Gigabytes överklockningsrekord på 8 GHz ogiltigförklaras

Permalänk
Melding Plague

Gigabytes överklockningsrekord på 8 GHz ogiltigförklaras

CPU-Z Validator bekräftar att en bugg utnyttjats och att Gigabyte inte presenterat några faktiska bevis för sitt resultat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of Traditions

Tråkigt att Gigabyte blivit ett sånt skräpföretag, trodde de var bättre än så.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Har nätagg fadäsen fått gigabyte desperata eller vad sysslar de med? Bojkotta märket om ni inte redan gjort det är väl det enda som känns rätt just nu. De verkar ju inte tänka på kunderna iaf.

Permalänk
Medlem

Inte köpt en gigabyte pryl på länge, dom känns oseriösa nu för tiden.
Sista jag köpte var en GPU för några år sen, powerlimit var låst (vilket skämt).

Detta hjälpte ju inte direkt bilden jag hade om dom.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att CPU momentant går upp i 8 GHz precis när deras nätagg exploderar?

Permalänk
Medlem

Seriöst, Gigabyte brukade vara ett ganska respekterat märke. De har jobbat hårt för att sabba sin image hela året.

Permalänk
Medlem

Med deras redan dåliga rykte så kan man tycka att de borde hålla sig borta från sådan här blackhat-marknadsföring, men ledningen kanske siktar på att hela företaget ska "go out with a bang" precis som deras nätaggregat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sinking deeper and deeper...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Gigabyte har verkligen tagit till ordspråket "all reklam är bra reklam"

detta är verkligen uselt gjort... är inte HiCookie en av dom bästa och kända överklockare som var med i testet? så jag fattade i Der8ers video

Permalänk
Medlem

Extra kul att de gjort samma sak innan.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Snart snedstegar väl nästa gubbe ut ur nån byggnad

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Vi kommer att få se mer sånna grodor
Ex Intel med sin 5Ghz dator som dom visa upp på en mässa...Mer kommer allt för att glänsa....

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Det var tydligen känt redan innan resultaten presenterades att det kunde vara tal om en bugg, inte första gången samma aktörer gör exakt samma sak och tydligen börjar communityn tröttna.

Der8auers kommentarer och "hot" om uteslutning

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Obegripligt!
Att man myglar med nätaggen är oförlåtligt, men ändå förståeligt, det är girighet som ligger bakom.
Men detta är obegripligt, för det finns ingen anledning till att fejka överklockning. Dom kunde ha använt ett riktigt resultat precis lika väl i deras marknadsförning.

Permalänk
Medlem

Kanske har missat nåt men detta betyder väl att bulldozer-rekorden står ensamma i 8ghz-området fortfarande?

Och några här borde kolla på GB-aktierna, det där är vad som händer nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinlo:

Kanske har missat nåt men detta betyder väl att bulldozer-rekorden står ensamma i 8ghz-området fortfarande?

Och några här borde kolla på GB-aktierna, det där är vad som händer nu.

Pentium 4 klarade 8 GHz 2007
https://www.engadget.com/2007-01-24-pentium-4-overclocked-to-...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Obegripligt!
Att man myglar med nätaggen är oförlåtligt, men ändå förståeligt, det är girighet som ligger bakom.
Men detta är obegripligt, för det finns ingen anledning till att fejka överklockning. Dom kunde ha använt ett riktigt resultat precis lika väl i deras marknadsförning.

Det är nog girighet bakom detta med. Ett högre resultat ser bättre ut än ett lägre och Gigabyte är ju numera ett företag som verkar prioritera hög kortsiktig vinst över allt annat. De fick säkert in både en och två preorders tack vare sin lögn, och det räcker nog för att de ska tycka att det är värt det.

Med tanke på hur de hanterade nätaggregatskandalen (och såvitt jag vet har de varken bett om ursäkt eller ändrat sig) så är jag inte förvånad.

När det visade sig att de inte erkände att produkten var rutten, och sedan sa att användare som är oroliga kan få en utbytt enhet med snävare OPP, för att sedan neka samtliga för att det är "fel serienummer" så är det liksom kört.

"För det första har jag aldrig lånat din gräsklippare, för det andra så var den trasig och för det tredje så fick du tillbaks den för tre veckor sedan!", det, det är Gigabytes hela företagskultur i ett nötskal.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Undviker numera att köpa nån Gigabyte-produkt överhuvudtaget. Det är ett stort företag så alla grenar i trädet är ju garanterat inte ruttna, men jag vågar inte chansa. Det finns andra märken som jag hellre ger mina pengar till.

Permalänk
Medlem

Det lär inte bli Gigabyte igen när det är dags för nytt moderkort. Då är jag ändå nöjd med nuvarande som har fungerat bra.

Permalänk
Medlem

Defekta strömkontakter på sina 3000 RTX, nätagg som lekte tesla coils och satt saker i brand, en uppblåsbar "gamerstol" som troligen fungerar bäst om man fyller den med vätgas och nu supporterar dom fusk i överklockning.

Vart är Sverker med sin sopptunna när man behöver honom.

Permalänk
Medlem

Snacka om att man gräver sin egen grav.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Var det allt?
Ett liten knäpp på näsan och ett -"Gör inte om'et igen!"
Varför inte göra som man gör i den verkliga världen när man kommer på att folk varit dopade?

Spelar iofs inte mig någon roll då jag redan bojkottar Gigabyte för deras villighet att i smyg ställa in sig i Nvidia stall av prostituerade (GPP)

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Tråkigt att Gigabyte blivit ett sånt skräpföretag, trodde de var bättre än så.

Ser inte att de finns kvar om fem år.

Permalänk
Lego Master

Sitter dessvärre på ett RTX 3070 från Gigabyte....inte mycket att göra åt det just nu känner jag. Kan inte riktigt hiva det på ideologiska grunder för tillfället.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

som han i simpsons .... HA HA

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dinkefing:

Ser inte att de finns kvar om fem år.

Skulle gissa på att de som ens känner till dessa fadäser från Gigabyte än en mikroskopiskt liten del av hela kundbasen, så tyvärr kommer de nog kunna fortsätta utan större problem.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Är det inte enklare att bara modifiera skärmdumpen?

Permalänk
Avstängd

Kan inte gigabajs bara försvinna...för alltid!!

Permalänk
Medlem

Fortsätter de så här och tär på sitt varumärke finns det snart bara blott en Byte kvar...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Har sen länge tolkat gigabyte som oseriöst skräpföretag.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX