Permalänk
Medlem

Bokus.com - moment 22?

Har inte handlar på Bokus på ett par år och försökte nu, men stötte på ett intressant problem.
Hade glömt min inloggningsuppgifter och tryckte självklart på knappen "glömt lösenord" får notis om att mailadressen inte finns hos dem. Konstigt tänker jag, har handlat böcker där tidigare.

Går tillbaka för att registrera nytt konto och där säger de att ett konto med mailadressen reda existerar.. *witcher-hmm*

Kontaktar support som svarar ordagrant:

"Vi beklagar att du inte kan logga in på ditt användarkonto. Detta beror på att det har inaktiverats på grund av inaktivitet och inte kan återaktiveras"

Nu måste jag skapa en ny mailadress för att handla hos dem igen.

Är ingen panik så, men tycker det är jätteintressant och funderar på hur det kan vara såhär. Aldrig stött på detta hos andra företag.
Har de råkat radera sina databaser, blivit hackade, har en policy som raderar användarkonton efter ett par år och inte kan aktivera dessa igen?

Har någon upplevt detta i någon annan e-handel?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Har inte handlar på Bokus på ett par år och försökte nu, men stötte på ett intressant problem.
Hade glömt min inloggningsuppgifter och tryckte självklart på knappen "glömt lösenord" får notis om att mailadressen inte finns hos dem. Konstigt tänker jag, har handlat böcker där tidigare.

Går tillbaka för att registrera nytt konto och där säger de att ett konto med mailadressen reda existerar.. *witcher-hmm*

Kontaktar support som svarar ordagrant:

"Vi beklagar att du inte kan logga in på ditt användarkonto. Detta beror på att det har inaktiverats på grund av inaktivitet och inte kan återaktiveras"

Nu måste jag skapa en ny mailadress för att handla hos dem igen.

Är ingen panik så, men tycker det är jätteintressant och funderar på hur det kan vara såhär. Aldrig stött på detta hos andra företag.
Har de råkat radera sina databaser, blivit hackade, har en dum policy som raderar användarkonton efter ett par år och inte kan aktivera dessa igen?

Har någon upplevt detta i någon annan e-handel?

Låter som att GDPR har varit där och städat och sen har de ingen funktion för att återskapa så att du inte är "anonym" längre.
Klantigt av Bokus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Låter som att GDPR har varit där och städat och sen har de ingen funktion för att återskapa så att du inte är "anonym" längre.
Klantigt av Bokus.

Ja, det låter som den mest sannolika förklaringen.
Tyckte bara det hela var väldigt märkligt. Får skapa en ny e-post ikväll helt enkelt

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Seriöst hur svårt ska det vara att ta bort det gamla epostadressen? Får de ens enligt GDPR spara denna? Det finns garanterat mängder av kunder som har samma problem. Jag själv handlade supermycket av bokus runt år 2010. Mitt konto är säkert deaktiverat nu, om de kräver att jag för detta ska skapa en separat email så väljer jag istället adlibris.

Permalänk
Medlem

Om du vill bråka lite så kan du kontakta Bokus och be dem plocka bort alla personuppgifter om dig. Det måste dem göra på din begäran

Att neka registrering från din e-post adress kräver ju att dem har den lagrad.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Ett tips om du har Gmail som jag lärde mig med HBO max. Har du tex för.efternamn@gmail.com, kan du skriva för.efternamn+Bokus@gmail.com så kommer det se ut som en ny address men den kommer till vanliga Gmail.

Permalänk
Hedersmedlem

*Meningslösa inlägg raderade*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...