Rockstars spelklient ligger nere – inga PC-spel fungerar

Permalänk
Melding Plague

Rockstars spelklient ligger nere – inga PC-spel fungerar

Rockstar Launcher slutade fungera under gårdagen vilket förhindrar spelare från att spela även offline-titlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var ju inte så rockigt på en fredag..

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Slutade spela deras spel efter det blev krav på klienten. Gillade att jag kunde installera GTA V direkt utan nån extra klient men nu går det inte längre.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av MyRus:

Det var ju inte så rockigt på en fredag..

Vi får väl hålla tummarna stenhårt för snabb lösning!

Hittills verkar det ha legat nere drygt 15 timmar, yeehaw.

Permalänk
Medlem

De kanske gått offline för att för att fixa alla problem med den nygamla trilogin. Vi ses om ett år…

Jag har inte testat det själv (förstås) men det verkar som att remastern skötts riktigt dåligt med kända buggar som inte fixats, karaktärer som ser ut som att de är gjorda av vax som stått framme i solen för länge och så vidare.

Att inte vara garanterad att kunna spela SP-spel man betalat för är så jävla kasst att man blir frustrerad.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Hoppas bara det inte varit något intrång som för några(?) år sedan.
Hade man inte en liknande nertid då? 🤔

Men som sagt, antagligen är det trilogin som ställer till det. Illa illa om man hoppas på att få stream-pr i helgen 😱

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Slutade spela deras spel efter det blev krav på klienten. Gillade att jag kunde installera GTA V direkt utan nån extra klient men nu går det inte längre.

Du är medveten om att det finns online krav på en hel del offline spel i Steam och säkert andra launchers också? Håller dock med om att det är tråkigt att man inte tillåts att spela offline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Slutade spela deras spel efter det blev krav på klienten. Gillade att jag kunde installera GTA V direkt utan nån extra klient men nu går det inte längre.

Inte spelat GTA på länge. Är absolut inte intresserad av RP eller övrig online MP. Går det inte att spela permanent offline SP så kommer jag inte spela på länge till, eller möjligen leta efter andra sätt att göra det jag vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Du är medveten om att det finns online krav på en hel del offline spel i Steam och säkert andra launchers också? Håller dock med om att det är tråkigt att man inte tillåts att spela offline.

Online är inte ett problem, men behöver inte en till launcher bara för Rockstar spel så inte orkat spelat några av deras spel på länge.

Permalänk
Medlem

En försmak på hur det blir i framtiden när butiker lägger ner?

Mina gamla spel från 98-2001 som jag har på CD-skiva funkar fortfarande i Windows 10 och utan uppkoppling till servrar så jag har kunnat visa min son vilka "coola" spel som jag hade i övre tonåren. Inte säkert att han kommer kunna göra detsamma med sina eventuella barn i framtiden då dagens spel mer är som SaaS.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Måste säga att Rockstars spelklient är ett av de mest värdelösa på marknaden. En pirat som skaffar detta gratis slipper ju allt sådant medan jag som betalat inte får spela spelet...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

En försmak på hur det blir i framtiden när butiker lägger ner?

Mina gamla spel från 98-2001 som jag har på CD-skiva funkar fortfarande i Windows 10 och utan uppkoppling till servrar så jag har kunnat visa min son vilka "coola" spel som jag hade i övre tonåren. Inte säkert att han kommer kunna göra detsamma med sina eventuella barn i framtiden då dagens spel mer är som SaaS.

Finns nästan alltid att ladda ner. Något jag tror många tycker man kan göra med gott samvete om det inte går att spela på annat vis.

Permalänk
Medlem

Synd att inte fler vågar satsa på liknande lösning som gog har (DRM-fritt).

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Vilken horribel release GTA remastered varit, man har tur om man får konstanta 60 FPS med ett 3090 Rockstar sket verkligen i påsen, att deras värdelösa klient är nere är bara karma.

Att nån releasegrupp kunde komma runt skyddet som GTA remastered har på en dag, genom att emulera Rockstar Launchern kan nog ha med detta att göra.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Livsnjutare 😎

Rätt skönt med att ha konverterat till konsol-spelare tbh

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

En försmak på hur det blir i framtiden när butiker lägger ner?

Mina gamla spel från 98-2001 som jag har på CD-skiva funkar fortfarande i Windows 10 och utan uppkoppling till servrar så jag har kunnat visa min son vilka "coola" spel som jag hade i övre tonåren. Inte säkert att han kommer kunna göra detsamma med sina eventuella barn i framtiden då dagens spel mer är som SaaS.

Beror på vilka spel vi talar om. Freelancer har jag kunnat köra på Windows 7, men spelet identifierade en modern dator som en rishög, och planeterna renderades inte. Blev ganska tråkigt att köra.

Command & Conquer: Generals kan vara problematiskt att få igång. Info

Skrivet av Yasko:

Måste säga att Rockstars spelklient är ett av de mest värdelösa på marknaden. En pirat som skaffar detta gratis slipper ju allt sådant medan jag som betalat inte får spela spelet...

