Det är nu det ska avgöras: Felix vs Heinz

Permalänk
Medlem

felix smakar alldeles för sött.

Heinz all the way!

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Heinz all the way !

En liten historielektion, om den nu inte postats innan.

https://www.nationalgeographic.com/culture/article/how-was-ke...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Felix när jag tönker spontant. Men det är inget fem på Heintz, jag ör bara vanan trogen varje gång

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Osötad Felix, allt annat är sötsliskigt.

Permalänk
Medlem

Eldorado

Permalänk
Samsung Sverige

För mig är det endast Heinz som gäller!

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Källa på det beviset?

I denna vetenskapliga text och grafiska presentation finns beviset. Heniz är bäst!

Permalänk
Medlem

Vem är det egentligen som köper Felix? Det smakar ju mera socker än tomat. Heinz, lätt!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Om man äter Heinz så kan man ju lika gärna ha bara ättika och tomatpuré på maten.
Felix ska det vara

Permalänk

Föredrar Felix ketchup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Eftersom Felix är de enda som gör ketchup som riktig mat och inte någon godisvariant för bebisar som inte klarar av att äta riktig mat så får jag rösta Felix.

Heinz Ketchup "50% mindre socker & salt" har MER socker i sig än Coca Cola och hela 120% mer socker i sig än Felix osötade ketchup. (Ja du läste rätt, MER SOCKER ÄN COCA COLA och 120% mer socker än Felix osötade). Hur kan det räknas som mat?

Hmm rätt så skev orättvis jämförelse att jämföra 50% mindre socker från ena märket med osötade från det andra?

Jag hade lite tråkigt så kollade direkt på tillverkarnas hemsidor:
Både Felix "mindre socker" och Heinz "50% socker"-variant har 11g socker per 100g.
Så motsvarande produkt har motsvarande sockerhalt - så varför tiraden ovan?

Original Felix har 17g socker mot original Heinz 22,8g socker så där är Heinz tveklöst sötare! Men massiv skillnad? Njaäe...
Båda är jäkligt söta ska man inte sticka under stol med! (båda klart sötare än coca cola... men man drar ju inte i sig en halvliter ketchup i stöten heller)

Felix osötade är på 5,1g och Heinz utan tillsatt socker/salt på 4,4g. Återigen väldigt jämförbart.

Så kontentan är att rösta på den du tycker är godast istället kanske?

(för mig brukar det bli Heinz ekologisk, men ska banne mig prova bådas med nedsatt socker nästa gång!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Felix Osötad är det enda som gäller.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Osötad Felix!
Ett val mellan Vanliga och Heinz, där vinner Heinz

Visa signatur

- AMD Phenom II X6 1090T @ 4Ghz Noctua NH-U12P| 16GB RAM | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | GTX 670 2GB | 5TB HDD, Intel X25-M G2 80GB -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Felix Osötad är det enda som gäller.

Håller med, kör bara Felix osötad.
Men med tanke på pollen så börjar man ju undra vad man går miste om, det var säkert 20 år sen jag använde Heinz till pasta (men använder det i vissa dressingar till grillen)

Permalänk
Medlem

Är övertygad om att alla röster lagda på Felix kommer från Felix bots.

Permalänk
Medlem

Tycker om båda och variation förgyller tillvaron.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Felix… Heinz…?

Vad är det för fel på människor som inte kan äta mat utan att drälla ketchup över den?

En gång när jag lagat en pasta Bolognese från - ett recept jag fick av en 67-årig dam från Italien (givetvis Bologna) som gjorde en sagolik Bolognese på ett mindre matställe - till ett par kompisar, frågade de i kör; ”var har du ketchupen?”

Mitt svar blev egentligen en handling - jag tog undan deras tallrikar och stegade bort till frysen, eftersom jag hade på känn att detta skulle ske - och tog fram två förpackningar färdigmat, Felix Fettucine Bolognese, slängde upp dem på bordet och ställde fram en flaska Felix tomatketchup.

”Ska ni ha skit på maten så är det bättre ni häller den på skit också”. Givetvis med glimten i ögat.
Dom valde min Bolognese, toppade den med lite parmesan och sa att det var nog den bästa maten dom ätit. Sen dess har de aldrig frågat om ketchup mer och väljer bort det hemma också - och satsar på att laga god mat som inte behöver ”förgyllas” med ketchup.

