Youtube slutar visa ogilla-markeringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om staten ska in där och peta så blir det helt andra problem. Ven skulle t. ex alls vilja ha ansvar för att moderera en diskussionstråd om det är moderatorns ansvar att se till att vad det nu blir för juridisk definition på "legitima argument" framförs, annars hotar rättsliga påföljder?

Typ, nej nu måste någon tycka att det är bra att Gigabytes nätagg exploderat annars låser jag tråden". Det skulle bli väldigt konstigt.

Och individer som gått i "Livets hårda skola" under parollen "Men det får man väl inte säga i det här jävla landet" brukar ju dessutom generellt tycka att staten ska lägga sig i mindre, inte mer, att man då helt plötsligt vill ha statens hjälp att pådyvla privata bolag regler om vad som får yppas på deras plattformar känns väldigt mycket som ett stort hyckleri.

Snacka om att du gillar att missförstå 100% bara för att du kan. Tröttsamt.
Mer framgång att prata med en vägg tror jag.

Skrivet av anon337794:

Jag tänker lämna denna diskussionen nu och du får gärna tro att jag gör det i brist på argument men det är inte där problemet ligger. Vi talar bara förbi varandra och det ger mig tyvärr ingenting att fortsätta då det du skriver är saker jag redan vet och saker som inte är relevanta för den problematik jag försöker att påtala här.

Kan vi inte ens komma överens om att det är ett begränsande av en persons yttrandefrihet när ett användarkonto stängs av eller tas bort från ett öppet forum, oavsett om det är privatägt eller statligt, så har vi trots allt inte mycket mer att diskutera här.

Kan bar hålla med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Gärna för mig. Men vad begreppet yttrandefrihet betyder är tydligt definierat

Jag har redan upprepade gånger förklarat för dig att jag inte syftar på yttrandefrihet som juridiskt begrepp.

Om någon begränsar din möjlighet att yttra dig som du vill så är det ju per se ett begränsande av någons yttrandefrihet. Detta oavsett vem som gör det eller var det görs. Sen kan man tycka vad man vill om det förfarandet. Du behöver givetvis inte hålla med mig om det jag skriver men vi talar uppenbarligen om två helt olika saker då du fortsätter att snacka om det juridiska begreppet.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon337794:

FULtolkning skrev jag dock, vilket jag vill påstå inte är detsamma som en feltolkning.

Ah, autocorrect från min kära telefon

Skrivet av anon337794:

Du får gärna tycka att det är en tråkig diskussionsteknik men jag är inte här för att trollbinda folk med fantastisk retorik eller långa utläggningar i hopp om att omvända någon som inte ens verkar förstå, eller vilja förstå, att problematiken jag försöker att påtala ens existerar.

Det handlar inte om vad jag tycker, det handlar regler som gäller för forumet. Samma regler som du godkänt att följa när du blev medlem här.
Samma regler som gäller för alla.

Skrivet av anon337794:

Jag har ett liv utanför detta som jag prioriterar betydligt högre än att sitta i flera timmar för att skriva inlägg till folk som sedan bara svarar på någonting helt annat som är ytterst irrelevant för det jag försöker att lyfta fram.

Fast det kan som sagt bara vara så att jag fultolkar. Helt klart.

Det är bra, det riktiga livet ska alltid komma först

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pa1983:

Jag har nämnt lösningarna flera gånger och det är enkelt som jag sa.

Regler för social media är inget problem. Men man kan inte bestämma att agendan är för ett topic och tysta alla som är emot.
Det hela kommer ju tillbaks till att dislike knappen ska försvinna, dom som ogillar en video kan inte visa detta, inte heller får folk en uppfattning om vad folk generelt sett tycker i frågan.

Om en sida väljer att radera alla inlägg som är emot tex kärnkraft i en tråd om agendan är för, ja då slutar det bara med en massa ryck klappare som håller med varan med allt växande egon.

Så rätt enkelt att reglera, tillåter man nåt att diskuteras så ska för och mot segare båda få yttra sig.
Det hela förefaller rätt logiskt och vettigt och knappast svårt att förstå med sunt förnuft.

Men det vi ser i Social Media är en aktiv censur av det som inte passar in i agendan alltså blir det ensidiga diskussioner.

Inget av detta är opraktiskt att införa då det är rent sunt förnuft och inte heller är det ett problem ur legalt perspektiv, att vara för eller emot nåt är inte direkt illegalt och dom flesta dissektioner handlar bara om just det, för eller emot något tex kärnkraft eller om YT ska ha en dislike knapp eller ej.

Om någon sprider hot så är det redan olagligt i dom flesta delar av världen så knappast ett problem heller.

Det jag ser är att du vill belysa ett problem. Sure. Det är rimligt. Inflytandegraden exempelvis facebook har över kommunikationen globalt är enorm. Yes.
Men det jag ser att du efterfrågar är ju inte en ändring i just yttrandefrihetslagstiftningen eller FNs yttrandefrihetsdeklaration. Det du tar upp om hot är exempel på annan lagstiftning som sköter vad som får/inte får sägas online. Men det är alltså inte heller en del av yttrandefritheten riktigt.

I nuläget reglerar yttrandefriheten vad staten tillåter mig uttrycka. Det man kan lägga till är rätten att tvinga andra parter (publicisterna) att framföra budskap åt en i en viss omfattning.
Jag har emellertid svårt att se att yttrandefriheten kommer innefatta att tvinga anndra parter att ta med vad någon uttrycker
Hela grunden till lagen utgår ifrån en rättighet snarare än ett tvång.
Därför har jag väldigt svårt att se hur det här skulle definieras för att bli allmänt nog.

Ska man definiera det nya upplägget med att moderering tillåts så innebär det att vi inte har rätten att bli publicerade.

I det stora hela saknas fortfarande ett upplägg kring hur yttrandefriheten ska definieras utifårn vad du önskar.
Jag tror du kommer ha mycket lättare att formulera det du önskar åstadkomma i en egen lag.

Men. Det räcker inte med att lägga till "sunt förnuft" eller man ska få diskutera om en person valt ett ämne. Det bygger på godtycklig subjektiv bedömning. Gränserna måste definieras. Dessutom får man ha i åtanke att regler faktiskt trumfar lagar på privata plattformar.

Alltså man får exempelvis både demonstrera, gorma och vara otrevlig. Det är däremot inte givet att man får skrika sig igenom ett biobesök eller hålla politiska demonstrationer inne på lekland eller mcdonalds. Privata aktöer får ha uppföranderegler på sociala arenor som är mer långtgående än vad rådande lagstiftning medger. Och det gäller såklart även online.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Man kan ju fortfarande skrolla igenom kommentarerna på en how-to video om den är bra eller dåligt, visst det är ett extra steg och kommentarer kan vara fake. Men att tumme ner försvinner är inte hela världen.

Dock tycker jag synd om yngre generationen som växer upp och kommer få sig en chock när dom blir äldre och får en näve grus i ansiktet och inte vet hur man hanterar såna situationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Kan det vara för att tycke och smak är olika?

Nej inte med tanke på hur vida spritt det är. Du följer en kanal för att du gillar vad denne skapar, visst kan du ogilla en video någon gång men som det är nu så är det mer troligt att man ogillar för ogillandets skull ich inte för att personen gjort en dålig video. I många fall så baseras din like/dislike på vad andra tycker.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon337794:

Jag har redan upprepade gånger förklarat för dig att jag inte syftar på yttrandefrihet som juridiskt begrepp.

Om någon begränsar din möjlighet att yttra dig som du vill så är det ju per se ett begränsande av någons yttrandefrihet. Detta oavsett vem som gör det eller var det görs. Sen kan man tycka vad man vill om det förfarandet. Du behöver inte hålla med mig men vi talar uppenbarligen om två helt olika saker.

Om den enda konsekvensen av begränslingen av din definition av yttrandefrihet är sociala straff såsom borttagna kommentarer, konton, "deplattformering" och vad det kan bara. Vad är problemet? Att bli utfryst ur ett visst socialt sammanhang för att man tycker eller gör "fel" enligt en majoritet av resten av gruppen har varit en social funktion hos människan sålänge vi varit människor, varför har det blivit ett problem juat nu? Det står liksom var och en fritt att byta plattform eller starta en egen. Att inte få bröla ut vad man vill till folk som inte vill lyssna utan att ta konsekvenserna har aldrig varit en rättighet. Skillnaden nu jämfört med förr är väl att staten sett att juridiska straff för vissa saker är bättre att ersätta med sociala straff.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Loyd:

Ja precis det är ju lätt att nå fram till youtubers som har miljoner visningar samt kommentarer, ni är smart ni. För någon som har några miljoner visningar är tumme upp och ner en väldigt bra indikering om man har gillat det du gjort eller inte. Nu vet däremot inte content creators om folk gillar eller inte gillar och blir tvingade att läsa kommentars fält som kan vara fyllt av hat och nedvärderingar.

Detta är ett problem som flertalet youtubers drabbas utav att ta åt sig kritiken folk skriver och slutar helt med youtube.
Att däremot se :

"okej 20% gillade inte videon 80% gjorde ja då vet man iaf att man gör något bra och fortsätter."

" Fan nu gillade inte 80% min video kanske inte var den bästa jag gjort, jag får skärpa mig. "
Är däremot extremt mycket lindrigare än att manglas av hat man måste läsa för att bli bättre.

Vill man istället se mer hate content i kommentarerna är ju detta en solklar väg att gå speciellt på youtube som inte tar bort något alls i princip. Sweclockers moderater tar iaf bort inlägg troll och personangrepp lika så mycket gör ju nu inte Youtube.

Att jämnföra sweclockers som är ett chatt forum men aktiva mods och youtube är så långt ifrån man kan komma.

Så du menar att content creators ska totalt strunta i kommentarer och bara inrikta sig på likes? Härlig inställning..eller inte.
Klarar man inte av negativa kommentarer så ska man inte heller streama. Världen är inte gjord av bomull.
Sen skulle jag personligen tycka det är väldigt illa om man inte läser sina fans kommentarer, bra eller dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så länge det enda man "kommer undan" är ett socialt straff så ser jag inga problem med det, och så länge de inte påverkat ett val i en riktning där den nya regeringen inskränkt yttrandefriheten i ordets korrekta juridiska bemärkelse ser jag inget problem med det heller.

En engång, dessa monopoljättar bryr sig inte om yttrandefrihet, bara om pengar. Idag kan de manipulera val åt en riktning du gillar, imorgon kan de göra motsatsen. För mycket makt i händerna på et gäng giriga direktörer där enda målsättningen är nästa kvartalsrapport...

Skrivet av Ozzed:

Detta med monopolställning verkar inte heller spela roll. Jag minns att när lilla provatägda Sweclockers inte längre tillät politiska diskussioner med motiveringen att det blir väldigt svårmodererat och skapar en stämning man som plattformsägare inte vill ha så var det en drös folk som gapade om censur (vilket det inte är) och att man inskränker yttrandefriheten (vilket man inte gör).

Lilla sweclockers är en sak, samma jätte som äger instagram, facebook och whatsapp är något helt annat....

Skrivet av Ozzed:

Det är inte och har aldrig varit och bör aldrig bli en mänsklig rättighet att få finnas på vilka sociala medier man vill och där säga vad man vill utan sociala straff.

Och de som utdelar dessa "sociala straff" bör vara hårt reglerade av staten...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av Dracc:

Just första generationen xbox började dock brinna i det inbyggda nätaggregatet (aka "nätadaptern"), ett konstruktionsfel som åtgärdades först efter typ 2 år.

Och man fick gratis en speciell nätadapter hem om man skrev till Microsoft. Detta börjades typ dela ut efter runt 2år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malle89:

Så du menar att content creators ska totalt strunta i kommentarer och bara inrikta sig på likes? Härlig inställning..eller inte.
Klarar man inte av negativa kommentarer så ska man inte heller streama. Världen är inte gjord av bomull.
Sen skulle jag personligen tycka det är väldigt illa om man inte läser sina fans kommentarer, bra eller dåliga.

Han har 1.7 miljoner subs, över 10K kommenterar om dagen, som han säger HUR ska han läsa alla dom? Like/dislike ration är en måtstock creators använder!

EEVblog har samma syn med på ämnet, hittills inte set en populär "creator" som du säger som är för att dislike tas bort.

Creators med 10-15 miljoner subs som LTT får 4-5K kommentarer första timmen LÄTT!

Vem ska läsa dom? 100st anställda? Vem ska betala dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fast detta skadar ju små kanaler... En tumme ner räknas ju också som "engagement". Så små kanaler kan vänta sig mindre spridning nu.

Tror mer på att det är pinsamt för Youtube att folk ger tummet ner till deras egna videos.

Nja, hade "engagement" med tumme upp / tumme ner varit en viktig rankingfaktor hade det varit ett större brus av kanaler som blir rankade högst. Det hade varit för enkelt att gamea systemet.

Det som spelar roll är CTR:en och det är därför så många videos rankar med halvnakna tjejer men även alla kända / stora kanaler (För givetvis lockar det mer än att klicka på någon okänd kanal).

CTR:en är ju egentligen det ända som blir naturligt för en rankingfaktor, varenda youtuber kör ju den klassiska "Dont forget to like, comment, subscribe". Men att övertyga ngn att göra detta för att man ska ranka sin egna video blir ju bara att man försöker gamea systemet däremot har ju CTR:en påverkats innan besökaren klickat in och därmed kan inte personen bakom youtubekontot påverka det beslutet och därmed blir CTR egentligen det ända som spelar roll atm imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malle89:

Inte sagt att man inte ska läsa sina kommentarer, men kommentars fältet kommer ju inte blir vänligare nu efter detta. att höra att man är sämst av 10 pers kanske inte känns så mycket och dom flesta klarar av det men att höra av 1000 pers att man är sämst kommer ju påverka en oavsett vem du är. Desto mer hat du läser desto mer påverkad kommer man att bli. I princip alla som håller på med youtube och är stor har gått igenom ett mental breakdown på något sätt pga hat.

Men en hårding som du som inte ens har gjort ett avtryck på jorden värt att minnas vet ju bättre än vad alla stora youtubers vet Spelar ingen roll om du är gjord av bly det är inte en fråga om du kommer knäckas utan när. Sen om du delar med dig av ditt breakdown är ju upp till dig, dom flesta youtubers gör ju även det.

Permalänk
Medlem

Då kan jag slänga upp en video eller en artikel.
Stänga av kommentarfältet och glida på likes.

Dom kränkta kommer att fråga. Varfär är livet så jobbigt?
Jag vill ju inte att någon ska mig feedback som är dålig.
Min fantasi ska överleva uber alles.

Om inte? då ringer jag ringer PK-eliten och cancelerar dig.
Eller anmäler dig till stora PK-doom hammer.

Det går bra för internet nu

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon337794:

Om någon begränsar din möjlighet att yttra dig som du vill så är det ju per se ett begränsande av någons yttrandefrihet. Detta oavsett vem som gör det eller var det görs. Sen kan man tycka vad man vill om det förfarandet. Du behöver givetvis inte hålla med mig om det jag skriver men vi talar uppenbarligen om två helt olika saker då du fortsätter att snacka om det juridiska begreppet.

Skrivet av Ozzed:

Om den enda konsekvensen av begränslingen av din definition av yttrandefrihet är sociala straff såsom borttagna kommentarer, konton, "deplattformering" och vad det kan bara. Vad är problemet? Att bli utfryst ur ett visst socialt sammanhang för att man tycker eller gör "fel" enligt en majoritet av resten av gruppen har varit en social funktion hos människan sålänge vi varit människor, varför har det blivit ett problem juat nu? Det står liksom var och en fritt att byta plattform eller starta en egen. Att inte få bröla ut vad man vill till folk som inte vill lyssna utan att ta konsekvenserna har aldrig varit en rättighet. Skillnaden nu jämfört med förr är väl att staten sett att juridiska straff för vissa saker är bättre att ersätta med sociala straff.

Jag har känslan att önskan som uttrycks är felriktad ur ett rent principiellt perspektiv, dvs man borde nog rimligen önska förändringar som begränsar jätteplattformar som t.ex. Facebooks relevans än att börja försöka detaljstyra hur konversationer i privata forum ska se ut.

Jag kan tycka att vi sett till generell digital kommunikation borde sluta upp med dumheter som Facebook och fokusera mer på lösningar som bygger på ett öppet Internet. Ur både ett teknologiskt perspektiv och för användarrättigheter känns det som ett stort snedsteg med de här enorma centrala tjänsterna som helt ligger i någon enskild aktörs händer.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon337794:

Inte samma sak, nej. Det är däremot fortfarande ett begränsande av någons yttrandefrihet. Vilket är min poäng.

Om du inte tillåter vem som helst när som helst att komma hem till dig och stå i ditt kök och säga vad de vill så begränsar du deras yttrandefrihet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

En engång, dessa monopoljättar bryr sig inte om yttrandefrihet, bara om pengar. Idag kan de manipulera val åt en riktning du gillar, imorgon kan de göra motsatsen. För mycket makt i händerna på et gäng giriga direktörer där enda målsättningen är nästa kvartalsrapport...

Lilla sweclockers är en sak, samma jätte som äger instagram, facebook och whatsapp är något helt annat....

Och de som utdelar dessa "sociala straff" bör vara hårt reglerade av staten...

Intressant, var går gränsten. Ska det vara olika regler beroende på om man har 5 användare eller 50 miljoner användare menar du?

Om det reglerar hur sociala straff får utdelas så blir det ju inte ett socialt straff längre utan det blir juridiskt kopplat. Att staten ska gå in och bestämma hur folk och företag får och inte får straffa varandra socialt känns extremt obehagligt.

Och hur ska du nå konsensus kring vad som är rimligt och orimligt? Det du tycker staten borde se till inte tas bort kanske någon annan tycker att staten borde tvinga plattformen att ta bort.

Och om det bara ska gälla sociala plattformar... Du tror inte då att de här giriga jättarna skulle göra allt de kan för att snirkla sig runt lagstiftningen, precis som de gör med skatter idag genom att lägga verksamheten i skatteparadis?

Eller ska Svenska staten helt sonika blockera facebook.com för att en liten minoritet blir ledsna i ögat när de får kommentarer borttagna och konton avstängda? Känns ungefär lika lyckat som när Pirate Bay fick sin .se-domän beslagtagen. Det gick ju inte riktigt som de täkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

https://youtu.be/nGjjbdczZ_8

Han har 1.7 miljoner subs, över 10K kommenterar om dagen, som han säger HUR ska han läsa alla dom? Like/dislike ration är en måtstock creators använder!

EEVblog har samma syn med på ämnet, hittills inte set en populär "creator" som du säger som är för att dislike tas bort.

Creators med 10-15 miljoner subs som LTT får 4-5K kommentarer första timmen LÄTT!

Men bara för att reda ut vad vi pratar om här, är detta något slags tänkt alternativt scenario som diskuteras eller en missuppfattning av vad förändringen innebär?

Kanalägarna kommer ju fortfarande se både gilla- och ogilla-trycken? Det är bara tittarna som inte kommer se hur många som tryckt 👎?
Effekten blir väl alltså snarast att tittarna får göra sitt val mer i blindo än att det påverkar möjligheten för kanalägaren att de vad folk gillar?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och man fick gratis en speciell nätadapter hem om man skrev till Microsoft. Detta börjades typ dela ut efter runt 2år.

Det stämmer bra. Synd att kalla det för nätadapter kanske, det är bara en sladd med en återställningsbar säkring. Billigt sätt att åtgärda att en lödning på kontakten för inkommande elektricitet kan kortsluta mot strålningsavskärmningen.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag har känslan att önskan som uttrycks är felriktad ur ett rent principiellt perspektiv, dvs man borde nog rimligen önska förändringar som begränsar jätteplattformar som t.ex. Facebooks relevans än att börja försöka detaljstyra hur konversationer i privata forum ska se ut.

Jag kan tycka att vi sett till generell digital kommunikation borde sluta upp med dumheter som Facebook och fokusera mer på lösningar som bygger på ett öppet Internet. Ur både ett teknologiskt perspektiv och för användarrättigheter känns det som ett stort snedsteg med de här enorma centrala tjänsterna som helt ligger i någon enskild aktörs händer.

Vi har full frihet att inte använda tjänster som vi inte tycker om, så jag ser inget problem här. Och fortfarande så blir det juridiskt knepigt att definiera vad som räknas som en "för stor" tjäbst.

Samt, om staten tvingar plattformarna att tillåta åsikter som den stora massan ogillar, så kommer ju folk av sig själva att sakta men säkert överge plattformen för att debattklimatet blivit för dåligt för deras smak.

Eller ska man istället statligt påbjuda att "Alla måste ha Facebook, du får aldrig säga till någon som sprider faktafel att de har fel, och du måste läsa minst en tråd om dagen vars generella inriktning inte alls överensstämmer med sina egna åsikter, annars jävlar".?

