Flight Simulator får kartor från Google Maps

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Fast det här är precis vad en flygsimulator är. Folk säger ofta felaktigt att något "inte är ett spel, det är en simulator", när de två inte utesluter varandra, men i detta fallet är det faktiskt väldigt lite "spel", och det var aldrig tänkt att vara.

Vad är det du är ute efter om jag får fråga? Det finns vissa moddar som lägger till lite ekonomiaspekter vet jag.

haha, jag vet inte vad jag är ute efter. Om jag ska vara ärlig brukar jag mest ändå bara flyga runt och inspektera marken från ovan. Har ju en del flygtimmar i DCS och jag lyckas fortfarande aldrig ens avfyra ett vapen så jag använder det mest för free-flight ändå.

Det är klart att man kanske kan göra ett koncept på samma sätt som Eurotruck simulator har lyckats med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det är klart att man kanske kan göra ett koncept på samma sätt som Eurotruck simulator har lyckats med?

Kanske hade Deadstick varit något för dig. Det har inte släppts, och tyvärr så avslutades samarbetet med deras utgivare tidigare i år, så projektets framtid ser inte så ljus ut... väldigt tråkigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

haha, jag vet inte vad jag är ute efter. Om jag ska vara ärlig brukar jag mest ändå bara flyga runt och inspektera marken från ovan. Har ju en del flygtimmar i DCS och jag lyckas fortfarande aldrig ens avfyra ett vapen så jag använder det mest för free-flight ändå.

Tjusningen med MSFS är ju såklart den detaljerade världen, att allt faktiskt är (mer eller mindre) fotorealistiskt och att man kan ladda ner/köpa oändligt med tillägg såsom flygplatser/städer/flygplan för att snygga till och förbättra simulatorn.

När man väl tröttnat på att bygga ut simulatorn och bara flyga fritt, och även på att pilla på inställningar för att få en bättre drame rate, så är nästa steg framförallt att man kan lära sig utföra en flygning från A till B, från ramp till ramp med VFR/IFR och ATC. Tar såklart massa tid att förstå sig på allt, men när man väl börjar få grepp om ett plan, dess alla paneler plus att man lärt sig ett hum om IFR flygning och ILS landning, så öppnas dörrarna för massa underbara upplevelser.

Något så enkelt som en flygning från Bromma till Arlanda kan göras ruskigt komplicerat. Och när man väl lyckas fläckfritt, framförallt i VR, så blir det lite av en euforisk känsla

När det gäller DCS så är det nog snäppet värre. Kan bara hålla med om att man måste lägga ner hela sin själ i kanske några månader innan man ens förstått sig på grunderna. Det tog mig säkert 3 dagar och 30-40 försök att ens tanka min F18 i luften.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Det....är en viss skillnad i kvalité får man säga

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Kanske hade Deadstick varit något för dig. Det har inte släppts, och tyvärr så avslutades samarbetet med deras utgivare tidigare i år, så projektets framtid ser inte så ljus ut... väldigt tråkigt.

Bra tips. Hoppas det ordnar sig för det är märkligt att det är så dåligt utbud inom den här genren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Tjusningen med MSFS är ju såklart den detaljerade världen, att allt faktiskt är (mer eller mindre) fotorealistiskt och att man kan ladda ner/köpa oändligt med tillägg såsom flygplatser/städer/flygplan för att snygga till och förbättra simulatorn.

När man väl tröttnat på att bygga ut simulatorn och bara flyga fritt, och även på att pilla på inställningar för att få en bättre drame rate, så är nästa steg framförallt att man kan lära sig utföra en flygning från A till B, från ramp till ramp med VFR/IFR och ATC. Tar såklart massa tid att förstå sig på allt, men när man väl börjar få grepp om ett plan, dess alla paneler plus att man lärt sig ett hum om IFR flygning och ILS landning, så öppnas dörrarna för massa underbara upplevelser.

Något så enkelt som en flygning från Bromma till Arlanda kan göras ruskigt komplicerat. Och när man väl lyckas fläckfritt, framförallt i VR, så blir det lite av en euforisk känsla

När det gäller DCS så är det nog snäppet värre. Kan bara hålla med om att man måste lägga ner hela sin själ i kanske några månader innan man ens förstått sig på grunderna. Det tog mig säkert 3 dagar och 30-40 försök att ens tanka min F18 i luften.

Ja, jag ser fram emot nästa uppdatering så man kan flyga med VR-kontroller. Jag tycker det är lite komplicerat att flyga med en Hotas eftersom det förutsätter att man förstår hur man mappat upp alla knappar. Bara att hitta knappen för att fälla upp/ned landningsstället blir komplicerat.

Om man då istället kan använda VR-kontrollerna så kan dom ju highlighta kontrollerna i cockpit och det är ju bara att sträcka sig mot knappen och slå om brytaren?

Jag har tröttnat lite på många andra VR-upplevelser men en simulator och bara stirra på en monitorskräm fungerar bara inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Något jag inte visste vid tidpunkten när jag skapade videon var att man kan starta modden när man redan är inne i spelet (i huvudmenyn helst, så det blir en massa pop-ins om man startar modden mitt i en flight). Detta gör uppstarten av MSFS stabilare. Prova det istället.

Bra video Sweviver och kul att du är igång!

On topic: Har köpt VR-headset just för det här syftet, då jag ämnar ta flygcert i framtiden. Har tålamodet att vänta på kontroller-support eftersom jag inte startat igång, men jag är helt klart intresserad av flera uppdaterings-videos om MSFS.

Hälsningar från Göteborg!

Permalänk

Riktigt fint mod! Känns dock som att mitt msfs laddar in texturerna jäkligt långsamt? Som att det är bings texturer först sen laddar googles in, finns det något att göra så det laddar in googles direkt fullt ut?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.