Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Nu har Helmut marko gått ut och sagt att mercedes anklagar Max för att ha skadat hamiltons vinge…
Herregud så patetiskt..

Det är ju dock rätt väntat och är i den givna situationen huvudproblemet med att han rörde vid vingen.

Det ser verkligen fullständigt orimligt ut att han skulle ha påverkat vingen genom detta, men det ger Mercedes ammunition för att åtminstone försöka snirkla sig ur sin egen besvärliga situation.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Oavsett vad Ver har petat på har ju Merc fuskat med DRS-systemet. Ferrari fick ett tämligen hårt straff med att inte gå använda sin motor senaste åren. Aston Martin förra året gick poängavdrag och race-resultat bortplockat.

Fusk i F1 är ju en del av sporten men åker man dit får man ju också stå för konsekvenserna.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad domarna kommer att säga om det här tycker jag att vore väldigt tråkigt om VM skulle avgöras utanför banan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Oavsett vad domarna kommer att säga om det här tycker jag att vore väldigt tråkigt om VM skulle avgöras utanför banan...

Jag håller med för spänningens skull. Även om det varit lite svårt att somna efter dessa nordamerikanska kvalen.

Men regler är regler, så mycket liv som Merc gjorde om Ferraris motorer till exempel. Eller denna säsong runt flexande vingar. Toto är ju mästaren på att vinkla debatten till deras motståndare.

Jag är uppenbart partisk i detta. Men bil 44 var den enda bilen som inte klarade testet de hade på 10 bilar. Och det var samma bil som tog pole.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Oavsett vad Ver har petat på har ju Merc fuskat med DRS-systemet. Ferrari fick ett tämligen hårt straff med att inte gå använda sin motor senaste åren. Aston Martin förra året gick poängavdrag och race-resultat bortplockat.

Fusk i F1 är ju en del av sporten men åker man dit får man ju också stå för konsekvenserna.

Här är väl dock frågan om det är ett defekt exemplar eller en design som bryter mot reglerna. Om det är ett defekt exemplar så förväntas väl inte en eventuell bestraffning få följder som sträcker sig längre än kvalresultatet.

Skrivet av Danielkm:

Oavsett vad domarna kommer att säga om det här tycker jag att vore väldigt tråkigt om VM skulle avgöras utanför banan...

Skrivet av Sidde:

Jag håller med för spänningens skull. Även om det varit lite svårt att somna efter dessa nordamerikanska kvalen.

Men regler är regler, så mycket liv som Merc gjorde om Ferraris motorer till exempel. Eller denna säsong runt flexande vingar. Toto är ju mästaren på att vinkla debatten till deras motståndare.

Jag är uppenbart partisk i detta. Men bil 44 var den enda bilen som inte klarade testet de hade på 10 bilar. Och det var samma bil som tog pole.

Ja, det är ju alltid roligare när resultatet avgörs på banan, men just på den punkten är det ju Mercedes som schabblat här...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Att Hamilton får starta längst bak och Verstappen får 10 platser straff hade varit bra. Det hade iaf blivit ett intressant race att titta på med två förare som klättrar upp i fältet.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Att Hamilton får starta längst bak och Verstappen får 10 platser straff hade varit bra. Det hade iaf blivit ett intressant race att titta på med två förare som klättrar upp i fältet.

Det hade varit intressant att se, men en helt orimlig bestraffning sett till Verstappens förseelse så knappast bra ur ett sportsligt perspektiv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Länkar till dokumentet direkt istället
Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Är han den första föraren i historien för att få böter för att han rör en annan bil? Sjukt löjligt.
Om ni såg FP2 och hörde Rydell prata om detta…

Permalänk
Medlem

Hamilton diskvalificeras, inte helt oväntat.

https://www.fia.com/sites/default/files/decision-document/202...

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Skönt att det bara var ett monetärt straff.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Lewis Hamilton Car 44 is disqualified from the results of qualifying (Art. 12.4.1 m of the FIA International Sporting Code) for Breach of Article 3.6.3 of the FIA Formula One Technical Regulations.

Nöjer de sig med detta. Inget om att de faktiskt fuskat? Är detta alltså worst case om man fuskar i kvalet? Varför isåfall fuskar inte Haas varje kval?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Lewis Hamilton Car 44 is disqualified from the results of qualifying (Art. 12.4.1 m of the FIA International Sporting Code) for Breach of Article 3.6.3 of the FIA Formula One Technical Regulations.

Nöjer de sig med detta. Inget om att de faktiskt fuskat? Är detta alltså worst case om man fuskar i kvalet? Varför isåfall fuskar inte Haas varje kval?

Han diskas ju i kvalet för att vingen in klarade testet, vad mer ska dem undersöka menar du? Vilka belägg finns att merca alltid fuskat med bakvingen?

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Han diskas ju i kvalet för att vingen in klarade testet, vad mer ska dem undersöka menar du? Vilka belägg finns att merca alltid fuskat med bakvingen?

Jag menar att om worst case att man inte får något resultat i kvalet om man konfat vingen fördelaktigt utanför reglerna så är det många team som skulle vinna på att testa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Jag menar att om worst case att man inte får något resultat i kvalet om man konfat vingen fördelaktigt utanför reglerna så är det många team som skulle vinna på att testa detta.

Vad jag förstått så genomförs det här testet ihop med flera efter varje kval eller race så det verkar inte ha vart ett stickprov. Någon annan kanske har mer insikt i vilka test som görs efter kval etc än mig?

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Är han den första föraren i historien för att få böter för att han rör en annan bil?

