Youtube slutar visa ogilla-markeringar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Skrev du fel nu för reglerna måste ju hålla sig inom lagens ramar ?
Hets mot folkgrupp är ju tex inte tillåtet även om forumreglerna skulle säga att det var det.

Nä jag skrev inte fel ;). Men jag har tydligen inte varit tydlig nog.

Uppföranderegler får vara mer långtgående än rådande lagar.

Man kan sätta krav på en viss typ av klädsel för att komma in på en restaurang. Detta trots att lagen inte kräver en samma nivå på klädsel.
En bio kan sätta krav på att man inte skriker sig igenom ett biobesök hos dem trots att det är fullt tillåtet att skrika enligt lag.
Youtube kan sätta krav på att man inte får publicera porr trots att lagen inte förbjuder en att göra så.

På samma sätt kan forum ha uppföranderegler som är mer långtgående än rådande lagstiftning. Twitter får exempelvis begränsa textlängd till ett SMS i längd även om man lagligen får skriva längre ;).

Och så vidare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ser en viss ironi med mycket negativa kommentarer på ett forum där man enbart kan ge tumme upp på inlägg.

Ang YouTubes val att dölja statusen av tumme ner har jag inte mycket åsikt kring personligen.
Tittar inte så mycket på tummar hit och dit, utvärderar hellre materialet själv.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Opatagio:

Är det inte då läge att byta platformen man yttrar sig på om det riskerar hälsan hos den individen? Det finns trotsallt en del att välja på.

Absolut, det håller jag med om också

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Vad är problemet?

Efter att ha läst det du nyss skrev så är det än mer uppenbart att du inte ens ser problematiken.

Gigantiska monopolistiska företag som i samröre med media och Hollywood styr den västerländska kulturen in i vad som endast kan beskrivas som propaganda för en oerhört självdestruktiv ideologi (kult?). Detta medan de själva hela tiden ökar sin egna makt och sina egna rikedomar tillsammans med ett ytterst korrupt politiskt parti som håller dem om ryggen i hopp om fortsatta donationer.

Det är problemet i ett nötskal.

Permalänk
Medlem

Ogilla” uppfyller inte ens nån bra funktion då de fortfarande räknas som en ”interaktion” och youtube rekommenderar alla clickbaits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Du menar att YouTube bedömde scammers med hjälp av tummar ned? Majoriteten av nedtummade videos är ju ofta av politiska åsikter eller troll, folk som allmänt inte gillar ett företag eller vad det nu kan vara.

Du kan ju anmäla klipp av olika anledningar.

Såklart inte Youtube besömde det utefter det.

Men de som tittar på videos som youtube inte tagit bort ännu kan hamna i klorna på dessa kriminella nätverk som får folk att installera ransomware etc, det enda de behöver göra är ju att ett botnät sätter ett par tusen tummar upp.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av T4IM:

Märkligt att sweclockers tar bort inlägg om diverse "konspirationsteorier" och dylikt för att det inte har med ämnet att göra, men låter OT inlägg som xbox, ps2, facket osv va kvar. Vad är skillnaden!? Dem är alla OT eller ?? Ha en fin fortsättning

Nja, riktigt så var det ju inte. Jag tyckte det var ganska tydligt varför diverse spår rensades, du kan läsa hela motiveringen till varför det rensades i spoiler-delen här under.

Även om vi försöker läsa genom varenda inlägg som göra här är det svårt att hinna med (då vi gör detta på fritiden och jobbar med annat) är vi väldigt beroende på att folk faktiskt anmäler inlägg som man tycker är fel, istället för att bara prata om dom (hint hint, nudge nudge)

Sen försöker vi även hålla frågor om modereringen utanför trådarna (se §11 i reglerna) men det kan vara bra med ett förtydligande om hur vi fungerar ibland

Skrivet av NordhNet:

*tråd rensad*

Har tagit bort ett sidospår som handlade om politik och diverse konspirationsteorier(?)
Tyvärr spårar diskussioner med denna inrikting ofta ur helt och slutar med cirkelargument, halmgubbar och personangrepp.

Det fungerar inte riktigt så, det kan vara en bra idé att läsa på lite vad orden faktiskt betyder.

Självklart, vi och de randiga enhörningarna som är fjärrstyrda av ödlefolket från den hemliga [insert valfritt parti man ogillar]basen på månen……………

Är man intresserad så kan man läsa mer om varför vi gör som vi gör här

Åter till ämnet, dvs youtube ändrar ett system

Dold text
Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men den som lagt upp videon ser ju fortfarande antalet upp och ner tummar så det påverkar ju inte skaparen

Men det påverkar ju tittaren!

Läs tråden från början, kolla YT egna video om ämnet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Jag har känslan att önskan som uttrycks är felriktad ur ett rent principiellt perspektiv, dvs man borde nog rimligen önska förändringar som begränsar jätteplattformar som t.ex. Facebooks relevans än att börja försöka detaljstyra hur konversationer i privata forum ska se ut.

Jag kan tycka att vi sett till generell digital kommunikation borde sluta upp med dumheter som Facebook och fokusera mer på lösningar som bygger på ett öppet Internet. Ur både ett teknologiskt perspektiv och för användarrättigheter känns det som ett stort snedsteg med de här enorma centrala tjänsterna som helt ligger i någon enskild aktörs händer.

Så här ser det för övrigt ut när någon faktiskt förstår sig på den problematik som finns och det jag försöker att förmedla.

Trevligt att någon gör det, antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Inga tummar ner här inte, dock en ”gilla”-knapp (som är valfri)
Håller man inte med någon så hoppas vi att man framför detta sakligt och konstruktivt istället för att trycka på en knapp

Detsamma skulle man kunna säga om gilla/hålla med knappen.

Håller man med någon så hoppas jag att man framför detta sakligt och konstruktivt istället för att trycka på en knapp

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Säkert skrivits men inte tid att läsa allt; IMO

Siffran ska vara 'antal tummar upp' - "antal tummar ner", då får de nästan samma resultat, man kan ju då se vad som tycks sett till antal views och inte många som har fler ner än upp vad jag sett under alla år. Om talet blir negativt kan väl klippet utredas om det fått en grupp människor från reddit att slå ner på det i en stor massa och då behandla dess siffra speciellt eller ta bort siffran HELT på det klippet och lägga in en disclaimer? Gyllene medelväg.

Rättstavning...
Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner: Fairphone 5|Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4Lurar på huvudet: Shokz OpenRun

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Men bara för att reda ut vad vi pratar om här, är detta något slags tänkt alternativt scenario som diskuteras eller en missuppfattning av vad förändringen innebär?

Kanalägarna kommer ju fortfarande se både gilla- och ogilla-trycken? Det är bara tittarna som inte kommer se hur många som tryckt 👎?
Effekten blir väl alltså snarast att tittarna får göra sitt val mer i blindo än att det påverkar möjligheten för kanalägaren att de vad folk gillar?

Skrivet av mrqaffe:

Men den som lagt upp videon ser ju fortfarande antalet upp och ner tummar så det påverkar ju inte skaparen

Problemet är att folk blir påverkade att inte trycka på saker de ogillar om man inte ser effekten utav det. Detta har tagits upp ett flertal gånger redan och youtube har även tagit statistik på det ( krävs ju ingen hjärnforskare för att komma till den slutsatsen dock). Dom flesta content creators som finns är eniga i att visst sålänge vi kan se gilla/ogilla statistiken så är det lugnt. Men om folk blir påverkad av att inte trycka på ogilla så påverkar det även statistiken och därför vill man istället att det syns för alla.

T ex har pewdiepie även gjort video om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

I USA kan man ju faktiskt lägga skulden på hur utbildningen är, men i Sverige, ja vad finns det för ursäkt här kan man ju undra..

Föräldrar? Är inte det standardsvaret?
Man skulle även kunna säja att det diffar ganska mycket på om man har bra lärare eller inte. Det fixar inte en ide om hur en skola ska fungera. Att lyckas entusiasmera någon är en konst, inte bara något temporärt. Känt liknande vibbar med bra lärare och dessvärre några/flera KBT samtal. (att de behövdes)

Men konsten att berätta hur något år så intressant att man själv dras med är häftigt. Jag har några minnen kvar från grundskolan och gymnasiet. Vissa lärdomar minns jag än i dag även om jag inte kan säja vem som gav dem till mig. En var då klassen ställde kemi läraren mot väggen. Gymnasiet. Klassen, jag/vi var i var inte trevliga. Frågan var precis som vid några matte bitar varför vi skulle lära oss mer om atomen och dess skall då den inte stämde med de jonföreningar vi lärde oss. Den gången fick vi mer än att det är en bra modell. Läraren vart visserligen lite sur men inte arg på ytan. Han tog fram whiteboarden och sa att detta är inte med i denna kurs men i dagsläget så år detta ni kommer se om ni pluggar vidare inom... Sedan ritade han upp kärnan, fast med cirlarna runt om var 2D-3D. Sedan energi nivårer påer lager samt sedan pratade han och svarade på frågor om hur de kan bryta sig ifrån dem samt in och avståndet mellan. Jag minns nog fel. Men det var koolt.
Jag fattade något jag inte fattat innan. Såg att några andra också gjorde det. Det var pusselbiten som fattades.
Vi hade tur som hade en lärare som var villig och kunde få oss nyfikna att gå vidare. Svenska skolsystemet. Ja verkar variera kraftigt från lärare till lärare snarare än läroplan till läroplan.

Min * jobbade som lärare några år och fick se de som de sa var "problem" ungar växa och vara hur lugna som helst i klassen. Verkade vara stimulations problem.
Sv har mycket kvar att lära då det kommer till utbildning. Pågående process så inte i morgon. Senare.

PS:
Skulle vilja ge en Kjam till alla lärare.
DS:

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju ofta inte olagligt att propagera för pseudovetenskap men personligen tycker jag att det inte borde visas eller tydligt flaggas, i dagsläget så finns det ju en massa 5g och coronarelaterat som inte är så verklighetsanknutet, tycker du att det ska vara fritt fram för sånt eller skulle du vilja ha en viss reglering av det ?

Sålänge man inte gör sig skyldig till något lagbrott är det upp till plattformen hur de vill hantera det, tycker jag. Synen på hur styrda diskussioner i olika ämnen bör vara skiljer sig ju rätt kraftigt åt på olika plattformar, och om det är "same same" så hämmas både konkurrensen och valfriheten för användarna.

Även om jag personligen starkt ogillar åsikter av en viss art så betyder inte det att jag tycker att staten ska in och peta sålänge det inte handlar om lagbrott.

T. ex Flashback är ju rena sopippen för folk med i mitt tycke helt världsfrånvända föreställningar, men sålänge varken Flashbacks ägare eller dess användare ägnar sig åt saker man kan åtalas för så har inte staten där att göra, och har man den hållningen för en plattform så måste det ju gälla alla plattformar om man ska vara konsekvent.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Mithos:

Detsamma skulle man kunna säga om gilla/hålla med knappen.

Håller man med någon så hoppas jag att man framför detta sakligt och konstruktivt istället för att trycka på en knapp

Ja fast då fastnar man i en massa intetsägande inlägg som bara säger ”håller med” eller ”bra sagt”.
Det blir nog snabbt tråkigt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag är svagt positiv inställd till denna ändring, med betoning svag. Jag har nog själv funderat på detta som en möjlig lösning.

Tummen ner blir nästan överflödig eftersom tummen upp säger redan en stor del om videon är bra eller ej, visst det kan vara svårt att avgöra ibland om tummen upp antalet i förhållande till kanalens besökare är mycket eller lite. T.ex. en liten kanal på säg 5000 prenumeranter så är ju redan 30-50 likes bra resultat för en video som kan typ motsvara typ 30000 likes på 5 miljer prenumeranters video eller något sånt så jo det kanske inte alltid är tydligt för besökarna att avgöra är detta en video värd att se ifall man t.ex. är ute efter information av en produkt men den fyller bra sin uppgift för kanalägarna dock.

Däremot som kanalägare gillar jag att denna ändring gör att kritikerna får större behov att kritisera i form av kommentarer så man kan ta fasta på vad som de tyckte var dåligt, det jag störde tidigare på att alla är typ benägen att klicka på bra/dåligt men väldigt få kunde skriva feedback som är viktigt speciellt för t.ex. musik promotion kanaler (jag promotar nya producenters låtar t.ex.).

