ju 16" också vara rätt prisvärd. Men nopp verkligen inte.
Sen kommer väl Imac 27" enbart med M1 pro+Max så de me kommer kosta 40k+ för 32gb ram 1tb ssd.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Meh.

M1 16" laptop.
M1 Imac 27"

Vart är dessa ;O

Då tänkte man, då kommer ju 16" också vara rätt prisvärd. Men nopp verkligen inte.
Sen kommer väl Imac 27" enbart med M1 pro+Max så de me kommer kosta 40k+ för 32gb ram 1tb ssd.

Jag tror detta kommer ändras. Alla som är behov av lite större vad som helst, är inte samtidigt behov av extrem prestanda. När det gäller Apple så har de ofta flyttat upp gränserna, de är bara lite sena.
Så en 15,6-16" laptop normalpresterande laptop från Apple med macos tror jag skulle sälja som smör.

*edit*
Det är väldigt få exempel jag kan komma på som att de som vill ha lite större också alltid vill ha riktigt högpresterande. De som köper en 55" tv, behöver ju inte nödvändigtvis ha en inbyggd Apple A15 cpu, värsta ljudanläggningen etc i den m.m.

De som säger 55" tv är inte stor, så var inte en 15,6 laptop ens stor för över 20 år sedan.

Permalänk
Inaktiv

Du vet att MacOS ÄR Unix i grunden? FreeBSD, om jag inte minns fel. Även om Apple inte är intresserade av servermarknaden (annat än sin egen park), var ju min fråga om deras Silicon har stöd för det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Meh.

M1 16" laptop.
M1 Imac 27"

Vart är dessa ;O

Det är väl ingen hemlighet att kunden som köper Apples produkter, sällan till aldrig jämfört sina köp likt en PC?

Skillnaden är ANVÄNDNINGSOMRÅDET, inte spela CS:Go och om Apples M1-serie kan köra Crysis (inga problem, f.ö). De flesta grafiker, journalister och fotografer använder just Apple.

Jag är varken en dyrkare av märke, men jag ser en klar fördel i effektivt med MacOS framför Windows. Drivrutiner, bloatware, virus/malware-problem och en eventuell ominstallation som tar…ja, runt 5 minuter från kallstart till återställt.

Spel? Skulle aldrig använda en Mac till det, det finns det billiga Windows-datorer för.

Den eviga, tröttsamma diskussionen hur dyrt Apple är. Om märket är för dyrt för din plånbok, är det helt enkelt kanske inte för dig. 🤷‍♂️

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Microsoft molntjänst Azure är speciell. Den är väldigt dyr att hosta vanliga vms i och de som hostar där gör då ofta något annat än att bara flytta ut sina maskiner

Sedan legacy är inte svartvit, ja visst är det föråldrade system och tankesätt. Men byta ut det är inget man bara gör sådär. Vi pratar om kritiska system som har vuxit upp från när kunden nyttjade detta lite, till att idag utnyttja det rejält. Det dröjer säkert minst 15år innan det finns ett bra alternativ skapat på nya tekniker och då är dessa också gamla.
Jag har inom olika områden sett moderna lösningar som bara fungerar till pyttesmå anläggningar med begränsad funktionalitet.

Nej, jag håller med dig i stort och har liknande erfarenhet själv.

Permalänk
Skrivet av anon336981:

Du vet att MacOS ÄR Unix i grunden? FreeBSD, om jag inte minns fel. Även om Apple inte är intresserade av servermarknaden (annat än sin egen park), var ju min fråga om deras Silicon har stöd för det.

macOS är en Unix, ja, men det är inte Linux, och allt som görs för Linux är inte ens fullt ut posixkompatibelt nu för tiden. Inte ens FreeBSD som är mycket närmare ett serveroperativ än macOS i termer av hur många som jobbar åt det hållet på plattformen har fått alla moderna Linuxtjänster portade till sig.

Det vore inte omöjligt för Apple att göra ett jobb åt det hållet, men jag är ytterst tveksam till att de är intresserade.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Meh.

Apple säger själva gång på gång att de är ointresserade av budgetmaskiner: de är inte ute efter den delen av marknaden. Även en Air är dubbelt så dyr som en ”liknande” HP - som dock också har sämre skärm, sämre ljud, sämre disk, numera sämre CPU/GPU, sämre byggkvalitet och tråkigare materialval.

Permalänk
Medlem

Apple säger själva gång på gång att de är ointresserade av budgetmaskiner: de är inte ute efter den delen av marknaden. Även en Air är dubbelt så dyr som en ”liknande” HP - som dock också har sämre skärm, sämre ljud, sämre disk, numera sämre CPU/GPU, sämre byggkvalitet och tråkigare materialval.

Beror väl på vad man menar med budget.
Nya Imac 24" duger för de absolut flesta. Och är inte "så" dyra för att vara Apple.
Samma med M1 Air.

Budgetmaskiner i väldigt låga kostnader är väl inget Apple kommer syssla med, men jag menar i segmentet med M1 air o M1 imac 24".

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Beror väl på vad man menar med budget.
Nya Imac 24" duger för de absolut flesta. Och är inte "så" dyra för att vara Apple.
Samma med M1 Air.

..Och det är också de maskiner de erbjuder till vanliga människor. Behöver du mer än så har du råd med en 40kkr laptop eller en 70kkr skärm för då är det ett företag som tar notan. Villhöver du som privatperson mer än en Air eller iMac 24” så har du troligen råd att betala för dig också, och då är det inte heller en orsak att ta fram billigare produkter. Gissningsvis tjänar Apple mer på någon som bara lyfter sin MacBook Pro till 32GB minne och 1TB disk än HP tjänar på en hel dator i konsumentsegmentet.