Är ni nöjd med Windows 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Aaah nåt är bättre med hanteringen av CPUn för frametimesen är mycket stabilare. Har aldrig haft riktigt superbra frametimes i w10 och trott att det beror på nätagget, då jag alltid är noga med uppdateringar till firmware, reBAR, flasha BIOS, senaste drivare på styrenheter och grafikkort osv.

Har sett märkbar förbättring i CoD Warzone, War Thunder och Riftbreaker.

Warzone: W11 160-200 fps / W10 140-170
Riftbreaker: W11 130-200 fps / W10 100-160
War Thunder: W11 230 fps (som är min cap) / Inte tittat på W10 men absolut inte legat på cap tidigare

Ska kolla närmare på om det går att reparera Operativet. Blivit länkad till en systemåterställning/ominstallationsalternativ som jag inte är intresserad av 1 dag efter nyinstallation.

Har du märkt nån skillnad i spel ?

När jag bytte från win7 till win10 så letade jag efter info om spelandet blev bättre. Win7 så bättre ut när man kikade snabbt då fpsen var högre men mest intressant tycker jag är lägsta fps är vilket kunde vara väldigt mycket sämre på win7. eftersom dessa tester inte verkar vara något folk verkar intresserade av kommer det nog bli svårt att hitta sådana nu också.
De störska skillnaderna kunde se ut ungefär så här: win7 low 0.1% = 27 fps, max = 146 fps. win10 low 0.1% = 49 fps, max = 135 fps.

Hittade EN video på youtube som testade detta och efter ett par egna tester kunde detta bekräftas. lyckades inte hitta något mer om detta men det fanns drivor med info om att max fpsen var högre vilket är rätt ointressant.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Det borde funka på min också tycker jag, en Asus Zephyrus, men det bara snurrar, händer nada!

Testat installera om programmet?
Fungerar som sagt för mig, bild

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Någon som har en aning om varför jag inte kan uppdatera till windows 11? Enligt updater så står det att jag inte uppfyller minimikraven men enligt den appen pchealth så är allt grönt.

jag var inne i bios och enabla tpm för att appen sa att det var där det fela först men nu ska allt vara grönt men funkar ändå inte..

Enklast är nog att du testar att ladda ner och köra Installationsassistenten, istället för att felsöka varför Windows Update krånglar.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Hur kom du fram till denna teori?
Nätaggregat stänger av eller i somliga fall brinner upp när de inte orkar längre.

Det är viktigt att poängtera, precis som du skrev, att det är en teori.

Jag antog att det. När man får sämre testresultat än andra så har jag letat fel men inte hittat något. Har provat det mesta från fresh ominstallation och allt därefter. Mina low% har varit dåliga i några enstaka spel och i frustration installerade jag W11 och blev förvånad att allting fungerade perfekt direkt.

Varför antog jag att PSUn var boven i dramat? Jag trodde det eftersom min CPU är OCad (250W) och grafikkort gått OCad (400W). På ett 750W nätagg som är 5 år gammalt drog jag slutsatsen utan att testa då dels nätagget klickar och för massor ljud och mina elkunskaper inte är tillräckliga för att mäta dom olika ledningarna. Jag vet liksom inte vad en frisk lina visar för Volt vs en "dålig".

Skrivet av Aka_The_Barf:

När jag bytte från win7 till win10 så letade jag efter info om spelandet blev bättre. Win7 så bättre ut när man kikade snabbt då fpsen var högre men mest intressant tycker jag är lägsta fps är vilket kunde vara väldigt mycket sämre på win7. eftersom dessa tester inte verkar vara något folk verkar intresserade av kommer det nog bli svårt att hitta sådana nu också.
De störska skillnaderna kunde se ut ungefär så här: win7 low 0.1% = 27 fps, max = 146 fps. win10 low 0.1% = 49 fps, max = 135 fps.

Hittade EN video på youtube som testade detta och efter ett par egna tester kunde detta bekräftas. lyckades inte hitta något mer om detta men det fanns drivor med info om att max fpsen var högre vilket är rätt ointressant.

Självklart. Håller med dig till 100%. Lows är viktigare än max när man uppnått sin önskade fps. Helt ärligt börjar jag tvivla och misstänka att en hel del youtubetest på spel vara ren bluff. Det finns ingen äkthet bakom flera test så som en riktigt kanal med människor.