Förstår att det är många ungdomar och singlar här som inte kan laga mat, då kan den givetvis bli lite godare med ketchup jag hade nog bett om det hos er också gissar jag, för att inte spy

On topic, jag röstade givetvis på Felix då jag hellre gynnar svenska jobb framför amerikanska, mina barn är de enda som har ketchup på maten (dom får inte en riktig bolognese, dom får en god köttfärssås som inte det är nedlagt massvis med tid på) samt att Heinz använder fruktos från majs vilket är ren och skär dynga, det får mina barn välja att äta när dom flyttat hemifrån i så fall.

Däremot tycker jag som många andra att Heinz ketchup smakar bättre men det rättfärdigar inte dyngan dom har lagt i sin ketchup ändå, för min del.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Spelar mig ingen, köper det som verkar najs i stunden

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Australian Ketchup for grownups:
Kolhydrater 33g
-varav socker 31g

Heinz:
Kolhydrater: 23g
-varav socker 22g

... vad var det du sa om sötslisk?

Fan. DET SMAKAR INTE SÖTT OKEJ!

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Felix… Heinz…?

Vad är det för fel på människor som inte kan äta mat utan att drälla ketchup över den?

En gång när jag lagat en pasta Bolognese från - ett recept jag fick av en 67-årig dam från Italien (givetvis Bologna) som gjorde en sagolik Bolognese på ett mindre matställe - till ett par kompisar, frågade de i kör; ”var har du ketchupen?”

Mitt svar blev egentligen en handling - jag tog undan deras tallrikar och stegade bort till frysen, eftersom jag hade på känn att detta skulle ske - och tog fram två förpackningar färdigmat, Felix Fettucine Bolognese, slängde upp dem på bordet och ställde fram en flaska Felix tomatketchup.

”Ska ni ha skit på maten så är det bättre ni häller den på skit också”. Givetvis med glimten i ögat.
Dom valde min Bolognese, toppade den med lite parmesan och sa att det var nog den bästa maten dom ätit. Sen dess har de aldrig frågat om ketchup mer och väljer bort det hemma också - och satsar på att laga god mat som inte behöver ”förgyllas” med ketchup.

Förstår att det är många ungdomar och singlar här som inte kan laga mat, då kan den givetvis bli lite godare med ketchup jag hade nog bett om det hos er också gissar jag, för att inte spy

On topic, jag röstade givetvis på Felix då jag hellre gynnar svenska jobb framför amerikanska, mina barn är de enda som har ketchup på maten (dom får inte en riktig bolognese, dom får en god köttfärssås som inte det är nedlagt massvis med tid på) samt att Heinz använder fruktos från majs vilket är ren och skär dynga, det får mina barn välja att äta när dom flyttat hemifrån i så fall.

Däremot tycker jag som många andra att Heinz ketchup smakar bättre men det rättfärdigar inte dyngan dom har lagt i sin ketchup ändå, för min del.

Enda gången jag märkt av skillnad är när min ena bror kokat såsen i ca: 14 timmar, då är det klasskillnad på såsen. Men ketchup funkar i många rätter och skall icke föraktas.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Hmm rätt så skev orättvis jämförelse att jämföra 50% mindre socker från ena märket med osötade från det andra?

Jag hade lite tråkigt så kollade direkt på tillverkarnas hemsidor:
Både Felix "mindre socker" och Heinz "50% socker"-variant har 11g socker per 100g.
Så motsvarande produkt har motsvarande sockerhalt - så varför tiraden ovan?

Original Felix har 17g socker mot original Heinz 22,8g socker så där är Heinz tveklöst sötare! Men massiv skillnad? Njaäe...
Båda är jäkligt söta ska man inte sticka under stol med! (båda klart sötare än coca cola... men man drar ju inte i sig en halvliter ketchup i stöten heller)

Felix osötade är på 5,1g och Heinz utan tillsatt socker/salt på 4,4g. Återigen väldigt jämförbart.

Så kontentan är att rösta på den du tycker är godast istället kanske?

(för mig brukar det bli Heinz ekologisk, men ska banne mig prova bådas med nedsatt socker nästa gång!)

Nej, jag har inget intresse av att jämföra 2st produkter med externa mängder tillsatt socker när ketchupen redan smakar så gott med naturligt socker, så min poäng var just att jämföra båda märkenas produkt med minst tillsatt socker. Och där är Felix helt klart bättre som har en som är helt osötad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Saknar valet Hatar ketchup
Ketchup är i min mening en övertagare av andra smaker och får dom att försvinna. Kan endast ha det på korv me brö.