Så enligt mig, viss tillbakagång då det gäller som en besökare att undvika att spendera tid på "lågkvalitévideor" om man söker info om något särskilt men positiv bemärkelse att kritikerna behöver ta ut sin kritik i kommentarfältet istället som ger chans för personerna att fråga vidare/kommunicera med dem så man har inte bara en massa osynliga icke konstruktivt feedback som potentiellt kan bli omotiverande t.ex. om fråga om nykomlingar inom musikproduktion m.m. Så tycker det positiva överväger det negativa i förändringen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Om en viss privatägd plattform är helt världsomspännande och används av hundratals miljoner människor ska det lämnas stort utrymme åt olika åsikter gällande allt.
Där funkar det inte att dra "privatägda lilla plattform" kortet. Sweclockers är ett litet forum som inriktar sig på mjuk/hårdvara. Youtube har ingen specifik inriktning.

Vi är i starten av en helt ny era för mänskligheten där väldigt mycket av våran kommunikation sker via öppna sociala medier / forum. Klarar man inte av att mötas av subjektivt jobbiga åsikter så är det synd om den individen men det ska inte drabba alla andra.

Bara skapa egen grupp på fejjan å studsa åsikter i eran egna lilla bubbla så ska ni se att det löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ja fast då fastnar man i en massa intetsägande inlägg som bara säger ”håller med” eller ”bra sagt”.
Det blir nog snabbt tråkigt

"Håller inte" med eller "dåligt sagt" låter som godkända svar då isf om du tycker "håller med” eller ”bra sagt” är sakligt och konstruktivt...

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk

Antalet personer som infekteras av ransomware via länkar från youtube-tutorials kommer att fyrdubbla nästa år.

Finns nu alltså inget sätt över huvud taget att veta om det är ransomware eller inte om tittaren saknar sunt förnuft, vilket är sällsynt. Uppladdaren av videon kommer att ta bort alla kommentarer om "this is a virus".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon337794:

Efter att ha läst det du nyss skrev så är det än mer uppenbart att du inte ens ser problematiken.

Gigantiska monopolistiska företag som i samröre med media och Hollywood styr den västerländska kulturen in i vad som endast kan beskrivas som propaganda för en oerhört självdestruktiv ideologi (kult?). Detta medan de själva hela tiden ökar sin egna makt och sina egna rikedomar tillsammans med ett ytterst korrupt politiskt parti som håller dem om ryggen i hopp om fortsatta donationer.

Det är problemet i ett nötskal.

Mm. Jättedumt att det är olagligt att säga att det är fel, att sluta använda de monopolistiska plattformarna eller att starta en egen plattform som inte har de problemen du nämner ovan.

Skämt åsido så verkar det mest som gnäll över att man inte får säga vad man vill och bete sig hur som helst på de stora plattformarna där flest folk hänger. Det är klart att alla vill nå ut med sitt budskap till så många som möjligt, men skall man vistas i stora forum så får man svälja de regler som finns där, det bara är så. Som jag varit inne på tidigare så är det ju så att plattformarna blivit stora för att de gjort saker de flesta inte har något emot, det är ju deras egen förtjänst, att då komma och kräva att man ska få åka snålskjuts på deras arbete bara för att man själv vill sprida sin egen åsikt är väldigt bortskämt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Mithos:

"Håller inte" med eller "dåligt sagt" låter som godkända svar då isf om du tycker "håller med” eller ”bra sagt” är sakligt och konstruktivt...

Nu är jag inte helt säker på hur jag ska tolka ditt inlägg men båda är lika okonstruktiva. Tanken är ju att någon sorts saklig diskussion (det är ju trots allt ett diskussionsforum) gärna får uppstå och då gör det sällan det med korta små meddelanden av medhåll eller motsatsen.

Det har ju testats att köra utan ”bra inlägg”-knappen och man fick då utforma en regler (§1.6 specifikt som faktiskt lever kvar ännu) just för detta:

Citat:

Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje.

Känner man att man har ett förslag på hur man kan förbättra detta finns ju alltid feedbackdelen där man kan föreslå förändringar på forumet

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Har alla plattjordare klagat?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det där blir en extremt svårhanterad idé med nuvarande tjänster, för de är i grund och botten samma sak som t.ex. ett Sweclockers.