Nu mäter jag inte %lows, men jag har ofta igång framtimes med graf på MSI Afterburner. Det är hyfsat lätt att se jitter och framförallt märker jag av dips under 100fps då jag kört 240hz ett tag.

Åandrasidan kommer fpslows skilja sig kraftigt beroende på hårdvara. Kan bero på flertalet olika saker i olika spel.

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk
Medlem

Jag har även märkt spel rullar bättre i W11. Det flyter på något mjukare. Kommer ni ihåg "microstutter". ? Det är princip helt borta nu.

Permalänk
Skrivet av swenorth1:

Vad tycker ni?

Det skulle vara bra för oss som avvaktar med w11 att kunna se röstningssiffrorna iom att utan att behöva slänga in en fejkröst. Eller att lägga in ett alternativ för oss(lite sent tyvärr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Det skulle vara bra för oss som avvaktar med w11 att kunna se röstningssiffrorna iom att utan att behöva slänga in en fejkröst. Eller att lägga in ett alternativ för oss(lite sent tyvärr)

Räcker inte "Avstå röst" knappen?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Det är viktigt att poängtera, precis som du skrev, att det är en teori.

Jag antog att det. När man får sämre testresultat än andra så har jag letat fel men inte hittat något. Har provat det mesta från fresh ominstallation och allt därefter. Mina low% har varit dåliga i några enstaka spel och i frustration installerade jag W11 och blev förvånad att allting fungerade perfekt direkt.

Varför antog jag att PSUn var boven i dramat? Jag trodde det eftersom min CPU är OCad (250W) och grafikkort gått OCad (400W). På ett 750W nätagg som är 5 år gammalt drog jag slutsatsen utan att testa då dels nätagget klickar och för massor ljud och mina elkunskaper inte är tillräckliga för att mäta dom olika ledningarna. Jag vet liksom inte vad en frisk lina visar för Volt vs en "dålig".

Självklart. Håller med dig till 100%. Lows är viktigare än max när man uppnått sin önskade fps. Helt ärligt börjar jag tvivla och misstänka att en hel del youtubetest på spel vara ren bluff. Det finns ingen äkthet bakom flera test så som en riktigt kanal med människor.

Nu mäter jag inte %lows, men jag har ofta igång framtimes med graf på MSI Afterburner. Det är hyfsat lätt att se jitter och framförallt märker jag av dips under 100fps då jag kört 240hz ett tag.

Åandrasidan kommer fpslows skilja sig kraftigt beroende på hårdvara. Kan bero på flertalet olika saker i olika spel.

Testerna ska givetvis utföras på samma dator eller en med exakt samma hårdvara.
Ja yt videos är inte det bästa men det var dessvärre det enda jag hittade.
Microsoft borde göra dessa test tycker jag. Många använder windows enbart för spel så test där det belyses borde göra susen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Testerna ska givetvis utföras på samma dator eller en med exakt samma hårdvara.
Ja yt videos är inte det bästa men det var dessvärre det enda jag hittade.
Microsoft borde göra dessa test tycker jag. Många använder windows enbart för spel så test där det belyses borde göra susen?

Jo fast marknaden är för komplex att Microsoft ska bära det ansvaret, skapligt stor påverkan dom hade haft på människors omdöme samt marknaden också. Det finns oändligt många kombinationer med olika hårdvara och bäst är att få en indikerande uppfattning från tech-tubers.

Det är upp till var och en att testa.
Jag kan bara säga hur det blev i mitt fall - bättre med W11 jämfört med W10. Nu har jag äntligen bra frametimes och hög fps. Jitter/stutter är som bortblåst.

Anledningen vet jag inte, men funderar en hel del kring detta.

Är du fortfarande på W7 eller?

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Jo fast marknaden är för komplex att Microsoft ska bära det ansvaret, skapligt stor påverkan dom hade haft på människors omdöme samt marknaden också. Det finns oändligt många kombinationer med olika hårdvara och bäst är att få en indikerande uppfattning från tech-tubers.

Det är upp till var och en att testa.
Jag kan bara säga hur det blev i mitt fall - bättre med W11 jämfört med W10. Nu har jag äntligen bra frametimes och hög fps. Jitter/stutter är som bortblåst.

Anledningen vet jag inte, men funderar en hel del kring detta.

Är du fortfarande på W7 eller?