Absolut. Kommer inte hända, men hade varit underbart om Steam förbjöd externa launchers. Finns inget värre än att installera spel som sedan kräver registrering/inloggning hos utvecklaren.

Skrivet av Trunk:

Finns nästan alltid att ladda ner. Något jag tror många tycker man kan göra med gott samvete om det inte går att spela på annat vis.

Dock tråkigt att många onlinespel bara dör. Hade varit trevligt om utvecklare frigjorde kod för servermjukvara/spel när de läggs ner.

Permalänk
Medlem

Så blir det när det ska krävas launcher. Jag spelar ju uteslutande Apex Legends nuförtiden och det är ju gratis så känner inte att jag kan kräva något. Men hade jag betalat för ett spel och det krävdes launcher och den gick ner... Oj oj oj vad förbannad jag hade blivit. Totalt rosenrasande alltså. Ursinnig. Så får det inte gå till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om du loggat in i deras launcher och valt "remember me" så kan det fungera att starta och spela offline då den sparar någon token på din dator som talar om för spelet att maskinen är autentifierad. Problemet är att detta alternativ i princip inte ens är synligt om du köpt och kör spelet via Steam eller Unreal Store tex. Så de flesta befinner sig i ett läge där även single player och offline kräver online DRM från Rock Star.

Att Rock Star ens krävt sin egen launcher och sitt eget DRM ovanpå Steam som i sig kan agera DRM och bevisa att man äger spelet är helt galet.

Mängden kopior av deras spel jag köpt för att ungarna skall kunna spela dem (och de inte likt GOG kan köras på flera maskiner) är en diger lista. Och Rock Star har just nu gjort var enda kopia av varenda spel jag betalat för från dem obrukbara.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Så går de när fanbasen blint accepterar deras trams.
Kolla på deras börsvärde och får mig och tro att de har en gammal mac mini som server.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

De kanske gått offline för att för att fixa alla problem med den nygamla trilogin. Vi ses om ett år…

Oavsett är det extremt kul att spela San Andreas igen. På många sätt ett av de bästa GTA spelen någonsin.

Dock ska det inte behövas online verifiering av offline titlar, det är helt idiotiskt och konsumentfientligt. Speciellt från en studio som Rockstar som historiskt sett inte kan detta med nätverk.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så blir det när det ska krävas launcher. Jag spelar ju uteslutande Apex Legends nuförtiden och det är ju gratis så känner inte att jag kan kräva något. Men hade jag betalat för ett spel och det krävdes launcher och den gick ner... Oj oj oj vad förbannad jag hade blivit. Totalt rosenrasande alltså. Ursinnig. Så får det inte gå till.

Om jag uttrycker mig milt så är jag "inte glad"

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jösses.. Och jag som har Red Dead Redemption 2 i min wishlist på steam. Det kommer nog falla ned till nära botten av den listan nu.

Permalänk
Medlem

Dom råkade läcka script-källkoden för missions etc (main.scm) med definitive edition

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en rejäl härdsmälta. Försökte dra igång Red Dead 2 vid 21-tiden igår utan framgång. Särskilt frustrerande är det ju eftersom jag bara är intresserad av att rida runt i min ensamhet. Såna här kompromisslösa online-krav för "offline-spel" är ett otyg.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Onlinekrav för offlinespel -> reko att gå runt om du redan betalt för spelet i min värld.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

En försmak på hur det blir i framtiden när butiker lägger ner?

Mina gamla spel från 98-2001 som jag har på CD-skiva funkar fortfarande i Windows 10 och utan uppkoppling till servrar så jag har kunnat visa min son vilka "coola" spel som jag hade i övre tonåren. Inte säkert att han kommer kunna göra detsamma med sina eventuella barn i framtiden då dagens spel mer är som SaaS.

Detta är viktigt. Alla som bryr sig om bevarande av spel bör motsätta sig "games as a service".

Kan rekommendera detta klipp för de som vill ha lite mer kött på benen. (obs ca 1 timme långt)
https://www.youtube.com/watch?v=tUAX0gnZ3Nw
Kortfattat så är problemet att såvida ett spel inte är prenumerationsbaserat så är det en "evig" licens du köper, medan "games as a service" i praktiken innebär att du bara kan spela så länge som utvecklarna känner för att ha servern igång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Köpte senaste nostalgitriologin igår, men har inte kunnat spela pga Rockstars nu över 24 timmars launcherploblem.
Har begärt en refound, får väl se hur det går med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Du är medveten om att det finns online krav på en hel del offline spel i Steam och säkert andra launchers också? Håller dock med om att det är tråkigt att man inte tillåts att spela offline.

Där ligger Good old games före all andra. Man äger spelen man köper och alla spel går att spela offline.

Permalänk
Medlem

Som vanligt får de betalande kunderna massa problem och piraterna sitter hemma och skrattar och spelar hur mycket de vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Där ligger Good old games före all andra. Man äger spelen man köper och alla spel går att spela offline.

Så var det ju för alla spel innan eländet med launchers förstörde allt, så det är snarare alla andra gått bakåt i utvecklingen och de flesta accepterar bara det. :/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.