Jag håller nog principiellt med om den underliggande tanken, men min åsikt är att i så fall bör "sociala medier" struktureras på ett annat sätt än en jättesajt som en enskild aktör bestämmer över. Annars förstår jag inte hur man ska kunna nå till målet...

Jag har ingen direkt plan utan ville i huvudsak framföra att jag inte tycker att det finns någon helig gräns som omger privat företagande som staten inte kan kravställa och reglera. Man skulle kunna gå på djupet ordentligt i de grundläggande antaganden som omger demokrati och opinionsbildning men jag har inte orken Teknisk-strukturella lösningar är givetvis välkomna

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Intressant, var går gränsten. Ska det vara olika regler beroende på om man har 5 användare eller 50 miljoner användare menar du?

Varför inte? Idag gör ju staten skilnnad på mikroföretag(upp till 10 anställda) småföretag(upp till 250 tror jag) etc. Så svårt är det väl inte att göra en klassifiering.

Skrivet av Ozzed:

Om det reglerar hur sociala straff får utdelas så blir det ju inte ett socialt straff längre utan det blir juridiskt kopplat. Att staten ska gå in och bestämma hur folk och företag får och inte får straffa varandra socialt känns extremt obehagligt.

Hade vi levt i 1950-talet hade jag hållit med dig. Idag borde du vara mycket mer rädd för multinationella jättar än stater...

Skrivet av Ozzed:

Och hur ska du nå konsensus kring vad som är rimligt och orimligt? Det du tycker staten borde se till inte tas bort kanske någon annan tycker att staten borde tvinga plattformen att ta bort.

Staten sätter kriterier, övervakar om plattformen är "fair" tex. Men frågar du mig så hade jag styckat upp alla stora jättar istället.

Skrivet av Ozzed:

Och om det bara ska gälla sociala plattformar... Du tror inte då att de här giriga jättarna skulle göra allt de kan för att snirkla sig runt lagstiftningen, precis som de gör med skatter idag genom att lägga verksamheten i skatteparadis?

Klart de kan. Samtidigt kan stater banna skiten. Ska de göra affärer i Sverige så ska de lyda svensk lag och betala skatter till Svenska staten. Gör de inte det så har de ingen rätt att använda våran infrastruktur som har bekostats av svenska skattebetalare, dvs. du och jag.

Skrivet av Ozzed:

Eller ska Svenska staten helt sonika blockera facebook.com för att en liten minoritet blir ledsna i ögat när de får kommentarer borttagna och konton avstängda? Känns ungefär lika lyckat som när Pirate Bay fick sin .se-domän beslagtagen. Det gick ju inte riktigt som de täkt.

Block, block, block... Pirate Bay hade multinationella jättar emot sig...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Jag har ingen direkt plan utan ville i huvudsak framföra att jag inte tycker att det finns någon helig gräns som omger privat företagande som staten inte kan kravställa och reglera. Man skulle kunna gå på djupet ordentligt i de grundläggande antaganden som omger demokrati och opinionsbildning men jag har inte orken Teknisk-strukturella lösningar är givetvis välkomna

Fast det gör det ju inte. Både juridiska och fysiska personer berörs av massor av lagar. Staten är inne och petar.

Men som sedan sagts så blir det ju väldigt knepigt om man som stat skall få inskränka ett företags frihet att utöva sin verksamhet ytterligare, och du kommer då ha problemet att de personer som trivs med att plattformar får ha en uppförandekod efter eget tycke helt plötsligt i någon mån indirekt blir förtrycka av staten. På vissa forum för uppfödning är det t. ex förbjudet att yttra sig om att uppfödning är fel. Jag har inget emot att folk som tycker det är fel tycker det, men staten bör inte ha mandat att påbjuda att alla ska få diskutera allt på alla platser. Det härliga med specifika forum med en specifik inriktning är ju just att man kan söka sig till likasinnade, och det härliga med forum som är mer öppna är ju just att de är öppna. Det beror ju på vad man gillar, och jag som medborgare borde fortsatt ha all rätt att utsätta mig för det jag tycker är skit, eller slippa det jag tycker är skit, allt utifrån vilka policys de plattformar jag fritt väljer mellan har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast det gör det ju inte. Både juridiska och fysiska personer berörs av massor av lagar. Staten är inne och petar.