Domslutet säger "no earlier precedent of penalties for this exists", men de konstaterat också att de vill stävja detta beteende i fortsättningen och de ber alla team och förare att notera detta.
Så vi bör nog förvänta oss att man inte kommer undan med detta i fortsättningen, om de konsekvent håller denna linje.

Skrivet av Sidde:

Lewis Hamilton Car 44 is disqualified from the results of qualifying (Art. 12.4.1 m of the FIA International Sporting Code) for Breach of Article 3.6.3 of the FIA Formula One Technical Regulations.

Nöjer de sig med detta. Inget om att de faktiskt fuskat? Är detta alltså worst case om man fuskar i kvalet? Varför isåfall fuskar inte Haas varje kval?

Skrivet av Sidde:

Jag menar att om worst case att man inte får något resultat i kvalet om man konfat vingen fördelaktigt utanför reglerna så är det många team som skulle vinna på att testa detta.

Misstänker att det spelar roll om vingen vid en enskild kontroll är felaktig jämfört om man sätter detta i system. Kanske är felet i det här fallet sådant att det t.o.m. är troligt att det är oavsiktligt (någonting som gått sönder?), vad vet jag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tycker det är så jävla larvigt hur Wolff & Horner håller på.
De båda borde ta sina roller som de bästa konstruktörerna och vara förebilder för de andra stallen. Inte hålla med på denna jävla smutskastningen som inte ens är nödvändigt. De bådas bilar är topp-presterande och de behöver bara avgöra det på banan utan något jävla pajkast.

Visa signatur

en burk som spelar spel

Permalänk
Medlem

Ny bild på när Verstappen ändrar något på Lewis bil:

Permalänk
Medlem

Går alldeles utmärkt för Lewis

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kan inte finnas något tvivel om att Merc är den snabbaste bilen iaf. Oerhört mycket snabbare än alla andra.

Permalänk
Medlem

Fantastisk bana och imponerande uppkörning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Kan inte finnas något tvivel om att Merc är den snabbaste bilen iaf. Oerhört mycket snabbare än alla andra.

Max snabbaste varv med 0.25s.

Blir spännande att se hur vädret är imorgon. RB är nästan alltid bättre i varmare väder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Max snabbaste varv med 0.25s.

Blir spännande att se hur vädret är imorgon. RB är nästan alltid bättre i varmare väder.

Är ju helt irrelevant med snabbaste varv när alla ligger i en kö. Ham kunde köra om i princip en bil per varv och slutade sekunden efter Perez.
Det går inte på något sätt att säga att Merc inte var snabbare. Redbull har inte speeden för denna bana och det är enbart Merc som kan misslyckas att inte ta hem denna helg.

Permalänk
Medlem

Helt galet vad snabba dom är på rakorna.
Är verkligen en fördel som RB inte har.
Blir svårt för RB att ta sig om på banan imorgon, om dom inte gör det i starten.
Är bara taktiskt som dom annars har en chans att vinna känns det som.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Nu har sista sprint-racet för säsongen körts, vad tycker ni om konceptet?

Personligen hade jag större förhoppningar på sprint formatet än det levererade, det är få poäng för stor risk att köra om och det faktum att det ändå är ett kval tar bort lite av uppmärksamheten från sprinten.
Jag skulle inte bli ledsen om sprint försvann nästa säsong eller om man tog bort kval på sprint-helgerna och bara körde i poängordning alternativt ordningen som föregående race slutade i.

Permalänk
Medlem

De har vart en succe det rejsas hårt om startpositionerna för racet trots låga poäng för sprinten. De får gärna fördela fler poäng framöver dock.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Nu har sista sprint-racet för säsongen körts, vad tycker ni om konceptet?

Jag gillar det. Framför allt gillar jag att det gäller något varje dag under helgen, det blir roligare att titta på helt enkelt. Uppskattar även att det blir mindre träning innan bilarna ska ut och "kvala" på fredagen. FP2 känns onödig dock... Annars är jag rätt konservativ. Vill inte ha någon reverse grid eller liknade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Är ju helt irrelevant med snabbaste varv när alla ligger i en kö. Ham kunde köra om i princip en bil per varv och slutade sekunden efter Perez.
Det går inte på något sätt att säga att Merc inte var snabbare. Redbull har inte speeden för denna bana och det är enbart Merc som kan misslyckas att inte ta hem denna helg.

Ja, Hamilton med ny motor verkar onekligen vara vassast på den här banan. Det säger väl dock en hel del om Perez att han sitter fast bakom en Ferrari när Max och Bottas drar ifrån.

Men låt mig gissa, Mercedes hade bäst bil förra helgen?

Jag vet att du hatar Mercedes men det vore väl trevligt med ett mer objektivt synsätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Ja, Hamilton med ny motor verkar onekligen vara vassast på den här banan. Det säger väl dock en hel del om Perez att han sitter fast bakom en Ferrari när Max och Bottas drar ifrån.

Men låt mig gissa, Mercedes hade bäst bil förra helgen?

Jag vet att du hatar Mercedes men det vore väl trevligt med ett mer objektivt synsätt.

Menar du att det varierar från bana till bana vilken bil som är snabbast och allt gnäll om vem som haft den snabbaste bilen hela säsongen är onödigt? Dummaste jag hört!

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant att få reda på hur stor skillnad 0,2 mm hade gjort i tid på Interlagos. Då det bara var på en sida kanske Hamilton rent av förlorade tid, även om det handlade om ytterst lite?

https://www.motorsport.com/f1/news/mercedes-hamiltons-wing-fa...

Och ja, regler är till för att följas bla bla bla. Det är inte vad inlägget handlar om.

Dold text