Fast det är väl inget problem? Du måste välja EN ketchup och du får inte använda någon annan resten av ditt liv. Genom att inte använda någon ketchup så är du fortfarande reko.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Heinz, helt klart. Felix ketchup är god den med men den är för söt, Heinz har mer tomatsmak.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Fast det är väl inget problem? Du måste välja EN ketchup och du får inte använda någon annan resten av ditt liv. Genom att inte använda någon ketchup så är du fortfarande reko.

jag är reko? Thx i så fall 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Nej, jag har inget intresse av att jämföra 2st produkter med externa mängder tillsatt socker när ketchupen redan smakar så gott med naturligt socker, så min poäng var just att jämföra båda märkenas produkt med minst tillsatt socker. Och där är Felix helt klart bättre som har en som är helt osötad.

Men det har Heinz också som sagt - läste du inte mitt inlägg?
https://www.heinz.se/ketchup/utan-socker-salt/product/1001922...
(fast bara den mindre flaskan verkar det som i och för sig)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Enda gången jag märkt av skillnad är när min ena bror kokat såsen i ca: 14 timmar, då är det klasskillnad på såsen. Men ketchup funkar i många rätter och skall icke föraktas.

Den koktiden dödar ju maträtten mer än vad den förbättrar. Morötter och vitlök förångas och liksom blir till en sörja…

Jag kan ge ett hett tips. Hitta riktigt jäkla bra tomater. Finns oftast i butiker med mestadels utländska varor. Det gör halva den maträtten. Sen gäller det ju på ett annat sätt att få fram smakerna men än så länge behåller jag sådant för mig själv tills folk har smakat och får en aha-upplevelse, en smakupplevelse. Ett uppvaknande.

Mat och vatten är livsnödvändigt, lika bra att göra det riktigt jäkla bra samtidigt. Men vi alla har olika intressen i livet, så är det ju

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Felix "Mindre socker och salt" är godast för mig. Heinz är för sött och för intensiv, tar över smaken för mycket. Tycker orginal versionerna av ketchup har en tendens att ha för mycket socker i sig, gör dem mindre smakrika då det smakar ju mestadels socker, kommer mer naturlig smak fram när jag jämför orginal Felix mot denna version jag länkade till. Orginal Felix är för söt, säkert 5-10% mera söt än Heinz men Heinz är mera intensiv i smaken, starkaste bland de vanligaste vilket inte faller mig i smaken. "Mindre socker och salt" landar precis rätt tycker jag med typ 5-10% mindre söt än Heinz med lagom styrka i smaken så det blir bra balans med det man äter.

- Ketchupfantast som äter Ketchup på det mesta förutom glass då kanske.

Itigos är rätt najs om du inte gillar socker men den kostar mycket, typ 85:- kg't.
Coops krav kostar strax under 40kr:-kg så den är ju rätt dyr om man jämför prispressad krav mot dyr kravmärkt ketchup.
http://www.itigo.se/produkt/Ketchup-med-balsamvinager-KRAV

Tittar man på balsamvinäger som är producerad i modena så är det ofta väldigt dyr så gissningsvis är det en del av priset i ketchupen.

Permalänk

Heinz är en god ketchup. Felix är en röd sås man åt som barn. Smakade allt som oftast plast. Kanske något mkt vinäger (?) i Heinz dock. Lite för skarp i smaken om jag ska vara knusslig. Hur är det övriga utbudet?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Avstängd

https://www.bbc.com/news/business-34052147
heinz hade lägst innehall av tomatbara socker

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Felix "Mindre socker och salt" är godast för mig. Heinz är för sött och för intensiv, tar över smaken för mycket. Tycker orginal versionerna av ketchup har en tendens att ha för mycket socker i sig, gör dem mindre smakrika då det smakar ju mestadels socker, kommer mer naturlig smak fram när jag jämför orginal Felix mot denna version jag länkade till. Orginal Felix är för söt, säkert 5-10% mera söt än Heinz men Heinz är mera intensiv i smaken, starkaste bland de vanligaste vilket inte faller mig i smaken. "Mindre socker och salt" landar precis rätt tycker jag med typ 5-10% mindre söt än Heinz med lagom styrka i smaken så det blir bra balans med det man äter.

- Ketchupfantast som äter Ketchup på det mesta förutom glass då kanske.

Min dotter doppar piggelin i ketchup.
.
.
.
Kanske läge på ett faderskapstest.