Men som sedan sagts så blir det ju väldigt knepigt om man som stat skall få inskränka ett företags frihet att utöva sin verksamhet ytterligare, och du kommer då ha problemet att de personer som trivs med att plattformar får ha en uppförandekod efter eget tycke helt plötsligt i någon mån indirekt blir förtrycka av staten. På vissa forum för uppfödning är det t. ex förbjudet att yttra sig om att uppfödning är fel. Jag har inget emot att folk som tycker det är fel tycker det, men staten bör inte ha mandat att påbjuda att alla ska få diskutera allt på alla platser. Det härliga med specifika forum med en specifik inriktning är ju just att man kan söka sig till likasinnade, och det härliga med forum som är mer öppna är ju just att de är öppna. Det beror ju på vad man gillar, och jag som medborgare borde fortsatt ha all rätt att utsätta mig för det jag tycker är skit, eller slippa det jag tycker är skit, allt utifrån vilka policys de plattformar jag fritt väljer mellan har.

Nej, jag tycker inte sånt där libertarianskt resonerande är av någon större vikt.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Öh lite komiskt fick mig att tänka på att Facebook har ju typ aldrig haft inte gillar funktion utan tumme upp och där klagade vi inte mellan 2004-2016 när tumme upp var det enda vi hade innan Arg, ledsen, älska, skrattar, bryr sig om vart en feature.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Varför inte? Idag gör ju staten skilnnad på mikroföretag(upp till 10 anställda) småföretag(upp till 250 tror jag) etc. Så svårt är det väl inte att göra en klassifiering.

Hade vi levt i 1950-talet hade jag hållit med dig. Idag borde du vara mycket mer rädd för multinationella jättar än stater...

Staten sätter kriterier, övervakar om plattformen är "fair" tex. Men frågar du mig så hade jag styckat upp alla stora jättar istället.

Klart de kan. Samtidigt kan stater banna skiten. Ska de göra affärer i Sverige så ska de lyda svensk lag och betala skatter till Svenska staten. Gör de inte det så har de ingen rätt att använda våran infrastruktur som har bekostats av svenska skattebetalare, dvs. du och jag.

Block, block, block... Pirate Bay hade multinationella jättar emot sig...

Om staten ska tvångsstycka bolag när de nått en viss storlek så finns det säket vägar runt det också, och själva principen av att bli "för stor" tycker jag bara är relevant om det faktiskt missgynnar folk. Har man åsikter man vill uttrycka som de stora bolagen motsätter sig så är det såklart att man känner sig missgynnad, men en större grupp skulle känna sig missgynnade om staten indirekt tvingar dem att exponeras för åsikter de inte bett om att få höra.

Det hade varit en helt annan sak om Youtube, Facebook, Twitter etc officiellt haft hållningen att "ordet är fritt, alla får säga vad de vill och gillar du inte det så dra åt helvete", typ, men någon sådan inställning har mig veterligen inget av företagen nåonsin haft. Utan det verkar mer handla om att tangentbordskrigarna först vägrade plattformarna men nu plötsligt när de har miljoner användare så ser de att de kan nå ut till massor av människor och vill kunna göra det på sina egna villkor, helt avhängt vad som alltid stått i avtalet, och sedan blir man ledsen i ögat när man inte får, och börjar slänga ord som censur och yttrandefrihet omkring sig för att det låter slagkraftigt. Men det har liksom aldrig varit en rättighet för någon enda människa att finnas representerad hos ett provatägt forum.

Om vi ska ha "Svenska Staten-Book", så kommer snart anklagelser om att de har en "agenda", om vi ska ha "Oberoende stiftelsen-book" så kommer snart anklagelser om att de inte är oberoende.

Och sen har du problemet att de här plattformarna kostar multum att driva, och ens personliga integritet är kanske inte valuta man vill betala till staten eller ens en oberoende stiftelse.

Och plattformarna spänner ju dessutom över typ alla länder med internetåtkomst. Om ansvaret ska delas mellan alla berörda länder kan du ge dig fan på att det blir slitningar och konflikter i hur det ska drivas. Så det känns fortfarande som enormt mycket jobb, ett rentav världsomspännande projekt, för att en liten grupp individer är sura över att deras udda åsukter inte når miljonpublik.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Parmenides:

"Sociala medier" bör ses som allmän plats så länge inte syftet med plattformen i fråga tydligt och öppet avgränsats till ett begränsat intresseområde. Således menar jag att personer och inlägg som följer lagen ska tillåtas på "sociala medier" och endast i fråga om lagbrott - i meningen att ett eller flera inlägg tydligt med stor sannolikhet bryter mot lagen - ska inlägg eller konton raderas, med möjlighet att överklaga beslut till tredje part. Det är fullt rimlig och nödvändig motprestation från mediaplattormarna som ju får tillgång till en hel befolkning att sälja reklam till och samla data om.

Sweclockers till exempel menar jag inte faller under definitionen av "sociala medier" då det finns ett tydligt avgränsat syfte och intresseområde för forumet. Det kan alltså i min mening vara befogat att moderera bort politiska diskussioner.

Ja definitionen av vad som är social media behöver i så fall ändras en del. Eller det behöver kanske snarare fastställas vad det innebär juridiskt. Kanske inte är en så dum idé? Frågan är väl om det går att enas kring det där.
Jag vill påstå att vi socialiserar, umgås och pratar en hel del på det här forumet. Vi har personas med avatarer och många känner till varandra ganska väl. Jag har svårt att se att sweclockers inte skulle tillhöra social media.

Men man kanske kan dra gränsdragningen på annat sätt. Det är väl mer av en benämningsteknikalitet kanske. Fast just gränsdragningarna är ju ganska relevanta i sammanhanget. Vilka plattoformar ska innefattas av dessa regler och vilka ska inte. Svårt.

Men det jag tänker mest på - och anledningen till att jag skriver inlägget är att det här förslaget ju också innebär att man förbjuder trivselregler.
Någonstans i det området tycker jag att det börjar låta lite illa.
För ja, beter sig folk illa mot andra även om det inte är direkt olagligt så påverkar det ju uppfattningen av vad produkten/plattformen är. Är det privat business så blir det såklart av relevans att jobba med vad produkten ska vara och vad den ska innehålla. Vill man inte ha för hatisk stämning eller kanske porr på en site som även är till för barn så tycker jag nog att man ska få lov att sätta gränser även här. Alltså även om juridiken per nation inte alltid förbjuder detta.
Ja eller om någon väljer att spamma en tråd. Lägger man upp samma inlägg igen och igen en gång i sekunden i en tråd under några timmar så förstör man ju tråden helt. Det är ändå helt lagligt.
Jag har svårt att se rimligheten i att det ska bli tvång på att tillåta den typen av beteende på någon typ av plattform.

Det jag menar är inte att alla ska ha uppföranderegler. Tvärt om är det rimligt att det är fritt fram att sätta upp forum som tillåter allt så länge lagen följs. Men att tvinga alla att förbjuda trivselregler - jag tror inte det blir så bra alltså.

Edit:

Om jag skulle föreslå något här så är det nog ett helt nytt upplägg.
Jag tror inte riktigt att det kommer fungera att försöka skohorna in förändringar i befintliga system och lagar riktigt. Eller ja, det kanske går men jag har inte sett några förslag som håller kring det här ännu - därav min skepsis.

Nä jag tänker snarare på någon form av förordning eller samlat regelverk som gäller för onlinekonton generellt. Onlinerättigheter kanske?
Etiska riktlinjer som inte bara är bundna till respektive nations juridik.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fågelskrämman:

Antalet personer som infekteras av ransomware via länkar från youtube-tutorials kommer att fyrdubbla nästa år.

Finns nu alltså inget sätt över huvud taget att veta om det är ransomware eller inte om tittaren saknar sunt förnuft, vilket är sällsynt. Uppladdaren av videon kommer att ta bort alla kommentarer om "this is a virus".

Vore det i så fall inte bättre om de som upptäcker att nått är skadligt/olagligt anmäler det än att bara ger en tumme ner ?
Nått som är ännu värre är att plattformarna tar in annonser från bedragare för då får de ju betalt direkt av bedragarna för att hjälpa dem med brotten så krav på en granskning av annonserna innan de börjar visas vore nog på sin plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.