Ja oberoende tester är bäst annars blir det nog rätt vinklat. Fler större sajter kanske borde kika på detta?

W11 kanske är ett bra skutt frammåt om man har en hyfsat modern dator.

Nej jag har win10. Hade win7 till kort innan slutet dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker det är väldigt same same

Permalänk

Ingen större skillnad.
Gillade inte att dom ändrat i högerklicksmenyn så att vissa kommandon var ikoner men det gick att ändra så det ser ut som i W10.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem

Nöjd än så länge, kör det dock enbart på min surface och ej stationära. Enda jag inte gillar är att dom tagit bort möjligheten att flytta aktivitetsfältet till annat än standard nere i botten, brukar normalt ha det på vänstersidan och haft så sen 8 tror jag.
Diverse tricks och tips från forumet här föreslog att ändra registret och trixa, får dock enbart det att fungera om man placerar det i toppen istället vilket inte är ett alternativ. Vad jag vet så finns det ingen väg runt det hela, än att Ms själva måste lägga till stöd. Får väl lägga ett förslag och se om nån nappar på det.
Anledningen till att jag gillar att ha det på vänster är en ren vanesak, och sen att det inte stör heller vart knapparna för att förminska, lägga ner fönstret eller vad det heter, inte försvinner. Då behöver inte muskelminnet läras om än om jag skulle lägga det i toppen, då skulle ju knapparna åka ner en rad eller hur mycket det nu blir. Skulle bli många feltryck.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Nej inget Windows 11 för mig tills jag får det i Windows update. Jag laddade ner Windows 11 iso på min och installerade. Kört 1 vecka utan större problem tills idag datorn började krascha konstant direkt efter inloggning i Windows.

Fick kämpa för att få in Windows 10 igen då datorn även kraschade innan den kommit in i Windows.

Aldrig hänt innan jag installera Windows 11. Samt ett tiotal lägre fps i spel. Laggigt. Fps drops deluxe.

Skulle ej rekommenderas innan man får det i Windows update.

Permalänk
Avstängd

tycker det flyter på bra! hade desvärre problem när jag skulle installera windows 11 en clean installering från usb bara :/ omstart och läst in usb minnet sen kommer till menyn där man formaterar alla diskar och tar bort dom så lät inte windows 11 mig att installera windows 11 på min ssd alls utan jag var tvungen att dela upp två partioner av min ssd för att det skulle fungera men annars funkar det smärtfritt nu.

Permalänk
Medlem

Dem hade världens chans nu när dem omarbetade start menyn och aktivitetsfältet att göra det ännu bättre och cleanare. Och gett oss mer options för utseende. Men nej. Det faila dem helt med.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Än så länge bara positiv upplevelse.

Alla program fungerar, fick installera om FACEIT programmet bara, då det inte startade.
Sall väl nämnas att jag clonade min drive som låg på 500gb disk till en 1tb disk också, och sedan uppdaterade utan att testa allt.

Fortnite har mycket högre fps på den gamla burken med 1060 kortet i sign.
CSGO däremot fick rejäl drop i fps. Så just det spelet är inställt på lägsta inställningarna i spelet för att komma upp i 200 fps+ typ..

Grabbens datorn med 3060 Ti rullar på fint med W11 också, har spelar dock mest fortnite och roblox...

tummen upp från mig iaf.

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem

Saknar/de klockan på multiskärmslösning -> elevenclock fixar det.
Saknar även den lilla väder"widget?" som var brevid systray i win10. Den nya widgeten är kass.
Stängt av istortsett alla nya appar å widgetar (reklambärare) som går å stänga av. Gillar inte att bli såld en lösning på ett problem jag inte har.
Förutom det så fungerar det lika bra som win10 gjort.

Permalänk

En konstig grej jag har varit med om som verkar vara en bugg: det går inte att stänga av varningsljud eftersom det går tillbaka till hundra procent ljudvolym direkt efter att man har stängt fönstret och när man startar om. Jag vill inte ha en massa blipp och blopp vad jag än gör på eller kopplar in i datorn. Det är enbart irriterande. Hur stänger jag av dessa ljud permanent och så att datorn kommer ihåg?

Dessutom tvingas jag nu köra HDR-läge på min tv för att kunna använda den som extraskärm. Annars är det bara svart. Så var det inte tidigare.

