Vattenfall: "Miners är bra resurser"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Kommentaren var i alla fall gratis.

Man får vara glad för det lilla i livet

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Vätgasproduktion måste väl ändå vara ett bättre användningsområde för överkapacitet i elnätet.

Permalänk
Avstängd

Ockerlandet no:1 no shit att statliga vattenfall vill ha mer pengar!

Permalänk
Medlem

Jag tycker man hellre kan satsa på att investera i att förbättra möjligheterna att lagra energin.
https://www.solcellskollen.se/blogg/gar-det-att-lagra-el-javi...

Permalänk
Medlem

Så alla tror att bankernas servrar inte drar en massa energi. Skillnaden på crypto och banker är ju också att vinsten vid mining av crypto går till användarna och inte till ett stort bolags vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det problematiska jag ser i det är att jag känner en viss skeptis till att detta faktiskt skulle ske. Varför skulle de sänka sin produktion när pengar finns att hämta? Känns inte riktigt som att det är så företag jobbar. Jag utgår från att det Vattenfall menar där inte var riktat till mindre privatkonsumenter.

Beror ju på vad man ger dem för elavtal. Säg 50% rabatt när det finns gott om el och 10:- eller mer per kWh när det är brist.
Att de godkänner elavtalet kan dessutom vara en förutsättning för att få tillstånd till etablering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av universe:

Så alla tror att bankernas servrar inte drar en massa energi. Skillnaden på crypto och banker är ju också att vinsten vid mining av crypto går till användarna och inte till ett stort bolags vinst.

Det är väl ingen som säger att bankerna inte använder ström?

Hur många transaktioner hanterar bankerna och hur många hanterar crypto?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

Beror ju på vad man ger dem för elavtal. Säg 50% rabatt när det finns gott om el och 10:- eller mer per kWh när det är brist.
Att de godkänner elavtalet kan dessutom vara en förutsättning för att få tillstånd till etablering.

Men varför skulle de godkänna ett sådant avtal? Det skulle göra produktionen högst osäker, ostabil och det är inte säkert att man kan minea tillbaka investeringarna. Det finns ingen realistisk garanti man kan ge för att elpriset och tillgång följer avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe1991:

Kallas för Frequency Containment Reserve.

En av mininghallarna i Boden är med på sån deal.

https://energyplaza.vattenfall.se/blogg/sa-blev-fcr-en-hallba...

Det där går ju att införa på flera saker. Handlar det om så korta tider som 15 minuter som det står i artikeln så funkar det för el-bils laddning (utom kanske snabbladdning då), varmvattenberedare och uppvärmning mm. Man behöver så klart inte gå ned 100% i effekt utan kan ha olika nivåer beroende på applikation och även i steg beroende på nätfrekvensen.

Är nog bara en tidsfråga innan det blir EU-direktiv på det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det är väl ändå vettigare att sälja vindkraft till andra länder som använder det till något vettigt istället för att bränna el på ABSOLUT INGENTING.

/hulle.

Det är som att säga att det är bättre att sälja bensin till alla barnfamiljer som kör Volvo än till alla som nöjeskör Ferrari. Ska staten bestämma vad folk använder sin el till? Hur långt ska man dra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Börjar bli lite tröttsamt att alla trådar som har något med krypto att göra alltid slutar i en cirklejerk där alla miners tjafsar om hur det skulle vara bra för samhället på något sätt och inte alls ett sätt att få pengar i plånboken för ingen som helst arbetsinsats...

Börjar bli lite tröttsamt på alla outbildade som inte förstår krypto men som ändå har så starka åsikter. Fascinerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Börjar bli lite tröttsamt att alla trådar som har något med krypto att göra alltid slutar i en cirklejerk där alla miners tjafsar om hur det skulle vara bra för samhället på något sätt och inte alls ett sätt att få pengar i plånboken för ingen som helst arbetsinsats...

Börjar bli lite tröttsamt på alla outbildade som inte förstår krypto men som ändå har så starka åsikter. Fascinerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devdot:

Börjar bli lite tröttsamt på alla outbildade som inte förstår krypto men som ändå har så starka åsikter. Fascinerande.

Det är ju just att jag är utbildad som är anledningen att jag har så stark åsikt som jag har.

Sen behövs det ingen som helst utbildning för att förstå att bränna energi motsvarande flera hela nationer på absolut ingenting är vansinnigt onödigt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

En genuin fråga:

När man bryter krypto, används inte den kraften till något? Typ datorkraft för beräkningar av något slag eller är det endast för att ge kryptovaluta? Jag har nära noll koll på kryptovaluta.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av devdot:

Det är som att säga att det är bättre att sälja bensin till alla barnfamiljer som kör Volvo än till alla som nöjeskör Ferrari. Ska staten bestämma vad folk använder sin el till? Hur långt ska man dra det?

Man ska dra det så långt som det behövs, att förbjuda fosildrivna leksaker vore mycket bra, de som har råd med leksaker lär också ha råd med leksaker som driver på utvecklingen av teknik för de som inte har råd med leksaker, dessutom är de snabbaste sportbilarna idag elektriska så det går ju inte heller att skylla på prestandan. Står valet mellan el för leksaker eller el för nytta så ska nytta gå före men stoppar man Bitcoin så frigör man elkapacitet för ganska mycket elbilskörning.

Skrivet av ingenjören:

En genuin fråga:

När man bryter krypto, används inte den kraften till något? Typ datorkraft för beräkningar av något slag eller är det endast för att ge kryptovaluta? Jag har nära noll koll på kryptovaluta.

Bitcoin genererar bara värme, det sker inga andra beräkningar i det systemet, hade nätverket inneburit tex en klustrad superdator som kunde göra vetenskapliga beräkninga hade det ju varit en helt annan sak men nu bränner de bara energi för sin egen skull.
Man kan börja fundera på om det är energiproducenter som ligger bakom dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

En genuin fråga:

När man bryter krypto, används inte den kraften till något? Typ datorkraft för beräkningar av något slag eller är det endast för att ge kryptovaluta? Jag har nära noll koll på kryptovaluta.

Den kraften används till något förstås. Hela syftet med beräkningarna är att hålla nätverket säkert, syftet är inte att få krypto. Du belönas för ditt arbete med kryptovaluta om du lyckas hitta rätt lösning på ett svårt matematiskt pussel (hashes). Hittar du ingen lösning får du inget. Därför brukar miners ofta vara med i en mining pool, om någon miner i gruppen hittar en lösning så fördelas belöningen bland alla som var med och letade efter den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Det är ju just att jag är utbildad som är anledningen att jag har så stark åsikt som jag har.

Sen behövs det ingen som helst utbildning för att förstå att bränna energi motsvarande flera hela nationer på absolut ingenting är vansinnigt onödigt.

För om man saknar utbildning så tror man att energin bränns på "absolut ingenting". Det är din åsikt och din uppfattning att energin går till "absolut ingenting". Din så kallade utbildning är nog inget mer än den uppfattningen du har fått av det du läst. Det behöver knappast betyda att du vet vad du pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devdot:

För om man saknar utbildning så tror man att energin bränns på "absolut ingenting". Det är din åsikt och din uppfattning att energin går till "absolut ingenting". Din så kallade utbildning är nog inget mer än den uppfattningen du har fått av det du läst. Det behöver knappast betyda att du vet vad du pratar om.

Menar du att om vi byter ut alla traditionella transaktioner som görs idag mot crypto då skulle energiåtgången vara likvärdig eller bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man ska dra det så långt som det behövs, att förbjuda fosildrivna leksaker vore mycket bra, de som har råd med leksaker lär också ha råd med leksaker som driver på utvecklingen av teknik för de som inte har råd med leksaker, dessutom är de snabbaste sportbilarna idag elektriska så det går ju inte heller att skylla på prestandan. Står valet mellan el för leksaker eller el för nytta så ska nytta gå före men stoppar man Bitcoin så frigör man elkapacitet för ganska mycket elbilskörning.

Bitcoin genererar bara värme, det sker inga andra beräkningar i det systemet, hade nätverket inneburit tex en klustrad superdator som kunde göra vetenskapliga beräkninga hade det ju varit en helt annan sak men nu bränner de bara energi för sin egen skull.
Man kan börja fundera på om det är energiproducenter som ligger bakom dem.

Fast nu handlar det om att BTC-mining borde förbjudas ÄVEN om det är fossilfritt. Ska man förbjuda Ferrari-bilar som är fossilfria också? Du ser inget problem med att staten ska få bestämma vad man får använda sin el till? El som är förnybar är fossilfri. Jag skulle inte använt bensin som exempel, utan fossilfri energi som exempel som staten tycker är fel användningsområde. Det är inte statens uppgift av vad folk använder sin energi till. Om man börjar hålla på med sånt så får det allvarliga konsekvenser för massa andra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Menar du att om vi byter ut alla traditionella transaktioner som görs idag mot crypto då skulle energiåtgången vara likvärdig eller bättre?

Problemet är att såna som du är anti-krypto. Så även om det inte gällde PoW så skulle du ändå anse att den lilla energi som går åt till krypto är helt onödig. Det är där problemet ligger, att du tror att hela kryptomarknaden är värdelös, inte bara BTC och sin PoW.

Krypto är mycket större än bara BTC.

Edit: Sorry, citerade fel person. Trodde du var den första personen som skrev till mig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av devdot:

Fast nu handlar det om att BTC-mining borde förbjudas ÄVEN om det är fossilfritt. Ska man förbjuda Ferrari-bilar som är fossilfria också? Du ser inget problem med att staten ska få bestämma vad man får använda sin el till? El som är förnybar är fossilfri. Jag skulle inte använt bensin som exempel, utan fossilfri energi som exempel som staten tycker är fel användningsområde. Det är inte statens uppgift av vad folk använder sin energi till. Om man börjar hålla på med sånt så får det allvarliga konsekvenser för massa andra saker.

Om minern själv producerar sin el utan att våldföra sig på den riktiga världen så är det ok, men de ska inte få koppla in sig på det allmänna elnätet för annat än att sälja miljövänlig el om de skulle få ett överskott.
Tycker oavsett det att Bitcoin ska förbjudas för de är för tekniskt dålig uppbyggda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tycker oavsett det att Bitcoin ska förbjudas för de är för tekniskt dålig uppbyggda.

För brott mot mänskligheten eller hur

Permalänk
Medlem
Skrivet av devdot:

Problemet är att såna som du är anti-krypto. Så även om det inte gällde PoW så skulle du ändå anse att den lilla energi som går åt till krypto är helt onödig. Det är där problemet ligger, att du tror att hela kryptomarknaden är värdelös, inte bara BTC och sin PoW.

Krypto är mycket större än bara BTC.

Edit: Sorry, citerade fel person. Trodde du var den första personen som skrev till mig.

Förutom första frågan, om total energi, som jag gärna ser att du svarar på för jag vill veta mer så undrar jag också om ditt intresse är sprunget ur att du har investerat i crypto?

För problemet med dessa "valutor" är just att det pratas om ideologi och bankerna och staterna är de stora skurkarna men i slutändan så handlar det om att folk vill tjäna pengar och helst utan att betala skatt. Hade varit väldigt trevligt att få ut min lön i en virtuell valuta utan koppling till en bank, men det kommer ändå finnas regleringar från staten, skatt t ex.

Tycker du t ex att finansmarknaden är en sund marknad som reglerar sig själv? Så fort det handlar om pengar och att tjäna stora summor då är allt vad självreglering och ideologi kastade i soptunnan. Allt annat är naivt att tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devdot:

Problemet är att såna som du är anti-krypto. Så även om det inte gällde PoW så skulle du ändå anse att den lilla energi som går åt till krypto är helt onödig. Det är där problemet ligger, att du tror att hela kryptomarknaden är värdelös, inte bara BTC och sin PoW.

Krypto är mycket större än bara BTC.

Edit: Sorry, citerade fel person. Trodde du var den första personen som skrev till mig.

Du har helt rätt. Jag tycker verkligen hela kryptomarknaden är helt värdelös.

Bitcoin var en fin idé från början men som har misslyckats fullständigt med det som skulle vara meningen med det.

Krypto just nu är bara ett sätt att omvandla naturens resurser till pengar i plånboken utan något som helst användbart steg däremellan.

Om nu crypto är "bra för elbufferten", så skulle jag föreslå att alla miners sätter sina riggar på Folding@home istället så de gör nån nytta.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Krypto just nu är bara ett sätt att omvandla naturens resurser till pengar i plånboken utan något som helst användbart steg däremellan.

Det är en vanlig missuppfattning, se min förklaring här. Annars finns det bra youtubevideos med, testa att leta efter how does bitcoin work t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=bBC-nXj3Ng4 t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är en vanlig missuppfattning, se min förklaring här. Annars finns det bra youtubevideos med, testa att leta efter how does bitcoin work t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=bBC-nXj3Ng4 t.ex.

Jag vet hur bitcoin fungerar. Min åsikt står fast.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Jag vet hur bitcoin fungerar. Min åsikt står fast.

Du får ha din åsikt men det jag citerade stämmer inte så jag föreslår att du tittar på videon eller läser min förklaring ändå.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att >95% av alla som har köpt bitcoin har gjort det för att tjäna pengar på värdeökningen, inte för att använta bitcoin som en valuta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag skulle tro att >95% av alla som har köpt bitcoin har gjort det för att tjäna pengar på värdeökningen, inte för att använta bitcoin som en valuta.

Det tror jag också, >99% är min gissning. I vår globala värld så är det väl den ultimata rösten för att man tycker Bitcoin är en bra ide, som flera hundra miljoner personer lagt. Uppenbarligen så tycker dom att Bitcoin är såpass värdefullt så att det är värt att spendera sina resurser på nätverket.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Men varför skulle de godkänna ett sådant avtal? Det skulle göra produktionen högst osäker, ostabil och det är inte säkert att man kan minea tillbaka investeringarna. Det finns ingen realistisk garanti man kan ge för att elpriset och tillgång följer avtalet.

För att det blir billigare i medel är den största anledningen. Förutsätter ju att det inte är brist alltför ofta.