Facebook blev stora och är fortsatt stora för att de kontinuerligt skapar ett behagligt klimat för majoriteten av sina användare. Är man en användare som drar åt det motsatta hållet får man nog finna sig i att Facebook vidtar åtgärder, det är trotts alt först och främst ett vinstdrivande företag. Och det samma kan sägas om Youtube, Twitter, Flashback etc etc. Alla är vinstdrivande verksamheter som gör vad de kan för att få in så mycket pengar det går, och oavsett vad för verksamhet man bedriver så brukar receptet vara att hålla majoriteten av sina kunder nöjda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Om du inte tillåter vem som helst när som helst att komma hem till dig och stå i ditt kök och säga vad de vill så begränsar du deras yttrandefrihet.

Liknelsen är snarare att en restaurang skulle förbjuda kunderna att ge negativ feedback.

Det är bara dålig policy, ganska oförskämt, och hjälper ingen, men om man vill leva i sin lilla bubbla så.

Önskar bara att content creators började ladda upp på fler plattformar. Det är minimal ansträngning.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk

De kunde i alla fall undanta den här klassikern:
https://www.youtube.com/watch?v=ussCHoQttyQ

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"Sociala medier" bör ses som allmän plats så länge inte syftet med plattformen i fråga tydligt och öppet avgränsats till ett begränsat intresseområde. Således menar jag att personer och inlägg som följer lagen ska tillåtas på "sociala medier" och endast i fråga om lagbrott - i meningen att ett eller flera inlägg tydligt med stor sannolikhet bryter mot lagen - ska inlägg eller konton raderas, med möjlighet att överklaga beslut till tredje part. Det är fullt rimlig och nödvändig motprestation från mediaplattormarna som ju får tillgång till en hel befolkning att sälja reklam till och samla data om.

Sweclockers till exempel menar jag inte faller under definitionen av "sociala medier" då det finns ett tydligt avgränsat syfte och intresseområde för forumet. Det kan alltså i min mening vara befogat att moderera bort politiska diskussioner.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vi har full frihet att inte använda tjänster som vi inte tycker om, så jag ser inget problem här. Och fortfarande så blir det juridiskt knepigt att definiera vad som räknas som en "för stor" tjäbst.

Samt, om staten tvingar plattformarna att tillåta åsikter som den stora massan ogillar, så kommer ju folk av sig själva att sakta men säkert överge plattformen för att debattklimatet blivit för dåligt för deras smak.

Eller ska man istället statligt påbjuda att "Alla måste ha Facebook, du får aldrig säga till någon som sprider faktafel att de har fel, och du måste läsa minst en tråd om dagen vars generella inriktning inte alls överensstämmer med sina egna åsikter, annars jävlar".?

Facebook blev stora och är fortsatt stora för att de kontinuerligt skapar ett behagligt klimat för majoriteten av sina användare. Är man en användare som drar åt det motsatta hållet får man nog finna sig i att Facebook vidtar åtgärder, det är trotts alt först och främst ett vinstdrivande företag. Och det samma kan sägas om Youtube, Twitter, Flashback etc etc. Alla är vinstdrivande verksamheter som gör vad de kan för att få in så mycket pengar det går, och oavsett vad för verksamhet man bedriver så brukar receptet vara att hålla majoriteten av sina kunder nöjda.

Det jag avsåg var snarast motsatsen; att man bör belysa att t.ex. Facebook inte är synonymt med kommunikation, att man absolut kan kommunicera på andra sätt och/eller i andra forum, att det inte är någon självklarhet eller rättighet att vara medlem i Facebook.

Dvs snarare att få folk ur vad som åtminstone utifrån ger intryck av att vara känsla i stil med att "alla måste ha Facebook och det är där hela mitt liv är, alltså måste Facebook regleras i detalj så att mitt liv inte begränsas av vad någon annan tycker".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Märkligt att sweclockers tar bort inlägg om diverse "konspirationsteorier" och dylikt för att det inte har med ämnet att göra, men låter OT inlägg som xbox, ps2, facket osv va kvar. Vad är skillnaden!? Dem är alla OT eller ?? Ha en fin fortsättning

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av elajt_1:

Poängen är väl inte att skydda den som postat en video, utan snarare att det inte blir lika lätt för folk att dras med i ogilla. Tycker precis som någon annan skrev innan, att skall man ogilla bör man även motivera detta, vilket du kan här och i många fall även på Youtube. Nu postar jag inget själv på Youtube men det verkar vara så att den som lagt upp en video kan ta bort kommentarer från vissa per automatik, vilket är väldigt störande. Jag har många gånger lagt upp en kommentar som motsagt något i en video, som sedan tagits bort. Testat samma igen och märkt att det spelar ingen roll hur mycket jag postar kommentaren för den försvinner per automatik så fort man uppdaterat sidan. Helt idiotiskt, där snackar vi personer som inte tål kritik och bara kan få stå oemotsagda med sina i många fall falska påståenden. Men det är förmodligen svårt att hitta något som fungerar i alla lägen, eftersom en sådan en funktion samtidigt kan vara till hjälp mot någon som bara sprider dynga eller postar helt irrelevanta saker. AI kommer väl "kanske" i slutändan kunna hantera det där på ett bättre sätt (hoppas vi).

Så det tar bort allt med länkar, det har de inte varit så tydliga med.

Skrivet av Hulle:

Men ibland är det dock bisarrt. Typ en kort dokumentär om rösträttens historia, välgjord, inget konstigt, får massor med tummar ner... wut? Är det folk som ogillar att kvinnor har rösträtt? Kanske det, vilket i sig är idiotiskt, men har oavsett inget med videon i sig att göra som var en välgjord dokumentär.

Sedan får en idiotvideo där någon bara klippt ihop massa random bilder/videoklipp tillsammans med en datoruppläst röst som spekulerar vilt (och totalt felaktigt) att jäkla Megalodon-hajar tydligen lever i Marianagraven hundratusen likes. Troligen för att de enda som är dumma nog att trycka på videon redan är positivt inställda till sådan bullshit.
/hulle.

Det finns många som är emot jämlikhet mellan könen och de verkar ofta gruppera sig på sociala media där de propagerar för att kvinnor är mindre värda

Skrivet av Yasko:

Dessa plattformer kämpar inte för något annat än vinster. Dela cash till företagsledningar samt dela cash till aktieägare. Det är huvudmålet, inte någons yttrandefrihet. Där har vi helt olika åsikter.

Du underskattar dessa monopoljättar. Idag har de en position där de kan avgöra ett val i många olika länder.

Håller man hög profil och hög svansföring då det gäller yttrandefrihet så förväntar (naivt)folk att de själva ska högre standard. Det har de inte, folk bannas och censureras godtyckligt. Hela problemet är som sagt att vissa bolag har monopolställning och en oligopolmarknad som hindrar uppstickare att konkurrera med befintliga bolag.

Vad jag ser av dessa monopolföretag är att många med fel åsikter som inte spyr galla över andra blir borttagna samtidigt som de med "rätta" åsikter kan göra värre saker och komma undan.

Vi får se när de öppet kommer att försöka ta makten, idag arbetar de dolt genom att påverka andra "vanliga" politiker.

Skrivet av Ozzed:

Gärna för mig. Men vad begreppet yttrandefrihet betyder är tydligt definierat så det är klart att det blir en märklig diskussion när jag säger att en spade är en spade och andra säger att "Ja, fast jag tycker att en spade också kan vara en hink".

Min åsikt har varit och är fortsatt att sålänge varken användaren eller företaget som äger plattformen gör något som endera part kan åtalas för så ska staten helt enkelt inte lägga sig i. En stats förhållande till dess medborgare kan inte gå utanför lagens ramar, då det öppnar en maskburk som kan vara svår att stänga igen. Användaren och plattformen bör som idag ha ett förhållande där de beteenden som står helt utanför juridiken inte heller kan få juridiska påföljder.

Om man då istället vill mena att begreppet yttrandefrihet borde breddas till att inbegripa förhållandet i mellanmäsnskiga relayioner eller förhållandet mellan en individ och en stat, så nej tack. Då blir det plötsligt så att företag och individer istället blir rädda för juridiska straff för sådant som tidigare endast kunde innebära sociala straff, både individer och företag blir då förtrycka på ett sätt de är fredade från idag och en sådan utveckling vill jag inte vare med om.

Det är ju ofta inte olagligt att propagera för pseudovetenskap men personligen tycker jag att det inte borde visas eller tydligt flaggas, i dagsläget så finns det ju en massa 5g och coronarelaterat som inte är så verklighetsanknutet, tycker du att det ska vara fritt fram för sånt eller skulle du vilja ha en viss reglering av det ?

Skrivet av Söderbäck:

Det jag ser är att du vill belysa ett problem. Sure. Det är rimligt. Inflytandegraden exempelvis facebook har över kommunikationen globalt är enorm. Yes.
Men det jag ser att du efterfrågar är ju inte en ändring i just yttrandefrihetslagstiftningen eller FNs yttrandefrihetsdeklaration. Det du tar upp om hot är exempel på annan lagstiftning som sköter vad som får/inte får sägas online. Men det är alltså inte heller en del av yttrandefritheten riktigt.

I nuläget reglerar yttrandefriheten vad staten tillåter mig uttrycka. Det man kan lägga till är rätten att tvinga andra parter (publicisterna) att framföra budskap åt en i en viss omfattning.
Jag har emellertid svårt att se att yttrandefriheten kommer innefatta att tvinga anndra parter att ta med vad någon uttrycker
Hela grunden till lagen utgår ifrån en rättighet snarare än ett tvång.
Därför har jag väldigt svårt att se hur det här skulle definieras för att bli allmänt nog.

Ska man definiera det nya upplägget med att moderering tillåts så innebär det att vi inte har rätten att bli publicerade.

I det stora hela saknas fortfarande ett upplägg kring hur yttrandefriheten ska definieras utifårn vad du önskar.
Jag tror du kommer ha mycket lättare att formulera det du önskar åstadkomma i en egen lag.

Men. Det räcker inte med att lägga till "sunt förnuft" eller man ska få diskutera om en person valt ett ämne. Det bygger på godtycklig subjektiv bedömning. Gränserna måste definieras. Dessutom får man ha i åtanke att regler faktiskt trumfar lagar på privata plattformar.

Alltså man får exempelvis både demonstrera, gorma och vara otrevlig. Det är däremot inte givet att man får skrika sig igenom ett biobesök eller hålla politiska demonstrationer inne på lekland eller mcdonalds. Privata aktöer får ha uppföranderegler på sociala arenor som är mer långtgående än vad rådande lagstiftning medger. Och det gäller såklart även online.

Skrev du fel nu för reglerna måste ju hålla sig inom lagens ramar ?
Hets mot folkgrupp är ju tex inte tillåtet även om forumreglerna skulle säga att det var det.

Skrivet av pa1983:

https://youtu.be/nGjjbdczZ_8

Det är bara det synliga räkneverket de ska ta bort, inte funktionen eller synligheten för skaparen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

"Sociala medier" bör ses som allmän plats så länge inte syftet med plattformen i fråga tydligt och öppet avgränsats till ett begränsat intresseområde. Således menar jag att personer och inlägg som följer lagen ska tillåtas på "sociala medier" och endast i fråga om lagbrott - i meningen att ett eller flera inlägg tydligt med stor sannolikhet bryter mot lagen - ska inlägg eller konton raderas, med möjlighet att överklaga beslut till tredje part. Det är fullt rimlig och nödvändig motprestation från mediaplattormarna som ju får tillgång till en hel befolkning att sälja reklam till och samla data om.

Sweclockers till exempel menar jag inte faller under definitionen av "sociala medier" då det finns ett tydligt avgränsat syfte och intresseområde för forumet. Det kan alltså i min mening vara befogat att moderera bort politiska diskussioner.

Det där blir en extremt svårhanterad idé med nuvarande tjänster, för de är i grund och botten samma sak som t.ex. ett Sweclockers.

Jag håller nog principiellt med om den underliggande tanken, men min åsikt är att i så fall bör "sociala medier" struktureras på ett annat sätt än en jättesajt som en enskild aktör bestämmer över. Annars förstår jag inte hur man ska kunna nå till målet...

Visa signatur

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Mvh,
Diktaturen SweClockers

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är bara det synliga räkneverket de ska ta bort, inte funktionen eller synligheten för skaparen.

Ja och? Missar du poängen eller? Även hans säger att like / dislike är hur folk bedömer en video, precis som han också använder det för att se hur en video går istället för att läsa 10K kommentarer om dagen.

Det går att diskutera mer än en sak samtidigt alltså.

Denna tråden är bara så full med folk som verkar totalt missa vad som diskuteras.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pa1983:

Ja och? Missar du poängen eller? Även hans säger att like / dislike är hur folk bedömer en video, precis som han också använder det för att se hur en video går istället för att läsa 10K kommentarer om dagen.

Det går att diskutera mer än en sak samtidigt alltså.

Denna tråden är bara så full med folk som verkar totalt missa vad som diskuteras.

Men den som lagt upp videon ser ju fortfarande antalet upp och ner tummar så det påverkar ju inte skaparen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.