Permalänk

Att de tar bort bra funktioner där man kunde sortera sina program med undermenyer i startmenyn utan att ersätta det med något alls är bara jättekonstigt. Nu får de väl vara i en klunga.

Och sen har jag inaktiverat senast använda objekt. Men då står det Inaktiverat. Typ för alltid. Jaha liksom.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3,2GHz | Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | Mushkin XP2-6400 2x2048MB | Geforce 8800GTX | Antec P190 | Windows XP | 3dmark06: 14270

Permalänk
Medlem

Funkar perfekt! Ser inget behov av andra operativ. Allt bara fungerar! Saknar inget direkt och har nu vant mig vid nya gränsnittet.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av sher!kan:

Någon som har en aning om varför jag inte kan uppdatera till windows 11? Enligt updater så står det att jag inte uppfyller minimikraven men enligt den appen pchealth så är allt grönt.

jag var inne i bios och enabla tpm för att appen sa att det var där det fela först men nu ska allt vara grönt men funkar ändå inte..

Verkar som att vissa cpu modeller är blacklistade t.ex på min laptop så klarar jag tpm2.0, csm osv men får nej på cpu ändå så gissar att vissa äldre inte stödjs.

Är en 7300hq för min del i laptope. Den inte vill uppdatera på.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Verkar som att vissa cpu modeller är blacklistade t.ex på min laptop så klarar jag tpm2.0, csm osv men får nej på cpu ändå så gissar att vissa äldre inte stödjs.

Är en 7300hq för min del i laptope. Den inte vill uppdatera på.

Du ska kunna installera Windows 11 om du stänger av cpu kravet, MS själva har en guide på det https://support.microsoft.com/en-us/windows/ways-to-install-w...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Du ska kunna installera Windows 11 om du stänger av cpu kravet, MS själva har en guide på det https://support.microsoft.com/en-us/windows/ways-to-install-w...

Jojag vet men känns som att de typ k ittar om jag uppdaterar nu eller inte då de enju i princip samma operativsystem med ett ännu mer irriterande skin bara.

Äger för tillfället inte en enda m.2 disk ändå så även om direkt drive eller va de hette va användbart såhar jag ingen anledning att krångla med att uppdatera ändå.

Va mest nyfiken om min craptop va kompatibel eller inte då ja inte hade haft den igång sen typ 2020 eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Enklast är nog att du testar att ladda ner och köra Installationsassistenten, istället för att felsöka varför Windows Update krånglar.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Tack, fick in w11 efter att jag gjorde så:)

Permalänk
Medlem

Har en konstig stuttering när man flyttar fönster runt.
Inte hela tiden men rätt ofta. Fett störande

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Har en konstig stuttering när man flyttar fönster runt.
Inte hela tiden men rätt ofta. Fett störande

vi finns här för dig

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14/Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MB: Gigabyte X570 Aorus Elite MEM: 2x KF3600C16D4/16GX GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB PSU: Seasonic Focus GX 750W HDD: Samsung 980 Pro 2TB MONITOR: AOC Q24G2A

Permalänk
Medlem

Uppdaterade datorn i sign till W11.
Allt har fungerat, förutom att jag inte kan kolla Youtube och spela samtidigt.
Spelet går bra, men youtube = 0.1fps, ljudet är ok. Firefox

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera till win11 så ladda ner den och installerade via win update men skulle starta om datorn för att det skulle gälla men måsta då fara iväg så tänkte låt det vara tills man är hemma och kan övervaka uppdateringen ifall något skulle strula vid omstart. Men nu när jag kom hem så är texten uppdatering måst göras för att win11 ska gälla är borta.

Så hur gör man nu?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Fortfarande nöjd, men jag är inte så nöjd med ASUS och deras obefintliga Drivers-team. I princip samtliga XONAR-ljudkort slutade fungera med Windows 11 och det finns fortfarande ingen uppdatering för att ladda ner drivrutiner. Mitt Xonar U7 MK2 kan inte ha drivrutiner eftersom ljudet helt slutade fungera. Men kör jag utan så håller ljudkortet inga inställningar, så jag får växla från SPDIF till Hörlurar varje gång jag startar datorn. Mitt ljudkort är monterat under bordsskivan så jag behöver krypa ner under bordet varje gång... men det är iofs mitt fel och inte ASUS/Windows 😅

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz